رویدادهاسایر

جشنواره جابر بن حیان

صفحه 1:

صفحه 2:
جشنواره جابر بن حیان

صفحه 3:
- توجه به فرایند به جای 0 ا ل ا ا كه ‎er nee‏ -ايجاد رابطه و يبوند درس با زندكى

صفحه 4:
عناصر یک پروژه علمی در نمایشگاه هرپروژه برای ارائه به نمایشگاه باید شامل عناصر زیر باشد . تابلوی نمایش: تابلوی نمایش باید حالت سه دیواره ای داشته و از یک جنس محکم به ابعاد ۱۲۰:۶۹۰سا تهیه شده باشد . نوشته ها . نمودارها و تصاوير بايد محکم روی تابلوی نمایش چسبانده شوند. مواد نمایش: شامل نمونه هاء دستگاه ها . مدل ها و سایر اقلام مجاز مربوط به پروژه می باشد. گزارش کتبی: شامل صفحه عنوان . فهرست . طرح مسئله . د شرح آزمایش . داده ها,جمع بندی و نتیجه گیری . سپاسگزاری و ذکر منابع می شود ( فقط برای پروژه آزمایش ). دفتر کارنما : در این دفتر وقایع وا مربوط به پروژه بادداشت می شود . فرضیه .

صفحه 5:
تابلوی نمایش عنولن1 حقیوزمینملی2 متبع -3 سياسكزايى-4 نتيجه كيرى5 مواد و رهشكار -6 تصاویر -7 مواد وروش کار لت

صفحه 6:
- ابعاد تابلو ۱۲۰ 010 طول و6090 عرض و سه دیواره باشد - اطلاعات را مثل صفحه یک روزنامه سازماندهی کنید - حداقل از قلم ۱۶ برای نوشته های روی تابلوی نمایش استفاده کنید - عنوان تابلو باید درشت ترين نوشته تابلو باشد و به آسانی از فاصله دور و از ببرون غرفه قابل خواندن باشد

صفحه 7:
مواد و فنون ساخت تابلوی نمایش - یک تابلو نمایش استاندارد سه دیواره دارد و به خوبی و بدون تکیه دادن می ایستد . - تابلوی نمایش می تواند سفید . سياه يا رنگی باشد . - جنس آن هم می تواند از مقوای محکم یا کارتن پلاست یا چوب وامثال این ها باشد که به مهوت از بازار قابل تهیه است ‏ مي توانید باه را از یک کارنی بزرگ و محکم مق ‎Oe‏ ‏یخچال بسازید تا برای شما مجانی تمام شود ! دا ای را که قرار لست روی دیلوی تمایش ‎cogs ee‏ اعد سید تورسید با جلب كنيد . قبل از چسباندن هر ورقه روی تابلوی نمایش از غلط گیری آن مطمثن شوید «چسب های مایع برای چسباندن ورقه های کاغذ به تابلوی نمایش کارایی خوبی دارند . برای مواردی مثل عکسها که چسباندن آنها با چسب مایع مشکل است . می توانید از چسب های نواری دو طرفه ( دو طرفآن قابلیت چسبیدن دارد ) استفاده نمایید - نکته‌به جای استفاده ازکاغذ های معمولی از کاغذهای مقوایی ۶۵ گرمی و یا ۱۱۰ گرمی استفاده کید ۰ چون موقع چسیاندن ب* تبلوی تمایش کمتر چین و چروک می خورند . کاهدهای مات بر کاغذهای باق مزیت دارند چون کاغذهای براق باعث انعكاس نور و برق زدن تابلوى نمايش می شوند و خواندن مطالبان را دشوار می کنند . برای برجسته کردن و جذاب شدن نوشته های تابلوى تمايش دى توانيد آر كاغذ رتكى استقاده كنيد . شيوة ‎٠‏ روم قر اين رمينة اين أت که نوشته را ابتدا روى كاغذ سفيد يرينت مى كنند و سبس أن را روى كاغذ رنكى مى جسبانند(مقدارى از كاغذ رنكى به عنوان حاشيه بيرون مى ماند

صفحه 8:
دفتر کار ۱- در این دفتر وقایع و اتفاقات مربوط به پروژه را یادداشت خواهید کرد . دفترکارنما مسیر حرکت شما را از آغاز تاپایان نشان می دهد ۲- یادداشت کردن را از زمانی آغاز کنید که جستجوی موضوع پروژه را شروع مى كنيد . ۳- اتفاقات را به صورت روزانه بادداشت کنید و هر مطلبی را که وارد دفتر می كنيد ناريخ كذارى نموده و بنوبسید که چه قدروقت صرف آن کرده اید . ۴- نتایج آزمایشات . فهرست مواد مورد استفاده . یادداشت های مربوط به تحقیق زمینه ای و مشخصات منابع مورد استفاده رابه دقت در آن ثبت كنيد . ۵-راه حل هایی را که برای غلبه بر مشکلات به کار گرفته اید پادداشت کنید . ۶- همواره از مراحل مختلف پروژه خود عکس بگیربد تا بتوانید یک گزارش تصویری از تلا هایتان را به دیگران نشان دهید . ۷- هر مشکلی را که در جریان کار با آن مواجه می شوید یادداشت کنید .

صفحه 9:
مواد نمایشی همه دانش آموزان موظف به پیروی از شرایط زیر جهت نمایش پروژه خود در سالن نمایشگاه پروژه های علمی : می باشند ال سای رسای ری نشده . مجاز و توصیه شده ( در فایل اصلی )

صفحه 10:

صفحه 11:
جمع آوری( کلکسیون ) همراه با طبقه بندی پروژه جمع آوری شامل مجموعه ای از اشیاء می شود که بر اساس شباهت ها و تفاوت ها گروه بندی شده و برچسب خورده باشند. جمع آوری می تواند پروژه خوبی برای دانش آموزان پایه های اول و دوم باشد. : نمونه هایی از پروژه های جمع آوری پرهاءدانه هاء برگ درختان تخم پرندگان +عدسی هاءفسیل ها بريشه ها . برگ ها نکته : طبقه بندی یک مجموعه را به سه طریق می توان انجام داد : الف- طبقه بندی براساس شباهت ها و تفاوت های ظاهری ( مثال : بندی مجموعه ای از سنگ ها به دوگروه صاف و ناصاف ) ب- طبقه بندی براساس نوع کاربرد ( مثال : طبقه بندی گیاهان از لحاظ کاربرد به سه گروه دارویی . خوراکی وصنعتی ) ج - طبقه بندی بر اساس نوع عملکرد ( مثال : طبقه بندی تصویر در آینه ها و عدسی ها به حقیقی و مجازی ) ريشه ها 006 و ها الا

صفحه 12:
مدل ( ساخت نمونه ) پروژه مدل سازی شامل ساخت اشیاء برای توضیح چرایی یا چگونگی ساختمان آنهاست . مدل ها کمک می کنند تا با ساختمان اشیا بهتر آشناشویم : اشیای خیلی کوچک ( مثل ملکول ها ) , اشیای خیلی بزرگ ( مثل ساختار درون زمين یا ساختار منظومه شمسی ) اشیایی که به سادگی در دسترس نیستند ( مثل اندام ها و دستگاه های درون بدن ) و یا وسایلی که افراد به ندرت شانس دیدن آنها را پیدا می کنند ( مثل یک فضا پیما با یک پل معلق ) به علاوه . بعضى مدل ها قادر به کارهستند و علاوه بر توضیح چرایی و چگونگی ساختمان شیء مورد نظر کارکرد آن را هم نمایش مى دهند . کار کردصحیح . انطباق با حالت اصلی . سهولت کاربرد و اقتصادی بودن از جمله مواردی است که باید در ساخت مدل ها به آن ها توجه کرد . مدل ها را می توانید به صورت مولاژ . برش . ماکت و یا قادر به کار بسازید . اگر دانش آموز قادر به ساخت مدل نباشد . می تواند از پوستر اشی استفاده نماید . نمونه مدل ها : مدل منظومه شمسی . برش گیاهان ۰ قادر به کارها ( ماشین گرمایی . موتور الکتریکی و ...)۰ پوستر زنجیره غذایی . ماکت نقاط امن و غیر امن خانه در زلزله . مولاژ اندام های بدن

