علوم مهندسی تکنولوژی

تکنولوژی پیشرفته سیستم سوخت رسانی

teknology_pishrafte_sokht_resani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تکنولوژی پیشرفته سیستم سوخت رسانی”

تکنولوژی پیشرفته سیستم سوخت رسانی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيمتكنولوژي پيشرفتهسيستم سوخت رساني

اسلاید 2: سيستم سوخت رساني هوشمند در اكثر موتورهاي مدل جديد به كار برده شده است.و روش كار آن بدين صورت است كه؛ با كمك سنسور هاي خاص متغيرهاي گوناگون خوانده و اندازه گيري مي شوند و به واحد كنترل ارسال ميگردد كه پس از پردازش نسبت به صدور فرمان به عملگرها اقدام مي كند.سيستم سوخت رساني هوشمند:

اسلاید 3: بهبود عملكرد موتور و همچنين پايين آوردن مصرف سوخت و گرفتن راندمان بالا از موتور از اهداف سيستم سوخت رساني هوشمند مي باشد.كه حتي درپي پيشرفت آن تكنولوژي هاي جديدتري نيز در همين راستا بوجود آمده است.يكي از آنها سيستم سوخت رساني HFM است.سيستم سوخت رساني هوشمند:

اسلاید 4: چكيده: اين سيستم سوخت رساني HFM در مدل هاي سال 1997 به بعد در بعضي از موتورها به كار برده شده و روش كار آن بدين صورت است كه با اندازه گيري ميزان جرم هواي ورودي به منيفلد هوا و همچنين با اندازه گيري متغيرهاي گوناگون ديگر كه در موتور با كمك سنسور هاي خاص خوانده مي شوند در صدد بهبود عملكرد موتور و همچنين پايين آوردن مصرف سوخت و گرفتن راندمان بالا از موتور برمي آيد.

اسلاید 5: HFM معرفي كلمه HFM از عبارت Hot Film Air Mass گرفته شده است كه اين سيستم با اندازه گيري جرم هواي ورودي به موتور مقدار سوخت را در شرايط مختلف و اعمال بارهاي متفاوت به موتور تعيين مي كند تا موتور بتواند در بهترين شرايط با كمترين مصرف سوخت بيشترين بازده حرارتي را داشته باشد .

اسلاید 6: قطعات سيستم HFM G3/2 سنسور اكسيژنK1 رله حفاظت كننده ولتاژ بالا K27 رله پمپL2 سنسور سرعت اتومبيل N3/4 پردازش گر اصلي X11 سوكيت عيب ياب

اسلاید 7: سنسور اكسيژن oxygen sensor اين سنسور كه در جريان گازهاي خروجي از موتور قرار دارد ، اكسيژن موجود در گاز اگزوز را بررسي مي كند و ولتاژي متناسب با اكسيژن موجود،در دود كه نشانه رقيق يا غليظ بودن سوخت است را به ECU ارسال ميكند. اين سنسور در بعضي مواقع به طور داخلي با جريان الكتريسيته گرم مي شود تا هر چه سريعتر به صورت مدار بسته درآيد .

اسلاید 8: محل نصب سنسور اكسيژناین سنسور روی منیفولد دود طوری قرار می گیرد که تا در معرض گازهای خروجی واقع شود و با ارسال ولتاژ كم نشانه رقيق بودن سوخت و ولتاژ زياد نشانه غني بودن سوخت است كه ECU با كسب اين اطلاعات بهترين مخلوط را روانه موتور مي سازد .

اسلاید 9: رله حفاظت كننده ولتاژ بالا كار رله اين است كه ولتاژ را در مدار اندازه گيري كند و اگر ولتاژ بيشتر از حد مجاز تعيين شده براي رله باشد ، رله فرمان قطع را به مدارات قطع مدار ارسال مي كند و مدار را قطع مي نمايد و از صدمه رسيدن به قطعات مداراصلي جلو گيري مي كند.اين رله كاري شبيه فيوز معمولي را انجام مي دهد با اين تفاوت كه فيوز معمولي در صورت بروز مشكل با از كار انداختن خود اقدام به حفاظت از سيستم مي كند ولي رله حفاظت ولتاژ بالا در صورت احساس مشكل با فرمان دادن به مدارات قطع مدار در صدد حفاظت از مدار هاي اصلي بر مي آيد .

اسلاید 10: رله پمپ گازوئیل كارش مشابه كار رله حفاظت ولتاژ بالا مي باشد با اين تفاوت كه اين رله فقط مسئوليت حفاظت از پمپ گازوئیل را بر عهده دارد ، چرا كه پمپ گازوئیل يكي از مهمترين قطعات يك سيستم سوخت رسان انژكتوري مي باشد و بايد در جهت حفاظت از آن تمهيدات خاصي را در نظر گرفت ، زيرا تمام فشار در پشت انژكتور ها به وسيله اين پمپ ايجاد مي شود، و در صورت صدمه ديدن اين پمپ با افت فشار روبرو خواهيم بود و اين امر موجبات كار كردن نامطلوب موتور و يا در مواقعي سبب روشن نشدن موتور مي شود .

اسلاید 11: سنسور سرعت خودرواين سنسور در داخل گيربكس اتومبيل نصب شده است و مسئوليت تعيين سرعت اتومبيل را بر عهده دارد .همانطور كه مي دانيد سرعت نشان داده شده توسط سرعت سنج داشبورد اتومبيل دقت چندان بالايي ندارد و براي محاسبات دقيق ECU مناسب نخواهد بود ، به همين علت اين سنسور را بر روي كرانويل ديفرانسيل نصب مي كنند كه اين سنسور با فرستادن سيگنالهاي مربوطه به ECU وظيفه خود را انجام مي دهد .

اسلاید 12: پردازش گر اصلي HFM اين قسمت قلب سيستم مي باشد و تمام پردازشها ي اطلاعات ، تمامي فرمانهايي كه بايد به واحد هاي عملگر داده شود ، ترجمه تمامي سيگنالها و پالسهايي كه واحد هاي حسگر از قسمتهاي مختلف موتور به ECU مي فرستند و همچنين كنترل و تحت نظر داشتن تمامي اين موارد از مسئوليتهاي اين قسمت مي باشد .بدليل محاسبات زياد در پردازنده ECU ، ECU به شدت گرم شده و چون اين گرما مانعي براي كاركرد درست سيستم مي باشد بدنه ECU را از آلومينيوم مي سازند تا بتواند با محيط اطراف تبادل گرما داشته باشد و دماي كاركرد خود را پايين بياورد .

اسلاید 13: سوكت عيب ياب diagnostic socket اين قطعه رابط بين ECU و كامپيوتر عيب ياب مي باشد . در شكل كامپيوتر عيب ياب را مشاهده مي كنيد كه مي بايست به اين سوكيت وصل شود تا بتواند با ECU ارتباط برقرار كند تا اپراتور بتواند بجاي ECU كنترل مقطعي موتور را به دست بگيرد .

اسلاید 14: سوكت عيب ياب diagnostic socket كم و زياد كردن دور موتور , از كار انداختن تك تك سيلندر ها براي فهميدن تك كار كردن موتور ، آدوانس و ريتارد كردن، باز و بسته كردن دريچه گاز ، خارج كردن موتور از حالت كاتاليستي و تغييراتي از اين قبيل را بر روي موتور اعمال كرد و يا مي توان مواردي از قبيل تنظيم CO موتور و رفع اشكالات نرم افزاري را مورد تنظيم قرار داد .

اسلاید 15: سنسورهاي موجود بر روي موتورB2/5 سنسور جرم هواي ورودي B11/3 سنسور درجه حرارت آب B17 سنسور درجه حرارت هوا L5 سنسور فلايويل M16/6 فعال كننده دريچهY58/1 سوپاپ تخليه بخار گاز Y62 انژكتور هاي برقي

اسلاید 16: سنسور جرم هواي ورودي hot film air mass flow sensor اين سنسور تشكيل شده از يك تيغه كه داراي سه واحد گرم شونده، يا رزيستور و دو سنسور درجه حرارت است . و رزيستور،اندازه گيري كننده جرم هواي اطراف (air mass) مي باشد . و سنسور درجه حرارت اندازه گيري كننده دماي هوا مي باشد.

