صفحه 1:
درمان شناختی اختلالات اعتیادی Cognitive Therapy of Addictive) (Disorder - این اختلالات طیف رسمی از رفتارهای غیر انطباقی را در بر مى كيرد . مثل سوم مصرف مواد « سوء استفاده دارویی » شرب مشروبات الکلی . استعمال دخانیات و ... - شناخت درمانی ‎(GT)‏ در درمان اختلالات اعتیادی از اهمیت بالایی برخوردار است .

صفحه 2:
- شناخت درمانی به عنوان یکی از ابزارهای دومین نوع پیشگیری به گونه/فزاننده ای مورد:توجه: درمانگران انتت. - هم زمان با بستری کردن و سم زدایی . بهتر است درمانگر فنون و راهبردهای خاصی را برای کاهش احتمال عود در اختیار داشته باشد. شناخت درمانی از جمله ی فنون موثر برای این منظور است . 8 شناخت درمانی چیست ؟ ‎what is cognitive)‏ ‎(therapy‏ ‏روان درمانی است که تلاش می کند واکنش های فزاینده ی عاطفی و رفتار خود تخدیری را . با اصلاح خطای فکری (تفکر معیوب) و عقاید غیر انطباقی (فرضیات ناکارآمد) که زیربنای این واکنش ها هستند » کاهش دهند . 5 ‘oe

صفحه 3:
لصطلاح شناختدیمانیبه لیرم نظور به کار پفته که هدف- 3 فنونو رلهبردهایدرمانی‌تفیبر خطاها و سوگیری‌های‌شناختیبیمار وچ ‎a‏ ی کمثالبه ف هم مقصود ک مکمیک ند: گ نلشترقرار - واکنتهایبلبیعیه ک مکهمیرف رآیندهایش ناختی که - شخصرا به بردلشت هرس ولقعینقادر می‌سازد » » پدید مي‌آید. در سایکو پاتولویلیت ولناییمختل‌شده و تحریفهاییدر . شناختها روی‌می‌دهد

صفحه 4:
عقايد غير انطباقى يا فرضيابت؟ ناكارآمد | - تحريف هاى شناختى ‎Cognitive distortions)‏ ل © مدل شناختى مصرف مواد ‎(cognitive modle of substance abuse)‏ افکار خودآیند يا خودکار - توالی پیشنهادی رویدادها در مصرف مواد به شرح زیر است (شکل 0:

صفحه 5:
قل از حمل کل مرف مواد 7 ۳

صفحه 6:
ARS ‏ای‎ ‎1 95 ail ais شارژ كم نا تاراحتي را از خود سازه دور ernie pene Peary oe ‏آوردن مواد اطراقت را بگرد تا‎ err The suggested sequence of events in a) (substance abuse

صفحه 7:
- هدف درمان شناختی » اصلاح هر یک از رگه های عقاید است : عقاید انتظاری و اجازه دهنده و همین طور عقاید محوری زیر ساخت آنها مثل : من به دام افتاده ام كه اين عقايد مربوط به دارو را قوت - موقعیت . به طور مستقیم موجب هوس (0۲3۷19) نمی شود : میانجی محرک و هوس . عقیده مرتبط با دارویی است که به وسیله ی موقعیت فعال می شود و عقیده ی خودایندی است که از این عقیده سرچشمه می گیرد . یت \

صفحه 8:
أ. عقاید غبر لنطباقی‌با فرضیانفاکارآمد (Dysfunctional Assumptions) ‏عقاید تعیین کننده نظرات شخص درباره ی خود . ذیگران و محیط‎ - ‏قواعد عامی هستند که ممکن است هرگز به صورت کلامی در‎ - . ‏نیامده و از طریق استقراء مورد استنتاج قرار گیرند‎ ‏این فرضیات در طول دوره های بهبود پتهان و خاموش هستند‎ - ‏ها و موقعیت های‎ Se ySJ Silent assumption) ‏خاص به عنوان راه انداز (۲1961) عمل کرده و آنها را فعال می‎ . ‏گردانند‎

صفحه 9:
جدول ۱. الگوهای شایع عقاید اعتیادی ناکارآمد اين عقيده كه اكر فردى بخواهد تعادل روان شناختى و عاطفى خود را حفظ كند 00010000 ن انتظار كه مواد مخدر عملکرد اجتماعی و عقلانی را گسترش خواهند داد . انتظار که با مصرف مواد ۰ فرد لذت و تهییج به دست خواهد آورد . اين عقيده كه دارو به فرد انرؤى مى دهد و قدرت او را افزایش می دهد . اين انتظار که دارو اثر جهشی خواهد داشت . این فرضیه که دارو پی حوصلکی . اضطراب » تنش و افسردگی را تسکین خواهد کرد . این اعتقاد که اگر به منظور برآوردن هوس یا خنثی کردن پریشانی کاری انجام نشود . هوس تا ابدلدامه خواهد يافت و به احتمال زیاد بدتر می شود .

صفحه 10:
این عقاید همگی بر محور لذت جویی . حل مسئله . تسکین و فرار تمرکز دارند . | لفکار خولیند یا خودکار ‎Automatic)‏ ‎(Thoughts‏ محتوای جریان فکری آگاهانه . آشکار و قابل دسترس فرد است که خود به وجود می آیند . تجلی این افکار تا حدی به شیوه ای که فرد با خودش صحبت می کند بستگی دارد و در جریان زمزمه با خود ‎(self-talks)‏ ‏اتفاق می افتد . a ‘oe \

صفحه 11:
جدول ۲. انواع معمول افکار خودآیند زندكى ام غيرقابل تحمل است جاره اى جز مصرف مواد تدارم 30 mer eenrecr hin ersrreran 1 ‏سازم‎ من نمی توانم هیچ کاری را درست انجام دهم هیچ کس به من توجهی ندارد . کاملاً از کنترل خود خارج شده ام . هرگز بهاهافم نمی رسم . علت نوشيدن زياد مشروب زتدگی نایسامان و رفتر سوء همبرم است زندگی ام در حال متلاشی شدن است ؛ اگر نتانم خود را شارژ کنم از هم خواهد پاشید . جرا بايد این طور تحت نظر باشم ؟ آنها نباید به من بی احترامی کنند . بايد به من اجازه داده شود تا خودم زتدكى كنم . من بايد تسليم اشتياق خودم شوم . با اين اوضاع نابسامان خانوادكى . هر كس ديكرى مثل من به سمت اعتیاد كشيده مى شد اگر من شاد نباشم هیچ شادی ای نخواهد بود ۳۳۹ وساعاصاطة لعداعوامم. تصمیم پیش از اندازة ‎‘overgeneralization‏ بيرونى سازى ا ‎Externalization‏ asl ‏فاجعه‎ ‎Catastrophizing مفالطه ی باید- نباید ‎Should and should‏ ‎not Fallacy‏ ih ‏هسان‎ ‎Homogenization galas ‏استدلال‎ ‎Emotional reasoning

صفحه 12:
۵ مفهوم سازی شناختی (Cognitive Conceptualization) 0 ‏مفهوم سازى جامع و دقيق از بيمار به منزله كردآورى اكيت‎ - ‏يكتارجة سار نقاقاه هااقمورة بيهاز انست بة طوری, که بقوان بة‎ 3 ‏فرذ آزمون يذيرى در مورد علت ۰ درمان عقاید غيرانطباقى‎ . ‏ساير علائم بيماران دست يافت‎

صفحه 13:
داده هاى مرتبط با دوره ى كودكى ل 0-5-5-2 فرضیه ها اعقاید اقواعد شرطی ‎Py eae pee ee fee een eee er ney ee aise ea]‏ ‎IIE‏ ل ري ‏كر لعساس تاراعتى من ‏هیج کاری انجام نده مگر این که صذ در صد مطمئن باشی که آن را نده که واقعاً چه احساسی ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
clys Byes flowchart) ‏شکل ۲. مراحل ایجاد‎

صفحه 15:
باطلاعات دموگرافیک - داده ها جهت مفهوم سازی از مورد شامل تشخیص ۱۱5۱-۱۷ 5 نیمرخ تحولی (رشدی) " نیمرخ شناختی «بدون مفهوم سازی کافی مورد . انتخاب فنون خاص ممکن است به دلخواه انجام پذیرد و حتی برای یک بیمار مفروض نامناسب باشد»

صفحه 16:
۵ فنون و راهبردها © (lechniques and Strategies) - فنون شناختی : عقاید مرتبط با دارو و افکار خودآیندی که در ایجاد تمایلات و هوس ها نقش دارند مورد توجه قرار می گیرند . - فنون رفتاری : تمرکز بر اعمالی که از نظر ‎le‏ با فرآیندهای ۱ شناختی تعامل دارند (آموزش مهارت هایی مانند جرئت ورزی و آرام سازی جهت رویارویی با موقعیت های پرخطر . امیال و هوس ها) ۱) روئن,سقراطی, ‎Socratic)‏ ‎(questioning‏ - درمانگر برای کمک به بیمار جهت کشف الگوهای تحریف شده ی افکار و رفتار از سوال های استقرایی استفاده می کند .

صفحه 17:
ics" we ae ‏کم رقف‎ ce ‏بازآفرینیک ند تا لن‌چه را که ولقعا در ذهراو می‌گنارد ب‌شنا‎ نمونه ای از پرسشگری سقراطی بیمار : قبل از ترک محل کارم حالم بد و بدتر شد » و بعد ... درمانگر : آیا در محل کار برایتان اتفاقی افتاد ؟ بیمار : هیچ چیز غیرعادی وجود نداشت . درمانگر : منظورتان از هیچ چیز غیرعادی چیست ؟ بیمار : طبق معمول کارم را انجام دادم . کلاس هایم تمام شد و سرگرم تصحیح اوراق بودم . Ml A

صفحه 18:
درمانگر : در حالی که شما اوراق تصحیح مى کردید کاملاً تمرکز داشتید ؟ بیمار : خیر » واقعا فکرم بر آن متمرکز نبود . درمانگر : آیا افکار یا تصوراتی به ذهن شما خطور می کرد ؟ (در آن موقع به چه چیزی فکر می کردید؟) بیمار : بله . تصور می کنم در مورد رفتن به خانه می اندیشیدم . درمانگر : آیا در مورد منزل تصوراتی داشتید ؟ بیمار : بله . بله . درمانگر : مى توانيد به من بكوييد كه اين تصور جه بود ؟ بيمار : بله ... من در مورد خانه فكر مى كردم كه سرد است و هيج کس آن جا نیست- تنها نشسته ام » تلفن زنگ می زند ...

صفحه 19:
درمانگر : بسیار خوب شما تصور بسیار ناراحت کننده ای در ذهن داشته اید و این سبب احساس افسردگی شما شد و آن گاه چه گذشت ؟ بیمار : در مسیرم به خانه مشروب خریدم تا با مصرف آن در منزل احساس بهتری داشته پاشم . ۲ اختصاص تکالیف خانگی ۲۱۵۳۳6۷/۵۲ ‎(Assignment‏ - تکالیف خانگی شامل تمرین فنون شناختی (مثل پایش افکار) و رفتاری (مثل جرئت ورزی ۰ آرم سازی عضلانی . کنترل محرک ۰ ورزش و ..) در بین جلسات می باشد .

صفحه 20:
۴ تحلیل سود و زیان (Advantage and Disadvantage Analysis) ‏مصرف کنندگان داروها عقایدی هستند که موجب می شود‎ - زیان ها به حداقل ممکن کاهش یابد و مزایا به حداکثر برسد . این تحلیل سود و زیان یک فن بسیار مفید می باشد . - بیمار برای بررسی و تأمل باید از خود بپرسد : ۱ آیا داشتن این عقاید (یا رفتار اعتیادی) به سود من است ؟ ۳ مزایا و زیان های (نتایج مثبت و منفی) این عقاید کدامند ؟ 1 Lot

صفحه 21:
ان های مصرف و ترک سیگار جدول ۳. فهرست مزایا و ادامه ی تسکین فشارهای روانی فل ريه ول 3 اجتناب از تجربه ى علايم ترك ابوى بهتر دهان ‎a‏ ‏مشکل کمتر (کشیدن سیگ ما آام می کند) عمر طولاتی تر 2 پس انداز پول كو اكه ۲۶۰ 2 احتمال مرگ ناشی از کشیدن ۸ تجربه ی علایم و تشانه های ترک ‎ve‏ ‏الطمه ديدن عزث نفس (به خاطر نداشتن كنترل) ۶۰ ن راهی برای مقابله با فشارهای روانی ۰ ۷۰ تداوم این عادت کثیف , نفرت آور و ناراحت كتنده ۷۰ از دست دادن دوستان سیکاری ‎a‏ 1۹ ۳۰ مزایای ادامه ی مصرف در مقابل مزایای ترک سیگار ۰ ۱9۰ < ۲۶۰ زیان های ادامه ی مصرف در مقابل زیان های ترک سیگار ۲۱۰ > ‎۱٩۰‏

صفحه 22:
‎gl‏ کزدن هزریک از خانه"های جبول ومرجه بدی‌هتزان اهمیت آنها دو سوال زیر مطرح می شود : ‎LTC‏ داشتن این عقاید (ا ادامه این رفثار) واقع بیتانه است؟ ‏۴ در صورت پاسخ منفی عقیده ی جایگزین (يا رفتار بدیل) کدام ¢ ‏۴ فن پیکان نزولی ‎(Downward Arrow Technique) ‏در این فن درمانگر به جای مقابله با افکار خودآیند با پرسیدن‎ - ‏سوال «اين فکر برای شما معنایی دارد ؟» به اشکال مختلف و به طور‎ . ‏متوالی به آشکار شدن عقیده زیربنایی بیمار کمک می کند‎ ‎

صفحه 23:
موقعیت- جلسه با بیماری که اظهار می دارد «در یک مهمانی . با مدعوین بسیار هستم» . هیجانات- احساس غمگینی . خلق پایین و دمغ بودن . فکر خودآیند- نمی توانم در این مهمانی الکل ننوشم . فرص في كنيم لنوشية .اين براي شما كك معنايي دارد ؟ | هيج شادى تخواهد يود 5 apes 1 | ۷

صفحه 24:
۷ .__افرد به مرف من تخواهند امد فرض من كنيم نيايند . اين براي شما +2 معنايي دارد ؟ آنه مرا دوست نخواهند داشت. و معناي دوست نداشتن براي شما 21 قبل م انیب خولمه دید v ‏فکر زیربنایی- «ممکن است همه‎ - ترس از فقدان (از دست دادن) و طرد (دوست داشتنی نبودن) 5 ن الکل می شود تا به ایجاد خوش خلقی ۰ شادی و صمیمیت بیانجامد . یز را از دست بدهم»

صفحه 25:
۵) اسناد دوباره ى مسئوليت 3 ‎(Reattribution of Responsibility)‏ | - اسناد مجدد علل نتايج منفى (رفتار داروجويانه و اعتيادى) به عوامل 1 شخصى ونه بيرونى » جهت صحيح اشتباهاتى كه به آنها جنبه ى بيرونى مى دهد : يذيرش نقش خود در ايجاد مشكلات v انجام اقداماتی برای اصلاح رفتار - اسناد دوباره مستلزم کاربرد ماهرانه ی روش پرسشگری سقراطی است .

صفحه 26:
Daily Thought) ‏ثبت روزانه افکار‎ 6۶ (Record - جدولی ۷ ستونی است که به وسیله ی بیمار کامل می شود . - ير كردن برك ثبت روزانه ی افکار : ‎-١‏ بيمار را قادر مى سازد افكار خودآیند خود را بيازمايند و اعتبار آن را مورد توجه قرار دهد . ‏۲- روشی را برای مقابله با حالات خلقی منفی فراهم می آورد . به طوری که احتمال تحریک مصرف دارو به وسیله ی این حالات کاهش می یابد . ‎

صفحه 27:
برگه ثبت روزانه افکار ناسالم اکنون چقدر ۰ ۱)پاسخ منطقی به افكارتان يا عاقلاتة اعتقاد دارید ؟ خود را در ۲ چه احساسى براير افكار دارید ؟ خودکار ره پشویسید. ۲ نا چه حد بد اکنون جه کار هر یک از مى توانيد انجام ‎tl‏ ‎Cans‏ معتقديد ؟ ‎Ores)‏ خی غمكين. + مضطرب : عمیانی . احساس كناه- تنهاء درمانده . مأيوس و غيره ؟) اين احساس بد است ؟ ‎Qe)‏ Sea ‎)١‏ خادئه واقعى را ‎pus‏ ‏تاراحت کننده منجر شده یا ‏۲ جرین خیال بفی هاء فكرها و خاطراتی که به ‎bel‏ ‏اراحت کننده نجامیده است را شرح دهيد ؟ ‎

صفحه 28:

صفحه 29:
۷ تجسم یا تصویر سازی ذهنی (imagination or Mental Imagery) ‏تجسم موقعیت های مصرف کننده ی مواد . بازآفرینی روشن‎ - ‏موقعیت تا حد ممکن » سوال در خصوص افکار همراه با تجسم ذهنی ات‎ ‏استفاده از تجسم برای بازآفرینی کنترل شخصی و اجتناب از‎ - . ‏مصرف می تواند کمک کننده باشد‎ eae" جرئت ورزی تجسمی برای نه به تعاریف دارو توسط دیگران تجسم جایگزینی های مثبت و لذت بخش برای مصرف دارو مجسنم ‎bao peat golly glia May‏

صفحه 30:
۸ آزمایش های رفتاری ‎ed Behavioral)‏ ‎a: (Experiments‏ - جهت آزمون اعتبار عقاید محوری . افکار خودآیند و رفتار مرتبط با داروی بیمار طرح ریزی می شوند . - بیماری معتقد است «اگر حشیش نکشم . همه دوستانم را از دست خواهم داد» . آزمایش رفتاری این است که .. - شکل دیگر آزمایش رفتاری . فن «گویی که» ([ 25 است .. 9) تمرین رفتاری (86۳6۵۲5۵۱ 56۳۱۵۷10۲۵۱) : ایفای نقش و ایفای نقش وارون ‎(Reverse Role Play)‏ - بسیاری از افراد معتاد مشکلاتی در روابط میان فردی دارند (مثلاً در جرئت ورزی » خودافشایی ۰ گوش دادن فعال) .

صفحه 31:
- به منظور آموزش مهارت هاى مؤثر ميان فردى به بيمار » درمانگر از ایفای نقش استفاده می کند . بيمار : هر بار همسرم نق مى زند احساس تلف شدن می کنم ... 1 معمولا به اتاق ديكر مى روم يا خانه را ترك مى كنم و آن هنكامى است كه احتمال زيادى دارد الكل بنوشم . درمانگر : خیلی خوب . ... من نقش همسر شما را بازی می کنم » و از شما می خواهم تا احساسات خود را صادقانه با من در میان بگذارید بدون آن که حمله پا پرخاشگری نمایید . در این مورد مشخص گردید که بیمار فاقد مهارت های موثر برای حل تعارض بود » درمانگر می بایست کارش را با آموزش مهارت های

صفحه 32:
رفتاری گوش دادن فعال . جرئت ورزی و مصالحه شروع نماید . - بعضی اوقات درمانگر داوطلب می شود که نقش بیمار را بازی کند در حالی که بیمار نقش فرد مشکل دار مقابل را (منل همسر ‏ دوست معتاد قدیمی یا کارفرما) بازی می کند . - هم چنین سوء مصرف کنندگان مواد می توانند یاد بگیرند تا از طریق ایفای نقش یک فرد مهم دیگر که از مصرف مواد آنها آسیب دیده است . با افراد مهم زندگی خود همدلی کند .

صفحه 33:
۰ پایش و برنامه ریزی فعالیت ‎(Activity Monitoring and Scheduling)‏ - پایش و برنامه ریزی فعالیت می تواند برای فهم و اصلاح رفتارهای مرتبط با دارو و افزايش رفتارهای مولد » راهبردی مفید باشد . شكستسيمر در عملنمودنبه فعا يتهاىطرح شده ممكن- لسندر رلبطه باعقایدین ‎phe‏ میت ونم هیچ كايىرا ديست لنجام دهم» . «هرگز به لهتلفم ن مییسم» باشد هنكاميكه بيط لزدر برنامه ريزوو كاملكرهزفعا يتعاى- غیرداروییموفقمی‌شوند . کمتر خومشان| بی‌یاور . خارج از . کنترلو ولبسته به دارو خولهند دید

صفحه 34:
برنامه فعالیت های هفتگی لم خواب ۷۶ بیدار شدن و ۸۷ خوردن چای ‎a‏ ‎Faure ۲‏ ‎aA 7‏ خرید. ‎Nee‏ ‎yore‏ ‏تماشای تلویزیون ۰۰ ۱۱-۱۰ | ‎rode‏ ‏1 ۱۲۱ خوردن نهار بط ‎Yee‏ ‏خوردن چای ۳ ‎Youve‏ ‏خواب ‎rr‏

صفحه 35:
بیدار شدن و چای خوردن ‎Fore‏ صحبت كردن با همسايه ها ‎Vode‏ خواندن روزنامه ‎rode‏ تماشای تلویزیون خ ۲۵۰۳ خوردن شام ‎rode‏ خواب ۶-۵ کل We wy ۶-۲

صفحه 36:
۱) آموزش آرام سازی ‎(Relaxation Training)‏ ‎Sigil des @lp cllel=‏ مولقمیی افطرابوجودردازد., سل بعضی از الکلیک ها الکل را برای آرام شدن مصرف می کنند . ‏- بتابراین مصرق دارو ممکن است شکلی از خود درمانی ‎aot (self medication)‏ . ‏وتتویته تصرف کوکایین.. تخیر زمالی زمان واقعی مصرف ‎ ‎< ‎ly, tit‏ اشطزاب. ‎> ‎

صفحه 37:
- مراحل آموزش مربوط به آرام سازی کاربردی : ۱- آرام سازی پیشرونده (۱۵ تا ۲۰ دقیقه) ۲- آرام سازی بدون تدش (۵ تا ۷ دقیقه) ۳- آرام سازی کنترل شده ی علامتی (۲ تا ۳ دقيقه» ۴- آرام سازی افتراقی (۶۰ تا ۹۰ ثانیه) ۵ آزامساری ‎Gb OY Dre‏ ۶- و بالاخره آرام سازی کاربردی (کاربرد در موقعیت های واقعی)

صفحه 38:
۲) اختصاص تکالیف درجه بندی شده (Graded Task Assignments) . ‏بیماری که دوستانش تنها سایر افراد مصرف کننده مواد هستند‎ ...- ‏ممکن است برای به حداقل رساندن احتمال عود تشویق شود تا با یک‎ ‏آشنای غير معتاد زمانی را عاری از مواد (مثلا خوردن نهار یا رفتن به‎ ‏سیتما),بگذارند بااتکمیل موفقیت آمیژ این تمرین» بیمار تکلیف‎ ‏دیگری را که چالش انگیزتر است بر می گزیند تا این که شبکه ی‎ . ‏دوستی جدید غیرمعتاد را بسازند‎ (Problem- Solving) ‏حل مسئله‎ ۳ . ‏آنِ دسته از مصرف کنندگان مواد که بسیار تکانشی عمل می کنند‎ - . ‏غالبا در به کارگیری فنون حل مسئله عاجزند‎

صفحه 39:
در نتیجه - تعارض در برنامه ریزی بین جلسات درمانی و شغل > ترک بلافاصله شغل - مراحل حل مسئله به قرار زیر است : ۱- تعریف مسئله با اصطلاحات خاص و مشخص ۲- استفاده از «بارش مغزی» برای دست یابی به تعدادی راه حل ۳- آزمایش دلایل موافق و مخالف هر راه حل (هم در حال و هم در آینده و همین طور از منظر افراد مهم دیگر) ۴ انتخاب بهترین راه حل فرضی ۵- به عمل درآوردن رفتار به دنبال مقداری برنامه ریزی . آمادگی و تمرین ۶ ارزشیابی نتیجه .

صفحه 40:
۴ ورزش (۴(6۲6156) - سوء مصرف بیشتر مواد با سلامت جسمی و ورزش مداوم ناسازگار أت , - تمرين ورزشى مستمر ممكن است آكاهى فرد را از زيان هاى مصرف مواد و مزاياى ترك افزايش دهد . - فعاليت ورزشى ممكن است به بيمار كمك تا خودش را به عنوان فردى سالم و از نظر جسمی متناسب دوباره تعریف کند . - تعریف دوباره (۲606۳]070) ممکن است برای بیمار ناهماهنگی شناختی ایجاد کند و او را به اصلاح الگوی مصرف مواد برانگیزاند .

صفحه 41:
۵ کنترل ‎(Stimulus Control) sj‏ - به منظور کاهش تماس با عوامل تحریک کننده مصرف دارو . بیماران تشویق می شوند تا محرک های درونی و بیرونی را که ریسک زیادی برای فعال کردن عقاید مرتبط با دارو دارند . شناسایی نمایند . - نشانه های (6۱65) : ۱- درونی : خلقیات منفی (بی حوصلگی . اضطراب , غمگینی و ..) و مثیت (خوشی . خوشیختی ۰ هیجان زدگی و ب) ۲- بیرونی : غذا. مصرف کنندگان دیگر » وقت روز » مکان جفرافیایی و تشکرم

34,000 تومان