کسب و کارفروش و بازاریابیاستارتاپ و کارآفرینی

خرید و فروش اینترنتی (شرکت پست جمهوری اسلامی ایران)

صفحه 1:
7 ۷ err خرید و فروش اپنترنتی شرکت پست جمهوری اسلامی

صفحه 2:
| ‏تجارت‎ : E - Commerce نیکی امکان تجارت کسب و کاراز طریق اینترنت اکنون ا زجایگاه ویژه ای در کشورهای توسعه يافته بر خوردار است. . زمینه های کاربرد تجارت الکترونیکی بسیار گسترده تر از مبادله کالا و خدمات است .

صفحه 3:
ات ‎wast)‏ ‏ویژگی های تجارت الکترونیکی عبارتند از : - جهانی نمودن تجارت - بررداشتن محدودیتهای زمانی و مکانی 5 - کاهش قیمت منابع جهت خرید ‎ns 5‏ - اضرايش درصد ضروش - دسترسى آسان به اطلاعات ‎py‏ ‏- كاهش هزينه هاى محاملاتى - کاهش هریده های زمانی

صفحه 4:
4 تجارت الکترونیکی (خرید و فیوش اینترنتی) در ساير کشورها يست كره : ۰ -قلم كالا به فروش میر‌سد -دراولین سال تاسیس( ۲۰۰۱ ) 4" ميليون مرسوله تحويل شده است ۸ میلیون دلار درآمد - در سال ۲۰۰۲ پررداخت صورت حسابها آغاز شده است

صفحه 5:
سنگاپور : در سال ۲۰۰۳ حدود ۰۰۱/۰۰۰/۰۰۰/۶ دلار امریکا : در سال ۲۰۰۳ ۰ دلار ایران : در سال ۲۰۰۵ ۰ دلار درآمد

صفحه 6:
4 3 ۰ - ۵۱ -۱ افزرایش وسیع ارائه خدمات به مردم كه در راستای وظاین شبکه پست می باشد -؟ مشا رکت در تحت دولتالکتررونیکی IT , 10] ‏زمینه سازی و گسترش‎ ۳- IT : Information Technology ICT : Information & Communication Technology

صفحه 7:
~ ۱۵۱ -4 ایجاد منابع در آمدی جدید -5 تولید ترافیک پستی -” جذب تررافيك بالقوه كه به شبكه يستى وارد نمی شود )خود پستچی گری( -۷ کاهش سفرهای درون شهرری و بین ‎GA‏ ‏۸ کاهش هزینه های کلان در نقل و انتقالات ‎٩-‏ ایجاد اشتفال و کارآضرینی

صفحه 8:
~ ۱۵۱ -۱۰ ایجاد بستری مناسب بررای ارائه خدمات الکترونیکی بانکها و موسسات مالی ‎1١‏ دسترسى همه مردم در دورترين شهرها و شهمستانها به محصولات قابل ارائه در سايى شهرستانها واستانها ‏-؟١كمك‏ به فروشندكان كالا براى معرفى بهت و دسترسى به بازارهاى جديد

صفحه 9:
wat) ‏نله‎ هر فرد در هر گوشه از ایرران و جهان ( در صورت جهانی شدن طسرح ۶( با در اختیار داشتن و یا دسترسی به یک کامپیوش شخصی که متصل به اینترنت است » می تواند خریدار کالاهای موجود در فروشکاههای الکترونیکی باشد. 37 ب - فروشنده : کلیه اشخاص حقیقی و یا حتوقی که دارای کالایی قابل عرضه در اين بازار باشد كه بتوان انرا بطور فيرزيكى حمل و نقل نمود ميتواند فروشنده بازار در اين طرح باشد ۹

صفحه 10:
as ج - واسط و برقرار کننده ارتباط بین خریدار و فروشنده كه دراين طرم شلرکت پست می باشد

صفحه 11:
4 ee) okt نکته,قابل توحه : رابط و واسط بین خریدار و فرروشنده ؛ نع افرار و سایتی است که هر که در اختیار داشته باشد می تواند محری طرح نامیده شود شبکه پستبه واسطه پتانسیل فوق العاده و مآموریت ویه و در اختیار داشتن قوانین لازم )ماده ۱۲ قررارداد کنوانسیون پکن (بهترین گزینه ‎celeb celle‏

صفحه 12:
4 مراحل خرید کالا از طریق اینترنت الت ) ادتخاب کال توسط خریدار از مایت فروشنده ب ) درياهت كاذ از فروشنده توسط پست و )تحويل كاة به طريدار و دريافت وچه مذارش

صفحه 13:
الف ) انتضاب کال . ممراجعه به سایتهای فروشند گان . برررسی و انتخاب و تکمیل سبد ريد كالا تکمیل فرمهای مربوطه جهت ارسال به ادرس مورد نظس . دریافت شماره سفارشی محموله خود برای پیگیری و رهگیری آن لذ عا > مر

صفحه 14:
| = 1 | مد ‎“aay‏ ‏اهم 7 9 جه ۱ ان اس بات ‎gee‏ ‏اعتبا ‏الب ‎é‏ was

صفحه 15:
CASH ON DELIVERY خریذار پس از انتخاب کالا نحوه پپرداخت را (2601) انتخاب می نماید و مراحل زیر طی می گردد: ارسال سفارش خریید کالا به فرروشنده برررسی موجودی کالا ‎gle Solel pel‏ ارسال کالا به پست و خریداردر صورت موجود بودن کالا تحویل ‎WS‏ به يست واعلام آن در سايت ‏* تحویل کالا به مشتری توسط پست و اخذ رسید ومبلغ آن (ل001)) ‏اعلام در سایت توسط پست به معنی تحویل کالا به خریدارودریافت وجه تسویه حساب با فرروشنده در بازه زمانی مناسب

صفحه 16:
مت کیت ها 52 CREDIT carD كارتهاى امثبارى و هزاره سوم 9

صفحه 17:
4 RARE, AE Qs eh GEAR Gist (2-Delivery) با توجه به فعالیت سایت های مختلف اینترنتی به عنوان بازارهای الکترونیک؛ نقش صنعت پست به عنوان متولی حمل و نقل مرسولات » بسیار درخشان و ممتاز می 29,5 : وجود بانکهای اطلاعاتی قوی و شبکه گسترده پستی » ظررفیت بالایی بای شرکت پست ایجاد نموده است. لذا مطالعه » بررنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب در اين زمينه منجى به درآمد زایی قابل توجه بای شرکت خواهد شد . اگر چه در طی چند سال گذشته » فعالیتهای مختلفی در راستای تجارت الکترونیک توسط شرکتهای خصوصی انحام شده ؛ ولی در حال حاض اعمال مديريت كلان و كنترل فرايند در حوزه حمل کالا توسط شرکت پست بسیار ضروری به نظر می‌سد.

صفحه 18:
با توجه به اهتمام مدیرران ارشد شرکت در 59 خصوص راء اندازی سرویس خرید و فرروش اینتررنتی » ضرایند عملیاتی پرروژه مطابق چارت رویر و آماده گردید . ولی به دليل عدم وجود بستر مناسب سخت افنزاری ونر افاری ‎Darla‏ ‏مطابق ف ايند تعررين شده بيش ذرفت . و متصديان واحدهاى قبول مجبور بودند به یکایک سایتهای طبرف قررارداد مراجعه نموده و سفارشات را دریافت نمایند. از ایو مدیریت پروژه پستا ريد بس آن شد تا با راه اندازی یک بچسمصه) اين مشکل را تفع نموده و نظارت و کنترل ‎Sra celine gate‏ داشته باشد.

صفحه 19:
عملکرد سيستم 8 ‎Deli‏ ‏اين شیستم جهتا کنترل ا از مرحله اخذ کالا از فروشگاه توسط مامور پست تا تحویل کال ء درب منزل خریدار توسط موزع طبراحی گردیده است. ‎base WS e-Delvery cae‏ — اجب بوده و بر روی شبکه جهانی اینترنت اجرا میگردد و تمامی اجنرای درگیر با سیستم خرید و فرروش اینتررنتی ( خرریداران - فرروشندگان - ش رکتهای طرفه قترّارداد و پست) می توانند از امکانات آن استفادهنمایند. ‎ ‎ ‎ ‏در این سیستم » سفارش حمل کالا توسط مشت کین پست خرید که عمرضه کنندگان کالا بر روی سایتهای خود هستند ؛ تولید میگردد. این سفارش بصورت یک المج جارد که بر اساس استانداردهای پستی طراحی و تولید گرردیده در اختیار سیستم دهاج (7-0 قرار میگیررد. ‏سفارشات بر مبنای مشت کین ؛ طبقه بندی شده و در صورت نیاز اولویت حمل آنان ت سپس مطابق تقسیمات پستی سراسر کشور در اختیار مناطق پستی قرار خواهد گرفت. سیستم کلیه عملیات اجرایی را مرحله به مرحله کنتررل نموده و اطلاعات لازم را جهت ارائه به مشق کین آماذه می سازد.بدین ترتیب مشت کین توان پیگیرری سفارشات را خواهند داشت. ‎ ‏ن خواهد شد.

خريد و فروش اينترنتي شرکت پست جمهوری اسالمی E - Commerce : تجارت الكترونيكي امكان تجارت كسب و كاراز طريق اينترنت اكنون ازجايگاه ويژه اي در كشورهاي توسعه يافته بر خوردار است . زمينه هاي كاربرد تجارت الكترونيكي بسيار گسترده تر از مبادله كاال و خدمات است . ويژگي هاي تجارت الكترونيكي عبارتند از : جهاني نمودن تجارت برداشتن محدوديتهاي زماني و مكاني كاهش قيمت منابع جهت خريد افزايش درصد فروش دسترسي آسان به اطالعات الزم كاهش هزينه هاي معامالتي -كاهش هزينه هاي زماني تجارت الكترونيكي (خريد و فر"وش اينترنتي) در ساير كشورها پست كره : - 6000قلم كاال به فروش ميرسد دراولين سال تاسيس( 34 ) 2001ميليون مرسوله تحويل شده است 38ميليون دالر درآمد -در سال 2002پرداخت صورت حسابها آغاز شده است سنگاپور : در سال 2003حدود 000/000/000/4دالر امريكا : در سال 2003 000/000/000/900دالر ايران : در سال 2005 000/260دالر درآمد اهداف : 1افزايش وسيع ارائه خدمات به مردم كه در راستاي وظايف شبكه پستمي باشد 2مشاركت در تحقق دولت الكترونيكي 3زمينه سازي و گسترش IT , ICTIT : Information Technology ‏ICT : Information & Communication ‏Technology اهداف : 4ايجاد منابع در آمدي جديد 5-توليد ترافيك پستي 6جذب ترافيك بالقوه كه به شبكه پستي وارد نمي شود)خود پستچي گري( 7كاهش سفرهاي درون شهري و بين شهري 8كاهش هزينه هاي كالن در نقل و انتقاالت 9-ايجاد اشتغال و كارآفريني اهداف : 10ايجاد بستري مناسب براي ارائه خدمات الكترونيكي بانكهاو موسسات مالي 11دسترسي همه مردم در دورترين شهرها و شهرستانها بهمحصوالت قابل ارائه در ساير شهرستانها و استانها 12كمك به فروشندگان كاال براي معرفي بهتر و دسترسي بهبازارهاي جديد مراحل طرح الف -خريدار : هر فرد در هر گوشه از ايران و جهان ( در صورت جهاني شدن طرح ( ، با در اختيار داشتن و يا دسترسي به يك كامپيوتر شخصي كه متصل به اينترنت است ،مي تواند خريدار كاالهاي موجود در فروشكاههاي الكترونيكي باشد. ب -فروشنده : كليه اشخاص حقيقي و يا حقوقي كه داراي كااليي قابل عرضه در اين بازار باشد كه بتوان انرا بطور فيزيكي حمل و نقل نمود ميتواند فروشنده بازار در اين طرح باشد ج -واسط و برقرار كننده ارتباط بین خریدار و فروشنده كه در اين طرح شركت پست مي باشد نكته قابل توجه : رابط و واسط بين خريدار و فروشنده ،نرم افزار و سايتي است كه هر كه در اختيار داشته باشد مي تواند مجري طرح ناميده شود شبكه پست به واسطه پتانسيل فوق العاده و مآموريت ويژه و در اختيار داشتن قوانين الزم )ماده 16قرارداد كنوانسيون پكن (بهترين گزينه براي اجراي طرح است. مراحل خريد كاال از طريق اينترنت الف ) انتخاب كاال توسط خریدار از سایت فروشنده ب ) دریافت کاال از فروشنده توسط پست ج ) تحويل كاال به خریدار و دریافت وجه سفارش الف ) انتخاب كاال .1مراجعه به سايتهاي فروشندگان .2بررسي و انتخاب و تكميل سبد خريد كاال .3تكميل فرمهاي مربوطه جهت ارسال به ادرس مورد نظر .4دريافت شماره سفارشي محموله خود براي پيگيري و رهگيري آن ب ) پرداخت وجه .1براساس COD .2بر اساس كارت اعتباري CASH ON DELIVERY خريدار پس از انتخاب كاال نحوه پرداخت را CODانتخاب مي نمايد و مراحل زير طي مي گردد: • • • • • • ارسال سفارش خريد كاال به فروشنده بررسي موجودي كاال اعالم آمادگي براي ارسال كاال به پست و خريداردر صورت موجود بودن كاال تحويل كاال به پست و اعالم آن در سايت تحويل كاال به مشتري توسط پست و اخذ رسيد و مبلغ آن ()COD اعالم در سايت توسط پست به معني تحويل كاال به خريدارودريافت وجه تسويه حساب با فروشنده در بازه زماني مناسب CREDIT CARD کارتهای اعتباری هزاره سوم !؟ سیستم الکترونیکی حمل و نقل کاال ()e-Delivery با توجه به فعالیت سایت های مختلف اینترنتی به عنوان بازارهای الکترونیک ،نقش صنعت پست به عنوان متولی حمل و نقل مرسوالت ،بسیار درخشان و ممتاز می گردد .وجود بانکهای اطالعاتی قوی و شبکه گسترده پستی ،ظرفیت باالیی برای شرکت پست ایجاد نموده است .لذا مطالعه ،برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب در این زمینه منجر به درآمد زایی قابل توجه برای شرکت خواهد شد .اگر چه در طی چند سال گذشته ،فعالیتهای مختلفی در راستای تجارت الکترونیک توسط شرکتهای خصوصی انجام شده ،ولی در حال حاضر اعمال مدیریت کالن و کنترل فرایند در حوزه حمل کاال توسط شرکت پست بسیار ضروری به نظر میرسد. با توجه به اهتمام مدیران ارشد شرکت در خصوص راه اندازی سرویس خرید و فروش اینترنتی ،فرایند عملیاتی پروژه مطابق چارت روبرو آماده گردید .ولی به دلیل عدم وجود بستر مناسب سخت افزاری و نرم افزاری اجرای پروژه مطابق فرایند تعریف شده پیش نرفت .و متصدیان واحدهای قبول مجبور بودند به یکایک سایتهای طرف قرارداد مراجعه نموده و سفارشات را دریافت نمایند .از اینرو مدیریت پروژه پست خرید بر آن شد تا با راه اندازی یک Gatewayاین مشکل را مرتفع نموده و نظارت و کنترل بیشتری بر روند اجرای پروژه داشته باشد. ‏Gateway عملکرد سیستم e- ‏Delivery این سیستم جهت کنترل روند حرکت مرسوله از مرحله اخذ کاال از فروشگاه توسط مامور پست تا تحویل کاال ،درب منزل خریدار توسط موزع طراحی گردیده است. سیستم e-Deliveryکامال web – baseبوده و بر روی شبکه جهانی اینترنت اجرا میگردد و تمامی اجزای درگیر با سیستم خرید و فروش اینترنتی (خریداران – فروشندگان – شرکتهای طرف قرارداد و پست) می توانند از امکانات آن استفاده نمایند. در این سیستم ،سفارش حمل کاال توسط مشترکین پست خرید که عرضه کنندگان کاال بر روی سایتهای خود هستند ،تولید میگردد .این سفارش بصورت یک web serviceکه بر اساس استانداردهای پستی طراحی و تولید گردیده در اختیار سیستم e-Deliveryقرار میگیرد. سفارشات بر مبنای مشترکین ،طبقه بندی شده و در صورت نیاز اولویت حمل انان تعیین خواهد شد. سپس مطابق تقسیمات پستی سراسر کشور در اختیار مناطق پستی قرار خواهد گرفت .سیستم کلیه عملیات اجرایی را مرحله به مرحله کنترل نموده و اطالعات الزم را جهت ارائه به مشترکین آماده می سازد.بدین ترتیب مشترکین توان پیگیری سفارشات را خواهند داشت.

51,000 تومان