Darman_ezterab_emtehan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “درمان اضطراب امتحان”

درمان اضطراب امتحان

اسلاید 1: مقدمه اضطراب امتحان مشکلات زیادی در امر تحصیل دانش آموزان به وجود می آورد. و باعث ایجاد مشکلاتی درتمرکز حواس، انسداد ذهن و حواس پرتی در دانش آموزان می گردد. با این وجود دانش آموزان بعد از ساعت ها مطالعه و تلاش نمی توانند از عهده امتحان خود برآیند، احساس شکست کرده و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. برای مقابله بااین مشکل باید ضمن شناخت علل اضطراب و پیشگیری از آن راهکارهای موثر برای مقابله باآن را به اجرا گذاشت.

اسلاید 2: تعریف اضطراباکثر نظریه پردازان اضطراب را نوعی تصور می دانند که وجود خارجی و عینی ندارد ولی در تفسیر پدیده های مشاهده پذیر می تواند مفید باشد.سازمان بهداشت روانی اضطراب را اینگونه تعریف می کند:مجموعه ای از تظاهرات عضوی و روانی که نتوان به خطر مشخصی نسبت داد و علائم آن به صورت حمله ادامه یابد.

اسلاید 3: سبب شناسی اضطرابدر مورد علت اضطراب مکتب های مختلف روان شناسی تببین هایی را ارائه کرده اند از جمله : نظریه روانکاوینظریه رفتارینظریه شناختینظریه زیست شناختی

اسلاید 4: نظریه روانکاویفروید اضطراب را هشداری برای ایگو معرفی می کند ( واسطه ای بین من و فرامن). اضطراب به عنوان یک هشدار، ایگو را برای اقدامات دفاعی در مقابل فشارهای درونی تحریک می کند.اگر سطح اضطراب بالاتر از آنچه به عنوان هشدار لازم است برود،ممکن است با شدت یک حمله هراس خودنمایی کند.

اسلاید 5: نظریه رفتارینظریه رفتاری معتقد است که افراد مبتلا به هراس ابتدا از راه شرطی سازی (کلاسیک و عامل ) ترس را می آموزند و بعد از آن اجتناب از شی یا رویداد ها را فرا می گیرند.شرطی سازی کلاسیک: اگر دو رویداد پی در پی رخ دهد و بین آنها پیوند ایجاد شود شرطی سازی کلاسیک رخ داده است.شرطی سازی عامل : اگر افراد برای دریافت نتیجه معین پاسخ خاصی را نشان دهند شرطی سازی عامل روی داده است.

اسلاید 6: نظریه شناختینظریه پردازان شناختی رویدادها و حوادث را علت اضطراب نمی دانند بلکه معتقدند تعبیر این رویدادهاست که ممکن است به اضطراب بینجامد.بک معتقد است اضطراب از خطر آفرین تلقی کردن یک موقعیت همراه با یک یا چند مورد از ابعاد زیر ایجاد می شود:- احتمال قوی دادن برای روی دادن حادثه ترسناک - بی اعتمادی به توانایی خود برای مقابله کردن- ناامید بودن از اینکه فرد دیگری بتواند به او کمک کند.

اسلاید 7: نظریه زیست شناختیفرضیه های زیست شناختی بر معیارهای عینی متکی است و عمل مغز در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب را با افراد عادی مقایسه می کند.در مورد علل زیست شناختی به چند نکته باید توجه کرد:- برخی از مطالعات زمینه ژنتیکی نوروز را تاکید کرده اند ، همچنین تحقیقات نشان می دهد که احتمال وجود اختلال های اضطرابی در خویشاوندان همخون این بیماران بیش از غیر خویشاوندان است.- از نظر آناتومیک، لوکوس، سرولوس، هسته تیغی، سیستم لیمبیک و قشر مخ پیشانی به عنوان محل هایی که در ایجاد اضطراب دخیلند معرفی شده اند.- در بین انتقال دهنده های عصبی گاما آمینو بوتیریک اسید با حالات اضطراب در رابطه است.

اسلاید 8: راهنمای طبقه بندی بین المللی بیماری های روانی انواع اختلالات اضطرابیالف) اختلالات اضطراب فوبیک:فوبی با اختلال وحشت زدگی و بدون وحشت زدگیفوبی اجتماعیفوبی خاصدیگر اختلالات اضطرابی فوبیک اختلالات نامشخص فوبیکب) دیگر اختلالات اضطرابی : اختلال اضطرابی و افسردگی- اختلالات خاص اضطراب- اختلال اضطراب منتشرج) اختلالات عاطفی با شروع دوران کودکی :اضطراب جدایی کودک- فوبیک کودکی- رقابت همشیرها- اضطراب اجتماعی کودکی

اسلاید 9: تعریف اضطراب امتحاناضطراب امتحان ترس و دلهره و نگرانی است که معمولا افراد در مواجهه با موقعیتی به نام امتحان با آن روبرو می شوند.افرادی که دچار اضطراب امتحان هستند:از مطالعه دروس امتحانی مضطرب هستند.هنگام شرکت در امتحان دچار فراموشی می شوند.درباره نحوه و نتایج امتحان از مدت ها قبل مضطرب هستند.علائمی نظیر طپش شدید قلب، عرق کردن، معده درد و.... در آنان ظاهر می گردد.موقع امتحان تمرکز حواس ندارند و قادر به تنظیم آموخته ها نیستند.

اسلاید 10: علائم و نشانه های اضطراب امتحاننشانه های بدنی:طپش قلب خشکی دهان درد معده سرگیجه و میل اجبا ری به دفع ادرار نشانه های شناختی: عدم تمرکز اشکال در یادآوری دانسته های قبلی ناتوانی در گذراندن امتحان همخوان نبودن عملکرد تحصیلی با هوش دانش آموز

اسلاید 11: سبب شناسی اضطراب امتحانکلیه عوامل موثر در ایجاد اضطراب را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:عوامل فردی و شخصیتی عوامل عوامل خانوادگی عوامل آموزشگاهی

اسلاید 12: عوامل فردی و شخصیتیعوامل شخصیتی شامل آن دسته از ویژگی ها و آمادگی های رفتاری می باشد که موجب تمایز افراد از یکدیگر گردیده و به راحتی قابل تغییر نمی باشد.از بین عوامل شخصیتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:اضطراب عمومی: این اضطراب خود معمولا کلی و عمومی استعزت نفس: میزان ارزش و اعتباری که فرد در زمینه های مختلف برای خود قائل است.هوش: مطالعات نشان داده که بین هوش و اضطراب امتحان رابطه وجود دارد.

اسلاید 13: ارزیابی شناختی: دانش آموزانی که از اضطراب امتحان رنج می برند افکاری منفی و غیر واقع بینانه دارند.روش های نادرست مطالعه: دانش آموزانی که دارای اضطراب امتحان پایین یا اندک هستند کمتر از روش های علمی و درست مطالعه استفاده می کنند.انتظارات دانش آموز: افراد دارای اضطراب امتحان به موقعیت های ارزیابی کننده با انتظارات بدبینانه پاسخ می دهند، اما افراد غیر مضطرب در موقعیت های ارزیابی مشابه با اطمینان و اعتماد بیشتری عملکرد تحصیلی خود را تسهیل می کنند.

اسلاید 14: عوامل آموزشگاهیدر زمینه عوامل آموزشگاهی و مدرسه ای موثر در اضطراب امتحان می توان به موارد زیر اشاره کرد:انتظارات معلمان : هرگونه انتظار نابه جا از دانش آموزان می تواند منجر بله فشار روانی و در نتیجه ایجاد اضطراب در دانش آموز گردد.نظام آموزشی حاکم بر مدارس: با افزایش پایه های تحصیلی، میزان شیوع اضطراب امتحانی فزونی می یابد.همچنین هنگام کنکور این اضطراب به اوج خود می رسد.

اسلاید 15: نوع درس: میزان اضطراب دانش در همه دروس یکسان نیست مطالعات حاکی از آن است که اضطراب امتحان دانش آموزان در دروس تخصصی و اصلی مانند ریاضی و علوم بیشتر از دروس عمومی است.محیط و موقعیت امتحان: زمانی که دانش آموزان در یک موقعیت امتحانی ناآشنا قرار می گیرند اضطراب امتحان بیشتری را تجربه می کنند.

اسلاید 16: ب) شیوه های مختلف مشاوره و روان درمانیشیوه های درمان و کاهش اضطرابالف) شیوه های کلی با گرایش پیشگیری

اسلاید 17: شیوه های کلی با گرایش پیشگیریبرای کاهش اضطراب در جمعیت کلی دانش آموزان می توان روش های زیر را مورد استفاده قرار داد:- هدف از امتحان ارزیابی دانسته های دانش آموزان باشد نه نادانسته ها- در ارزشیابی میزان یادگیری دانش آموزان نباید فقط نمره را ملاک قرار داد- محیط خانه و مدرسه باید به دور از تنش های عاطفی و مشاجره باشد- از ایجاد رقابت ناسالم در بین دانش آموزان اجتناب کرد- برخورد معلم و مراقب امتحانی با دانش آموز باید درست و اطمینان بخش باشد

اسلاید 18: - از برگزاری امتحان با وقت اندک خودداری شود- سوالات دشوار در شماره های آخر قرار گیرد- از برگزاری امتحانات سخت خودداری شود- به منظور آشنایی دانش آموز با سوالات و نحوه امتحان قبل از امتحان اصلی چند آزمون فرضی گرفته شود.

اسلاید 19: شیوه ها مختلف مشاوره و روان درمانی- تن آرامی - حساسیت زدایی منظم- ایمن سازی در مقابل استرس- آموزش مهارت های مطالعه- شناخت درمانی- آموزش حل مسئله- بازسازی شناختی- خودگویی

اسلاید 20: اضطراب امتحان و همبسته های آناضطراب امتحان با عملکرد ضعیف تحصیلی، اعتماد به نفس پایین ، ارزیابی منفی فرد، ارزیابی اجتماعی منفی، عدم حمایت خانوادگی همبستگی دارد.

اسلاید 21: راهنمای گام به گام درمان، رفتاری- شناختی جلسه اول شیوه : رفتار درمانیدستور جلسه: - زمان جلسه برای گروه 30/1 و برای فرد 45 دقیقه می باشد.- برقراری ارتباط با افراد یا فرد و معرفی افراد گروه به همدیگر.- بیان هدف جلسات و توزیع راهنمای دانش آموز.- درخواتست از دانش آموزان جهت خواندن تعهد نامه و امضاء آن.- توصیف علائم اضطراب امتحان و کشف علائم.- کشف شیوه های مقابله ای اضطراب امتحان دانش آموزان.

اسلاید 22: جلسه دومشیوه : رفتار درمانیدستور جلسه:- بیان خلاصه ای از جلسه قبل- بررسی تکالیف و مرور شیوه های مقابله ای افراد و شیوه های پیشنهادی- مرور علائم اضطراب- آموزش و تمرین تن آرامی

اسلاید 23: جلسه سومشیوه: رفتار درمانیدستور جلسه:بررسی تکالیف و مشکلات اجرای آنمروری بر علائم اضطرابتمرین تن آرامیآموزش تصویر سازی ذهنی

اسلاید 24: جلسه چهارمشیوه: رفتار درمانیدستور جلسه:- بررسی تکالیف- مرور علائم اضطراب- مرور تصویر سازی و تمرین آرامش- آموزش استراحت از طریق آرام سازی- تمرین رفتار

اسلاید 25: جلسه پنجمشیوه: رفتار درمانیدستور جلسه:- بررسی تکالیف- مرور علائم اضطراب- تمرین تن آرامی- تمرین تصویر سازی و تن آرامی- تمرین تکنیک استراحت از طریق آرام سازی و تمرین رفتار

اسلاید 26: جلسه ششمشیوه: رفتار درمانیدستور جلسه:- خلاصه جلسه قبل- بررسی تکالیف و مرور شیوه های مقابله ای افراد و شیوه های پیشنهادی- مرور علائم اضطراب- توضیح چرخه اضطراب- آموزش نقش تفکر در اضطراب- معرفی افکار اتوماتیک منفی

اسلاید 27: جلسه هفتمشیوه: شناخت درمانیدستور جلسه:- خلاصه جلسه قبل- بررسی تکالیف- مرور علائم اضطراب- معرفی خطاهای شناختی

اسلاید 28: جلسه هشتمشیوه: شناخت درمانیدستور جلسه:- خلاصه جلسه قبل- بررسی تکالیف- مرور علائم اضطراب- مرور خطاهای شناختی- آموزش مبارزه با خطاهای شناختی

اسلاید 29: جلسه نهمشیوه: شناخت درمانیدستور جلسه:- بررسی تکالیف- مرور علائم- مرور افکار اتوماتیک منفی- مرور خطاهای شناختی- مرور شیوه های جایگزینی افکار منطقی

اسلاید 30: نحوه مقابله و کنترل- با خودتان مثبت حرف بزنید و بگویید من این علائم را می شناسم و می توانم این علائم را کنترل کنم.- علائم شناختی و جسمانی اضطراب امتحان را بشناسید.- در ایام امتحان مایعات زیاد بنوشید.- هنگام امتحان و خصوصا قبل از امتحان استراحت کافی داشته باشید.- در ایام امتحانات برای خود اضطراب زیادی ایجاد نکنید.- برای از بین بردن افکار منفی سه بار در روز در جایی آرام دراز بکشید و به خود انرژی مثبت دهید .

اسلاید 31: نکاتی که در روز امتحان باید رعایت شود- از برخورد با افراد مضطرب پرهیز کنید - شب قبل از امتحان موارد امتحانی را مرور کنید- زودتر در جلسه امتحان حاضر شوید- همه سوالات را بخوانید و به همه سولات از آسان به مشکل پاسخ دهید- فکرتان را تا قبل از امتحان روی یک نقطه متمرکز کنید و بدنتان را روی صندلی شل نگه دارید

اسلاید 32: - یکسری مطالب آرام بخش روی کارتی نوشته و در جلسه امتحان آن را بخوانید.- اگر ذهن شما قفل کرد و جواب سئوالی را نمی دانید به سراغ سوال بعدی بروید.- اگر حین امتحان مضطرب شدید عجله نکنید و از خودگویی مثبت استفاده کنید و به استراحت و پاداش بعد از امتحان فکر کنید- و بدانید که مقداری اضطراب در جلسه عادی است حتی اگر در ابتدای جلسه احساس کنید که چیزی نمی دانید باز هم امری طبیعی است.

اسلاید 33: روش های بهبود تمرکز حواس- هدف خود را از مطالعه مشخص کنید- در کلاس یادداشت برداری کنید و مقابل دید استاد بنشینید.- نگرش مثبت نسبت به استاد و درس می تواند تمرکز شما را افزایش دهد. - برنامه ریزی برای از بین بردن اموری که مخل تمرکز شما هستند.- هر روز نیم ساعت را برای فکر کردن در مورد مسائل اختصاصی معین کنید.- در جای مناسب و زمان مناسب مطالعه کنید.

اسلاید 34: - یک درس را پشت سر هم نخوانید بلکه چند درس را در یک روز بخوانید- لحظاتی از روز را به توصیف محیط بپردازید بدون اینکه به چیز دیگری فکر کنید.- روزانه میزان حواس پرتی خود را ثبت کنید و سعی کنید روزهای بعد تعداد علامت ها را کاهش دهید.- اگر مشغله ذهنی شما به کسی مربوط می شود این مسئله را با او در میان بگذارید و دیگر به آن فکر نکنید.

اسلاید 35: مطالعه موثر- هنگام خواندن زیر مطالب مهم خط بکشید یا در جایی آنها را یادداشت کنید.- همه مطالب را بخوانید این امر یادآوری شما را تسهیل می کند.- آنچه را می خوانید تبدیل به درخت حافظه کنید. - با صدای بلند نخوانید زیرا بعد از یکساعت بلند خواندن عصبی و خسته می شوید.- هنگام مطالعه راه نروید زیرا باعث خستگی می شوید.- اگر مطلبی را می خوانید و یاد نمی گیرید احتمال دارد که به پیش نیاز یادگیری آن درس توجه نداشته اید.

اسلاید 36: - در کنار وسایل صوتی مطالعه نکنید زیرا بخشی از فعالیت ذهن به جای یادگیری به موسیقی معطوف می شود.- از ساده به مشکل نخوانید در شروع مطالعه که انرژی شما بیشتر است مطالب مشکل را بخوانید.- بعد از یک ساعت مطالعه 15 دقیقه استراحت کنید.- طوطی وار نخوانید برای آنکه آنچه را می خوانید فراموش نکنید باید معنی آنرا بفهمید.- هنگام خواندن برگشت به جملات قبل یا سطور قبل را نداشته باشیدو بعد از خواندن مطلب برای خود پاداش بگذارید..

اسلاید 37: تمام افکارتان را روی کاری که دارید انجام می دهید متمرکز کنیدپرتوهای خورشید تا متمرکز نشوند نمی سوزانندپایان

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید