معماری و عمرانعلوم مهندسی

خلاصه فصل9 کتاب محاط در محیط

صفحه 1:
سر

صفحه 2:
محيط (محاط در محیط ویزه) آزاده شاهچراغی 1 :دانشجو :استاد

صفحه 3:
مقدمه ES Te ee ere ey ye aero peri Cae Se Spe Semen eS IG Pony ‏تجربه نکرده باشیم و هرگز هم تجربه نکنیم.‎ معمولا محیط های زندگی و مراقبت از بیماران خاص به تجربه ی همگان در نمی آید . ممکن است همه مردم در ‎en eRe SEE eco Ee LcBy‏ ۱ سياسى مثل جنك قرار بكيرند و مجبور به زندكى در اردوكاه هاى اضطرارى و موقت نشوند. اما بسيارى مشغول زندگی در محیط های ویژه ای مثل محیط مجازی که تنها یکی دو دهه است که آغاز شده است هستند. در این فصل کتاب بافته های علم روان شناسی محیطی درباره ی شرایط انسان محاط در محیط های ویژه معرفى و تحليل و تشريح مى شود.

صفحه 4:
حوزه های کاربرد یافته های روانشناسی ‎ee Pep vey‏ ۱

صفحه 5:
‎)١‏ محيط هاى ويزه ى مراقبتى ‎0200 Peace ‏معلوليت ذهنى در انسان براساس بيمارى هاى كوناكون بديدار مى شود . ‏سندرم دان ‏ل ا ا ل ۱ ‎Resor‏ ا ۱ ‏افسردكىء. كم روبى. طرد شدكى و تعارض در روابط بين فردى مى شوند. ‎000 ‏ا ا ل‎ 00 CPT ‏شود. ‏تعريف عقب ماندكى ذهنى از لحاظ آمارى ‎ae FETUS ROWE ‏ا‎ pee ee Cees eR Ice res

صفحه 6:
حساسيت هاى بيماران عقب ماندكى ذهنى و ‎Breve Ss) Rome SK pCR AI eee Bl nw ie Oar te Ce Rene Yee TE Mea]‏ Cees esl ee Sikes nei DBS er or Bee cs TC ey ma Corer OIG: ‏تغییر ناگهانی محیطی مثل تغییر رنگ ( زیرا حس بصری بسیار قوی دارند)‎ ۲ ۴ تغییر ناگهانی حرارت محیط CO eB lt eM Ne Ree ret Le Dia el na eek aC)

صفحه 7:
پیشنهادات محیطی برای بیماران عقب ماندگی ذهنی ‎ee rene eee‏ ا ‎ron‏ ا ‎PEO a TOR ents‏ Qa yr Or ۳ بافت نرم و ایمن فضایی باشد ( استفاده از فرش در کف فضا ها) فضا ها با آرایش منظم برای درک بهتر RSC Dee he ee Deed Ln Ste Bod CO et Bey Rei) Pa eae Lee eb Reems See it Caen ee ern ees) anes kao COMPRES pea peer ear ra eer rey S| ee ee Ee استفاده از رنك هاى روشن و خنثى ( رنك هاى كرم براى ملايمت و كرمى روانى و حداقل تنوع رنكى ) تهويه طبيعى با ايجاد ينجره ها در ارتفاع ( امنيت بيشتر) 000 ORS RS eD Crore Lert eed ewes ee pene Eee] eta DLE Ne Ne pores) IC) ee ne erent eRe Le Re ed

صفحه 8:
معلول ۳ مدرسه دوانگ در چین ‎eee eee‏

صفحه 9:
بنابراين در يك جمع بندى مى توان كفت: در صورتی که طراح مشغول بهسازی و مناسب سازی محیط خانه فرد یا افراد مبتلا به سندروم دان و یا ‎Sere Celt Se elec RC sits) Senet co ee a‏ ا ل ل ‎RCC pre ee oS WY pene] ec OL NC CCS peo RW ne ep‏ ‏طراحى محيط مناسب با ويزكى هاى ادراكى اين كروه از معلولان. مى تواند هم موجب بروز رفتارهاى عادى تر ۱

صفحه 10:
لك ا ل م 050 A REO Rear ST yO) بيمارى اوتيسم يكى از بيمارى هاى جدى رشدى اختلالات طيف اوتيسم بوده كه در اوايل دوره ى كودكى . معمولا ‎OO we‏ | 7 | ‎Enea eases‏ ل لل به نظر مى رسد يك سيستم عصبى كه باعث عدم عملكرد صحيح مغز مى شود در ايجاد اين بيمارى موثر مى باشد. هر چند درمان و شفای کاملی برای اوتیسم وجود ندارد اما درمان جدی و به موقع تغییرات بزرگی در زندگی كودكان ايجاد مى كند. ا ا ل ل ا ا ‎Ce ee‏ ۱

صفحه 11:
| 7 pel wr yneei ene weanerl | pA Sige) ree ROD erent ‏ا‎ Qa (2 (2 Ferre ‏م ا ا‎ ees Beer eee heres pen Compre bees ne nee eae FC Cee ee Toes Sa ee eed nee Ree Ronee E Tea DS Dene TU ee Teele Beh Pete seer Pe] (COVE Pe YO Enea ۱ ke ores 1s eo BT OS eee Looe Re bedi ea Tee Ese ese] ‎renee PB Res One Core ot 1S) tia) eet)‏ ا ام ‏دچار تکرار کلمات. خنده و گریه نابه جا و بی مورد. استرس و نگرانی بی علت هستند ‏ا ل ا ل ل ل كك

صفحه 12:
۹ perc Cae eecumy Cs] SPEC eNUp) RUROPATID Dy (۱۰ با روش های معمولی نمی توانند آموزش ببینند و بازی های غیر عادی انجام می دهند 020000 Ieec FIN tS) RIT pee wey Coven bea Cpe SD IR CCW Corr PFCs Weary Por) ge es CFE el ‏ممکن است رایحه ای دوست داشتنی برای همه موجب آزار آنها شود و یا اینکه مزه ی معمولی کودک را ناراحت‎ ۱۲( ‏کند‎ (Coen aren nee yee it Nhe senor eee hE ake ager ee tower) eee hp) (۱۴ عدم نشان دادن علاقه و عاطفه در روابط با اطرافیان می باشد 1 CNS Et See] Parent re eee ory اوتيسم در سراسر دنيا ديده مى شود و در يسران بيشتر از دختران مشاهده شده و به عبارت ديكر نزاد. مكان م ا ا ل ا ل ل ل ‎RCS‏ ل سك

صفحه 13:
ييشنهادات محيطى براى بيماران اوتيسم ۱ ‏ا ل ل‎ Re Sed ete ‎a Se a)‏ ار كن ‎re er eye‏ اك ‏استفاده از عايق هاى صوتى براى جلوكيرى از صدا هاى بلند در محيط ‏ا ل ا ا ا ل ل ‎eee ‏ا ل لل‎ eee al ‏ا ل الات ‏م ل 0 ‏استفاده از كف سازى هاى مختلف و طراحى بافت مناسب در همه ى عناصر تشكيل دهنده فضا ‎ ‎| > a. iin Eg ‏طراحی ورودی مجزا و خوانا و دعوت کننده ‎NI CeoCHEe ACAEOM ER‏ 1

صفحه 14:
درطراحى مدرسه هاى ويزه ى كودكان اوتيسم : ‎River street school - Netley school‏ ‎eens‏ و۲۳ گرفته شده است. ‎

صفحه 15:
۱ ee Os Ren STO de Re a ae Se ne Ce Te ‏ا‎ نه تنها افراد آسيب مى بينندبلكه اين حوادث موجب مى شود كه جندين هزار نفر در اردوكاههاى موقت آسيب ديدكان بلاياى طبيعى زندكى كنند و اين اردو كاهها براى جندين سال تبديل به محل زندكى آنان مى شود. ۱ ی( در چنین وضعیت و موقعیتی ویژگی های محیطی و کالبدی اردوگاه می تواند تا حدودی تسکین دهنده ی ۱

صفحه 16:
اردوكاه اسكان موقت ‎Bie‏ ا رس ما سيت م ‎rors]‏ 0 ‏در زمان وقوع بلاباي طبيعي معمولا اقداماتي در چند مرحله صورت مي گیرد: ‎ue ‏عملیامداد و(2‎ 1) ebb Las a ‏را‎ 2 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
Pacem env es معمولا در دو مرحله اجرا می شود ‎)١‏ اسكان اضطرارى - اقامت موقت تمام يا بخشى از شهروندان خارج از محيط سكونت دائمى شان به دليل بروز بحران است. ‏يكى از معيار هاى تعريف بحران تعيين آثار بيامد هاى بحران است كه عبار تنداز: ‏تلفات جانى - خسارت مالى - وقفه در توليد - خدمات و ارتباطات - تخريب محيط زندكى - بروز مشكلات ‏اجتماعی - پدیدار شدن مشکلات عاطفی و روانی . ‏بنابراين مهم ترين هدف در طراحى محيط هاى اضطرارى فراهم كردن حداقل استاندارد ها و شرايط لازم براى ‏ا ا ا ا ا ال ل 2 ‎ ‎FP ‏ا ا ا‎ BelC ome reR TS ‏اسكان استفاده مى شود و مصون ماندن افراد از كزند شرايط جوى نامساعد و نيز احساس امنيت است.

صفحه 18:
۱ یر( سس زلزله آذربایجان ( ایران ) در سال ۱۳۹۱

صفحه 19:
۱ ٩ vr vr ‎MC NCE Del alae ae De KUL alia‏ ل ‎(CESSES Nd pee cor perce ree Wed ee Bye Co en a ea Se pee eres cen rer nares ‏اختصاص انبار های مواد غذایی و ملزومات امداد ۱ 1 ۱ ۱ ‏تامين امكانات تدفين ‎ede eB teem

صفحه 20:
عملیات اسکان (۲ اسکان موقت - مرحله دوم اسکان موقت آسیب دیدگان است. همان طور که از اصطلاح موقت پیداست این مکان ها و فضاها برای مدت طولانی اجرا نمی شود بلکه به مدت ‎Eee era ae reer Omer eS ron CN etter ee sere eee] Sb aera‏ سيستم ساختارى آنها متغير است. 0 ‏ا ا‎ ee iy erence ren فضاهای اسکان موقت به دلیل محدودیت های مالی به فراموشی سپرده شده اند اما این امر به هیچ وجه از اهمیت ۱ ا ا ا ل ات موقت قابل حصول است اما در دیگر نقاط جهان نظییر اروپا بازسازی بر عهده خود مردم می باشد و تا زمانی که مردم بتوانند خانه های خود را بازسازی کنند مساکن موقت متعلق به آنها می باشد. ROE PRIN ‏ا‎ Fea ‏ا ا‎ TE

صفحه 21:
‎iS a‏ ا ا ‎Cee‏ ا ا ا ا ل ل فراهم گردد اما تجربه نشان داده در بسیاری از مواقع صدمه دیدگان چندین سال در این نوع اردوگاهها زندگی کرده أند. ‎00001 ‏ا‎ reer ra Wr Couee] p Neco Se] Se Snr We FE PY See LS een | ‏تسكين دهنده نيز باشند)‎ ‏سه روش اسكان موقت يس از سوانح ۱ مشخص و تعريف مى شود. ‏روش اول: مردم تمایل دارند در کنار خانه و کاشانه ویران شده ی خوبش بمانند ( پس از زمین لرزه ها رخ می دهد) روش دوم: مردم از خانه خود دور شدند و در اجتماعات ميزبان و يا ساختمان دولتى اسكان مى يابند( جنكى. توفان) ‎۱ ‎ ‎10 Carte are gear tee vy

صفحه 22:
استراتژی برای اسکان موقت ) ساخت صنعتی ۲ ساخت بومی ا لتك CC ced OREN eB) rene SSB feed erro US BEB, coer ieee fect React) 2 Te er tel eel ny Ree ne seme is ne ‏مصالح به جا مانده از بناهاى ويران شده ساخته مى شدند.‎ امروزه بسيارى از مساكن صنعتى با مواد و مصالح كوناكون ساخته مى شود مانند فلز. يلى ورتان».و سابر محصولات ‎ented‏ ل م eR PC FESR Cee eee ‏ا ا‎ eee Sore OTS PON FC Ne or BT Teor Sere cele See Ce CeCe or TD نیازهای فرد را تامین می کند اما از نظر روان شناختی دارای معضلات بسیار زیادی است.

صفحه 23:
مثلا کانکس هایی که بعد از زلزله بم در اختیار آنها قرار داده شد از جنس فلز کامپوزیت بود که در ماههای گرم سال حم ا ا ا ا ل ENT ‏م ا ا ل‎ Lane ۱ ‏ا‎ سيستم اسكان بومى 0 ree Spec | ev re ree Cover nee 0 ‏ا‎ Seer ee eer ‏م ا ال ا‎ sped ‏ل ا ا‎ NCL cme nied باتوجه به اينكه اين روش متكى به فناورى هاى ساده است مى توان از توان اجرايى مردم براى احداث مسكن ها يهره ا ل ا لت ا 01 ازاين رو برخى طراحان و معماران با هدف كم كردن هزينه و سرعت بخشيدن به اجرا طرح هاى بديعى را اجرا كردند

صفحه 24:
طرح اسکان موقت برای کوبه ی ژاپن توسط شیگروبان ‎Ree RACE TE Ronen femme Peers‏ 1 ا رن اسار ‎re‏ ۳۲ Rv eget enor Ee OCS y ice Bs ا ا ا اجزائ هر كلبه در ساخت و احداث مسكن هاى دائم مجدة استفاده ‎OS‏ ‏ا ا ايم و ان

صفحه 25:
مصالح استفاده شده در ساخت كلبه هاى موقت شيكروبان لا پارچه های مخصوص بوم نقاشی و کرباس برای پوشش بام اسب UPS Ener ear reel) rome ener ces per ‏ا ا‎ a PS er Ree eee Ue hin resege ‏ا ا‎ re ore eee ieee ree ‏متصل شده اند‎ ا ا 0 0 ‏ا ا‎ eet mt ee eee a 1 Woe Oa CT RmvOr PR PegOU ever Corr cl Re] oes Mane pepe RSS ese TE ‏ا‎ cer wee TF ‏مى خواهم مردم را به حركت وادارم و سطح زندكى آنها را بهتر كنم. كه اكر من اين مسير را طى نكنم غير‎ ممكن است بتوانم يك معمارى با معنى خلق كنم و سهم مهمى در ساختن جامعه داشته باشم .

صفحه 26:
يس از سوانح سال ‎7١٠١7‏ فيلييين نيز از ايده خانه هاى ” «بومی شیگروبان استفاده شد ‎a ed‏ لته ول «در آن منطقه برای پوشش دیوار ها استفاده شد

صفحه 27:
۱ MeL Be) eee ll oe eC LE SU oer eae eS A eae Radel ea ead ‏حادثه دیده نزدیکتر باشند در ثبات حس تعلق مردم و پیوند روانی آنها با زندگی گذشته اثر بهتری را درپی‎ ۱ pee Bere ‏ا‎ h Berl eg CO eR Ne LE ad cr te oe) ot ot eae ne Te wey ae ‏رویکرد صنعتی و بومی را در نظر داشت و هم عوامل تاثیر گذار برانتخاب با طراحی این سیستم ها را شناسایی‎ ‏كرد تا از مجموع اين عوامل نتيجه مناسب براى منطقه حاصل شود در اين جهت مى بايد به ( نوع اقليم منطقه.‎ ‏مصالح در دسترس, موقعیت جغرافیایی, دسترسی ها . فصل با فصول استفاده از اسکان موقت. طول مدت‎ (Cons re CHT IPS Rago ‏ا‎ AT me ee

صفحه 28:
۱ دراين كتاب از اولين سطور تاكنون بيش فرض اين بود كه در مورد محيط هاى كالبدى واقعى و ملموس بحث مى كنيم اما حقيقت زندكى امروز آميخته شدن واقعيت و مجاز با هم است. ی ی Pe ae Re eB So Rene We eh UCT ANS eek ‏ا‎ ‎See Tere EL Seiad ee tee ee a SRS cee eae are 5 eC gown net Cae eee Sten wee ccm ‏ل‎ Tn ae Prove) Rowe Ene een keWeet BRS WSC wR ES ie eo eT ‏ما‎ orice

صفحه 29:
‎kee By oo‏ ا ا ا ا ل ل ا م ل شده اند و زمانى واقعى و آنى و بى واسطه ايجاد شده است. ‏این تجربه جدید با ایجاد رابطه ی بین سه محیط فضایی دنیای ذهن- دنیای واقعی - شبکه ما را به باز بینی روابط فضايى معمول وادار كرده است تا آنجا كه مسئله ى امروز انديشيدن به جكونكى اين عرصهى فضايى و ساختار يبجيده اش است. ‏نتایج ظهور جهان دیجیتال(رایانه تنها ابزار خلق) ‎eer es Ce Tee rer Tree‏ ا ا ا 0 ل ‎Ree nts Nts Leb do et Mord Ne) Saree SCTE‏ لت ای که بعد چهارم ساختار فضایی - زمان- رادر هم ريخته و بشر را به سمت زندگی در محیطی مصنوعی پیش می برد. ‎7 ‏ا الم‎ ec eeniued)

صفحه 30:
9 ۱ eee BE elec CCA ‏سس‎ SENS Le Se ee Seiad ‏ا‎ ae RC See een el ee Ee) eto) ‏ا‎ [0 PRR epee cone Se Tee SOP Pere FeO FECT eee ‏ا ا‎ Ee ‏مربوط به دنیای کامپیوتر و اطلاعات است ( این واژه را نخستین بار ویلیام گیبسون نویسنده ی داستان های علمی‎ ‏تخيلى در سال 198 به كار برده است)‎ فضای سایبر در معنا به مجموعه ای از ارتباطات درونی انسان ها از طریق کامپیوتر و مسائل مخابراتی بدون در نظر ا ا 9 ۱

صفحه 31:
Ce Ce ae a eles ee Ie a eae ese ea a ete SS Nel a dad TO RCT ann el aad cae ES al Pee Ned ‏ال‎ ON eed ae MC ete ae dra Eade SRR ass) Se Tal ee ed ee a a el eed ed Neo ee CY RCS a) Coe ee Men eS ICSC OL ee eC ee cel eS RUST eRe hes REY eee al ‏ا‎ CRY 1 een CRT RIP Rene nee ۱ De te eed به گفته محققان محیط های مجازی به افراد این فرصت را می دهد که هویت و شرایطی را که در زندگی واقعی نمی توانند داشته باشند. تجربه كنند. 1 ‏مما ا ا‎ ee] Pes ee Fee ‏با تجربه ذهنى ما زمانى كه بى هيج هدف و ارزشى خيالبافى مى كنيم كاملا متفاوت است.‎

صفحه 32:
ا ا ل ا ا ل ۱ RESIDES ore ots | oe eee ie ee tose Rien eet) Cae SEBEL TN oe ‏احجام سه بعدی در این تصویر وجود ندارد بلکه نشان دهنده آ‎ . ‏است که این دو نفر در عینک های خود می بینند‎ ‏و(‎ اخیرا محیط های مجازی . زيبايى شناختى خود را توليد مى

صفحه 33:
وبليام .ج. ميشل خاطر نشان مى كند: فضاهاى الكترونيكى ظاهرا هر نوع فرم هندسى را انكار مى كنند اين فضاها فضاهای ذهنی و منطقی اند. eee ice ete ek eee ke Se ese men nce ‏در ایتالیا با میدان کپلی ندارد. آدمی هرگز نمی داند این شبکه کجاست و نمی تواند شکل یا تناسب آن را توصیف‎ ۱ oe ‏ع ا ا‎ ۱ ‏آدمى آن رابا منطق سنتى نمى بيند و فقط وازه اى را بيان مى كند كه ضامن ورود اوست. با اين حال اين شبكه‎ ۱ ‏الكترونيكى عبور مى كند.‎ اك د ا ا ا ا ل ا ل ل ‎Se eee Tt‏ اند.

صفحه 34:
از نظر علوم رفتارى ‎See 0‏ 00 ‏ل‎ ee aes) Ce te eS Tete Sete eS) RES Me Eo bert ae Tee OLS) ‏برخی هم مخالف تاثیرات منفی آن هستند.‎ ‎bec eco SS Pala Tel ea‏ ل تل ل ‎PO de ten ek OSC eet i ae eet ae Ley er od ‏باعث شده كه نتوانيم راه حلى برايش بيدا كنيم.‎ ‏براساس تحقيقات ميدانى نيز مردم ديكر تمايل به ملاقات هاى حضورى و رودر رو با ديكران را ندارند. ا ال لت ل ۱3 ‎nee‏ ا ا ا ا 0 ل ‎

صفحه 35:
a eT eM Soe i a DLO terete eee ۱ OES ETS eee eae eee St eon ats ests Ree meee RC TCR TIN Rei ee Reese crc cele ae STIS a TCLS ieee TOT, ‏م‎ همان طور که با استفاده از شبکه های مجازی . مفهوم تعامل اجتماعی دگرگونی هایی پیدا کرده یا نمونه ای دیگر . ثبت حس بودن به عنوان لایه ای از حس مکان است که به وسیله عکاسی بسیار رواج یافته است. ‎ee nen nese Lore Bes ee eee ee)‏ ل ل جدی است. برخی دانشمندان شهر را متنی می دانند که روش قرائت آن . حرکت درآن است و در خلال این حرکت می توان ‎Re ein een Lk Be Ieee ell‏ ۱ Row CSN ICS) ee ry meeere A PSM Cy eee re id

صفحه 36:
ا ا ل ل كك ‎ee aes a Ne ae ae bo‏ ا ل ل ‎Fa ‏ا‎ ead OL Ne et ‏ل‎ Te) ed : ‏اجتماعى در حال شكل كيرى است تا جايى كه‎ ‏به عقیده مک کوایر - یک الگوی متمایز تجربه اجتماعی میان انسان ها پدیدار شده است. ‏1 مس رن سمت چپ و راست برخی اطلاعات با تلقین معنایی ویژه ‏ 0-0 ‏نشان می دهد که رسانه ها قدرت بسیار زیادی در فضای ‎Se EOE ene Mee SRS)‏ اطلاعات کاتالیزه کرده و جهت دهند. ‎NS RC eer) TL Bin peed kere eed pe peed ‎ ‏انسان امروزه در حال تجربه ى واقعيت مجازى ست و هنوز مشخص نيست آسيب ها و اميدها دقيقا جيست؟

صفحه 37:
تحولات تله ماتیک ‎NC) been re ee aS: SiC ea BS ee nate a MOS ote ee Med‏ هر كونه ياسخ معنادار به اين بحران نيز عمل كرده اند. ا ۱ ل رس سنا مجازى) ‎ces rae ee om uae cere Payee Ey nee a‏ ا ال ‎Sel a al OS ae ‏ل‎ MO SSE er eae SE RO al eee oad ‎SO eae a ‏ل‎ eee eed AS eee CS) os Soe TS eee ae Le) 0 ‏ل ا ا ا امي‎ ace al ee Sd] ‏ا ا ل ا ا ل ال ‎

صفحه 38:
1 Teese Se Reeeae Lem ca fe fome reel poner eC Ie eee eRe ROC oEVC Sea pe ee ‏ا‎ eT) econo wee eter stat ren hit ts) nee in renee telco 0 OTE oe Det ne ata coe iene tra OI ae aN cal a TC ele S 5) lle eat tS hate ‏ا‎ ادراکی 0 ‏از‎ gees si irer ey \kcirer| peter ‏ما‎ er ۱ ا ۱

49,000 تومان