صفحه 13:

صفحه 14:
نمايش يروزه نمايش شامل استفاده از اشياء براى نمايش جرايى يا جكونكى عملكرد آنها و تبيين اصول علمى حاكم برانهاست . در ا نوع پروژه دانش آموز یک واقعیت یا اصل علمی خاص را بازسازی نموده و نمایش می : دهدمثال تغيير رنك كلها از طریق محلول آب ورنگ غذا تمایش نوه كار فلب نما نمايش تشكيل رنكين كمان _ نمايش بازتابش نور از سطح آينه نمايش توليد آهن ربا نمایش ویژگی های مخلوط ۳ نمایش عملکرد پریسکوپ » ذره بین . کوره آفتابی نمایش نفوذ پذیری خاک

صفحه 15:
آزمایش در این نوع پروژه یک مسئله مشخص مطرح می شود که دانش آموز در ابتدا جواب آن را نمی داند , بنابراین طی مها کردن مراحل روش علمی و انجام آزمایش برای کشف ‎oy‏ ‏جواب ‎Slow‏ از ضروریات این نوع پروژه محسوب می شود. ۳ مراحل روش علمی : - طرح مسئله - انجام تحقیق زمینه ای - ارائه فرضیه ‎fH AgNO,‏ متا | - ثبت نتایج نمونه هایی از پروژه های آزمایش رنگ جسم چه تاثیری بر میزان جذب انرژی تابشی خورشید دارد ؟ صدای انسان از میان یک لوله تا چه مسافتی منتقل می شود ؟ آیا جامدات مختلف صوت را به یک اندازه از خود عبور می دهند ۴ آيا عواطف انسانی می نواند بر رشد یک گیاه موثر باشد ؟ آيا مورچه ها سلیقه غذایی دارند ؟ ‎LT‏ دما بر قدرت یک آهنربای دائمی تاثیر دارد ؟

صفحه 16:
تعیین متغیرها : متغیرها شامل تمام عواملی می شوند که می توانند در آزمایش شما تغییر کنند . در هرآزمایشی . تنها مجازید که یک عامل را تغییر دهید . در آزمايش دنبال يبدا كردن اين باشید که چه عاملی سبب( علت ) رخ دادن یک پدیده می شود . علت در فرضیه همان متغیر مستقل است . معلول در فرضیه همان متغیر وابسته است . تنها عاملی که مجاز به تغییر دادن آن در جریان آزمایش هستید "متغیر مستقل " است . و آنچه که پس از این تغییرات رخ می دهد همان "متغیر وابسته " است . ‎ale‏ و که درجریان آزمایش هیچ تغییری نمی کنند "متغیرهای کنترل شده می گویند.

صفحه 17:
گزارش کتبی ( فقط برای آزمایش ) . ‏براى بروزه خود يك كزارش كتبى بنويسيد‎ -١ كزارش كتبى به ديكران كمك مى كند كه در مورد كار: بخوانند . ؟7- اطلاعات كزارش كتبى خود را از دفتر كارنما اس كزارش كتبى فقط براى يروزه هاى آزمايش 1 ا ‎abl‏ PB Oe he koe rene ‏ا‎ e : ‏مربوط به خود قرار بگیرد‎

صفحه 18:
۲ سوال پروژه : باز گو کننده موضوع آزمایش شما است و در قالب یک جمله پر بیان می شود. وا تست متغیرهای مستقل . وابسته و کنترل شده را نع ۰ ۳۰ قرضیه : پیش بینی شما از نتایج آزمایش صفحه ۲ ( حداکثر تا صفحه ۵ ) تحقیق زمینه ای : بازگو کننده مطالبی است که شما در جریان تحقیق از منابع اطلاعاتی ( کتابخانه , جستجوی اینترنتی و یا مصاحبه با افراد متخصص ) در ارتباط با موضوع خودپیدا کرده اید . ( می تواند بیش از یک صفحه و حداکثر ۳ صفحه باشد )

صفحه 19:
اا ۱۳ صفحه ۶ مواد و روش کار: شامل فهرستی از مواد استفاده شده شما و شرح كام به كام فعالیت ‎ale‏ است که در حریان آزمایش تسام داده اید صفحه ۷ نتایج : شامل داده هایی می شود که از انجام آزمایش به دست آورده اید و باید آنها را در قالب یک جدول يا نمودار ارائه کنید . به علاوه دو یا سه جمله هم . در باره داده هایتان توضیح دهید

صفحه 20:
صفحه۸نتیجه گیری: این قسمت خلاصه ای است از آنچه که شما از آزمایشتان دریافته اید . در اینجا به مسئله ای که در ابتدا طرح کرده اید پاسخ می دهید و با مقایسه فرضیه خود با نتایج به دست آمده از آزمایش تحلیل می کنید که آیا فرضيه شما تاييد شده است يا خير .ايده هايى براى تحقیق بیشتر : در بعضی از پروژه های علمی نمایشگاهی لازم است ۰ شما زمينه هاى يزوهشى بيشتر كه ممکن است قصد داشته باشید براساس آنچه از آن پروژه آموخته اید . دنبال نمایید ‏ مطرح و در بار آن بحث کنید ( اختیاری )

صفحه 21:
9” ‏ل‎ nes . ‏كه شما اطلاعات تحقيق زمينه اى خود را از آنها گرد آوری نموده اید .سپاسگزاری‎ ... ‏ابن قسمت » در واقع فرصتى است تا از همة كسانى كه در انجام بروزةعلمى شما را یاری‎ ‏نموده اند .از اشخاص گرفته تا يك شركت خصوصى يا دايرة دولتى با ذکر کاری که‎ ‏براى شما انجام داده اند تشكر نمایید.‎ ‏اطلاعات تابلوى نمايش شما نبايد دقيقاً همان مطالبى باشد كه در كزارش كتبى شما آمده‎ . ‏است ؛ بلكه بايد نكات برجستة كار شما را به طور خلاصه و در يك نگاه کلی نشان دهد‎ ‏تابلوى نمايش يعنى يروزه دريك نگاه . تابلوى نمايش مثل صفحه اصلى يك سايت و‎ ‏كزارش كتبى مثل لينك هاى آن هستند‎

صفحه 22:
طبقه بندی پروژه ها در نمایشگاه ' پروژه های یک نمایشگاه علمی براساس پایه تحصیلی دانش آموز و نوع پروژه طبقه بندی و واردرقابت می شوند . دانش آموز مى تواند پروژه خود را به صورت انفرادی ۰ تیمی و یا کلاسی در مدت زمان معین (برنامه زمانی پیشنهادی وسایر اطلاعات مورد نیاز درلینک دفتر آموزش دبستانی از سایت موجود می باشد)به انجام رسانده و به نمایشگاه ارائه نماید . 6010۰13 ۲۱۷۲۷۷۷۰610 نفرادی - تیمی ( حداکثر ۳ نفره ) - کلاسی انفرادی - تیمی ( حداکثر ۳ نفره ) پایه اول تا سوم پایه چهارم و پنجم ....

صفحه 23:
شرایط پذیرش پروژه ها در نمایشگاه علمی - مرحله آموزشگاهی : دانش آموزان از هر پایه تحصیلی می توانند در مرحله آموزشگاهی شرکت کنند و نیز محدودیتی ازنظر پذیرش انواع پروژه در مرحله آموزشگاهی وجود ندارد . مرج ‎gates‏ ‏در این مرحله سهمیه هر مدرسه برای شرکت در نمایشگاه منطقه با توجه به ظرفیت مکان برپایی نمایشگاه و باصلاحدید مجریان منطقه ای تعیین می گردد. درنمایشگاه مرحله منطقه ای نیز انواع پروژه ها در کلیه پایه ها پذیرفته می شوند . ۳ مرحله استتانی : در اين مرحله سهمیه هر منطقه بر اساس آمار دانش آموزی با توجه به ظرفیت مکان برپایی نمایشگاه وصلاحدید مجریان استانی تعیین می گردد. لازم به ذکر است پروژه هایی که از نوع جمع آوری هستند در مرحله استانی پذیرفته نمی شوند ۴- مرحله کشوری : در این مرحله سهمیه هر استان بر اساس آماز دانش آموزی با توجه به ظرفیت مکان برپایی نمایشگاه وبا صلاحدید مجریان کشوری معین میگردد. © لازم به ذکر است در مرحله کشوری تنها پروژه هایی پذیرفته می شوند که از نوع آزمایش باشند.

صفحه 24:
بربایی و داوری نمایشگاه - مرحله آموزشگاهی : 5 شورای معلمان آموزشگاه داوران را از بین آموزگاران علاقمند و توانمند آموزشگاه انتجای ‎eee‏ ونان بو اس فرمتاهری در امرمی هت مذكور و كن بشن پروژه ها را داوری می کنند . - مرحله منطقه ای : هر مدرسه موظف است ازبین معلمان توانمند حداقل یک داور جهت داوری به نمایشگاه علمی منطقه معرفی نماید ومنطقه ازبین داوران معرفی شده. هیئت داوران منطقه ای راتشک وم دهت ۳- مرحله استانی : #هر منطقه موظف است به ازای هر ۱۰ پروژه ای که به نمایشگاه استانی ارسال می کند یک نفر داورجهت کمک به داوری پروژه های علمی نمایشگاه استانی معرفی نماید. - مرحله کشوری : © کمیته هدایتگر کشوری داوران را بر اساس ضوابط معین :انتخاب و معرفی می نماید .

صفحه 25:
تقدیر از برکزیدکان " دانش آموزان پایه های اول تا پنجم ابتدایی پروژه های خود را مطابق با تقویم اجرایی پیوست انجام می دهند . سپس پروژه ها در قالب نمایشگاه علمی مدرسه در معرض دید عموم قرار مى كيرد ‎٠‏ كارهاى بركزيده توسط هيئت داوران انتخاب شده( در اين مرحله دانش آموزان بركزيده و معلم راهنما توسط مدير مورد تقدير قرار مى كيرند ) وبه مرحله منطقه اى راه بيدا مى كنند و نمايشكاهى براى بازديد عموم دانش آموزان در سطح منطقه بركزار مى كردد وكروههاى برتر انتخاب شده و به همراه دست اندر كاران (مديرء معلم راهنما) از طرف منطقه مورد تقدير قرار كرفته و به استان معرفى مى كردند ‏. در مرحله ی استانی با همان مراحل كارى يس از داورى ‎٠‏ انتخاب و معرفى مى شوند ودانش آموزان و دست اندركاران از طرف استان مورد تقد ير قرار مى كيرند ‏. در مرحله كشورى نیزدانش آموزان و سایر دست اندر كاران يروزه هاى منتخب از طرف وزارتخانه مورد تقدير قرار خواهندگرفت .

صفحه 26:
فقیت شما و با تشکر به اميد 48890

51,000 تومان