وسایل نقلیه

خودروهای هیبریدی

صفحه 1:

صفحه 2:
امروزه با توجه به آلودگی‌های ناشی از خودروها و محدودیت‌های سوخت فسیلی. کارخانههای خودروسازی گام مهمی در مقابله با اين امر برداشته‌اند که از جمله آنها می توان به خودروهای ‎Hybrid Vehicle) 52s pa‏ تکنولوژی پیل سوختی ‎(Fuel Cell‏ موتورهای با پاشش مستقیم بنزینی (60121), موتورهای 13061 و خودروهای دو گانه سوز (18181101) اشاره کرد. بازده باله آلایندگی کم. مسافت قابل پیمایش بالءایمنی مطلوب و قیمت قابل رقابت با خودروهای متداول از جمله ویژگیهای حائز اهمیت برای خودروهای ببریدی است. بسیاری از خودروسازان بزرگ مبادرت به تولید این خودروها در سطحی گسترده نموده‌اند. در این قسمت به شمای کلی از نحوه عملکرد. حالتهای کار کردی. مزایاء معا تقسیم‌بندی سیستم‌های مختلف خودروی هیبریدی خواهیم پرداخت.

صفحه 3:
تاریخچه خودروهای هیبریدی یک مهندس آمریکائی به نام 1.۳3100 در ۲۳ نوامبر ۱۹۰۵ یک ماشین هیبریدی ساخت که قادر بود در طی ۱۰ انیه تا ۲۵ مايل شتاب بگیرد. موتور اين خودرو ترکیبی از موتور بنزینی و موتور الکتریکی بود که امروزه به عنوان رفت سريع موتور هیبریدی شناخته می‌شود. ۳1007 در سه سال و نيم بعد. اختراع خود را ثبت نمود؛ اما ب موتورهاى احتراق داخلى با قدرت و كشتاور بالادر آن دوره. همجنين قابليت استارت بدون هندل آنها واز همه مهمتر پایین بودن قیمت سوختهای فسیلی و مطرح نبودن آلودگی محیط زیست سبب عدم توجه به اين نوع خودروها شد. در پی بحرانهای نفتی سالهای ۱۹۷۰ دوباره این خودروها مورد توجه قرار گرفتند ولی تا سال ۱۹۹۰ که كار اصولى با مشاركت ‎PNGV (Partnership for a New Generation Vehicle)‏ »» آمریکا آغاز گردید. این خودروها به طور جدی پیگیری نشدند

صفحه 4:
تعداد زیادی از مردم خودروهای هیبریدی را در مکان هایی دیده اند. مثلا در لوکوموتیو ها . بیشتر لوکوموتیو ها از سیستم هیبریدی دیزل - الکتریکی بهره می برند.و يا در شهرهایی مانند سیاتل اتوبوس هایی با همین سیستم دیزل - الکتریک وجود دارند. * این اتوبوس ها یا بهتر بكوييم تراموا وقتی که به سیم های بر ق بالای سقف خود دسترسی دارند از نیروی پیشرانه الکتریکی خود بهره می برند. و زمانی که به اين کابلیهای برق دسترسی ندارند با پیشرانه دیزل خود به حرکت ادامه می دهند. زیر دریایی ها نیز نوعی ماشین های هیبریدی هستند که معمولا با یکی از سیستم های هسته ای - الکتریکی و يا دیژل -الکتریکی کار می کنند. ‎ay ©‏ طور کلی تمامی وسایل نقلیه ای که از ادغام دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور مستقیم یا غیر مستفیم به ‏سیستم انتقال قدرت وابسته هستند را ماشین های هیبیریدی گوییم ‎

صفحه 5:
ویژگی ها © خودروهای هیبریدی, نوع تعمیم یافته خودروهای برقی خللص می‌باشند که معلیب خودروهای برقی خللصا حدود زیادی در آنهابرطرف گردیده است و عی توان گفت معلیب خودروهای احتراق داخلی نیزتا حدودی در آنها برطرف شده است. از مزایای مهم لين خودروها نسبت به خودروهاى احتراق داخلى. كاركرد در دور و بارثلبت بوده وبه اصطلاح در نقطه بهینه خود کار می‌کنند که این امر باعث بالا رفتن بازده موتور و كاهش آلودكى و پایین آمدن مصرف سوخت می‌گردد و دیگر اینکه به هنكام ترمزكيرى ويا شتاب منفى. انرئى به صورت الكتريكى در باطری ها ذخیره می‌شود و همین امر باعث کارکرد کمتر موتور احتراقی خواهد شد و در نتیجه منجربه کاهش آلودگی و پایین آمدن مصرف سوخت می‌گردد. جه عنوان مثال توییتا پریوس (13125 1017012)با موتور ۴ سیلندر ۱۵۰۰ سی سی مصرف سوختی معادل ۲۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد. مزیت دیگر لین خودروها نسبت به خودروی برقی خللص, قابلیت پیمودن مسیرهای طولانی در هر بار شارژ کردن باطری می‌باشد.

صفحه 6:
© یک خودروی هیبریدی بنزینی - الکتریکی ترکیبی از دو پیشرانه است .که به نوعی می توانند مکمل همدیگر باشند.

صفحه 7:
© سیستم هیبریدی بنزینی -الکتریکی شامل اجزا زیر است: © © مونور بنزينى:موتور بنزينى که در لین خودرو وجود دارد شباهت زیادی‌به موتورهای بنزینی خودروهای بنزینیدارد. هلى لين موتور کوچکتر و نیز درای تکنولویی بالاتری نسبت به خودروهای معمیلی است که باعث کاهش آلودگی و فزایش کارایی می شود ‎SU ©‏ بنزین :باک بنزین در لين نوع خودروها معل ذخیره ار براى موتور بنزينى است.بنزين جكللى انرزى بالاترى ‎ ‏نسبت به باترى دارد به عنوان مثال ۱۰۰ پوند باتریمعادل | گالون (۷ پوند)بنزین انرژی درد ‏6 موتور الکتریکی :موتور الکتریکی در خودروهای هیبریدی خیلی پیشرفته هستند لین موتور پیشرفته هم به عنوان یک موتور قادربه نجام کار است و همبهعنوان زنراتور به عنوان مثال زملنى كه به اين موتور نیز است موتور با استفاده از باتری ها قادر خواهد بود شتاب مورد نظر را ایجاد کند و زملنی که خودرو نیازی به موتور الکتریکی ندارد مثلا در يك سراشيبى در حال حركت است لين موتور الكتريكى.به عنوان بيك زنراتور نيرو راب باترى ها برعى كردلندليا استفاده از ‏سرعت در سراشیبی ) ويا هنكام ترمز كردن ما ‎ ‏از گرمای حاصله استفلده مى شود.

صفحه 8:
* © باتری : باتری ها در خودروی هیبریدی یک وسیله ذخیره انری برای موتور الکتریکی هستند. برخلاف موجود در باک بنزین که میتولند فقطبه موتور بنزینی سوخت برساندلیک انتقال یک طرفه از باک بنزین به موتور بنزینی). موتورهای الکنریکی علاوه بر کار فوق می توانند انرژی را به باتری پس دهند. ولی موتور بتزینی نمی تواند چنین کاری را نجام دهد.

صفحه 9:
۵ ژنراتور : ژنراتور بسیار شبیه‌به موتور الکترکی است‌با لين تفاوت که ژنراتور فقط وظیفه تامین الکتریسیته مورد نیاز موتور را بر عهده دارد نه کار دیگر.ژنراتور بیشتر در خودروهای هیبریدی سری به کار می رود. خودروهای هیبریدی سری در ادامه توضیح داده خواهد شد.

صفحه 10:
فراخازن های خودروها هیبریدی © فراخازنها ری مخصوص بالاتری دارند و نوع قویتری از خازن های الکترولیتی هستند که انرفی رلبه عنوان شارژ الکتریسته ساکن ذخیره می کنند. فراخازنها سیسمتهای الکتروشیمیایی هستند که انری را در للیه ای از ملیع قطبیده شده در سطح مشترک مابین یک الکترولیت رسانای یونی ویک الکترود رسانا ذخیره می کنند . ظرفیت ذخیره انریا افزلیش مساحت سطح مشترک افزلیش عی یبد.فراخازنهبه عنوان اولین بزا رای کمکبه توان موتور در شتاب گیری و سر بالایی رفتن هستند که به همان خوبی بازیاشت انريى ترمزكسترش بيداكرده اند فراخازنهابه صورت بالقوه‌به عنوان دومین شیوه ذخیره انرئی در خودروهای هیبریدی , برای تامین توان بار گذاری باتری های شیمیلیی سودمندند. الکتریسیته اضافی برای ثلبت نگه داشتن ولتاژ در موافعی که چگللی انرٍی پایین است مورد نیاز است.

صفحه 11:
چند نما از سیستم انتقال قدرت ‎ole‏ نوع خودروها

صفحه 12:

