سایروسایل نقلیه

حمل و نقل و لجستیک

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۱۱۸ اسلاید

vafa

صفحه 1:
حمل و نقل زمینی

صفحه 2:

صفحه 3:
بار خطرناک و غیر خطرناک ‎Ste‏ به بارى كفئه مى شود كه براى بهداشت السازه حيؤان و محبط زيسث خطرناك بوده و بايد حمل ولقل أن تحت شرايط خاص و ويزناى صورت يذبرد و حمل ونقل ابن مواد نبازمند مهارت و تجربه كافى موباشد. به طور مثال می‌توان به انواع ف أوردهاى نفتى» انواع أسيدها و موادى مانند أزيست يا أواع باطرىها كه براى مخيط زيست مغر هستند أماره نمود. اما بارهاى غير خطرناك به بارهابى أطلاق مى شود كه به خودى خود يهداثنت انسان: حيوان با محيط زيست ‏را به مخاطره نمى أندازدء ما در أبن درس راجع به كالاهاى غبرخطرناك صحبت خواهيم كرد كه اين بارها به بارهاى عام

صفحه 4:
الف) بارهای استوانه‌ای: این بارها دارای شکل استوان‌ای می‌باشند شکل ۱- نمونه‌هایی از بارهای استوانه‌ای

صفحه 5:
ب) بارهاى تخت: همان گینه که از سم اين بارها بر مى أيد به بأرهابى كفته مى شود كه نت بوذه و ذاراى ارتفاغ كمى ‎[Sy ath‏ نمونفاى از بارهاى تخت را مشاهله مي كنيل vO شكل - نمونداى از بارهاى تخت

صفحه 6:
ج) عدل, که گونی: خموسیت ای این ررکم کم حجم زياد وابعاد يزرك مى ‎J ga‏ له در کل آنشان داله شده است, شكل 1- تموناى از عدل

صفحه 7:
د) پک‌ها:بسته یکپرچه‌ای است (شامل:کارتن, کیسه و..) كه از يك يا جندين لايه يكسان با متفاوت بوده و جهت حمل» أن را بر روى بالت قرار مى دهند. بالت صفحه مشبك جوبى با فلزى اسست كه بك روى أن قرار كرفته و مى توائد اصملكاك بين بار و باركير را حتىالامكان براى يابدارى بيشتر بار افزايش دهد. 1 5 1 شکل ۴ نمونای از پکها

صفحه 8:
6) بالذل: برجى مصنوعات فلزى يا چویی که درای سمحعقطع کم و طول زياف هستئل ويا هع يستايندى مى ونيد را ‎wuss Jab‏ اين مصنوعات بايد با وزن حداكثر 1000 كبلوكرم وبا مفتولهابى با قطر حداقل ل ميلومتر ويا تسمه بستدبندى شوند. شكل 0 نمونداى از باندل را نشان مىدهد. شکل ۵ نمونه‌ای از لها

صفحه 9:
و) بارهای محاط: به بارهایی گفته می‌شود که توسط دیواره‌های با گیر وسیله نقلیه احاطه می‌شوند. بارهای فله. کارتن‌هاء جعبدها و.. شامل ابن دسته بارها هستند. بار فله كه در تصو, نشان داده شده است به بارهايى كفته مىشود كه نيازمند بستهبندى خاصى نبوده و فقط در بارگیرهای دیوارهدار حمل می‌شوند. از أن جمله مىتوان به انواع محصولات کشاورزی صنعتى و معدنى أشاره كرد. شكل عد تموتقام :اق ‎Milena‏

صفحه 10:
ز) بار متحرک: برخی از بارها در داخل بارگیر وسیل‌نقلیه دارای حرکت زبادی می‌باشنده لدا جهت حمل این بارهاء حرکت أنه بايد مدنظر قرار داده قطعات معلق داخل وسیه‌نقلیه. همچود به بارهایی همچون حیوانات, مایعات بسته‌بندی نشده حمل بنزین یا گازوئیل در تانکره كوشت حيوانات و.. كه امكان حركت داخل باركير را ذارا هستند. بار متحرك از بارهاى متحرك ذر شكل 7 نشان ذاده شده است. كفته مىشود. حيوانات به عنوان نمونهاى شكل ‎-١‏ نمونداى از بارهاى متحرك

صفحه 11:
شکل ‎-٩‏ ترکیب بسته‌یتدی‌های ساده و ساخت بسته‌های بزرگتر

صفحه 12:
6 سسته‌بندی مضاعف با پالت سس جع سس هر چند از پالت می‌توان برای بسته‌بندی ساده مثل حمل قطعات ماشین‌آلات استفاده کرد اما از پل اغلب براى حمل بارهای بسته‌بتدی شده مضاعف یعتی چندین بسته کارتن و یا کیسه‌های کالا استفاده می‌شود. بسته‌بندی روی پالت باید به گون‌ای مناسب صورت پذیرد به طوری که از لا در برابر آسیب‌های ناشی از عوامل مکانیکی و محیطی مانتد محیط نمناک نور خورشید. دستبرد. خسارات ناشی از بارگیری مجدد و طولانی شدن مدت نگهداری کالا در انبار و ساير عوامل محافظت کند. نیس به وسیله تسه بار رآ روی ‎ee‏ وج ‎Bele eb ew eo‏ و مکی شون که بد تعلسی اوه با روی وافت قرو وله شود مرای این «عتلور می‌تولن از نبغی‌های بلاستيكى زمسافظ لبداى) استفاده سود همچنیی محاقط لبهای باعث مىشود كه تسمه يه يار صدمه تون و بار باعث پاره شدن تسمه نشود (شکل ب). شکل ب- نحوه بستن تسمه و محکم کردن بار روی پالت

صفحه 13:

صفحه 14:
وسیله نقلیه باری ساده یا تک شاسی به وسیله نقلب‌اییباری اطلاق می‌شود که تمام محورهای آن به یک شاسی متصل شده باشد. در ای انت‌ها, کامیونت‌ها, کامیو وسیلهنقلیه کل وزن وسیله و بار موجود, روی یک شاسی و محورهای شکل ۱۱- نمونه‌ای از کامیون کمپرسی

صفحه 15:
یل له ری رکه از یک وسیله کشنده و یک یا چند نیمه یدک یا یدک تشکیل شده است که می‌توند شامل ترکیبات مختلف کشنده و نیمه یدک و یا کشنده و یدک باشند. بهعبارت دیگر از دو یا جند قطعه شاسی تشکیل شده و هر قطعه دارای دو پا چند مور است. بر ای ای ول بای مرک موی با کاربری‌های متفاوتی وجود دارد. در بخش‌های بعدی خصوصیات مربوط به هر نوع به همراه ترکیبات و زیر مجموعه‌های مو: شکل ۱۲ نمونهای از نیمه یدک

صفحه 16:
کشنده بخش اصلی یک وسیله‌نقلیه مرکب. کشنده است و اصولاً رای کشیدن نیمه یدک‌ها با یدک‌ها طراحی شده است. کشنده‌ها پا توجه به نیروی مورد نیاز جهت کشیدن و تغیبر مکان باره دارای موتور نسبتا قوی و تعداد محور متفاوت می‌باشند. کشنده‌ها درای انواع شاسی‌های باری مختلفی می‌باشند که قابلیت حمل انواع یدک و نیمه یدک‌ها را دارند (شکل ۱۳) شکل ۱۳- نموه‌ای از کشنده

صفحه 17:
Su ‏محور يا بیشتر هستند و ساختمانآن, طوری است که كليه وزن بار را بر روى خودشان حمل‎ ١ ‏يدكها مجيز به حداقل‎ ‏می‌کنند وبا توجه به كارايى مورد اننظار در أنواع مختلف ساخته مى شوند. بدكها توسط مالبند به كشنده متصل مىشوند‎ (شکل ۱۴ شکل ۱۴-نمونهای از یدک و کامیون

