کسب و کار

حوادث ناشی از کار

havadese-nashi-az-kar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
برآورد شده‌است که در سراسر جهان سالانه بیش از ۳۵۰٬۰۰۰ مرگ و میر در محل کار و بیش از ۲۷۰ میلیون آسیب در محل کار وجود دارد.[۲] در سال ۲۰۰۰ حدود ۲٫۹ میلیارد کارگر در سراسر جهان وجود داشت. آسیب‌های شغلی منجر به از دست دادن ۳٫۵ سال زندگی سالم برای هر ۱۰۰۰ کارگر می‌شود. ۳۰۰۰ از آسیب‌های شغلی منجر به مرگ و میر شد. شایعترین مشاغل مرتبط با این خطرات در سراسر جهان بسته به صنایع عمده در یک کشور خاص متفاوت می‌باشند. در کل، خطرناک‌ترین مشاغل در کشاورزی، ماهیگیری، و جنگلداری می‌باشد. در کشورهای توسعه یافته تر، شغل ساخت و ساز و تولید با افزایش میزان آسیب‌های ستون فقرات، دست و مچ دست مرتبط می‌باشد.
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1526 بازدید, 0 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “حوادث ناشی از کار”

حوادث ناشی از کار

اسلاید 1: حوادث ناشی از کار و شرایط اضطراریyaserkhorshidii@gmail.comSession 1

اسلاید 2:

اسلاید 3:

اسلاید 4: واژه نامه ایمنی وحوادثايمنيSAFETYدر لغت به معني امنيت و سلامتي است ، ازنظر علمي ايمني ، ميزان يا درجه فرار از خطرات است ، ميتوان گفت ايمني ، حفاظت نسبي و نه مطلق در برابر خطرات است .خطر :(Hazard)منبع يا وضعيتي كه داراي پتانسيل آسيب به شكل جراحت ،‌ بيماري ،‌ خرابي و يا تركيبي از اين موارد باشد . اتفاق :(Incident‌)رويدادي كه منجر به حادثه مي گردد يا پتانسيل تبديل به حادثه را داشته باشد . اتفاق قريب الوقوع (Near- miss) اتفاقي است كه هيچگونه بيماري ، خرابي و يا زياني به دنبال نداشته باشدحادثه :(Accident) رويدادي ناخواسته كه منجر به مرگ، بيماري، آسيب،‌ خرابي و زيان گردد.

اسلاید 5: شناسايي خطر HAZARD IDENTIFICATION : فرايند تشخيص وجود يك خطر و تعيين خصوصيات آنريسك Risk : تركيب فركانس(تكرار) با احتمال يك واقعه خطرناك خاص درپيامدها و نتايج همان واقعه به عبارت ديگر : احتمال وقوع * شدت خطر تجزيه و تحليل ريسك RISK ANALYSIS : استفاده سيستماتيك ازاطلاعات در دسترس جهت شناسايي خطر به منظور برآورد ميزان ريسك به افراد يا جمعيت، اموال و يا محيط زيست. واژه نامه ایمنی و حوادث

اسلاید 6: واژه نامه ایمنی وحوادثارزيابي ريسك RISK ASSESSMENT كل پروسه تجزيه و تحليل ريسك وارزشيابي آن مديريت ريسك RISK MANAGEMENT كاربرد سيستماتيك ، سياستهاي مديريتي ، رويه ها و عمليات ، آناليز و ارزشيابي و كنترل ريسكمهندسي ايمني SAFETY ENGINEERING مهندسي ايمني : مجموعه مقررات يا اصولي كه براي كاهش وقوع حوادث و وقايع به كمك حذف يا به كمك كنترل خطرات بكارمي روند .سيستم ايمني SAFETY SYSTEM سيستم ايمني شامل چهارعنصر انسان ، تجهيزات ، مواد ومحيط است . در تجزيه و تحليل سيستم ايمني بايد تك تك اين عناصر مورد بررسي قرار گيرند اين بررسي در تمام مراحل كاري از قبيل طراحي ، انتخاب، خريد ، آموزش، نصب وكاربري ، نگهداري و تعميرات بايستي انجام گيرد.

اسلاید 7: قوانين مرتبط با بهداشت حرفه اي

اسلاید 8: الف : قانون تشكيلات و وظايف وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي بند 2 ماده 1: تامين بهداشت عمومي ، ارتقاء سطح آن ازطريق اجراي برنامه هاي بهداشتي خصوصا“ درزمينه بهداشت محيط ، مبارزه با بيماريها ، بهداشت خانواده ومدارس ، آموزش بهداشت عمومي ، بهداشت كار وشاغلين با تاكيد بر اولويت مراقبت هاي بهداشتي اوليه با همكاري و هماهنگي دستگاههاي ذيربط

اسلاید 9: ب : قانون كارماده 85: براي صيانت نيروي انساني و منابع مادي كشور رعايت دستورالعملهائي كه از طريق شوراي عالي حفاظت فني ( جهت تامين حفاظت فني ) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي جهت جلوگيري از بيماريهاي حرفه اي و تامين بهداشت كار و كارگر و محيط كار تدوين مي شود، براي كليه كارگاهها، كارفرمايان، كارگران و كارآموزان الزامي است.  ماده 91: كارفرمايان و مسئولان كليه واحدهاي موضوع ماده 85 اين قانون مكلفند بر اساس مصوبات شوراي عالي حفاظت فني براي تامين حفاظت و سلامت و بهداشت كارگران در محيط كار، وسايل و امكانات لازم را تهيه و در اختيار آنان قرار داده و چگونگي كاربرد وسايل فوق الذكر را به آنان بياموزند و در خصوص رعايت مقررات حفاظتي و بهداشتي نظارت نمايند. افراد مذكور نيز ملزم به استفاده و نگهداري از وسايل حفاظتي و بهداشت فردي و اجراي دستورالعملهاي مربوطه كارگاه مي باشند.

اسلاید 10: ماده 92: كليه واحدهاي موضوع ماده 85 اين قانون كه شاغلين در آنها به اقتضاي نوع كار در معرض بروز بيماريهاي ناشي از كار قرار دارند بايدبراي همه افراد مذكور پرونده پزشكي تشكيل دهند و حداقل سالي يكبار توسط مراكز بهداشتي درماني از آنها معاينه و آزمايشات لازم به عمل آورند و نتيجه را در پرونده مربوطه ضبط نمايند.  تبصره 1 ماده 92 :چنانچه با تشخيص شوراي پزشكي نظر داده شود كه فرد معاينه شده به بيماري ناشي از كار مبتلا يا در معرض ابتلا باشد كارفرما و مسئولين مربوطه مكلفند كار او را بر اساس نظريه شوراي پزشكي مذكور بدون كاهش حق السعي در قسمت مناسب ديگري تعيين نمايند.

اسلاید 11: ماده 93: به منظور جلب مشاركت كارگران و نظارت بر حسن اجراي مقررات حفاظتي و بهداشتي در محيط كار و پيشگيري از حوادث و بيماريها، در كارگاههايي كه وزارت كار و امور اجتماعي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ضروري تشخيص دهند كميته حفاظت فني و بهداشت كار تشكيل خواهد شد.  تبصره 1 ماده 93:كميته مذكور از افراد متخصص در زمينه حفاظت فني و بهداشت حرفه اي و امور فني كارگاه تشكيل مي شود و از بين اعضا، دو نفر شخص واجد شرايطي كه مورد تائيد وزارتخانه هاي كار و امور اجتماعي و بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي باشند تعيين مي گردند كه وظيفه شان برقراري ارتباط ميان كميته مذكور با كارفرما و وزارت كار و امور اجتماعي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي باشند.

اسلاید 12: ماده 95: مسئوليت اجراي مقررات و ضوابط فني و بهداشت كار به عهده كارفرما يا مسئولين واحدهاي موضوع ذكر شده در ماده 85 اين قانون خواهد بود هر گاه بر اثر عدم رعايت مقررات مذكور از سوي كارفرما يا مسئولين واحد حادثه اي رخ دهد شخص كارفرما يا مسئول مذكور از نظر كيفري و حقوقي و نيز مجازاتهاي مندرج در اين قانون مسئول است.  تبصره 1 ماده 96:وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مسئول برنامه ريزي، كنترل، ارزشيابي و بازرسي در زمينه بهداشت كار و درمان كارگري بوده و موظف است اقدامات لازم را در اين زمينه به عمل آورد.  

اسلاید 13: ماده 98: بازرسان كار و كارشناسان بهداشت كار در حدود وظايف خويش حق دارند بدون اطلاع قبلي در هر موقع از شبانه روز به موسسات مشمول ماده 85 اين قانون وارد شده و به بازرسي بپردازند و نيز مي توانند به دفاتر و مدارك مربوطه در موسسه مراجعه و در صورت لزوم از تمام يا قسمتي از آنها رونوشت تحصيل نمايند.  ماده 99: بازرسان كار و كارشناسان بهداشت كار حق دارند به منظور اطلاع از تركيبات موادي كه كارگران با آنها در تماس مي باشند و يا در انجام كار مورد استفاده قرار مي گيرند، به اندازه اي كه براي آزمايش لازم است در مقابل رسيد نمونه بگيرند و به روساي مستقيم خود تسليم نمايند. 

اسلاید 14: 1- ماده 100: كليه بازرسان كار و كارشناسان بهداشت حرفه اي ، داراي كارت ويژه بر حسب مورد با امضاء وزير كار و امور اجتماعي يا وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هستند كه هنگام بازرسي بايد همراه آنها باشند و در صورت تقاضاي مقامات رسمي يا مسئولين كارگاه ارائه شود.  ماده 101: گزارش بازرسان كار و كارشناسان بهداشت كار در موارد مربوطه به حدود وظايف و اختياراتشان در حكم گزارش ضابطين دادگستري خواهد بود.  ماده 104: كارفرمايان و ديگر كساني كه مانع ورود بازرسان كار يا كارشناسان بهداشت كار به كارگاههاي مشمول اين قانون گردند و يا مانع انجام وظيفه ايشان شوند يا از دادن اطلاعات و مدارك لازم به آنان خودداري نمايند، حسب مورد به مجازاتهاي مقرر در اين قانون محكوم خواهند شد.

اسلاید 15: ماده 105: هر گاه در حين بازرسي، به تشخيص بازرس كار يا كارشناسان بهداشت حرفه اي احتمال وقوع حادثه و يا بروز خطر در كارگاه داده شود، بازرس كار يا كارشناسان بهداشت حرفه اي مكلفند مراتب را فوراً و كتباً به كارفرما يا نماينده او و نيز به رئيس مستقيم خود اطلاع دهند.  تبصره 1 ماده 105: وزارت كار و امور اجتماعي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، حسب مورد گزارش بازرسان كار و كارشناسان بهداشت حرفه اي از دادسراي محل و در صورت عدم تشكيل دادسرا از دادگاه عمومي محل تقاضا خواهند كرد فوراً قرار تعطيل و لاك و مهر تمام يا قسمتي از كارگاه را صادر نمايند، دادستان بلافاصله نسبت به صدور قرار اقدام و قرار مذكور پس از ابلاغ قابل اجرا است. دستور رفع تعطيل توسط مرجع مزبور در صورتي صادر خواهدشد كه بازرسان كار و كارشناسان بهداشت حرفه اي و يا كارشناسان ذيربط دادگستري رفع نواقص و معايب موجود را تاييد نموده باشند.

اسلاید 16: تبصره 2 ماده 105:كارفرما مكلف است در ايامي كه به علت فوق كار تعطيل مي شود مزد كارگران كارگاه را بپردازند.  ماده 147: دولت مكلف است خدمات بهداشتي درماني را براي كارگران و كشاورزان مشمول اين قانون و خانواده آنان فراهم سازد.  ماده 156: دستورالعملهاي مربوط به تاسيسات كارگاه از نظر بهداشت محيط كار مانند غذاخوري، حمام و دستشويي برابر آيين نامه اي خواهد بود كه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تصويب و به مرحله اجرا در خواهد آمد.  

اسلاید 17:  ماده 193: وزارت كار و امور اجتماعي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي حسب مورد به منظور تامين كادر متخصص سرپرستي در صورت لازم به افرادي كه در واحد ها به عنوان سرپرست تعيين شده اند آموزشهاي لازم را در زمينه مسائل ناظر به روابط انساني، روابط كار و ايمني و بهداشت كار خواهند داد. آيين نامه مربوط توسط شورايعالي كار تهيه و حسب مورد به تصويب وزراي كار و امور اجتماعي و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ميرسد.  

اسلاید 18: ج: قانون حفاظت وبهسازي محيط زيست :ماده 10 : مقررات جلوگيري ازآلودگي يا تخريب محيط زيست وجلوگيري از پخش وايجاد صداهاي زيان آور به محيط زيست وهمچنين ضوابط تعيين معيار وميزان آلودگي موضوع ماده 9 ومحدوديت وممنوعيتهاي مربوط به حفظ وبهبود وبهسازي محيط زيست به موجب آيين نامه هايي خواهد بود كه به تصويب كميسيونهاي كشاورزي ومنابع طبيعي و بهداري ودادگستري مجلسين برسد. 

اسلاید 19: ماده 11: سازمان باتوجه به مقررات وضوابط مندرج در آيين نامه هاي مذكور درماده 10 كارخانجات وكارگاههــاي كه موجبـــــات آلودگي محيط زيست را فراهم مي نمايند مشخص ومراتب را كتبا با ذكر دلائل برحسب مورد بصاحبان يا مسئولان آنها اخطار مينمايد كه ظرف مدت معين نسبت به رفع موجبات آلودگي مبادرت يا از كاروفعاليت خودداري كنند .درصورتيكه درمهلت مقرر اقدام ننمايند به دستورسازمان ازكاروفعاليت آنها ممانعت به عمل خواهد آمد . در صورتيكه اشخاص ذينفع نسبت به اخطار يا دستور سازمان معترض باشند مي توانند به دادگاه شهرستان محل شكايت بنمايند دادگاه فورا وخارج از نوبت به موضوع رسيدگي ميكند ودرصورتيكه اعتراض را وارد تشيخص دهد راي به ابطال اخطار يا رفع ممانعت خواهد داد . راي دادگاه قطعي است .ماده 12: صاحبان يا مسئولان كارخانجات وكارگاههاي موضوع ماده 11 مكلفند به محض ابلاغ دستورسازمان ، كاريا فعاليت ممنوع شده را متوقف يا تعطيل نمايند. ادامه كار يا فعاليت مزبور منوط به اجازه سازمان يا راي دادگاه صلاحيتدار خواهد بود. درصورت تخلف به حبس جنحه اي از شصت ويك روز تا يكسال ويا پرداخت جزاي نقدي از پنج هزار ويك تا پنجاه هزار ريال يا بهردو مجازات محكوم خواهند شد.

اسلاید 20: د : قانون مجازات اسلامي :ماده 16: ماده تعزير ، تاديب ويا عقوبتي است كه نوع ومقدارآن درشرع تعيين نشده است وبه نظرحاكم واگذار شده است ازقبيل حبس وجزاي نقدي وشلاق بايد ازمقدار حد كمترباشد.

اسلاید 21: ماده 17: مجازات بازدارنده ، تاديب يا عفوبتي است كه ازطرف حكومت به منظورحفظ نظم ومراعات مصلحت اجتماع درقبال تخلف از مقررات ونظامات حكومتي تعيين مي گردد . ازقبيل حبس ، جزاي نقدي ، تعطيل محل كسب ، لغو پروانه ومحروميت ازحقوق اجتماعي واقامت درنقطه يا نقاط معين ومنع از اقامت درنقطه يا نقاط معين ومانند آن  ماده 68: هراقدامي كه تهديد عليه بهداشت عمومي شناخته شود از قبيل آلوده كردن آب آشاميدني يا توزيع آب آشاميدني آلوده ، دفع غيربهداشتي فضولات انساني ودامي ومواد زائد ، ريختن مواد مسموم كننده در رودخانه ها ،‌زباله درخيابانها وكشتار غيرمجاز دام ، استفاده غيرمجاز فاضلاب خام يا پس آب تصفيه خانه هاي فاضلاب براي مصارف كشاورزي ممنوع مي باشد ومرتكبين چنانچه طبق قوانين خاص مشمول مجازات شديدتري به حسب تا يكسال محكوم خواهند شد .

اسلاید 22: ه : قانون تامين اجتماعي :ماده 60 : حوادث ناشي ازكار حوادثي است كه درحين انجام وظيفه وبه سبب آن براي بيمه شده اتفاق مي افتد . مقصود از حين انجام وظيفه تمام اوقاتي ا ست كه بيمه شده دركارگاه يا موسسات وابسته يا ساختمانها ومحوطه آن مشغول كار باشد ويا به دستوركارفرما درخارج ازمحوطه كارگاه عهده دارانجام ماموريتي باشد . اوقات مراجعه به درمانگاه ويا بيمارستان ويا براي معالجات درماني وتوانبخشي واوقات رفت وبرگشت بيمه شده ازمنزل به كارگاه جز، اوقات انجام وظيفه محسوب مي شود مشروط براينكه حادثه درزمان عادي رفت وبرگشت به كارگاه افتاده باشد . حوادثي كه براي بيمه شده درحين اقدام براي نجات سايربيمه شدگان ومساعدت به آنان اتفاق مي افتد حادثه ناشي ازكارمحسوب مي شود.ماده 61: بيماريهاي حرفه اي به موجب جدولي كه به پيشنهاد هيئت مديره به تصويب شوراي عالي سازمان خواهد رسيد تعيين مي گردد مدت مسئوليت سازمان نسبت به درمان هريك ازبيماريهاي حرفه اي پس از تغييركاربيمه به شرحي است كه درجدول مزبور قيد مي شود.

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید