jamiyat_shenasi_c1p2

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “جمعیت شناسی”

جمعیت شناسی

اسلاید 1: جمعيت شناسي

اسلاید 2: اهداف درس انتظار مي‌رود فراگيرنده، پس از گذراندن اين درس، بتواند :جمعيت را تعريف كندجمعيت شناسي را تعريف كرده موضوع جمعيت شناسي را بيان نمايداجزاي رشد را نام ببرند و مهمترين آن ها را بيان نمايدتراكم جمعيت را توضيح دهند و انواع آن را محاسبه نمايندتركيب جمعيت را توضيح دهند تركيب جنسي جمعيت را توضيح دهند و تغييرات آن را در گروههاي سني جمعيتي تشريح و تفسير نمايندهرم سني جمعيتي را توضيح داده و انواع آن را بتوانند ترسيم و تفسير نمايندتغييرات جمعيت را محاسبه نمايندشتاب جمعيتي را توضيح دهند روش دوژو و دوفاكتو را در سرشماري توضيح داده روش محاسبه تركيب جمعيت را ذكر كند

اسلاید 3: جمعیّت منبع تولید و عامل مصرف ‏جمعیت هر کشور مهمترین سرمایه آن کشور را تشکیل می دهد. بیش از دو قرن پیش - اقتصاددانی دانمارکی بنام فرید ریش لوتکن در باره اهمیّت جمعیت چنین نوشت: «به عقیده من یک کشور هیچوقت نمی تواندجمعیت زیادی دا شته باشد. مردم و تعداد بیشتر آنها، بزرگترین و باشکوه ترین ثروتی هستند که باکمک آن می توان به همه ثروتهای دیگر دست یافت»

اسلاید 4: در عصر حاضر‏اقتصاددانی آمریکائی بنام جولیان سایمون درکتابی با عنوان «منبع غائی» ( 1981 ‏) نوشته ‏است: ««منبع غائی مردم هستند، مرد می با مهارت، پرنشاط و امیدوار که اراده و قدرت بصیرت و تخیل خود را در راه سود رساندن به خود و بناچار همه ما بکار می بندند.

اسلاید 5: خاصیّت و توانائی تولید و آفرینندگی ،عامل مصرفهریک ازاقشاراین جمعیت نقش خاصی را در ساختن و اداره جامعه، حرکت دادن چرخهای تولید، پاسداری و غنی ساختن میراث فرهنگی وانتقال آن به نسل بعدی بر عهده دا رند. ایفای این نقشها مستلزم تامین نیاز های اولیه (غذا، پوشاک و سر پناه) و نیاز های ثانوی (آموزش، بهداشت، اشتغال، حمل و نقل و مسافرت، تفریح وگذران اوقات فراغت و غیره) افراد جمعیت می باشد.

اسلاید 6: گروههای خاصی از جمعیت، بخصوص گروه کودکان و نوجوانان و نیز افراد کهنسال در جوامع جدید مصرف کننده هستند. هر چه انسان از لحاظ تمدن و تکنولوژی پیشرفت کرده بر طول مدّت دوره وابستگی نسل جوان اضافه شده است.

اسلاید 7: بنا بر این تعداد کمی از جمعیّت، عمدتأ افراد 65-15ساله، باید با استفاده از قدرت مولد خود امکانات معیشت بقیه جامعه و گردش امور کشور را فراهم کنند.‏

اسلاید 8: کارأئی و بهره وری این گروه فعال و مولد هم بیش از پیش درگرو فراهم بودن شرایط بهداشتی و امکانات آموزش رسمی، کارآموزی و یادگیری مداوم است که بنوبه خود مستلزم سرمایه گذاری و صرف منابع زیادی است. با کاهش تعداد افراد بالقوه مولد وافزایش نیاز به سرمایه گذاری در تربیت نیروی کار و ارتقاء کیفیت منابع انسانی، شرایط زندگی جدید، هزینه های مصرفی را بصورت افزاينده اي بالا برده و پیچیده ترکرده است.

اسلاید 9: ایجاد اشتغال و مخارج آن‏کودکی که با استفاده از این امکانات، دوره کودکی و نوجوانی را پشت سرگذاشته و آماده کار و فعالیت شده نیازمند شغل مفیدی است شغل یا کار هم در دنیای امروز خود بخود و مجاناً بوجود نمی آید بلکه جامعه باید از طریق سرمایه گذاری در امور زیربنایی (راه، سد، بنا در، نیرو گاه تولید برق و غیره) مختلف اشتغال فراهم کرد.(خدماتی-صنعتی)

اسلاید 10: . توجه به بهداشت و نیاز به امکانات بهداشتی ذهن بسیاری از رهبران سیاسی کشورهای صنعتی را که دارای جمعیت متناسب هستند رابه خود مشغول کرده است، و این در حالی است که نیازبه آموزش و کار کشورهایی را که دار ای رشد بالای جمعیتی هستند با مشکلات فراوان روبرو کرده است.

اسلاید 11: تعريف جمعيت populationجمعيت عبارت است از گروهي از افراد يك گونه كه ناحيه جغرافيايي مشتركي را اشغال مي كنند.

اسلاید 12: مفهوم و ويژگي هاي جامعه انسانيجامعه پيچيده ترين و جامع ترين ساختار اجتماعي است و هسته اصلي آن مردم هستند.انسان ها به شكل گروه وداراي روابط اجتماعي پايدار اما مستقل در یک محدوده جغرافیایی به طور مستمر به شکل خانوار زندگی می کنند.

اسلاید 13: population

اسلاید 14: جمعيت اصلی به کل ساکنان يک منطقه اطلاق می شود

اسلاید 15: جمعيت فرعیگاهی گروههای معينی از ساکنان يک سرزمين بر حسب دارا بودن يک يا چند ويژگي , نام جمعيت به خود می گيرند که بهتر است آنها را جمعيتهای فرعی بناميم .

اسلاید 16: جمعيت بستهدر جامعه ای که افزايش يا کاهش جمعيت صرفا در اثر زاد و ولد و مرگ ومير صورت گيرد و مهاجرت در اين تغييرات هيچ گونه تاثيری نداشته باشد آنگاه اين چنين جمعيتی را می توان جمعيت بسته ناميد .

اسلاید 17: جمعيت بازجمعيت باز جمعيتی است که تعداد آن علاوه بر تاثير زاد و ولد و مرگ و مير , تحت تاثير مهاجرت به داخل يا مهاجرت به خارج افزايش يا کاهش می يابد .

اسلاید 18: تعريف جمعيت شناسي demographyواژه دموگرافي در ترجمه تحت الفظي آن از ,واژه يونانيdemous+graphie) (به معناي «توصيف مردم» برگرفته شده است. مطالعه علمي جمعيت هاي انساني كه به بررسي ساختار(structure) ، رشد و تحوّل جمعيت مي‌پردازد

اسلاید 19: جمعيت شناسیجمعيت شناسی با استفاده از روشهای تحليلی , آماری و رياضی به توصيف ساخت و حرکات جمعيت های انسانی و تبيين عوامل موثر بر آنـها می پردازد .

اسلاید 20: جمعيت شناسیموضوع اساسي جمعيت شناسي، مطالعه كمّي عواملي از قبيل باروري، مرگ و مير و مهاجرت است كه پيوسته بر جمعيت اثر مي‌گذارند و اندازه و رشد آن را تعيين مي‌كنند. اين عوامل در اصطلاح بنام اجزاي رشد، خوانده مي شوند.

اسلاید 21: جمعيت شناسی کمی جمعيت شناسی کمی عبارت است از مطالعه ساخت و ترکيب جمعيت در يک مقطع زمانی معين و نيز شناخت تحول و حرکات جمعيت در طول زمان و مکان.

اسلاید 22: جمعيت شناسی کيفی مطالعه چگونگی ساخت و حرکات جمعيتها تحت تاثير متغيرهای کيفی زيست شناختی , توارث و عوامل اجتماعی و محيطی .

اسلاید 23: جمعيت شناسیآمارجامعه شناسیروان شناسیجغرافياتاريخاقتصاد

اسلاید 24: 5/30/2018

اسلاید 25: اصطلاحات در جمعيت شناسي

اسلاید 26: تراكم جمعيت population density تراكم جمعيت شاخصي است كه رابطه بين وسعت منطقه و تعداد جمعيت را معين مي‌كند تراكم حسابي(arithmathic): تراكم حسابي جمعيت عبارت است از نسبت تعداد جمعيت به واحد سطح.  تراكم زيستي يا حياتي جمعيت(physiologic): عبارت است از نسبت تعداد جمعيت در واحد زمين زراعي.

اسلاید 27: World (land only) Density (Pop per km²): 44.57 Monaco 23,660MacauHong Kong……Iran 42 …….Greenland 0,026

اسلاید 28: نسبت وابستگيDependent Ratioدر صورتيكه تعداد جمعيت غيرواقع در سن فعاليت با جمعيت واقع در سن فعاليت مساوي باشد اين نسبت برابر يك مي‌شود و هر چه اين رقم كمتر از يك باشد نسبت وابستگي كمتر است. معمولا در كشورهاي پيشرفته صنعتي كه جمعيت سالخورده مي‌باشد نسبت وابستگي بين 0/5 تا 0/8 نوسان دارد و در كشورهاي در حال توسعه كه اكثراً داراي جمعيت جوان مي‌باشند نسبت وابستگي، گاهي بيش از يك نيز مي‌باشد. به عنوان مثال رقم 0/8 در نسبت وابستگي بدين معني مي‌باشد كه در مقابل هر يك نفر از افراد فعال، 0/8 نفر يا در مقابل هر 10 نفر فعال 8 نفر فرد غيرواقع در سن فعاليت در جامعه بسر مي‌برند.  

اسلاید 29:

اسلاید 30:

اسلاید 31: مطالعه جمعيت

اسلاید 32: دگرگونی وحرکات جمعيتمنظور از حرکات زمانی جمعيت, افزايش يا کاهش جمعيت تحت تاثير دو عامل طبيعی ولادت و مرگ ومير است که به همين دليل حرکات طبيعی جمعيت نيز خوانده می شود.

اسلاید 33:

اسلاید 34: دگرگونی وحرکات جمعيت

اسلاید 35: دگرگونی وحرکات جمعيتحرکات مکانی جمعيت شامل جابجاييهای افراد از يک سرزمين به سرزمين ديگر است که تحت شرايط خاصی آن را مهاجرت می نامند .

اسلاید 36: به طور كلي مي توان گفت كه جمعيت شناسي علمي است كه به مطالعه ساختمان و تحول و حركات جمعيت ها در زمان و مكان مي پردازد.

اسلاید 37: تركيب جمعيت و وقايع حياتيتوزيع آماري افراد در يك جمعيت برحسب خصوصياتي از قبيل سن، جنس، وضع تأهل، وضع فعاليت، ميزان تحصيلات و وضع اشتغال و غيره را «تركيب جمعيت» مي‌خوانند. تغييرات موجود در حجم و تركيب جمعيت به علت پيش آمدن «وقايع حياتي» ايجاد مي شود، بعضي از اين وقايع از قبيل ولادت، مرگ و مير و مهاجرت حجم جمعيت را تغيير مي‌دهند. وقايع ديگر از قبيل ازدواج و طلاق كه سبب تغيير وضع تأهل افراد از حالتي به حالت ديگر مي‌شود صرفاً بر تركيب جمعيت اثر مي‌گذارند

اسلاید 38: Sex Ratio تعداد پسران در مقابل 100 دختر

اسلاید 39: تركيب جنسي جمعيتاولين مطالعه كه در زمينه ترکیب جنسی صورت گرفت در سال 1892 توسط كارل بوخرباعنوان «توزيع دو جنس بر روي زمين» بود او در اين بررسي در مقابل 1000 مرد 988 نفر زن به دست آورده بود. ولي مي‌توان به اين نتيجه تا حدودي مشكوك بود زيرا در بعضي از كشورها، مخصوصاً كشورهاي اسلامي‌ ‌بيشتر زنان به علت تقيّدات مذهبي از قلم افتاده بودند.

اسلاید 40: در قاره اروپا تعداد زنان كمي ‌بيشتر از مردان (1024 زن در برابر 1000 مرد) و در آمريكا كمتر از مردان يعني 973 زن در برابر 1000 مرد بود. بعدها در سال 1930 ميشل اوبر در اروپا 1067 زن در برابر 1000 نفر مرد به دست آورده بود

اسلاید 41: دلايل فزوني زنان بر مردان عبارت بودند از: 1 ـ قاره اروپا از كشورهاي مهاجر فرست تشكيل يافته و در مهاجرت هاي بين المللي بيشتر مردان هستند كه از كشوري به كشور ديگر جابجا مي‌شوند. 2 ـ پيري جمعيت اروپا ـ معمولاً زنان بيشتر از مردان عمر مي‌كنند و در نتيجه در كشوري كه داراي جمعيت پير است تعداد زنان بيشتر از مردان خواهد بود. 3 ـ تلفات جنگ بين الملل اوّل كه اثرات آن در جمعيت اروپا كاملاً محسوس بود در حالي كه در آمريكا وضع برخلاف اروپا بوده و به علت مهاجر پذيري از جمعيت جواني برخوردار بود. معمولاً مهاجران در سنين جواني مبادرت به مهاجرت مي‌كنند كه عمدتاً مردان مي‌باشند در نتيجه تعداد مردان فزوني پيدا مي‌كند. طبق محاسبات اوبر براي كليه قاره هاي دنيا تعادل تقريبي بين تعداد مردان و زنان وجود داشت يعني 1003 نفر زن در مقابل 1000 نفر مرد.

اسلاید 42: در آلمان غربي بر مبناي سرشماري سال 1964 نسبت جنسي در گروه سني 39ـ20 ساله معادل 63 مرد در مقابل 100 زن بوده است.

اسلاید 43: تركيب جنسي جمعيت sex ratioAt birth: 1.06Under 15 yrs: 1.0615-64 yrs: 1.0365 and above: 0.79

اسلاید 44: امروزه نيز چنين اختلافاتي به چشم مي‌خورد. به طور كلي كشورهايي كه در آن تعداد زنان بر مردان فزوني دارد كشورهاي پيرو مهاجر فرست هستند. و براي جمعيت جوان و مهاجر پذير، عكس اين حالت وجود دارد و لذا مي‌توان گفت كه مهاجرت هاي بين المللي نسبت مردان و زنان را هم در كشورهاي مهاجر فرست و هم در كشورهاي مهاجر پذير، دگرگون مي‌سازد.

اسلاید 45: هرم سني از دو محور عمود برهم تشكيل مي‌گردد كه محور عمودي براي سن و محور افقي براي تعداد نفرات به كار مي‌رود. معمولاً قسمت راست هرم به زنان و قسمت چپ هرم به مردان اختصاص دارد.

اسلاید 46: سن يعني تعداد سال هايي كه از طول زندگي يك شخص مي‌گذرد. در مطالعات دموگرافي سن را به دو نوع تقسيم مي‌كنند: 1ـ سن درست ـ سني است كه در يك لحظه مصداق مي‌يابد. مثلاً شخصي كه از تولدش درست پنج سال گذشته باشد سن او درآن لحظه 5 سال درست است هرشخصي درطول سال فقط يك روز درسن درست قرار دارد.

اسلاید 47: 2ـ سن مداوم ـ تمام لحظاتي كه بين دو سن درست قرار دارد سن مداوم ناميده مي‌شود مثلاً كسي كه بيشتر از 5 سال درست و كمتر از 6 سال درست دارد سن او 5 ساله مداوم است. هر شخصي 364 روز از سال را در سن مداوم قرار دارد. در جمعيت شناسي برخلاف رياضي كه صفر واحد حساب نمي‌شود، صفر يك سال كامل است. هر شخصي در اولين روز تولدش در صفر سالگي درست قرار دارد و بين اولين روز تولد تا اولين سالگرد تولد در سن صفر سالگي مداوم قرار مي‌گيرد.

اسلاید 48: براي نمايش جمعيت هاي برحسب سن از توزيع جمعيت برحسب سنين منفرد (0 و 1و 2 و... 99 سال)، يا گروه هاي سني پنجساله (4ـ0، 9ـ5، ...، 64ـ60 و 65 ساله ببالا)، يا گروه هاي سني دهساله (9ـ0، 19ـ10و ... 60 ساله ببالا) و يا گروه هاي بزرگ سني (14ـ0، 64ـ15 و 65 ساله ببالا) استفاده مي‌نمايند. در گروه هاي بزرگ سني جمعيت واقع در سنين 14ـ0 و 65 ساله ببالا را جمعيت غيرواقع در سن فعاليت و جمعيت 64ـ15 ساله را جمعيت واقع در سن فعاليت مي‌نامند.

اسلاید 49:

اسلاید 50:

اسلاید 51: How do population pyramids help us learn about population?

اسلاید 52: اطلاعات حاصل از بررسی هرم جمعیتیشکل عمومی هرم(دندانه دار –سایر اشکال)سن جمعیتمهاجرت(مستقیم-غیر مستقیم)توازن جنسی

اسلاید 53: Population pyramids are used to show information about the age and gender of people in a specific country.MaleFemalePopulation in millionsIn this country there is a high Birth RateThere is also a high Death Rate.This population pyramid is typical of countries in poorer parts of the world (LEDCs.)

اسلاید 54: In some LEDCs the government is encouraging couples to have smaller families. This means the birth rate has fallen.

اسلاید 55: MaleFemalePopulation in millionsIn this country the number of people in each age group is about the same.The largest category of people were born about 40 years ago.In this country there is a low Birth Rate and a low Death Rate.This population pyramid is typical of countries in the richer parts of the world (MEDCs.)

اسلاید 56: Population in millionsMaleFemaleIn this country the birth rate is decreasing.In the future the elderly people will make up the largest section of the population in this country.This is happening more and more in many of the world’s richer countries.

اسلاید 57: MaleFemalePopulation in thousands?

اسلاید 58:

اسلاید 59:

اسلاید 60: Population pyramid for Mozambique.Population pyramid for Iceland.

اسلاید 61: What happens next?

اسلاید 62:

اسلاید 63: What is going to happen to Japan’s population in the future?Why does this matter?

اسلاید 64: ?

اسلاید 65: ?

اسلاید 66: ?

اسلاید 67: File path - Student pool/Geography/Year 9/Population/Pyramids.www.census.gov www.census.gov

اسلاید 68: شتاب جمعيتي Population momentum

اسلاید 69: روشهای گرد اوری اطلاعات جمعیتیسرشماری ساخت وترکيب جمعيتثبت وقایع دگرگونی وحرکات جمعيتپژوهش(مطالعات توصیفی) شناخت ويژگيهای پايدار

اسلاید 70: ثبت وقايع حياتی در حالی که سرشماری , تصويری از وضع جمعيت را در لحظه ای از زمان ارائه می دهد , ثبت وقايع حياتی يا وقايع چهارگانه يعنی ولادت , ازدواج , طلاق و مرگ می تواند به طور پيوسته و مستمر تغييرات جمعيت را در طول زمان نشان دهد .

اسلاید 71: آمارگيری نمونه ای آمار گِيری نمونه ای با گردآوری اطلاعات از يک نمونه معرف جامعه آماری می توان سريعتر و دقيقتر از ساير روشها اطلاعات مورد نياز را جمع آوری , طبقه بندی و منتشر کرد .

اسلاید 72: نسلتولد انسان در واحدي از زمان صورت مي‌يابد. اين واحد ممكن است ساعت، روز، ماه، سال يا قرن باشد. در جمعيت شناسي معمولاً سال را انتخاب كرده و مجموع مواليد آن سال را نسل آن سال مي‌نامند. مثلاً تمام كساني را كه در سال 1370 شمسي متولد شده اند نسل سال 1370 مي‌گويند.

اسلاید 73: اندازه جمعيت P2-P1=) B-D(+)I-E(BirthDeathImmigrationEmigration

اسلاید 74: اندازه جمعيتمحاسبه جمعیت کشور بر اساس رابطه رشد به صورت زیر انجام می گیرد:رابطه رشد عبارت است از : Pn=P0(1+r)nکه در آن Pn پیشبینی جمعیت میانه سالn و P0 جمعیت سرشماری سال 1385 و r رشد جمعیت سالانه کشور است که حدوداً برابر با 0.015 يا يك و نيم در صد می باشد.

اسلاید 75: پیش بینی جمعيت nPn=p(1+r)P=جمعیت مبناr رشد سالانهn(پس از nسال)Pnبر اورد جمعیت پس از n سال

اسلاید 76: تعريف سرشماریفرايند جمع آوري، مرتب نمودن و انتشار اطلاعات جمعيتي، اجتماعي و اقتصادي در باره جمعيت يك سرزمين مشخص و در يك مقطع زماني خاص.

اسلاید 77: سرشماري اجراي سرشماري، به صورت هاي گوناگون، تقريباً قدمتي همچون تمدن دارد، شواهدي در مورد سرشماري هايي در بابل (4000 سال قبل از ميلاد)، چين (2000 سال قبل از ميلاد) و مصر (2500 سال قبل از ميلاد) در دست است. در كتاب مقدس (انجيل) هم اشاراتي به عمليات سرشماري مانندي موجود است در قرن هاي هفده و هيجده چندين سرشماري در ايتاليا، سيسيل و اسپانيا صورت گرفت. به علت كاربرد نسبتاً محدود اينگونه اطلاعات، بيشتر شمارش هاي جمعيتي از نظر پوشش ناقص بودند.

اسلاید 78: اولين سرشماري هايي كه به طريق جديد صورت گرفت محتملاً از آن كبك (كانادا 1666) و سوئد (1749) است. ايالات متحده از سال 1790 و انگلستان از سال 1801 مبادرت به سرشماري كرده اند.

اسلاید 79: روش هاي سرشماري شمارش جمعيت معمولاً بر مبناي دو روش دوژو (dejure) و يا دوفاكتور (defacto) صورت مي‌گيرد در روش دوفاكتو كليه جمعيت حاضر در يك منطقه يا كشور شمارش مي‌شوند (صرفنظر از تابعيت) در روش دوژوكليه جمعيت تابع يك كشور يا يك منطقه صرفنظر از محل سكونت مورد شمارش قرار مي‌گيرند. هر دو روش محاسن و معايب خاص خود را دارند. روش دو فاكتو معمولاً بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد و كميسيون جمعيتي سازمان ملل متحد هم اين روش را توصيه مي‌كند.

اسلاید 80: ارقام و اطلاعات جمع آوري شده با روش سرشماري در صورتيكه به طور صحيح و با دقت جمع آوري گردد مي‌تواند مورد اطمينان باشد و نتايج حاصل از آن را در تحقيقات و برنامه ريزي ها مورد استفاده قرار داد.

اسلاید 81: مواردي كه استفاده از سرشماري توصيه مي‌گردد الف ـ جامعه مورد مطالعه كوچك باشد. ب ـ افراد جامعه از حيث صفت مورد اندازه گيري با هم خيلي اختلاف داشته باشند. ج ـ اطلاعات مورد نياز براي تك تك افراد جامعه خواسته شده باشد.

اسلاید 82: در سرشماریها و ساير انواع آمارگیریها یکی از خطا های رایج و معمول اظهار سن توسط افراد است،که تحت تاثیر عادات و آداب و رسوم، رقم آخر سنین خود را با ارقام مختوم به صفر یا 5 ‏اظهار می نمایند و این سبب می شود که هماهنگی یا توازنی موجه بین 14 ‏ساله ها و 13 ‏ساله ها و 13 ‏ساله ها و ...وجود ندا شته باشد.

اسلاید 83: با بالا بردن سطح سواد جامعه اين خطا کمترمی شود با این حال از شاخص ویپل ،شاخص مایرز ،شاخص تلفیقی برای کاهش خطا،می توان استفاده کرد.

اسلاید 84: شاخص ویپلاگر سن بطوردقیق بیان شود و هیچگونه گرایش رقمی به دو رقم صفر و 5‏وجود ندا شته باشد شاخص ویپل 100 است ‏اگر سنین فقط به صفر و 5 ‏ختم شود شاخص 500 ‏است.بالطبع هرچه رقم به 100 ‏نزدیکتر باشد دليل بر دقت بيشتر است

اسلاید 85: شاخص مايرزدر سال 0 19 4‏روشی بنام شاخص مايرزجهت کاهش ترجيح رقمی سن افراد ارائه گر دیده است،که بر اساس منظور کردن ارقام انتهايی است. اگر سن افراد دقیقاً _اعلام شده وهیچگونه ترجیح رقمی وجود ندا شته باشد،انتظار این است که بطور یکنواخت سن 10 ‏درصد جمعیت به صفر، سن %10‏به 1 و سن 10%درصد به 9 ‏ختم شده باشد.هرچه انحراف ازاین 10 ‏درصد بیشتر باشد نشان دهنده گرد كردن سن توسط افراد است.

اسلاید 86: شاخص تلفیقیسازمان ملل متحد بااستفاده از دو شاخص ویپل و مایرز شاخص دیگری را بنام شاخص تلفیقی بکار می گیرد.كه به گروههای سنی 5 ساله توجه دارد.نسبت مردان گروههای سنی 5 ‏ساله را بر زنان همان گروه سنی، با نسبت جنسی همان گروه سنی مقایسه می کند که بایدعددی نزدیک به صفر باشد.

اسلاید 87: در حالت سرشماری , اطلاعات به دســت آمده ,” آمارهای جاری جمعيت “ ناميــده می شوند .

اسلاید 88: تاريخچه جمعيت شناسي

اسلاید 89: نظریه های جمعیتی

اسلاید 90: در ماه مارس 1943 ‏کمیته فتوای دانشگاه الا زهر مصر بدلیل به خطر افتادن سلامتی زن ناشی از حاملگی های متعدد با تکیه بر آیه 185 ‏سوره بقره نظریات مذهب شافعی را دال بر لغو ممنوعیت مصرف دارو های جلوگیری کننده از بارداری اعلام کرد .در ایران برنامه تنظیم خانواده با کسب مجوز از مقامأت دینی بعنوان یکی از سیاستهای پذیرفته شده وزارت بهداشت می باشد.

اسلاید 91: افزایش بيش از حد جمعيت غالباً بيش از آنكه محرك پيشرفت باشد مانعي در برابر آن است.اغلب، اظهار نظر شده كه رشد سريع جمعيت و وجود يك جامعة متراكم شروط لازم براي پيشرفت را تشكيل مي‌دهند. اين حكمي است كه بوسيلة اكثر مكاتب جمعيت پرور صادر شده است. «آدلف كست» در مقام اقامة يك اصل اينطور اظهار نظر ميكند كه «شرايط لازم براي تمام ترقيات اقتصادي را بايد در افزايش و تمركز جمعيت ها جستجو كرد، شرايطي كه بدون آنها امكان ظهور آگاهي و رشد آن، يا فعليت يافتن قوه ابتكار، يا پيروي از سرمشق ها وجود ندارد، و نژاد بشر و نخبگان نميتوانند استعداد خود را نشان دهند و كار موثري را بطور مستمر دنبال كنند».

اسلاید 92: مخالفان افزایش جمعیتمخالفان افزایش جمعیت (Anti-natalists) معتقدند که افزایش جمعیت مایه فقر و تیره روزي انسانهاخواهد شد. یکی از نظریه پردازان شهیرمخالف افزایش جمعیت توماس رابرت مالتوس ‏کشیش انگلیسی ( 1766 ‏- 1834) است که مخالفت بحث انگیز او با قانون فقرا (poor law) در انگلستان در سال 1785 ‏معروف است . بر اساس این قانون سالانه معادل دو میلیون لیره به فقرای انگلستان کمک هزینه پرداخت می گردید و سالانه چندین میلیون پوند به کارگران بیکار از محل مالیات صاحبان سرمایه کمک می شد ،او پرداخت این مستمری را گذشته از امکان کاهش سرمایه گذاری،عامل کثرت عائله مستمندان و کارگران می دانست .

اسلاید 93: مخالفان افزایش جمعیتمالتوس در نظریه تله جمعیتی ( Malthusian population trap) در باره سطحی اجتناب ناپذیر از جمعیت که در آن سطح، افزایش جمعیت نا چار به توقف است اظ هار نظر می کند .او افزایش جمعیت را بصورت تصاعد هندسی و جریان ازدیاد مواد غذائی را تابع تصاعد عادی میدانست.

اسلاید 94: اگر با مبدا 1 ‏و قدر نسبت به ترتیب 2 ‏و 1 ‏این محاسبه را انجام دهیم پس از گذشت 200 ‏سال نسبت جمعیت به مواد غذائی 28 ‏برابر خواهد شد.

اسلاید 95: رشد جمعيت: 16-8-4-2- 1 رشد توليدات غذايي: 5-4-3-2-1سال 1800: 7 ميليون نفر در لندن: 7 تن غذاسال 1825: 14 ميليون نفر :14 تن غذا دارندسال 1850: 28 ميليون نفر :21 تن غذا

اسلاید 96:

اسلاید 97: مخالفان افزایش جمعیتد کتر خوره دوکاسترو جمعیت شناس معروف برزیلی و نیز پیروان تزکیه نفس و تصوف (سنائی، ابوسعید ابوالخیر، معزی، خواجه نصیرالدین طوسی ...) به نحوی مخالف افزایش جمعیت و تزاید و موالید بوده اند. ابن خلدون متفکر اسلامی کثرت و تراکم بیش از حد جمعیت را موجب فساد بزهکاری اجتماعی و آلودکی هوا و شیوع بیماریهای مختلف می دانست. شاتوبریان نویسنده نامدار فرانسوی درکتاپ خود بنام نبوغ مسیحیت اضمحلال دولتها را بیشتر به کثرت جمعیت منتسب می نمود، تا اشتباه حکومتها.وگت طبیعی دان آمریکائی در مورد افزایش روز افزون جمعیت رنج بشر را داستان مردی میدانست که کفشهایش دو نمره کوچکتر است . ‏صاحبان این نظریه مرگهاي ناشی از گرسنکی و بیماری ،پناهندگی و مهاجرت، ضایعات ناشی از جنگ و عدم دفاع در مقابل حوادث طبیعی را از جلوه های افزایش بی رویه جمعیت دانسته اند،که مصداق آن در سالهای اخیر در کشور اتیوپی مشهود بود.

اسلاید 98: In 1789:

اسلاید 99: طرفداران افزایش جمعیتطرفداران افزایش جمعیت ( populationists ‏) یا افزایش مواليد pronatalists) ‏) ازدیاد نفوس را مایه خیر و برکت میدانند.طبیعت وکره زمین را مبدا بی حد و حصر مواهب و نعم الهی بحساب می أو رند . در ایران باستان در کتیبه های داریوش آمده امت. . اگر تو این کتیبه ها را زیان مرسانی و أنرا حفظ نمائی اهورامزدا تو را یاری کند و به تو فررندان متعدد بخشد و زندگانی دراز عطاکند. ادیان الهی عموما طرفدار افزایش موالید هستند.درکیش زرتشت از داشتن فرزند به عنوان کرفه karfa ‏یاد شده است . در دین مسيح توالد و تناسل تشویق شده است . در تورات نیز افزایش جمعیت توصیه شده است . دین اسلام نیز با تکثیر نفوس موافق است (´لا تقتلوا اولاد کم من املاق نحن نرزقکم و أیاهم) . (فرز ندان خود را بخاطر فقر نکشید ما روزی شما وآنها را تامین خواهیم کرد). از أنجائیکه در دین اسلام داشتن امتی سالم و تنومند توصیه می شود.علما و فقهای اسلامی درباره تنظیم خانواده فتاوی متعددی دا شته اند، در 29 ‏ژانویه 1937 شیخ عبدالمجید سلیم مفتی اعظم مصر ،تدابیر فردی زوجین را ‏برای پيشگيري از بارداری قبل از انعقاد نطفه مجاز دانسته اند .

اسلاید 100: از فلاسفه و اندیشمندان و چهره های شناخته شده، ابن سینا، ماکیاول ،هیتلر ،موسولینی ........ را میتوان از طرفداران افزایش جمعیت و موالید به حساب آورد.

اسلاید 101: نظریه جمعیت متناسب Normal populationطرفداران جمعیت متناسب : این نظریه با تکیه بر ترا کم نسبی جمعیت ،تفکر جمعیت متناسب با امکانات طبیعی و اقتصادی یک جامعه را برای حصول به بالاترین تولید سرانه مطرح می کند . افلاطون تعداد نفوس مدینه فاضله را رقم 5040ذکر کرده است. چون این عدد برکلیه اعداد یک رقمی و 10 ‏و 12 ‏بخش پذیر است از دیدگاه او سازماندهی تقسیم زمین و وضع مالیات با حنین جمعیتی ساده تر انجام میپذیرد.کارل وینکل بلخ آلمانی 65 ‏- 1810از نخستین افرادی بود که جمعیت متناسب را در قالب تقسیم بندي ممالک به ملتها ي کم جمعیت و ملتهای با جمعیت متناسب مطرح نمود.ژان ژاک روسو در کتاب قرار داد اجتماعی تناسب و تعادل را بین امکانات طبیعی و جمعیت توصیه می کند.اشتغال تمام افراد جامعه ،برخورداری از سطح متوسط زندگی که هزینه مواد غذائی حداکثر 50 ‏درصد در آمد خانوار باشد و بهره برداری کامل أز منابع کشور را،جلوه هائی از ‏نظریه جمعیت متناسب می داند.

اسلاید 102: طرفداران جمعیت ثابت‏طرفداران جمعیت ثابت Stationarists ‏با تأسی از اندیشه اعتدال سقراط معتقدند که نباید هیچگونه تحولی چه از بعد افزایش جمعیت و چه در جهت کاهش آن صورت گیرد.ارسطو( 322 ‏- 384 ‏- ق.م) از طرفداران تثبیت جمعیت بوده است.

اسلاید 103: ارسطو بين تشخص افراد و تعداد موالید رابطه معکوسی قائل است.ازدواج زنان و مردان جوان را برای نسل آینده زیان آور دانسته و تعیین حداقل و حداکثر سن ازدواج را برای زن و مرد خواستار شده است .استوارت میل و هربرت اسپنسر فیلسوف نامدار انگلیسی از مدعیان این نظریه هستند. از دیدگاه اندیشمندان این نظریه یک کشور به چهار طریق افزایش جمعیت،افزایش رفاه اجتماعی خانواده ها، افزایش میزان مصرف ء و پس انداز میتواند از امکانات بالقوه استفاده کند.که اگر جمعیت ثابت فرض شود همه امکانات مصروف تامین نیازمندیها و رفاه اجتماعی جامعه و پس انداز خواهد شد،و اثرات بازده نزولی وجود نخواهد داشت.گرچه سکون جمعیت و افزایش جمعیت سالخورده و رواج محافظه کاری از موارد انتقاد به این نظریه است ، لیکن افزایش سهم سرانه ،تقلیل ساعات کار و فزونی ساعات فراغت از ویژگیهای جمعیت ثابت بحساب مي آید.

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید