علوم انسانی و علوم اجتماعیفلسفه و حقوق

داوری تجاری بین المللی از دریچه حقوق اسلامی

صفحه 1:
بسم الله الرممن الرميم داوری تیاری بین (لمللی إز دريهه عقوق اسلامى

صفحه 2:
Tae ا ا ا ‎EN CBPPE‏ فصل اختلافات تجاری بین المللی, ارباب تجارت بین الملل به شیوه های | 7 قانون داورى تجارى بين المللى را به تصويب رسانده است. در اين تحقيق 7 این شیوه حل و فصل اختلاف. حدود اختلافات قابل ارجاع به داوری» میزان ‎ERO MCE EVE ROS eo tS) el coal‏ ۱ در فرق پنجگانه حقوق اسلامی تبیین و بدین ت ا RSC ers ‏ال‎ ci حدق

صفحه 3:
چکیده لزوم و جواز داوری قلمرو داوری ميزان لزوم راى و قرار داورى شرايط داور نتيع

صفحه 4:
LAW. SE a ad ‏ال‎ Roy Ee eee ‏توجه محققان را جلب مى كند. از اين جمله اند مسائل مربوط به قلمرو‎ ‏قانون. شکل و ماهیت موافقتنامه داوری, نحوه رسیدگی و قواعد صلاحیت‎ ‏مانند قاعده استقلال شرط داورى يا قاعده صلاحيت نسبت به صلاحيت.‎ ‏ا ا ا لل ا‎ nvr ad Rope EO OSE EC EOC ICES Torte ‏ا‎ پروژه از افقی دیگر که کمتر مورد توجه قرار گرفتهزیعنی Pep ‏ار‎

صفحه 5:
LAW. Dy oe eee PL SN eae echt) eC cee eC SC CRUE ‏ا‎ est] Ene Sp oe ۱ SSeS TROT) en E od Rp oeeee MICS eSntay err e rene) cen er edie ‏اسلامی به عنوان بخشی از فرهنگ حقوقی ما و قسمتی از پیشینه نظام‎ 0 mn | Mm Py rey 9-1 A ree ren yee ‏عبارت ساده تر آیا داوری یعنی حل اختلاف به وسیله فرد یا افراد منتخب‎ | cg Pee Pee Sp egw)

صفحه 6:
LAW. ۲) با فرض جواز و نفوذ داوری قلمرو آن کدام است؟ به عبارت بهتر ‎PwC an Yow ese ces Pease Seay DE le SN eee) ee]‏ ‎eC alo BNC eee Lee Dae RAS ae) Rede cea‏ | 7 10 مشمول این محدودیتهاست يا خیر؟

صفحه 7:
LAW. FONTS Seen PCR ET ES eae 1 ae rE ea eee COTE Tee el hee eRe od ROPE ee RB en te wt Seed ‏داوری از نظر لزوم و جواز چگونه قراردادی است؟‎ Fe Were eS N Oy) Peer ee es yee ee a ENaC ris ker ee ee Spear owes ‏قانون داورى تجارى بين المللى و قانون ماخذ و منشا آن يعنى قانون نمونه‎ ‏آنسيترال است؟ روشن است كه در اين قسمت تكيه بر شرايط بحث‎ pets eres ese Pa Caren Retr el ets Es]

صفحه 8:
LAW. fee Rey hulp eee we) ony SE MUS bY ‏تب‎ ۳ یه مید جواز و نفوذ داوری در اختلافات خانوادگی است که با الغای ‎idilalls pena‏ را ۱9 ‎Rr Hr ERO fer riers) cxteaipuroen‏ آيات ديكرى نيز در قرآن مجيد يافت مى شود كه به نحوى دلالت بر امر به داورى يا سازش دارند.

صفحه 9:
310 0 0 hen eeieoc ea KG] ROMERO ‏م‎ Se) ‏انما المومنون اخوه فاصلحوا بين اخويكم.‎ )!" “() و ان طائفتان من المومنين اقتتلو افا صلحوا بينهما با انديشه درآيات شريفه فوقءمبرهن است در بيشتر موارد يبرامون ا 0 2 شرعی برای همه مومنان بیان کرده است.

صفحه 10:
LAW. و فِيْذٌ داورئ وجود دارد. عمده ‎Rie rome Peat RO TSOS an croen rece eran‏ ‎Te)‏ ا ‎PP Reon eee‏ ‎OR EE RC cet Lee De Sater‏ كرفته است .اهل سنت علاوه بر دلایل فوق به اجماع صحابه بر جوایز ‎De eB ne eae ker BoE Pen ae Terese yd‏ ا ۱

صفحه 11:
LAW. ‎Dane ae‏ ا ا ا ات ا ا ات ل ‎pee‏ ا 0 ا ل لت ال لت ‎eee WE a nee Ore Pet roe ae)‏ = ال 00000 506 ‏* به هر حال آنچه مسلم است. هیچ نوشتار نسبتا جامعی در حوزه قضای ‎tee nor one eS ETC SP er]‏ ۱ ‎Polar ope ae EOIN MEPS BT Ue ee Forlag‏ ‎pene ea By ee ieee Rey) CT eB) ePID ent TY ed‏

صفحه 12:
LAW. ا ‎NCSD EE De EST EN) etl lS ca‏ ۱۳ ‎EN Acre re err perc |‏ 00 ‎eee See ee Pewee) hem ett el)‏ و ممكن باشد از مسائل مالى كرفته تا نكاح و قصاص و حدود و غير آن. ‎eke ntsy ee Eas eC‏ ا 0 ادله و اخبار جواز و نفوذ تحکیم نیز, آنها را دربرمی گیرد. از اهل سنت. | امال | در امور کیفری, تا آنجا که نظریات به دیه صدمات و جراحات مربوط می گردد. انعطاف پذیری زیادی دیده می شود

صفحه 13:
LAW. * در مقابل گروهی از فقهای شیعه قابلیت تحکیم موضوعات کیفری مانند ‎se ee Re ore i eed‏ ا ‎ren‏ ‎Fen PUES Spree eRe EST yee eee)‏ ‎Rte ca Ie Soe gle cere Ree)‏ ۱ ‎EOE) Oi Si here ee Rat OST ETE ES rent‏ ا ‎Prec Cee cmeoee ige] Rome‏ ‎PEP NN Pyro Ero CCIE IPCI Cr new Crd‏ دعاوی مالی و بازر گانی که دعاوی موضوع بحث ما می باشند. تردیدی ‎ees ey‏ 20010100000

صفحه 14:
LAW. * در مورد راى داورىء اكرجه نظريات مخالفى وجود دارد كه لازم الاجرا بودن حكم را منوط به رضايت طرفين نسبت به آن يس از صدور مى دانند .ولی اغلب فقهای شیعه و اهل سنت معتقدند که رای مزبور به محض ا ‎F SD ay Me aCe‏ | غالب با مفاد مواد قانون داوری جدید و قانون نمونه ساز گار است. * در مقابل: مطابق همه مكاتب فقهى اعم از فقه شيعه و جهار فرقه اهل ا ل ‎ae‏ ا ‎DS‏ ‎pce beeen)‏ ا 1 ‎EP SEY oo)‏ 7 رت ج.ميزان لزوم راى و قراردادداورى

صفحه 15:
LAW. Reem PRN Sr Se ey se ie oom Corer ner ‏شرط ضمنى (توافق ضمنى طرفين) بر اسقاط حق عزل اين مشكل را به‎ ‏نحوى رفع نمود.‎ اال ا ا 0 قضاوت تحکیمی و امکان ارجاع اختلافات مالی و تجاری به قاضی تحکیم به عنوان قدر متيقن موضوعات قابل داورى و نيز الزام آور بودن راى قاضی تحکیم. به نظر می رسد مقررات مندرج در قانون داوری در کلیت ‎SD) ee weet‏ ۱ اسلامی ندارد. * با این همه. در برخی جزییات که مهمترین آنها شرایط قاضی تحکیم (داور) است. موضوع همچنان قابل تامل و دقت نظر است. قسمت بعدی را ‎Pel Nees Yoo‏

صفحه 16:
LAW. ا ‎crore lel‏ | منصوب اعم از شرايط عمومى مانند بلوغ و عقل و شرايط اختصاصى كه ‎sp ron Rear enc nee‏ ملا ل ۱[ ‎eee LAMCOM POET eS Ty pee rice Rory]‏ 0 دست اوست. مى باشد. * در شرط بودن بلوغ و عقل نه تنها در اسلام كه در هيج نظام حقوقى نمى توان ترديد كرد. اين شروط را بايد از جمله امورى دانست كه بناى عقلا ا ا ا 1 بررسى قرار داد: د.شراید داور

صفحه 17:
LAW. * )در فقه شیعه و برحی فرق اهل سنت؛ ابثلام آجمله شرلیط ضروری. برای قضاوت است. مهمترین مستند آنان نیز آیه «لن یجعل الّه للکافرین ‎tela meee centvec ers‏ 1 AND eon pram Peeler nes re cenry ‏تنها در قضاوت بين اهل ذمه اسلام را شرط نمى‎ ‏اسلامی یگ قاضئ غير مسلمان مى‎ [1 7 ‏بیشتری به این نتبجه رسیده اند که هرگاه یکی از دو سوی درگیر مسلمان‎ ‏باشد مى توان يك غير مسلمان را در يرونده ها و قضاياى باز ركانى - نه‎ ‏احوال شخصی و حقوق خانواده - به عنوان قاضی یا داور بر گزید.‎

صفحه 18:
LAW. * حقوق موضوعه بسیاری از کشورهای اسلامی نیز به اين نگرش .گرایش نشان می دهد. مثلا در مصر مطابق ماده ۵۰۳ قانون مدنی و آیین دادرسی بازر كانى تنها صغار. محجوران. ورشكستكان برى نشده و بزهكاران محکومی که از حقوق مدنی محروم شده اند. صلاحیت داوری ندارند و نسبت به جنس يا دين هيج كونه محدوديتى ديده نمى شود. ا | ‎Me ere a‏ 0 1۱ فقهی جای بحث باقی است.

صفحه 19:
LAW. Fon Ra PREYS oN FPers eee ON ECP ICORN Seo pe Seer te Med iC ‏ا ال ا‎ wry eared) ‏کامل از گناهان کبیره و عدم اصرار بر گناهان صفیره و ترک رفتارهای‎ ‏نامناسب (خلاف مروت) می گردد. این شرط گرچه به عنوان عقیده‎ ‏روط‎ eC Re Ee By coed Por B Co ce Bee ee Pen Ste EST ne aed Revco nD Scie tel ere et ety erect wo ‏قبول ندارند و فقدان این عادت پیوسته را که از آن به ف‎ ‏شود مانع از نفوذ قضاوت و حكم قاضى كه از طرف حاكم منصوب‎ RIES ‏عا ا‎ Pee Pee toe ew ore Ne EPS eI oo) 00 0 remenieerem es, ‏و راى او توسط قاضى كنترل و تاييد مى كردد.‎

صفحه 20:
LAW. eee RC Ee Reeth Sth ore eee a ‏ضرورت وجود عدالت وصفی (ملکه پا عادت پیوسته عدالت به شرحی که‎ ‏تبث(‎ مقابل. ضرورت عدالت عملی یعنی رعایت مساوات و برابری نسبت به متخاصمین و عدالت در پرونده تحت رسیدگی ,وجه اشتراک و قدر متيقن تمام مكاتب حقوقى اسلامى است. از اين نيز يبش تر مى توان رفت ‎oo‏ ا ا ا ا ۱ همین جهت در تمام نظامهای حقوقی به عنوان یکی از اصول اجباری 011011111111100

صفحه 21:
LAW. SOR O Saree een L LE Ce DS EST BE a ‏ل ا ل كن‎ 320000 reeds ‏ل‎ eet ‏ا اي لل اي‎ ald Daa er Ore eee ew Se Mer erro Nees) UO Oat Reece Da ie eee Ten olka ecco e ord. ‏ا سود‎ eee ad ee ESTP Los yer ‏ا ل‎ Peg Ape ee) ces PY pen ees | aC Pn Pen by ۱ Ce a a tet a ee RON Rie pes

صفحه 22:
LAW. PC epee eel See ne oe CeO) ce Sy eee Cd ‏شرعیه لازم برای اجتهاد بسیار محدودند به طوری که می توان صحبت از‎ ‏انسداد باب اجتهاد نمود. لذا گرچه عامی محض اهلیت قضاء ندارد و شایسته‎ 1 eC Conn] ‏قابل قبول اين است كه قاضى قادر به استماع حوادث و مسائل دقيق و تحصيل‎ ‏احکام شرعی از طرق ممکن و انطباق آنها بر مصادیق باشد حتی در تفسیر‎ ۱7 3 ‏موید شرط نبودن علم قاضی به معنای اجتهاد است. زیرا به عقیده بزرگان‎ ‏مکتب حنفی جایز است که قاضی مجتهد نباشد و در این صورت مطابق فتوای‎ ‏دیگری رای خواهد داد. چه جاهل متقی برای قضاء بهتر از عالم فاسق است.‎

صفحه 23:
LAW. PES SEC ae Meee) SEL ‏ا‎ Se Ree ea bad برخی مکاتب حقوق اسلامی به عنوان عقیده اتفاقی یا غالب مطرح است و ‎NCE Ten cece Bele Fea en aoe ele eee)‏ ‎eles pe eC Rea ES er ence an Ne E ee neaSy‏ ‎PSS eR SSC oe eR ee TH Bye hes ped rey ea eC)‏ ‎ome Se) BENS] ene eo aT OE)‏ Pee ‏ا‎ CET SCD NIE cei Rene pees ea er ‏معاهدات تجارى بين المللى خصوصا عرفهاى موجود اعم از مدون و غير‎ ‏مدون بسيار تعيين كننده است.‎

صفحه 24:
LAW. ا ل 200050 ‎er By‏ ل ا ا ا 500 قرارداد تجاری در خصوص دعوای ناشی از آن. گرچه مفهوم اجتهاد ‎CBT on iE see e nsec‏ 1 ‎Pleats pee eee ea ren en SPL ae eel eer)‏ معاملا ‎Ree are reer eee) eo nee oe ene)‏ مى داند. ندارد و در خصوص موارد استثنايى كه راى صادره بر اساس يك ‎Mtr‏ ا ل ا ل 0 7 اجرای آن کنترل لازم را اعمال نمود

صفحه 25:
LAW. 9 Le MP SBE See Shee <P) ae De ee ee eee) eS Nene a Reel wre ir CEST) ‏مورد قاضی تحکیم به طریق اولوب قابل تردید است. چنانچه علی‎ ‏ابن جریر طبری قضاوت زنان را مطلقا و جمعی از فقهای اهل سنت بویژه‎ 1 ey ire ser exp eee PORT SCOE BTS Wp Tee rerorn Beayye rr ere sv Cane) Eom Fy Eten Perea cel Mee SCmgr ee Ry Nee Tyee spree rary |e) ‏قدر متیقن از موضوعات قابل داوری نیز امور غیر کیفری بویژه حقوق‎ ۱ Ne ena oD) aimee ad od eC ‏ا‎ ed nee Re ney i cele Lee eae ROE Sere See ene oc Bee SN Oe ate eed nee eS)

صفحه 26:
LAW. Ob re on bem sc perk Cowan URE nT Iie hee as ۱ Dr Sort Bordon) ‏زنان را مورد تردید قرار داده اند. حتی فقهای متقدم غالبا متعرض شرط‎ رجولت يا ذكورت براى قضاوت نشده اند. ا ل ل 0 زنان نه تنها از لحاظ سند ضعيف است بلكه از لحاظ دلالت نيز غير قا اتكاست. مفاد اين روايات نهايتاءمفيد نفى الزام و وجوب قضاوت از زنان ‎or‏ م ل ل 0 ا ا ا ا ل ا كت ‎Bip Sy hey ee ote Srey se |‏ |

صفحه 27:
LAW. ee eee ‏اا‎ eS EITC Sear Re co ean » ‏در صدر ماده واحده مربوط به دقانون شرايط انتخاب قضات داد كسترى‎ » ‏با عبارت «قضات از میان مردان واجد شرایط زیر انتخاب می شوند.‎ ۳ ONT pel prow re) Cece sen ‏ا‎ eee ee ee Sea CA | ‏انعطافهايى كه مقنن در مورد امكان تصدى منصب قضاوت ت توسط‎ PS ‏ا اا ا‎ itr ‏تردید نسبت به وجود منع (به عبارت فنی تر جریان اصل برائت در مورد‎ NN a EL aN ek ad eel eae aE as ood Drie re creep yre nea Seren ope ery meee) Ee ieee te eer ee ee)

صفحه 28:
به هر حال. از اين بحث نسبتا مختصر فقهی می توان استنتاج تمود که نظام حل اختلاف ی ‎PA eye en mary eM nN om ee riers‏ تحکیم) تفاوتهایی را نشان می دهد. برخی از این تفاوتها با تعدیلهایی قابل رفع و حل » مانند شرط عدالت که پذیرش مفهوم عدالت عملی به جای عدالت وصفی. هم شكاف و اختلاف را رقع مى كند و هم واقع بينانه تر است. ولى در برخى موارد ديكر ‎TE Fars eb Sees‏ 1 ‎ee rd SEES ROD een reel Ry ee Fr eo‏ ‎Pre PATtay Re owen prow si em rere apt eeren 2er a rca be‏ ‎OD MOE Sede Se ESC neve LE ES Seb Keeler ee)‏ 00171 0000 وجب قَوآنسلَ كشورهاى ديكر رامقرر مى دارذ.بيذيريم. ‎os ead‏ ع م ا ل

صفحه 29:
TNA seo باك ‎Mm EaTY ow Wy YT [FB‏ نكن .اميدوارم كه مطالب مثمرثمر واقع شده باشد با آرزوی موفقيت شید تجفی 5555

39,000 تومان