خرید و فروش اینترنتی (شرکت پست جمهوری اسلامی ایران)
اسلاید 1: خريد و فروش اينترنتيشرکت پست جمهوری اسلامی
اسلاید 2: تجارت الكترونيكي : E - Commerceامكان تجارت كسب و كاراز طريق اينترنت اكنون ازجايگاه ويژه ايدر كشورهاي توسعه يافته بر خوردار است .زمينه هاي كاربرد تجارت الكترونيكي بسيار گسترده تر از مبادله كالا و خدمات است .
اسلاید 3: ويژگي هاي تجارت الكترونيكي عبارتند از :- جهاني نمودن تجارت- برداشتن محدوديتهاي زماني و مكاني- كاهش قيمت منابع جهت خريد- افزايش درصد فروش- دسترسي آسان به اطلاعات لازم- كاهش هزينه هاي معاملاتي- كاهش هزينه هاي زماني
اسلاید 4: تجارت الكترونيكي (خريد و فروش اينترنتي) در ساير كشورهاپست كره : 6000 -قلم كالا به فروش ميرسد-دراولين سال تاسيس( 2001 ) 34 ميليون مرسوله تحويل شده است38 ميليون دلار درآمد- در سال 2002 پرداخت صورت حسابها آغاز شده است
اسلاید 5: سنگاپور :در سال 2003 حدود 000/000/000/4 دلارامريكا : در سال 2003 000/000/000/900 دلارايران :در سال 2005 000/260 دلار درآمد
اسلاید 6: اهداف : -1 افزايش وسيع ارائه خدمات به مردم كه در راستاي وظايف شبكه پست مي باشد -2 مشاركت در تحقق دولت الكترونيكي -3 زمينه سازي و گسترش IT , ICTIT : Information TechnologyICT : Information & Communication Technology
اسلاید 7: اهداف : -4 ايجاد منابع در آمدي جديد-5 توليد ترافيك پستي -6 جذب ترافيك بالقوه كه به شبكه پستي وارد نمي شود)خود پستچي گري(-7 كاهش سفرهاي درون شهري و بين شهري8 كاهش هزينه هاي كلان در نقل و انتقالات-9 ايجاد اشتغال و كارآفريني
اسلاید 8: اهداف : -10 ايجاد بستري مناسب براي ارائه خدمات الكترونيكي بانكهاو موسسات مالي -11 دسترسي همه مردم در دورترين شهرها و شهرستانها بهمحصولات قابل ارائه در ساير شهرستانها و استانها-12كمك به فروشندگان كالا براي معرفي بهتر و دسترسي بهبازارهاي جديد
اسلاید 9: مراحل طرح الف - خريدار :هر فرد در هر گوشه از ايران و جهان ( در صورت جهاني شدن طرح ، (با در اختيار داشتن و يا دسترسي به يك كامپيوتر شخصي كه متصل به اينترنت است ، مي تواند خريدار كالاهاي موجود در فروشكاههاي الكترونيكي باشد.ب - فروشنده :كليه اشخاص حقيقي و يا حقوقي كه داراي كالايي قابل عرضه در اين بازار باشد كه بتوان انرا بطور فيزيكي حمل و نقل نمود ميتواند فروشنده بازاردر اين طرح باشد
اسلاید 10: ج - واسط و برقرار كننده ارتباط بین خریدار و فروشندهكه در اين طرح شركت پست مي باشد
اسلاید 11: نكته قابل توجه :رابط و واسط بين خريدار و فروشنده ، نرم افزار و سايتي است كه هر كه در اختيار داشته باشد مي تواند مجري طرح ناميده شود شبكه پست به واسطه پتانسيل فوق العاده و مآموريت ويژه و در اختيار داشتن قوانين لازم )ماده 16 قرارداد كنوانسيون پكن (بهترين گزينه براي اجراي طرح است.
اسلاید 12: مراحل خريد كالا از طريق اينترنتالف ) انتخاب كالا توسط خریدار از سایت فروشندهب ) دریافت کالا از فروشنده توسط پستج ) تحويل كالا به خریدار و دریافت وجه سفارش
اسلاید 13: الف ) انتخاب كالامراجعه به سايتهاي فروشندگان بررسي و انتخاب و تكميل سبد خريد كالاتكميل فرمهاي مربوطه جهت ارسال به ادرس مورد نظردريافت شماره سفارشي محموله خود براي پيگيري و رهگيري آن
اسلاید 14: ب ) پرداخت وجهبراساس COD 2. بر اساس كارت اعتباري
اسلاید 15: CASH ON DELIVERYخريدار پس از انتخاب كالا نحوه پرداخت را COD انتخاب مي نمايد و مراحل زير طي مي گردد:ارسال سفارش خريد كالا به فروشنده بررسي موجودي كالا اعلام آمادگي براي ارسال كالا به پست و خريداردر صورت موجود بودن كالاتحويل كالا به پست و اعلام آن در سايتتحويل كالا به مشتري توسط پست و اخذ رسيد و مبلغ آن (COD)اعلام در سايت توسط پست به معني تحويل كالا به خريدارودريافت وجهتسويه حساب با فروشنده در بازه زماني مناسب
اسلاید 16: CREDIT CARDکارتهای اعتباری هزاره سوم !؟
اسلاید 17: سیستم الکترونیکی حمل و نقل کالا(e-Delivery) با توجه به فعالیت سایت های مختلف اینترنتی به عنوان بازارهای الکترونیک ، نقش صنعت پست به عنوان متولی حمل و نقل مرسولات ، بسیار درخشان و ممتاز می گردد . وجود بانکهای اطلاعاتی قوی و شبکه گسترده پستی ، ظرفیت بالایی برای شرکت پست ایجاد نموده است. لذا مطالعه ، برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب در این زمینه منجر به درآمد زایی قابل توجه برای شرکت خواهد شد . اگر چه در طی چند سال گذشته ، فعالیتهای مختلفی در راستای تجارت الکترونیک توسط شرکتهای خصوصی انجام شده ، ولی در حال حاضر اعمال مدیریت کلان و کنترل فرایند در حوزه حمل کالا توسط شرکت پست بسیار ضروری به نظر میرسد.
اسلاید 18: با توجه به اهتمام مدیران ارشد شرکت در خصوص راه اندازی سرویس خرید و فروش اینترنتی ، فرایند عملیاتی پروژه مطابق چارت روبرو آماده گردید . ولی به دلیل عدم وجود بستر مناسب سخت افزاری و نرم افزاری اجرای پروژه مطابق فرایند تعریف شده پیش نرفت . و متصدیان واحدهای قبول مجبور بودند به یکایک سایتهای طرف قرارداد مراجعه نموده و سفارشات را دریافت نمایند. از اینرو مدیریت پروژه پست خرید بر آن شد تا با راه اندازی یک Gateway این مشکل را مرتفع نموده و نظارت و کنترل بیشتری بر روند اجرای پروژه داشته باشد.Gateway
اسلاید 19: عملکرد سیستم e-Delivery این سیستم جهت کنترل روند حرکت مرسوله از مرحله اخذ کالا از فروشگاه توسط مامور پست تا تحویل کالا ، درب منزل خریدار توسط موزع طراحی گردیده است.سیستم e-Delivery کاملا web – base بوده و بر روی شبکه جهانی اینترنت اجرا میگردد و تمامی اجزای درگیر با سیستم خرید و فروش اینترنتی (خریداران – فروشندگان – شرکتهای طرف قرارداد و پست) می توانند از امکانات آن استفاده نمایند.در این سیستم ، سفارش حمل کالا توسط مشترکین پست خرید که عرضه کنندگان کالا بر روی سایتهای خود هستند ، تولید میگردد. این سفارش بصورت یک web service که بر اساس استانداردهای پستی طراحی و تولید گردیده در اختیار سیستم e-Delivery قرار میگیرد.سفارشات بر مبنای مشترکین ، طبقه بندی شده و در صورت نیاز اولویت حمل انان تعیین خواهد شد. سپس مطابق تقسیمات پستی سراسر کشور در اختیار مناطق پستی قرار خواهد گرفت. سیستم کلیه عملیات اجرایی را مرحله به مرحله کنترل نموده و اطلاعات لازم را جهت ارائه به مشترکین آماده می سازد.بدین ترتیب مشترکین توان پیگیری سفارشات را خواهند داشت.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.