صفحه 1:
مطالعات توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی
با 4SU برتجربه مطالعات حاشیه نشینی شه تبریز
صفحه 2:
«پخش نخست: تشخیص مناطقی که از فقر شهری رنج می برند
بخش دوم: تشریح محلات فرودست شهری
بخش سوم: شناخت گونه ها
بخش چهارم: پویایی شناسی اهالی محل
بخش پنجم: آماده سازی برنامه های اقدام و ارتقاء زندگی شهری
OLR
صفحه 3:
صفحه 4:
شاخص های مربوط به جمعیت
تراگم جمعیتی
بعد خانوار
لا خانوار در واحد مسکونی
جوانی جمعیت
صفحه 5:
تسولکم جمعیتنمنطقة سکشهر تسبریزبسیشتوبرتسولکم جمعیتیر! دارد -1
.سعد خانوار: بيشتريريعد خانوار عربوط به حنطقة يكصربائيد -2
.خانوار در ولحدمسكوذؤهنطقة سهيتبة لورا دركختيار داره -3
00
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
۳ شاخص های اجتماعی و اقتصادی ا
قشربندى اجتماعى (تركيب مشاغل)
مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی
نرخ بیکاری
بار تكفل
قيمت زمين و مسكن
رسميت مالكيت
سس
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
.سطح سوادتنطقة سکبسیشتویتسرخ بسیسواشورا دارد 17
فشوبندواجنها هن مناطق|» ۴ و ۶ حناطقسکونقشار متوسط بسه پسلیینو پسلییتسبر یز محسوبمیُسوند -2
حشارکنافنه ادوزنان مشارکساقتصادوزناندر فعلتهاواقتمادودر مناطق| و ۴ و ۵ بلاست 3
نسرخ بسیکاین نسرخ بسیکلوودر تسمام قاط شهر بسکنولخاستما در در بسرخیمحلاتهاشیه نشینو فقیر -4
شهر
بویژه در جنوب شهر( انتهای مارلان) بیش از هر جای دیگر است
قسیسزمین هن طق شش [ُسهر و بسخشهلییاز جنوبو جنوبفر بک متویرقیسمین | دلوند :6
hla dig gooey جنوبغربجزو مناطوفاقد سندملکیتهر شهر محسوبمیسوند -7
سک
صفحه 16:
۳ شاخصهای طبیعی و زیست محیطی —
زلوله
زمین لفزش
یل
صفحه 17:
Maa as seo tS اصلفانمكواز كسلمعروفش طق -بريز قرار كرفته و در تقسیمبندی1
ای
خطر» جزو مناطق با خطر نسبی بالاست
زحینستز ژنهناط قکسوونسگیرسا ی کولیعصر(یسکواٍز بسهنه هایحاشیه نشیر) در ععرضخطر زمین-2
.لغزش قرار دارد
سین شسهر تسبریز بسه دلیلجود رودخانه بسزگمهولن ود و حسیلهایکوچک در طولسللان-3
گذشته شاهد سیلاب هایی در سطح شهر و مناطق اطراف بوده است
creo طبا
صفحه 18:
صفحه 19:
شاخص های
کالبدی
مکانیابی اشتغال 5556
Nae 5 شاخص های شاخص های
فعالیت های ae واحد مسکونی بافت
صفحه 20:
ی
تیار 5 5 مس
B25) oem aoe ب
۳
os || os nee
eee || eee | fee |e || = = جد || سه || ع ]| sp ]| سه || مت یه
st. || Se || er os
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
اقتصادی
حاشیهنشینها به عنوان اقشار فقیر جامعه؛ معمولاً محل سکونت خود را
جائی انتخاب میکنند كه به مراکز کار و فعالیت نزدیک باشد.
بزرگ ترین پهنه حاشیه نشینی تبریز نیز در نزدیکی مراکز کار و فعالیت
شکل گرفته است.
بررسی پراکنش کار گاههای صنعتی نشان میدهد که از نظر تعداد کار گاه
صنعتی» بیشترین کار گاههای صنعتی در منطقه ۸ و | قرار دارند.
۱
صفحه 25:
محدوده
کالبدی
شاخص های
کالبدی
شناخت
محدوده
قانونی
صفحه 26:
صفحه 27:
اصولاًشناسائی محدودههای کالبدی؛ جامعهشناختی و اداری در
طرحهای اسکان غیررسمی از آن جهت اهمیت پیدا میکند که بخش
وسیعی از اسکان غیررسمی معمولاً در خارج از محدودههای قانونی
(اداری) شکل میگیرد. اما این موضوع در اسکان غیررسمی تبریز
متفاوت است.
اسكان غير رسمى تبريز عمدتاً در داخل محدوده اذاری شهر شکل
گرفته است.
ermine
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
5 سس
سس 30 /ر عمسي
هسسسیه سس
صفحه 31:
صفحه 32:
»این بهنه وسيع ترين بهنة حاشیه نشینی تبریز را تشکیل می دهد. این بهنه از شمال به محدوده شهر تبریز
از جنوب به خیابانهای مفتح» سرباز شهید و عباسی و از شرق به میدان ولی امر ختم می شود. خصوصیات
:عمدة این پهنه عبارتند از
ا ساضو ساز در تسيميسسيار خياد -1
ساختو ساز درحسیلها -2
خانولیهاوسرجمعیت 3
جمعیت ۱۷۳۲۱6 نفر
نسفوذ پسذیروپسیار ضعیف4
سود
صفحه 33:
ان شین
این پهنه از پهنه های جدید اسکان غیررسمی تبریز می باشد. از خصوصیات عمدف آن می توان به موارد
:زیر اشاره کرد
به دليل اومن سطح كبهاوزير زمينيه ليريم عل ساختطنها بدوزهيج سونه خاکبردلیوریی-1
.زمین ساخته می شوند
يها شدرفاضلابها کینیهر اراضیک ناورزی:2
جمعیت ۷۱۳۵ نفر
SMD ALAR
صفحه 34:
:خصوصیات این پههعبرتد از
.خطر کسلو رانثیزمیروجود نداره -1
دسترسیو نفوشپذبروب ات2
بسه هلیلمجاییدایسهنه با محلانضوساز وحجتمعهاوپرتطنیجدید نظیر ووهانشگله -3
.ميرداماد (انتهاى خيابان مارالان) و . . برخوردارى اين حاشيه نشينان از امكانات شهری بیشتر است
جمعیت ۳۹۸۷۲ نفر
جزيباة 00
صفحه 35:
:خصوصیات این پهنه عبارتند از
ساختو سایهاویورضابطه و غیریسمی[
حعابر بسمیار تسنگو پسر پسیج و شم -2
تسولکم بسسیارزیاد 3۰
عسائلحاملجتماعى 4
جمعیت ۲۳۲۲۲ نفر
00
صفحه 36:
تقشه شماره ۱-۳:توزیع فضانی مدارس ابندانینسبت پهمناطق اسگان غبررسمی
fas
اه
و ae
EE
“el
ne
: BA BSS at
صفحه 37:
تفشه شعاره 6 -۲:توزیع مدارس راهنمانی و متوسطه نسبت به مناطق حاشيه فشين
صفحه 38:
الف) برگزاری گروههای گفتمان
ب) نقش ۱630 ها و برداشتی که از آنها وجود دارده شناساتی افراد ذینفوذ یا گروههای مهم
در سطح محله و ظرفیت بالقوه ایشان برای اصلاح شرایط
ب-۱) 08) جوان سبز(شهرك باغميشه و وليعصر)
ب-۲) 08) حيات(كجيل» فلسطين» امين و منجم)
ب-) 8ن) نساء(عباسى و حاشيه شهر)
ب-؟) 08) فروغ زندكى (شهرى طالقانى واماميه)
SEK ALARE
صفحه 39:
شناخت مشکلات پهنه های حاشیه نشین به دو صورت انجام
:كرفت
از طريقمصاهبه هاومعليل كرود هاوكفتما) -1
از طويقبازديدهاوميدلنى 2
EAD LAR
صفحه 40:
در مجموع 7 جلسه در محلات اسکان غیررسمی تبریز برگزار شد که ۵ جلسه در محدوده وسیع اسکان
غیررسمی شمال و یک جلسه در اسکان غیررسمی آخمهقیه. مسائل و مشکلات محلات و اولویت اجرای
پروژه ها از زبان ساکتین به شرح زیر است:
9 ضعیت محله از ن Gi ن
Pe re بت زر رت یبن
مت منت
و مت * 0 کمبود امکانات تفرب
۲
* ۰ أكثرشاكنين محل قشر كم د رآعد مىباشند. ۳ a ae
* 2 فشار كم آب ونرسيدن آب به منازل ضيف يون يزق[منطقه وروشايي لكان
Sato: = بيكارى جوانان واعنباد ناشى ازآن
کتابخانه ور * ساخت وسازهاى غيراستانداره
*.. کمود وسابل نله همومی ١" نبودامنیت کافی در منطقه
۳ کیفیت پایین زیرساختها مائيد جاده و... * اشتفال
١ * فرهتکسازی ناس
oom Re
صفحه 41:
اس
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
۷
|
کمبود کاربری آموزشی
کمبود کاربری ورزشی
کمبود کاربری پارک و فضای تفریحی
کمبود کاربری درمانی و بهداشتی
فقدان کاربری فرهنگیٍ
وجود کاربریهای مزاحم (همچون کارگاههای تولید
مصالح ساختمانی - سنکبری و سنگ قبر (seg
توزيع نامناسب معدود خدمات عمومی موجود در سلح
oe
آخمهقیه و
رواسان
شمال
غرب
جنوب
صفحه 52:
4
مشکلات
تراكم بالاى جمعيتى
بالا بودن بعد خانوار
ميزان بالاى بيكارى ساكتان بويزه جوانان
ابايين بودن توان مللى ساكنان به تبع وضعيت اثنتفال و
درامد بايين
وجود جرم و بزه اجتماعى بويؤه در زمينه اعتياد و قاچاق
مواد مخدر
مشاركت يايين زنان در فعاليتهاى اقتصادى
پایین بودن امنیت اجتماعی
فقدان سازمانهای اجتماعی و اجتماعات محلی رسمی
در سطح پهنه
رک پایین مردم به تبع وضعیت مللی و درآمد
اکثریت ساکنان
آخمهقیه و
رواسان
صفحه 53:
1"
1
ee ay
مشكلات
قدمت زياد بخس عمدداى از ابنيه
ريزدانكى قطعات مسكونى
بالابودن تعداد خانوار در واحدهاى مسكونى
بادين بودن ميزان نوسازى در بافتهاى مسكوتى
ساخت مسکن بدون هیچ نقشه و طرح اولیه معماري و اصول
مهندسی
ساخت و ساز توسط افراد غيرفنى و عمدتاً افراد خانوار
استفاده از مصالح نامرغوب و ارزان
سا
ت و ساز بدون زیرسازی
بدون سند بودن بخش عمدداى از واحدهای مسکونی به عنوان
مهمترين مانع براى نوسازى مسكن
ناهماهنگی شدید در اندازه قطعات مسكوتى و تركيب نامناسب
آنها نسبت به یکدیگر و شبکه معابر به تبع شکلگیری ارگانیک
بافتهای مسکونی
بلا بودن تراکم مسکونی در هکتار
بینظمی در فضاهای پر و خالی قطعات همجوار شبکههای
دسترسیٍ
آسیبپذیری بالای واحدهای مسکونی در برابر خطرات زلزله به
"یل شیوه ساخت و نوع مصالح ساختمانیمورد استفاده در
آخمهقیه و رواسان
جنوب
صفحه 54:
| گسست کالبدی پهنه از مجموعه شهر و ناهمخوانی و % 5 % 5
ناهماهنگی پهنه با بفتهای شهری همجوار
ضعف خوانايى و جنبدهاى اداركى از فضا به لحاظ ضعف
خوانايى و جنبدهاى اداركى از 0
Lt ۲
کمبود عناصر تشکیلدهنده تصویر ذهنی x x x x
۳ .| عدم انسجام و تداوم استخوانبندی شهر در گستره x x x x
کمبود تجهیز نشدگی و عدم توزیع مناسب فضای عمومی با
؟ | عملکرد محهای و ناحيهاى x x x x
م | فقدان پیوستگی مناسب فضاهای جداره محورهای اصلی و
x x x x aay nin
7 | وجود فضاهای رهاشده و امن در داخل و پیرامون بافت ی % %
اکارآمدی شبکه جمعآوری آبهای سطحی و فاضلاب
۳ آن در ایجاد تصویر ذهنی نامناسب از پهنه x x x x
ra Lane
صفحه 55:
۳
۷"
5500
د
وجود شيب زياد بيهنه و خطرات ناشی از أن همجون
رانش و لغزش ساختمانها به تبع قراركيرى انها در دامته
ارتفاعات نز
قرارگیری بخش مهمی از پهنه در داخل و حریم مسیلها
بالابودن سطح آبهای زیرزمینی در پهنه
قرارگیری پهنه روی اراضی زراعی و باغی مناسب
قرارگیری در نزدیکی و داخل حریم گسلهای اصلی
فقدان شبکه فاضلاب متاسب
ضعف شدید سیستم جمعآیری آبهای سطحی
وجود حشرات موذی بویژه بشه و مگس به تبع
رهاشدگی فاضلابهای خانگی در کوچهها و جوی معابر و
تجمع زباله در فضاهاى باز و رها شده
ايجاد باتلاق در کنر رودخانه آخمه قیه
آلودگی منبع آبهای زیرزمینی و سطحی و استفاده از
آنها برای کشاورزی
قراركيرى بخشى از واحدهاى مسكونى ببهنه در داخل
حريم خطوط فشار قوى برق و تأثيرات بلندمدت أن بر
:].سلامت جسمى و روحى ساكنان
آخمدقيه و
رواسان
جنوب
صفحه 56:
۸
٩
152
وجود و وفور معابر كمعرض در نتيجه شكل كيرى اركانيى
بافتهاى مسكونى
شيب زياد معابر و يرتكاهى بودن تعدادى از آنها
خاكى بودن اكثر معابر اصلى و أسفالت نامرغوب معدود
معاير اصلى موجود
عمق زياد كوجدها و خيابانهاى محلى
كمبود دید شبكدهاى اصلى شمالى - جنوبى
بهنه يا دبكر قسمتهاى شههر و برقرارى ارتباط يهندها از
طریقتعداد معدودی محور اصلی کمعرض
نبود سلسله مرائب در شبكدهاى ارتباطى موجود
ضعف شدپد سیستماتوبوسرانیبیژه ازنظرتعدد خطوط؛
محل ايستكادها و فرسودگی شدید اوگان
عدم اجرا و یا نیمه کاره ماندن شبکههای دسترسی
پیشنههادی طرحهای جامع و تفصیلی مصوبٍ
ضعف شديد ارتباطات شيرقى - غربى در سطح بيهنه
bade
عدم تفکیک سواره و پیادهرو در معایر اصلی aces g
رواسان
صفحه 57:
عدم به رسمیت شناختن مناطق حاشیهنشین توسط
مديريت شهری و دستگاههای اجرایی ذیربط و ارائه
1 .| خدمات و تسهیلات معدود و اکارآمد به ساکنان همانند
آسفالت نامرغوب معدود معابر اسفالت شدهء آبرسانی با
فشار کمء برق ضعیف و با روشنایی کم و...
تعدد مراکز تصمیمگیری و وجود نامعلومىها به تبع دخيل
02 | بودن سازمانها و ادارات مختلف در توسعه و عمران
عدم توجه مديريت شهرى و دستكادهاى اجرايى به
شرايط خاص كالبدى: اقتصادى و اجتماعى بيهندها بويؤه در
هنگام محاسبه و اخذ عوارض ارلئه خدمات و تسهیلا
srt
شدن مردم به مديران شهری و دستگاههای اجرایی
یه شهرداری و استاندارى به دليل خلف وعددهاى مكرر
آنها در ارتباط با بهبود وضعيت پهنه
کمبود سازمانهاى غيردولتى (81.6.0) و اجتماعات
5 | محلى (88.0.©) در سطح ببهته (كمبود مشاركت سازمان
إيافته مردم)
اع | مشارکت باق بودم به نبع توان مالی بسیار پایین اکثریت
ساکنان
0
شمال غرب
جنوب
صفحه 58:
ی
« افزایش توان اقتصادی ساکنان پهنههای حاشیهنشین »
« بهبود شرایط اجتماعی - فرهنگی در مناطق حاشیهنشین »
«افزايش كميت و كيفيت تسهيلات و خدمات عمومی و ایجاد تعادل در توزیع آنها »
« بهبود وضعیت حمل و نقل در پهنههای حاشیهنشین »
« ارتقاء کیفیت محیط زیست مناطق حاشیهنشین »
« بهبود تصویر ذهنی شهروندان و ساکنان از پهنههای حاشیهنشین »
« تقویت و ارتقاء نقش ستاد توأنمندسازی و ساماندهی اسکان غیررسمی در
مدیریت امور شهری و خدماتی پهنههای حاشیهنشین »
« ارتقاء نقش و جایگاه ساکنان پهنههای حاشیهنشین در نظام تصمیمسازی و
تصميمكيرى امور شهری پهنههای مزبور »
« تقویت و کمک به رشد و فعالیت بیشتر 2606) های تشکیلشده»
صفحه 59:
سیاست ۱: «نوسازی بافتهای فرسوده»
طرح تهیه ضوابط تشویقی نوسازی بافتهای فرسوده
طرح تههیه ضوابط و مقررات ساخت و ساز در بافتهای فرسوده
طرح امکانسنجی تجمیع قطعات در بافتهای فرسوده
طرح نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده
اقدام برای رسمی کردن حق مالکیت در اسکان غیررسمی با اعطاء سند به واحدهای
مسکونی: لازم به توضیح است که به دلیل قدمت نسبتاً زیاد محدودههای اسکان غییرسمی,
ساکنین با عدم امنیت مالکیت مواجه نیستند یا کمتر مواجهاند. ضرورت اعطاء سند به این
واحدهاء اعطاء حق برخورداری از وامها و اعتبارات بانکی برای پایداری توانمندسازی در
بهبود وضعیت مسکن است.
SMD LARP
صفحه 60:
سیاست ۱ : «نوسازی بافتهای فرسوده»
* همکاری و هماهنگی با مردم و سازمانهای دولتی و عمومی برای نوسازی برنامهریزی شده
بافتهای فرسوده
۴ اعطاء وام و اعتبارات وییٍه بلندمدت و کمبهره متناسب با توان درآمدی خانوارهاء برای
مالکان واحدهای مسکونی جهت بهسازی واحدهای مسکونی (با توجه به اينکه بانکها و
موْسسات اعتباری برای اعطاء وام سند طلب میکنند و ساکنین نمیتوانند از لُن استفاده
کنند.) این اقدام میتولند بوسیله تشکیل صندوقهای ذخیره ویه با مشارکت و پسانداز
اندک ساکنین وبا کمک اولیه دیلت شکلگیرد. تضمین بازپرداخت وام میتولند به صورت
تضمین گروهی باشد. صندوقهای اعتبارات خرد در بسیاری از مناطق جهان حتی در مناطق
روستائی ایران بسیار موّثر بودهاند.
آموزش مهارتهای فنی به ساکنان جهت بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده و
قدیمی
Dan LAR
صفحه 61:
سیاست ۲: «افزایش ایمنی بافتهای مسکونی در برابر سوانج طبیعیه
* طرح شناسایی و اولویتبندی بلوکهای شهری جهت ایمنسازی در برابر خطرات زلزله
* طرح شناسایی و مقاومسازی پهنههای مسکونی پرخطر از نظر لغزش و رانش
انجام آموزشهای فنی و مهارتهای لازم به مردم جهت ایمنسازی و مقاومسازی
واحدهای مسکونی در برابر زلزله
اعطاء وام و اعتبارات جهت ایمنسازی و مقاومسازی واحدهای مسکونی در برابر خطر زلزله
exo
صفحه 62:
سياست | : «كسترش فعاليتهاى اقنصادی کوچکمقیاس و متوسطمقیاس با
کید بر افزیش مشارکت اقتصادی زنان»
* طرح ایجاد مراکز خوداشتغالی
* طرح تهیه سیاستهای تشویقی و امکانسنجی ایجاد کارگاههای تولیدی کوچکمقیاس
غیرآلاینده
۴ ایجاد و برگزاری نمایشگاه و فروشگاه ویژه ارائه و فروش تولیدات مراکز خوداشتغالی با
همکاری شرکت توسعه و عمران و توانمندسازی مناطق حاشیهنشین» شهرداری و
دستگاههای اجرایی ذیربط
۴ تسریع و تسهیل اعطای وام خوداشتخالی به ساکنان محلات اسکان غیررسمی
* آموزش فنی و ارتقاء تخصصهای شغلی ساکنان با هزینه کم با همکاری شرکت توسعه و
عمران و توانمندسازی مناطق حاشیهنشین با سازمان فنی و حرفهای بویژه در زمینههای
کامپیوتر لکترونیک نقشه کشی ساختمان و ...
Barware
صفحه 63:
سیاست ۲: «ایجاد شرایط مناسب برای مشارکت و بهرهبری اقتصادی ساکنان
از مراکز کارگاهی و تولیدی»
* طرح امکانسنجی ایجاد تعاونیهای تولیدی با توجه به زمینههای تخصصی
شغلی ساکنان
* طرح امکانسنجی ایجاد شرکت سهامی عام توسعه و گسترش فرش
افع ةتسينان تبريق
طزبان اقيم
صفحه 64:
سیاست ۱ : «ارتفاء فرهنگ شهروندی»
* برگزاری کلاسهای آموزش امور شهری و شهروندی با همکاری شرکت توسعه
و عمران و توانمندسازی مناطق حاشیهنشین و شهرداری
* ایجاد مراکز فرهنگی کوچکمقیاس (خانه فرهنگ, خانه جوان, نگارخانه و...)
يبا لاطا اد
صفحه 65:
سیاست ۲ : «ارتقاء امنیت اجتماعی»
* شناسایی و حذف مراکز تجمع معتادان
* برگزاری کلاسهای کاهش تقاضای اعتیاد
۴ تشکیل گروههای داوطلب همکاری با نیروی انتظامی و بسیچ در
۴ افزایش امنیت اجتماعی در پارکها و فضاهای سبز محلات
حمایت و تقویت اقدامات سازمان بهزیستی در کمک به ترک
اعتیاد و ارائه مجانی سرنگ
0D ARP
صفحه 66:
سیاست ۳ ؛ «غنیسازی اوقات فراغت»
© تقویت و گسترش گروههای تخصصی اوقات فراغت در محلهها با همکاری
شهرداری منطقه و سازمانهای غیردولتی 160 و اجتماعات محلی 5
های موجود
* حمایت از فعالیت و راهاندازی مراکز و تجمعهای فرهنگی و تفریحی (سینماء
تثاترء فرهنگسرا؛ نگارخانه خانه فرهنگ و...)
«صصصصه
صفحه 67:
سیاست ۴ : «گاهش موالید در بین ساکنان»
* آموزش ساکنان بهویژه زنان درخصوص ضرورت و روشهای کنترل موالید
* ارائه وسایل و خدمات رایگان کنترل موالید به ساکنان
طبالا اطلام لق
صفحه 68:
سیاست ۵: «افزایش سطح سواد ساکنان»
* طرح شناخت عوامل بازدارنده کودکان و جوانان از ادامه تحصیل
۴ همکاری با نههضت سوادآموزی جهت برگزاری و گسترش کلاسهای نهضت
SeOOALAR
صفحه 69:
سیاست ۱: «نوزیع مناسب و متعادل تسهیلات و خدمات عمومی و ab کمبودهای موجود»
* طرح شناسایی اراضی بایر و بدون استفاده و امکانسنجی جایگزینی فضاهای سبز و کاربریهای
در آنها
* _ طرح امکانسنجی ایجاد ابنیه مختلط مسکونی - خدماتی
طرح بازیابی و طراحی شهری مراکز محله و ناحیه پیشبینی شده در طرحهای توسعه شهری مصوب
* _ طرح چند عملکردی کردن گورستان بقائیه به پارک و فضای سبز و مرکز فرهنگی و ورزشی با حفظ
کاربری گورستان
*_ طرح تبدیل گورستان ستارخان به مرکز فرهنگی - تفریحی
* همکاری مردم و ۲8 ها با شرکت آب منطقهای جهت رفع مشکل فشار کم آب
۴ همکاری مردم و 68 ها با شرکت برق منطقهای جهت ایجاد ترانس و رفع معضل روشنایی کم برق
خدماتی مناسب و موردن
ADORE
صفحه 70:
سياست ١ : «بهبود وضعیت شبگههای دسترسی و گرههای ترافیگی مشگلدار» (۱)
طرح تدوین سیاستهای تشویقی ویژه برای تعریض و احداث شبکه معابر موجود و پیشنهادی
طرحهای توسعه شهری در بافتهای مسکونی
تعریض و اتصال خیابان شرقی - غربی : یکی از مسائل عمده محدوده اسکان غیررسمی شمال, وجود
شبکه معابر شمالی - جنوبی موازی که در مسیلها ایجاد شدهاند و فاقد هرگونه ارتباط با یکدیگر
ها از طریق ایجاد و اتصال شبکههای شرقی- غربی. ضمن بهبود
ايش نفوذپذیری, امکان دسترسی سریعتر محلات به خدمات یکدیگر را نیز
فراهم میسازد. بنابراین ایجاد حداقل دو محور شرقی - غربی (یکی ادامه خیابان مفتح و دیگری به
موازات کمربندی شسمال شهر در انتهای معابر شمالی - جنوبی) جزء اقدامهای اساسی برای اسکان
هستند. برقراری ارتباط
شبکه معابر محدوده و اق
غیررسمی ثسمال محسوب میشود. این خیابنها امکان ارتباط خیابانهای شمالی - جنوبی با خیابان
ايدهلو (كه اینک به ۳۱ متری تبدیل میشود) را فراهم میسازد.نابراین با تجهیز محور ایدهلو تمام
ساکنین محدوده برخوردار خواهند شد.
۸
صفحه 71:
«بمیود وفعيت حمل و ثقل در پینههای.
سیاست ۱ : بهبود وضعیت شبکههای دسترسی و گرههای ترافیگی مشکلدار»(۳)
* ایجاد خیابان شرقی - غربی به موازات کمربندی شمالی شهر در انتهای خیابانهای شمالی
- جنوبی و اتصال آنها به یکدیگر
* تعريض خيابان شهيد بابائی (سیلاب قوشخانه) و جدا کردن عبور پیاده از سواره با ایجاد
پیادهرو
تعریض خیابان احمدآباد و جدا کردن عبور پیاده از سواره با ایجاد پیادهرو (با توجه به وجود
چند مدرسه در ابتدای این محله ایجاد پیادروهای نسبتا وسیع ضروری است.
* تعریض خیابان سیلاب ملازینال و ایجاد پیادهرو
* همکاری شهرداری و 8 ها جهت تدوین و اجرای برنامه منظم تنظیم و نگهداری رویه
معابر توسط شهرداریهای مناطق
سس
صفحه 72:
سیاست ۲: «تعادل بخشی فضای کالبدی پهنهها از طریق تناسپ و تعادل
کاربریها و رفع کمبودهای کاربری خدماتی بهمنظورگاهش ضریب
سفر»
" طرح شناسايى اراضى باير و بدون استفاده و امكان سنجى جايكزينى
فضاهاى سبز و كاربرىهاى خدماتى مناسب و موردنياز در آنها
* طرح امکانسنجی ایجاد ابنیه مختلط مسکونی - خدماتی
* طرح بازیابی و طراحی مراکز محله و ناحیه پیشبینی شده در طرحهای
توسعه شهری مصوب
0
صفحه 73:
eae ene ena Ne
* طرح بازیابی و طراحی مراکز محله و ناحیه پیشبینی شده در طرحهای
توسعه شهری مصوب
POOLE
صفحه 74:
سیاست ۴ : «یجاد زمینه بهبود خدمترسانی سیستم حصل و نقل
عمومی»
همکاری با شرکت واحد اتوبوسرانی جهت بهبود وضعیت خدمات بهویژه
توسعه خطوط بازنگری در مکان ایستگاهها و استفاده از اتوبوسهای جدید و
غیرفرسوده.
‘POND LARP
صفحه 75:
سیاست ۱ : «ایجاد زمینههایکاهش انواع کار گاههای مزاحم و آلاینده»
* طرح ارزیلبی و قابلیتسنجی کاربرد کدهای زیستمحیطی در منابع آلاینده و
خروج مراکز و کانونهای آلاینده فاقد قابلیت اعمال کدهای مزبور
۴ طرح شناسایی و حذف عوامل آلاینده منلبع لب و خاک در پهنه حاشیهنشین
جنوب و غرب تبریز
* طرح شناسایی وحذف عوامل آلاینده رودخانه آخمهقیه
0
صفحه 76:
سیاست ۲: «کاهش عوامل و شرایط پیدایش حیوانات موذی»
مبارزه با حیوانات موذی و حذف مکانهای تجمع و رشد آنها
*_همکاری شهرداری و ۴8 ها با شرکت فاضلاب جهت ایجاد شبکه فاضلاب
* همکاری شهرداری با ۲8 ها جهت تجهیز سیستم جمحآوری زبلله در تناسب با شرایط و
شکبههای دسترسی بافتهای مسکونی
* اصلاح و بهسازی شبکه جمعآوری آبهای سطحی
* سرپوشیده کردن کانالهای اصلی و مهم انتقال فاضلاب
= حذف مانداب موجود در محل ورود کانال اصلی فاضلاب محله آخمهقیه به رودخانه
‘PEMD LARA
صفحه 77:
سیاست ۳: «گسترش پارکها و فضاهای سبز عمیمی»
* طرح بازیلبی و امکانسنجی اجرای پارکها و فضاهای سبز عمومی پیشنهادی طرحهای
توسعه شههری مصوب
* طرح شناسایی اراضی بایر و بدون استفاده و امکانسنجی جایگزینی فضاهای سبز و
کاربریهای خدماتی مناسب در آنها
خلا الات م
صفحه 78:
سیاست ۱ : «تقلیل و تغیبر عولمل تأثیرگذار بر عوامل تشکیلدهنده
تصوير ذهنی نامناسب ساکنان و مراجعان»
طرح ساماندهی و احیاء فضاهای باز و جمعی
طرح مشارکت شورایارهای محلات در کنترل تغیبرات کالبدی محله
طرح تعیین ضوابط و چارچوبهای راهنما برای طراحی نمای جداره محورهای اصلی و مهم
طرح سالمسازی و تجهیز گرههای و فضاهای شهری به مثلبه قرارگاههای رفتاری ساکنان
بهویژه جوانان
طرح بازیابی و طراحی مراکز محله و ناحیه پیشبینی شده در طیحهای توسعه شهری
وب
حذف مراکز تجمیع زباله در اراضی پرشیب و پرتگاهی و فاقد دسترسی
صفحه 79:
سیاست ۲: «کاهش عوامل و شرایط پیدایش حیوانات میفی»
* مبارزه با حیوانات موذی و حذف مکانهای تجمع و رشد آنها
© همکاری شهرداری و 68 ها با شرکت فاضلاب جهت ایجاد شبکه فاضلاب
* همکاری شهرداریبا 88 ها جهت تجهیز سیستم جمعآوری زباله در تناسب
با شرایط و شکبههای دسترسی بافتهای مسکونی
* اصلاح و بهسازی شبکه جمعآوری آبهای سطحی
۴ سرپوشیده کردن کانالهای اصلی و مهم انتقال فاضلاب
۴ حذف مانداب موجود در محل ورود کانال اصلی فاضلاب محله آخمهقیه به
رودخانه
PARA
صفحه 80:
سیاست ۳ : «ارتقاء امنیت اجتماعی»
شناسایی و حذف مراکز تجمع معتادان
* برگزاری کلاسهای کاهش تقاضای اعتیاد
۴ تشکیل گیوههای داوطلب همکاری با نیروی انتظامی و بسیج در سطح محلات
۴ افزايش امنیت اجتماعی در پارکها و فضاهای سبز محلات
* حمایت و تقویت اقدامات سازمان بهزیستی در کمک به ترک اعتیاد و ارائه مجانی سرنگ
صمموه
صفحه 81:
مدیریت آهزر شهری و خدحاتی بای سالیهنشین*
سیاست ۱ : «کسترش اختیارات شرکت حاشیه ساز در زمینه سیاستگذاری» برنامهریزی و
اجرای فعالیتهای عمرانی و غیرعمرانی در پهنهای حاشیهنشین
* تشکیل نمایندگی شرکت حاشیهساز در پهنههای حاشیه نشین به منظور همکاری مستمر با
مردم» شهرداریهای مناطق ذیربط و سایر دستگاههای اجرایی درخصوص شناسایی و رفع
مشکلات ساکنان و نظارت و پیگیری بر فعالیتهای عمرانی و غیرعمرانی.
* ایجاد زمینههای مناسب برای استمرار همکاری مهندسان مشاور مسئول طرح مطالعات
حاشیهنشینان شهر تبریز جهت برنامهریزی فرآیندی و پاسخگویی به نیازهای جدید و مشکلات
اجرایی طیحهای اولویتدار مطالعات حاضر.
صفحه 82:
فقش و جایگاه ساکنان پهنههای در
تصمیمگیری امور شهری پهنههای هزدور»
سیاست ۱ : ایجاد زمینههای مشارگت مردم و سازمانهای مردمی (۱160) و اجتماعات
(CBO) plow ها در امور شهری پهنههای حاشیهنشین
*_ طرح امکانسنجی تشکیل سازمانهای غیردولتی فعال در زمینههای فضای سبزء محیط زیست حمل و
نقل و ترافیک و امور بهداشتی
طرح امکانسنجی واگذاری امور محلی به شورایاری محلات حاششیهنشین
© برگزاری انتخابات و و تشکیل شورایاری محله در سطح محلات
۴ تشکیل دفتر شورایاری محله در سطح محلات
* حمایت از تشکلهای غیر دولتی و اجتماعات محلی شکلگرفته و زمینهسازی رسمی شدن سریع و
بدون قيد و شرط این اجتماعات
تشکیل خانه تشکلهای مردمی
۴ کمک و همکاری با شهرداریهای مناطق ذیربط جهت ایجاد سیستم رایانهای رسیدگی و پاسخگویی به
امور شهروندان
وتو ردان
صفحه 83:
پروژه های اجرایی (احدانی) اسکان غیر رسمی تبریز
صفحه 84:
* در این بخش با استفاده از تحلیل هزینه فایده و دستور العمل
بانک جهانی. پروژه ها می بایست مورد ارزیابی قرار گرفته و
دسته بندی شوند و در نهایت پروژه هایی که ۱۳۷ alld)
ارزش فعلی) مثبت و ۳۹۹ ا(نرخ بازدة داخلی) بزرگتری داشته
باشند در اولویت قرار خواهند گرفت.
صفحه 85:
برآورد هزینه
* به منظور بر آورد هزینه های اقتصادی, تمامی هزینه های مربوط به
سرمایه گزاری باید مد نظر قرار گیرد از آن جمله:
۰ هزینه های سرمایه ( شامل هزینه های طراحی » برنامه ریزی و
مهندسی » هزینه های ساخت و ساز و غیره)
۲ هزینه های بهره برداری و نگهداری(جاری)
۴ هزینه های پیش بینی نشده کالبدی که ۱۵ هزینه ساخت می باشد.
* برای منظور کردن هزینه های اداره و اجرای پروژه» امداد مردمی و دیگر
هزینه های پیش بینی نشده مربوطه. یک ضریب ۱۰/۵ درصدی برای
کل هزینه های سرمایه گزاری به کار گرفته خواهد شد.
صفحه 86:
کلية اثرات مالیاتی می بایست از قیمتتهای مالی و دستمزدی کسر گردد.
بدین منظور ضرایب زیر در مورد این هزینه ها اعمال خواهد شد:
* قیمت های مالی : ۰/۹۶۲
* دستمزد نیروی کار ماهر: ۰/۸۱۹
* دستمزد نیروی کار غیر ماهر:۰/۷۴۵
صفحه 87:
جهت ارزیابی پروژه های با هزین ۱۰۰ هزار دلار به بالا
شاخصهای زیر می بایست مورد بررسی قرار گیرند:
هزینة سرانة سرمايه كزارى
6شاخص قدرت خرید ee ولق
سرانة درآمد خانوار
خالص ارزش حال سرمایه گزاری
شاخص سود خالص- تس
تعداد ذینفعان 26 واحد مورد سرمایه گزاری
صفحه 88:
Fe "+
۴ جینت برآور منافع پروژه ها باید دو دسته از منافع در نظر
گرفته شوند:
.١ منافع صریح: درآمد های ناشی از اجرای طرح
۲ منافع خارجی: که منافع غیر مستقم و اجتماعی ناشی از اجرای طرح
می باشد. (مثل افزایش آگاهیهای فردی ناشی از احداث یک کتابخانه)
صفحه 89:
توسازى راهيهاء يياده رو هاء و شيكة
فاضلاب
نوسازی و ساخت ساختمانهای عمومی
( مدارس » US مراکز فرهنگی یا
تفریحی همگانی )
افزایش میزان دسترسی به آب
وم
کاهش بیماری
تردد و افزایش میزان
نتزنی ها
كاهش هزينه He abel
دستيابى به خدمات ساير مراكز
جايكزين
تمایل به پرداخت هزینه ( ارزيابى مشروط)
ارزش وا گذاری بازار(هزينة جابجایی]
کاهش درآمد - هزینه های بهداشتی و درمانی
تمايل به يرداخت هزينه ( ارزيابى مشروط)
los به پرداخت هزینه ( ارزیابی مشروط)
Ik SMEs ارزش
صفحه 90:
الف: پروژه های محله سیلاب قوشخانه
۱- مرکز آموزشی- فرهنگی
۲- ایجاد مرکز بهداشتی-درمانی
۳- احداث پارک و فضای سبز
۴- احداث مهد کودک
۵- احداث سالن سر پوشیده در زمین فوتبال پارک چشم انداز (به صورت
مجموعه ورزشی چند منظوره)
۶ ایجاد مرکز آموزشی (دبیرستان پسرانه)
صفحه 91:
۷- بهسازی و اصلاح خیابان حاجی فرهاد
۸- ایجاد جوی جمع آوری آبهای سطحی برای خیابان شهید بابلیی و کوچه
شقاقی
-٩ پله گذاری برای بن بست رضایی
۰- آسفالت برای بن بست رضایی
۱- تعمیر پیاده روی خیابان شهید بابایی
۲- تعمیر آسفالت ۸متری اسلامی
۳- احداث کتابخانه و ایجاد مرکسز فرهنگسی جهت برگزاری کلاسهای
آموزشی
صفحه 92:
۴- ساماندهی دستفروشها و احداث بازارچه محلی
ب: پروژه های محله احمدآباد
۱- ایجاد فضای سبز
۲- بهسازی انتهای خیابان شهید باکری
۳- پله گذاری انتهای خیابان شهید باکری
۴- ایجاد مرکز فرهنگی و کتابخانه
۵- پایگاه بهداشتی
صفحه 93:
۶- ایجاد شبکه جمع آوری آبهای سطحی خیابان شهید باکری
۷- بهسازی کوچه حاج حسن
ج: پروژه های محله ملازینال
۱- ایجاد مرکز فرهنگی و ورزشی
۲- ایجاد پایگاه بهداشتی
۳- ایجاد فضای سبز
۴- طراحی و ساخت مکان جمق آوری زباله
صفحه 94:
د: پروژه های محله خلیل آباد
۱- بهسازی کوچه ۶ متری همایونی
۲- پله گذاری کوچه ۶ متری همایونی
۳- ایجاد مجموعه فرهنگی و ورزشی در ضلع جنوبی زمین پاس
۴- یهسازی زمین ورزشی فوتبال پاس (نصب صندلی و تأمین روشنایی )
۵- احداث کتابخانه
صفحه 95:
* ام پروژه: احداث مرکز فرهنگی و آموزشی
* مالکیت زمین: شهرداری
* مساحت: ۴۰۰ متر مرب
* هزینه: ۲۵۰۰ میلیون ربال
= بهره بردار: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
صفحه 96:
" نام پروژه: ایجاد مرکز بهداشتی و درمانی
* مالکیت زمین: شهرداری
مساحت: ۶۰۰ متر مرح
* هزینه: ۱۸۷۵ ميليون ريال
۳ بهره بردار: وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی
صفحه 97:
نام پروژه: ایجاد فضای سبز پله ای
مالکیت زمین: شهرداری
مساحت: ۲۰۰۰ متر مرح
هزینه:۱۶۰ میلیون ریال
بهره بردار: شهرداری
صفحه 98:
نام پروژه: احداث مهد کودک
مالکیت زمین: شهرداری
مساحت: ۱۵۰ متر مربع
هزینه: ۴۶۸ میلیون ریال
بهره بردار: بهزیستی
صفحه 99:
نام پرویه: احداث سالن سرپوشيده در زمین فوتبال پارک چشم انداز (مجموعه ورزشی چند
منظوره )
مالكيت زمين: شهردارى
مساحت: ۷۰۰۰متر مربج
هزینه: ۳۱۲۵۰ میلیین ریال
بهره بردار: سازمان تربیت بدنی
صفحه 100:
صفحه 101:
Sad
ons
“he
يله كقارى
شنت ها
جع ادبع أي تدس ا
5. بازاد هتنگی
Beg ctl
نقشه شماره ۱۱- سایت محله فوشخانه
114
صفحه 102:
* ام پروژه: ایجاد مرکز آموزشی (دبیرستان پسرانه)
* مالکیت زمین: شهرداری
* مساحت: ۴۵۰۰ متر py
* هزینه: ۱۸۷۵۰ میلیون ريال
*_بهره بردار: آموزش و پرورش
صفحه 103:
صفحه 104:
as
SNS
SS
صفحه 105:
نام پروژه: تعمیر آسفالت خیابان حاجی فرهاد
مالکیت زمین: شهرداری
مساحت: ۴۸۰ متر مربع.
هزینه: ۲۰,۶۴۵ میلیون ريال
بهره بردار: شهرداری
صفحه 106:
نام پروژه: آسفالت و پله گذاری برای بن بست رضایی
مالکیت زمین: شهرداری
مساحت: ۵۴۰ متر مربع
هزینه: ۴۰,۶ میلیون ریال
بهره بردار: شهرداری
صفحه 107:
نام بروزه: تعمیر آسفالت کوچه ۸ متری اسلامی
مالکیت زمین: شهرداری
مساحت: ۱۰۸۰ متر مربع
هزینه: ۴۶ میلیون ریال
بهره بردار: شهرداری
صفحه 108:
صفحه 109:
2555000 HG
نام پروژه: ایجاد جوی جم آوری آبهای سطحی برای کوچه شقاقی و خیابان شهید بابایی =
* مالکیت زمین: شهرداری
* ساحت:۲۷۰متر مربع
* هزینه: ۴۳۰ میلیین ریال
*_ بهره بردار: شهرداری
صفحه 110:
صفحه 111:
نقته شباره ۳- ایجاد شبکه جمع آوری آبهای سطحی يراى خبابان شهيد بابابى و كوجه شقاقي
3
=
Pit ore tH
صفحه 112:
= نام پروژه: احداث کتابخانه و ایجاد مرکز فرهنگی جهت بر گزاری کلاسهای آموزشی
۴ مالکیت زمین: خصوصی
* ساحت: ۳۵۰ متر مربع.
* هزینه: ۳۲۸۱,۲۵ میلیون ريال
= بهره بردار: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
صفحه 113:
|
اد هکیت
صفحه 114:
صفحه 115:
صفحه 116:
نققه شماره «- آماده سازی مکان برای بازارهای ضفتگی
۲
ادك بهم دار
صفحه 117:
صفحه 118:
صفحه 119:
صفحه 120:
نقته شماره ۴ - پله گذاری انتهای خیابان شهید باکری و تعمیر آسفالت کوچه حاج حسن
صفحه 121:
۱ ed
01
بهره بردار: شهرداری
صفحه 122:
*_ نام پروژه: تبدیل ترانشه به فضای سبز
* مالکیت زمین: شهرداری
* ساحت: ۱۷۰۰متر مريع
= هزینه: ۳۷میلیون ريال
* بهره بردار: شهرداری
صفحه 123:
نام پروژه: پایگاه بهداشتی بهداشتی
مالکیت زمین: خصوصی
مساحت: ۲۲۱ متر مربع
هزینه: ۱۳۸۱ میلیون ریال
بهره بردار: وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی
صفحه 124:
صفحه 125:
* نام پروژه: ایجاد مرکز فرهنگی و کتابخانه
* مالکیت زمین: شهرداری
* ساحت: ۳۰۰ متر ip
* هزینه: ۱۸۷۵ میلیون ریال
= بهره بردار: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
صفحه 126:
صفحه 127:
نقثه شماره > - سایت محله احمد آباد
صفحه 128:
سا ۱
+
oe
صفحه 129:
نقشه شماره ۵ - ابجاد شبکه جمع آوری آبهای سطحی خیابان شهید باکری
صفحه 130:
صفحه 131:
صفحه 132:
نام پروژه: ایجاد فضای سبز
مالکیت زمین: شهرداری
مساحت: ۸۰۰ متر مربع.
هزینه:۷۹ میلیون ريال
بهره بردار: شهرداری
صفحه 133:
صفحه 134:
- سيكلاب ملارینال
تمجه جواره لات صایت متا یایب بای
رو
آوری آهای سلحی ۳۱
بازار هنتگی 7
2 ik <<} sar olka
صفحه 135:
صفحه 136:
نام پروژه: بهسازی و پله گذاری کوچه ۶ متری همایونی
مالکیت زمین: شهرداری
مساحت: 1٠١ متر مربع
هزینه: ۷۵ میلیون ربال
بهره بردار: شهرداری
صفحه 137:
نقته شماره ۷- یله گذاری و تعمیر آسفالت کوجه 1 متری همایونی
صفحه 138:
pb = پروژه: ایجاد سایت سه طبقه برای فعالیتهای ورزشی و فرهنگی
* مالکیت زمین: سازمان تربیت بدنی
© مساحت: ۶۰۰ متر مربع
* هزینه: ۵۶۲۵ میلیون ريال
* _بهره بردار: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تربیت بدنی
صفحه 139:
نام پروژه: احداث زمین فوتبال (نصب صندلی و تأمین روشنایی )
مالکیت زمین: سازمان تربیت بدنی
مساحت: ۶۰۰ متر مربع
هزینه: ۱۶۸۷,۵ میلیون ریال
بهره بردار: سازمان تربیت بدنی
صفحه 140:
صفحه 141:
eet
wie
Sp
cots
قضای سبز
a
بله كذارى
تير يانه رو
تب ان
fk alee
باار نگ
Late |
صفحه 142:
صفحه 143:
صفحه 144:
ریت
یره ماه
al جع
fin st