صفحه 18:
نیمه یدک نیمه یدک‌ها مجهز به یک یا چند محور در عقب می‌باشند که با توجه به کاربری؛ در انواع مختلف کفی, ‎la gel‏ مخزن‌دارد و... ساخته می‌شوند. نیمه یدک‌ها توسط صفحه ریش (با چرخ پنجم) یا شترگلو به کشنده متصل شده و قسمتی از وزن بار را بر روی محورهای عقب کشنده اعمال می‌کنند. در ایان به مجموعه نیمه یدک و کشنده که از طریق صفحه اتصال تربار به یکدیگر متصل شده باشنده تريلى و به مجموعه ثیمه یدک و کشنده که از طریق شترگلو به یکدیگر متصل شده باشند. کمرشکن اطلاق می‌گردد. کمرشکن‌ها به دليل نحوه اتصال از طريق شتركلو قابليت حمل بارهاى با ارتفاع زياد را دارند (شكلهاى 510 ‎(VF‏

صفحه 19:
باركير مسقف وسيلاتقليه داراى باركير مكمب مستطيل شكل فلزى و غير قابل نفوذ به وسيله أب و برلى حمل مود غذایی و دریی و محصولات يستى و.. مورد استفاده قرار هي كيرد (شکل ‎ANY‏ شکل ۱۷-نمنای از بارگرمسقف

صفحه 20:
باركير يخجالدار نوعى أز باركير نيمه يدك است كه مىتوان براى حمل مواد غذابى و بارهاى فاسدشدنى از نها بهره كرفت (شكل 18). شکل ۱۸- نمی از باركير يخجاردار

صفحه 21:
بارگیر مغزن‌دار (تانكر) نوعی بارگیر است که برای حمل مایعات. مواد شیمیایی مواد سوختی و.. از آن استفاده می‌شود. جنس این نوغ بارگیر لب از فل با یگس مىباشد به إن ‎ey‏ باگره: مد با کر گت یش (شکل 3 شکل ‎-1٩‏ نمونه‌ای از بارگیر مخزن‌دار

صفحه 22:
باركير بغلدار جادرى ف نوع كفى» دارا ديواره بوده كه اين امر موجب امنيت و بايدارى بيشتر بار مىشود. اما اين نوع باركير فيز ذاراى محدوديتهايى أست و مىتواند براى حمل بارهای بسته‌بندی شده پسیار مفید باشد (شکل ۲۱). vl شکل 1۱- نمی ری نار 682

صفحه 23:
اصول کلی بار گیری» تخلیه و استقرار بار روی بارگیر اصل ‎-١‏ هر حين باركيرى بايد دقت نمود كه ضمن تميز بودن سطح باركير بركيرى در سطحى صاف انجام كيرد. شيبهاى كوجك محل باركيرى باعث متمايل شدن بار در جهت شيب شده و هنكامى كه وسيله نقليه در طول مسير روى سطح صاف قرار م ىكيرد بار كمى حركت م ىكند. اصل 1- بايد ابعاد بار با ابعاد وسيلهنقليه از حيث طول. عرض و ارتفاع متناسب باشد. اين تناسب بايد مانع تجاوز بارها از حدود تعيين شدة در مقررات حمل‌وتقل بارها در داخل کشور شود. عدم تناسب ابعاد بار با ابعاد باركير در شكل به وضوح مشخص است (شکل ‎AVY‏ ‎pas VT SS‏ تانب بین پازوپارگیو هر شکل الق ‎

صفحه 24:
اصل ۳- باید در هتگام بارگیری به دستورالعمل‌های ارائه شده توسط فرستنده کالا توجه کرد. به خصوص در مورد بارهای ‎pe‏ ه کالا روش بارگیری آن را اائه می‌نماید اصل ۴- در هنگام بارگیری بایدراننده وسیلهنقلیه یا هر فرد دیگری که بارگیری می‌نماید از کلاه ایمنی» عینک؛ دستکش و.. استفاده نماید. اصل۵- از بارگیری بر روی کفی‌های با سطح بارگیر بدون اصطکاک باید جداً پرهیز نمود.

صفحه 25:
شكل؟-5: مركز ثقل بارها ايد از وسط محورهاى عقب جلوتر باشد.

صفحه 26:

صفحه 27:
opp ange 2 ‏جرثقيلدستى جرع لستى تك معوره‎ ee Sil ‏شكل 17- هی دستی مخصوس بلندکردن و جاباجا كردن بار‎

صفحه 28:
Site لیفتراک وسیله‌ای است که چهت بلندکردن و حمل بارها و انبار کردن آنها تا ارنقاع مناسب مورد استفاده قرار می‌گپر این وسیله ویژگی‌های مختلفی دارد و علاوه بر حمل بار (به ویژه پالت) در جهت افقی و عمودی می‌توان با اضافه کردن گیره‌ها به جای شاخک‌ها برای برداشتن» کشیدن» لیفتراک نشان چرخبدن انواع بارها از آن استفاده کرد. در شکل ۲۷ اچزاء حفاظبالاسری a9 Se جع های ‎te‏ سيلندر هیدرولیک کچ کنده شکل ۲۷-اجزاء لیفتراک

صفحه 29:
شکل ۲۸- یلند کردن بار توسط لیفتراک

صفحه 30:
جرتقیل جرنقیل. ماشیتی است که برای بالا و پایین بردن بار و جایه‌جا نمودن بار در حالت معلق مورد استقاده قرار می‌گیرد. جرتقبل دارای الواع مختلفی با توجه به نوع کاربرد می‌باشد (شکل ‎.۲٩‏ چرقیل شامل ۸ ۱- نوع تلسکوپی؛ بوم! آن به صورت کشوبی بوده و قابلیت ازدیاد لول دارد. در این نمونه برای استقرار جرثقیل در هنگام کار حتماً باید از جک استفاده گردد. ۲- نوع بوم خشک: بوم آن به صورت قطعات قلزی می‌باشد که به صورت مفصل به یکدیگر متصل می‌شوند. بیشتر این جرئقيلها دارای چرخ‌های زنجیری می‌باشند. *- نوع جرثقيل برجى: اين نوع جرثقیل در محلی مشخص ثابت می‌کرده و بوم آن دارای حرکت دوار است. ۴- نوع سقفی: این نوع جرثقیل بیشتر در سوله‌ها و کارگاه‌ها مورد استفاده قرارمی‌گیرند و روی یک ریل و زیر سقف حرکت می‌کنند. TX 0-8 ly ‏شکل ۲۹-نراع جرتقیل‎ مختلفی می باشد که متداول‌ترین آنها بدین شرح است

صفحه 31:
رمپ بارگیری یا همسطح‌کننده عمده آسیب به مود اولیه و یا محصول نهایی در زمان بارگیری یا تخلیه باراقاق می‌افتد. این امر عمدتاًناشی از اختلاف سطح وسبلهنقلبه باربوى و سطح کارگاه می‌باشد. استفاده از رمپ‌های بارگیری برای کاهش آسیب به محصول نهایی بسیار مفید خواهد بود. رمپ‌های بارگیری به دو نوع ثلبت و متحرک (نسمه نقاله) تقسیم می‌شوند. رمپ‌های ثابت امکان بارگیری و تخلیه بارهای بزرگ توسط وسایلنقلیه بارگیری مثل لیفتراک را فراهم می‌سازد و رمپ‌های متحرک یا تسمهنقالهامکان بارگیری بارهاي کوچک ولی با تعداد زباد مثل انواع كيسه را به آسانی امکان‌پذیر می‌سازد (شکل ۳9 شکل ۲۰- انواع رمپ بارگیری

صفحه 32:
بود وسيعى در صتايع مختلف به ويزه كارهاى حفاری و اهی تسطیح رند و غمدتا براى حمل توده‌های مختلك مورد استقا: میگیرند. با لودرمیتوان ماد خاکی نظیر سنگ شکسته: پسم‌اند کارخانجات و واحدهای صنعتی و غیره را داخل کامیو: اک صتولية ابل باربو ويخنته و أنها را يو كرد. لودرها براى باربردارى از جبهد کارهای سست و کم ارتقع (مند معاین شن و ماسه), تخلیه در ارتفاع كم و حمل در قواصل کم (کمتر ۲۰۰ متر)مورد استفاده قرار م ىتكيرد. چرخ لاستیکی چرخ زتجیری شکل ۳۱-انواع لودرها

صفحه 33:
‎JSS‏ ۳۴- نحوه کاهش بندها در مهار بارهای استوانه‌ای

صفحه 34:
چیدن بارهای استوانه‌ای به روش عرضی در چیدمان عرضی, بارهای استوالهای به كونداى روى باركير قرار مى كبرند كه جشمى بار استوانهای در امتداد عرض با رگیر قرار گیرد. از آنجا كه در اين نوع جبدن بارهاى استوانهاى بار مى نواند در امتداد طول باركير بغلتد از ابن رو بارهای استوانه‌ای بهوسیله دو بند طبق شکل (۳۸) بسته مىشوند. ابن بددها هر بك از يك سمت بار عبور كرده و در طرف دیگر و در همان سمت به بارگیر متصل می‌شوند. در هنگام استقرار با روی بارگیر همچنان ‎pig a ab‏ مناسب بار روی بارگیر توجه گردد. شکل ۳۸- تحوة مهار عرضی رل‌ها

صفحه 35:
شكل ۴۹- نحوه چیدن ردیف‌های باندل روی هم

صفحه 36:
ل) حمل ونقل داخلى: بانامه با حمل ونقل بي نالمللى: راهنامه

صفحه 37:
وزارت راه و ‎shen‏ ‏مازماث راهداری و حمل و تقل جاده ای پارنامه جاده اي داي sae ‏لواصيتات معل‎ ak kn it fk yal ‏و ناگی‎ تام و ما ‎sb ne tg ak pk ep Sea fa Np aly i‏ امساره ‎re‏ — ميته وس كفب ‎Byam‏ سرشرهر. رز کار سا .ساره روش را ازور هچ نف مق انام مصوله.-. وززؤتيلوكروإسجبائيترا !نوع بسثه بشي _تعاديست يدا باركيرن ‎male‏ تقليه ميقع [عل عرليه. ويشكربه...--- بالإماذه كوه ..- حق يبان ‎ag‏ لا ريال ‎pt yeep‏ ضمن اعلام وصول خالاى مشرج در مئن بارنامه منعهد مى كردد أن را حداكثر ‎Ag gh ap ef‏ مد ور تشه رده / تريخ تم ونم وی یرنه تاريخ عير و اه موسسة با روكت حمق و عل

صفحه 38:
شکل ۳- تصویر و اثر انگشت راننده

صفحه 39:
شکل ۶- ثبت اطلاعات

صفحه 40:
۴ شرکت‌های حمل‌ونقل بار

صفحه 41:
3 ۰ ۱ WS pda’ Jo ۰ ps jb gece وزن و نعتواى بستها مدت زمان نا تعويل ‎YS‏ سير حمل كلا قي ليو نا صاحب كلا Au شکل ۲- اطلاعات مهمی که منصدی حمل باید از صاحب کاا بگید. 1 1

صفحه 42:
ار رارق مدای رجا ود هر موجب این وه ه شرت حمل ول ‎inthe‏ لال و سديويت. تالى آنلى | ‎ae Pope aha “a‏ اجازه داده منوه در سراسیر شور مر امر حمل ول جاع الى مافقى ‎ah i ys AE pg TE‏ شکل ۷- یک نمونه پروانه فعالیت شرکت حمل‌ونقل ناز

صفحه 43:
كنترل تريخ اعبار يرال ليت سس در مرت ایا نبا رهم ‎borer‏ درخواست wad وا وا رل لوط اليه ميري ‎wey‏ دهد ال فيه ی ند بير جز م ينوم مراع و رولب 1 عم گرا فا علد won egos ‏لمر رار‎ تسج مهرد 7 ۳ ۳ کب شکل ۸ روند درخواست تمدید يروانه فعاليت بر اساس تاريخ اعتبار روى أن

صفحه 44:

صفحه 45:
‎JSS‏ ۲۷- مرکز معایته قنی خودروهای حمل يار

صفحه 46:

صفحه 47:

صفحه 48:
(لیفتراک مخصوص کانتینر)

صفحه 49:

صفحه 50:
شکل ۸- کامیون با اتاق عایق‌بندی شده

صفحه 51:

صفحه 52:
شکل ۱۲- وانت یخچال‌دار

صفحه 53:
براى ثبت و لانترل لما ار ايارى به نام ترمو ئراق استفاله مى شود اين دستكاه در طول زهان و در بأردهاى مشخص دما را ثبت و لهدارى مىكنل. نمولاى أر ترموكراف رادر شكل ۱۲ می‌توان مشاه کر

صفحه 54:

صفحه 55:
شکل 2۲۹ نمایی از تانکر حمل شیر:خام

صفحه 56:
شکل ۲- وسیله‌نقلیه با بار غیرعادی

صفحه 57:
شکل ۲۳۵- آسکورت

صفحه 58:
شكل ‎-١١‏ بارهلى ترافيكى دايرداى شكل

صفحه 59:
خکل :۲۵-عبوو:محمولة کزایکی از کت

صفحه 60:
شکل ۲۷- بارگیری غیر مجاز

صفحه 61:

صفحه 62:

صفحه 63:

صفحه 64:
ein lhe ie! ‏شیوه رای -هوابی -دربیی‎ ” (Roll ou-Roll off}, ‏شیوه رو‎ ۲ شموه رو رو مجموعداى از روش‌های حمل از جمله دربا و خشکی) است و بیشترزمانیمورد ‎gu lean 9,8 ca Goll‏ وارد کشتي شله و يس أز رسيدن به مقصده ريق خشكي كلا ‎vole Mal‏ كلا منتقل ‎AS,‏

صفحه 65:
ده به هواپیما شکل ۲۶- انتقال بار از جاده به هوا

صفحه 66:
در اینجا به نمونه‌هایی از این تریدورهای بین‌لمللی که حمل 25 به صورت ترئیبی از جمهوری اسالمی ابان عبور می‌نماینداشاره می‌شود. ‎-١‏ كريدور بينالمللى حمل ونقل شمال - جنوب (دريابى - جاذداى با ريلى) ‎International North - South Transport Corridor(INSTC)‏ ‎ ‏شکل 18- کریدور حمل‌ونقل ببن‌المللی شمال - جنوب

صفحه 67:
۲- کریدور شرق- غرب با جاده باستانی ابریشم (ریلی- جاده‌ای- دریایی) شکل ۲۰- کریدور شرق ‏ غرب

صفحه 68:
۳- کریدور جنوبی آسیا (جاده‌ای- ریلی- جاده‌ای- دربایی)

صفحه 69:
شكل ‎-١١‏ تصوير كلى از أنواغ شيودها ى حمل ونقل

صفحه 70:

صفحه 71:
3 ‏خسارت‎ -۳۶ JS ‏خسارت به بار ناشی از حاد:‎ a ‏بی از حادثه برای ک‎

صفحه 72:
radar pilot house cargo boom flagpole upper deck bulwark capstan hawsehole bow anchor

صفحه 73:
Passenger Liner

صفحه 74:
Cruise Liner

صفحه 75:

صفحه 76:
سا = ‎a‏ ۳ مك 9 ةن مش ولد و دانعهنطه »۳ للد = ‎areata‏ ل ا ‎GOAL‏ ل 01

صفحه 77:

صفحه 78:

صفحه 79:
1 3 تسیب — ome ‏اب مص هت‎ eee a ‏و‎ ‎“a ‎— 3

صفحه 80:

صفحه 81:

صفحه 82:

صفحه 83:
ani 251111] j iz 1 2

صفحه 84:

صفحه 85:

صفحه 86:

صفحه 87:

صفحه 88:

صفحه 89:

صفحه 90:
Hydrofoil

صفحه 91:

صفحه 92:
Hovercraft HOVERCRAFT aynamic radar propeller fin contro! deck bow door ramp rudder flexible passenger skit ‏ما مها مهو‎ skirt entrance finger drive gear box air intake

صفحه 93:
۱۱ ma 31 ums ‎“mm (‏ ووس ها ‎ ‎rs ‎۱۱۸۸ LL ‏زر هه‎ Uniti, ‎

صفحه 94:
Oil tanker (side view) Oil Tanks Empty | ۱ ۱ | Bridge} Euel Tank.

صفحه 95:
LPG carrier

صفحه 96:
LNG carrier Compressor Engine Gearbox

صفحه 97:

صفحه 98:
Ro - Ro ship

صفحه 99:
Bulk carrier

صفحه 100:
Tugboat

صفحه 101:
pplier Su 1

صفحه 102:
Grab dredger

صفحه 103:
Heavy-lift vessel

صفحه 104:
+ سپس و ‎eg‏ ——

صفحه 105:

صفحه 106:

صفحه 107:
Suez -48days (11626) -Suez Canal restrictions Cape of Good Hope -56 days (13522nm) Panama -52 days (12475) -Panama Canal restrictio ns

صفحه 108:
Hazardous Materials Transportation

صفحه 109:
طبقه بندي كالاهاي خطرناک LABELS, MARKS AND SIGNS

صفحه 110:
كلاس 1- مواد منفجره مواد منفجره به مواد جامد و مايعي اطلاق میشود که قادرند از طریق واکنش هاي شيميايي با تولید گاز» دما سرعت یا فشار به محیط اطراف آسیب وارد کنند. مواد آتش زا حتي در مواقعي که کاز تولید كنند نيز جز مواد منفجره تلقي مي شوند. مواد آتش زا به مواد يا تركيبي از موادي اطلاق ميشود كه قادرند از طريق كرماء فور» صداء كازء يا دود توسط يك واکنش شيميايي گرمازا و غیر انفجاري از خود تاثيري بر جاي گذارند.

صفحه 111:
کلاس دوم-گازها کازها بر اساس ويزکيهاي شيميايي با تاثیرات فيزيولوژيکي که دارند به انواع زیر تقسیم بندي مي شوند: قابل اشتعال غير قابل اشتعال و غير سمي سمي يا خورنده

صفحه 112:
كلاس 4-جامدات خطرناك 1-4 جامدات قابل اشتعال 2-4- جامدات خودبخود قابل اشتعال 3-4- عناصري که موقع خیس شدن خطرناك و ‎ad gi‏ گازهاي سمي و قابل اشتعال مي‌نمایند ‎

صفحه 113:
كلاس 5- مواد اكسيد کننده و پر و کسایدهای آلي بسته‌بندي این نوع کالاها به علت سریع‌الاشتعال بودن عوامل اکسید کننده آنها باید محتویات دروني آن را علیه تمام منابع احتراق خارجي حفاظت نماید. اطفاء حریق : از خاموش كننده‌هاي پودر و گاز - و در حريق‌هاي گسترده» آب به صورت سیلاب استفاده شود زمان آتش‌سوزي مي‌بایست از دستگاه‌هاي تنفسي استفاده نمود.

صفحه 114:
1-6- مواذ سمی : مواذ سمی موادی هستند که در عي مور صورت بلعیدن» استنشاق» یا تماس با پوست بدن مي‌توانند باعث مرگ انسان شوند. کلیه مواد سمي در مجاورت آتش یا گرماي بالا از خود گازهاي سمي متصاعد میکنند.

صفحه 115:
مواد رادیواکتیویته به موادي گفته مي‌شود که از خود اشعه‌هاي, الفا - بتا و کاما تولید مي‌نمایند و به علت فوق‌العاده خطرناك بودن این اجسام؛ قوانین و مقررات خاص جهت حمل و نقل و انبارداري آنها با برچسب‌هاي مخصوص موجود مي‌باشد.

صفحه 116:
مواد خورنده موادي هستند که در صورت تماس با بافتهاي زنده» از طریق فعل و انفعالات شيميايي؛ به ‎CORROSIVE‏ ‏آنها آسیب میرسانند با در اثر نشت و تماس با سایر مواد باعث وارد آمدن صدمه به فلزات» ساير كالاها و حتي وسایل حمل و نقل مي شوند.

صفحه 117:
این کلاس شامل موادي است که در سایر کلاس ها قید نشده اند اما تجربه نشان داده که میتوانند خطرناك باشند مانند کبریت» حشره کش‌هاء پنبه نسوز؛ بعضي از مواد شيميايي و غیره. به عبارتي دیگر این گروه شامل مایعات خطرناکي است که در دماي بيش از 100 يا جامدات خطرناكي است که در دماي بیش از 240 درجه مشتعل مي شوند.

صفحه 118:
آلاینده هاي دريايي هستند. برخي از آنه نیز بالايي در ایجاد آلودگيهاي دريايي دارند که به 7 ه هاي شدید دريايي(صاه۳ ‎(Gevere Darke‏ اطلاق میشود. حمل و نقل مواد متفرقه با قوجه به كلاس شان بر اساس قوانين مربوطه در کد10000 و نیز خطري که ایجاد میکنند صورت مي گیرد. مواد متفرقه که شامل کد 1000 نمي شوند ولي در کنوانسیون قید شده اند در كلاس 9 ‎ceed‏

39,000 تومان