کسب و کار مدیریت و رهبری

تصمیم گیری در شرایط ریسک

tasmimgiri_dar_sharayete_risk

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تصمیم گیری در شرایط ریسک”

تصمیم گیری در شرایط ریسک

اسلاید 1: تصمیم گیری در شرایط ریسک

اسلاید 2: تعاریف تصمیم گیری:تصميم گيري عبارت است از تركيب دانش، فكر، احساس و تصور به طوري كه مجموعه حاصل قابل اجرا باشد.تصميم گيري عبارت است از فرآيند يافتن و انتخاب يك سلسله عمليات براي حل يك مشكل معين. تصمیم گیری عبارت است از انتخاب يك راهكار از ميان دو يا چند راهكار.

اسلاید 3: مراحل فرآیند تصمیم گیری :8 - ارزيابي آثار تصميم اجرا شده 1 - اطمينان از وجود نياز به يك تصميم 2 - تعيين معيارهاي تصميم 3- تخصيص درجه اهميت به معيارها 4 - كشف راه حل ها5 - ارزيابي راه حل ها6 - انتخاب بهترين راه حل ها7 - اجراي تصميم

اسلاید 4: تصميماتي كه افراد مي گيرند با توجه به ميزان دانش و اطلاعات آنها در وضعيت تصميم گيري به سه دسته تقسيم مي شود :تصميم گيري در شرايط اطمينانعدم اطمينانريسكشرایط تصمیم گیری :

اسلاید 5: «ريسک» يک واژه پوششي است، با دو متغير: - فرصت يک ريسک با نتايج مثبت است. - تهديد يک ريسک با نتايج منفي است. «عدم اطمينان» يک واژه اساسي است با دو متغير: - ريسک منحصراً مربوط به تهديد مي شود يعني عدم اطمينان با اثرات منفي. - فرصت عدم اطمينان است با اثرات مثبت.

اسلاید 6: ريسک يک رويداد نامعلومي است که اگر رخ دهد يا تاثير مثبت يا منفي بر اهداف پروژه دارد... ريسک هم تهديدات اهداف و هم فرصتهاي بهبود اهداف را دربرمي گيرد.

اسلاید 7: تشخيص ريسکتکنيک هاي زيادي براي شناسايي ريسک وجود دارد، مانند تکنيک طوفان فکري و کارگاههاي فکري، چک ليست و ليستهاي آماده، پرسشنامه ها و مصاحبه ها، تکنيک گروههاي دلفي يا گروه اسمي، و روشهاي نموداري مختلف مانند نمودارهاي علت معلولي، پويائيهاي سيستمها، نمودارهاي نفوذ وغيره. اينها شامل تکنيک هاي خلاقيت و آن چيزهايي است که براساس تجربيات قبلي ترسيم شده است و همچنين اينجا روشهاي گروهي به اندازه روشهاي انفرادي کاربرد دارند. بايد متذکر شد که در شناسايي ريسک هرگز «بهترين روش» وجود ندارد و بايد ترکيب مناسبي از روشهاي مورداستفاده قرار گيرد.

اسلاید 8: ریسک بر دو نوع است: قابل پیش بینی و غیر قابل پیش بینیریسک قابل پیش بینی:ریسکهای شناخته شده ناشناخته هستند! یعنی ریسکهایی که انتظار وقوع آنها میرود ولی معلوم نیست کی اتفاق بیافتند، مثل تغییر نرخ ارز.ریسکهای غیرقابل پیش بینی: ریسکهای ناشناخته غیرقابل شناخت هستند، مثل وقوع ناگهانی یک جنگ یا ورشکستگی یک شرکت عظیم.

اسلاید 9: انواع دسته بندی ریسک : 1. ریسک قرمز: ریسک با احتمال بالا و تاثیر زیاد 2. ریسک زرد بالا: ریسک با تاثیر زیاد ولی احتمال وقوع کم3. ریسک زرد پایین: ریسک با تاثیر کم ولی احتمال وقوع بالا4. ریسک سبز: ریسک با احتمال کم و تاثیر کم. مدیریت ریسک لزوما به معنی حذف ریسک نیست، بلکه در حد امکان تغییر ریسک قرمز به ریسک سبز است.

اسلاید 10: ریسک زرد پایینریسک قرمزریسک سبزریسک زرد بالااحتمالتأثیرزیادزیادکمکم

اسلاید 11: در محیط کسب و کار امروز، مدیریت و کارکنان می بایست توانایی برخورد با روابط درونی و وابستگیهای مبهم و بغرنج میان فناوری، داده ها، وظایف، فعالیتها، فرایندها و افراد را دارا باشند. در چنین محیطهای پیچیده ای سازمانها نیازمند مدیرانی هستند که این پیچیدگیهای ذاتی را در زمان تصمیم گیریهای مهمشان لحاظ و تفکیک کنند. مدیریت ریسک مؤثر که بر مبنای یک اصول مفهومی معتبر قرار دارد، بخش مهمی از این فرایند تصمیم گیری را تشکیل می دهد.

اسلاید 12: این تعریف شامل دو جنبه اصلی از ریسک است: مقدار زیان می بایست ممکن باشد؛ عدم اطمینان در رابطه با آن زیان نیز می‌بایست وجود داشته باشد. تعریف ریسک:ریسک یعنی احتمال متحمل شدن زیان.

اسلاید 13: انواع مختلف ریسک:بعضی اوقات، یک وضعیت هم فرصت سودآوری و هم امکان بالقوه زیان را فراهم می سازد نماید. ولی در موارد دیگر، فرصت سودآوری وجود ندارد، تنها امکان بالقوه زیان موجود است. انواع ریسک:ریسک سوداگرانه ریسک خطرناک

اسلاید 14: 1- محتوا ؛2- فعالیت؛3- شرایط؛4- پیامدها. عناصر اصلی ریسک:

اسلاید 15: 1- محتوا :محتوا یعنی زمینه، وضعیت، یا محیطی که ریسک در آن منظور شده ، محتوا نمایی از تمامی پیامدهای سنجیده شده فراهم می‌سازد. بدون تعیین یک محتوای مناسب، به‌طور قطع نمی‌توان تعیین نمایید، کدامین فعالیتها، شرایط و پیامدها می‌بایست در تجزیه و تحلیل ریسک و فعالیتهای مدیریتی درنظرگرفته شوند.

اسلاید 16: 2- فعالیت:عنصر فعالیت یعنی عمل یا اتفاقی که باعث ریسک می شود. فعالیت، عنصر فعال ریسک است و می بایست با یک یا چندین شرط ویژه برای ظهور ریسک ترکیب شود. تمامی اشکال ریسک با یک فعالیت به‌وجود می آیند؛ بدون فعالیت، امکان ریسک وجود ندارد.

اسلاید 17: 3- شرایط :شرایط تشکیل دهنده عنصر منفعل ریسک است. این شرایط تعیین کننده وضعیت جاری یا یک مجموعه از اوضاع و احوال است که می‌تواند به ریسک منجر شود. شرایط، وقتی با یک فعالیت آغازگر خاص ترکیب می شود، می تواند یک مجموعه از پیامدها یا خروجی ها را تولید کند.

اسلاید 18: 4- پیامد :پیامدها، به‌عنوان آخرین عنصر ریسک، نتایج یا اثرات بالقوه یک فعالیت در ترکیب با یک شرط یا شرایط خاص است.

اسلاید 19: انواع ریسکریسک استراتژیکریسک عملیاتی

اسلاید 20: ریسک استراتژیکریسک استراتژیک، ریسکی است که یک سازمان برای تحقق اهداف تجاری اش می پذیرد. در مضمون این تعریف امکان بالقوه سودآوری و زیاندهی هر دو وجود دارد، که ریسک استراتژیک را طبیعتاً سوداگرانه می سازد.

اسلاید 21: ریسک عملیاتیریسک عملیاتی، یعنی امکان بالقوه عدم توفیق در دسترسی به اهداف مأموریت. این تعریف شامل زیان (ناکامی در رسیدن به اهداف مأموریت) و عدم اطمینان (احتمال وقوع یا عدم وقوع ناکامی) است.

اسلاید 22: مدیریت ریسک:مدیریت ریسک فرایند سنجش یا ارزیابی ریسک و سپس طرح استراتژی‌هایی برای اداره ریسک است. در مجموع، استراتژی‌های به‌کار رفته شامل: انتقال ریسک به بخشهای دیگر، اجتناب از ریسک، کاهش اثرات منفی ریسک، و پذیرش قسمتی یا تمامی پیامدهای یک ریسک خاص هستند.

اسلاید 23: انواع مدیریت ریسک:مدیریت ریسک سنتیمدیریت ریسک مالیمدیریت ریسک ناملموسمدیریت ریسک مطلوب

اسلاید 24: مدیریت ریسک سنتی تمرکز آن روی ریسک‌های جلوگیری کننده از علل قانونی و فیزیکی است.مثل حوادث طبیعی یا آتش سوزیها، تصادفات، مرگ و میر و دادخواهی ها.

اسلاید 25: مدیریت ریسک مالیتمرکز آن روی ریسک‌هایی بود که می تواند استفاده از ابزار مالی و تجاری را اداره کند.

اسلاید 26: مدیریت ریسک ناملموستمرکز آن روی ریسک‌های مربوط به سرمایه انسانی، مثل ریسک دانش، ریسک روابط و ریسک فرایندهای عملیاتی است.

اسلاید 27: مدیریت ریسک مطلوبیک فرایند اولویت بندی منظور گردیده که بدان طریق ریسک‌هایی با بیشترین زیاندهی و بالاترین احتمال وقوع در ابتدا و ریسک هایی با احتمال وقوع کمتر و زیاندهی پایین تر در ادامه مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

اسلاید 28: پارادایم مدیریت ریسکپارادایم یا الگوی مدیریت ریسک مجموعه ای از وظایف که به‌صورت یک سری فعالیتهای پیوسته در سرتاسر چرخه عمر یک مأموریت می باشند و عبارتنداز: 1- شناسایی ریسک ها2- تحلیل3- برنامه ریزی4- پی گیری5- کنترل6- ارتباطات

اسلاید 29: 1.شناسایی: جستجو و مکان یابی ریسک‌ها، قبل از مشکل ساز شدن آنها. 2.تحلیل: تبدیل داده های ریسک به اطلاعات تصمیم گیری. ریسک‌ها و طبقه بندی و اولویت بندی آن‌ها. 3.برنامه ریزی: ترجمه اطلاعات ریسک به تصمیم ها و فعالیتها و به‌ کار گیری آن فعالیتها.

اسلاید 30: 4. پیگیری: بررسی شاخصهای ریسک و فعالیتهای کاهنده. 5.کنترل: اصلاح انحرافات نسبت به برنامه های کاهنده ریسک. 6.ارتباطات: اطلاعات و بازخورهای بیرونی و درونی از فعالیتهای ریسک، ریسک‌های موجود و ریسک‌های پدید آمده فراهم می‌سازد.

اسلاید 31: استراتژی های مدیریت ریسکوقتی که ریسک‌ها شناسایی و ارزیابی شدند، تمامی تکنیک‌های اداره ریسک در مورد تهدیدها در یک یا چند طبقه از چهار طبقه اصلی زیر قرار می گیرند: انتقال اجتناب کاهش (یا تسکین یا آرام کردن(پذیرش (یا نگهداری)

اسلاید 32: 1.انتقال ریسک استراتژی انتقال، یعنی موجب شدن اینکه بخش دیگری ریسک را قبول کند، معمولاً بوسیله بستن قرارداد یا انجام اقدامات احتیاطی.

اسلاید 33: استراتژی اجتناب، یعنی انجام ندادن فعالیتی که باعث ریسک می‌شود. اجتناب از ریسک همچنین به معنی زیاندهی در مورد سودآوری های بالقوه ای است که امکان دارد به‌ واسطه پذیرش آن ریسک حاصل شود. 2. اجتناب از ریسک

اسلاید 34: 3.کاهش ریسکاستراتژی کاهش، یعنی به‌کارگیری شیوه هایی که باعث کاهش شدت زیان می شود.

اسلاید 35: 4.پذیرش ریسکاستراتژی پذیرش، یعنی قبول زیان وقتی که آن رخ می دهد. کلیه ریسک‌هایی که قابل اجتناب و انتقال نیستند، ضرورتاً قابل پذیرش هستند.

اسلاید 36: استراتژی های مدیریت ریسک چهار استراتژي براي واکنش نشان دادن به فرصتها پيشنهاد مي گردد که عبارتند از:بهره گيري کردن سهيم بودن افزايش دادن ناديده گرفتن

اسلاید 37: 1 - بهره گيري کردن:اين استراتژي موازي با استراتژي اجتناب است که روشي براي حذف عدم قطعيت است. اين استراتژي در تلاش است تا فرصتها حتماً رخ دهد. (منظور اين است که احتمال وقوع فرصت را تا 100 درصد افزايش مي دهد). معيارهاي به کار گرفته شده در اين استراتژي سعي مي کنند اطمينان بدهند که مزاياي حال از فرصت موردنظر - درصورت تحقق آن - در پروژه عملي مي شود.

اسلاید 38: 2 - سهيم بودن:استراتژي انتقال دادن، تفويض کردن مسئوليت به شخص سومي است که بهتر مي تواند تهديدات در کمين سازمان را اداره کند. در استراتژي سهيم بودن ما در جستجوي شرايطي هستيم که توانايي بيشتري در اداره کردن فرصتها دارد. يعني کسي که مي تواند شانس وقوع فرصت را به حداکثر برساند و فوايد بالقوه آن را افزايش دهد. همان طور که استراتژي انتقال، تهديدات را منتقل مي کند اين استراتژي نيز فرصتها را به روشي يکسان تقسيم مي کند.

اسلاید 39: 3 - افزايش دادن:همسنگ استراتژي آرام کردن يک تهديد، استراتژي افزايش دادن فرصت است. آرام کردن، درجه تهديد را ازطريق کاهش احتمال يا تاثير پايين مي آورد. درحالي که استراتژي افزايش دادن درپي افزايش احتمال در راستاي به حداکثر رساندن مزاياي پروژه است.

اسلاید 40: 4 - ناديده گرفتن:استراتژي پذيرفتن، به جز تهديداتي که احتمال اثرگذاري نسبي در پروژه دارند براي مابقي تهديدات هيچ برنامه اي را درنظر نمي گيرد. بنابراين، فرصتهاي جزئي نيز مي تواند تحت استراتژي ناديده گرفتن قرار گيرند. در اين استراتژي يک روش واکنشي بدون انجام يک عملکرد روشن اتخاذ مي گردد.

اسلاید 41: پایان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید