کسب و کاراقتصاد و مالی

حسابداری (چسبندگی هزینه ها)

چسبندگی هزینه بیانگرعدم تقارن اقتصادی درواکنش هزینه به افزایش وکاهش فروش است . به عبارت دیگر،چسبندگی هزینه ها به این معناست که افزایش هزینه ها درزمان افزایش فروش،بیشترازکاهش همان مقدارهزینه ها درزمان کاهش فروش است. برای مثال،اگردرآمدفروش ۱۵ درصدافزایش یابد،هزینه ها ۱۰ درصدافزایش مییابند؛امااگردرآمد فروش معادل همان ۱۵ درصدکاهش یابد،هزینه ها کمتراز ۱۰درصدکاهش مییابند. در چنین وضعیتی رفتارهزینه هاچسبنده خواهدبود.

shahin

29 صفحه
666 بازدید
06 آبان 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
مقدمه: اشاح رفار 0 ‎Siti‏ ازمباحث مهم حسابدارى بهاى تمام شده وحسابدارى مديريت ‎jy hoe 0‏ ل ون ار درهزی امكل فاش وري ار ۳

صفحه 3:
ات ر ‎eis sea so ae J‏ ۱ فکر وجود رابطه بین هزینه ها و فعالیت ها در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه . ‎eae‏ از جمله ‎ala Ozer‏ ۳

صفحه 4:
یکی از مفروضات اولیه حسابداری مدیریت بیانگرآن است که تغییرات هزینه ها رابطه ای متناسب باافزایش وکاهش سطح فعالیت دارد. امابه تازگی این فرض با مطرح شدن بحث چسبندگی هزینه ها توسط اندرسون وهمکارانش موردبحث قرارگرفته است ؛به این معناکه میزان افزایش درهزینه ها با افزایش درسطح فعالیت بیشتراز میزان کاهش درهزینه ها درازای همان میزان کاهش درسطح فعالیت است. تحقیقات نشان می دهد که رفتارچسبندگی هزینه برمدل استانداردهزینه حجم فعالیت وسود تاثیر گذاراست. همچنین.: انگر آن است که ویژگیهای خاص شرکتها برشدت رفتارچسبندگی هزینه موثر بوده است. افزون براین.نتایج نشان دادکه چسبندگی هزینه برمحافظه کاری شرطی ودقت پیشبینی سود نیز تاثیرگذار است:

صفحه 5:
:مفهوم چسدگی هزینه ها ال مم جسبندكى هزينه بيانكرعدم تقارن اقتصادى درواكنش هزينه به افزايش وكاهش فروش است. به عبارت دیگرمچسبندگی هزینه ها به این معناست که ‎ed‏ 6 درزمان افزایش فروش,بیشتراز کاهش همان مقدارهزینه ها درزمان کاهش فروش است. برای مثال.اگرد رآمدفروش ۱۵ درصدافزایش یاب‌هزینه ها ۱۰ درصدافزایش مییایند؛ امااگردرآمد فروش معادل همان ۱۵ درصدکاهش یابد‌هزینه ها کمتراز ۰درصد کاهش مییابند. در چنین وضعیتی رفتارهزینه هاجسنده خاهدیم

صفحه 6:
Rome کالجا و همکاران(۲۰۰۶)چسبندگی هزینه های عملیاتی را با استفاده از داده های ۴کشورآمریکاء انگلیس, فرانسه و آلمان آزمون کرد. نتایج پژوهش وی نشان داد. با افزایش ۸۱ در فروش,هزینه های عملیاتی ۰/۹۷ درصدافزایش مییابد و با کاهش ۸۱ در فروش, هزینه های عملیاتی ‎۰/٩۱‏ درصدکاهش مییابد و شدت چسبندگی هزینه ها در فرانسه و Bs ee ‏بيشتر از شدت‎ y

صفحه 7:
نمازی و دوانی پور ( ۱۳۸۹ » به بررسی تجربی رفتار چسبندگی هزینه ها در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. در این پژوهش, هزینه های اداری» عمومی و فروش برای نمونه. واکاوی شد. نتایج حاکی از آن است که در ازای ۸۱ افزایش در سطح فروش,هزینه على اداری, عمومی و فروش معادل ۰:۶۵ ۸ افزایش می یابد؛ در حالیکه در ازای همان ۱ کاهش در سطح فروش, هزینه های اداری, عمومی و فروش تنها معادل ۰,۴۱ 1 کاهش می یابد. افزون بر آن, نتایج نشان میدهد که شدت جسندگی هزینه ها ۰ ۱ ها کر دردوره ی قبل از آن کاهش درآمد رخ داده» کمتر است. هم هزینه ها برای شرکتهایی که نسبت جمع دارایبها به فروش بزرگتری دارند‌بیشتر است. نین, شدت چسبندگی

صفحه 8:
مطالعات انجام شده (هامورگ نام ۳ ۳۱ .۰ ۲ تقارن درهزینه ها رابه هنگام کاهش فروش شناسایی کردند.. ‎٠‏ عامل اول مربوط به هزینه های نابت استه زيرا هزینه به درآمد به سبب ‎

صفحه 9:
اما؛عاملهای دوم وسوم مربوط به هزینه های متغیر ودرارتباط با چسبندگی هزینه است

صفحه 10:
ار چسبندگی هزینه ها که در دورههای کاهش فروش مشاهده میشود. موجب کاهش سود یک دوره ميشود. اما وقوع چسبندگی هزینه ها نشان میدهد. مدیران ‎ASE‏ بیشتری بر سودهای بلندمدت دارند. تحمل هزینه منابع اضافی در دورهزهای کاهش فروش که به منظور آمادگی برای افزایش فروش در آینده انجام میشود. موجب تحمل بار هزینهای کمتری در بلندمدت شده و اين توانایی را به شرکت میدهد تا فرصتهای افزایش فروش در آینده را از دست ندهد. اما لازمه ی حفظ منابع برای دستیابی به سودهای در آینده» آن است که مدیران کاهش تقاضا رااموقتی پیش بینی کرد و ‎NM‏ ‏فروش/ آتی را داشته باشند

صفحه 11:
در دوره های کاهش فروش. چنانچه مدیران افزایش فروش آتی را زیاد پیش بینی کنند. منابع بیشتری را برای بهره گیری از افزایش تقاضا حفظ میکنند؛ زيرا در صورت كاهش منابع» شركت به هنكام افزایش ‎a ne‏ کافی در اختيار نخواهد داشت كه به از دست دادن فرصتها منجرميشود. ميزان فرصت از دست رفته نیز متناسب با افزایش پیش بینی شده فروش است؛ بنابراين در صورت کاهش فروش در دوره جاری. هرچه پیش بینی مدیریت از فروش دوره آتی با خوش بینی بیشتری همراه باشد. نشان میدهد کاهش فروش از نظر مدیریت. موقتیتر است. به همین دلیل, منابع بیشتری به منظور آمادگی ای افزایش فروش در آینده حفظ میشود

صفحه 12:
تحقیقی توسط کردستانی و مرتضویی انجام شده است که براساس آن انتظار افزایش فروش آتی توسط مدیریت. موجب کاهش چسبندگی بهای تمام شده فروش مشود و هرا . << ۱ فروش بیشت رکاهش می یس |

صفحه 13:
:دلايل وقوع جسبندكى هزينه یاسوکاتا و کنجی وارا (۲۰۱۱ ) دوفرضیه اصلی (فرضیه تصمیم آگاهلنه وفرضیه تاخیر درتعدیل هزینه) درباره ی دلایل وقوع پدیده چسبندگی هزینه مطرح کرده اند .

صفحه 14:
:فرضيه تصميم آكاهانه بر اساس نظریه مذکور هزينه ها تحت تاثير تصميم هاى مديريتء چسبندگی مى يابد. زمانى كه مديران احساس مى كنند كاهش در فروشء به صورت مقطعى و كوتاه مدت خواهد بود و كاهش در فروش در دوره جارى با افزايش فروش در دوره هاى بعد جبران خواهد شد. براى حفظ منابع تلاش مى كند و هزينه هاى حفظ اين منابع را متحمل مى شوند و به اميد روزهاى بهتر خواهند بود. در واقع شرکت ها برای کنار گذاشتن منابع در دوره کاهش تفاعا جایگزیی همان منابع در صورت باز گشت تقاضا به وضعیت اولیه ‏ ناگزیر به ‎VV‏ هزینه های تعدیل ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
هزینه های تعدیل شامل مواردی همچون. هزینه اخراج(در صورت کاهش ظرفیت يا تقاضا) و استخدام مجدد(در صورت افزایش ظرفیت یا تقاضا). هزينه های فروش و خرید مجدد دارایی هاء پرداخت خسارت به کارکنان کنار گذاشته شده. هزينه هاى جستجو و آموزش کارکنان جدید ۳ ۰ ۰ ۰ ۴ دا ماد شوو روحيه كاركنان

صفحه 16:
بنابرین برای کسب سود در بلند مدت سعی می کتند به حفظ منابع خود بپردازند تا از کسب درامدهلی استماب ‏ 2 ۰ ۳۰

صفحه 17:
البته تصميم مدیریت برای حفظ سل درا ه۱ ۱۰ از ۱ ۱۳ استفاده همچنین می تواند از ملاحظات شخصی مدیریت و در راستای هزینه على ع ‎ee‏

صفحه 18:
لل 0 بر اساس نظریه مذکور هزينه ها به اين دليل دجار جسبندكى مى شود كه سرعت كاهش فروش و هزينه ها نمی تواند یکسان باشد شدت چسبندگی در کوتاه مدت. بیش تر از میان مدت و بلند مدت است و چسبندگی هزینه ها در بلند مدت کاهش می ‎wl‏ (اگر رون کاهش سطی ماع ۲ ۱۱۱ ارزیابی های خود با احتمال بیش تری می توانند نسبت به موقتی یا دائمی بودن کاهش سطح تقاضا تصمیم گیری کنند) و نوسان های هزینه به نوسان های فروش نزدیک تر می شود. علاوه بر این چسبند کی هزینهه در توسان ها و کاهش ‎cla‏ با اهمیت فروش دیده می شود. ولی اين بديده در كافش على ‎otale pol‏ نمی شود.

صفحه 19:
در واقع حقیقت این است که هزینه ها نمی توانند به سرعت کاهش فروش» کاهش يابند. زيرا مديريت براى تامين منابع مورد نياز توليد(عوامل تلید) ‏ قراردادهايى منعقد مى كند كه هر كونه قصور يا فسخ آن هاء مستلزم پرداخت ‏ هزينه و جرائم كزافى خواهد بود.

صفحه 20:
عدم ت لقنو نالیم تور توجه به این موضوع حائز اهمیت است که تایید نظریه تاخیر در تعدیل هزینه ها, نظریه تصمیم آگاهانه را رد نمی کند. زیرا دو نظربه مذکور, با هم تناقض ندارند. از دیدگاه نظریه تصمیم آگاهانه. نظریه تاخیر در تعدیل هزینه اینگونه تفسیر می شود که تعدیل هزینه ها در کوتاه مدت با تاخیر مواجه می شود و این موضوع بر این حقیفت لا می کند که مدیران از روی قصد و به صورت کاملا آگاهانه تصمیم می گیرند. منابع مربوط به فعالبت های عملیاتی خود را بر اساس پیش بینی های خود از آینده فروش شرکت حفظ کنند. در واقع مدیران ممکن است کاهش منابع مربوط به فعالیت های عملیاتی را به تاخیر بیندازند تا زمانی که آن ها به دائمی بودن کاهش تقاضا اطمینان بیش تری حاصل کنند.

صفحه 21:

صفحه 22:
چسبدگی‌کسارآمد: شرکتهای دارای چسبندگی کارآمد به لن گروه ازشرکتها اطلاق میشود. که فروش فعلی آنهاکاهش یافته:اما انتظارمیرودکه فروش آنها دراینده نزدیک به سطح اولیه بازگردد. بنابرایناین شرکتها ازاین لحاظ کارآمد هستندکه تحمل هزینه های اضافی (منابع استفاده نشده),بااجتناب ازهزینه های تعدیل منابع (کاهش وافزایش دوباره)؛منافعی برای شرکت درآینده به وجود میآورد.

صفحه 23:
چسبنلت‌پا کار آمد؛ شرکتهای دارای چسبندگی ناکارآمد به ن گروه ازشرکتها اطلاق میشودکه فروش فعلی آنهاکاهش یافته.اماانتظارمیرود فروش آنها دچارکاهش دائمی (بلندمدت) شود. بنابراینشرکتهای مزبورازاین نظرناکارآمد هستندکه تحمل هزینه های اضافی (متلبع استفاده نشده) منافعی درزمان حال وآینده برای شرکت ایجاد نميکنند.

صفحه 24:
یکی از اهم وظایف مدیران کنترل عملیات و امور مالی سازمان است.مدیران باید اطلاعات خوبی برای تصمیم گیری داشته باشند تا با استفاده از توانایی های رهبری خود.نیروهای شرکت را به اجرای این تصمیمات,تشویق کنند.آنها می توانند با توجه به حساسیت تغییرات هزینه به کاهش فروش؛سهم هزینه های چسبنده از کل هزینه ها را ارزیابی کرده و در صورت لزوم با تجدید نظر در قرادادهای شرکت.حساسیت هزینه ها نسبت به حجم فروش را افزایش

صفحه 25:
حسابرسان از طریق مقایسه روابط ميان اطلاعات مالى و غير مالىء منطقى بودن مبالغ صورت هاى مالى را ارزيابى مى كنند و نسبت به كشف هر كونه خطا يا تقلب در ارئه صورت هاى مالى اقدام مى نمايند. به شيوه هاى مقايسه روابط اطلاعات مالى و غير مالى روش هاى تحليلى كفته مى شود. آنها هنكام اجراى روش هاى تحليلى فرض مى كنند كه هزينه ها متناسب با نوسان های فروش» تغيير مى كند. بنابراين درك بهترى از نحوه تغيير هزينه ها نسبت به نوسان های فروش(با در نظر گرفتن چسبندگی هزینه) می تواند به حسابرسان در بهبود اجرای ‎Ses‏ د ات

صفحه 26:

صفحه 27:
اگر سرمایه گذاران چنین تصور کنند که درشرکت های با هزینه چسبنده ترردقت پیش بینی سود.کمتر است.این رفتار هزینه بر واکنش آنها نسبت به نوسان های سود تاثیر می گذارد. با کاهش پیش بینی سوده‌سودهای گزارش شده. اطلاعات مفید کمتری برای اررید. ها ۱ ۳ ۲ اختیار قرار می دهد که این امر.موجب کاهش ضریب واکنش سود می شود. زیرا شواهد نشان می دهد که ضریب واکنش قیمت يه سردا 1۵ ۰ ۰ ۰ ۳ بينى ها افزليش مى يابد. بنابر لين اگر سرمایه گذاران تصور کنند که چسبندگی هزبته ها دقت پیش بینی سود را کاهش می دهده‌اطمینان آنها نسبت به سود هاى تحقق يافته نيز كاهش مى يابد

صفحه 28:
7

صفحه 29:

39,000 تومان