صفحه 13:
© دو سیستم پیشرانه در خودروهای هیبریدی را می توان با هم به رو شهای مختلفی تر کیب کرد از جمله : سری و موازی در هیبیید موازی باک بنزین سوخت رابه موتوربنزینی عی رساند و باتری ها نیز الکتربسیته رابه موتور الکتریکی می رساند و هر دو باشيد موتور بنزبنى و الكتربكى هم زمان و تولملبه سيستم انتقال قدرت متصل حى شوند و لين قدرتبه جرخهاعى رسد. توجه دا: که اک بنزین و موتور بنزبنی,به سیستم انتقال قدرت متصل هستند و باترى ها و موتور الكتريكى نيز اغلبسبه طور مستقل و جداكاته به سیستم انتقال قدرت متصل هستند. در نتيجه در هیبریدهای موازى هر دو موتور بنزينى و الكتريكى نيرو محركه مورد نياز را فراهم مى ‎ous‏ * در مقلبل هیبریدهای موازی , هیبربدهای سری قرار دارند. در لین نوع هیبریدها موتور بنزینی ژنراتور رابه حرکت در می اورد و ژتراتور عى تولند باترى ها را شارژکند یابه موتور الکتریکی قدرت بدهد كه لين موتور نيزبه سيستم انتقال قدرت متصل است بنابراين موتور بنزينى در هيبويدهاى سرى هركز به طور مستقيم به سيستم انتقال قدرت نيرو نمى دهد.

صفحه 14:
عملکرد خودروی هیبریدی: موتور بنزینی در خودروی هیبریدی معمولا کوچکتر ازبیک خودروی معمیلی است و از اين رو بهره وری بیشتری دارمپیشتر خودروها برای تولید نیروی کافی برای ایجاد شتاب سریع نیاز به یک موتور نسبتا بزرگ دارند.در موتورهای کوچک بهره وری و کارلیی میتولند توسط کوچک کردن , سبک کردن قطعات ونیز با کاهش تعداد سیلندرها بهبود پیدا کند.

صفحه 15:
چندین دلیل مبنی بر اينکه چرا موتورهای کوچکتر کارلیی بالاثر و بهره وری بیشتری نسبت به موتورهای وجود دارد: موتورهای بزرگتر از موتورهای سبکتر هستند و اثری زیادتری در واحد زمان مصرف می کنند (برای حالت گرفتن و الا رفتن از یک سر بالایی) نياز دايند سنا در سيلندر بالا و بايين © پیستون و دیگر اجزای داخلی سنگین هستند و یز نی زیادتری در واحد روك © تغيير مكان و جابه جايى در داخل سیلندرها بزگتر است در نتیجه سوخت پیشتری برای هر سیلندرموردنیاز است. موتورهای بزرگتر معولا سیلندرهای پیشتری دایند و هر سیلندر نیز سوخت زیادی مصرف میکند. حتی اگر خودرو در حال حرکت نباشد.

صفحه 16:
دلایل فوق توضیح می دهد كه جرا دو مدل خودروى مشلبه با موتورهای متفاوت در ازمون سنجش نتیج متفاوتی را پدست ی اورنداگر هر دو خودرو در حال حرکت در ییک انوبان باشند و در یک سرعت پرابر و معین , خودرميى كه موتور کوچکتری درد انرژی کمتری مصرف میکند و هر دو موتور خروجی یکسانی از قدرت را تولید میکنند.ولی موتور كوجكتر از سوخت کمتری استفده میکند که به ان سرعت پرسد. اما جطور اين موتور كوجك ميتواند قدرت مورد نياز خودروی شما را در مقابل خودروهاى بر قدرت در جاده فراهم كند؟ اجازه بدهيد مقایسه ای بین خودروی مانند چوی کاماروباییک موتور ۷-8 بزرگبا خودروی هیبریدی عابا یک موتورگاز سوز و یک موتور الکتریکی انجام دهید. مونور گاز سوز در خودروی هیبریدی قدرت کلفی برای حرکت ماشین درییک بزرگراه درد و موتور خودروی کامارو قدرتی پیشتر از قدرت مورد نیا رای وضعیتهای مختلف دارد. اما زملنی که خودروی هیبریدی نیازبه شتاب داشته باشد ویا نیازجه قدرت بیشتری داشته باشد(بسته به شرلیط) این موتور نيازبه كمك بيدا ميكند که لین کمک از یک موتورالکتریکی و بانری تامین می شود! ن سیستم در صورت نیاز نیروی اضافی ضروری را فراهم میکند.

صفحه 17:
یک خودروی هیبربدی میتواند: * #انرژی را بازیابی ودر باتری ذخ © هنگامیکه شما پدال ترمز را فشار میدهید, شما در حال تلف کردن انرژی در خودرو هستید.هر چه خودرو سریعتر رود انرٍی جنبشی بیشتری دارد.ترمز کردن لین انرٌی را هدر میدهد وبه شکل گرما در می آورد.در خودروهای هیبریدی عی توان مقداری از لين انریٍی را بازگردلند و در باتری برای استفاده مجدد ذخیره کرد.لین کارببا سیستم " ترمز احیاء کننده" انجام میگیرد.در لین حللت موتور الکتریکی,به مانندبیک ژنراتوررفتار میکند و ضمن کند شدن حرکت ماشین این انرژی جنبشی را صرف شارژ کردن باتری می کند.

صفحه 18:
بعضی وقتها موتور بنزینی خاموش میشود: یک خودروی هیبریدی هميشه نیازبه روشن بودن موتور بنزینی ندارد.زیرایک موتور الکتریکی و باتری نیز داردبنابلین بعضی وقتها می توان موتورب یدی را خاموش کردبرای مثال زملنی که خودرو در ینی خودروی مقابل چراغ قرمز توقف کرده است.

صفحه 19:
به كار بردن اصول ایرودینامیک برای کاهش نیروی درگ: وقتی که شما در یک اتوبان رانندگی میکنید بیشترین نیروی موتور شما صرف مقابله با نيروى فشارى هوا یشودکه لین نیروبه نبروی: درگ [یزودینامیک مومبوم انتاین ثیروی درگ میتواندنبه چندین روش کاهش یابدییک راه مطمئن برای کاهش لین نیرو, کاهش ناحیه جلوی اتومبیل وبه کار بردن اصول ایرودینامیک در آن

صفحه 20:
به کار بردن تایرهای خاص تایرهای اکثر خودروها بهینه سازی شده لند برای سطوح صاف‌با کمترین نویز و چسبندگی خوبی نیز در اکثر شرایط محیطی دارند.ولی این تاپرها موجب به وجود آمدن نیروی درگ می شوند. خودروهای هیبریدی ازییک تلیر مخصوص استفاده عی کنند که سفت تر و پربادتر و لیز فشار زیادتری نسبت به تایرهای معمولی دار این کار باعث کاهش نیروی درگ به نصف نسبت به تایرهای معمولی ميشود.

صفحه 21:
به کار بردن مواد سبک وزن © كاهش وزن کل خودرو یکی از راه ای ساده برای افزایش راندمان و کارایی خودرو است.خودروهای سبکترزمانی که در حال شتاب كيرى هستند يا در حال بالا رفتن از يك سر بالايى انريى كمترى نسبت به خودروهای نگینترمصرف حی کنند.مواد کامپوزیت مانند فیبر کوبنیا فلزات سبک وزن مانند الومینیوم و منیزیم عی توانند در کاهش وزن خودرو به کار روند.

صفحه 22:
مقایسه عملکردی خودروهای برقی خالص و خودروهای هیبریدی خودروهای برقی گرچه به عنوان اولین راهکاربرای کاهش میزان آلودگی معرفی گردیده لند امابه علت آنکه در سیکلهای رانشی طولانی‌با مشکل ر وبرومی شهند از اینرو حضور موفقی نداشته لند و در حقیقت‌با شکست مواجه گردیده لند .ایده خودروهای هایبرید به علت استفاده از دو منبع انریٍی در تولید سیستم محرکه رانشی‌نه تنها شکل آلودگ ی و مصرف خودروهای هایبریبه علت استفاده از دو منبع انرژٍی در تولید سیستم محرکه رانشی‌نه تنها مشکل آلودگ ی و مصرف سوخت رابه حدلقل رسانده است بلکه مشکلات ناشی از خودروهای برقی خللص را حل نموده است واین مزیت خودروهای هایبرید برقی نسبت به خودروهای برقی خالص می باشد.

صفحه 23:
مزایای یک خودروی هیبریدی : ™ - کاهش الایندگی ‎ -۲ ٩‏ بهبود بهره وری و کارایی ‎

زمستان 90 مقدمه امروزه با توجه به آلودگي‌هاي ناشي از خودروها و محدوديت‌هاي سوخت فسيلي ،كارخانه‌هاي خودروسازي گام مهمي در مقابله با اين امر برداشته‌اند كه از جمله آنها می توان به خودروهاي هيبریدي (،)Hybrid Vehicle تکنولوژی پيل سوختي ( ،)Fuel Cellموتورهای با پاشش مستقيم‌ بنزيني ( ،)GDIموتورهاي HCCIو خودروهاي دو گانه سوز ( )Bifuelاشاره کرد. بازده باال ،آاليندگي كم ،مسافت قابل پيمايش باال ،ايمني مطلوب و قيمت قابل رقابت با خودروهاي متداول از جمله ويژگيهاي حائز اهميت براي خودروهاي هيبريدي است .بسياري از خودروسازان بزرگ مبادرت به توليد اين خودروها در سطحی گسترده نموده‌اند .در اين قسمت به شماي كلي از نحوه عملکرد ،حالتهاي كاركردي ،مزايا ،معايب و تقسيم‌بندي سيستم‌هاي مختلف خودروي هيبريدي خواهيم پرداخت. تاریخچه خودروهای هیبریدی يك مهندس آمريكائي به نام H.Piperدر 23نوامبر 1905يك ماشين هيبريدي ساخت كه قادر بود در طي 10 ثانيه تا 25مايل شتاب بگيرد .موتور اين خودرو تركيبی از موتور بنزيني و موتور الكتريكي بود كه امروزه به عنوان موتور هيبريدي شناخته مي‌شود Piper .در سه سال و نيم بعد ،اختراع خود را ثبت نمود؛ اما پيشرفت سريع موتورهای احتراق داخلی با قدرت و گشتاور باال در آن دوره ،همچنين قابليت استارت بدون هندل آنها و از همه مهمتر پايين بودن قيمت سوختهای فسيلی و مطرح نبودن آلودگی محيط زيست ،سبب عدم توجه به اين نوع خودروها شد .در پي بحرانهاي نفتي سالهاي 1970دوباره اين خودروها مورد توجه قرار گرفتند ولي تا سال 1990که كار اصولي با مشاركت ) PNGV (Partnership for a New Generation Vehicleدر آمريكا آغاز گرديد ،این خودروها به طور جدی پيگيری نشدند تعداد زیادی از مردم خودروهای هیبریدی را در مکان هایی دیده اند .مثال در لوکوموتیو ها .بیشتر لوکوموتیو ها از سیستم هیبریدی دیزل – الکتریکی بهره می برند.و یا در شهرهایی مانند سیاتل اتوبوس هایی با همین سیستم دیزل – الکتریک وجود دارند. این اتوبوس ها یا بهتر بگوییم تراموا وقتی که به سیم های بر ق باالی سقف خود دسترسی دارند از نیروی پیشرانه الکتریکی خود بهره می برند .و زمانی که به این کابلهای برق دسترسی ندارند با پیشرانه دیزل خود به حرکت ادامه می دهند .زیر دریایی ها نیز نوعی ماشین های هیبریدی هستند که معموال با یکی از سیستم های هسته ای – الکتریکی و یا دیزل –الکتریکی کار می کنند. به طور کلی تمامی وسایل نقلیه ای که از ادغام دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور مستقیم یا غیر مستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند را ماشین های هیبیریدی گوییم ویژگی ها خودروهاي ه̀يبريدي ،نوع تعم̀يم ياف̀ته خودروهاي بر̀قي خال`ص مي‌باش̀ند ̀كه معا̀يب خودروهاي بر̀قي خال`ص ̀تا حدود زيادي در آن̀ها برطرف گرديده ا̀ست و ̀مي توان گ̀فت معا̀يب خودروهاي احتراق داخ̀لي ن̀يز ̀تا حدودي در آن̀ها برطرف شده ا̀ست .از مزاياي م̀هم ا̀ين خودرو̀ها نس`بت ̀به خودرو̀هاي احتراق داخ̀لي ،كاركرد در دور و بار ثا̀بت بوده و ̀به ا̀صطالح در نق̀طه بهي̀نه خود كار مي‌كن̀ند ̀كه ا̀ين ا̀مر باع`ث باال رف̀تن بازده موتور و كاه`ش آلود̀گي و پاي̀ين آمدن مص`رف س`وخت مي‌گردد و ديگ`ر اينكه ̀به هنگام ترمزگيري و ̀يا شتاب منف`ي ،انرژ`ي ̀به ص`ورت الكتريكي در باطری ه`ا ذخيره مي‌شود و هم̀ين ا̀مر باع`ث كاركرد كم̀تر موتور احترا̀قي خوا̀هد ̀شد و در نتي̀جه من̀جرب`ه كا̀هش آلود̀گي و پاي̀ين آمدن م̀صرف ̀سوخت مي‌گردد. ب`ه عنوان مثال تويو̀تا پريوس ()Toyota Priusب`ا موتور ̀ ۴سيلندر ̀ ۱۵۰۰سی ̀سی م̀صرف ̀سوختی معادل ۲/۴ لي̀تر در ۱۰ ۰کيلوم̀تر دارد .مز̀يت ديگ`ر ا̀ين خودروه`ا نس`بت ̀به خودروي بر̀قي خا̀لص ،قابل̀يت پيمودن مس`يرهاي طوالني در هر بار شارژ كردن باطری مي‌باشد. یک خودروی هیبریدی بنزینی – الکتریکی ترکیبی از دو پیشرانه است ،که به نوعی می توانند مکمل همدیگر باشند. سیستم هیبریدی بنزینی – الکتریکی شامل اجزا زیر است: ● موتور بنزی̀نی:موتور بنزی̀نی که در این خودرو وجود دارد شبا̀هت زیادیب`ه موتورهای بنزی̀نی خودروهای بنزینی دارد. ول`ی این موتور کوچک̀تر و نیز دارای تکنولو̀ژی باالتری ن̀سبت ̀به خودروهای معمول`ی ا̀ست که با̀عث کا̀هش آلودگی و افزایش کارایی می شود. ● باک بنزین :باک بنزین در این نوع خودرو̀ها م̀حل ذخیره انر̀ژی برای موتور بنزی̀نی ا̀ست.بنزین چگال`ی انرژی باالتری نسبت به باتری دارد به عنوان مثال 1000پوند باتری معادل 1گالون ( 7پوند) بنزین انرژی دارد. ● موتور الکتری̀کی :موتور الکتری̀کی در خودروهای هیبریدی خی̀لی پیشرف̀ته ه̀ستند این موتور پیشرف̀ته ̀هم به عنوان یک موتور قادر به انجام کار است و همب`ه عنوان ژنراتور به عنوان مثال زمان`ی که به این موتور نیاز است موتور با استفاده از باتری ̀ها قادر خوا̀هد بود شتاب مورد ن̀ظر را ایجاد ک̀ند و زمان`ی که خودرو نیازی ب`ه موتور الکتری̀کی ندارد مثال در یک ̀سراشیبی در حال حرکت ا̀ست این موتور الکتری̀کیب`ه عنوان یک ژنراتور نیرو راب`ه باتری ̀ها بر ̀می گردان`د(ب`ا استفاده از سرعت در سراشیبی ) ویا هنگام ترمز کردن ماشین از گرمای حاصله استفلده می شود. ● باتری :باتری ̀ها در خودروی هیبریدی یک و̀سیله ذخیره انر̀ژی برای موتور الکتری̀کی ه̀ستند .برخالف بنزین موجود در باک بنزین که میتوان`د فقطب`ه موتور بنزی̀نی سوخت برساند(یک انتقال یک طرفه از باک بنزین به موتور بنزینی) .موتورهای الکتریکی عالوه بر کار فوق می توانند انرژی را به باتری پس دهند .ولی موتور بنزینی نمی تواند چنین کاری را انجام دهد. ● ژنراتور :ژنراتور ب̀سیار شبیهب`ه موتور الکترکی ا̀ستب`ا این تفاوت که ژنراتور ف̀قط وظی̀فه تامین الکتریسیته مورد نیاز موتور را بر عهده دارد ̀نه کار دیگر.ژنراتور بیش̀تر در خودروهای هیبریدی ̀سری ̀به کار می رود. خودروهای هیبریدی سری در ادامه توضیح داده خواهد شد. فراخازن های خودروها هیبریدی فراخازن̀ها انر̀ژی مخ̀صوص باالتری دارن`د و نوع قویتری از خازن های الکترولی̀تی ه̀ستند که انر̀ژی راب`ه عنوان شارژ الکتریس`ته س`اکن ذخیره ̀می کنند .فراخازنه`ا س`یسمتهای الکتروشیمیایی هس`تند که انر̀ژی را در الیه ای از مایع قطبیده شده در س`طح مشترک مابین یک الکترولیت رس`انای یو̀نی و یک الکترود ر̀سانا ذخیره ̀می کن̀ند .ظرفیت ذخیره انر̀ژیب`ا افزایش م̀ساحت ̀سطح مشترک افزایش ̀می یابد .فراخازن̀هاب`ه عنوان اولین ابزار برای ک̀مکب`ه توان موتور در شتاب گیری و س`ر باالیی رفت`ن هس`تند که ب`ه همان خوب`ی بازیاف`ت انرژ`ی ترمزگس`ترش پیداکرده ان`د فراخازن̀هاب`ه ̀صورت بالقوهب`ه عنوان دومین شیوه ذخیره انر̀ژی در خودروهای هیبریدی ،برای تامین توان بار گذاری باتری های شیمیایی ̀سودمندند .الکتریس`یته اضا̀فی برای ثاب`ت ن̀گه داش̀تن ولتاژ در مواق̀عی که چگال`ی انر̀ژی پایین است مورد نیاز است. چند نما از سیستم انتقال قدرت در این نوع خودروها دو سیستم پیشرانه در خودروهای هیبریدی را می توان با هم به رو شهای مختلفی ترکیب کرد از جمله : سری و موازی در هیبرید موازی باک بنزین ̀سوخت راب`ه موتور بنزی̀نی ̀می ر̀ساند و باتری ̀ها نیز الکتری̀سیته راب`ه موتور الکتری̀کی ̀می ر̀ساند و هر دو موتور بنزی̀نی و الکتری̀کی ̀هم زمان و توا̀ماب`ه ̀سیستم انتقال قدرت مت̀صل ̀می شوند و این قدرتب`ه چرخ̀ها ̀می ر̀سد .تو̀جه داش̀ته باشید که باک بنزین و موتور بنزی̀نیب`ه ̀سیستم انتقال قدرت مت̀صل هستند و باتری ̀ها و موتور الکتری̀کی نیز اغ̀لبب`ه طور م̀ستقل و جداگانه به ̀سیستم انتقال قدرت مت̀صل هستند .در نتی̀جه در هیبریدهای موازی ̀هر دو موتور بنزی̀نی و الکتری̀کی نیرو محرکه مورد نیاز را فرا̀هم می کنند. در مقاب`ل هیبریدهای موازی ,هیبریدهای ̀سری قرار دارند .در این نوع هیبرید̀ها موتور بنزی̀نی ژنراتور راب`ه حرکت در می اورد و ژنراتور ̀می توان`د باتری ̀ها را شارژ ک̀ند یاب`ه موتور الکتری̀کی قدرت بد̀هد که این موتور نیزب`ه ̀سیستم انتقال قدرت مت̀صل است.بنابراین موتور بنزینی در هیبریدهای سری هرگز به طور مستقیم به سیستم انتقال قدرت نیرو نمی دهد. عملكرد خودروﻯ هيبريدﻯ: موتور بنزي̀نى در خودروى ه̀يبريدى معموال كوچك̀تر از ̀يك خودروى معمول`ى ا̀ست و از اين رو بهره ورى بيشترى دارد̀.بيشتر خودرو̀ها براى تول̀يد نيروى كا̀فى براى ايجاد شتاب ̀سريع نياز ̀به ̀يك موتور نسبتا بزرگ دارند.در موتورهاى كو̀چك بهره ورى و كارا̀يى ميتوا̀ند تو̀سط كو̀چك كردن ̀ ,سبك كردن قطعات ون̀يز ̀با كاهش تعداد سيلندرها بهبود پيدا كند. چند̀ين دل̀يل مب̀نى بر اينكه چرا موتورهاى كوچك̀تر كارا̀يى باال̀تر و بهره ورى بيشترى ن̀سبت ب`ه موتورهاى بزرگ̀تر دارند وجود دارد: ‏ موتورهاى بزرگ̀تر ̀سنگينتر از موتورهاى ̀سبكتر ه̀ستند و انر̀ژى زيادترى در وا̀حد زمان م̀صرف ̀مى كن̀ند (براى حالت شتاب گرفتن و باال رفتن از يك سر بااليى) پي̀ستون و دي̀گر اجزاى داخ̀لي ̀سنگين ه̀ستند و ن̀يز انر̀ژى زيادترى در وا̀حد زمان نياز دارن`د ̀تا در ̀سيلندر باال و پايين بروند. تغيير مكان و جابه جايى در داخل سيلندرها بزرگتر است در نتيجه سوخت بيشترى براى هر سيلندر مورد نياز است. موتورهاى بزرگ̀تر معموال ̀سيلندرهاى بيشترى دارن`د و ̀هر ̀سيلندر ن̀يز ̀سوخت زيادى م̀صرف ميكند .ح̀تى اگر خودرو در حال حركت نباشد. داليل فوق توض̀يح مى دهد كه چرا دو مدل خودروى مشاب`ه با موتورهاى متفاوت در ازمون سنجش نتايج متفاوتي را بدست ̀مى اورند.ا̀گر ̀هر دو خودرو در حال حر̀كت در ̀يك اتوبان باش̀ند و در ̀يك ̀سرعت برابر و مع̀ين ,خودرو̀يى كه موتور كوچكترى دارد انرژى كمترى مصرف ميكند و ̀هر دو موتور خروجى يكسانى از قدرت را توليد ميكنند.ولي موتور كوچكتر از سوخت كمترى استفده ميكند كه به ان سرعت برسد. اما چطور اين موتور كوچك ميتواند قدرت مورد نياز خودروى شما را در مقابل خودروهاى پر قدرت در جاده فراهم كند؟ اجازه بده̀يد مقاي̀سه اى ب̀ين خودروى مان̀ند چوى كاماروب`ا ̀يك موتور v-8بزرگب`ا خودروى ه̀يبريدى ̀ماب`ا يك موتور گاز سوز و يك موتور الكتريكى انجام دهيد. موتور گاز ̀سوز در خودروى ه̀يبريدى قدرت كا̀فى براى حر̀كت ماش̀ين در ̀يك بزرگراه دارد و موتور خودروى كامارو قدرتى بيشتر از قدرت مورد نياز براى وضعيتهاي مختلف دارد. ا̀ما زمان`ي ̀كه خودروى ه̀يبريدى نياز ب`ه شتاب داش̀ته با̀شد و ̀يا نياز ب`ه قدرت بيشترى داش̀ته با̀شد(ب̀سته ب`ه شرا̀يط) اين موتور نياز ب`ه ك̀مك پيدا ميك̀ند ̀كه ا̀ين ك̀مك از ̀يك موتور الكتريكى و باترى تام̀ين ̀مي شود.ا̀ين ̀سيستم در صورت نياز نيروى اضافى ضرورى را فراهم ميكند. يك خودروى هيبريدى ميتواند: ● انرژى را بازيابى ودر باترى ذخيره نمايد: هنگاميكه شما پدال تر̀مز را فشار ميدهيد ,شما در حال تلف كردن انرژى در خودرو هستيد.هر چه خودرو سريعتر رود انر̀ژى جنب̀شى بيشترى دارد.تر̀مز كردن ا̀ين انر̀ژى را هدر ميد̀هد و ب`ه شكل گر̀ما در مى آورد.در خودروهاى هيبريدى ̀مى توان مقدارى از اي`ن انر̀ژى را بازگردان`د و در باترى براى استفاده مجدد ذخيره كرد.اي`ن كارب`ا سيستم" تر̀مز احياء كننده" انجام ميگيرد.در اي`ن حال`ت موتور الكتريكىب`ه مان̀ند ي`ك ژنراتور رفتار ميك̀ند و ض̀من كند شدن حركت ماشين اين انرژى جنبشي را صرف شارژ كردن باترى مى كند. بعضى وقتها موتور بنزينى خاموش ميشود: ‏ ̀يك خودروى ه̀يبريدى همي̀شه نياز ب`ه رو̀شن بودن موتور بنزي̀نى ندارد.زيرا ̀يك موتور الكتريكى و باترى نيز دارد.بنابرا̀ين بع̀ضى وقت̀ها ̀مى توان موتور بنزي̀نى خودروى ه̀يبريدى را خاموش كرد`.براى مثال زمان`ى كه خودرو در مقابل چراغ قرمز توقف كرده است. به' كار بردن اصول ايروديناميك براى كاهش نيروى درگ: وق̀تى ̀كه ش̀ما در ̀يك اتوبان رانند̀گى ميكن̀يد بيشتر̀ين نيروى موتور ش̀ما ص`رف مقاب̀له با نيروى فشارى هوا ميشود̀.كه ا̀ين نيرو ̀به نيروى درگ ايرودينام̀يك مو̀سوم ا̀ست.اين نيروى درگ ميتوا̀ند ̀به چند̀ين روش كاهش يابد̀.يك راه مطم̀ئن براى كا̀هش ا̀ين نيرو ,كا̀هش ناح̀يه جلوى اتومب̀يل وب`ه كار بردن ا̀صول ايروديناميك در ان است. به كار بردن تايرهاى خاص : ‏ تايرهاي اك̀ثر خودرو̀ها بهي̀نه ̀سازى شده ان`د براى ̀سطوح ̀صافب`ا كمتر̀ين نو̀يز و چ̀سبندگى خوب`ى ن̀يز در اكثر شرايط محيطى دارند.ولى اين تايرها موجب به وجود آمدن نيروى درگ مى شوند. خودروهاى ه̀يبريدى از ̀يك تا̀ير مخ̀صوص ا̀ستفاده ̀مى كن̀ند ̀كه ̀سفت ̀تر و پرباد̀تر و ن̀يز فشار زيادترى ن̀سبت به تايرهاى معمولي دارد.نتيجه اين كار باعث كاهش نيروى درگ به نصف نسبت به تايرهاى معمولى ميشود. ● به كار بردن مواد سبك وزن: كاهش وزن كل خودرو يكي از راه هاى ساده براى افزايش راندمان و كارايى خودرو است.خودروهاى سبكترزمانى كه در حال شتاب گيرى هس`تند ي`ا در حال باال رفت`ن از ي`ك س`ر باالي`ى انرژ`ى كمترى نس`بت به خودروهاى ̀سنگينترمصرف ̀مى كنند.مواد كامپوز̀يت مان̀ند ف̀يبر كرب`ن ي`ا فلزات ̀سبك وزن مان̀ند الومينيوم و منيزي`م ̀مى توانند در كاهش وزن خودرو به كار روند. مقايسه عملکردی خودروهای برقی خالص و خودروهای هیبریدی خودروهاي بر̀قي گرچ`ه ̀به عنوان اول̀ين راهکار براي کا̀هش ميزان آلود̀گي معر̀في گرديده ا̀ند ا̀ما ̀به ع̀لت آنک`ه در ̀سيکلهاي ران̀شي طوالن`يب`ا مش̀کل ر وبرو ̀مي شون`د از اينرو حضور موف̀قي نداش̀ته ان`د و در حقي̀قتب`ا شک̀ست موا̀جه گرديده ا̀ند .ايده خودروهاي هايبر̀يد ̀به ع̀لت اس`تفاده از دو من̀بع انر̀ژي در تول̀يد س`يستم محرکه رانش`ي ̀نه تنه`ا مش̀کل آلودگ ي و م̀صرف خودروهاي هايبري`دب`ه ع̀لت ا̀ستفاده از دو من̀بع انر̀ژي در تول̀يد ̀سيستم محرکه ران̀شين`ه تن̀ها مش̀کل آلودگ ي و م̀صرف ̀سوخت راب`ه حدا̀قل ر̀سانده ا̀ست بل̀که مشکالت نا̀شي از خودروهاي بر̀قي خال`ص را حل نموده است واين مزيت خودروهاي هايبريد برقي نسبت به خودروهاي برقي خالص مي باشد. مزاياى يك خودروى هيبريدى : -1  كاهش االيندگى -2  بهبود بهره ورى و كارايى

51,000 تومان