جاری سازی استراتژی
اسلاید 1: مقاله: نوآوری مديريتHarvard Business Reviewاستاد دوره: مجتبی لشکربلوکیدرس جاری سازی استراتژی بنام او که تنها شايسته سپاس و ستايش است.
اسلاید 2: نوآوری مدیریت چیست؟چرا این قدر مهم است؟ چگونه سازمانها می توانند بیاموزند نوآورانی در عرصه مدیریت شوند؟
اسلاید 3: چرا نوآوری مدیریت اهمیت دارد؟شرکتها عموماً روشهایی رسمی را برای نوآوری در محصول دارند ولی شرکتهای زیادی نیستند که برای نوآوری مدیریتی دارای برنامه باشند.در مقام مقایسه، نوآوری در محصول و فناوری مزیتهای کوچکتری نسبت به نوآوری در مدیریت فراهم می آورند. نوآوری در اصول و فرآیندهای مدیریت می تواند مزایایی با ماندگاری طولانی خلق و چرخشهای اساسی در جایگاه رقابتی ایجاد کند.پیشرفتهای بزرگ در مدیریت می تواند موجب مزیتی بالقوه برای شرکت نوآور باشد و چرخشهای اساسی در رهبری صنعت به وجود آورد
اسلاید 4: چند نمونه از شرکتهای موفق نوآوری درمدیریت:جنرال الکتریکدر اوایل قرن بیستم، جنرال الکتریک قابل ذکرترین اختراع توماس ادیسون را تکمیل کرد؛ این شرکت با وارد کردن نظام مدیریتی به فرایند آشفته اکتشافات علمی توانست بیش از هر شرکت دیگری در آمریکا صاحب حق اختراع شوددوپاناین شرکت با بکارگیری محاسبات بازده سرمایه و همینطور استانداردسازی مقایسه بخشهای متعدد محصولاتش توانست نقشی پیشرو در توسعه تکنیکهای بودجه ریزی سرمایه ای داشته باشد و همین نوآوری باعث شد که به یکی از غولهای صنعتی آمریکا بدل شود .
اسلاید 5: ویزااولین شرکت تقریباً مجازی دنیا به دلیل نوآوری سازمانی توانست به موفقیت برسد، این موضوعزمانی اتفاق افتاد که بانکهای موسس ویزا کنسرسیومی تشکیل دادند تا شبکه ای جهانی برای ارتباط بین موسسات مالی به وجود آورند. لینوکسنوآوریهایی مانند توسعه با منبع آزاد، موافقت نامه های عمومی و ابزارهای همکاری متنوع توانست سازوکاری تاثیر گذار برای هماهنگی افرادی که از نظر جغرافیایی از هم دورند باشد، این موضوع بهترین مثال شناخته شده جدید از نوآوری مدیریت است.
اسلاید 6: تویوتابهره گیری از خرد کارکنان در شرکت تویوتا عامل اصلی پیشی گرفتن این شرکت از سایر رقبا حداقل در آمریکا میباشد. بر خلاف رقبای غربی تویوتا مدتهاست باور دارد که کارکنان پایین مرتبه چیزی بیش از چرخ دنده هایی در ماشین بی روح تولید هستند. تفاسیری که شرکتهای خودروسازی آمریکا برای موفقیت تویوتا بکارمیبردند مانند ( ارزش پایین ین در مقابل دلار، نیروی کار مطیع، فرهنگ ژاپنی و....) ناشی از باورهای سنتی مدیریت در آمریکا بود. هر قدر اصول زیربنای نوآوری مدیریت نامتعارف تر باشد، زمان بیشتری طول می کشد تا رقبا به آن پاسخ گویند.هول فودزبرای رقبا تکرار مزیتهایی که اساسشان برشبکه ای از نوآوریهای منفرد قرار دارد و بسیاری از فرآیندها و اعمال مدیریتی را در بر میگیرد بسیر دشوار است و این نقطه قوت هول فودز است. مدل مدیریت این شرکت به اندازه کسب و کار با حاشیه سود بالایش منحصر به فرد است. ”خلق سازمانی مبتنی بر عشق به جای ترس، جامعه ای در حال همکاری جهت ارزش آفرینی برای افراد دیگر“
اسلاید 7: چیزی که هول فودز را متمایز می کند نه فرآیند منفرد مدیریتی، بلکه سیستم مدیریتی متمایز آن است.تیممشورت با مدیران جهت تصمیم گیریتیمتیمتیمتیمتیمتیماختیارات تیم:تصمیم گیری در مورد کالاهای جدیدرد یا قبول استخدامهای جدیددسترسی به اطلاعات مالی و پاداشهای پرداختی به سایر کارکنانارایه نود و چهار درصد از سهام به کارکنان و نه واگذاری به مدیران
اسلاید 8: پرورش رهبران بزرگ:مزیت مدیریتی را میتوان گاهی از طریق پشتکار بدست آورد، به دلیل سیستم توسعه رهبری هیچ شرکتی در جهان در پرورش مدیران بزرگ به خوبی جنرال الکتریک نیست.نوآوری به هر شکلی که باشد از یک قانون قدرت پیروی می کند؛ در برابر هرایده تحول جوی که منجر به خلق مزیت رقابتی می شود ایده های کم ارزش زیادی وجود دارد، نوآوری مثل بازی با اعداد است هر چقدرآن را بیشتر انجام دهید احتمال کسب نتیجه بیشتر می شود.نوآوری مدیریت چیست؟ترک اصول، فرآیندها و اقدامات سنتی مدیریت یا ترک شکلهای معمول سازمانی را می توان به عنوان تعریف نوآوری مدیریت به کار برد که شیوه اجرای کار مدیریتی را تغییر می دهد.
