صفحه 1:
تفسیر موضوعی
قرآن استاد
مطهری
صفحه 2:
مشخصات کتاب
آشنائی با قرآن؛تفسیر سوره نور
استاد مرتضی مطهری
جاب 600
انتشار ات صدر ١
تهران 4960
صفحه 3:
صفحه 4:
فصل2- افك
clot
لا تَحْسَبُوهُ شرًا لَكُمْ بل هو حَنر کم
"یل ری مهم ما اسب من الثم
Clie Al کنره یله clit gals"
7
نور 00
صفحه 5:
همانا کسانی که آن بهتان را بستند (و به عايشه
ثهمت کار ناشایست زدند که رسول و مومنان
را بیازارند) گروهی همدست از (منافقان)
شمایند؛ نپندارید ضرری از آن به آبروی شما
میرسد بلکه خیر و ثواب نیز (چون بر تهمت
صبر کنید از خدا) خواهید یافت؛ هر یک از
آنها به عقاب گناه خود خواهند رسید؛ و آن کس
از منافقان که رس و منشأً اين بهتان بزرگ
,گشت هم او به عذابی بزرگ معذب خواهد شد
صفحه 6:
افک دروغ بزرگی بود که
برخی از منافقان مدینه برای
بردن آبروی رسول خدا به
همسر او تهمت دروغ بستند.
(عقب ماندن همسر رسول خدا
از قافله غزو ۵(
صفحه 7:
نکات آیه
داستانافكدر درونخود -0 ..
مسلمانانرخداد نه از بيرون
نتيجه ليندلستانخير بود-©
نه شر .(باعثشناخدتمنافقانو
شناختسادم لو حوخوا د مسلمين
گردید.)
صفحه 8:
مومنانن فسولحدند لذا آبروی-6
یکیآبروودیگریسلچرا به خودتان
گمانبد بردید؟)
دو نمونه از لفكهاواجتماعىدر-:6
مورد مسجد ااجواد و كتابسوزى
لسکندریه توسط مسلمین
صفحه 9:
ایمانملاک وحدتو SES ۲
مومنانلسلنه خونو ملتو
مس شک ه
,قاطعانه تکیشک نیم
صفحه 10:
scaly ad
لساسيكحديهشريفاز ولجبات
علماست
باهتوهم در لینحدیثب 4 معنى- ©
مبار زه با لهلبدعتقا سرحد
.مبهوتک ردنلنهاست
صفحه 11:
روایت مشهور باهتوهم
روايت داود بن سرحان از أبى عبدالله
(عليه السلام) از رسول الله (صلى الله
علیه و آله و سلم): «اذا ریم اهل
ریب و الیدع من بعدی» فًطهزوا
البَراعَء منهم و آکثروا من سَبّهم و القول
فيهم و الوقیعه و باهتوهم کی لایطمَعوا
«فى الفسادٍ فی الاسلام
صفحه 12:
پس از من» هر گاه شکاکان و
بدعتگذاران را دیدید» از آنان بیزاری
نشان دهید و بسیار به آنان ناسزا گویید
و دربارشان بدگویی و افشاگری کنید
و آنان را مبهوت [و محکوم] سازید تا
به
old, كردن اسلام» طمع نکنند
کافی ج صص 66
صفحه 13:
فصل ©
ae بُونَ أَنْ نَشِيعَ الْفَاحِشَةُ
في | ssf Ce SAL ca
فی انیا والاجرة "واه یم
وَأَنتُمْ لا تَعْلَمُونَ
نور©0
صفحه 14:
آنان که (چون عبد (ot) al سلول و
منافقان دیگر) دوست میدارند که
در ميان اهل ايمان کار منکری
اشاعه و شهرت يابد آنها را در دنيا
و آخرت عذابى دردناك خواهد بود
و خدا (فتنمكرى و دروغشان را)
مىداند و شما نمىدانيد
صفحه 15:
ولا فضنل اه عم ورَحمَته ون
aan Cage) ail
و اگر فضل و رحمت خدا و رأفت و
مهربانی او شامل حال شما
(مزمنان) نبود (در عقاب گناهتان
.تعجیل کردی و توبه نپذیرفتی)
eons
صفحه 16:
اها ين ی کف کون
الشَيْطَانِ 05° 8 cl ghd
الشيِطان elas Sal 4s
والغنگر *ولزلا ضل اه عم
رخ ما زگی ملگ من او نا
کی کي من پشاء والله
صفحه 17:
ای کسانی که ایمان آوردهاید» زنهار پیروی
شیطان مکنید» که هر کس قدم به قدم از
پی شیطان رفت او به کار زشت منکر
وامیدارد» و اگر فضل و رحمت خدا
شامل شما نبود احدی از شما (از گناه و
زشتی) پاک و پاکیزه نشدی» لیکن خدا هر
کس را میخواهد منزه و پاک میگرداند