اسلاید 17: سنسور جرم هواي ورودي hot film air mass flow sensor اساس كار سنسور بدين گونهاست كه كامپيوتر، يك آمپري را با ولتاژ معيني به گرم شونده ارسال مي كند تا اين تيغه 255 درجه سانتيگراد بيشتر از درجه حرارت هواي محيط گرم شود . سنسور درجه حرارت اين مقدار درجه حرارت را كنترل مي كند و به كامپيوتر اطلاع مي دهد . اگر بر اثر عواملي مانند عبور جريان هوا ، اين تيغه سرد شود كامپيوتر مجددا براي ثابت نگه داشتن درجه حرارت جريان بيشتري به گرم شونده اعمال مي كند .

اسلاید 18: اجزاي سنسور جرم هواي ورودي 9/1 تيغه گرم شونده 9/2 صفحه مشبك 9/3 اصلاح كننده جريان هوا 9/4 محفظه كلي سنسور9/5 سوكيت جريان الكتريسيته 9/6 صفحه متصل كننده 9/8 برد چند گانه9/9 پوشش

اسلاید 19: سنسور درجه حرارت آب coolant temperature sensor اين سنسور بر اساس NTC (negative temperature cofesity) كار مي كند هر چه نسبت درجه حرارت بالا برود مقاومت عكس مي شود ، براي مثال در درجه حرارت صفر درجه سانتيگراد سنسور حدود 3k اهم مقاومت دارد ولي در درجه حرارت 80 درجه سانتيگراد معادل 300 اهم مقاومت دارد .

اسلاید 20: ◄ سنسور درجه حرارت هوا intake air temperatur sensor اساس كار اين سيستم همانند سنسور درجه حرارت آب مي باشد و بر مبناي NTC واقع شده است ، منتها مقاومت مدار بر حسب اهم طبق جدول ديگري محاسبه شده است ولي اصول كار آن با سنسور درجه حرارت آب مطابقت كامل دارد .

اسلاید 21: ◄سنسور دور موتور اين سنسور از مهمترين سنسورهاي موجود در سيستم ECU مي باشد ، و محل قرار گيري آن در پوسته موتور در بالاي فلايويل مي باشد و به كمك بوبين واقع در نوك خود با شمارش دندانه هاي موجود بر روي فلايويل كه براي روشن كردن موتور تعبيه شده اند سيگنالهايي را به سمت ECU مي فرستد و ECU با تبديل اين سيگنالها به پيغامهاي الكترونيكي دور موتور را اندازه گيري مي كند.

اسلاید 22: ◄محل قرار گيري سنسور دور موتور L5 سنسور دور موتور

اسلاید 23: انژكتور هاي برقي اين انژكتور به وسيله جريان برقي كه از طرف ECU ارسال مي شود اقدام به پاشش سوخت مي كند.بدين طريق كه جريان برق وارد سيم پيچ داخل انژكتور شده و ايجاد يك آهنرباي مغناطيسي مي كند با آهنربا شدن سيم پيچ ، سيم پيچ جامپر سر انژكتور را به طرف بالا مي كشد و راه براي عبور سوخت از قسمت نازل سر انژكتور باز مي شود . حال بنزين با فشاري كه پمپ ازوئیل از قبل بر روي آن اعمال داشته با فشار بالا وارد محفظه احتراق مي شود.

اسلاید 24: قطعات اصلي يك انژكتور برقي -1فنر بازگرداننده جامپر -2سوكيت اتصال برق -3سيم پيچ -4ريل انژكتور -5مجموعه نازل و جامپر -6رينگ هاي آب بند

اسلاید 25: ريل انژكتور -1لوله برگشت گازوئیل -2محل نصب انژكتور ها -3محل نصب نانومتر جهت اندازه گيري ميزان فشار پمپ گازوئیل -4ورودي گازوئیل -5پيچ تخليه گازوئیل -6رگولاتور فشار شكن

اسلاید 26: كاتاليزو راين كاتاليست شيميايي در مسير اگزوز اتومبيل نصب شده است و مواد مضري كه حاصل احتراق گازوئیل مي باشد(HC ,CO ,NOX ) را تبديل به آب ، دي اكسيد كربن و عنصر نيتروژن مي كند كه معمولا مي تواند مسير 80000 كيلومتر را ساپورت كند و بعد از طي اين مسافت خاصيت شيميايي خود را از دست مي دهد.

اسلاید 27: فهرست منابع 1- كتاب common rail direct injection 2- dignosis manual MB 140 service engine 161(HFM) Fuel injection and ignition system3- كتاب Electronic controller

اسلاید 28: خسته نباشید

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید