صفحه 1:
صفحه 2:
مبانی نظری بعماری
عنوان :
0000
استاد :
دانشجویان:
صفحه 3:
صفحه 4:
اگر از ما بپرسند معماربی اسلامی چیست» چه پاسخ خواهیم داد؟
0 Sie ee oS re L Slee a tase Eee)
مذهب ندارد. در مرحله بعد به یاد ثرم شمه می افتیم ولی در منابع معماری اسلامی که از انگلیس آمده است
«دانشگاه آکسفورد » هیچ ذکری از ارتباط اين ایده با اسلام نشده است و اگر آن را به اسلام منسوب بدانیم» مطلبی
غیر علمی و بدون منبع خواهد بود. حال به یاد فرمهای اسلیمی می افتیم؛ فرم اسلیمی نامی بسیار نزدیک به اسلام
1 SEED Wet PCE CnrR Ip Ter hee me cen Pe ET eee eS) ae
ee Oe See re eee eee eR Seen nore cee ase ease ctor ee)
روحیه ضد عربی در ما تقویت شده و نمی توانیم از اين مطالب بیان کنیم.
اما ثرس جناغی)؛ در کتابهای معماری اسلامی به ما اد داده اند که طاق و قوس بخاطر عدم وجود جنگل و چوب در
Col EES er > eles ie ree oer ter Te sree ee CESS Tee)
eer Wee ieee ee Seer mew Renee oe See Ee es ee Se ken eee 0
Beno ee Cee See Ter are Pe aE Otis Cee ce hae. ل 1۳ 7
PURSE IPE o> UA NED BY Woh ie Eee See SORT HCE TO TES Pe CE DES rer RP Ne STE
Bots Serr neo Ee eed ا SS Ree Crm eee a a ere
حال دوباره سوال اول را م ييرسيم: آيا اصولا معمارى اسلامى وجود دارد؟ اكر قبول كنيم كه ايران حكومت
2600 ساله شاهنشاهى داشته استء و الان در سال [)©©0) شمسى هستيم؛ يعنى قبول كرده ايم كه 0620000
سال از تمدن ما در تاريخ اسلامى و (00000 سال آن در تاريخ زرتشتى بوده است. از اين 00000 سال نيز 0000م
0100s ا 7 9
ساسانیان 6۳660 سال تبوده است. wee
صفحه 5:
1
صفحه 6:
211111
ee ا
م تناس منامیم (فضا - شکل- سطح- رنگ. ا ااا اا
هندسی- نظم هماهنگ) شالوده اصلي مبحث را تشکیل مي دهند.بخش اول با مصراع زد
توست. گره خورده است و با تعریف واژه هاي شریعت. طریقت و حقیقت ادامه مي یابد.
با توجه به نكرشهاى متفاوت در جوامع مختلف كه داراى فرهنكها و سنتها و اعتقادات مختلفى هستند نوع انديشه
ا ا ل ا ال ل 0 ا ان ل ا 0 00
CERIO ES م ا ا ا 0 000
تاثيرات مدرن روز قرار كرفته است بنابراين تنها تاثيرات عرفان در معمارى را مى توان در اماكن مقدسه مانند
مسجد ...کلیسا ...ارشامهای تبت ... و معابد ویشنو و برهمن دانست . جدا از ریشه یابی مذاهبی این چنین که جدا از
St ee pees Etc Be Te ED ۳
صفحه 7:
صفحه 8:
۰ 0
عرفان اسلامی :
ep اب ee
Rate ny Renee ee eer SS SEED Cee en ett Bt e nya
علم عرفان يكى از علومى است كه در دوران اسلامى كسترش و تكامل يافته است .
ne nes. ا ا ا ا ا ا ل ا 0
0 ل ا ا ا
اردلان در تصوير سازى دنياى هنرمند مسلمان بر وجه اجتماعى آن يعنى تصوف و هنرمند صوفى تاكيد دارد اما از آنجا كه
هنرمند دارای تولید یا محصول فرهنگی نیز هست می توان به او هنرمند عارف نیز گفت. عرفان به دو بخش عملی و
ا ل م ا ل EPS Oe ewe Hele MOS CEE Wee er Se tne 9 amg en
سالى براى اينكه به قله ى منبع انسانيت »يعنى توحيد برسد از كجا بايد آغاز كند و جه منازل و مراحلى را طى كند و به
ا ا ا ل ل ل ل ا الت ا ل ا اللا ا ل لت 0
CEs RW) ا ا ا ال ا ا ۳
eS So ل ne Se a CES Sane ee eats TCS ane STO ل سك
oy re pores Minoan Tis) 1۳
eee Se Oe iS er rene oS co ee Ses ie no
ل ا ee ee es ee Teer ees Ce wre SE ا
صفحه 9:
صفحه 10:
مسايل كوناكونى كه جهان بينى عرفانى به آن يرداخته است عنوان وار به شرح زير است :
ا ل ا ل ۱
اا ل كم
©- خافت جهان : خلقت تجلى عشق است و جهان از عشق به وجود آمده است و با نيروى عشق باز مى كردد.
ا ل ا ا ا ا ل ere ye eee
”
©- جمال ؛ زيبايى و عدل : مظهر جمال حق است و مظهر جلال حق است .
Ste =) ۳۹ 3
her
ا anh Ady pares ops rer re wn PLCC CE
بت ۷ 3 سس
Tse رومیت
عرفا معتقدند که باطن شریعت راه است و آنراطریقت می نامند و پایان مه
Bis] 1 ایض
ی
>
ne
4و(
صفحه 11:
صفحه 12:
قوانين فكر
1
م ا ا م ل ا ا ا 9[
0
قوانين جهان مادى
- قوانين علت : در بخشهايى از زندكى ؛ ما علتى بر زندكى هستيم و اين علت مجراى ظهور برخى اتفاقات خواهد بود . به طور مثال انتخابى
جون ازدواج و شغل قانون علت درونى ماست كه بخش لصلى از زندكى را شكل مى دهد و لين علت تاثير كذارى ما بر طبيعت و محيط
ل ا 0
۱ SoC EROr eter Eo}
eS ees ieee REE LS Te Cie ee Te ie SS ere Sook ee ee Ter eee Ter)
eee el atone
قوانين آكاهى كيهانى :
له
©- ديدن
۳۵
صفحه 13:
۳3۹0۹
صفحه 14:
ل لد 0 eee
نمادهاى طبيعى » از قبيل فرايندها طبيعت », انتظاماتى با نظامى قرينه و يكنواخت يا هر دو را تشكيل مى دهد .
heed ا ا ا Ce Ewes Sie Shek re Serena
وحی شده اند تنوع می یابند .
معمار هنرمند در جامعه ى سنتى آموزش خاص خود را مى ديد . در آن نظام آموزشى رابطه ى تنكاتنكى بين كرايش ها
و كروه هاى مختلف علمى وجود داشت . در تعليمات سنتى رو ا ل |
EES ل ل ا ال Oy Rede Ten tie tS
Ally, Mi
<< ظ
صفحه 15:
در نظام وحدت كرا معمارى جايكاه خاص مى يابد . معمارى به عنوان يك يديده در يك جامعه وحدت كرا نشان دهنده
اصل وحدت است .
از دید سنتی » انسان و کیهان خود محصول هنر قدسی اند . انسان ا ااا لت الت ث2
شناسى شان نهايتا وابسته به ذات الهى اند. حال آنكه از ديدكاه معرفت بايد كفت : همه ى مقوله هاى كيهان شناسى »انسان
شناسی و فلسفه ی هنر به طور سنتی مصداق کاربردهای متعدد اصول لاهوتی ( متافیزیکی ) در حوزه های متفاوتند .
ا Tere SS ery Te Se ا ا ا ا ين
كليسا و ... در عين حال خانه خداست ٠ بنايى كه انسان بايد حضور الهى را در لن حس كند و از نزول رحمت بارى
تعالى كه از روح منبعث مى شود فيض برد .
STS ا ل ا ا ال Bree ee)
we.
۳
جک ملس
تک
لد
ی
ی
Base
ma
2
0
صفحه 16:
reer terre aD eie Ser Cen te eLearn SL nie Tce.
ل ال ل ل ا ٩ Deere) وبرك وحيوا
00 ا م ا ل ie Dees ce AeA L Cae AIS IE Let Tes
Ee One بح
PES ene ا
eae een tee ee
Cre geen ee eee ae
در مقابل خالق نين هست
صفحه 17:
1 SP Pee SESS) ALLO ee IST DL a oe
2021111111 9 و
er Seen Ls Se Sea aS Orn SES ORT err reer ree
vere Pe yee ee Leen een tr eer oe Ene, Oe BY YS On Ces Teer eed
دايسره Ere فروه شده وهم اكنون نين در همدء فرهنك ها كم و بيش نماد تعهد,
فضایی متدس جادویی و محافظت شده است
صفحه 18:
صفحه 19:
:مريع
نماد شناسى مربع به ميرران زيادى با صليب رابطه دارد. بخصوص كه صليب
رابطه ای ظریف میان عدد چهار با مربع برقرار می کند. صلیب بیش از هر
Srl Ee Sect ee ero) م ا ا Seer
هاى دو كانه صليب با تشكيل جهار نتطه در انتهاى خود مبناى تماى نماد هاى
ا ا ل ا 0
ل ل ا ال ا ا 0
a el TS)
بخصوص كه صليب رابطه اى ظريف ميان عدد جهار با مربع برقرار مى كند.
۱
Aen TOTO SES eC Mey te] ل 1
PES ST ord CDE ECEC SERA CTIBY Coote PEAY c
en Se IHD ES ESS ۱
تبدیل شکل دایرره به مربع نمایانگر یک یگانه
ا ner 00
مربع زمینی در بیت المقدس آسمانی. کف در
Seen ا ا
Oem ا Tees NT
اعتلای نفس است و تبدیل مربع به دايره وبام
roan م
ميابد كه نماد دايره و كيهان است.
صفحه 20:
صفحه 21:
: مثلث
نماد آتش نماد خزرد نخستين جلوه اى از داناليى بيكرران وعالم Leh On ۱
YC SOS Time heme nr ry
ورد تساوی الاضلاع ۰
ورد قانم الزاویه ۰
شرت ختلف الاضلاع ۰
متلت متساوی السا
صفحه 22:
نمونه موردی...
صفحه 23:
گنبد این آرامگاه از
PA re ee eeey
۱۳
بندى هاى متتوعى
در أن وحود دارده به
نحوى كه ناظس معمولى
نمی تواند بسادگی فر
pes 0[
9
rrrn es) ۳۳۱ ۶
صفحه 24:
مقبره خیام :
این بنای جادویی کار معمار زیر دستی به نام استاد هوشنگ سیحون است
oe) ۱
wee ier ee ered ۱
طراحى كنم كه آرامكاه خيام وامامزاده محروق تداخل بيدا نكند به همين
منظور من براى باغ محورى عرضى تعريف كردم تا آرامكاه را كه در
كوشه شمال شرقى باغ قرا داشت از امامزاده جدا كنم . از طرفى ديكر در
SS nem nS م اا ا See Sues
که :من آرزو دارم مزارم در جایی باشد که در بهاران برگ گل روی مزارم
ceed ole (ed ال
Be ote ere RO See ee aCe Oe
قرار دارد فصل بهار شکوفه های زرد آلو روی مزار میریزد . خیام
eee OPC IC PCH: Kura rrRTOnNS PEC OTS RS 1[
مزارش تجلی پیدا کند من ده پایه برای آرامگاه در نظر گرفتم عدد ده اولین
عدد دو رقمی است و پایه و اساس بسیار از اعداد می باشد از هر پایه دو
ere te ie sen nord 9
تیغه هابر خورد میکنند و از روبه رو بر روی پایه مقابلشان پائین می آید
همه اين تیغه های مورب در محور عمودی وسط برج همدیگر را قطع
CRUSE TS Ne Sant Bete vos Care teet ES weer O01 0
سنبله جنبه ریاضیان خیام است از طرف دیگر تقاطع تيغه ها در سقف
آرامگاه یک ستاره به وجود می اورد که سنبل ستاره شناسی خیام محسوب
۳
Pe ee es Pe ee err re rere rere pee
Per REV Crt Bre bro erencres eer mir eon Percy
انتخاب رباعیات نیز به وسله مرحوم استاد جلال همایی انجام شد رباعیاتی
1 Cece Pee ear pepe eee rer ec)
el Bee ES eee Se ere es
كل مجموعه نوشته شد .
صفحه 25:
۰
منابع...
کتاب حس وحدت .نادر اردلان
مفاهيم معمارى در معمارى سنتى
هندسه در معمارى اسلامى
0221 ۸ 4
ها سیم Pasis
Www ear. ie