رو خدا شنوا و داناست
نور60
صفحه 18:
نکات
لسلام با صد زبانا)
میخولهد که محیط و جو
احتماد متقابلو حسنظنباشد
a
صفحه 19:
معنیاوللیه 6) سوره نور آنسته
که خدا به کسانیک 4
بخولهند خود فحشا را در ميان
مردم رواج دهند»وعدم عذلب
دردناكدادم لستچرلکه هیچ چیزی
برلی-ستک ردنارادم مردانگی
مردم به لندازه شیوع فحشا
.لثر ندارد
صفحه 20:
ba, IK yal يكبرنامه-©
عومیی رلیفاسد کردنهمه
دنیا دارند.مدیر یکیاز مجلت
قبلاز انقلابگفته بود: کاری
| لهم کر د که تادم سل
ديكر يكدختر بال لهده سلل
باکره در تهرانپیدا
صفحه 21:
يكفسفه عنانليناست )
كه نيروهاءإنسانودر
وجودشهر نرودو
فحشا یکیاز رلههای
هدر رفتننیرویاراده
لنسانلست
صفحه 22:
معنیدوم یه 9 نور-6
- آنستک هو
آنان که دوست دارند فحشا
در باره اهل ايمان شايع شود
وآبروى آنان لكه دار cdg
.عذاب دردناكى دارند
صفحه 23:
مکافات گناه
خیلی از گناهان در اين دنیا
عقوبتی ندارند و عقوبتشان در
جهان دیگر است اما یکی از
گناهانی که در همین دنیا عکس
العمل دارد گناه تهمت زنی و
ol, و بردن است
صفحه 24:
پیروی از شیطان
شیطان با چشم سر دیده نمیشود
بلکه آن را بايد با جشم دل
ببینیم ءآنجا که یک وسوسه ای در
قلب شما بيدا شد كه شما را به یک
عمل زشت و نايسند دعوت ميكند
.»آنجا پای شيطان در ميان است
صفحه 25:
سقوط اخلاقی در صورت نبودن فضل الهی
اگر فضل و رحمت خداوند
بخاطر پیغمبر نبودءیکی از
شما پاک نمیشدید لیکن هر
که را خدا بخواهد از گناه
,تزکیه میکند
صفحه 26:
والسَعة
ولا یل أوأو ey a
آن يُوْتُوا أُولِي الْقُرْبَى
کی ۳
aM 385 5 کم و ai ۷ 5
ریغ
صفحه 27:
و نبايد صاحبان ثروت و نعمت از شما
درباره خويشاوندان خود و در حق
مسكينان و مهاجران راه خدا از بخشش و
انفاق كوتاهى كنند» بايد مؤمنان عفو و
صفح پیشه کنند و از بدیها درگذرند» آيا
دوست نمىداريد كه خدا هم در حق شما
مغفرت (و احسان) فرمايد؟ و خدا بسيار
.آأمرزنده و مهربان است
Se نور
صفحه 28:
نکات
فضلدر لینجا منظور تمکن)
,ما لولست
شروتمنداننبايد بخاطر-©
قصور برخیساکیندر جریان
لفکقسم بخورند که کمک
مالیخود را به آنها قطع.
صفحه 29:
قرآنبه مسئله وحدتمسلمین4
بيشاز تبعاتدلستانافكاهميت
ميدهد و لنازرا از لينكه با
قطع كمكهاوملؤويه
مساکین»موجبجداشدنگروهی
از مسلمینشوند بر حذر
میدارد
صفحه 30:
عفو و گذشت
جائی که جواب میدهد منطق گذشت و
محبث است و آنجا که جواب ندهد
,درشتی و خشونت
:سعدی در اين باره میسراید که
,درشتی و نرمی به هم در به لست
,چو رگ زن که جراح و مرهم نه است
صفحه 31:
ادفع بالتی هی احسن فاذا الذی بینک و
بینه عداوه کانه ولی حمیم
فصلت 66
در جای خود اگر در مقابل بدی نیکی
کنید فورا خاصیت روانی اش را
میبینید که دشمن را تبدیل به دوست
.صميمى ميكند
صفحه 32:
نمونه هاتی از پاسخ بدی را با نیکی دادن
عباراتب لند دعاومكارم ا-لخلاق-)
.لمام سجاد ع
عبارتخولجه عبدالّب Ors ail
بدی را بدی کردن سگساریست»خوبی"
را خوبی کردن خر خاریست»بدی را
خوبى كردن كار خواجه عبدالله
“.انصاريست
صفحه 33:
آزاد کردنبردگانخطاکار -
توسط لمام. سجاد ع در پایان
. مام رمضان
دلستانب رخورد لمام علیع -6
با گ سیک قویتگرو | 5 خن
میزد و دوستشاز او gi
.نمود
صفحه 34:
Guill & يَْمُونَ المُخْصَتَاتٍ
۳
في pels Sons LAM
jue عذاب
صفحه 35:
کسانی كه به زنان باایمان عفیفه
(مبرّا و) بیخبر از تهمت زنند
محققا در دنیاکار بد و آخرت
ملعون و محروم از رحمت حق
هستند و هم آنان به عذابی
.بزرگ معذب خواهند شد
.نور 680
صفحه 36:
wa یه ی اس ود
در روزی که زبان و دست و ياى
ایشان بر اعمال (ناشایسته) آنها
.گواهی دهد
OF نور
صفحه 37:
۳
de z ۲ a 4 ودهعء
Esl ij Los S98 5%
ALS G5 25 bie
2
هو
صفحه 38:
زنان بدکار و ناپاک شایسته مردانی بدین
وصفند و مردان زشتکار و ناپاک نیز
شایسته زنانی بدین صفتند و (بالعکس)
زنان پاکیزه نیکو لا یق مردانی چنین و
مردان پاکیزه نیکو لایق زنانی همین
كونهاند» و اين پاکیزگان از سخنان بهتانی
که ناپاکان درباره آنان گویند منزهند و بر
,ایشان آمرزش و رزق نیکوست
نور 60
صفحه 39:
نکات
در قرآنبه لندازم لی)
که رویموضوع نهیاز
ro ۰ ۳ ١ ae * * 5
زدنبه زنانتاکید شدم لست
در بارهم موضوع دیگری
صفحه 40:
dle آخرتعالم زندم لسته
بطوریکه هو عضوویر لعالیکه
.مرتكبشدم لست گ ولهیمیدهد
از نظر قرآنمردانپاکبه زنان9
پاکو مردانناپاک وپلید به زنان
نايا اکتعلقدارند و با آنها ازدولج
Se,
صفحه 41:
فصل 6
یا يها الّذِينَ آمتُوا لَا
تذخلوا بو یز وی
کل نوا وتو
ی نا نک زر نک
عَلَكُمْ تَدْكْرُونَ
صفحه 42:
ای اهل ایمان» هرگز به هیچ خانه مگر خانههای
خودتان تا با صاحبش انس و اجازه ندارید وارد
نشوید و (چون رخصت يافته و داخل شوید) به
اهل آن خانه نخست سلام كنيد كه اين (ورود با
اجازه و تحیت» براى حسن معاشرت و ادب
انسانيت) شما را بسى بهتر استء باشد كه
متذكر (شئون يكديكر و حافظ آداب رفاقت)
.شويد
OP .نور
صفحه 43:
ان لم تجذوا فیها دا
ae Se wos
تم بای
اجنوا" هو آزکی لَك *
Gadi Uy hs عَلية
صفحه 44:
و اگر کسی را نیافتید باز وارد نشوید
تا اجازه یابیده و چون (به خانهای
درآمدید و) گفتند: برگردید» به
زودی بازگردید که اين برای تنزیه
و پاکی شما بهتر است. و خدا به
.هر چه میکنید داناست
Se .نور
صفحه 45:
Ae sie ie
ii (fi
os Soe
Osi
صفحه 46:
باکی بر شما نیست که به خانه
غير مسکونی که در آن متاعی
دارید (بیاجازه) در آیید» و
(بدانید که) خدا به همه کار
.آشکار و پنهان شما آگاه است
نور 69
صفحه 47:
نکات
تدبیر لسلام برلیتامین
عفاف شاملدو چیز لستٍاول
یکسلسله تدابیر برلی
آرلم. نگه داشتنغریزه و
دوم ی کسلسله تدلبیر
,دیگر به عنولنمجازلت
صفحه 48:
اسلام رویمجازاتزیاد تكيه©
نكودم و لذا طريقثابتشدنزرا
خيلىدشوار و مشكلقرار دادم
لست
راههای مبارزه با گناه عبارتند از :
موعظهء امر به معروف و نهی از
منكرء تربیت و ازدواج و اجازه
خواستن هنگام ورود به منازل
صفحه 49:
پیامبر لکرم ص رسم-٩
شانلینبودم که هیچ
خانه لیرا بدونکسب
لجازد وارد نمیشدند»حتی
,به خانه دخترشان
صفحه 50:
حتیلگر هنگام ورود 6۴
هیچکس در خانه نبود در
صورتیوارد میشویم ک4
لجازم ورود از قبل
,دلشته باشیم
صفحه 51:
یکستور مترقودر -6
صاحبخانه 4 ؟_ فد" لا
لمادكىملاقاتندار د
شخصبدونهيج دلخورى
برگردد
صفحه 52:
وجوب ستر عورت
در اسلام ستر عورت نسبت
به غير از زن و شوهر
واجب است و اين امر جهت
باك بودن نفوس وضع
,گردیده است
صفحه 53:
,فصل ©
ee يَعْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنٌّ
ere رز st هر jet
۷ tet
os ۰ dG لا اه
hae عو |
۳ fa Cast YS" Seah
وین أو آبَادِ ون أدبا بم jodi
we
3 belts 4 تا
صفحه 54:
غير ite عب 7 و
١ الذي لم يَظْهَرُوا عَلَى
glial 7 “وَلَا يَضْرِبْنَ
GD GEL ُحْفِينَ من
ss" إِلَى الله جَمِيعًا أيه
الْمُؤْمِنُونَ لَعَلُّمْ تَفِحُونَ
صفحه 55:
و زنان مزمن را بگو تا چشمها (از
نگاه ناروا) بپوشند و فروج و
اندامشان را (از عمل زشت) محفوظ
دارند و زینت و آرایش خود جز آنچه
قهرا ظاهر میشود (بر بیگانه) آشکار
نسازند» و باید سینه و بر و دوش خود
را به مقنعه بپوشانند و زینت و جمال
خود را آشکار نسازند
صفحه 56:
جز برای شوهران خود یا پدران یا
پدران شوهر یا پسران خود یا
پسران شوهر یا برادران خود یا
پسران برادران و پسران خواهران
خود یا زنان خود (یعنی زنان
مسلمه) یا کنیزان ملکی خویش یا
مردان اتباع خانواده که رغبت به
زنان ندارند
صفحه 57:
یا اطفالی که هنوز بر عورت و
محارم زنان آگاه نیستند (و از غیر
این اشخاص مذکور احتجاب و
احتراز کنند) و آن طور پای به
زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان
پاهایشان معلوم شود. و ای اهل
ایمان» همه به درگاه خدا توبه کنید»
,باشد که رستگار شوید
صفحه 58:
یکسانی مسئله چشم چرانی و ستر
عورت در مورد زن ومرد
قرآن هيج فرقى ميان زن
و مرد »هم در مسئله نگاه
و هم در ستر عورت
قائل نیست
صفحه 59:
وظیفه پوشش برای زن
طبق اين آيه زن وظیفه
ديكرى هم دارد و آن
بوشائدن زينت (بجز
زينت ظاهر) براى
صفحه 60:
سر اختصاص پوشش زینت برای زن
علت آنست که از نظر خلقت زن
و مرد احساسات متفاوتی دارند
و این زن است که مورد تهاجم
چشم و اعضا و جوارح مرد
قرار میگیرد و اين اختصاص به
انسان هم ندارد و در حیوانات
.هم چنین است
صفحه 61:
فلسفه خواستگاری پسر از دختر
اولا در خلقت جنس نر به گونه
ای خلق شده است كه طالب
است و باید رضایت جنس ماده
را بدست بیاورد و به همین
دلیل جنس نر خود را در خدمت
جنس ماده قرار میدهد لُذا نفقه
,بر عهده مرد است
صفحه 62:
ثانيا به اين وسیله ارزش
جنس ماده Yu ميرود
چرا از طرف جنس
مرد» نیاز است و از
,طرف جنس زن, ناز
صفحه 63:
فلسفه مهر
مهر در فرهنگ اسلامی یک نوع هدیه
(نحله) است که به زن پیشکش میشود
تا به همسری مرد راضی گردد یا به
تعبیر دیگر (صداق) با علامت صدق
مرد است که به زن میگوید علاقه من
یک علاقه راستین است نه برای فریب
.و شهوترانی
صفحه 64:
فلسفه پوشش زن
زن موجودی لطیف و ظریف است
و مظهر جمال و زیبائی و آرایش
است و به همین دلیل وقتی
میخواهند فتنه ایجاد نشود به آنکه
مظهر جمال است باید بگویند خود
را نشان نده نه آنکه مظهر خشونت
. و قوت است
صفحه 65:
دختر نماتی پسران در عصر ما
دخترنمائی پسران و
مردنماتی زنها انحرافی
از خلقت حکیمانه بشر
و از هوسهای کودکانه
و زود گذر اوست
صفحه 66:
آرامش روانی اولین فایده پوشش زن
مهمترین خاصیت پوشش زن از نامحرمان
,آرامش روحی و روانی است
زيل ولاس مثل خلاغلبی ر مالگزتا یک
غریزه سیری ناپذیر است لذا باید در
چارچوب ازدواج مهار گردد و زنان با
پوشش خود موجبات عدم تهییج و تحریک
مردان ودر نتیجه سلامت و آرامش روح و
قلب آنها را فراهم میسازند
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70:
صفحه 71: