پزشکی و سلامت

درمان شناختی اختلالات اعتیادی

darmane_shenakhtiye_ekhtelalate_etiyadi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “درمان شناختی اختلالات اعتیادی”

درمان شناختی اختلالات اعتیادی

اسلاید 1: درمان شناختي اختلالات اعتيادي (Cognitive Therapy of Addictive Disorder) - اين اختلالات طيف رسمي از رفتارهاي غير انطباقي را در بر مي گيرد . مثل سوء مصرف مواد ، سوء استفاده دارويي ، شرب مشروبات الكلي ، استعمال دخانيات و ... - شناخت درماني (CT) در درمان اختلالات اعتيادي از اهميت بالايي برخوردار است .

اسلاید 2: - شناخت درماني به عنوان يكي از ابزارهاي دومين نوع پيشگيري به گونه فزاينده اي مورد توجه درمانگران است . - هم زمان با بستري كردن و سم زدايي ، بهتر است درمانگر فنون و راهبردهاي خاصي را براي كاهش احتمال عود در اختيار داشته باشد. شناخت درماني از جمله ی فنون موثر براي اين منظور است . شناخت درماني چيست ؟ (what is cognitive therapy) روان درماني است كه تلاش مي كند واكنش هاي فزاينده ي عاطفي و رفتار خود تخديري را ، با اصلاح خطاي فكري (تفكر معيوب) و عقايد غير انطباقي (فرضيات ناكارآمد) كه زيربناي اين واكنش ها هستند ، كاهش دهند .

اسلاید 3: - اصطلاح شناخت درماني به اين منظور به كار رفته كه هدف فنون و راهبردهاي درماني تغيير خطاها و سوگيري هاي شناختي بيمار است . - ذكر يك مثال به فهم مقصود كمك مي كند : گذاشتن قرار ملاقات با يك دوست ...- واكنش هاي طبيعي به کمک همين فرآيندهاي شناختي ، كه شخص را به برداشت درست واقعيت قادر مي سازد ، پديد مي آيد . در سايكو پاتولوژي اين توانايي مختل شده و تحريف هايي در شناخت ها روي مي دهد .

اسلاید 4: عقايد غير انطباقي يا فرضيات ناكارآمد- تحريف هاي شناختي (cognitive distortions) افكار خودآيند يا خودكار مدل شناختي مصرف مواد (cognitive modle of substance abuse) - توالي پيشنهادي رويدادها در مصرف مواد به شرح زير است (شكل 1) :

اسلاید 5: شكل 1. مدل كامل مصرف مواد هوس/ اميالافكار خودآيندعقايد فعال شدهمحرك فعال كننده :نشانه هاي دروني نشانه هاي برونيادامه مصرف يا بازگشتتمركز بر راهبردهاي ابزاري (عمل)عقايد تسهيل كننده (اجازه دهنده)

اسلاید 6: مثال :(The suggested sequence of events in a substance abuse)هوسمواد بخر و مصرف كن برنامه عملي براي به دست آوردن مواد اطرافت را بگرد تا پول پيدا كني اين بار اشكالي ندارداگر مقداري مواد مصرف كنم احساس بهتري خواهم داشتمهماني/جشن احساس غمگينينمي توانم ناراحتي را تحمل كنم بايد خود را شارژ كنم تا ناراحتي را از خود دور سازم

اسلاید 7: - هدف درمان شناختي ، اصلاح هر يك از رگه هاي عقايد است : عقايد انتظاري و اجازه دهنده و همين طور عقايد محوری زير ساخت آنها مثل : من به دام افتاده ام كه اين عقايد مربوط به دارو را قوت مي بخشند . - موقعيت ، به طور مستقيم موجب هوس (craving) نمي شود : ميانجي محرك و هوس ، عقيده مرتبط با دارويي است كه به وسيله ي موقعيت فعال مي شود و عقيده ی خودآيندي است كه از اين عقيده سرچشمه مي گيرد .

اسلاید 8: I. عقايد غير انطباقي يا فرضيات ناكارآمد (Dysfunctional Assumptions) - عقايد تعيين كننده نظرات شخص درباره ي خود ، ديگران و محيط هستند . - قواعد عامي هستند كه ممكن است هرگز به صورت كلامي در نيامده و از طريق استقراء مورد استنتاج قرار گيرند . - اين فرضيات در طول دوره هاي بهبود پنهان و خاموش هستند (silent assumption) ليكن محرك ها و موقعيت هاي خاص به عنوان راه انداز (triger) عمل كرده و آنها را فعال مي گردانند .

اسلاید 9: جدول 1. الگوهاي شايع عقايد اعتيادي ناكارآمد اين عقيده كه اگر فردي بخواهد تعادل روان شناختي و عاطفي خود را حفظ كند به ماده ي مخدر نياز دارد .1اين انتظار كه مواد مخدر عملكرد اجتماعي و عقلاني را گسترش خواهند داد .2اين انتظار كه با مصرف مواد ، فرد لذت و تهييج به دست خواهد آورد .3اين عقيده كه دارو به فرد انرژي مي دهد و قدرت او را افزايش مي دهد .4اين انتظار كه دارو اثر جهشي خواهد داشت .5اين فرضيه كه دارو بي حوصلگي ، اضطراب ، تنش و افسردگي را تسكين خواهد كرد .6اين اعتقاد كه اگر به منظور برآوردن هوس يا خنثي كردن پريشاني كاري انجام نشود ، هوس تا ابد ادامه خواهد يافت و به احتمال زياد بدتر مي شود .7

اسلاید 10: اين عقايد همگي بر محور لذت جويي ، حل مسئله ، تسكين و فرار تمركز دارند .II. افكار خوآيند يا خودكار (Automatic Thoughts) محتواي جريان فكري آگاهانه ، آشكار و قابل دسترس فرد است كه خود به وجود مي آيند . تجلي اين افكار تا حدي به شيوه اي كه فرد با خودش صحبت مي كند بستگي دارد و در جريان زمزمه با خود (self-talks) اتفاق مي افتد .

اسلاید 11: زندگي ام غيرقابل تحمل است چاره اي جز مصرف مواد ندارم . حال كه دوباره مصرف را آغاز كرده ام ، چگونه مي توانم آن را متوقف سازم ؟تفكر قطبيده .Polarized thinking.1من نمي توانم هيچ كاري را درست انجام دهم هيچ كس به من توجهي ندارد .كاملاً از كنترل خود خارج شده ام . هرگز به اهدافم نمي رسم . تصميم بيش از اندازهovergeneralization2علت نوشيدن زياد مشروب زندگي نابسامان و رفتار سوء همسرم است . بيروني سازيExternalization3زندگي ام در حال متلاشي شدن است ؛ اگر نتوانم خود را شارژ كنم از هم خواهد پاشيد . فاجعه آفرينيCatastrophizing4چرا بايد اين طور تحت نظر باشم ؟آنها نبايد به من بي احترامي كنند . بايد به من اجازه داده شود تا خودم زندگي كنم . من بايد تسليم اشتياق خودم شوم . مغالطه ي بايد- نبايدShould and should not Fallacy5با اين اوضاع نابسامان خانوادگي ، هر كس ديگري مثل من به سمت اعتياد كشيده مي شد . همسان پنداريHomogenization6اگر من شاد نباشم هيچ شادي ای نخواهد بود . استدلال احساسيEmotional reasoning7جدول 2. انواع معمول افكار خودآيند

اسلاید 12: مفهوم سازی شناختي (Cognitive Conceptualization) - مفهوم سازی جامع و دقيق از بيمار به منزله گردآوري ، تركيب و يكپارچه سازي داده ها در مورد بيمار است به طوري كه بتوان به فرضيات آزمون پذيري در مورد علت ، درمان عقايد غيرانطباقي و ساير علائم بيماران دست يافت .

اسلاید 13: داده هاي مرتبط با دوره ي كودكيپدر الكلي بود . مادر از طرف پدر مورد آزار لفظي قرار مي گرفت . داوود اغلب توسط پدرش تحقير مي شد .عقايد محوریمن دوست نداشتني و ناخواسته هستم .فرضيه ها/عقايد/قواعد شرطياگر هر چيزي را عالي انجام دهم ، مردم مرا دوست خواهند داشت و احساس راحتي خواهم كرد .اگر به ديگران نشان دهم كه واقعاً چه احساسي دارم (خشم) آنها مرا ترك خواهند كرد .راهبردهاي جبراني اگر احساس ناراحتي مي كني دارو مصرف كن . هيچ كاري انجام نده مگر اين كه صد در صد مطمئن باشي كه آن را كامل انجام مي دهي . به ديگران نشان نده كه واقعاً چه احساسي داري .

اسلاید 14: شكل 2. مراحل ايجاد (flowchart) مصرف مواد فكر خودآيند من كنترلم را از دست خواهم داد آنها مرا در حال لرزيدن خواهند ديدعاطفه : ترس ، بيم رفتار الكل بردار و بنوش . كوكايين بكشموقعيت

اسلاید 15: اطلاعات دموگرافيك مشكل طرح شده - داده ها جهت مفهوم سازی از مورد شامل تشخيص DSM-IV نيمرخ تحولي (رشدي) نيمرخ شناختي «بدون مفهوم سازی كافي مورد ، انتخاب فنون خاص ممكن است به دلخواه انجام پذيرد و حتي براي يك بيمار مفروض نامناسب باشد»

اسلاید 16: فنون و راهبردها (Techniques and Strategies) - فنون شناختي : عقايد مرتبط با دارو و افكار خودآيندي كه در ايجاد تمايلات و هوس ها نقش دارند مورد توجه قرار مي گيرند . - فنون رفتاري : تمركز بر اعمالي كه از نظر علّي با فرآيندهاي شناختي تعامل دارند (آموزش مهارت هايي مانند جرئت ورزي و آرام سازي جهت رويارويي با موقعيت هاي پرخطر ، اميال و هوس ها) 1) روش سقراطي (Socratic questioning) - درمانگر براي كمك به بيمار جهت كشف الگوهاي تحريف شده ی افكار و رفتار از سوال هاي استقرايي استفاده مي كند .

اسلاید 17: - سوال ها سبب مي شوند كه بيمار يك موقعيت را در ذهن خود بازآفريني كند تا آن چه را كه واقعاً در ذهن او مي گذارد بشناسد . نمونه اي از پرسشگري سقراطي بيمار : قبل از ترك محل كارم حالم بد و بدتر شد ، و بعد ...درمانگر : آيا در محل كار برايتان اتفاقي افتاد ؟بيمار : هيچ چيز غيرعادي وجود نداشت . درمانگر : منظورتان از هيچ چيز غيرعادي چيست ؟بيمار : طبق معمول كارم را انجام دادم . كلاس هايم تمام شد و سرگرم تصحيح اوراق بودم .

اسلاید 18: درمانگر : در حالي كه شما اوراق تصحيح مي كرديد كاملاً تمركز داشتيد ؟ بيمار : خير ، واقعاً فكرم بر آن متمركز نبود .درمانگر : آيا افكار يا تصوراتي به ذهن شما خطور مي كرد ؟ (در آن موقع به چه چيزي فكر مي كرديد؟) بيمار : بله ، تصور مي كنم در مورد رفتن به خانه مي انديشيدم .درمانگر : آيا در مورد منزل تصوراتي داشتيد ؟بيمار : بله ، بله . درمانگر : مي توانيد به من بگوييد كه اين تصور چه بود ؟بيمار : بله ... من در مورد خانه فكر مي كردم كه سرد است و هيچ كس آن جا نيست- تنها نشسته ام ، تلفن زنگ مي زند ...

اسلاید 19: درمانگر : بسيار خوب شما تصور بسيار ناراحت كننده اي در ذهن داشته ايد و اين سبب احساس افسردگي شما شد و آن گاه چه گذشت ؟بيمار : در مسيرم به خانه مشروب خريدم تا با مصرف آن در منزل احساس بهتري داشته باشم . 2) اختصاص تكاليف خانگي (Homework Assignment) - تكاليف خانگي شامل تمرين فنون شناختي (مثل پايش افكار) و رفتاري (مثل جرئت ورزي ، آرم سازي عضلاني ، كنترل محرك ، ورزش و ...) در بين جلسات مي باشد .

اسلاید 20: 3) تحليل سود و زيان (Advantage and Disadvantage Analysis) - مصرف كنندگان داروها عقايدي هستند كه موجب مي شود زيان ها به حداقل ممكن كاهش يابد و مزايا به حداكثر برسد . بنابراين تحليل سود و زيان يك فن بسيار مفيد مي باشد . - بيمار براي بررسي و تأمل بايد از خود بپرسد : 1) آيا داشتن اين عقايد (يا رفتار اعتيادي) به سود من است ؟ 2) مزايا و زيان هاي (نتايج مثبت و منفي) اين عقايد كدامند ؟

اسلاید 21: جدول 3. فهرست مزايا و زيان هاي مصرف و ترك سيگار مزاياي ترك سيگار 100-0%مزاياي ادامه ی مصرف سيگار 100-0%تنفس راحت تر 70بوي بهتر دهان 50عمر طولاني تر 80پس انداز پول 60 260ادامه ی تسكين فشارهاي رواني 80اجتناب از تجربه ی علایم ترك 70مشكل كمتر (كشيدن سيگار مرا آرام مي كند) 40 190 زيان هاي ترك سيگار 100-0%زيان هاي ادامه ی مصرف سيگار 100-0%تجربه ی علایم و نشانه هاي ترك 70 نداشتن راهي براي مقابله با فشارهاي رواني 70از دست دادن دوستان سيگاري 50 190احتمال مرگ ناشي از كشيدن 80لطمه ديدن عزت نفس (به خاطر نداشتن كنترل) 60تداوم اين عادت كثيف ، نفرت آور و ناراحت كننده 70 210 مزاياي ادامه ي مصرف در مقابل مزاياي ترك سيگار 190 < 260 زيان هاي ادامه ي مصرف در مقابل زيان هاي ترك سيگار 210 > 190مزاياي ادامه ي مصرف در مقابل مزاياي ترك سيگار 190 < 260 زيان هاي ادامه ي مصرف در مقابل زيان هاي ترك سيگار 210 > 190

اسلاید 22: - پس از پر كردن هر يك از خانه هاي جدول و درجه بندي ميزان اهميت آنها دو سوال زير مطرح مي شود : 3) آيا داشتن اين عقايد (يا ادامه اين رفتار) واقع بينانه است؟ 4) در صورت پاسخ منفي عقيده ي جايگزين (يا رفتار بديل) كدام است ؟4) فن پيكان نزولي (Downward Arrow Technique) - در اين فن درمانگر به جاي مقابله با افكار خودآيند با پرسيدن سوال «اين فكر براي شما معنايي دارد ؟» به اشكال مختلف و به طور متوالي به آشكار شدن عقيده زيربنايي بيمار كمك مي كند .

اسلاید 23: موقعيت- جلسه با بيماري كه اظهار مي دارد «در يك مهماني ، با مدعوين بسيار هستم» .هيجانات- احساس غمگيني ، خلق پايين و دمغ بودن .فكر خودآيند- نمي توانم در اين مهماني الكل ننوشم . هیچ شادی نخواهد بود فرض مي كنيم ننوشيد ، اين براي شما چه معنايي دارد ؟فرض كنيم اين طور باشد ، اين براي شما چه مفهومي دارد ؟

اسلاید 24: افراد به طرف من نخواهند آمد آنها مرا دوست نخواهند داشت شغل من آسيب خواهد ديد فكر زيربنايي- «ممكن است همه چيز را از دست بدهم»- ترس از فقدان (از دست دادن) و طرد (دوست داشتني نبودن) موجب نوشيدن الكل مي شود تا به ايجاد خوش خلقي ، شادي و صميميت بيانجامد . و آن گاه ... ؟و معناي دوست نداشتن براي شما چيست ؟فرض مي كنيم نيايند ، اين براي شما چه معنايي دارد ؟

اسلاید 25: 5) اسناد دوباره ی مسئوليت (Reattribution of Responsibility) - اسناد مجدد علل نتايج منفي (رفتار داروجويانه و اعتيادي) به عوامل شخصي و نه بيروني ، جهت صحيح اشتباهاتي كه به آنها جنبه ي بيروني مي دهد : پذيرش نقش خود در ايجاد مشكلات انجام اقداماتي براي اصلاح رفتار- اسناد دوباره مستلزم كاربرد ماهرانه ی روش پرسشگري سقراطي است .

اسلاید 26: 6) ثبت روزانه افكار (Daily Thought Record) - جدولي 7 ستوني است كه به وسيله ي بيمار كامل مي شود . - پر كردن برگ ثبت روزانه ی افكار : 1- بيمار را قادر مي سازد افكار خودآيند خود را بيازمايند و اعتبار آن را مورد توجه قرار دهد . 2- روشي را براي مقابله با حالات خلقي منفي فراهم مي آورد ، به طوري كه احتمال تحريك مصرف دارو به وسيله ي اين حالات كاهش مي يابد .

اسلاید 27: برگه ثبت روزانه افكار ناسالم نتيجه يا پيامدپاسخ منطقيخطاهاي شناختي افكار خودكار B هيجانات و عواطف C موقعيت A تاريخ 1)اكنون چقدر به افكارتان اعتقاد داريد ؟2) چه احساسي داريد ؟(100-0) 3) اكنون چه كار مي توانيد انجام دهيد ؟1)پاسخ منطقي يا عاقلانه خود را در برابر افكار خودكار بنويسيد 2) تا چه حد به هر يك از آنها معتقديد ؟(100-0)خطاهاي شناختي هر يك از افكار خود كار منفي خود را مشخص كنيد (در قالب تحريف هاي شناختي نامگذاري كنيد) 1) افكار خودكاري كه قبل از بروز احساس ناراحت كننده به ذهن تان خطور كردند را بنويسيد 2) به هر يك از آنها تا چه حد باور داريد ؟ (100-0) 1) مشخص كنيد چه احساسي داشتيد : غمگين ، مضطرب ، عصباني ، احساس گناه- تنها ، درمانده ، مأيوس و غيره 2) اين احساس چقدر بد است ؟ (100-0) 1) حادثه واقعي را كه به احساس ناراحت كننده منجر شده يا 2) جريان خيال بافی ها ، فكرها و خاطراتي كه به احساس ناراحت كننده انجاميده است را شرح دهيد ؟

اسلاید 28: 1- تنفر (%50) 2) خشم (%50)3- ناكامي (%80)4- آرامش (%50) بهتر است مثل گذشته به درمانم ادامه دهم . بايد طوري تحت نظر باشم كه دوباره به داروها بازگشت نكنم و دوباره زندگيم را خراب نكنم . (%80) ممكن است از آن متنفر باشم ، ولي از مبتلا بودن به ... و رفتن به زندان بهتر است . (%100) تحت نظر بودن مرا در دور ماندن از داروها محتاط تر مي كند ، بنابراين حدس مي زنم كه به من كمك مي كند . (%60) مأمور قرار و درمانگر من مي خواهند كه سالم باشم . حدس مي زنم به من توجه دارند ، اگر چه بعضي اوقات مرا نگران مي كنند . (%100) فكر مي كنم كه اين ملاقات ها مي تواند دليل خوبي داشته باشد (%50) به زودي آزاديم را به دست خواهم آورد . (%100) استدلال احساسي مغالطه ي بايد- نبايد استدلال احساسي +نتيجه گيري شتاب زده مغالطه ي بايد- نبايد مغالطه ي بايد- نبايد نتيجه گيري شتاب زده 1- از اين متنفرم ، منتنفرم متنفرم ! 2- چرا بايد اين طوري تحت نظر باشم . 3- از تحت نظر بودن متنفرم ، متنفرم كه با رفتن نزد مأمور قرار و درمانگر روزم را خراب كنم . آنها مرا ديوانه مي كند . 4- بايد به من اجازه داده شود كه خودم زندگي كنم . 5- با من مانند يك جنايت كار و بچه رفتار مي شود . 6- همين الآن مي خواهم آزاديم را پس بگيرم !! (%100 براي همه افكار) 1- تنفر (%100) 2) خشم (%100)3- ناكامي (%100)من در اتوبوس در حال رفتن به جلسه ي درمان هستم . مجبورم بروم . چاره اي ندارم وگرنه قرار را به هم خواهم زد و مجبور خواهم شد كه به زندان بروم . 81/6/30

اسلاید 29: 7) تجسم يا تصوير سازي ذهني (Imagination or Mental Imagery) - تجسم موقعيت هاي مصرف كننده ی مواد ، بازآفريني روشن موقعيت تا حد ممكن ، سوال در خصوص افكار همراه با تجسم ذهني - استفاده از تجسم براي بازآفريني كنترل شخصي و اجتناب از مصرف مي تواند كمك كننده باشد . - هم چنين : جرئت ورزي تجسمي براي نه گفتن به تعاريف دارو توسط ديگران تجسم جايگزيني هاي مثبت و لذت بخش براي مصرف دارو تجسم يك زندگي سالم و مولد در نتيجه ترك داروها

اسلاید 30: 8) آزمايش هاي رفتاري (Behavioral Experiments) - جهت آزمون اعتبار عقايد محوری ، افكار خودآيند و رفتار مرتبط با داروي بيمار طرح ريزي مي شوند . - بيماري معتقد است «اگر حشيش نكشم ، همه دوستانم را از دست خواهم داد» . آزمايش رفتاري اين است كه ... - شكل ديگر آزمايش رفتاري ، فن «گويي كه» (As if) است ... 9) تمرين رفتاري (Behavioral Rehearsal) : ايفاي نقش و ايفاي نقش وارون (Reverse Role Play)- بسياري از افراد معتاد مشكلاتي در روابط ميان فردي دارند (مثلاً در جرئت ورزي ، خودافشايي ، گوش دادن فعال) .

اسلاید 31: - به منظور آموزش مهارت هاي مؤثر ميان فردي به بيمار ، درمانگر از ايفاي نقش استفاده مي كند . بيمار : هر بار همسرم نق مي زند احساس تلف شدن مي كنم ... معمولاً به اتاق ديگر مي روم يا خانه را ترك مي كنم و آن هنگامي است كه احتمال زيادي دارد الكل بنوشم .درمانگر : خيلي خوب ، ... من نقش همسر شما را بازي مي كنم ، و از شما مي خواهم تا احساسات خود را صادقانه با من در ميان بگذاريد بدون آن كه حمله يا پرخاشگري نماييد . در اين مورد مشخص گرديد كه بيمار فاقد مهارت هاي موثر براي حل تعارض بود ، درمانگر مي بايست كارش را با آموزش مهارت هاي

اسلاید 32: رفتاري گوش دادن فعال ، جرئت ورزي و مصالحه شروع نمايد .- بعضي اوقات درمانگر داوطلب مي شود كه نقش بيمار را بازي كند در حالي كه بيمار نقش فرد مشكل دار مقابل را (مثل همسر ، دوست معتاد قديمي يا كارفرما) بازي می كند . - هم چنين سوء مصرف كنندگان مواد مي توانند ياد بگيرند تا از طريق ايفاي نقش يك فرد مهم ديگر كه از مصرف مواد آنها آسيب ديده است ، با افراد مهم زندگي خود همدلي كند .

اسلاید 33: 10) پايش و برنامه ريزي فعاليت (Activity Monitoring and Scheduling) - پايش و برنامه ريزي فعاليت مي تواند براي فهم و اصلاح رفتارهاي مرتبط با دارو و افزايش رفتارهاي مولد ، راهبردي مفيد باشد . - شكست بيمار در عمل نمودن به فعاليت هاي طرح شده ممكن است در رابطه با عقايدي نظير «نمي توانم هيچ كاري را درست انجام دهم» ، «هرگز به اهدافم نمي رسم» باشد . - هنگامي كه بيماران در برنامه ريزي و كامل كردن فعاليت هاي غيردارويي موفق مي شوند ، كمتر خودشان را بي ياور ، خارج از كنترل و وابسته به دارو خواهند ديد .

اسلاید 34: برنامه فعاليت هاي هفتگي جمعهپنج شنبهچهارشنبهسه شنبهدوشنبه يكشنبهشنبهخواب7-6بيدار شدن و خوردن چاي خ 2 ، ت 48-79-8خريد خ 3 ، ت 310-9تماشاي تلويزيون خ 1 ، ت 011-1012-11خوردن نهار خ 1 ، ت 21-12خوردن چاي خ 1 ، ت 22-1خواب 3-2

اسلاید 35: 4-3بيدار شدن و چاي خوردن خ 2 ، ت 4 5-4صحبت كردن با همسايه ها خ 5 ، ت 1 6-5خواندن روزنامه خ 1 ، ت 3 7-68-7تماشاي تلويزيون خ 3 ، ت 29-8خوردن شام خ 1 ، ت 2 10-9خواب 11-1012-116-12

اسلاید 36: 11) آموزش آرام سازي (Relaxation Training) - اغلب براي مصرف دارو يك مولفه ی اضطراب وجود دارد . مثلاً بعضي از الكليك ها الكل را براي آرام شدن مصرف مي كنند . - بنابراين مصرف دارو ممكن است شكلي از خود درماني (self medication) باشد . وسوسه مصرف كوكايين تأخير زماني زمان واقعي مصرف تنش يا اضطراب

اسلاید 37: - مراحل آموزش مربوط به آرام سازي كاربردي :1- آرام سازي پيشرونده (15 تا 20 دقيقه) 2- آرام سازي بدون تنش (5 تا 7 دقيقه) 3- آرام سازي كنترل شده ی علامتي (2 تا 3 دقيقه) 4- آرام سازي افتراقي (60 تا 90 ثانیه) 5- آرام سازي سريع (20 تا 30 ثانيه) 6- و بالاخره آرام سازي كاربردي (كاربرد در موقعيت هاي واقعي)

اسلاید 38: 12) اختصاص تكاليف درجه بندي شده (Graded Task Assignments) - ... بيماري كه دوستانش تنها ساير افراد مصرف كننده مواد هستند ، ممكن است براي به حداقل رساندن احتمال عود تشويق شود تا با يك آشناي غير معتاد زماني را عاري از مواد (مثلاً خوردن نهار يا رفتن به سينما) بگذارند . با تكميل موفقيت آميز اين تمرين ، بيمار تكليف ديگري را كه چالش انگيزتر است بر مي گزيند تا این که شبكه ي دوستي جديد غيرمعتاد را بسازند . 13) حل مسئله (Problem- Solving) - آن دسته از مصرف كنندگان مواد كه بسيار تكانشي عمل مي كنند ، غالباً در به كارگيري فنون حل مسئله عاجزند .

اسلاید 39: در نتيجه- تعارض در برنامه ريزي بين جلسات درماني و شغل ترك بلافاصله شغل - مراحل حل مسئله به قرار زير است : 1- تعريف مسئله با اصطلاحات خاص و مشخص 2- استفاده از «بارش مغزي» براي دست يابي به تعدادي راه حل 3- آزمايش دلايل موافق و مخالف هر راه حل (هم در حال و هم در آينده و همين طور از منظر افراد مهم ديگر) 4- انتخاب بهترين راه حل فرضي 5- به عمل درآوردن رفتار به دنبال مقداري برنامه ريزي ، آمادگي و تمرين 6- ارزشيابي نتيجه .

اسلاید 40: 14) ورزش (Exercise) - سوء مصرف بيشتر مواد با سلامت جسمي و ورزش مداوم ناسازگار است . - تمرين ورزشي مستمر ممكن است آگاهي فرد را از زيان هاي مصرف مواد و مزاياي ترك افزايش دهد . - فعاليت ورزشي ممكن است به بيمار كمك تا خودش را به عنوان فردي سالم و از نظر جسمي متناسب دوباره تعريف كند . - تعريف دوباره (redefinition) ممكن است براي بيمار ناهماهنگي شناختي ايجاد كند و او را به اصلاح الگوي مصرف مواد برانگيزاند .

اسلاید 41: 15) كنترل محرك (Stimulus Control) - به منظور كاهش تماس با عوامل تحريك كننده مصرف دارو ، بيماران تشويق مي شوند تا محرك هاي دروني و بيروني را كه ريسك زيادي براي فعال كردن عقايد مرتبط با دارو دارند ، شناسايي نمايند . - نشانه هاي (cues) : 1- دروني : خلقيات منفي (بي حوصلگي ، اضطراب ، غمگيني و ...) و مثبت (خوشي ، خوشبختي ، هيجان زدگي و ...) 2- بيروني : غذا ، مصرف كنندگان ديگر ، وقت روز ، مكان جغرافيايي و ... متشکرم

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید