صفحه 1:
راوطلبی در ورزش volunteering in Sport

صفحه 2:
تعریف داوطلب " داوطلب به فردی اطلاق می گردد که به صورت آزادانه قسمتی از وقت » مهارت یا خدمات خود را رایگان و بلاعوض به سازمان یا گروهی خاص ؛ اختصاص می دهد

صفحه 3:
انتخاب آزاد حق الزحمه ساختار ( زمینه ای که در آ اقراد ابعاد این تعریف: ۱- تمایل آزاد ۲- نسيتاً غیر اجبار ۳- لزامبه داوطلب شدن ‎-١‏ به هيج وجه 1- بدون انتظار ۳ پرداخت هزینه ها ۴- دستمزد ‎Sash‏ فعالیت داوطلبانه اجرا شده است ) ‎-١‏ مفيد بودن برای دیگران ۲- مفید بودن برای دوستان و وابستگان ‏۳-مفید بودن برای خود. ‎engl ‏۲- غیر رسمی ‎

صفحه 4:
و ارگان کمک گیرنده است که در خدمت رسانی سود می برند.

صفحه 5:
به عنوان یک داوطلب : پر کردن اوقات فراغت مشارکت موثر در جامعه ۳ شرکت در یک کار گروهی فرصت توسعه مهارتهای جدید احساس غرور و موفقیت كردن فرصت تصحیح مهارت های آموخته شده قبلی کسب تجربه . سابقه ‎IS‏ آشنایی با افراد با تخصص های مشابه بطور موثر خودتان را معرفی کرده و باعث شناعت بیشتر شما می شود

صفحه 6:
داوطلبان در ورزش به چه نوع فعالیتهایی مشغول هستند؟ ر ورزش ایفاء می کنند را می توان به دو صورت طبقه بندی نمود : نقش هایی که داوطلبا موی و كه اين كونه نقش ها نياز ب آموزش لازم و دانش ورزشی دارد pons cet ‏كه نياز به دانش خاص ندارد و داوطلب با گذراندن یک دوره فشرده آن را انجام می دهد.‎

صفحه 7:
حضور داوطلبان در امور داوطلبی چقدر از وقتشان را اشغال می کند ؟ بطور کلی زمان مشارکت افراد به دو عامل زیر بستگی دارد : ۱- نقش با وظیفه ای که افراد جهت خدمت می پذیرند. ۲- میزان تعهدی که افراد به آن سازمان یا گروه خاص می سپارند ree

صفحه 8:
آيا داوطلب شدن هم به مانند کارمند گزینی نیاز به مدیریت دارد ؟ بطور كلى شيوه هاى مديريت و جذب داوطلبان به مراتب آسان تر از مديريت و جذب كارمندان رسمى مى باشد.

صفحه 9:
موانع سازمانی کار با داوطلب افرادی که تازه داوطلب می شوند . نمی دانند سازمان از آنها به عنوان داوطلب چه انتظاری دارد. ار حفظ داوطلبین مشکل است بطوریکه از هر دو نفر داوطلب فعال یک نفر انصراف می دهد. فشار به سازمان منتقل در مواردی که فشار کار بر روی داوطلبان زیاد شود » تأثیر سوء | شده و باعث عدم کارآیی لازم می گردد. قوانین و آئین نامه ها مشکلات جدیدی بوجود می آورند . مخصوصاً اگر این بورد:سائل مربوظبه ایمتن و سلامت: افراه باشد: ۹ با ورود داوطلبان به سازمان این امکان وجود دارد که کارمندان رسمی در کارشان دچار مشکل شوند. داوطلبان مسن یا قدیمی تر اکثر اوقات بر نقشهای کلیدی تسلط دارند که اين مسئله می تواند باعث یکسری تهدیدات برای داوطلبین جوان گردد.

صفحه 10:
کار داوطلبانه : موجب می شود که شما فرد نیازمندی را درک کنید. مهارتهای جدیدی را بیاموزید. باعث می شود قسمتی از منافعی که جامعه به شما رسانده است را به جامعه بر گردانید. می تواند به شما در حل بعضی از مشکلانتان کمک کند. کمک می کند تا شما مردم جدیدی را ملاقات کنید و موانع حاصل از سوء تفاهم ها و پی اطمینانی ها و ترسها را بشکنید. ۲ می تواند ارتباطی ایجاد نماید که به شما در شغل و آینده تان کمک کند.

صفحه 11:
چرا به داوطلبان نیاز دارید؟ مربیگیری تیم های ورزشی سازماندهی مسابقات و رویدادهای ورزشی مراقبت و نگهداری از تجهیزات و اماکن ورزشی راهنمایی و یا آموزش فعالیت ها قضاوت و داوری فعالیت به عنوان متصدی ‏ صندوقدار منشی و یا نگهبان باشگاه اجرای یک رویداد ساماندهی باشگاه های شبانه و روزانه مدیریت یک سفر گروهی و یا دلایل دیگر

صفحه 12:
چه مزایایی را به داوطلبان پيشنهاد می کنید؟ یافتن دوستان جدید ۳ کسب مهارت های جدید ۳ پاداش مشارکت افزایش فرصتها آموزش و پیشرفت فردی رقابت ” سفر‌ملاقات ها و موقعیتهای شغلی سابقه خوب

صفحه 13:
تعریف مدیریت داوطلب مدیریت داوطلب تنظیم کننده ی روابط, نقشها و مسئوليتها بین داوطلبان سازمان, کارکنان حقوق بگیر و دریافت کنندگان خدمات(مصرف کنند گان يا مشتریان) می باشد. 0م Basics of Olympic | Games

صفحه 14:
مسئولیتهای اصلی مدیریت داوطلب ۲ جلب حمایت از برنامه داوطلب و تداوم ‎OF‏ ‏ایجاد . تعیین و ارزیابی بودجه برنامه داوطلب آگاه ساختن مقامات در مورد نوع خدمات ارائه شده توسط داوطلب ۲ گسترش و حفظ اهداف برنامه ۲ تخصیص مسئولیتهای داوطلب و کنترل نتایج پيشنهاد جهت تغییر خط مشی يا مراحل عملکرد به مدیران ارشد جهت کنترل . بهبود و یا توسعه تلاشهای داوطلب

صفحه 15:
وظایف مدیریت داوطلب ۲ وظایف مدیریتی : تعیین منابع انسانی ( داوطلبان ) 57 پشتیبانی از منابع انسانی ( داوطلبان ) وظايف مديريتى- عملياتى : ‎tin ah‏ درد بين ماع اناق شا قدرشناسی و تصدیق جابگزنی ‎eal‏ نامه ریزی حفظ وتتهدارى ‎ve‏ 1 آموزش و تكامل آشتایی وراهنمایی »= تخاب و گزیش

صفحه 16:
برنامه ریزی ‎Planning‏ برنامه ریزی به داوطلبان کمک می کند تا بدانند چگونه می توانند مآموریت خود را در سازمان مربوطه انجام دهند. همچنین این امر باعث می گردد آنها خود را در ساختار سازمان هماهنگ تر ببینند. 7 تا تن و یی ازمان به نگرش و

صفحه 17:
Recruiting ‏جذب‎ داوطلبان افرادی هستند که بدون دریافت حقوق و مزایا . وقت . تلاش و تجارب خود را به یک سازمان اختصاص می دهند. در نتیجه جهت دستیابی به چنین افرادی . رقابتی شدید بین سازمان های دولتی و غیر انتفاعی وجود دارد . برخلاف کارمندان حقوق بگیر که خود روند جذب را آغاز می کنند » داوطلبان بايد از طريق ديكران جذب شوند.

صفحه 18:
للحم ‎ee‏ ‏استراتذی جذب ‎Recruiting‏ هدف. بررسی و طراحی تمامی جنبه های استخدام داوطلب می باشد. بررسی مجدد علت نیاز به داوطلب: 7 برای چه کاری؟ false جتن جه قاهابى اونا رظليان ‎tapi‏ (gle ‏توسط‎ داوطلب از جه اختياراتى برخخوردار خواهد بود داوطلب به چه کسین پاسخحگز خرامد بود؟ چه حمایتی برای داوطلبان جدید وجود دارد؟ آيا زمان لازم برای داوطلیان آمو آیا داوطلبان قدیمی و دیگر پرسنل . داوطلبان جدید را مى پذیرند؟ به چه مهارتهایی نیاز خواهند داشت: ش دیده جهت کار با داوطلبان جدید كيه يه يا يا يعد 4 4 6 به اه

صفحه 19:
Recruiting پرنامه های جذب خود را طراحی نموده و به کمیته باشگاه ارائه دهید و منتظر پيشنهادات دیگر از اعضا باشید. مسائل ذیل را در نظر داشته باشید؛ لیست اعضای حال و گذشته سازمان را بررسی نمایید سیستم جذب را براساس داوطلبان موجود و در جهت توسعه فعالیتهای باشگاه سازماندهی کنید ۳ از روزنامه های محلی و اجتماعی استفاده نمایید از رویدادهای اجتماعی استفاده نمیید ۳ .از داوطلبان سازمان های دیگر به طور قرضی استفاده کنید ۲ یک برنامه وبدئوبی ( کلیپ) در مورد سازمان و فعالیت های داوطلبی آماده كنيد نزدیک مکان های تجاری غرفه بزنید برای صندوق های پستی افراد و پست الکترونیکی آنهاپیامبگذارید ”0 برگزاری جلسات مختلف در مراکز آموزشی . مذهبی و فرهنگی اطلاع رسانی از طریق رسانه های عمومی ( رادیو و تلویزیون ) بيشنهاد به دانشجویان رشته تربيث بدنى ( مخصوصاً دانشجويان سال خر ) برگزاری گردهمایی های ویژه همزمان با شروع رويدادهاى مهم ورزشى

صفحه 20:
ارائه پیام جذب افراد داوطلب ‎Recruiting‏ بيام می بایست دعوت کننده باشد و افراد را به شرکت در سازمان شما تشویق نماید. پیام ها می بایست متناسب با افراد( دانش آموز . دانشجو , افراد حرفه ای و غیره ) مورد نیاز شما در سازمان یا باشگاه طراحی شود. ‎oly‏ می بایست متناسب با نیاز ارباب رجوع و سازمان طراحی شود. ‏پیام می بایست بر اساس منافع داوطلب تنظیم گردد. ‎ ‎

صفحه 21:
در ارزیابی پیام استخدامی سئوالات زیر را از خود پر 11۸8 v v v v آیا پیام با رعایت احترام به داوطلب تنظیم شده است؟ آیا پیام متناسب مخاطب مورد نظر می باشد؟ آیا پیام نیازهای مشتری و سازمان را پوشش می دهد؟ چه کسی در سازمان قادر است به بهترین نحو این پیام را ارائه دهد؟

صفحه 22:
انتخاب و گزینش ‎Select and screen‏ فرآیند انتخاب و گزینش داوطلبان کاملاً با گزینش کارمندان حقوق بگیر فرق می کند.از آنجائیکه هيج موقع آموزش خوب نمی تواند جایگزین گزینش خوب باشد . پس می بایست در هنگام انتخاب و گزینش افراد داوطلب برای مشاغل مختلف دقت شود. رسمی و مستلزم تعریف شغلی بیان وظایف. مصاحبه رسی نقاط قوت داوطلبان . دوره های آموزشی و انتخاب و گزینش داوطلب باید رویکر انتخابی. بررسی سوابق فرد و معرفین؛ غیره باشد. اگرچه رویکرد گزینش بسیار رسمی به کناره گیری داوطلب منجر می گردد.

صفحه 23:
Select and screen ‏گزینش‎ ۳ _ در طی روند جایگزینی داوطلب از تکنیکهای گزینش استفاده نمایید.اجرای مصاحبه های موثر و کنترل سوابق جزء این ذمنثه .از تکنیک ها می باشند. فرآیند جایگزینی داوطلبان را آسان ساخته و کمک می کند تا مطمئن شوید که در هر منصب . بهترین کاندیدای داوطلب را جایگزین ساخته اید. خوب در کاهش شطر و حفاظت از شهرت سازمان » مشتریان و کارکنان به شما ‎gu Ba‏ کند,

صفحه 24:
Select and screen در مراحل گزینش داوطلبان احتمالی . از خود بيرسيد که آیا سازمان : 7 به ارزیابی مناصب داوطلب از منظر خطرات و تعهدات پرداخته است؟ ۲ تمامی متقاضیان را در معرض فرآیند گزینش, شامل:درخواست ها و توافقات : مصاحبه رو در رو و کنترل سوابق قرار داده است؟ پیگیری در مورد معرف و مدارک را انجام داده است؟ ۳ _ در صورت نیاز» درخواست گزارشات پلیس و کنترل جرایم را دارد؟

صفحه 25:
Orientation and Training شزومآ ‏آشنایی و‎ داوطلبان باید از اهداف ‏ تاریخچه ‏ اقدامات ‏ اهداف مالی و برنامه های استراتذیک سازمان و هم چنین انتظارات سازمان از آنها آگاهی یابند. مرحله ی آشنایی . موارد ذیل را در بر می گیرد : 7 ملاقات با داوطلبان جدید و داشتن یک رفتار مناسب به گونه ای که از ابتداء آنها احساس خوب و خوشایندی از داوطلب شدن داشته باشند احتصاص دادن زمانهایی برای بررسی علایق و خواسته های آنان . علل داوطلب شدن و انتظارات آنها آشنا نمودن داوطلبین با امکانات » اعضاء و اهداف سازمان ديه 4 5 ذکر مسئولیت های محول شده به آنها ( شرح وظایف ) پرسیدن سئوالات دلگرم کننده تشخیص نیازهای آموزشی ایجاد یک محیط دوستانه برای حمایت < <

صفحه 26:
Orientation and Training «|, ‏الگوی کتابچه راهنما‎ ۱-سابقه سازمان 3# نز مآنوریت» امداف مرازست و سین ۳ فرهنگه وزیا سازنان برنامه و مشتريانى كه به آنها خدمت ارائه مى شود ۲- ساختار سازمانی چارت سازمانی هیأت مدیره ۲ _ کارکنان اصلی شرح شغل ها ۳ انواع وظايف و ديكر روشهاى مشاركت داوطلب تسهيلاات ‎ *‏ مکان استراحت تجهیزات وامکانات ‎ ‏۴ مکان مربوط به متعلقات حصوصی افراد ‏۳ پارکینگ ۴- مراحل کار ‏شرایط خدمت مراحل نام نویسی ‏توافق در مورد استراحت ؛ غذا و موارد دیگر فرصنهای آموزش ‏خط مشی تداوم و خاتمه خدمت ‏مراحل ارزیابی ‎

صفحه 27:
Orientation and ۱ ‏آموزش داوطلبان‎ آموزش فاکتور اصلی در محیط های شغلی امروز بشمار می آید. از آنجائیکه آموزش با رضایت شغلی در ارتباط است بر نگهداری داوطلب تأثیر گذار می باشد. به یاد داشته باشید که یکی از دلایل داوطلب شدن افراد . کسب تجربه و یادگیری مهارت جدید می ناشن آموزش توسط کارکنان واحدی از سازمان که داوطلب در آنجا ارائه خدمت می کند . صورت می گیرد. آموزش نوعی شناخت بوده و داوطلب را با انگیزه و متعهد نگه می دارد و امکان اجرای خدمات. با کیفیتی مطلوب را قراهم می آورد.

صفحه 28:
Orientation and Training — _354/ Lj ‏آموزش بايد بر اساس شغل داوطلب و نوع خدمتی که ارائه می کند. باشد.‎ آموزش باید متناسب با سطح مهارت داوطلب باشد. آموزش باید مداوم باشد. آموزش می بایست بر اساس نیاز های شناخته شده توسط داوطلب و ناظر داوطلب باشد. مرتباً ارزیابی بعمل آید تا میزان تأثیر پذیری آموزش تعیب.. گ دد.

صفحه 29:
به رسمیت شناختن ‎Recognition‏ ‏داوطلبان و کارکنانی که بر آنها نظارت دارند باید جهت فعالیت هایی که انجام می دهند مورد تأیید و تصديق قرار كيرند. اين عمل اين احساس را در آنها ایجاد مى كند که فعاليتهايشان مورد توجه سازمان قرار كرفته است. بازشناسى( به رسميت شناختن ) عبارت است از «توجه مطلوب . رسمى يا غير رسمى نسبت به داوطلب » برای ایججاد احساس قدردانی » امنیت و تعلق» دادن پاداش به افراد داوطلب معمولاً بر اساس طول مدت ارائه خدمت آنان صورت می گیرد. تعیین اینکه کدام یک از انواع بازشناسی . مهم تر می باشد . همیشه مورد بحث می باشد. ‎=a‏ زر ‎ ‎

صفحه 30:
راه های مختلف به رسمیت شناختن داوطلب فرستادن کارت پستال به مناسیت های مختلف فرستادن یک نامه تشکر آمیز از سوی سازمان نوشتن یک مطلب خبری در روزنامه محلی یا خبرنامه سازمان لبخند زدن ت « متشکرم ! به صورت رسمی يا غیر رسمی مشاوره گرفتن از داوطلب در برنامه های مختلف سازمان درخواست از داوطلب برای پذیرفتن یک مسئولیت یی مهمانی های مختلف به افتخار فرد داوطلب دعوت از داوطلب برای هماهنگ کردن یک مسابقه پا رویداد خاص دست دادن دست زدن به پشت فرد داوطلب Recognition teen Carrots Jewelry Git Certicate

صفحه 31:
Recognition تادن داوطلب به سمینارهای مختلف درخواست از داوطلب برای ارائه گزارش از سمینار انعطاف پذیر بودن استفاده از مهارت ها و استعدادهای خاص داوطلب دادن پاداش های بیرونی ( گواهی نامه و یادگاری) دادن مجوزهای خاص ( اجازه ورود رایگان به مسابقات ) ۲ نامگذاری ایام خاص با عنوان روز . ماه و سال داوطلب و دادن پاداش دعوت برای حضور در یک مهمانی ویژه پرداخت هزینه مسافرت = دادن لوح افتخار فراهم کردن منابع آموزشی برای داوطلبان دانش آموز و دانشجو

صفحه 32:
Recognition ‏درخواست از داوطلب کارآمد برای جذب داوطلب دیگر مثل خودش‎ _ ۲ ‏خطاب کردن داوطلب به اسم كوجك‎ ” ۳ حمايت و يشتيبانى از داوطلب از داوطلبان بخواهید در جلسه مخصوص داوطلبان صحبت کند پیشرفت فردی داوطلب را توسعه دهید از داوطلب بخواهید در یک برنامه رادیویی یا تلوزیونی شرکت کند ”2 کمک هزینه تحصیلی فرد داوطلب را + تن ی حضور در سمینارها و کارگاه های آموزشی تأمين كنيد با احترام با آنان برخور ”0 هزینه ایاب و ذهاب فرد را تقبل نمایید ۲ _ بایک کیک تولد داوطلب را هیجان زده کنید كل بفرستید

صفحه 33:
به خانواده افراد داوطلب نیز توجه نمایید تماس تلفنی با آنها برقرار نمایید يك گردش بیرون شهر ترتیب دهید در جمع ( خانواده و دوستان ) از آنها تقدير كنيد ارتقاء داوطلب به عرصه های بالاتر در جلسات داوطلبان حضور یابید به نظریات آنها اهمیت دهید از داوطلبان برای حل مشکل سازمان کمک بگیرید یک درخت به نام داوطلب بکارید به نام داوطلب در امور خیریه مشارکت نمایید اتاق و محل خاصی را برای داوطلبان احتصاص دهید Recognition

صفحه 34:
Retention ‏نگهداری‎ در محیط سازمانی تحت رقابت شدید با مسئولیت فراوان و فشار مضاعف بر افراد. نگهداری نیروی کار داوطلب از اهمیت عمده ای برخوردار است. از نظر بسیاری سازمانها؛ جذب داوطلب امری دشوار است و کاهش نیروی کار. مسئله ای جدی به شمار می آید. کناره گیری داوطلبان به علت از دست دادن نیروی کار و زمان اختصاص داده شده به داوطلب در خصوص جذب و آموزش نیروهای جدید برای سازمان گران تمام می شود و بر اطمینان کارکنان حقوق بگیر نسبت به داوطلبان تأثیر می گذارد .

صفحه 35:
Retention ‏يديرش‎ مرحله ورود برای نگهداری داوطلب حائز اهمیت می باشد . این رویکرد شامل مراحل ذیل می باشد: ملاقات با داوطلبان جدید و ایجاد احساس خوشایند و قدردان بودن نسبت به آنها از همان ابتدا ‎Cobb al gly ۲‏ علایق ‏ علل داوطلب شدن و انتظارات افراد از سازمان اختصاص دهید زمانی را به معرفی سازمان و افراد دركير در آن اختصاص دهید وظایف و مسئولیت های خاص آنها را شرح دهید سئوالات دلگرم کننده بپرسید شناخت نيازهاى آموزشى ۲ از سیستم تقویت روحيه با كماردن يك نفر در كنار آنها استفاده كنيد( 5775166122 8110077 )

صفحه 36:
Retention ‏حمایت‎ حفظ تماس باقاعده و مداوم با داوطلبان جدید که به صورت ذیل تقویت می شود: قدردانی از فعالیتی که به خوبی اجرا شده است ۲ پیشنهاد مداوم کمک و حمایت ارائه آموزش مورد نیاز گوش دادن مداوم تقویت مداوم ارتباط میان اعضای گروه داوطلب

صفحه 37:
Evaluation ‏ارزیابی‎ مرحله پایانی در فرآیند مدیریت منابع انسانی در حوزه داوطلبی ارزیابی عملکرد داوطلبان به منظور حفظ و یا جایگزینی آنان می باشد.ارزیابی عملکرد. به داوطلبان نشان می دهد که آیا انتظارات سازمان و سرپرستان را برآورده ساخته اند یا خیر؟ ۳ داوطلبان باید بر اساس کاری که انجام می دهند و تعهدات آنها به سازمان مورد ارزیابی قرار گيرند. 7 اهداف اصلی ارزیابی, ایجاد بازخور و پیشرفت داوطلب است.

صفحه 38:
Ves eb EE RRR چک لیستی برای جذب و نگهداری داوطلب بدانید چرا سازمان به داوطلب نیاز دارد و در قبال داوطلبی چه چیز به آنها پيشنهاد می کند. یک مدیر داوطلب ا وظایف خاصی برا عنوان كنيد كه به جه نوع افرادى , به چه تعداد و چه مدت برای داوطلب شدن نیاز دارید. یرای هر شغل تعریفی خاص اراثه دهید. روند جذب داوطلب را طراحی کنید. به طور شخصی با داوطلب مصاحبه نمایید و از میان آنها افرادی را برای کمک به کارمندان خود انتخاب کنید. برای هر یک شغلی خاص را تعریف کنید. آنان را وارد وظایف جدیدشان نموده و به طور مداوم از آنها حمایت کنید. داوطلبان را در جلسات گروه و تمامی موضوعات موثر بر آنها مشارکت دهید. فرصنهایی برای آموزش فراهم آورید. فعالیت ها را مدیریت » حمایت و ا داوطلبان را به طور صحیح شناسایی نموده و در برنامه های داوطلبان و نقش آنها تغیبرات لازم را ایجاد نمایید. یابی کنید. داش دهید. این مراحل را به طور مداوم مرور کنید.

صفحه 39:
Volunteering is“ "good for the soul

volunteering in sport داوطلبي در ورزش volunteering in sport تعريف داوطلب " داوطلب به فردي اطالق مي گردد كه به صورت آزادانه قسمتي از وقت ،مهارت يا خدمات خود را رايگان و بالعوض به سازمان يا گروهي خاص ،اختصاص مي دهد " ابعاد اين تعريف: -1تمايل آزاد -2نسبتًا غير اجبار -3الزام به داوطلب شدن -1به هيچ وجه -2بدون انتظار -3پرداخت هزينه ها -4دستمزد اندك ‏ انتخاب آزاد ‏ حق الزحمه ‏ ساختار ( زمینه ای که در آن فعالیت داوطلبانه اجرا شده است ) ‏ افراد ذينفع -1مفيد بودن براي ديگران -2مفيد بودن براي دوستان و وابستگان -3مفيد بودن براي خود -1رسمي -2غير رسمي فواید داوطلبی چیست ؟ داوطلبی یک فرآیند دو سویه میان فرد و ارگان کمک گیرنده است که در این میان هم سازمان و هم فرد داوطلب از این خدمت رسانی سود می برند. به عنوان یک داوطلب : ‏ پر کردن اوقات فراغت ‏ مشارکت موثر در جامعه ‏ شرکت در یک کار گروهی ‏ فرصت توسعه مهارتهای جدید ‏ احساس غرور و موفقیت کردن ‏ فرصت تصحیح مهارت های آموخته شده قبلی ‏ کسب تجربه ،سابقه ی کار ،آشنایی با افراد با تخصص های مشابه ‏ بطور موثر خودتان را معرفی کرده و باعث شناخت بیشتر شما می شود داوطلبان در ورزش به چه نوع فعالیتهایی مشغول هستند؟ نقش هایی که داوطلبان در ورزش ایفاء می کنند را می توان به دو صورت طبقه بندی نمود : -1نقشهای تخصصی که این گونه نقش ها نیاز به آموزش الزم و دانش ورزشی دارد. -2نقشهای غیر تخصصی که نیاز به دانش خاص ندارد و داوطلب با گذراندن یک دوره فشرده آن را انجام می دهد. حضور داوطلبان در امور داوطلبی چقدر از وقتشان را اشغال می کند ؟ بطور کلی زمان مشارکت افراد به دو عامل زیر بستگی دارد : -1نقش یا وظیفه ای که افراد جهت خدمت می پذیرند. -2میزان تعهدی که افراد به آن سازمان یا گروه خاص می سپارند. آیا داوطلب شدن هم به مانند کارمندگزینی نیاز به مديريت دارد ؟ بطور کلی شیوه هاي مديريت و جذب داوطلبان به مراتب آسان تر از مديريت و جذب کارمندان رسمی می باشد. موانع سازماني كار با داوطلب ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ افرادی که تازه داوطلب می شوند ،نمی دانند سازمان از آنها به عنوان داوطلب چه انتظاری دارد. حفظ داوطلبین مشکل است بطوریکه از هر دو نفر داوطلب فعال یک نفر انصراف می دهد. در مواردی که فشار کار بر روی داوطلبان زیاد شود ،تأثیر سوء این فشار به سازمان منتقل شده و باعث عدم کارآیی الزم می گردد. قوانین و آئین نامه ها مشکالت جدیدی بوجود می آورند ،مخصوصًا اگر این قوانین در مورد مسائل مربوط به ایمنی و سالمت افراد باشد. با ورود داوطلبان به سازمان این امکان وجود دارد که کارمندان رسمی در کارشان دچار مشکل شوند. داوطلبان مسن یا قدیمی تر اکثر اوقات بر نقشهای کلیدی تسلط دارند که این مسئله می تواند باعث یکسری تهدیدات برای داوطلبین جوان گردد. کار داوطلبانه : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ موجب می شود که شما فرد نیازمندی را درک کنید. مهارتهای جدیدی را بیاموزید. باعث می شود قسمتی از منافعی که جامعه به شما رسانده است را به جامعه بر گردانید. می تواند به شما در حل بعضی از مشکالتتان کمک کند. کمک می کند تا شما مردم جدیدی را مالقات کنید و موانع حاصل از سوء تفاهم ها و بی اطمینانی ها و ترسها را بشکنید. می تواند ارتباطی ایجاد نماید که به شما در شغل و آینده تان کمک کند. چرا به داوطلبان نياز داريد؟ ‏ مربيگيري تيم هاي ورزشي ‏ سازماندهي مسابقات و رويدادهاي ورزشي ‏ مراقبت و نگهداري از تجهيزات و اماكن ورزشي ‏ راهنمايي و يا آموزش فعاليت ها ‏ قضاوت و داوري ‏ فعاليت به عنوان متصدي ،صندوقدار ،منشي و يا نگهبان باشگاه ‏ اجراي يك رويداد ‏ ساماندهي باشگاه هاي شبانه و روزانه ‏ مديريت يك سفر گروهي ‏ و يا داليل ديگر شما بايد بدانيد چرا سازمانتان به داوطلبان عالقمند است چه مزايايي را به داوطلبان پيشنهاد مي كنيد؟ ‏ يافتن دوستان جديد ‏ كسب مهارت هاي جديد ‏ پاداش مشاركت ‏ افزايش فرصتها ‏ آموزش و پيشرفت فردي ‏ رقابت ‏ سفر،مالقات ها و موقعيتهاي شغلي ‏ سابقه خوب تعريف مديريت داوطلب مديريت داوطلب تنظيم كننده ي روابط ،نقشها و مسئوليتها بين داوطلبان، سازمان ،كاركنان حقوق بگير و دريافت كنندگان خدمات(مصرف كنندگان يا مشتريان) مي باشد. مسئوليتهاي اصلي مديريت داوطلب ‏ جلب حمايت از برنامه داوطلب و تداوم آن ‏ ايجاد ،تعيين و ارزيابي بودجه برنامه داوطلب ‏ آگاه ساختن مقامات در مورد نوع خدمات ارائه شده توسط داوطلب ‏ گسترش و حفظ اهداف برنامه ‏ تخصيص مسئوليتهاي داوطلب و كنترل نتايج ‏ پيشنهاد جهت تغيير خط مشي يا مراحل عملكرد به مديران ارشد جهت كنترل ،بهبود و يا توسعه تالشهاي داوطلب وظايف مديريت داوطلب ‏ ‏ وظايف مديريتي :تعيين منابع انساني ( داوطلبان ) وظايف مديريتي -عملياتي :پشتيباني از منابع انساني ( داوطلبان ) برنامه ريزي ‏Planning برنامه ريزي به داوطلبان كمك مي كند تا بدانند چگونه مي توانند مأموريت خود را در سازمان مربوطه انجام دهند .همچنين اين امر باعث مي گردد آنها خود را در ساختار سازمان هماهنگ تر ببينند. ‏ اولين قدم براي توسعه و ايجاد يك برنامه داوطلبي در سازمان به نگرش و ديدگاه كاركنان و اعضاي هيأت مديره آن سازمان بستگي دارد. جذب ‏Recruiting داوطلبان افرادي هستند كه بدون دريافت حقوق و مزايا ،وقت ،تالش و تجارب خود را به يك سازمان اختصاص مي دهند .در نتيجه جهت دستيابي به چنين افرادي ،رقابتي شديد بين سازمان هاي دولتي و غير انتفاعي وجود دارد . ‏ برخالف كارمندان حقوق بگير كه خود ،روند جذب را آغاز مي كنند ،داوطلبان بايد از طريق ديگران جذب شوند. استراتژي جذب ‏Recruiting هدف ،بررسي و طراحي تمامي جنبه هاي استخدام داوطلب مي باشد. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بررسي مجدد علت نياز به داوطلب: به چه تعداد داوطلب نياز داريد؟ براي چه كاري؟ چه زماني؟ به چه مدتي؟ چه تقاضايي از داوطلبان داريد؟ توسط چه كساني؟ داوطلب از چه اختياراتي برخوردار خواهد بود؟ داوطلب به چه كسي پاسخگو خواهد بود؟ چه حمايتي براي داوطلبان جديد وجود دارد؟ آيا زمان الزم براي داوطلبان آموزش ديده جهت كار با داوطلبان جديد وجود دارد؟ آيا داوطلبان قديمي و ديگر پرسنل ،داوطلبان جديد را مي پذيرند؟ به چه مهارتهايي نياز خواهند داشت؟ Recruiting برنامه هاي جذب خود را طراحي نموده و به كميته باشگاه ارائه دهيد و منتظر پيشنهادات ديگر از اعضا باشيد .مسائل ذيل را در نظر داشته باشيد: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ليست اعضاي حال و گذشته سازمان را بررسي نماييد سيستم جذب را براساس داوطلبان موجود و در جهت توسعه فعاليتهاي باشگاه سازماندهي كنيد از روزنامه هاي محلي و اجتماعي استفاده نماييد از رويدادهاي اجتماعي استفاده نماييد از داوطلبان سازمان هاي ديگر به طور قرضي استفاده كنيد يك برنامه ويدئويي ( كليپ) در مورد سازمان و فعاليت هاي داوطلبي آماده كنيد نزديك مكان هاي تجاري غرفه بزنيد براي صندوق هاي پستي افراد و پست الكترونيكي آنها پيام بگذاريد برگزاري جلسات مختلف در مراكز آموزشي ،مذهبي و فرهنگي اطالع رساني از طريق رسانه هاي عمومي ( راديو و تلويزيون ) پيشنهاد به دانشجويان رشته تربيت بدني ( مخصوصًا دانشجويان سال آخر ) برگزاري گردهمايي هاي ويژه همزمان با شروع رويدادهاي مهم ورزشي ارائه پيام جذب افراد داوطلب ‏Recruiting ‏ پيام مي بايست دعوت كننده باشد و افراد را به شركت در سازمان شما تشويق نمايد. ‏ پيام ها مي بايست متناسب با افراد( دانش آموز ،دانشجو ،افراد حرفه اي و غيره ) مورد نياز شما در سازمان يا باشگاه طراحي شود. ‏ پيام مي بايست متناسب با نياز ارباب رجوع و سازمان طراحي شود. ‏ پيام مي بايست بر اساس منافع داوطلب تنظيم گردد. Recruiting در ارزيابي پيام استخدامي سئواالت زير را از خود بپرسيد: ‏ آيا پيام با رعايت احترام به داوطلب تنظيم شده است؟ ‏ آيا پيام متناسب مخاطب مورد نظر مي باشد؟ ‏ آيا پيام نيازهاي مشتري و سازمان را پوشش مي دهد؟ ‏ چه كسي در سازمان قادر است به بهترين نحو اين پيام را ارائه دهد؟ انتخاب و گزينش ‏Select and screen فرآيند انتخاب و گزينش داوطلبان كامًال با گزينش كارمندان حقوق بگير فرق مي كند.از آنجائيكه هيچ موقع آموزش خوب نمي تواند جايگزين گزينش خوب باشد ،پس مي بايست در هنگام انتخاب و گزينش افراد داوطلب براي مشاغل مختلف دقت شود. انتخاب و گزينش داوطلب بايد رويكردي رسمي و مستلزم تعريف شغل ،بيان وظايف ،مصاحبه انتخابي ،بررسي سوابق فرد و معرفين ،بررسي نقاط قوت داوطلبان ،دوره هاي آموزشی و غيره باشد ،اگرچه رويكرد گزينش بسيار رسمي به كناره گيري داوطلب منجر مي گردد. گزينش ‏Select and screen ‏ در طي روند جايگزيني داوطلب از تكنيكهاي گزينش استفاده نماييد.اجراي مصاحبه هاي مؤثر و كنترل سوابق جزء اين دسته از تكنيك ها مي باشند. ‏ گزينش فرآيند جايگزيني داوطلبان را آسان ساخته و كمك مي كند تا مطمئن شويد كه در هر منصب ،بهترين كانديداي داوطلب را جايگزين ساخته ايد. ‏ گزينش خوب در كاهش خطر و حفاظت از شهرت سازمان ،مشتريان و كاركنان به شما كمك مي كند. Select and screen در مراحل گزينش داوطلبان احتمالي ،از خود بپرسيد كه آيا سازمان : ‏ به ارزيابي مناصب داوطلب از منظر خطرات و تعهدات پرداخته است؟ ‏ تمامي متقاضيان را در معرض فرآيند گزينش ،شامل:درخواست ها و توافقات ،مصاحبه رو در رو و كنترل سوابق قرار داده است؟ ‏ پيگيري در مورد معرف و مدارك را انجام داده است؟ ‏ در صورت نياز ،درخواست گزارشات پليس و كنترل جرايم را دارد؟ آشنايي و آموزش ‏Orientation and Training داوطلبان بايد از اهداف ،تاريخچه ،اقدامات ،اهداف مالي و برنامه هاي استراتژيك سازمان و هم چنين انتظارات سازمان از آنها آگاهي يابند .مرحله ي آشنايي ،موارد ذيل را در بر مي گيرد : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مالقات با داوطلبان جديد و داشتن يك رفتار مناسب ،به گونه اي كه از ابتداء آنها احساس خوب و خوشايندي از داوطلب شدن داشته باشند اختصاص دادن زمانهايي براي بررسي عاليق و خواسته هاي آنان ،علل داوطلب شدن و انتظارات آنها آشنا نمودن داوطلبين با امكانات ،اعضاء و اهداف سازمان ذكر مسئوليت هاي محول شده به آنها ( شرح وظايف ) پرسيدن سئواالت دلگرم كننده تشخيص نيازهاي آموزشي ايجاد يك محيط دوستانه براي حمايت الگوي كتابچه راهنما براي داوطلب ‏Orientation and Training -1سابقه سازمان -3تسهيالت ‏ تاريخچه ‏ ‏ مأموريت ،اهداف درازمدت و عملياتي مكان استراحت تجهيزات و امكانات ‏ فرهنگ و زبان سازمان ‏ مكان مربوط به متعلقات خصوصي افراد ‏ برنامه و مشترياني كه به آنها خدمت ارائه مي شود ‏ پاركينگ ‏ ‏ چارت سازماني شرايط خدمت ‏ ‏ هيأت مديره مراحل نام نويسي ‏ ‏ كاركنان اصلي توافق در مورد استراحت ،غذا و موارد ديگر ‏ ‏ شرح شغل ها فرصتهاي آموزش ‏ ‏ انواع وظايف و ديگر روشهاي مشاركت داوطلب خط مشي تداوم و خاتمه خدمت ‏ مراحل ارزيابي -2ساختار سازماني -4مراحل كار آموزش داوطلبان ‏Orientation and Training آموزش فاكتور اصلي در محيط هاي شغلي امروز بشمار مي آيد .از آنجائيكه آموزش با رضايت شغلي در ارتباط است بر نگهداري داوطلب تأثير گذار مي باشد .به ياد داشته باشيد كه يكي از داليل داوطلب شدن افراد ،كسب تجربه و يادگيري مهارت جديد مي باشد. ‏ آموزش توسط كاركنان واحدي از سازمان كه داوطلب در آنجا ارائه خدمت مي كند ،صورت مي گيرد. ‏ آموزش نوعي شناخت بوده و داوطلب را با انگيزه و متعهد نگه مي دارد و امكان اجراي خدمات ،با كيفيتي مطلوب را فراهم مي آورد. شرايط آموزش مناسب Orientation and Training ‏ آموزش بايد بر اساس شغل داوطلب و نوع خدمتي كه ارائه مي كند ،باشد. ‏ آموزش بايد متناسب با سطح مهارت داوطلب باشد. ‏ آموزش بايد مداوم باشد. ‏ آموزش مي بايست بر اساس نياز هاي شناخته شده توسط داوطلب و ناظر داوطلب باشد. ‏ مرتبًا ارزيابي بعمل آيد تا ميزان تأثير پذيري آموزش تعيين گردد. به رسميت شناختن ‏Recognition داوطلبان و کارکنانی که بر آنها نظارت دارند بايد جهت فعالیت هایی که انجام می دهند مورد تأيید و تصدیق قرار گیرند .این عمل این احساس را در آنها ایجاد می کند که فعالیتهایشان مورد توجه سازمان قرار گرفته است. ‏ بازشناسي( به رسميت شناختن ) عبارت است از «توجه مطلوب ،رسمي يا غير رسمي نسبت به داوطلب ، براي ايجاد احساس قدرداني ،امنيت و تعلق» ‏ دادن پاداش به افراد داوطلب معموًال بر اساس طول مدت ارائه خدمت آنان صورت مي گيرد. ‏ تعيين اينكه كدام يك از انواع بازشناسي ،مهم تر مي باشد ،هميشه مورد بحث مي باشد. راه هاي مختلف به رسميت شناختن داوطلب ‏ فرستادن كارت پستال به مناسبت هاي مختلف ‏ فرستادن يك نامه تشكر آميز از سوي سازمان ‏ نوشتن يك مطلب خبري در روزنامه محلي يا خبرنامه سازمان ‏ لبخند زدن ‏ گفتن عبارت « متشكرم » به صورت رسمي يا غير رسمي ‏ مشاوره گرفتن از داوطلب در برنامه هاي مختلف سازمان ‏ درخواست از داوطلب براي پذيرفتن يك مسئوليت ‏ برپايي مهماني هاي مختلف به افتخار فرد داوطلب ‏ دعوت از داوطلب براي هماهنگ كردن يك مسابقه يا رويداد خاص ‏ دست دادن ‏ دست زدن به پشت فرد داوطلب ‏Recognition ادامه.............. ‏ فرستادن داوطلب به سمينارهاي مختلف ‏ درخواست از داوطلب براي ارائه گزارش از سمينار ‏ انعطاف پذير بودن ‏ استفاده از مهارت ها و استعدادهاي خاص داوطلب ‏ دادن پاداش هاي بيروني ( گواهي نامه و يادگاري) ‏ دادن مجوزهاي خاص ( اجازه ورود رايگان به مسابقات ) ‏ نامگذاري ايام خاص با عنوان روز ،ماه و سال داوطلب و دادن پاداش ‏ دعوت براي حضور در يك مهماني ويژه ‏ پرداخت هزينه مسافرت ‏ دادن لوح افتخار ‏ فراهم كردن منابع آموزشي براي داوطلبان دانش آموز و دانشجو ‏Recognition ادامه.............. ‏Recognition ‏ درخواست از داوطلب كارآمد براي جذب داوطلب ديگر مثل خودش ‏ خطاب كردن داوطلب به اسم كوچك ‏ حمايت و پشتيباني از داوطلب ‏ از داوطلبان بخواهيد در جلسه مخصوص داوطلبان صحبت كند ‏ پيشرفت فردي داوطلب را توسعه دهيد ‏ از داوطلب بخواهيد در يك برنامه راديويي يا تلوزيوني شركت كند ‏ كمك هزينه تحصيلي فرد داوطلب را براي حضور در سمينارها و كارگاه هاي آموزشي تأمين كنيد ‏ با احترام با آنان برخورد كنيد ‏ هزينه اياب و ذهاب فرد را تقبل نماييد ‏ با يك كيك تولد داوطلب را هيجان زده كنيد ‏ گل بفرستيد ادامه.............. ‏ به خانواده افراد داوطلب نيز توجه نماييد ‏ تماس تلفني با آنها برقرار نماييد ‏ يك گردش بيرون شهر ترتيب دهيد ‏ در جمع ( خانواده و دوستان ) از آنها تقدير كنيد ‏ ارتقاء داوطلب به عرصه هاي باالتر ‏ در جلسات داوطلبان حضور يابيد ‏ به نظريات آنها اهميت دهيد ‏ از داوطلبان براي حل مشكل سازمان كمك بگيريد ‏ يك درخت به نام داوطلب بكاريد ‏ به نام داوطلب در امور خيريه مشاركت نماييد ‏ اتاق و محل خاصي را براي داوطلبان اختصاص دهيد ‏Recognition نگهداري ‏Retention در محيط سازماني تحت رقابت شديد با مسئوليت فراوان و فشار مضاعف بر افراد ،نگهداري نيروي كار داوطلب از اهميت عمده اي برخوردار است .از نظر بسياري سازمانها ،جذب داوطلب امري دشوار است و كاهش نيروي كار ،مسئله اي جدي به شمار مي آيد .كناره گيري داوطلبان به علت از دست دادن نيروي كار و زمان اختصاص داده شده به داوطلب در خصوص جذب و آموزش نيروهاي جديد براي سازمان گران تمام مي شود و بر اطمينان كاركنان حقوق بگير نسبت به داوطلبان تأثير مي گذارد . پذيرش ‏Retention مرحله ورود براي نگهداري داوطلب حائز اهميت مي باشد ،اين رويكرد شامل مراحل ذيل مي باشد: ‏ مالقات با داوطلبان جديد و ايجاد احساس خوشايند و قدردان بودن نسبت به آنها از همان ابتدا ‏ زماني را به شناخت عاليق ،علل داوطلب شدن و انتظارات افراد از سازمان اختصاص دهيد ‏ زماني را به معرفي سازمان و افراد درگير در آن اختصاص دهيد ‏ وظايف و مسئوليت هاي خاص آنها را شرح دهيد ‏ سئواالت دلگرم كننده بپرسيد ‏ شناخت نيازهاي آموزشي ‏ از سيستم تقويت روحيه با گماردن يك نفر در كنار آنها استفاده كنيد( ) Buddy system حمايت ‏Retention حفظ تماس باقاعده و مداوم با داوطلبان جديد كه به صورت ذيل تقويت مي شود: ‏ قدرداني از فعاليتي كه به خوبي اجرا شده است ‏ پيشنهاد مداوم كمك و حمايت ‏ ارائه آموزش مورد نياز ‏ گوش دادن مداوم ‏ تقويت مداوم ارتباط ميان اعضاي گروه داوطلب ارزيابي ‏Evaluation مرحله پاياني در فرآيند مديريت منابع انساني در حوزه داوطلبي ارزيابي عملكرد داوطلبان به منظور حفظ و يا جايگزيني آنان مي باشد.ارزیابی عملکرد ،به داوطلبان نشان می دهد که آیا انتظارات سازمان و سرپرستان را برآورده ساخته اند یا خیر؟ ‏ داوطلبان باید بر اساس کاری که انجام می دهند و تعهدات آنها به سازمان مورد ارزیابی قرار گیرند. ‏ اهداف اصلی ارزیابی ،ایجاد بازخور و پیشرفت داوطلب است. چك ليستي براي جذب و نگهداري داوطلب ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بدانيد چرا سازمان به داوطلب نياز دارد و در قبال داوطلبي چه چيز به آنها پيشنهاد مي كند. يك مدير داوطلب انتخاب كنيد. وظايف خاصي براي داوطلب تعيين كنيد. عنوان كنيد كه به چه نوع افرادي ،به چه تعداد و چه مدت براي داوطلب شدن نياز داريد. براي هر شغل تعريفي خاص ارائه دهيد. روند جذب داوطلب را طراحي كنيد. به طور شخصي با داوطلب مصاحبه نماييد و از ميان آنها افرادي را براي كمك به كارمندان خود انتخاب كنيد. براي هر يك شغلي خاص را تعريف كنيد. آنان را وارد وظايف جديدشان نموده و به طور مداوم از آنها حمايت كنيد. داوطلبان را در جلسات گروه و تمامي موضوعات مؤثر بر آنها مشاركت دهيد. فرصتهايي براي آموزش فراهم آوريد. فعاليت ها را مديريت ،حمايت و ارزيابي كنيد. داوطلبان را به طور صحيح شناسايي نموده و پاداش دهيد. در برنامه هاي داوطلبان و نقش آنها تغييرات الزم را ايجاد نماييد. اين مراحل را به طور مداوم مرور كنيد. Volunteering is“ ”good for the soul

51,000 تومان