صفحه 1:

صفحه 2:
بگذارید ویگذرید 5 )2 2 ببينيد ودل مبذ مبنديد ‎toe : 1‏ چم بیندازید و دل مبازید باد د يريا زود بايد كذا شت ‎١‏ 5 و گذشد ا للللاء. ما م علی(ع)

صفحه 3:
\ جامعه شناسی بازی های رایانه ای

صفحه 4:
مقدمه تارحچه بازیهای ویدئویی و رانانه ای نظام رده بندی بازیهای رایانه ای در ایران نگاهی به وضعیت بازی سازی در ایران پدر بازی های کامپیوتری (شیگرو میاموتو) نقش بازیهای رايانه ای آثر بازیهای رایانه ای بر کودکان و نوجوانان معایب بازیهای رایانه نگراني از عواقب بازي‌هاي خشن, تنها براي جامعه ما نیست نتیجه گيري www prozhe.com

صفحه 5:
مه اک و رت سرك كان با الک دوک و یه فل روفل ساعات فراعت ودرا بر مي کرد وااز اس بازی ها لب نادي می رد امروزه بازیهای اناك اث در نام سنین » هم به امری عادی و طبیعی تبدیل شده و هم دغدغه ای جدی برای پدرها و مادرهاست , دلشوره ای دائمی در مورد اثرات مخرب این نوع بازيها در روحیه و جسم کودکان یا عدم موفقیت در برنامه های اصلی زندگی مثل درس خواندن به دلیل صرف وقت زياد براى اين بازیها و ... را می توان در حرفهای روز مره ‎ually‏ دید و شنید . امروزه رایانه» يكي از ‎ally‏ رعدگی سر است* به کونهاي که در همتا نها زندگي شغلي وشکَضَي آقراد. حضور پررنگ رایانه

صفحه 6:
تاریخچه بازیهای ویدئویی و رایانه اي تولید و پیدایش بازي هاي رایانه اي در جهان به سال ۱۹۴۷ ميلادي و سالهای اولیه دهه هشتاد بر مي گردد و اولین فرم تقاضاي ثبت یک بازي كامپيوتري در تاریخ ۱۴ ژانویه ۷ در آمریکا به ثبت رسیده است. در سال 1972 شرکت آتاری یک بازی الکترونیکی تنیس روی میز به نام پینگ پنگ را معرفی و به بازار عرضه کرد که با اتصال

صفحه 7:
در سال 1977 رابانه ابل 2 برای فروش به بازار ارائه گردید و تحول مهمی در گرایش مردم به تهیه رایانه های شخصی و خاینگی دیداور به تدریج با اشناع تازار در ستال 1985 فروش دستگاه های مربوط به بازیهای ویدیویی به حداقل ممکن رسید. به سبب پنهان ماندن ابعاد واقعی تبدیل جهان به یک دهکده واجد انقلاب الکترونیک, انقلاب رابانه ای و... که در عصر حاضر رخ داده سازندگان بازي هاي رایانه اي به سمت طراحي بازي قایی رفتند که از لحاظ شتازیو, شهدت از لحاظ گرافیک با حداکثر شبیه سازي به زندگي روزمره و از نظر بازي به ايفاي نقش نزدیک تر باشند. حاضر رشته معمارچم,ور چلراحي ری داي کاس ‎ier‏ دا او ات وی او ‎ts‏ نیت

صفحه 8:
در ايران» تحقیق مدوني که به بررسي میزان شیوع و کش تردگی اري‌های دی بای ررا اش وجود ندارد. بازي‌هاي ويديويي ‏ رايانه‌اي در ایران» شاید با يك تأخير 10 تا 15 ساله نسبت به غرب؛ در جامعه پدیدار شد و شروع به رشد کرد. كلوپ‌هاي ويديويي که از آغاز در سطح شهرهاي مختلف شکل گرفتند. چيزي سشت راز بل معازه موس ط تا کول نود سس دستگاه‌هایی که در کلوب‌هاي مدکور به کار گرفته شدند» آتاري و میکرو بودند که با گذر زمان و فراگیرتر شدن دستگاه‌هاي پيشرفته‌تري که از گرافيك و پردازش بالاتری مرخوردار ودند, جاي خود را با سگا و بعد با دستگاه‌های سي بلي اسسيشن. ده و as ‘www .prozhe.com نتایج يك تحقیق نشان مي دهد که 01 درصد

صفحه 9:
* نظام رده بندی بازیهای رایانه ای در ایران : © اغلب كشورهات جهان در بحث بازيهاى رايانه اى ييى نظام رده بندی متناسب با فرهنگ » ارزش های خود را طراحی کرده اند . در کشور ما یر به دلیل تقاوت های زیادی که با فرهنگ غربی یا فرهنگ آمریکایی و اروپایی از ابعاد ارزشی و مذهبی وجود دارد بیش از هر کشور دیگری چنیی تباری احساس می شود .با این ساب از زمستان 86 تا پایان تابستان 87 کار عمیقی با همکاری 0 کارشناس مطرخ کضور دز قااب تیمهای مذهبی : روان شناسی : جامعه شناسی و رسانه ای آغاز شد که طى آن نظام ملى رده بندى بازیهای رایانه ۱ « 2582 » تدوين كرديد . اجام هه بو ‎awww‏ بر هیر اساس رده هات شن بار هات رإا 24

صفحه 10:
درحال حاضر نظام های معتبر رده بندی بازیهای رايانه ای در جهان تدوین شده اند که از جمله آنها می توان به نظام رده بندی سنی ‎ESRB‏ در آمریکا و کانادا ؛ نظام رده بندی ۲2۵۲ در اتحادیه اروپا و موی در ژاپن اشاره داشت . اما این نظام ها با وجو برخورداری از دقت بسیار بالا اکثر ارزشهای جامعه ما را پوشٌ بازي هاي رایانه اي را مي توان به کرد: * بازي هاي فكري بازي هاي ورزشي * بازي هاي اکشن ( ماجراجویانه و حادنه اي ) * بازي هاي جنگم,,,ر .سر

صفحه 11:
نگاهی به وضعیت بازی سازی در ایران : در ایران صنعت بازی سازی هنوز یک صنعت نوپا محسوب می شود - طیق اقلام بنباد مازیهای راناته ای : تعداد تولیدکنندگان داخلی بازیهای رایانه ای به 30 کشور می رسد و این درحالی است که تعداد بازیهای راان انا تولید شده توسط آنها از مرز 150 اثر گذشته است . شاید بتوان اولین بازی جدی و کامل ساخته شده را همان بازی « رانندگی در شهر تهران » دانست که به رغم سرمایه گذاری هنگفتی که از سوی یک ارگان رسمی ( نیروی انتظامی ) بر روی ‎ol‏ انجام شد به موفقیت مورد نظر د اکثر بازی سازان ایرانی از هزینه های بالای سا ارك د عار به ‎STS as (Km‏ مستصصان گله مسر

صفحه 12:
به هر ترتیب در سال هاي گذشته تولید بازي هاي رایانه اي ايراني موفق از آب در نیامده, چرا که تولید یک بازي رایانه اي احتیاج به عوامل متعددي دارد و پشتيباني مالي فراواني مي طلبد که در کشور ما به آن پرداخته نشده است. گیم سازي ايراني و مشکلات پیش رو گیم سازي در ایران علاوه بر مشکلات مالي مشکلات ديگري نیز به همراه دارد. فعاليت خود نمي بينندء و این به دلیل نبود يك ارگان نظارتي قوي براي نظارت بر ورود بازي هاي کامپيوتري خارجي به کشور است که نه تنها رواج مفاهيمي چون ‎AITO TNS‏ وهای ‎IIS‏ ‏دسبال دارد بلکه به صورت کي شده 9 ‎Hout LIE‏ در اختیار کاربران قرار مي گیرد. به دلیل نبود نظارت است كد”كازبز*ايززاني هر نوع بازي را كم

صفحه 13:
این در حالي است که در حوزه بازي ها ما هنوز هیچ سازمان غيردولتي نداریم که از حقوق مردم دفاع کند در حالیکه در ماه حدود 60 بازي رایانه اي جدید به بازار مي ‎oS aul‏ کنترل آن ‎sly‏ خانواده ها غیر ممکن است. وجود یک ارگان نظارتی بر بازیها لازم است. تنها ‎٩620‏ ‏از کل بازیهای تولید شده در جهان به بازیهای خشنونت آمیز اختصاص دارد و 7۵80 بقیه ‎syle‏ از هرگونه خشونت و صرفاً به منظور بکارگیری قوه تخیل ادراک و تصمیم گیری کاربران طراحی شده است. اما جدا کردن این بازیها از یکدیگر نیاز به یگ ارگان نظارتی دارد. به اعتقاد کارشناسان , دانشگاه ها و سازمان هاي درد ول مي توانند در مويج,رتيی,پندي بازي هاي کامپیوتري الم عن ماوع :: | كات تناك

صفحه 14:
پدر بازی های کامپیوتری (شیگرو میاموتو) اگر از علاقه مندان به بازی های کامپیوتری هستید شاید نام یگرو میاموتو را شنیده باشید. شیگرو میاموتو که طراح و تهیه کننده بازی های کامپیوتری است, در شانزدهم 1952 اد و رازن و ار ار لاو مندان به دنیای فناوری او را به عنوان پدر بازی های کامپیوتری پا حتی والت دیسنی دنیای بازی های کامپیوتری می شناسند. بازی هایی که توسط میاموتو طراحی می شوند محدودیت زمانی و مکاتی ندارند و به شیوه خلاقانه طراحی شده اند. بازی هایی مانند ماریوء وی موز "ی نینتندو از جمله آثار معر ادى است كه ايده هاى خلا وراند. بى شى او ‎aks yds‏ نتندو داشته است. a ‏هلله‎

صفحه 15:
* یادگیری را آسان و توجه بچه ها را جلب می کند. * با رایانه هر چند بار که بخواهند, می توانند موضوعی را اداو عدور كسد ۱ 5 t q : 0

صفحه 16:
ثر بازیهای رایانه ای بر کودکان و نوجوانان به دلیل جاذبه مسحور کننده ای که بازی های رایانه ای داردند, بچه ها وقت و انرژی زیادی را صرف بازی با آن مى كنندء حتی بعضی از کودکان صبح, زودتر از وقت بیدار می شوند تا قبل از مدرسه کمی بازی کنند و وقتهای تلف شده را هم بدین صورت جبران می کنند. یکی از والدین او دارد که در سال گذشته ‎SUS as: /‏ اوقت خود را کت پیدا کرده

صفحه 17:
‎٩‏ واقعیت آن است که بازیهای رایانه ای به عنوان یکی از پدیده های جدید دانش بشری همچون دیگر ساخته های يشر دو لبه تيغ دارد . یک لبه آن استفاده صحیح و به کارگیری آنها در جهت رشد و تعالی است و لبه دیگر آن استفاده غلط و به کارگیری بازیهایی است که از جنبه های مختلف با روحیات فرد با ارزشهای فرهنگی و خانوادگی او در تضاد است . فکری با هنجارها و ناهنجاریها آشنا می شود؛ نقش هریک از ارکان جامعه از جمله خانواده و مدرسه در رشد و تکامل ‎SI AST es‏ نار وو لكل ار وظایف خود گناهی نابخشودنی است . روان ۱ بحث شکل گیری شخصیت رفتاری و گفتاری افرا ‏هرب ‏نقش ابزارهایی چون تلویزیون , کتاب و مطبوعات"

صفحه 18:
ge ee ‏جسمانی: چشمان فرد به دلیل خیره‎ Seer eee سوزش و سفت شدن ‎ee ree ee‏ رض مى بست ‎gone gt‏ مدمآ هنت قاس گرد که از Sous Bt ea ES ‏بسد‎ ب ) آسیبهای ا هایی رایانه ای ‎os‏ po eres Oe eli rae eis

صفحه 19:
a a

صفحه 20:
نگراني از عواقب بازي‌هاي خشن, تنها براي جامعه ما نیست همه ی شما به اندازه ی کافی از دیدگاه های روانشناختی و حتی جامعه شناسی مطلع هستید که بیشترین ساعات بیداری کودکان را پیش از دبستان بازی سكل اح إدهد و د ظور كلى أكر خواهم زاجم نم ارك صحبت کنیم بازی یک وسوسه و یک دغدغه ازلی و ابدی انسان است. عواقب خطرناك انجام برخي از بازي‌هاي رايانه‌اي حتي كشورهاي پيشرفته‌اي را که دست کم از نظر مولفه‌هاي فرهنگي با فرهنگ موجود در این فیلم‌ها تضاد ندارند را نیز با واکنش‌هاي تندي و است. چندي پیش 1 »4 .هاي رایانه‌ای يك دبيرستان بتار ممنوعیت که در آنها فراتر رفتع‌و دم

صفحه 21:
مثلاً در جنوب لبنان بازی هایی طراحی شده که در آن بچه های قاس این رای ها رام کشت و هر به مشيرا بازی ها در اروپا؛ اسراییل» آفریقا و ... هم وجود دارند. در ژاپن این کار بسیار خوب انجام شده است. مثلاً در بازی كيسه لوبياء كيسه های بسیار زیبایی با رنگ ها و اشکال گوناگون دوخته شده است و با آن جهت های جغرافیایی را تعلیم می دهند و برای شناختن اندام های بدن همراه با موسیقی از این کیسه های لوبیا استفاده می کنند و حتی با استفاده از این کیسه های قصه های عامیانه ژاپن را با ریتم, نتیجه تحقیق که در سال 1998 توسط وبلیامز ‎Reet‏ ‏نشان داد که بیش از ۹۵80 از جوانان آمریکایی ‏ www prozhe. حداقل 2 ساعت از وقَتْ خود را صرف انجام بازیع

صفحه 22:
الگورداری از بازي‌های رانانه‌ای باید ساف والدين هشدار دهنده باشد. چراکه بچه‌ها از طریق این بازي‌ها مي‌آموزند که براق مقابله با مشکلات‌شان در سطح خانوات ‎١‏ احاح به توت ول شوت وان خشونت را هم با تقلید از اين بازي‌ها به کار مي‌بندند و این موضوع هم براي آنها و هم ساير مردم خطرناك است. در برخي از بازي‌هاي رایانه‌ای کشتار بیشتر امتباز بيشتري به همراه مي‌آورد. به‌كارگيري انواع ِ نه در این و حتي روحي و مي‌گذارند www prozhe.com

صفحه 23:
محر یس 3 1 ‏توت‎ ‎a es Raa 1 ‏ااا‎ ‎th‏ ا ‎a ‎Swe

صفحه 24:
* اگر چنانچه قرار است از بازی های کامپیوتری استفاده کنید. بهتراست بازی های تصویری خلاق که کودکان باید به وسیله آنهاء معماهایی را جل کننده بیش از بازی های دیگر مورد توجه قراردهید. بازی دسته جمعی کودکان با آکزارهای تصویری کر مستله سار اسیت ,این باری ها راتت فحرت خواه بود که کوک به نهانی برای ساعات طولانی , غرق بازی شود. * ما خودمان باید بازار این محصولات را با تولیدات داخلي و بازي هايي همسو با فرهنگ اسلامي و ايراني مان در دست بكيريم و حتي به كشورهاي دیگر نیز اين برنامه ها را صادر کنیم کته دیگر ابر که حني العض ورااز و ‎sil‏ هاي غیرمجاز و مخرب به داخل کشوره مراجع تیصلاح ملاع بیه‌غمل آید و به دنبال آن 4 لبن ۳ ‎ee‏

صفحه 25:
www jamejamontineir www salamat .ir fttp://wwwyaranesabz.ir www:Heatthygrow www Wikipedia www ‏بطق‎ ‎www persiany.com Attp://azadlahijan.com/forum/thread-6o.fitml Attp://g7easoctoCogy.6Cogfa.com/post-a.aspx Attp://www modiryar.com Attp://www.aftab.ir Inttp://020.4r Aittp://www.radiogoftogoo.ir/Top_News/news.topview.php?1D=1097 fittp://www modiryar.com/index-management /mba/case/4576-1390-10-14-14-49-57 htm. Pils 5 بان » چهارشنبه 00 شهریور 406 نامه نوروز (06 روزنامه خراسان « كفتكو با بهروز ميئايى رئيس بنياد ملى بازيهاى رايانه اى » كتاب بررسى بيامد هاى بازى هاى ويدئوبى - رايانه اىء تأليف : مرتضی منطقی ۰ نوبت جاب: اول - بهار ویژء نامه دید بان جوان « بررسى بازيهاى رايانه اى » روزنامه شهرارا ثماره 60 www prozhe.com

صفحه 26:
SS, اکر هنوز زندگی می کنیم.برای این است که : هنوز به آنجا که باید برسیم.نرسیده ایم. ‎Y‏ www prozhe.com

صفحه 27:
موفق و پپروز باشید ‎mn‏ امد ارائه دهند : حمیدرضا نپازی رشثه مدیریت تبلیغات گرایش نجاری- بهار 1906 مرکز آموزش علمي كاربردي انجمن مدیران خراسان homidrezanm@yahoo.com LO www prozhe.com

www.prozhe.com بگذاريد وِبگذريد، ببينيد ودل مبنديد، چشم بيندازيد و دل مبازيد ، که: دير يا زود بايد گذاشت و گذشت. امام علی(ع) ‏www.prozhe.com جامعه شناسی بازی های رایانه ای ‏www.prozhe.com فهرست مقدمه تاریخچه بازیهای ویدئویی و رايانه اي نظام رده بندی بازیهای رایانه ای در ایران نگاهی به وضعیت بازی سازی در ایران پدر بازی های کامپیوتری (شیگرو میامو)تو) نقش بازیهــــای رایانـــــه ای اثر بازیهای رایانه ای بر كودكان و نوجوانان معایب بازیهـــای رایانـــه نگراني از عواقب بازي‌هاي خشن ،تنها براي جامعه ما نيست نتيجه گيري ‏www.prozhe.com مقدمه اگ))ر دی))ر زمان))ی ن))ه چندان دور ،شای))د دو نسل پیشترکودکان ب)ا ال)ک دول)ک و ی)ه ق)ل دوق)ل ساعات فراغ)ت خو)د را پ)ر م)ی کردن)د و از ای)ن بازی ها لذت زیادی م)ی بردن)د ،امروزه بازیهای رایانه ای در تمام س)نین ،ه)م ب)ه امری عادی و طبیع)ی تبدی)ل شده و هم دغدغه ای جدی برای پدره)ا و مادرهاست ،دلشوره ای دائم)ی در مورد اثرات مخرب ای)ن نوع بازیه)ا در روحیه و جس)م کودکان ی)ا عدم موفقی)ت در برنام)ه های اصلی زندگ)ی مث)ل درس خواندن ب)ه دلی)ل ص)رف وقت زیاد برای ای)ن بازیه)ا و ...را می توان در حرفهای روز مره والدی)ن دی)د و شنی)د .امروزه رايان)ه ،يك)ي از مهم‌ترين اجزاي زندگ)ي بش)ر اس)ت؛‌ ب)ه گونه‌اي ك)ه در همة ابعاد ‏www.prozhe.com زندگ)ي شغل)ي و شخص)ي افراد ،حضور پررن)گ رايانه‌ها تاریخچه بازیهای ویدئویی و رايانه اي تولي)د و پيداي)ش بازي هاي رايان)ه اي در جهان ب)ه س)ال ۱۹۴۷ ميالدي و س)الهای اولی)ه ده)ه هشتاد بر م)ي گردد و اولين فرم تقاضاي ثب)ت ي)ک بازي کامپيوتري در تاري)خ ۱۴ژانويه ۱۹۴ ۷در آمريک)ا ب)ه ثب)ت رس)يده اس)ت .در سال 1972 شرک)ت آتاری ی)ک بازی الکترونیک)ی تنی)س روی می)ز به نام پین)گ پن)گ را معرف)ی و ب)ه بازار عرض)ه کرد ک)ه ب)ا اتص)ال دس)تگاه ب)ه تلویزیونهای خانگ)ی امکان بازی فراه)م می ش)د ب)ه ای)ن ترتی)ب رفت)ه رفت)ه بر تعداد شرکتهای سازنده بازیهای ویدئوی)ی افزوده شده و ت)ا پایان س)ال 1976بالغ بر بیست شرکت به تو)لید بازیهای ویدئو)یی پرداختند. ‏www.prozhe.com در س)ال 1977رایان)ه اپ)ل 2برای فروش ب)ه بازار ارائ)ه گردید و تحول مهمی در گرایش مردم به تهیه رایانه های شخص)ی و خانگ)ی پدی)د آورد .ب)ه تدری)ج ب)ا اشباع بازار در سال 1985 فروش دس)تگاه های مربوط ب)ه بازیهای ویدیوی)ی ب)ه حداقل ممکن رسید. ب)ه س)بب پنهان ماندن ابعاد واقع)ی تبدی)ل جهان ب)ه یک دهکده واح)د ،انقالب الکترونی)ک ،انقالب رایان)ه ای و ...ک)ه در عصر حاض)ر رخ داده س)ازندگان بازي هاي رايان)ه اي ب)ه سمت طراح)ي بازي هاي)ي رفتن)د ک)ه از لحاظ سناريو ،متعدد ،از لحاظ گرافي)ک ب)ا حداکث)ر ش)بيه س)ازي ب)ه زندگي روزمره و از نظ)ر بازي ب)ه ايفاي نق)ش نزدي)ک ت)ر باشند .همچنين در حال طراحي بازي هاي کامپيوتري در حاض)ر رشت)ه معماري و ‏www.prozhe.com بس)ياري از دانشگاه هاي معت)بر جهان تدري)س مي شود و • در ايران ،تحقي)ق مدون)ي ك)ه ب)ه بررسي ميزان شيوع و گس)تردگي بازي‌هاي ويديويي‌ـ رايانه‌اي پرداخت)ه باشد، وجود ندارد .بازي‌هاي ويديو)ي)ي ـ رايانه‌اي در ايران ،شايد ب)ا ي)ك تأخي)ر 10ت)ا 15س)اله نس)بت ب)ه غرب ،در جامعه پديدار شد و شروع به رشد كرد .كلوپ‌هاي ويديوي)ي كه از آغاز در س)طح شهر‌هاي مختل)ف شك)ل گرفتند ،چيزي بيشت)ر از ي)ك مغازه متوس)ط ي)ا كوچ)ك نبو)دند .نخستين دس)تگاه‌هايي ك)ه در كلوپ‌هاي مذكور ب)ه كار گرفت)ه شدند، آتاري و ميكرو بودن)د ك)ه ب)ا گذر زمان و فراگيرتر شدن دس))تگاه‌هاي پيشرفته‌تري ك))ه از گرافيك و پردازش باالتري برخوردار بودن)د ،جاي خو)د را ب)ا س)گا و بع)د با دس)تگاه‌هاي س)ني ،پل)ي استيشن ،نينتندو و .....عوض كردند. ‏www.prozhe.com • نتاي)ج ي)ك تحقي)ق نشان م)ي ده)د ك)ه ٥ ٦درصد جوانان • نظام رده بندی بازیهای رایانه ای در ایران : • اغل))ب کشورهای جهان در بح))ث بازیهای رایان))ه ای ی))ک نظام رده بندی متناس))ب ب))ا فرهن))گ ،ارزش های خود را طراح)ی کرده ان)د .در کشور م)ا نی)ز ب)ه دلی)ل تفاوت های زیادی ک)ه ب)ا فرهن)گ غرب)ی ی)ا فرهن)گ آمریکای)ی و اروپای)ی از ابعاد ارزش)ی و مذهب)ی وجود دارد بی)ش از ه)ر کشور دیگری چنی)ن نیازی احس)اس م)ی شود .ب)ا ای)ن حس)اب از زمس)تان 86ت)ا پایان تابس)تان 87کار عمیق)ی ب)ا همکاری 20کارشناس مطر)ح کشور در قال)))ب تیمهای مذهب)))ی ، روان شناس)ی ،جامع)ه شناس)ی و رس)انه ای آغاز ش)د ک)ه ط)ی آ)ن نظام مل)ی رده بندی بازیهای رایان)ه ای با عنوان « » ESRAتدوین گردید . ‏www.prozhe.com • بر همی))ن اس))اس رده های س))نی بازیهای رایان))ه ای در درحال حاض))ر نظام های معت))بر رده بندی بازیهای رایان))ه ای در جهان تدوی))ن شده ان))د ک))ه از جمل))ه آنه))ا م))ی توان ب))ه نظام رده بندی س)نی ESRBدر آمریک)ا و کانادا ،نظام رده بندی PEGIدر اتحادی)ه اروپ)ا و CSROدر ژاپ)ن اشاره داش)ت . ام)ا ای)ن نظام ه)ا ب)ا وج)و) برخو)رداری از دق)ت بس)یار باال اکثر ارزشهای جامعه ما را پوشش نمی دهد بازي هاي رايان)ه اي را م)ي توان ب)ه ص)و)رت زي)ر تقسيم بندي كرد: • بازي هاي فكري • بازي هاي ورزشي • بازي هاي اكشن ( ماجراجويانه و حادثه اي ) • بازي هاي • جنگي ‏www.prozhe.com نگاهی به وضعیت بازی سازی در ایران : در ایران ص)نعت بازی س)ازی هنوز ی)ک ص)نعت نوپ)ا محس)وب م))))ی شود .طب))))ق اعالم بنیاد بازیهای رایان))))ه ای ،تعداد تولیدکنندگان داخل))))ی بازیهای رایان))))ه ای ب))))ه 30کشور م)ی رس)د و ای)ن درحال)ی اس)ت ک)ه تعداد بازیهای رایان)ه ای تولی)د شده توس)ط آنه)ا از مرز 150اث)ر گذشت)ه اس)ت .شای)د بتوان اولی)ن بازی جدی و کام)ل س)اخته شده را همان بازی « رانندگی در شهر تهران » دانست که ب)ه رغم سرمایه گذاری هنگفت)ی ک)ه از س)وی ی)ک ارگان رس)می ( نیروی انتظام)ی ) بر روی آ)ن انجام ش)د ب)ه موفقی)ت مورد نظ)ر دس)ت یاف)ت . اکث))ر بازی س))ازان ایران))ی از هزین))ه های باالی س))اخت ی))ک ‏www.prozhe.com بازی و نياز به همكاري تعداد متخصصان گله مندند. ب)ه ه)ر ترتي)ب در س)ال هاي گذشت)ه تولي)د بازي هاي رايانه اي ايران)ي موف)ق) از آ)ب در نيامده ،چرا ک)ه تولي)د ي)ک بازي رايانه اي احتياج ب)ه عوام)ل متعددي دارد و پشتيبان)ي مال)ي فراواني م)ي طلب)د ک)ه در کشور م)ا ب)ه آ)ن پرداخت)ه نشده اس)ت .گيم س)ازي ايران)ي و مشکالت پي)ش رو گي)م سازي در ايران عالوه بر مشکالت مال)ي مشکالت ديگري ني)ز به همراه دارد. توليدکنندگان محص))والت ديجيتال))ي آينده روشني براي فعالي)ت خود نم)ي بينن)د ،و اي)ن ب)ه دلي)ل نبود يك ارگان نظارتي قوي براي نظارت بر ورود بازي هاي كامپيوتري خارج)ي ب)ه كشور اس)ت ک)ه ن)ه تنه)ا رواج مفاهيمي چون خشون)ت ،شهوت ،ترس ،تضعي)ف باورهاي دين)ي ،كشتار را به دنبال دارد ،بلک)ه ب)ه ص)ورت كپ)ي شده و ب)ا نازل تري)ن قيمت در اختيار كاربران قرار م)ي گيرد. ب)ه دلي)ل نبود همين ‏www.prozhe.com ايران)ي ه)ر نوع بازي را ك)ه حتي نظارت اس)ت ک)ه كاربر • اي)ن در حال)ي اس)ت ک)ه در حوزه بازي ه)ا م)ا هنو)ز هيچ س)ازمان غيردولت)ي نداري)م ک)ه از حقوق مردم دفاع کند، در حاليک)ه در ماه حدود 60بازي رايان)ه اي جدي)د به بازار م)ي آي)د ک)ه کنترل آ)ن براي خانواده ه)ا غي)ر ممک)ن است. وجو)د ی)ک ارگان نظارت)ی بر بازیه)ا الزم اس)ت .تنها %20 از ک)ل بازیهای تولی)د شده در جهان ب)ه بازیهای خشنونت آمی)ز اختص)اص) دارد و %80بقی)ه عاری از هرگونه خشون)ت و ص)رفا ً ب)ه منظور بکارگیری قوه تخیل ادراک و تص)میم گیری کاربران طراح)ی شده اس)ت .اما جدا کردن ای)ن بازیه)ا از یکدیگ)ر نیاز ب)ه ی)گ ارگان نظارت)ی دارد .به اعتقاد کارشناس))ان ،دانشگاه ه))ا و سازمان هاي غيردولت))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))ي بندي بازي هاي کامپيوتري و م)ي توانن)د در مورد رتبه ‏www.prozhe.com اينترنتي مردم را آگاه نمايند. • پدر بازی های کامپیوتری (شیگرو میاموتو) اگ)ر از عالق)ه مندان ب)ه بازی های کامپیوتری هس)تید شاید نام شیگرو میاموت)و را شنیده باشید .