اسلاید 9: کار مدیریتی:هدف گذاری و برنامه ریزیانگیزاندن و هم سوسازی تلاش هاهماهنگ سازی و کنترل فعالیتهاتجمیع و تخصیص منابعکسب و به کار گیری دانشبرقراری و توسعه روابطشناخت و متوازن سازی تقاضاهای ذی حقان بیرونیدر یک سازمان بزرگ ، تنها راه تغییر نحوه انجام کار مدیران، باز آفرینی فرآیندهای حاکم بر کار است.
اسلاید 10: ویرپول یکی از بزرگترین تولید کنندگان لوازم خانگی در سطح جهان، جهت بازآفرینی فرایندهای مدیریت تغییرات کلیدی زیر را انجام داد:تبدیل نوآوری به موضوع محوری در برنامه های توسعه رهبریکنارگذاشتن سالانه بخش قابل توجهی از هزینه های سرمایه ای برای پروژه های به شدت نوآورانهالزام هر برنامه توسعه محصول به داشتن جزیی چشم گیر از نوآوری جدیداز نظر مشتریثبت نام تمامی کارکنان در یک برنامه آموزشی اینترنتی در زمینه نوآوری در کسب و کارتعیین نو آوری به عنوان یکی از بخشهای اصلی برنامه درازمدت پاداش مدیران ارشداختصاص زمان در جلسه های فصلی ارزیابی کسب و کار برای بحث در مورد عملکرد نوآورانه هر واحدتوسعه معیارهایی برای پی گیری نوآوریهاتمام این تغییرات به یکباره انجام نشد اما نتیجه آن چشمگیر بود. میانگین سالیانه کمک به درآمد شرکت دراثر اجرای تغییرات به پانصد میلیون دلار رسید.ویرپول
اسلاید 11: اجزای اساسی یک ترکیب مناسب جهت نوآور شدن:مسئله ای مسحور کننده که نیازمند تفکرات تازه باشداصول یا پارادایم های نو و تازه که قدرت تاباندن نور بر رویکردهای جدید را داشته باشدمثالها و قیاسهایی که به بازتعریف امکان پذیریها کمک کندچگونه یک نوآور مدیریت شویم؟
اسلاید 12: تعهد به حل یک مشکل بزرگ مدیریتیاصول نوین که موجب رویکردهای جدید می شوندفروریختن تعصبات مدیریتیقیاس با سازمانهی غیرمعمول که نشان میدهند چه چیزهایی ممکن استبا مسایل بزرگ در افتید؛ شیوه ای که باعث شد جنرال موتورز ساختار بخشی را برای نظم دادن به شرکتهای بزرگ ابداع کند. برای حل مسایل بزرگ نیاز به پشتکار و استقامت در کنار خلاقیت ذهنی است.سه پرسش راهنما که می تواندبه یافتن مسئله مهم کمک کند:چه بده بستانهای دشواری وجود دارد که شما هرگز در آنها موفق نبوده اید؟ضعف سازمانهای بزرگ در چیست؟چالشهای آینده پیش روی شما کدامند؟مواردی که با رعایت آنها می توان یک شرکت را به یک نوآور همیشگی تبدیل کرد:عناصر نوآوری مدیریت
اسلاید 13: اصولی تازه را جستجو کنید. مشکلات فراگیر، سمج و غیر منتظره را نمی توان از طریق اصول موروثی حل کرد.مسائل بدیع اصول بدیع می طلبند.جستجوی اصول تازه باعث ایجاد شرکت ویزا و قدرت گرفتن این شرکت شد.اصول زیر عامل ایجاد و قدرت گرفتن ویزا، سازمانی که محصول آن مشارکت بود گردید:قدرت و کارکرد سیستم باید تا حد ممکن توزیع شود.سیستم باید خودسازمان ده باشد.حاکمیت بر سیستم باید توزیع شود.سیستم باید همکاری و رقابت را به طور یکپارچه درهم آمیزد.سیستم باید منعطف و در عین حال بادوام باشد.مالکیت سیستم باید مشارکتی باشد.
اسلاید 14: 12 نوآوری که مدیریت نوین را شکل دادند؛مدیریت علمی(مطالعات حرکتی و زمانی)حسابداری قیمت تمام شده و تحلیل واریانسآزمایشگاه تحقیقات تجاری (صنعتی کردن علم)تجزیه تحلیل بازده سرمایه و بودجه ریزی سرمایه ایمدیریت نام تجاریمدیریت کلان پروژهسازمان دهی منطقه ایتویعه رهبریکنسرسیومهای صنعتی(ساختارهای همکاری چند شرکتی)تمرکززدایی شدید(خود سازمان دهی)تحلیل استراتژیک رسمیحل مسئله برمبنای توانایی های کارکنانمجتبی لشکربلوکی14
اسلاید 15: برای کاهش هزینه تغییر در سازمانها باید اصول واگذاری و مشارکت در قدرت را پذیرفت، این اصول عبارتند از:تنوعرقابتانعطاف در تخصیص منابعواگذاری قدرتمشارکت در قدرتبرای پس زدن نیروهای بی نام ساز، یک شرکت باید قادر باشد ارزشی منحصر به فرد برای مشتریانش به ارمغان آوردو این کاررا فقط می توان از طریق کارکنانی انجام داد که تمام ابتکار، خلاقیت ذهنی و تعصب خودرا هر روز با خود به سر کار می آورند.
اسلاید 16: باورهای مدیریتی بی پایه خود را تخریب کنید. برای درک قدرت اصول جدید مدیریت باید از استیلای اصول قدیمی بر اندیشه تان بکاهید.به عنوان یک نوآور مدیریت، باید بتوانیدمیان آنچه به ظاهر درست است و آنچه همواره درست است تفاوت قایل شوید.ابتکارات بزرگ مانند شش سیگمای جنرال الکتریک نوعاً نیازمند حمایت مدیر عاملی خلاق هستند.مجتبی لشکربلوکی16
اسلاید 17: بخش زیادی از آنچه به عنوان خرد علمی مورد پذیرش قرارمی گیرد در حقیقت تعصبات کورکورانه ای است که به عنوان واقعیت محتوم معرفی شده اند.تجربه گوگل می گوید دیدگاه سنتی که در آن مدیر عامل به عنوان استراتژیست ارشد عمل می کند فقط یک عرف است. این عرف کاملاً غلط نیست اما با کاملاً درست بودن نیز فاصله بسیاری دارد.از نیروی قیاس بهره بگیرید. همان طور که اغلب در مورد نوآوری وجود دارد یک نقطه برتری یگانه می تواند موجب بروز بینشهای بدیع شود.اگر هدفتان گریز از اندیشه مدیریتی متعارف است، مطالعه اقدامات سازمانهایی که کاملاً نامتعارف عمل می کنندمی تواند کمک کننده باشد، مانند سازمان الکلی های ناشناس و بانک گرامین .
اسلاید 18: در مسیر صحیح قرار بگیریدبرای تبدیل تئوریهای سنت شکن خود به واقعیت باید به طور کامل درک کنید که فرآیندهای موجود مدیریتی شرکتتان چگونه آن مشکلی بزرگی را که می خواهید حل کنید بدتر می کند.برای هر فرآیند مدیریتی مرتبط به سئوالات زیر باید پاسخ گفت:چه کسی مالکیت فرآیند را دارد؟هدف از این فرآیند چیست؟معیارهای موفقیت در این فرآیند کدامند؟مشتریان این فرآیند چه کیسانی هستند؟چه کسانی در ایم فرآیند مشارکت می کنند؟داده ها و اطلاعات ورودی این فرآیند کدامند؟از چه ابزارهای تحلیلی استفاده می شود؟چه وقایع یا مراحلی در این فرآیندوجود دارند؟این فرآیند چه نوع تصمیماتی را ایجاد می کند؟معیارهای تصمیم گیری کدامند؟تصمیمات چگونه تبیین می شوند و برای چه کسانی؟چگونه این فرآیند به سایر سیستم های مدیریتی متصل می شود؟يک بررسی نظام مند و عمیق فرآیندهای مدیریتی شرکت، فرصتهایی برای بازآفرینی آنها فراهم میکند، طوری که اهداف بلند پروازانه شما را بیشتر به جلو می راند.؟
اسلاید 19: همل: تاکنون مدیریت در قرن بیست و یکم چندان با مدیریت در قرن بیستم متفاوت نبوده است. فرصتها در همین نکته نهفته اند. می توانید انتظار بکشید که رقبا بر فراز اکتشاف بزرگ بعدی در زمینه مدیریت تلوتلو بخورند با خود همین الان تبدیل به یک نوآورمدیریت شوید.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.