حسابداري مهمترين سيستم اطلاعاتي در هر سازمان است. اين سيستم نه تنها ياريگر مديران عالي در سازمانها براي كسب اطلاعات از دستيابي به اهداف است بلكه ابزاري براي مديران مياني براي پاسخگويي به مديران عالي است . بسياري از واحدهاي تجاري-توليدي به بخش هاي كوچكتري تقسيم مي شوند و به هريك از بخش ها ،مسئوليتهاي خاصي واگذار مي گردد . هر يك از بخشها متشكل از افرادي است كه درباره وظايف معين يا امور مديريت مسئوليت دارند . مديريت ارشد واحدهاي تجاري-توليدي بايد ازهماهنگي اهداف مديران اين بخش ها با هدف هاي كلي واحد انتفاعي اطمينان حاصل كنند . حسابداری سنجش مسئولیت مدیریت را قادر میسازد تا عملکرد بخشها و افراد مربوط را ارزیابی و از هماهنگی هدفها اطمینان حاصل کند. حسابداری سنجش مسئولیت قبل از جنگ جهانی دوم با درک این واقعیت که هزینه ها توسط سیستم کنترل نمیشوند ، بلکه در واقع این افراد هستند که هزینه ها را کنترل میکنند، توسعه یافت. بحث اصلی در حسابداری سنجش مسئولیت این است که مدیران بخش ها باید پاسخگوی هزینه هایی باشند که در کنترل آنهاست. حسابداري سنجش مسئوليت يكي از سيستمهاي حسابداري مديريت است. و وظیفه آن سنجش و ارزيابي عملكرد واحدهاي تابعه ، مديران و سايركاركنان سازمان می باشد. حسابداری سنجش مسئولیت سیستمی است که مسئولیت مالی مدیران را در اجرای وظایف و اختیارات محوله طی گزارشی بصورت دقیق و روشن نمایان میکند.این تعریف شامل سه قسمت اساسی است: مسئولیت اجرا گزارش در حسابداری سنجش مسئولیت برنامه های مالی و اداری هر شعبه و نحوه انجام امور هر قسمت مشخص شده و خلاصه اطلاعات مالی هر شعبه در فواصل زمانی معین تهیه میشوند. این سیستم حسابداری تفاوت بین انجام واقعی فعالیتها یا امور قسمتها را با برنامه های پیش بینی شده مشخص مینماید. درنتیجه مدیران قادر به اتخاذ تصمیمات مناسب جهت تصحیح عملیات خواهند شد.

shahin

17 صفحه
537 بازدید
24 دی 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
حسابداری سنجش مسئولیت Responsibility Accounting eel

صفحه 3:
حسابداري مهمترین سیستم اطلاعاتي در هر سازمان است. 8 این.سیستم ثه لها .یازیگر .مدیران غالي: در سازمانها براي کسب اطلاعات از دستيابي به اهداف است بلکه ابزاري براي مدیران مياني براي پاسخگويي به مدیران عالي است . بسياري از ‎eee‏ تجاري-توليدي به بخش هاي كوجكتري تقسيم مي شوند و به هريك از بخش ها ,مسئوليتهاي خاصي واگذار مي گردد . ”2 هر يك از بخشها متشکل از افرادي است که درباره وظایف معین يا امور مديريت مسئولیت دارند . مدیریت ارشد واحدهاي تجاري-توليدي باید ازهماهنگي اهداف مدیران این بخش ها با هدف هاي كلي واحد انتفاعي اطمینان حاصل کنند . 5

صفحه 4:
۲ حسابداری سنجش مسئولیت مدیریت را قادر میسازد تا عملکرد بخشها و افراد مربوط را ارزیابی و از هماهنگی هدفها اطمینان حاصل کند. ‎v‏ حسابداری سنچش مسئولیت قبل از جنگ جهانی دوم با درک اين واقعيت كه هزيته ها توسط سیستم کنترل نمیشوند,بلکه در واقع این افراد هستند که هزینه ها را کنترل میکنند. توسعه یافت. ‏تحت آضلن دز جسابدازی ستجسش مسئولیت آین است که‌مدیرآن بخش ها باید پاسخگوی هزینه هابی باشند که در کنترل آنهاست. ‏۲ حسابداري سنجش مسئولیت يكي از سيستمهاي حسايداري مدیزیت استت:.و وظیفه أن سیتجش!و ارريايي عملکزه واجدهاي تابعه:: مدیران:و:سایرکارکنان:سازمان:من:باشید. ‎el

صفحه 5:
حسابداری سنجش مسئولیت سیستمی است که مسئولیت مالی مدیران را در اجرای وظایف و اختیارات محوله طی گزارشی بصورت دقیق و روشن نمایان میکند.اين تعریف شامل ‎cote GE ll) I‏ اجرا گزارش در حسابداری سنجش مسئولیت برنامه های مالی و اداری هر شعبه و نحوه انجام افور هر قسمت مشخص شده و خلاصه اطلاعات مالی هر شعبه در فواصل زمانی معین ‎agi‏ میشوند. ۲ . این سیستم حسابداری تفاوت بین انجام واقعی فعاليتها یا امور قسمتها ‎Sle aly LL‏ پیش بینی شده مشخص مینماید. درنتیجه مدیران قادر به اتخاد تفتتیضات متا سب جهتت: تضحیخ: عملیات: خواهند: شند. 5

صفحه 6:
پیش فرض هاي لازم براي ایجاد يك سیستم حسابداري 1 مدیران باید درمورد فعاليتهاي انجام شده در حوزه سازماني مربوط به خود احساس 2. مدیران باید درصدد تامین اهداف (خرد وکلان ) تعیین شده براي آنها و واحد سازماني تحت نظارت خود باشند. 3 مدیران باید در تعیین اهداف سازمان مشارکت داشته باشند اگر چه برخي از اهداف به عنوان ابزار اندازه گيري عملکرد آنان باشد. 4. اهداف باید با عملکرد کارا واثر بخش دست يافتني باشند. 5 بالاقور وكزازيق عملكرج ب مديران يديه ببه.عيورت:منظم ور زجانهاي مشخ یه دد. د نقشي که سیستم حسابداري بر اساس مسئولیت در ساختار سازماني خواهند داشت باید به طور کامل روشن شود.در موسسات کوچك نقش حسابداري سنجش مسئولیت کمتر موثر است .اما همگام با رشد اين موسسات ,کنترل وارزيابي فعالیتها مشکل تر شده ونیاز به استفاده از حسابداري سنجش مسئولیت اهمیت پیدا میکند. 5

صفحه 7:
1 تعریف مراکز مسئولیت: مرکز هزینه - مرکز درآمد - مرکز سود - مرکز سرمایه گذاری 2( بودجه بندی و پیش بینی هزینه ها و درآمدها در قالب مراکز مسئولیت تعریف شده ‎agi (3‏ نمودار سازمانی و تعیین اختیارات و قلمرو هر یک از مراکز مسئولیت ‏4( مشخص کردن هزینه های قابل کنترل و غیر قابل کنترل ‏5( تهیه گزارش عملکرد برای هر مرکز توسط مدیر مسئول آن ‎5

صفحه 8:
مراکز مسئولیت 7 هر مدير بدون توجه به سطح یا طبقه ای از سازمان که درن قراردارد مسئول یک مرکز مسئولیت می باشد. مرکز مسئولیت یک بخش, قسمت یا یکی از واحدهای فرعی سازمان است كه مدير آن در رابطه با مجموعه خاصی از فعاليت ها بايد باسخكو باشد. هرقدر مدير در سطح بالاترى قرار كيردء مركز مسئوليت كسترده تر خواهد شد و معمولا تعداد زيردستان بیشتر خواهد شد. : تجريه و تحليل انحرافات : شاخص فروشء : شاخص سودآورى : شاخص 01

صفحه 9:
‎2٠‏ مرکز هزینه بخشي از سازمان است که مدیر آن مسئولیت حسابدهي در قبال هزینه هاي انجام شده در آن بخش را به عهده دارد ۰ مثال: بخش رنگ کاری یک کارخانه اتومبیل ‏« مدیزان مرآگز مریبه نسبت به:تطام‌ریا بيشتر هزینه هاي واحد خود ‎Lule Spas of oS sols Les‏ درآمدها و سرماية كذاريها تميشود. ‎2٠‏ عملكرد مديريت اين قسمت, از مقايسه هزينه هاى واقعى با هزينه های.بودچه. اي ارژیاین:می:شود: ‎2٠‏ ابزار متداول در ارزيابي مراکز هزینه,تجزیه و تحلیل انحراقات از استانداردها مي باشد. ‎el

صفحه 10:

صفحه 11:
مرکز درآمد : > بخشي از سازمان است که مدیر آن , مسئول درآمد نسبت داده شده به آن بخش باشد . مثال: بخش فروش یک شرکت تولیدی. مرکز سود : مرکزسود بخشي ازسازمان است که مدیر آن مسئولیت حسابدهي درقبال سودهاي تحصیل شده آن مرکز را به عهده دارد . مثال: يك رستوران متعلق به زنجیره رستورانها ۰ مدیران مراکز سود مسئولیت حسابدهي درآمدها و هزینه هاي منسوب به بخش مربوط به خود را سود > هزینه - ‎aah‏ ‏عهده دار مي باشند . 55

صفحه 12:
مرکز سرمایه گذاری : مدیرمرکزسرمایه گذاري مسئولیت حسابدهي سود تحصیل شده در بخش مربوط وسرمایه تخصیص یافته به آن را به عهده دارد. مثال : یک بخش تابعه از یکه شرکت سهامی بزرگ مدیران این مراکز نه تنها تمام مسئولیت مرکز سود را برعهده دارند,بلکه علاوه بر آن حق دارند میزان فعاليتهاي سازماني را گسترش دهند و یا محدود کنند. ۰ مراکزسرمایه گذاري معمولاًدربرگیرنده تعدادي مراکز سود هستند که آنها تركيبي از مراکزهزینه و درآمد هستند. el

صفحه 13:
۳ ۳ ۳ 5 ۰ *#مقصود از قابلیت کنترل میزان نفوذ یا تاثیر مدیریت بر هزینه هادرآمدها یا سایر موارد موردنظر است. #مدیر میتواند بر هزینه هاي قابل کنترل اثر بگذارد در حاليکه نمي تواند يك هزینه غیرقابل کنترل راتغییر دهد. *#در صورت افزایش شدید يك هزینه غیرقابل کنترل نمي توان عملکرد مدیر را نامطلوب دانست. *#دریک سیستم حسابداری سنجش مسئولیت میتوان همه هزینه های غیرقابل کنترل را از گزارش عملكرد يك مدير حذف يا اينكه اين نوع هزينه ها را از هزينه هاى قابل کنترل تفکیک کرد. 55

صفحه 14:
مي 3 گزارش عملکرد ۰ آخرین قسمت در حسابداری سنجش مسئولیت تهیه و تنظیم گزارش عملکرد است. بطور خلاصه تصمیمات مدیران طی یک دوره ‎lle‏ بصورت کمی تعیین و تاثیر این تصمیمات به وسیله گزارش نشان داده ميشود. به وسیله گزارش مدیران اجرایی سطوح بالای شرکت قادر به ارزیابی کارایی مدیران سطوح پایینتر ,تعیین میزان مسئولیت پذیری افراد,تهیه و تنظیم برنامه های تشویقی فردی و گروهی میگردند. 5

صفحه 15:
ویژگی های گزارش عملکرد: باید همسو با عملکرد سازمانی باشند. # _ به موقع تهیه شوند. _ به آسانی قابل فهم باشند. علاوه بر مبالغ ریالی»حاوی تعداد کمی( ولحدها) باشند. _ ارائه گزارشات به همراه اسناد و مدارک. #د گزارشات ارقام را به شکل مقایسه ای داده و تجزیه و تحلیل داشته باشد. بايد عملكرد يك واحد را باتوجه به تاثيرآن بركل كزارش عملكرد سازمان بررسی نماییم نه تنها آن واحد خاص را. 55

صفحه 16:
سلسله مراتب گزارشهای عملکرد از پایین ترین سطح شروع میشود و تا رده های بالا ادامه مییابد

صفحه 17:
نتیجه گیری : لا حسابداری سنجش مسئولیت بستری برای گسترش فرهنگ مسئولیت پاسخگوین در جامعه است و‌چنانچه در سطح. مبازمانها اچرا شود این تفکر را تقویت خواهد نمود که مدیر خود را مسئول عملکرد خود دانسته و در قبال صاحبان حق موظف به پاسخگویی میباشد. 3 اطلاعات اساسی حاصل از سیستم حسابداری در برنامه ریزی و کنترل از یکسو و همچنین استفاده مبنایی در بررسی آثار برنامه های آتى از سوق ذيكر موزد استفاذة قراز ميكيرتد. ‎a‏ با توجه به كنترل ايجاد شده توسط سيستم حسابدارى سنجش ‏مسئولیت ودر نتيجه بهبود عملکرد شرکت ,این سیستم میتواند باعث کاهشن قیمت:تمام,بشده و افرايش سود شركيه شود ‎el

39,000 تومان