صفحه 1:
راوطلبی در ورزش
volunteering in
Sport
صفحه 2:
تعریف داوطلب
" داوطلب به فردی اطلاق می گردد که به صورت آزادانه قسمتی از وقت » مهارت
یا خدمات خود را رایگان و بلاعوض به سازمان یا گروهی خاص ؛ اختصاص
می دهد
صفحه 3:
انتخاب آزاد
حق الزحمه
ساختار ( زمینه ای که در آ
اقراد
ابعاد این تعریف:
۱- تمایل آزاد
۲- نسيتاً غیر اجبار
۳- لزامبه داوطلب شدن
-١ به هيج وجه
1- بدون انتظار
۳ پرداخت هزینه ها
۴- دستمزد Sash
فعالیت داوطلبانه اجرا شده است )
-١ مفيد بودن برای دیگران
۲- مفید بودن برای دوستان و وابستگان
۳-مفید بودن برای خود.
engl
۲- غیر رسمی
صفحه 4:
و ارگان کمک گیرنده است که در
خدمت رسانی سود می برند.
صفحه 5:
به عنوان یک داوطلب :
پر کردن اوقات فراغت
مشارکت موثر در جامعه
۳ شرکت در یک کار گروهی
فرصت توسعه مهارتهای جدید
احساس غرور و موفقیت كردن
فرصت تصحیح مهارت های آموخته شده قبلی
کسب تجربه . سابقه IS آشنایی با افراد با تخصص های مشابه
بطور موثر خودتان را معرفی کرده و باعث شناعت بیشتر شما می شود
صفحه 6:
داوطلبان در ورزش به چه نوع فعالیتهایی مشغول هستند؟
ر ورزش ایفاء می کنند را می توان به دو صورت طبقه بندی نمود :
نقش هایی که داوطلبا
موی و
كه اين كونه نقش ها نياز ب
آموزش لازم و دانش ورزشی دارد
pons cet
كه نياز به دانش خاص ندارد و داوطلب با گذراندن یک دوره فشرده آن را انجام می دهد.
صفحه 7:
حضور داوطلبان در امور داوطلبی چقدر از وقتشان را اشغال می کند ؟
بطور کلی زمان مشارکت افراد به دو عامل زیر بستگی دارد :
۱- نقش با وظیفه ای که افراد جهت خدمت می پذیرند.
۲- میزان تعهدی که افراد به آن سازمان یا گروه خاص می سپارند
ree
صفحه 8:
آيا داوطلب شدن هم به مانند کارمند گزینی نیاز به مدیریت دارد ؟
بطور كلى شيوه هاى مديريت و جذب داوطلبان به مراتب آسان تر از مديريت و جذب
كارمندان رسمى مى باشد.
صفحه 9:
موانع سازمانی کار با داوطلب
افرادی که تازه داوطلب می شوند . نمی دانند سازمان از آنها به عنوان داوطلب چه انتظاری
دارد.
ار
حفظ داوطلبین مشکل است بطوریکه از هر دو نفر داوطلب فعال یک نفر انصراف می دهد.
فشار به سازمان منتقل
در مواردی که فشار کار بر روی داوطلبان زیاد شود » تأثیر سوء |
شده و باعث عدم کارآیی لازم می گردد.
قوانین و آئین نامه ها مشکلات جدیدی بوجود می آورند . مخصوصاً اگر این
بورد:سائل مربوظبه ایمتن و سلامت: افراه باشد:
۹
با ورود داوطلبان به سازمان این امکان وجود دارد که کارمندان رسمی در کارشان دچار
مشکل شوند.
داوطلبان مسن یا قدیمی تر اکثر اوقات بر نقشهای کلیدی تسلط دارند که اين مسئله می
تواند باعث یکسری تهدیدات برای داوطلبین جوان گردد.
صفحه 10:
کار داوطلبانه :
موجب می شود که شما فرد نیازمندی را درک کنید.
مهارتهای جدیدی را بیاموزید.
باعث می شود قسمتی از منافعی که جامعه به شما رسانده است را به جامعه بر
گردانید.