شیگرو میاموت)و که طراح و تهی)ه کننده بازی های کامپیوتری اس)ت ،در شانزدهم نوام)بر 1952میالدی در ژاپ)ن متول)د شد .بس)یاری از عالقه مندان ب)ه دنیای فناوری او را به عنوان پدر بازی های کامپیوتری ی))ا حت))ی وال))ت دیسنی دنیای بازی های کامپیوتری م)ی شناس)ند .بازی های)ی ک)ه توس)ط میامو)تو طراح)ی م)ی شون)د محدودی)ت زمان)ی و مکان)ی ندارن)د و به شیوه خالقان)ه طراح)ی شده اند .بازی های)ی مانن)د ماریو، وی موزی)ک ،افس)انه زلدا و دیگ)ر بازی های نینتندو از جمله آثار معروف او هس)تند .او از جمل)ه افرادی اس)ت که ایده های خالقان)ه و جذاب)ی را در س)ر م)ی پروراند .ب)ی شک او نقش بسیار مهمی در متحول ساختن نینتندو داشته است. ‏www.prozhe.com • نقش بازیهــــای رایانـــــه ای • • • • • • • یادگیری را آسان و توجه بچه ها را جلب می كند. ب)ا رایان)ه ه)ر چن)د بار ك)ه بخواهن)د ،م)ی توانن)د موضوعی را ببینند و مرور كنند. برنام)ه های بس)یار متنوع)ی هس)تند ك)ه ب)ه كودكان امكان می ده)د ت)ا نقاش)ی ه)ا ی)ا داس)تانهایی را خل)ق كنن)د ،و یا بازی های)ی هس)تند ك)ه كودكان را ب)ه تاری)خ ی)ا جغرافی)ا عالق)ه مند می كند. برنام)ه آموزش)ی ب)ه كودكان كم)ك م)ی كن)د ت)ا مهارت هایی را تمرین كنند. كودك بدون كثی)ف كردن لباس)ها و اطراف م)ی توان)د به راحت)ی نقاش)ی بكش)د و رنگه)ا را عوض كند .مثال اگ)ر از رنگ س)بز لباس نقاش)ی اش خوش)ش نیام)د ب)ا رایان)ه رنگ دلخواه را انتخاب م)ي كن)د و مبان)ی ریاضیات را ب)ا كمك شكلهای كودكانه به كودك آموزش می دهد. ب)ه عقیده بعض)ی از پزشكان ،بازیهای رایان)ه ای به كو)دكان كمك می كند كه به داروهای مسكن كمتر احتیاج پیدا كنند. ‏www.prozhe.comه)ا را وارد دنیای)ی م)ی كن)د كه بازی های رایان)ه ای بچ)ه كنترل)ش در دست آنهاست و به همین دلیل آنها از این بازی • اثر بازیهای رایانه ای بر كودكان و نوجوانان • ب)ه دلی)ل جاذب)ه مس)حور كننده ای ك)ه بازی های رایانه ای داردن)د ،بچ)ه ه)ا وق)ت و انرژ)ی زیادی را ص)رف بازی ب)ا آن م)ی كنن)د ،حت)ی بعض)ی از كودكان ص)بح ،زودت)ر از وقت معمول بیدار م)ی شون)د ت)ا قب)ل از مدرس)ه كمی بازی كنن)د و وقتهای تل)ف شده را ه)م بدی)ن ص)ورت ج)بران می كنند .یك)ی از والدی)ن اظهار م)ی دارد ك)ه در س)ال گذشته پس)رم بهتری)ن نمرات را داش)ت ام)ا از وقت)ی ك)ه رایانه برای)ش خریده ای)م روزی 2ال)ی 3س)اعت وقت خود را ص)رف بازی م)ی كن)د و از لحاظ تحص)یلی افت پیدا كرده است. ‏www.prozhe.com • واقعی)ت آ)ن اس)ت ک)ه بازیهای رایان)ه ای ب)ه عنوان یک)ی از پدیده های جدی))د دان))ش بشری همچون دیگ))ر س))اخته های بش))ر دو لب))ه تی))غ دارد .ی))ک لب))ه آ))ن اس))تفاده ص))حیح و ب))ه کارگیری آنه)ا در جه)ت رش)د و تعال)ی اس)ت و لب)ه دیگ)ر آ)ن اس)تفاده غل)ط و ب)ه کارگیری بازیهای)ی اس)ت ک)ه از جنب)ه های مختل)))ف ب)))ا روحیات فرد ی)))ا ارزشهای فرهنگ)))ی و خانوادگی او در تضاد است . • هری)ک از افراد جامع)ه همزمان ب)ا شک)ل گیری روحی)ه و تی)پ فکری ب)ا هنجاره)ا و ناهنجاریه)ا آشن)ا م)ی شود ،نق)ش هری)ک از ارکان جامع)ه از جمل)ه خانواده و مدرس)ه در رش)د و تکام)ل تی)پ فکری افراد غیرقاب)ل انکار اس)ت ،از ای)ن رو غفل)ت از وظای)ف خود گناه)ی نابخشودن)ی اس)ت .روان شناس)ان در بح)))ث شک)))ل گیری شخص)))یت رفتاری و گفتاری افراد ب)))ه ‏www.prozhe.com نق))ش ابزارهای))ی چون تلویزیون ،کتاب و مطبوعات تأکی))د معایب بازیهـــای رایانـــه ال)ف ) آس)یبهـــــای جس)مانــــی :چشمان فرد ب)ه دلیل خیره شدن مداوم ب)ه ص)فحه نمای)ش رایان)ه ب)ه شدت تحت فشار نور قرار م)ی گیرد ت)ا حدی ک)ه از لحاظ بینای)ی ،ذهن)ی ،ستون فقرات ،اس)تخوان بندی ،احس)اس س)وزش و سفت شدن گردن ،كتف ها و مچ دست دچار عوارض می گردد. پوس)ت فرد در معرض مداوم اشع)ه های)ی قرار م)ی گیرد كه از صفحه رایانه پخش می شو)د. ایجاد تهوع و س)رگیجه خص)وصا ً دركو)دكان و نوجوانان)ی كه زمینه صرع دارند ،از دیگر عوارض بازی ها ی رایانه ای است . ب ) آسیبهـــای روانــــــی ـ تــــربیتــــی: -1تقــویت ح)س پرخاشگــــری :بازی های)ی رایانه ای كودك را پرخاشگ)ر و س)تیزه ج)و بار م)ی آورد " .خشون)ت " مهمترین محرك)ه ای اس)ت ك)ه در طراح)ی جدیدتری)ن و جذابترین بازی های كامپیوتری به حد افراط از آن استفاده می شود، -2انـــــزواطلبـــــی :كودكان)ی ك)ه ب)ه طور مداوم ب)ا این بازی ه)ا درگیرن)د درونگرا م)ی شون)د ،در جامعه ،منزوی و در برقراری ارتباط اجتماع)ی ب)ا دیگران ناتوان می گردند .مادری ‏www.prozhe.com های رایان)ه ای معتاد شده است .او م)ی گوی)د فرزندم ب)ه بازی ه)ر روز خود را ب)ه رایان)ه م)ی رس)اند و از دنیای بیرون ب)ه كلی • ج) تنبــــل شـــدن ذهــــن :بازی های رایان)ه ای ب)ه دلیل ای)ن ك)ه كودك و نوجوان ب)ا س)اختنی ه)ا و برنامه های دیگران ب)ه بازی م)ی پردازد و كمت)ر قدرت دخ)ل و تص)رف در آنه)ا پیدا م)ی كن)د اعتماد ب)ه نف)س او در برابر ساختنی ه)ا و پیشرف)ت دیگران متزلزل م)ی شود .ای)ن بازی ها س)لولهای مغزی را گول م)ی زنن)د و از نظ)ر حركت)ی نیز فق)ط چن)د انگش)ت كودك را حرك)ت م)ی دهن)د .این افراد س)ر خورده ،افس)رده ،غی)ر متحرك وغیرس)ازنده هستند و خود اتكای)ی آنه)ا بس)یار ك)م خواه)د بود و ابتكار عمل نخواهن))د داشت .درحال))ی ك))ه برای جامع))ه ،نیاز به انسانهایی خالق ،مبتكر و متفكر داریم. د) تاثیــــر منفــــی در رواب)ط خانـــــوادگـــی :ب)ا توج)ه به ای)ن ك)ه زندگ)ی دركشور م)ا نی)ز ب)ه طرف ماشینی شدن پی)ش م)ی رود و در بعض)ی خانواده ه)ا زن و مرد شاغل هستند و یا بعضی از مردان بیش از یك شغل دارند خود به خود رواب)ط عاطف)ی و دركنار ه)م بودن خانواده كمتر شده و عده زیادی ازای)ن وض)ع و وجود جعب)ه جادوی)ی ی)ا جاذبه ی س)حر آمیزی ب)ه نام بازی های رایان)ه گل)ه مندند و مشكالت را دوچندان كرده است. ‏www.prozhe.com و) افـــــت تحص)یلـــــــــــی :ب)ه دلیل جاذب)ه مسحور كننده ای • نگران)ي از عواق)ب بازي‌هاي خش)ن ،تنها براي جامعه ما نيست • هم))ه ی شم))ا ب))ه اندازه ی کافی از دیدگاه های روانشناخت)ی و حت)ی جامع)ه شناس)ی مطل)ع هس)تید که بیشتری)ن س)اعات بیداری کودکان را پی)ش از دبستان بازی تشکیل می دهد و به طور کلی اگر بخواهیم راجع به بازی ص)حبت کنی)م بازی ی)ک وس)و)سه و) ی)ک دغدغ)ه ازلی و ابدی انسان است. • عواق)ب خطرناك انجام برخ)ي از بازي‌هاي رايانه‌اي حتي كشو)رهاي پيشرفته‌اي را ك)ه دس)ت ك)م از نظر مؤلفه‌هاي فرهنگ)ي ب)ا فرهن)گ موجود در اي)ن فيلم‌ه)ا تضاد ندارند را ني)ز ب)ا واكنش‌هاي تندي مواج)ه كرده اس)ت .چندي پيش وقت)ي نوجوان افس)رده‌اي تح)ت تأثير بازي‌هاي رایانه‌ای خشن با سالح ليزري به كشتار دانش‌آموزان يك) دبيرستان پرداخ)ت ،برخ)ي از مس)ئوالن آلمان)ي خواس)تار ممنوعيت اس)تفاده كودكان و نوجوانان از بازي‌هاي)ي ك)ه در آنها آدمكش)ي ص)ورت مي‌گيرد شدند .حت)ي برخ)ي فرات)ر رفته و خواهان ممنوعي)ت اي)ن فيلم‌ه)ا براي هم)ه مردم و ن)ه فقط كودكان و نوجوانان شدند. ‏www.prozhe.com • مثال ً در جنوب لبنان بازی های)ی طراح)ی شده ک)ه در آ)ن بچه های فلس)طین ،اس)راییلی ه)ا را م)ی کشن)د و ه)ر چ)ه بیشتر اس)راییلی بکشن)د ،امتیاز بیشتری م)ی گیرند .حتما ً ای)ن گونه بازی ها در اروپا ،اسراییل ،آفریقا و ...هم وجود دارند. • در ژاپ)ن ای)ن کار بس)یار خوب انجام شده است .مثال ً در بازی کیس)ه لوبی)ا ،کیس)ه های بس)یار زیبای)ی ب)ا رن)گ ها و اشکال گوناگون دوخت)ه شده اس)ت و ب)ا آ)ن جه)ت های جغرافیایی را تعلی)م م)ی دهن)د و برای شناخت)ن اندام های بدن همراه با موس)یقی از ای)ن کیس)ه های لو)بی)ا اس)تفاده م)ی کنن)د و حت)ی با اس)تفاده از ای)ن کیس)ه های قص)ه های عامیان)ه ژاپ)ن را ب)ا ریتم، قص)ه گویی می کنند. • نتیج)ه تحقی)ق ک)ه در س)ال 1998توس)ط ویلیام)ز انجام گرفت نشان داد ک)ه بی)ش از %80از جوانان آمریکای)ی در هفته ‏www.prozhe.com حداق)ل 2س)اعت از وق)ت خود را ص)رف انجام بازیهای رایانه • الگوبرداري از بازي‌هاي رایانه‌ای باي))د بر)اي والدين هشدار دهنده باشد .چراك)ه بچه‌ه)ا از طري)ق اي)ن بازي‌ها مي‌آموزن)د ك)ه براي مقابل)ه ب)ا مشكالت‌شان در سطح خانواده ي)ا اجتماع ب)ه خشون)ت متوس)ل شون)د و اين خشون)ت را ه)م ب)ا تقلي)د از اي)ن بازي‌ه)ا ب)ه كار مي‌بندند و اي)ن موضوع ه)م براي آنه)ا و ه)م ساير مردم خطرناك اس)ت .در برخ)ي از بازي‌هاي رایانه‌ای كشتار بيشتر امتياز بيشتري به همراه مي‌آورد .به‌كارگيري انواع س)الح‌هاي مرگبار و شيوه‌هاي كشتار ب)ي رحمان)ه در اين )ن ،پرخاشگ))ر و حتي بازي‌ه))ا مي‌توان))د افرادي خش) ‌ جنايتكار تربي)ت كند .اي)ن بازي‌ه)ا بر وضعي)ت روحي و جس)ماني كودكان و نوجوانان تأثيرات)ي ب)ه ج)ا مي‌گذارند كه گاهي جبران ناپذير مي‌شوند. ‏www.prozhe.com نتيجه گيري خواس)ته ي)ا ناخواس)ته باي)د بپذيري)م ك)ه بازي هاي رايانه اي مانن)د بس)ياري ديگ)ر از پديده هاي عص)ر فناوري اطالعات به زندگ)ي م)ا و فرزندانمان راه پيدا كرده اس)ت .اگ)ر بخواهيم آ)ن را ناديده بگيري)م و فرزندانمان را از اي)ن بازي ها محروم نمايي)م ،حرص و ول)ع آنان براي دس)ترسي ب)ه اين بازي ه)ا بيشتر مي شود و اگ)ر در خان)ه نتوانند بازي كنند به خان)ه دوس)تانشان م)ي روند .اگ)ر آنج)ا ه)م نتوانس)تند ،به كاف)ي ن)ت ه)ا و مكان هاي)ي ك)ه م)ي توانن)د ب)ا رايانه بازي كنند ،سر مي زنند .از سوي ديگر ،اگر بخواهيم فرزندانمان را در اي)ن زمين)ه لجام گس)يخته ب)ه حال خود بگذاريم، خطرهاي روح)ي ،روان)ي و جس)مي آنان را تهدي)د مي كند. لذا والدي)ن و دس)ت اندركاران امور فرهنگ)ي و آموزشي باي)د ب)ا برنام)ه ريزي ص)حيح را ه را براي اس)تفاده صحيح كودكان و نوجوانان از اين بازي ها هموار كنند. ب))ه اعتقاد پزشكان ایتالیای))ی و بعض))ی كشورهای دیگر اروپای)ی ،مقص)ران اص)لی ،والدی)ن هستند كه فرزندان خود را برای س)اعتهای طوالن)ی در مقاب)ل تلویزیون ،كامپیوتر، ویدئ)و) گی)م ،ی)ا فیل)م های ویدئوی)ی ره)ا م)ی كنند .بهت)ر است www.prozhe.comخود ب)ه كوهس)تان ،باشگاهها و ك)ه والدی)ن همراه فرزندان میادی)ن ورزش)ی برون)د و ب)ه بازی های مورد عالق)ه آنها • اگ)ر چنانچ)ه قرار اس)ت از بازی های كامپیوتری استفاده كنی)د ،بهتراس)ت بازی های تص)ویری خالق ك)ه كودكان باید ب)ه وسیله آنها ،معماهایی را حل كنند ،بیش از بازی های دیگ)ر مورد توج)ه قراردهید .بازی دس)ته جمع)ی كودكان ،با ابزارهای تص)ویری كمت)ر مس)ئله س)از اس)ت ،ای)ن بازی ها ، زمان)ی مخرب خواه)د بو)د ك)ه كودك ب)ه تنهایی برای ساعات طوالنی ،غرق بازی شود. • م)ا خو)دمان باي)د بازار اي)ن محص)والت را ب)ا توليدات داخلي و بازي هاي)ي همس)و ب)ا فرهن)گ اس)المي و ايراني مان در دست بگيري)م و حتي ب)ه كشورهاي ديگ)ر نيز اي)ن برنامه ها را ص)ادر كنيم .نكت)ه ديگ)ر اي)ن ك)ه حتي المقدور از ورود بازي هاي غيرمجاز و مخرب ب)ه داخ)ل كشور ،توسط ‏www.prozhe.comعم)ل آي)د و ب)ه دنبال آن نظارت مراج)ع ذيص)الح ممانع)ت ب)ه :منابع www.jamejamonline.ir www.salamat.ir http://www.yaranesabz.ir www: Healthygrow www:Wikipedia www:Imdb.com www.persianv.com http://azadlahijan.com/forum/thread-60.html http://g784sociology.blogfa.com/post-3.aspx http://www.modiryar.com http://www.aftab.ir /http://020.ir http://www.radiogoftogoo.ir/Top_News/news_topview.php?ID=1097 http://www.modiryar.com/index-management/mba/case/4576-1390-10-14-14-49-57.htm بهار- اول: نوبت چاپ، مرتضی منطقی: تألیف، رایانه ای- • کتاب بررسی پیامد های بازی های ویدئویی 1385 شهریور29 چهارشنبه، • روزنامه کیهان • » روزنامه خراسان « گفتگو با بهروز مینایی رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانه ای88 ویژه نامه نوروز » ویژه نامه دیده بان جوان « بررسی بازیهای رایانه ای 61 • روزنامه شهرارا شماره www.prozhe.com اگر هنوز زندگی می کنيم،برای اين است که : هنوز به آنجا که بايد برسيم،نرسيده ايم. ‏www.prozhe.com موفق و پيروز باشيد ارائه دهند :حميدرضا نيازی رشته مدیریت تبلیغات گرایش تجاری -بهار1391 مركز آموزش علمي كاربردي انجمن مديران خراسان ‏hamidrezanm@yahoo.com ‏hamidrezanm@yahoo.com ‏www.prozhe.com

51,000 تومان