صفحه 1:
صفحه 2:
اخلاق جمع خلق به معنای سرشت »خو
و طبیعت است. خلق به معناى
صورت باطنی و درونی آدمی به کار
می رود که با درک عمیق و ژرف
دیده میشود در مقابل آن واژه خلق یا
صورت ظاهر انسان است که با چشم
.خلاهر قابل دیدن است
صفحه 3:
(GIS! ale علمی است که صفات
نفسانی خوب و بد و اعمال و رفتار
اختیاری متناسب با آن را معرفی
میکند و شیوه تحصیل صفات نفسانی
ay انتجام احمال پستدیته و
دوری از صفات نفسانی بد و اعمال
,ناپسند را نشان می دهد
صفحه 4:
آداب جمع أدب ودر لغت به معنى
تمرين دادن نفس »حسن اخلاق و
راهنماى مردم به كار يسنديده و
.بازدارنده آن از كار زشت است
در اصطلاح به معناى حفظ حد و
اندازه هر جيز و تجاوز نكردن از
.آن است
صفحه 5:
تفاوت ادب و اخلاق از نگاه طبرسی
لخلاقاز مسائلمربوط به روح بحثمیک ند -)
.ولیآدابمربوط به افعا لپ دنلست
مسائللخلاقیدر طولزمانو در مکانهایمختلشه
شابتتبودم ولیآدابمتغیرند
,لخلاقعلنو آدلبمعلولو شمره آنلسته
مسائلاخلاقىقابلاستدلا لمعقلىمىي اشند ولیآدلب 6۳
صفحه 6:
4 4
es وی
قرآن پس از
: ز قسم ها
ى
۸ كس نف ۰
شده و هركس ربا که ود
eT كس آنر با گناه آلو ae
ی i ee ۱ ده سازد
ام زا ست.(قد اذ
دسیها...شمسه) “ ۱
صفحه 7:
اخلاق در روایات
: امام على ع
نفس خويش را از بدى و
آلودگی شهوات باكيزه سازيد
تا به بالاترين درجات انسانى
.ناكل شويد
(غررالهكم ص62 ©)
صفحه 8:
چشمان خود را بیدار نگه دارید و
شکم خود را لاغر کنید و قدم های
خود را به كار كيريد. از جسم تان
بكاهيد و بر جان و روح و تربيت
نفس خويش بيفزائيد.(نهج البلاغه
خطبه ©©0)
صفحه 9:
امام علی خطاب به فرزندش امام
ou: ع
دل نوجوان مانند زمین خالی است
که هر بذری در آن افشانده شود
می پذیرد.از اين رو پیش از آنکه
دلت سخت گردد به ادب و تربیت
ثو پرداختم.(نیج البلاغه نامه 96)
صفحه 10:
:آيه الله بهاءالدينى
علم بدون تهذيب نفس »زهر
است و كشنده جان و آبروو
شخصيت افراد...با تهذب نفس
علم به بار مينشيند» قدرت مفيد
ميشود و خدمت ارزش مى
uh,
صفحه 11:
جوان و خودسازی
صفحه 12:
خودسازی جوان در قرآن
.قد افلح من زكيها و قد خاب من دسیها
قطعا آنكه جانش را پاک ساخت رستكار شد
و آنکه او را آلوده ساخت ؛محروم و نومید
كرديد.(شمس ه)
.قد افلح من تزكى وذكر اسم ربه فصلی
قطعا رستكار شد آنكه نفس اش را ياكيزه
كرد و خدا را ياد نموده و نماز
.كزارد(اعلى 06 و©0)
صفحه 13:
در داستان های مختلف قرآن قصه
»؛جوانانی چون حضرت ابراهیم
اسماعیل»یوسفداود»مریم »دختران
...شعیب و اصحاب کهف و
به عنوان جوانانی که تزکیه و اخلاق را
سرلوحه زندگی خود قرار دادند و به
عنوان الگوی عملی تزکیه جوانان
,معرفی شده اند
صفحه 14:
تزکیه جوان در حديث
:پیامبرص
بهترین جهاد از آن کسی است که
با نفس خود که ميان دو پهلو
,قرار دارد بجنگد
(لمالیشیخ صدوقص ©©©)
صفحه 15:
: امام على ع
عاقل كسى است كه خودش را به جهاد با
نفس مشغول بداردءيس او را اصلاح كند
و از هوس ها و لذت جوئی ها باز دارد و
او را مهار کند. همانا عاتل چنان به
اصلاح نفس خود مشغول است که به دنیا
.و اهل آن توجه ندارد
( غررالحکم حدیث1069)
صفحه 16:
اسباب خودسازی
لستعانتاز خداوند (لگر ف_ضلخدا و رحمتشبر -)
شما نبود» هركن هيجكساز شما باكنميشد ولىلين
خدلستكه هركسرا بخولهد ياكميكردالند وخدا
شنولءدلناستب نور90)
رهبراناهى(بروردكارا در ميانلنا.©
فرستاده لواز خودشانب رانگیز تا یاتقو را
بر آنانبخولند و کتابو حکمتبه GU
بیاموزد و پاکشانکند. بقرم 499)
پایبندویه لیمانو عملصاام -9
صفحه 17:
مراحل خودسازی
تفكر -)
مشارطه©
مرلقبه©
محاسبه ©
مولخذم -.©
تذكر-م”
صفحه 18:
آثار خودسازی
ستگری)
فرح
لصلاح دنیا وآخرا >
نيكو شدزظاهر و
و 4
موی قرباهی
صفحه 19:
جوان های موفق
حنظله غسیلا ماشکه -4
ميردلماد .©
OF gill gl
پروفسور حسابی-6
لستاد مطهری-6
شهید بابایی6
صفحه 20:
جوان و آسیب ها
صفحه 21:
جوانی دوران عبور از مرحله
وایستگی و رسیدن به استقلال فکری
و عملی است دوره ای که جوان به
هويت واقعى خويش دست ميابد از
سوى ديكر بحران رشد سريع غرائز
و احساسات ممكن است موجب
.انحر اف او شوا د
صفحه 22:
نالكاهى-)
يكى از آسيب هاى دوران جوانى
ناآگاهی آنان به مسائل دينى است كه
ممكن است او را ناخواسته در مسير
انحراف قرار دهد از اين رو جوان
بايد بكوشد تا در كنار بارآوردن
آگاهی های علمی و مهارتی» آگاهی
.های دینی خود را نیز گسترش دهد
صفحه 23:
فرصنسوزی-6
:امام على (ع) فرمود
فرصت همچون ابرها درگذرند» يس
فرصت های نیک را دریابید (غررالحکم
ص 9م 60)
روزكار جوانى همجون نسيم رحمتى است
كه به سرعت سيرى ميشود و بايد از آن
براى رشد و بيشرفت بهره كرفت و با
برنامه ريزى درست اوقات خود, به
.تكامل همه جانبه خويش بيردازد
صفحه 24:
4 yan she
غفلت به معنی به توجهی به حقایق زندگی
است و به جای آن توجه به ظواهری که
موجب فریب انسان میگردد متل توجه به
هوس هاء جاه طلبى هاء غرورها و زرق
و برق . از نظر قرآن غفلت بنیان کجی
هاست که موجب میشود که آدمی تنها
ظاهری از زندگی دنیا را درک کند و به
باطن و حقیقت آن» که همان آخرت است
,توجه نداشته باشد
صفحه 25:
اعتياد- ع و که
يكى از وحشتناك ترين آسيب هايى
جوان را تهديد ميكند اعتياد به مواد
مخدر است که در اثر عواملی چون
فقر» والدین معتاد» کمبود های فرهنگی
آموزشی و عاطفی و طلاق ایجاد می
شود که موجب تباهی ثمام استعداد های
,جوان میگردد
صفحه 26:
انحرافجنسی 6
یکی از مهم ترین راه های انحراف جنسی
نگاه آلوده به نامحرم است که ريشه
بسیاری از انحرافات در جوانان را فراهم
:ساخته است. لذا امام صادق ع فرموده اند
از نگاه به نامحرم بپرهیزید که در دل
صاحبش بذر شهوت می افشاند و صاحبش
,را دچار فتنه میکند
(لماشیخ مفید ص 9009)
صفحه 27:
خود باختگی
خود باختگی موجب میشود که
جوان اعتماد به نفس خود را از
دست داده و دلباخته کشور های
دیگر شود و خود باوری و
هویت و استقلال خود را نابود
,سازد
صفحه 28:
خلاف رهنگی»
خلا فرهنگی یعنی قطع ارتباط
جوان با افتخارات ملی و هویت
فرهنگی خود که موجب پذیرش
فرهنگ دشمن میشود ازین رو
توجه به معارف دینی و ذخایر
ملی و فرهنگی برای جوان
.یک ضرورت است
صفحه 29:
غرور-©
غرور آسيبى است كه قدرت
منطق را از جوان كرفته و
او ر اتا سرحد جنون بيش
ميبرد در روايات غرور به
عنوان مستى دوران جوانى
.معرفى شده است
صفحه 30:
رسانه هه
رشد تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات در
کنار مزایایش آسیب هایی را نیز برای
نسل جوان در پی داشته است. رسانه ها
اين توانايى را دارند که ساختار ارزشی
جوانان را تغيير داده و با تاثير بر افكار و
روان آنان را ديدكاه و سلايقشان را
دكركون كنند لذا جوان بايد با مشورت
كرفتن از افراد متخصص و متعهد به
.استفاده درست از اين رسانه ها بيردازد
صفحه 31:
جو ان و آداب
پ
شرت
صفحه 32:
سلام و لحوالهرسی
:رسول خدا ص
سلام مستحب و ياسخ آن واجب
است. كسى كه بدون سلام لب به
سخن كشودءجوابش را ندهيد.
نزديكترين مردم به خدا و رسول
كسى است كه كفتارش را با سلام
آغاز كند.(كافى ج© ص 066)
صفحه 33:
رعاینمراتبسام-42)
مستحب است در سلام كردن بر
بهتر است این بيش دستى از طرف
کوچک تر به بزر گتر ءرهگذر به
نشسته »سواره به پیاده» گروه اندک به
.زياد و یک نفر به جماعت باشد
(کافیصص 67 69)
صفحه 34:
پاسخ شایسته -4)
هر گاه به شما تحيت
گویند »ءآنرا بهتر یا
همان گونه پاسخ
پید.(ساءههم)
صفحه 35:
تساوئدر سلام d--
: امام رضا ع
هرکس نوع سلامش به مسلمان
فقير با فرد ثروتمند متفاوت
باشد» خداوند عزوجل در روز
قيامت بر او خشمناک خواهد
,بود.(امالی صدوق ص (PPS
صفحه 36:
تلفظ در ستسلم-)
ادب حکم می کند که سلام
بصورت کامل و صحیح تلفظ
شود »پیامبر در پاسخ سلام
ناقص و اهانت Seal یهودیان به
,جواب علیک بسنده نمودند
صفحه 37:
دستدادن-6
دست دادن یا مصافحه یکی از آداب
معاشرت در اسلام است که مانند سلام
كردن كدورت را از بين برده و سبب
,دوستی می گردد
امام صادق ع فرمودند: گناهان دو نفری
كه باهم دست مى دهند مانند ريختن برك
از درخت بخشيده مى شود
(كافىمج© ص ©0©6)
صفحه 38:
دست دادن باید به تعداد دیدار
های روزانه تکرار شود و با
فشردن دست طرف مقابل به
نشانه محبت و علاقه صورت
گیرد. از آداب دیگر دست دادن
ان است که در كشيدن دست
.خود شتاب نكنيم
صفحه 39:
آدلبسخنگفتن
af بودنك فتار 9
۱ ۲
کرو بل زبان خود را
شود نت بسیار Ais,
(غررالعکم ص00 5
(fF
صفحه 40:
نجیده سخنگ فتن-6
: امام على ع فرموند
در شكفتم از كسى كه سخنى كويد كه
در دنيا سودش ندهد و در آخرت
پاداشی نبرد.(غررالحکم ص ©©©)
همجنين فرمودند : آنجه نميدانى مكو و
آنجه برتو لازم نيست بر زبان نياور
(نهج البلاغه نامه (eq
صفحه 41:
میانه روودر گفتار-0
:امام على ع فرمودند
JE a hy ايسا دق قدي
.باشد نه بسيار كم
:همچنین فرمودند ۱
بركوبى مرد حكيم را مى لغزائد و انسان
بردار را خمته مي سارد يس در سن
پرگویی نکن که دلگیر سازی و کم ی
ede
)9465 تا خوار شوی (غررالحکم ص۵40ر
صفحه 42:
قابلف هم بودنسخن-6
بهترین سخن آن است که
گوش ها آن را به بیرون
نیفکند و فهمیدن آن رنج آور
تباشد و عام و خاص آن را
(غررا هکم ص900)
صفحه 43:
پرهیز از ناسزلگویی-0
به معبود كسانى كه غير خدا را
میخوانند دشنام ندهید مبادا آن
ها نیز از روی جهل »خدا را
دشنام دهند(انعام ©00)
به بندگانم بگو آنچه را که بهتر
است بكويند(اسرا (so
صفحه 44:
برهيز از غيبته.©
هيج یک از شما ديكرى را
دوست دارد که گوشت
برادر مرده خود را بخورد
همه شما از اين امر بدتان
مى آيد(حجرات0ه)
صفحه 45:
ای کسانی که ایمان آوردید
نباید گروهی از مردان
شما گروه دیگر را
مسخر ه کنند شاید آنها
بهتر باشند (حجرات 00)
صفحه 46:
پرهیز از لقبزشت-
با القاب زشت و ناپسند
يكديكر را ياد نكنيد
بسيار بد است كه بركسى
پس از ایمان نام کف رآمیز
بگذارید (حجرات 44)
صفحه 47:
پرهیز از تجس-0)
از لغزش های مومنین تجسس نکنید.
حقیقتا کسی که در جست و جوی
لغزش های برادرش باشد خدا
لغفزش های او را دنبال میکند
اگرچه در درون خانه اش باشد.
(کافی ج 6 ص996)
صفحه 48:
هرکار برادر دینی ات را به بهترین
صورت آن حمل کن و هیچگاه به
سخنی که از دهان برادرت بیرون
.آید گمان بد مبر
(لمام طی(ع) کافیج 6 ص 996)
صفحه 49:
محمد سرگل زائی
اه _مممه6)