می تواند به شما در حل بعضی از مشکلانتان کمک کند.
کمک می کند تا شما مردم جدیدی را ملاقات کنید و موانع حاصل از سوء
تفاهم ها و پی اطمینانی ها و ترسها را بشکنید.
۲ می تواند ارتباطی ایجاد نماید که به شما در شغل و آینده تان کمک کند.
صفحه 11:
چرا به داوطلبان نیاز دارید؟
مربیگیری تیم های ورزشی
سازماندهی مسابقات و رویدادهای ورزشی
مراقبت و نگهداری از تجهیزات و اماکن ورزشی
راهنمایی و یا آموزش فعالیت ها
قضاوت و داوری
فعالیت به عنوان متصدی صندوقدار منشی و یا نگهبان باشگاه
اجرای یک رویداد
ساماندهی باشگاه های شبانه و روزانه
مدیریت یک سفر گروهی
و یا دلایل دیگر
صفحه 12:
چه مزایایی را به داوطلبان پيشنهاد می کنید؟
یافتن دوستان جدید
۳ کسب مهارت های جدید
۳ پاداش مشارکت
افزایش فرصتها
آموزش و پیشرفت فردی
رقابت
” سفرملاقات ها و موقعیتهای شغلی
سابقه خوب
صفحه 13:
تعریف مدیریت داوطلب
مدیریت داوطلب تنظیم کننده ی روابط, نقشها و مسئوليتها بین داوطلبان
سازمان, کارکنان حقوق بگیر و دریافت کنندگان خدمات(مصرف
کنند گان يا مشتریان) می باشد.
0م
Basics of Olympic |
Games
صفحه 14:
مسئولیتهای اصلی مدیریت داوطلب
۲ جلب حمایت از برنامه داوطلب و تداوم OF
ایجاد . تعیین و ارزیابی بودجه برنامه داوطلب
آگاه ساختن مقامات در مورد نوع خدمات ارائه شده توسط داوطلب
۲ گسترش و حفظ اهداف برنامه
۲ تخصیص مسئولیتهای داوطلب و کنترل نتایج
پيشنهاد جهت تغییر خط مشی يا مراحل عملکرد به مدیران ارشد جهت کنترل . بهبود و
یا توسعه تلاشهای داوطلب
صفحه 15:
وظایف مدیریت داوطلب
۲ وظایف مدیریتی : تعیین منابع انسانی ( داوطلبان )
57 پشتیبانی از منابع انسانی ( داوطلبان )
وظايف مديريتى- عملياتى :
tin ah درد بين ماع اناق شا
قدرشناسی و تصدیق جابگزنی eal نامه ریزی
حفظ وتتهدارى ve
1
آموزش و تكامل آشتایی وراهنمایی »= تخاب و گزیش
صفحه 16:
برنامه ریزی Planning
برنامه ریزی به داوطلبان کمک می کند تا بدانند چگونه می توانند مآموریت خود را
در سازمان مربوطه انجام دهند. همچنین این امر باعث می گردد آنها خود را در
ساختار سازمان هماهنگ تر ببینند.
7 تا تن و یی ازمان به نگرش و
صفحه 17:
Recruiting جذب
داوطلبان افرادی هستند که بدون دریافت حقوق و مزایا . وقت . تلاش و تجارب
خود را به یک سازمان اختصاص می دهند. در نتیجه جهت دستیابی به چنین
افرادی . رقابتی شدید بین سازمان های دولتی و غیر انتفاعی وجود دارد .
برخلاف کارمندان حقوق بگیر که خود روند جذب را آغاز می کنند » داوطلبان
بايد از طريق ديكران جذب شوند.
صفحه 18:
للحم ee
استراتذی جذب Recruiting
هدف. بررسی و طراحی تمامی جنبه های استخدام داوطلب می باشد.
