جشنواره جایزه ملی نظام پیشنهادها
اسلاید 1: گزارش دبیر پنجمین جشنواره جایزه ملی نظام پیشنهادهایازدهمین همایش و پنجمین جشنواره ملی نظام پیشنهادها اسفند 92 سعید فتح الهی راد
اسلاید 2: وقایع نگاری جایزه ملی نظام پیشنهادهاطراحی اولیه مدل ارزیابی نظام پیشنهادها سازمانها در سال 86 در شرکت ساپکوپیاده سازی اولیه در صنعت قطعه سازی خودرو( 50 شرکت)ارائه در قالب مقاله در کنفرانس نظام پیشنهادها در سازمانهای دولتی ( آذر 86)بازنگری مدل در انجمن بهبود مستمر با مشارکت متخصصین نطام پیشنهادها طی 5 جلسهاجرای اولین دوره جایزه ملی با انتخاب سازمانهای برتر در سال 87اجرای دومین دوره جایزه ملی با انتخاب سازمانهای برتر در سال 88 توسط دو متولی با مدل یکسانانتخاب مدل ارزیابی سازمانها توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی ریاست جمهوری و کمیته علمی همایش نطام پیشنهادها به عنوان مبنای مدل جایزه ملی
اسلاید 3: وقایع نگاری جایزه ملی نظام پیشنهادهابهره گیری شرکت ملی گاز کشور از مدل ملی نظام پیشنهادها برای ارزیابی عملکرد شرکتها ی تابعه از سال 88 و استمرار آن تا سال 92آموزش مدل برای دبیران نظام پیشنهادهای شرکتهای تابعه پالایش و پخش فرآورده های نفتی در سال 1389اجرای دوره سومین دوره جایزه ملی در سال 89 با انتخاب سازمانهای برتر اجرای چهارمین دوره جایزه ملی نظام پیشنهادها در سال 90 با توسعه از سازمان برتر به پیشنهاد،پیشنهاددهنده،دبیر و مدیر حامی برتر
اسلاید 4: جایزه ملی نظام پیشنهادها در یک نگاهآموزش حدود 120 ارزیاب طی 8 دوره ارزیابی در چهارسال اخیرارزیابی حدود 100 سازمان در دوره های مختلف جشنواره نظام پیشنهادهااثربخشی چشمگیر مدل ارزیابی جایزه ملی در ارتقا کیفی نظام پیشنهادهاعدم توفیق در گسترش کمی بهره گیری از مدل و شرکت در فرآیند جایزه ملی
اسلاید 5: اجزای نظام پيشنهادهای مدرننظام پیشنهادهادستورالعمل نظام پیشنهادهاایجاد فرآیندهای نظام پیشنهادهااستقرار دبیرخانه نظام پیشنهادهاسیستم اطلاعاتی نظام پیشنهادهادریافتبررسیپاداش دهیاجراآموزشترویجگزارش دهیارزیابی عملکردنظارتپادش دهی
اسلاید 6: ويژگيهاي رویکرد نظام پیشنهادها در شرکتکايزني بودن پيشنهاد ها(کوچک، مستمر و مرتبط با کار خود)بهره گيري از سيستم اطلاعاتي تحت Webتفويض اختيار در بررسي پيشنهادهاتقدم اجراي پيشنهادهاي كايزني بر ثبت پيشنهادپيوند نظام پيشنهادها با ساير نظامهاي سازمانسيستم هدفگذاري کمي شاخص هاي مشارکت توسط مديريتبهره گیری از موتور رقابت برای فعال کردن مدیران و کارکنان استقرار دبیرخانه پویا و پرتحرک برای اداره نظام پیشنهادهابلوغ و كفايت فرآيندهاي نظام پيشنهادهاتفکیک فرآیندها برای پیشنهادهای عادی و ویژه
اسلاید 7: www.themegallery.comهدف گذاری نظام پیشنهادها سرانه ارائهسرانه مصوبدرصد مشارکتسرانه اجراشاخصهای مورد هدف گذاری نظام پیشنهادها
اسلاید 8: ارتباط نظام پيشنهادها با سايرنظامهانظام بازبيني سبك رهبري نظام ارزيابي عملکرد افرادنظام ارزيابي عملکرد مديراننظام آکوردنظام ارتقا کارکنانارتباط نظام پيشنهادها با ساير نظامها
اسلاید 9: فرآِیند 1:ارائه و دریافت پیشنهادفرآیند 2:بررسی پيشنهادهاو اعلام نتیجهفرآیند3:اجرای پیشنهادهافرآیند 10: برنامه ریزی و بودجه بندیفرآیند ۸: عارضه يابي و بهبود نظام پيشنهادها فرآیند۷: پیوند با سایرنظامهای سازمانی مرتبطفرآیند۹: هدفگذاری کمی، پایش و گزارش دهی میزان تحقق آننقشه فرآیندهای نظام پیشنهادها – سطح اول(۱0 فرآیند سطح ۱)فرآیند ۶: آموزش و ترویج فرآیند ۵: نظارتفرآیند۴:انگيزش
اسلاید 10: فرآِیند 1:ارائه و دریافت پیشنهاد1-1)اعلام موضوعات فراخوان2-1)تعیین محدوده مشارکت۱-۳)دريافت پيشنهاد از ذينفعانفرآیند 2:بررسی پيشنهادهاو اعلام نتیجه1-2)بررسی پيشنهادهاي دريافتي2-2)برنامه ریزی اجرای پیشنهاد3-2)ارزشیابی پیشنهادهای قابل قبولفرآیند3:اجرای پیشنهادها1-3)زمینه سازی اجرا(در صورت لزوم به اخذ تاییدیه و اختصاص منابع براي اجرا)2-3) اجرای پیشنهادفرآیند 10: برنامه ریزی و بودجه بندی1-10)برنامه ریزی سالیانه برای تحقق اهداف 2-10)بودجه ریزی سالیانه نظام پیشنهادهافرآیند ۸: عارضه يابي و بهبود نظام پيشنهادها۸-۱) نظرسنجي از ذينفعان در زمينه نظام پيشنهادها(مديران،کارکنان،دبيران) ۸-۲) بهينه کاوي ۸-۳) عارضه يابي ،تحليل و بازنگري فرآیند۷: پیوند با سایرنظامهای سازمانی مرتبط۷-۱) پيوند مشارکت افراد در سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان ۷-۲)محاسبه و اعمال کارنامه مشارکت واحدها در سیستم ارزیابی عملکرد مدیران۷-۳) محاسبه و اعمال کارنامه مشارکت سالیانه افراد در سیستم ارتقا ۷-۴)محاسبه و اعمال کارنامه مشارکت واحدها در سیستم ممیزی مدیریتفرآیند۹: هدفگذاری کمی، پایش و گزارش دهی میزان تحقق آن۹-۱)هدفگذاری کمی پاخصهای نظام پیشنهادها ۹-۲)اندازه گیری و انتشار دستیابی به اهداف(سازمان،واحدها و افراد)نقشه فرآیندهای نظام پیشنهادها – سطح دوم(۳0 فرآیند سطح 2)فرآیند ۶: آموزش و ترویج۶-۱) آموزش ۶-۲)گزارش دهی و اطلاع رسانی ۶-۳) ترویج و تبلیغات فرآیند ۵: نظارت۵-۱) نظارت بر کيفيت بررسي و ارزشيابي پيشنهادها در کميته ها ۵-۲)نظارت بر بررسي بموقع پيشنهادها ۵-۳) نظارت بر اجراي بموقع ۵-۴)نظارت بر پيشنهادهاي دريافتي ۵-۵) نظارت بر اجراي پيشنهادها(صحه گذاري اجرا) ۵-۶) نظارت بر تداوم اجراي پيشنهادها فرآیند۴:انگيزش1-4) محاسبه و پرداخت پاداشهاي پيشنهاددهندگان،بررسي کنندگان و مجريان2-4) انتخاب،معرفی و پاداش دهی به برترینهای نظام پیشنهادها
اسلاید 11: معيارهای مدل ارزيابی نظام پيشنهادها رهبری (180 امتياز )فرآيندها ( 160 امتياز ) آموزش و توان افزايی (60 امتياز)نتايج کليدی عملکرد ( 400 امتياز ) تبليغات ، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی ( 50 امتياز ) مديريت دانش و سيستم اطلاعاتی( 45 امتياز ) سازماندهی ( 45امتياز )انگيزش ( 60 امتياز ) توانمند سازها نتايج
اسلاید 12: اين مدل از 8 معيار و 91 زير معيار تشكيل شده است كه 7 معيار بعنوان معيارهاي توانمند ساز و يك معيار بعنوان نتايج مي باشد: توانمندسازهارهبري : 180 امتياز- 20 زير معيارآموزش و توان افزايي – 60 امتياز- 6 زير معيارتبليغات و فرهنگ سازي و اطلاع رساني -50 امتياز -6 زير معيارسازماندهي-45 امتياز-6 زير معيارمديريت دانش و سيستم اطلاعاتي-45 امتياز-5 زير معيارانگيزش-60 امتياز-6 زير معيارفرايندها -160 امتياز-24 زير معيارنتايج8. نتايج- 400 امتياز-18 زير معيار معرفي مدل ارزيابي نظام پيشنهادها:
اسلاید 13: سطوح امتیاز600-700450 -600300-450تنديس زرين تنديس سيمينتنديس بلورين نظام پیشنهادها تنقدير نامه تعهد به تعالي نظام پیشنهادها گواهي تعهد به تعالي700-800800-1000نظام پیشنهادها
اسلاید 14: فعالیتهای ارزیابی دریافت و بررسی قبلی دستورالعمل نظام پیشنهادها و شاخصهای معیار 8 توسط ارزیاب ارشد و ارزیاببازديد عمومي از سايتجلسه با مدیرانجلسه با دبیرخانهجلسه با اعضای کمیته های بررسی کننده و ارزیابانجلسه با کارکنانجلسه با پیشنهاددهندگانگروه هاي متمركز(Focus Groups) مشاهده مستنداتکنترل صحت و دقت شاخصها با سیستم و یا بانک اطلاعاتی اجماع و امتیازدهی ارزیابان و تعیین نقاط قوت و فرصتهای بهبود حول معیارهای 8 گانه
اسلاید 15: نمره آزمون کارگاه آموزشی تربیت ارزیابسوابق اجرایی /مطالعاتی در زمینه نظام پیشنهادهاسوابق در ارزیابی های سازمانی ( ایزو ،تعالی سازمانی و ...)کیفیت گزارش ارزیابی سال گذشته و تهیه گزارش بازخورد (کیفیت، نگارش و زمان تحویل) نزدیکی مکان اقامت ارزیابان با سازمان ارزیابی شونده، شناخت نسبی فضای کسب و کار سازمان ارزیابی شونده (حتی المقدور) نداشتن رابطه مالی و همکاری با سازمان ارزیابی شونده در گذشته و حال) شاخصهای تعیین ارزیاب و سرارزیاب
اسلاید 16: ايجاد امکان خودارزيابي و تعريف اقدامهاي بهبود نظام پيشنهادهاشتاب بخشي به بهبود و تکامل نظام پيشنهادها بدليل انگيزه دريافت جايزه در ميان مديران سازمانها بهره گيري از موتور رقابت براي ايجاد جريان ارتقا کمي و کيفي نظام پيشنهادها در ميانسازمانهاي ايراني گسترش مقوله بهينه کاوي و بهره مندي از تجارب سازمانها و يادگيري متقابل سازمانهامزاياي جایزه ملی
اسلاید 17: میانگین نتایج کسب شده ده سازمان ارزیابی شده در سال 89
اسلاید 18: میانگین نتایج کسب شده ده سازمان ارزیابی شده در سال 90
اسلاید 19: روند تغییرات امتیازات کسب شده در سال 89 و 90
اسلاید 20: نتایج مقایسه ارزیابیهای سال 90 و 891-رشد میانگین نمره از 48 درصد به 56 درصد در سال 90 به سال 89 (16 درصد رشد) نشانگر رشد کیفی نظام پیشنهادهای سازمانها است.2- در زمینه آموزش جای کار بیشتری احساس می شود. (تنها معیاری که در سال 90 کاهش یافته است)3-در زمینه بستر سازی انگیزشی و تبلیغاتی و ترویج زمینه فعالیت بیشتر وجود دارد.4-بیشترین رشد در زمینه رهبری (حمایتهای مدیریتی) حاصل شده است.
اسلاید 21: گزارش اقدامهای انجام شده در سال 90انجام فعالیتهای تبلیغات و اطلاع رسانی توسط دبیرخانه همایش و جایزه ملیبرگزاری کارگاه سه روزه تربیت ارزیاب همراه با آزمون و تعیین سرارزیاب و ارزیابتخصیص ارزیابان برای ارزیابی با تاکید بهره گیری از ارزیابان تربیت شدهانجام ارزیابیها توسط ارزیابانهمگن سازی ارزیابیها توسط کمیته علمی جایزه ملی روز 10 بهمن
اسلاید 22: برنامه های آینده1- بازنگری مدل بر اساس نتایج ارزیابیهای دو سال گذشته جایزه ملی و ارزیابیهای دو ساله شرکت گاز (در روز 4 بهمن در ساعت 16 ضلع شمالی پل گیشا-نبش خیابان بلوچستان، پژوهشکده مطالعات و توسعه جهاد دانشگاهی )2-برگزاری آموزشها و تربیت ارزیابان (اولین دوره 3 و 4 بهمن)3-کمک به سازمانها در خودارزیابی 4-انتشار کتاب جایزه ملی5-گسترش جشنواره و ارزیابیها به همایشهای استانی
اسلاید 23: برگزاری آموزشهای آشنایی با مدل ارزیابی جایزه ملی نظام پیشنهادهابرگزاری آموزشهای تربیت ارزیاب داخلیخودارزیابی و تعریف پروژه های بهبود نظام پیشنهادهااجرای پروژه های بهبودشرکت در فرآیند ارزیابی جایزه ملیتوجه به گزارش بازخورد و تعیین و اجرای گامهای بهبود نظام پیشنهادها توصیه به سازمانها
اسلاید 24: برخورد قهری،مچ گیرانه و غیر محترمانه با کارکنان سازمان ارزیابی شوندهزیاده گویی و اختصاص زمان محدود ارزیابی به توضیحات طولانی و مکرر توسط ارزیابانارائه و یا پذیرش هر گونه پیشنهاد همکاری انعکاس نتایج ارزیابی به شرکت(با توجه به اینکه نتایج ارائه شده هنوز نهایی نیست و مورد بررسی و همگن سازی دبیرخانه جشنواره قرار می گیرد.)خارج ننمودن مدارک شرکت در انتهای ارزیابیرازداری و عدم بازگو کردن ضعفهای سازمان نبایدهای تیم های ارزیابی
اسلاید 25:
اسلاید 26: نمودار میانگین امتیازهای کسب شده شرکتها در ارزیابیهای سال 92
اسلاید 27: نمودار میانگین امتیازهای کسب شده شرکتها در ارزیابیهای سال 90
اسلاید 28: نمودار مقایسه میانگین امتیازهای شرکتها در ارزیابیهای سال 92و 90
اسلاید 29: نمودار تعداد شرکتهای حاضر در جایزه ملی نظام پیشنهادها
اسلاید 30: نتایج ارزیابی سه سال اخیر جایزه ملی نظام پیشنهادها
اسلاید 31: توسعه نظام پیشنهادها از شرکتهای برتر به جامعهورود قوی و امید بخش وزارت نیرو به ارزیابی عملکرد و جشنواره جایزه ملیتربیت بیش از 100 ارزیاب در حوزه وزارت نیروظهور رویکردهای خلاقانه ترکیبی نظام پیشنهادها با شبکه های اجتماعیبهبود نتایج رویدادهای جالب
اسلاید 32: مشارکت دادن ارزیابان بیشتر و جدیدترتهیه دستورالعمل ارزیابی و استانداردسازی ارزیابیارسال گزارشهای بازخورد حداکثر ظرف دو هفته پس از جشنواره بهبودهای امسال جشنواره
اسلاید 33: بازنگری مدل چند هفته آینده با دعوت از تمام صاحب نظرانچاپ کتاب مدل جایزه ملیفعالسازی دبیرخانه دائمی با فعالیتهایی نظیر همایش های استانی،جشنواره های استانی،تورهای بهینه کاوی،تشکیل انجمن،ایجاد وبسایت،انتشار نشریه،برگزاری دوره های آموزشی و ... برنامه های آینده
اسلاید 34: جایزه ملی نظام پیشنهادها گامی موثر وبی بدیل برای توسعه کیفی نظامهای پیشنهادها در کشور است.این نعمت و موهبت را قدر دانسته و با مشارکت خویش در آن به بقا و توسعه آن کمک کنیم .وظیفه خود می دانم قدردانی صمیمانه خویش را از گروه های زیر ابراز نمایم: - مدیران عامل ودبیران 25 سازمانی که در فرآیند ارزیاب حضور یافتند. - پیشنهاددهندگان برتر و پیشنهاددهندگان پیشنهادهای برتر ،دبیران برتر و مدیران حامی برتر که در اولین سال توسعه جایزه ملی ، علی رغم ضیق وقت و کمبودها مشارکت نمودتد. -ارزیابانی که با دقت و تلاشی ستودنی رنج سفر در فصل سرما را به جان خریده و دلسوزانه در فرصتی کم به ارزیابی سازمانها پرداختند کلام آخر
اسلاید 35: در جهان هرکار خوب و ماندنی است ردپای عشق آنجا دیدنی است عشق هر جا آید و ساکن شود هر چه ناممکن بود ممکن شود مرحوم مجتبی کاشانی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.