جشنواره جابر بن حیان
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: جشنواره جابر بن حیانتهیه و تنظیم : منوچهر حسین پور
اسلاید 3: اهمیت و ضرورت طرح - توجه به تغییر در رویکردهای یادگیری - توجه به فرایند به جای محتوا - یادگیری مادام العمر - دانش آموز به مثابه یک جستجوگر - افزایش انگیزه های درونی -ایجاد رابطه و پیوند درس با زندگی
اسلاید 4: عناصر یک پروژه علمی در نمایشگاههرپروژه براي ارائه به نمایشگاه باید شامل عناصر زیر باشد .تابلوي نمایش: تابلوي نمایش باید حالت سه دیواره اي داشته و از یک جنس محکم به ابعاد 90*120سانتیمتر تهیه شده باشد . نوشته ها ، نمودارها و تصاویر باید محکم روي تابلوي نمایش چسبانده شوند.مواد نمایش: شامل نمونه ها، دستگاه ها ، مدل ها و سایر اقلام مجاز مربوط به پروژه می باشد.گزارش کتبی: شامل صفحه عنوان ، فهرست ، طرح مسئله ، تحقیق ، فرضیه ، شرح آزمایش ، داده ها،جمع بندي و نتیجه گیري ، سپاسگزاري و ذکر منابع می شود ( فقط برای پروژه آزمایش ).دفتر کارنما : در این دفتر وقایع و اتفاقات مربوط به پروژه یادداشت می شود دفترکارنما مسیر حرکت پروژه را ازآغاز تاپایان نشان می دهد
اسلاید 5: تابلوي نمایش :1- عنوان2- تحقیق زمینه ای3- منابع 4- سپاسگزاری 5- نتیجه گیری 6- مواد و روش کار 7- تصاویر
اسلاید 6: تابلوی نمایش - ابعاد تابلو 120 cmطول وcm90 عرض و سه دیواره باشد - اطلاعات را مثل صفحه یک روزنامه سازماندهی کنید - حداقل از قلم 16 براي نوشته هاي روي تابلوي نمایش استفاده کنید - عنوان تابلو باید درشت ترین نوشته تابلو باشد و به آسانی از فاصله دور و از بیرون غرفه قابل خواندن باشد
اسلاید 7: مواد و فنون ساخت تابلوي نمایش - یک تابلو نمایشِ استاندارد سه دیواره دارد و به خوبی و بدون تکیه دادن می ایستد .- تابلوي نمایش می تواند سفید ، سیاه یا رنگی باشد . - جنس آن هم می تواند از مقواي محکم یا کارتن پلاست یا چوب وامثال این ها باشد که به سهولت از بازار قابل تهیه است . می توانید تابلو را از یک کارتن بزرگ و محکم مثل کارتن یخچال بسازید تا براي شما مجانی تمام شود !- اطلاعاتی را که قرار است روي تابلوي نمایش بچسبانید ، روي کاغذ سفید بنویسید یا چاپ کنید . قبل از چسباندن هر ورقه روي تابلوي نمایش از غلط گیري آن مطمئن شوید .چسب هاي مایع براي چسباندن ورقه هاي کاغذ به تابلوي نمایش کارایی خوبی دارند . براي مواردي مثل عکسها که چسباندن آنها با چسب مایع مشکل است ، می توانید از چسب هاي نواري دو طرفه ( دو طرفآن قابلیت چسبیدن دارد ) استفاده نمایید .- نکته:به جاي استفاده ازکاغذ هاي معمولی از کاغذهاي مقوایی 65 گرمی و یا 110 گرمی استفاده کنید ، چون موقع چسباندن به تابلوي نمایش کمتر چین و چروك می خورند . کاغذهاي مات بر کاغذهاي برّاق مزیت دارند چون کاغذهاي براق باعث انعکاس نور و برق زدن تابلوي نمایش می شوند و خواندن مطالبآن را دشوار می کنند . براي برجسته کردن و جذاب شدن نوشته هاي تابلوي نمایش می توانید از کاغذرنگی استفاده کنید . شیوة مرسوم در این زمینه این است که نوشته را ابتدا روي کاغذ سفید پرینت می کنند و سپس آن را روي کاغذ رنگی می چسبانند(مقداري از کاغذ رنگی به عنوان حاشیه بیرون می ماند
اسلاید 8: دفتر کارنما1- در این دفتر وقایع و اتفاقات مربوط به پروژه را یادداشت خواهید کرد . دفترکارنما مسیر حرکت شما را ازآغاز تاپایان نشان می دهد2- یادداشت کردن را از زمانی آغاز کنید که جستجوي موضوع پروژه را شروع می کنید .3- اتفاقات را به صورت روزانه یادداشت کنید و هر مطلبی را که وارد دفتر می کنید تاریخ گذاري نموده و بنویسید که چه قدروقت صرف آن کرده اید .4- نتایج آزمایشات ، فهرست مواد مورد استفاده ، یادداشت هاي مربوط به تحقیق زمینه اي و مشخصات منابع مورد استفاده رابه دقت در آن ثبت کنید .5- راه حل هایی را که براي غلبه بر مشکلات به کار گرفته اید یادداشت کنید . 6- همواره از مراحل مختلف پروژه خود عکس بگیرید تا بتوانید یک گزارش تصویري از تلاش هایتان را به دیگران نشان دهید .7- هر مشکلی را که در جریان کار با آن مواجه می شوید یادداشت کنید .
اسلاید 9: مواد نمایشیهمه دانش آموزان موظف به پیروي از شرایط زیر جهت نمایش پروژه خود در سالن نمایشگاه پروژه هاي علمی می باشند :اقلام نمایشی غیر مجاز استثنا و توصیه نشده ، مجاز و توصیه شده ( در فایل اصلی )
اسلاید 10: بخش های اجرایی جشنواره جابربن حیان1- جمع آوري( کلکسیون ) 2- مدل ( ساخت نمونه )3- تحقیق4- نمایش5- آزمایش
اسلاید 11: جمع آوري( کلکسیون ) همراه با طبقه بندي پروژه جمع آوري شامل مجموعه اي از اشیاء می شود که بر اساس شباهت ها و تفاوت ها گروه بندي شده و برچسب خورده باشند. جمع آوري می تواند پروژه خوبی براي دانش آموزان پایه هاي اول و دوم باشد.نمونه هایی از پروژه هاي جمع آوري :پرها،دانه ها، برگ درختان ،تخم پرندگان ،عدسی ها،فسیل ها ،ریشه ها ، برگ هانکته :طبقه بندي یک مجموعه را به سه طریق می توان انجام داد :الف- طبقه بندي براساس شباهت ها و تفاوت هاي ظاهري ( مثال : طبقه بندي مجموعه اي از سنگ ها به دوگروه صاف و ناصاف )ب- طبقه بندي براساس نوع کاربرد ( مثال : طبقه بندي گیاهان از لحاظ کاربرد به سه گروه دارویی ، خوراکی وصنعتی )ج - طبقه بندي بر اساس نوع عملکرد ( مثال : طبقه بندي تصویر در آینه ها و عدسی ها به حقیقی و مجازي ) ریشه ها
اسلاید 12: مدل ( ساخت نمونه ) پروژه مدل سازي شامل ساخت اشیاء براي توضیح چرایی یا چگونگی ساختمان آنهاست . مدل ها کمک می کنند تا با ساختمان اشیا بهتر آشناشویم : اشیاي خیلی کوچک ( مثل ملکول ها ) ، اشیاي خیلی بزرگ ( مثل ساختار درون زمین یا ساختار منظومه شمسی ) اشیایی که به سادگی در دسترس نیستند ( مثل اندام ها و دستگاه هاي درون بدن ) و یا وسایلی که افراد به ندرت شانس دیدن آنها را پیدا می کنند ( مثل یک فضا پیما یا یک پل معلق ) به علاوه ، بعضی مدل ها قادر به کارهستند و علاوه بر توضیح چرایی و چگونگی ساختمان شیء مورد نظر کارکرد آن را هم نمایش می دهند . کارکردصحیح ، انطباق با حالت اصلی ، سهولت کاربرد و اقتصادي بودن از جمله مواردي است که باید در ساخت مدل ها به آن ها توجه کرد . مدل ها را می توانید به صورت مولاژ ، برش ، ماکت و یا قادر به کار بسازید . اگر دانش آموز قادر به ساخت مدل نباشد ، می تواند از پوستر یا نقاشی استفاده نماید . نمونه مدل ها : مدل منظومه شمسی ، برش گیاهان ، قادر به کارها ( ماشین گرمایی ، موتور الکتریکی و ... ) ، پوستر زنجیره غذایی ، ماکت نقاط امن و غیر امن خانه در زلزله ، مولاژ اندام هاي بدن
اسلاید 13: تحقیقیک پروژه تحقیق شامل بررسی جزئیات بیشتر در باره موضوع پروژه و توضیح و تفسیر جوانب مختلف آن می شود . این جزئیات را می توان از طریق مشاهده مستقیم ( مطالعه دگردیسی قورباغه در آکواریوم ) و یا از طریق منابع مختلف اطلاعاتی ( کتاب ها ، اینترنت ، مصاحبه ، مجلات و . . . ) به دست آوردمثال : تحقیق در مورد گیاهان دارویی ایران و محل رویش آنها
اسلاید 14: نمایشپروژه نمایش شامل استفاده از اشیاء براي نمایش چرایی یا چگونگی عملکرد آنها و تبیین اصول علمی حاکم برآنهاست . در این نوع پروژه دانش آموز یک واقعیت یا اصل علمی خاص را بازسازي نموده و نمایش می دهدمثال :تغییر رنگ گلها از طریق محلول آب ورنگ غذانمایش نحوه کار قطب نمانمایش تشکیل رنگین کماننمایش بازتابش نور از سطح آینهنمایش تولید آهن ربانمایش ویژگی هاي مخلوطنمایش عملکرد پریسکوپ ، ذره بین ، کوره آفتابینمایش نفوذ پذیري خاك
اسلاید 15: آزمایشدر این نوع پروژه یک مسئله مشخص مطرح می شود که دانش آموز در ابتدا جواب آن را نمی داند ، بنابراین طی کردن مراحل روش علمی و انجام آزمایش براي کشف جواب سوال از ضروریات این نوع پروژه محسوب می شود.مراحل روش علمی :- طرح مسئله - انجام تحقیق زمینه اي - ارائه فرضیه - اجراي آزمایش - ثبت نتایج نمونه هایی از پروژه هاي آزمایش :رنگ جسم چه تاثیري بر میزان جذب انرژي تابشی خورشید دارد ؟صداي انسان از میان یک لوله تا چه مسافتی منتقل می شود ؟آیا جامدات مختلف صوت را به یک اندازه از خود عبور می دهند ؟آیا عواطف انسانی می تواند بر رشد یک گیاه موثر باشد ؟آیا مورچه ها سلیقه غذایی دارند ؟آیا دما بر قدرت یک آهنرباي دائمی تاثیر دارد ؟
اسلاید 16: تعیین متغیرها : متغیرها شامل تمام عواملی می شوند که می توانند در آزمایش شما تغییر کنند . در هرآزمایشی ، تنها مجازید که یک عامل را تغییر دهید . در آزمایش دنبال پیدا کردن این باشید که چه عاملی سبب( علت ) رخ دادن یک پدیده می شود . علت در فرضیه همان متغیر مستقل است . معلول در فرضیه همان متغیر وابسته است . تنها عاملی که مجاز به تغییر دادن آن در جریان آزمایش هستید متغیر مستقل است . و آنچه که پس از این تغییرات رخ می دهد همان متغیر وابسته است . سایر عوامل که درجریان آزمایش هیچ تغییري نمی کنند متغیرهاي کنترل شده می گویند.
اسلاید 17: گزارش کتبی ( فقط برای آزمایش )1- براي پروژه خود یک گزارش کتبی بنویسید . گزارش کتبی به دیگران کمک می کند که در مورد کارعلمی شما مطالب بیشتري را بخوانند . 2- اطلاعات گزارش کتبی خود را از دفتر کارنما استخراج کنید . گزارش کتبی فقط براي پروژه هاي آزمایش ضروري است و آماده سازي آن کار دشواري نبوده و فقط مستلزم کنار هم گذاشتن اطلاعاتی است که شما در طول انجام پروژه ، جمع آوري نموده اید .این گزارش با احتساب صفحه عنوان حد اکثر باید 9 صفحه باشد . 3-گزارش کتبی شامل این قسمت ها خواهد بود و هر یک از این مطالب باید در صفحه مربوط به خود قرار بگیرد :
اسلاید 18: صفحۀ 1 (جلد گزارش محسوب می شود ) عنوان : باید شامل این موارد باشد : عنوان پروژه(با قلم درشت )، ترجیحاً عکسی از آزمایش شما ، و در پایین آن : نام و نام خانوادگی ، پایه ، مدرسه ، معلم راهنما وتاریخصفحه2 سؤال پروژه : باز گو کننده موضوع آزمایش شما است و در قالب یک جمله پرسشی بیان می شود.تعاریف : دراین قسمت متغیرهاي مستقل ، وابسته و کنترل شده را تعیین می کنید .فرضیه : پیش بینی شما از نتایج آزمایشصفحه 3 ( حداکثر تا صفحه 5 ) تحقیق زمینه اي : بازگو کننده مطالبی است که شما در جریان تحقیق از منابع اطلاعاتی ( کتابخانه ، جستجوي اینترنتی و یا مصاحبه با افراد متخصص ) در ارتباط با موضوع خودپیدا کرده اید . ( می تواند بیش از یک صفحه و حداکثر 3 صفحه باشد )
اسلاید 19: صفحه 6 مواد و روش کار: شامل فهرستی از مواد استفاده شده شما و شرح گام به گام فعالیت هایی است که در جریان آزمایش انجام داده اید .صفحه 7 نتایج : شامل داده هایی می شود که از انجام آزمایش به دست آورده اید و باید آنها را در قالب یک جدول یا نمودار ارائه کنید . به علاوه دو یا سه جمله هم در باره داده هایتان توضیح دهید .
اسلاید 20: صفحه8نتیجه گیري: این قسمت خلاصه اي است از آنچه که شما از آزمایشتان دریافته اید . در اینجا به مسئله اي که در ابتدا طرح کرده اید پاسخ می دهید و با مقایسه فرضیه خود با نتایج به دست آمده از آزمایش تحلیل می کنید که آیا فرضیه شما تایید شده است یا خیر .ایده هایی براي تحقیق بیشتر : در بعضی از پروژه هاي علمی نمایشگاهی لازم است ، شما زمینه هاي پژوهشی بیشتر که ممکن است قصد داشته باشید براساس آنچه از آن پروژه آموخته اید ، دنبال نمایید ، مطرح و در بارة آن بحث کنید .( اختیاري )
اسلاید 21: صفحه 9کتابشناسی ( منابع ) : فهرست کتاب ها ،مجلات ، وب سایت ها ، افراد متخصص و ... که شما اطلاعات تحقیق زمینه اي خود را از آنها گرد آوري نموده اید .سپاسگزاري . این قسمت ، در واقع فرصتی است تا از همۀ کسانی که در انجام پروژةعلمی شما را یاري نموده اند ، از اشخاص گرفته تا یک شرکت خصوصی یا دایرة دولتی ،با ذکر کاري که براي شما انجام داده اند تشکر نمایید.اطلاعات تابلوي نمایش شما نباید دقیقاٌ همان مطالبی باشد که در گزارش کتبی شما آمده است ؛ بلکه باید نکات برجستۀ کار شما را به طور خلاصه و در یک نگاه کلی نشان دهد . تابلوي نمایش یعنی پروژه دریک نگاه . تابلوي نمایش مثل صفحه اصلی یک سایت و گزارش کتبی مثل لینک های آن هستند
اسلاید 22: طبقه بندي پروژه ها در نمایشگاهپروژه هاي یک نمایشگاه علمی براساس پایه تحصیلی دانش آموز و نوع پروژه طبقه بندي و واردرقابت می شوند . دانش آموز می تواند پروژه خود را به صورت انفرادي ، تیمی و یا کلاسی در مدت زمان معین (برنامه زمانی پیشنهادي وسایر اطلاعات مورد نیاز درلینک دفتر آموزش دبستانی از سایت موجود می باشد)به انجام رسانده و به نمایشگاه ارائه نماید . www.gea.medu.ir پایه اول تا سوم ......................... انفرادي - تیمی ( حداکثر 3 نفره ) - کلاسی پایه چهارم و پنجم .................. انفرادي - تیمی ( حداکثر 3 نفره )
اسلاید 23: شرایط پذیرش پروژه ها در نمایشگاه علمی1- مرحله آموزشگاهی : دانش آموزان از هر پایه تحصیلی می توانند در مرحله آموزشگاهی شرکت کنند و نیز محدودیتی ازنظر پذیرش انواع پروژه در مرحله آموزشگاهی وجود ندارد .2- مرحله منطقه اي : در این مرحله سهمیه هر مدرسه براي شرکت در نمایشگاه منطقه با توجه به ظرفیت مکان برپایی نمایشگاه و باصلاحدید مجریان منطقه اي تعیین می گردد.درنمایشگاه مرحله منطقه اي نیز انواع پروژه ها در کلیه پایه ها پذیرفته می شوند .3- مرحله استانی : در این مرحله سهمیه هر منطقه بر اساس آمار دانش آموزي با توجه به ظرفیت مکان برپایی نمایشگاه وصلاحدید مجریان استانی تعیین می گردد. لازم به ذکر است پروژه هایی که از نوع جمع آوري هستند در مرحله استانی پذیرفته نمی شوند .4- مرحله کشوري : در این مرحله سهمیه هر استان بر اساس آمار دانش آموزي با توجه به ظرفیت مکان برپایی نمایشگاه وبا صلاحدید مجریان کشوري معین میگردد.لازم به ذکر است در مرحله کشوري تنها پروژه هایی پذیرفته می شوند که از نوع آزمایش باشند .
اسلاید 24: برپایی و داوري نمایشگاه1- مرحله آموزشگاهی :شوراي معلمان آموزشگاه داوران را از بین آموزگاران علاقمند و توانمند آموزشگاه انتخاب نموده وآنان بر اساس فرم داوري که در آدرس سایت مذکور موجود می باشد پروژه ها را داوري می کنند .2- مرحله منطقه اي :هر مدرسه موظف است ازبین معلمان توانمند حداقل یک داور جهت داوري به نمایشگاه علمی منطقه معرفی نماید ومنطقه ازبین داوران معرفی شده، هیئت داوران منطقه اي راتشکیل می دهد.3- مرحله استانی :هر منطقه موظف است به ازاي هر 10 پروژه اي که به نمایشگاه استانی ارسال می کند یک نفر داورجهت کمک به داوري پروژه هاي علمی نمایشگاه استانی معرفی نماید.4- مرحله کشوري :کمیته هدایتگر کشوري داوران را بر اساس ضوابط معین ،انتخاب و معرفی می نماید .
اسلاید 25: تقدیر از برگزیدگاندانش آموزان پایه هاي اول تا پنجم ابتدایی پروژه هاي خود را مطابق با تقویم اجرایی پیوست انجام می دهند . سپس پروژه ها در قالب نمایشگاه علمی مدرسه در معرض دید عموم قرار می گیردکارهاي برگزیده توسط هیئت داوران انتخاب شده( در این مرحله دانش آموزان برگزیده و معلم راهنما توسط مدیر مورد تقدیر قرار می گیرند ) وبه مرحله منطقه اي راه پیدا می کنند و نمایشگاهی براي بازدید عموم دانش آموزان در سطح منطقه برگزار می گردد وگروههاي برتر انتخاب شده و به همراه دست اندر کاران (مدیر، معلم راهنما) از طرف منطقه مورد تقدیر قرار گرفته و به استان معرفی می گردند در مرحله ي استانی با همان مراحل کاري پس از داوري ، انتخاب و معرفی می شوند ودانش آموزان و دست اندرکاران از طرف استان مورد تقد یر قرار می گیرنددر مرحله کشوري نیزدانش آموزان و سایر دست اندر کاران پروژه هاي منتخب از طرف وزارتخانه مورد تقدیر قرار خواهندگرفت .
اسلاید 26: به امید موفقیت شما و با تشکرمنوچهر حسین پور
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.