بررسی مجدد علت نیاز به داوطلب:
7
برای چه کاری؟
false
جتن
جه قاهابى اونا رظليان tapi
(gle توسط
داوطلب از جه اختياراتى برخخوردار خواهد بود
داوطلب به چه کسین پاسخحگز خرامد بود؟
چه حمایتی برای داوطلبان جدید وجود دارد؟
آيا زمان لازم برای داوطلیان آمو
آیا داوطلبان قدیمی و دیگر پرسنل . داوطلبان جدید را مى پذیرند؟
به چه مهارتهایی نیاز خواهند داشت:
ش دیده جهت کار با داوطلبان جدید
كيه يه يا يا يعد 4 4 6 به اه
صفحه 19:
Recruiting
پرنامه های جذب خود را طراحی نموده و به کمیته باشگاه ارائه دهید و منتظر پيشنهادات دیگر از اعضا باشید. مسائل
ذیل را در نظر داشته باشید؛
لیست اعضای حال و گذشته سازمان را بررسی نمایید
سیستم جذب را براساس داوطلبان موجود و در جهت توسعه فعالیتهای باشگاه سازماندهی کنید
۳ از روزنامه های محلی و اجتماعی استفاده نمایید
از رویدادهای اجتماعی استفاده نمیید
۳ .از داوطلبان سازمان های دیگر به طور قرضی استفاده کنید
۲ یک برنامه وبدئوبی ( کلیپ) در مورد سازمان و فعالیت های داوطلبی آماده كنيد
نزدیک مکان های تجاری غرفه بزنید
برای صندوق های پستی افراد و پست الکترونیکی آنهاپیامبگذارید
”0 برگزاری جلسات مختلف در مراکز آموزشی . مذهبی و فرهنگی
اطلاع رسانی از طریق رسانه های عمومی ( رادیو و تلویزیون )
بيشنهاد به دانشجویان رشته تربيث بدنى ( مخصوصاً دانشجويان سال خر )
برگزاری گردهمایی های ویژه همزمان با شروع رويدادهاى مهم ورزشى
صفحه 20:
ارائه پیام جذب افراد داوطلب Recruiting
بيام می بایست دعوت کننده باشد و افراد را به شرکت در سازمان شما تشویق نماید.
پیام ها می بایست متناسب با افراد( دانش آموز . دانشجو , افراد حرفه ای و غیره ) مورد
نیاز شما در سازمان یا باشگاه طراحی شود.
oly می بایست متناسب با نیاز ارباب رجوع و سازمان طراحی شود.
پیام می بایست بر اساس منافع داوطلب تنظیم گردد.
صفحه 21:
در ارزیابی پیام استخدامی سئوالات زیر را از خود پر 11۸8
v
v
v
v
آیا پیام با رعایت احترام به داوطلب تنظیم شده است؟
آیا پیام متناسب مخاطب مورد نظر می باشد؟
آیا پیام نیازهای مشتری و سازمان را پوشش می دهد؟
چه کسی در سازمان قادر است به بهترین نحو این پیام را ارائه دهد؟
صفحه 22:
انتخاب و گزینش Select and screen
فرآیند انتخاب و گزینش داوطلبان کاملاً با گزینش کارمندان حقوق بگیر فرق می کند.از آنجائیکه
هيج موقع آموزش خوب نمی تواند جایگزین گزینش خوب باشد . پس می بایست در
هنگام انتخاب و گزینش افراد داوطلب برای مشاغل مختلف دقت شود.
رسمی و مستلزم تعریف شغلی بیان وظایف. مصاحبه
رسی نقاط قوت داوطلبان . دوره های آموزشی و
انتخاب و گزینش داوطلب باید رویکر
انتخابی. بررسی سوابق فرد و معرفین؛
غیره باشد. اگرچه رویکرد گزینش بسیار رسمی به کناره گیری داوطلب منجر می گردد.
صفحه 23:
Select and screen گزینش
۳ _ در طی روند جایگزینی داوطلب از تکنیکهای گزینش استفاده نمایید.اجرای مصاحبه های
موثر و کنترل سوابق جزء این ذمنثه .از تکنیک ها می باشند.
فرآیند جایگزینی داوطلبان را آسان ساخته و کمک می کند تا مطمئن شوید که در هر
منصب . بهترین کاندیدای داوطلب را جایگزین ساخته اید.
خوب در کاهش شطر و حفاظت از شهرت سازمان » مشتریان و کارکنان به شما
gu Ba کند,
صفحه 24:
Select and screen
در مراحل گزینش داوطلبان احتمالی . از خود بيرسيد که آیا سازمان :
7 به ارزیابی مناصب داوطلب از منظر خطرات و تعهدات پرداخته است؟
۲ تمامی متقاضیان را در معرض فرآیند گزینش, شامل:درخواست ها و توافقات : مصاحبه
رو در رو و کنترل سوابق قرار داده است؟
پیگیری در مورد معرف و مدارک را انجام داده است؟
۳ _ در صورت نیاز» درخواست گزارشات پلیس و کنترل جرایم را دارد؟
صفحه 25:
Orientation and Training شزومآ آشنایی و
داوطلبان باید از اهداف تاریخچه اقدامات اهداف مالی و برنامه های استراتذیک
سازمان و هم چنین انتظارات سازمان از آنها آگاهی یابند. مرحله ی آشنایی . موارد
ذیل را در بر می گیرد :
7 ملاقات با داوطلبان جدید و داشتن یک رفتار مناسب به گونه ای که از ابتداء آنها احساس خوب و خوشایندی
از داوطلب شدن داشته باشند
احتصاص دادن زمانهایی برای بررسی علایق و خواسته های آنان . علل داوطلب شدن و انتظارات آنها
آشنا نمودن داوطلبین با امکانات » اعضاء و اهداف سازمان
ديه 4 5
ذکر مسئولیت های محول شده به آنها ( شرح وظایف )
پرسیدن سئوالات دلگرم کننده
تشخیص نیازهای آموزشی
ایجاد یک محیط دوستانه برای حمایت
<
<
صفحه 26:
Orientation and Training «|, الگوی کتابچه راهنما
۱-سابقه سازمان
3# نز
مآنوریت» امداف مرازست و سین
۳ فرهنگه وزیا سازنان
برنامه و مشتريانى كه به آنها خدمت ارائه مى شود
۲- ساختار سازمانی
چارت سازمانی
هیأت مدیره
۲ _ کارکنان اصلی
شرح شغل ها
۳ انواع وظايف و ديكر روشهاى مشاركت داوطلب
تسهيلاات
* مکان استراحت تجهیزات وامکانات
۴ مکان مربوط به متعلقات حصوصی افراد
۳ پارکینگ
۴- مراحل کار
شرایط خدمت
مراحل نام نویسی
توافق در مورد استراحت ؛ غذا و موارد دیگر
فرصنهای آموزش
خط مشی تداوم و خاتمه خدمت
مراحل ارزیابی
صفحه 27:
Orientation and ۱ آموزش داوطلبان
آموزش فاکتور اصلی در محیط های شغلی امروز بشمار می آید. از آنجائیکه آموزش با
رضایت شغلی در ارتباط است بر نگهداری داوطلب تأثیر گذار می باشد. به یاد داشته
باشید که یکی از دلایل داوطلب شدن افراد . کسب تجربه و یادگیری مهارت جدید می
ناشن
آموزش توسط کارکنان واحدی از سازمان که داوطلب در آنجا ارائه خدمت می کند . صورت می گیرد.
آموزش نوعی شناخت بوده و داوطلب را با انگیزه و متعهد نگه می دارد و امکان اجرای خدمات. با کیفیتی
مطلوب را قراهم می آورد.
صفحه 28:
Orientation and Training — _354/ Lj
آموزش بايد بر اساس شغل داوطلب و نوع خدمتی که ارائه می کند. باشد.
آموزش باید متناسب با سطح مهارت داوطلب باشد.
آموزش باید مداوم باشد.
آموزش می بایست بر اساس نیاز های شناخته شده توسط داوطلب و ناظر داوطلب باشد.
مرتباً ارزیابی بعمل آید تا میزان تأثیر پذیری آموزش تعیب.. گ دد.
صفحه 29:
به رسمیت شناختن Recognition
داوطلبان و کارکنانی که بر آنها نظارت دارند باید جهت فعالیت هایی که انجام می دهند مورد
تأیید و تصديق قرار كيرند. اين عمل اين احساس را در آنها ایجاد مى كند که
فعاليتهايشان مورد توجه سازمان قرار كرفته است.
بازشناسى( به رسميت شناختن ) عبارت است از «توجه مطلوب . رسمى يا غير رسمى نسبت به داوطلب »
برای ایججاد احساس قدردانی » امنیت و تعلق»
دادن پاداش به افراد داوطلب معمولاً بر اساس طول مدت ارائه خدمت آنان صورت می گیرد.
تعیین اینکه کدام یک از انواع بازشناسی . مهم تر می باشد . همیشه مورد بحث می باشد.
=a زر
صفحه 30:
راه های مختلف به رسمیت شناختن داوطلب
فرستادن کارت پستال به مناسیت های مختلف
فرستادن یک نامه تشکر آمیز از سوی سازمان
نوشتن یک مطلب خبری در روزنامه محلی یا خبرنامه سازمان
لبخند زدن
ت « متشکرم ! به صورت رسمی يا غیر رسمی
مشاوره گرفتن از داوطلب در برنامه های مختلف سازمان
درخواست از داوطلب برای پذیرفتن یک مسئولیت
یی مهمانی های مختلف به افتخار فرد داوطلب
دعوت از داوطلب برای هماهنگ کردن یک مسابقه پا رویداد خاص
دست دادن
دست زدن به پشت فرد داوطلب
Recognition
teen Carrots Jewelry
Git Certicate
صفحه 31:
Recognition
تادن داوطلب به سمینارهای مختلف
درخواست از داوطلب برای ارائه گزارش از سمینار
انعطاف پذیر بودن
استفاده از مهارت ها و استعدادهای خاص داوطلب
دادن پاداش های بیرونی ( گواهی نامه و یادگاری)
دادن مجوزهای خاص ( اجازه ورود رایگان به مسابقات )
۲ نامگذاری ایام خاص با عنوان روز . ماه و سال داوطلب و دادن پاداش
دعوت برای حضور در یک مهمانی ویژه
پرداخت هزینه مسافرت
= دادن لوح افتخار
فراهم کردن منابع آموزشی برای داوطلبان دانش آموز و دانشجو
صفحه 32:
Recognition
درخواست از داوطلب کارآمد برای جذب داوطلب دیگر مثل خودش _ ۲
خطاب کردن داوطلب به اسم كوجك ”
۳ حمايت و يشتيبانى از داوطلب
از داوطلبان بخواهید در جلسه مخصوص داوطلبان صحبت کند
پیشرفت فردی داوطلب را توسعه دهید
از داوطلب بخواهید در یک برنامه رادیویی یا تلوزیونی شرکت کند
”2 کمک هزینه تحصیلی فرد داوطلب را +
تن
ی حضور در سمینارها و کارگاه های آموزشی تأمين كنيد
با احترام با آنان برخور
”0 هزینه ایاب و ذهاب فرد را تقبل نمایید
۲ _ بایک کیک تولد داوطلب را هیجان زده کنید
كل بفرستید
صفحه 33:
به خانواده افراد داوطلب نیز توجه نمایید
تماس تلفنی با آنها برقرار نمایید
يك گردش بیرون شهر ترتیب دهید
در جمع ( خانواده و دوستان ) از آنها تقدير كنيد
ارتقاء داوطلب به عرصه های بالاتر
در جلسات داوطلبان حضور یابید
به نظریات آنها اهمیت دهید
از داوطلبان برای حل مشکل سازمان کمک بگیرید
یک درخت به نام داوطلب بکارید
به نام داوطلب در امور خیریه مشارکت نمایید
اتاق و محل خاصی را برای داوطلبان احتصاص دهید
Recognition
صفحه 34:
Retention نگهداری
در محیط سازمانی تحت رقابت شدید با مسئولیت فراوان و فشار مضاعف بر افراد. نگهداری
نیروی کار داوطلب از اهمیت عمده ای برخوردار است. از نظر بسیاری سازمانها؛ جذب
داوطلب امری دشوار است و کاهش نیروی کار. مسئله ای جدی به شمار می آید. کناره
گیری داوطلبان به علت از دست دادن نیروی کار و زمان اختصاص داده شده به داوطلب
در خصوص جذب و آموزش نیروهای جدید برای سازمان گران تمام می شود و بر
اطمینان کارکنان حقوق بگیر نسبت به داوطلبان تأثیر می گذارد .
صفحه 35:
Retention يديرش
مرحله ورود برای نگهداری داوطلب حائز اهمیت می باشد . این رویکرد شامل
مراحل ذیل می باشد:
ملاقات با داوطلبان جدید و ایجاد احساس خوشایند و قدردان بودن نسبت به آنها از همان ابتدا
Cobb al gly ۲ علایق علل داوطلب شدن و انتظارات افراد از سازمان اختصاص دهید
زمانی را به معرفی سازمان و افراد دركير در آن اختصاص دهید
وظایف و مسئولیت های خاص آنها را شرح دهید
سئوالات دلگرم کننده بپرسید
شناخت نيازهاى آموزشى
۲ از سیستم تقویت روحيه با كماردن يك نفر در كنار آنها استفاده كنيد( 5775166122 8110077 )
صفحه 36:
Retention حمایت
حفظ تماس باقاعده و مداوم با داوطلبان جدید که به صورت ذیل تقویت می شود:
قدردانی از فعالیتی که به خوبی اجرا شده است
۲ پیشنهاد مداوم کمک و حمایت
ارائه آموزش مورد نیاز
گوش دادن مداوم
تقویت مداوم ارتباط میان اعضای گروه داوطلب
صفحه 37:
Evaluation ارزیابی
مرحله پایانی در فرآیند مدیریت منابع انسانی در حوزه داوطلبی ارزیابی عملکرد داوطلبان به
منظور حفظ و یا جایگزینی آنان می باشد.ارزیابی عملکرد. به داوطلبان نشان می دهد که
آیا انتظارات سازمان و سرپرستان را برآورده ساخته اند یا خیر؟
۳ داوطلبان باید بر اساس کاری که انجام می دهند و تعهدات آنها به سازمان مورد ارزیابی قرار
گيرند.
7 اهداف اصلی ارزیابی, ایجاد بازخور و پیشرفت داوطلب است.
صفحه 38:
Ves eb EE RRR
چک لیستی برای جذب و نگهداری داوطلب
بدانید چرا سازمان به داوطلب نیاز دارد و در قبال داوطلبی چه چیز به آنها پيشنهاد می کند.
یک مدیر داوطلب ا
وظایف خاصی برا
عنوان كنيد كه به جه نوع افرادى , به چه تعداد و چه مدت برای داوطلب شدن نیاز دارید.
یرای هر شغل تعریفی خاص اراثه دهید.
روند جذب داوطلب را طراحی کنید.
به طور شخصی با داوطلب مصاحبه نمایید و از میان آنها افرادی را برای کمک به کارمندان خود انتخاب کنید.
برای هر یک شغلی خاص را تعریف کنید.
آنان را وارد وظایف جدیدشان نموده و به طور مداوم از آنها حمایت کنید.
داوطلبان را در جلسات گروه و تمامی موضوعات موثر بر آنها مشارکت دهید.
فرصنهایی برای آموزش فراهم آورید.
فعالیت ها را مدیریت » حمایت و ا
داوطلبان را به طور صحیح شناسایی نموده و
در برنامه های داوطلبان و نقش آنها تغیبرات لازم را ایجاد نمایید.
یابی کنید.
داش دهید.
این مراحل را به طور مداوم مرور کنید.
صفحه 39:
Volunteering is“
"good for the soul