علوم انسانی و علوم اجتماعی علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

درمان های اقامتی و بازتوانی معتادان

darman_eghamati_va_baztavani_moetadan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “درمان های اقامتی و بازتوانی معتادان”

درمان های اقامتی و بازتوانی معتادان

اسلاید 1: مقدمه ای بردرمان های اقامتی وبازتوانی معتادان

اسلاید 2:

اسلاید 3: مفاهیم و تعاریف

اسلاید 4: تعریف اجتماع درمانیدر سال 1991 در De Haan بلژیک در یک نشست عمومی فدراسیون اروپایی اجتماع های درمانی، مفهوم اجتماع درمانی بدون مواد به ترتیب ذیل تعریف شد. اجتماع درمانی یک محیط بدون مواد است که در آن افراد با مشکلات اعتیادی(و سایر مشکلات) در یک روش سازمان یافته و ساختار یافته برای افزایش تغییرات و امکان دهی برای یک زندگی بدون مواد در جامعه بیرونی با هم زندگی می نمایند. اجتماع درمانی یک جامعه کوچکی را شکل می دهد که در آن مقیمان ، و استف ها در نقش تسهیل گر ، نقشهای مشخصی را انجام می دهند خودیاری و خودیاری متقابل ستون های فرایند درمانی می باشند که در آن مقیم بازیگر اصلی مسئولیت بدست آوردن رشد فردی، تحقق بخشیدن به یک زندگی با معناتر و مسئولانه تر وهچنین حمایت ازسعادت و رفاه اجتماع می باشد. (Ottenberg et al, 1993)

اسلاید 5: تعریف اجتماع درمانیهر اجتماع درمانی در صورتیکه در عمده مسائل با هم متفاوت باشند، با اینحال می بایست اصول اساسی را رعایت نمایند. هر اجتماع درمانی می بایست برای یکپارچگی با جامعه بزرگتر تلاش نماید، و شرایط را برای یک اقامت بلند مدت مناسب در درمان برای مقیمانش فراهم نماید.معتادین پیشین اهمیت ویژه ای به عنوان سرمشق دارند، استف ها باید به استانداردهای اخلاقی احترام بگذارند، و اجتماع های درمانی می بایست به طور مداوم علت وجودی خود را مرور نماید.

اسلاید 6: مقیماناجتماع درمانی، مقیمان را به عنوان افرادی که از نظر عاطفی انسانهای نابالغی می باشند و نیاز به آموزش در طول برنامه دارند مورد ملاحظه قرار می دهد.آنها را همچنین به عنوان کسانی که از اضطراب ها و ترسها رنج می برند و از پرخاشگری برای پنهان ساختن ضعفهایشان استفاده می کنند تعریف می نمایند. از سوی دیگر، TC ها این ویژگی را به مقیمان به عنوان کسانی که پتانسیل تغییر مثبت را دارند نیز می دهند.

اسلاید 7: مقیمانمقیمان در اجتماع های درمانی اغلب درمانهای قبلی را مورد انتقاد قرار می دهند، بواسطه اینکه از آنها انتظار می رفت که به صورت منفعلانه عمل نمایند.کسریل اعتقاد داشت ،مقیمان از اضطرابها و درد هایی که موجب می گردد که نه بتوانند بجنگند و نه فرارکنند رنج می برند، ودر عوض، آنها عواطفشان را منجمد می نمایند.

اسلاید 8: مقیمانبه جای اینکه عواطف ضروری اولیه خود را به صورت تغییر یافته بیان نمایند، شخصیت های که با خصوصیات معتاد گونه می باشند تمامی عواطفشان را با هم سرکوب می نمایند و احساساتش را از خود آگاهی جدا می نماید، وآنها را دریک پوسته از ناخودآگاهی کپسول سازی می نماید، و نهایتاً به طور ناخود آگاه یک عاطفه منزوی و ایزوله را خلق می نماید. (Casriel,1976)ابزارهای درمانی کلاسیک قادر نمی باشند که به این شخصیتهای یخ زده نفوذ پیدا کنند و به نظر می رسد این جایی است که اجتماع درمانی قادر است وارد گردد.

اسلاید 9: مراحل درمانپذیرش:در این مرحله مصاحبه ها و ارزیابی های روانی توسط روانشناس، روانپزشک، مددکار، پزشک و کاردرمانگر صورت می پذیرد.اطلاعاتی کامل از فلسفه و مراحل درمان از اجتماع درمانی به درمانجو ارائه می گردد.

اسلاید 10: مراحل درمانمرحله جهت یابی:پس از اینکه درمانجو پذیرفت که وارد اجتماع درمانی گردد و مصاحبه ها تیم درمان مجوز حضور وی را صادر نمودند مراجع وارد این مرحله می گردد.در این مرحله تکالیف بسیار ساده می باشد.که هدف از آن ماندگاری مقیم در درمان می باشد.مطالب آموزشی در این بخش بیشتر تاکید برفلسفه و قوانین جاری مرکز می باشد.در این مرحله مقیم عملاً به طور جدی وارد درمان نگشته است.مقیم در این مرحله اجازه تماس تلفنی و ملاقات با خانواده خود را ندارد.

اسلاید 11: مراحل درمانمرحله درمان:در مرکز درمانی اجتماع به عنوان یک روش مورد استفاده قرار می گیرد(Deleon,1997 ) دریک محیط سلسله مراتبی ساختار یافته، و در یک فضای امن ، مقیم یاد خواهد گرفت که عواطفش را بیان نماید و رفتارش را بوسیله ابزارهای گروه های رویارویی و سایر ابزارهای درمانی تغییر دهد. اعتقاد بر این است که بواسطه این ابزارها مقیم به یک مرحله جدیدی از هویت فردی خواهد رسید و خود بینشی بهتری را بدست می آورد.

اسلاید 12: مراحل درمانمرحله پیگیری:در طول بیش از 6 ماه ، مقیم به تدریج از خانه های بین راهی به خانه خودش نقل مکان خواهد کرد. اکنون رویکرد بسیار بیشتر به صورت فردی درآمده است و مقیم به آهستگی اما به طور مطمئن ارتباط با دنیای بیرون را از سر می گیرد. پس از فارغ التحصیلی از برنامه، مقیم به یک مرحله از هویت اجتماعی که همراه با بینش بهتر از جایگاه خود در دنیا می باشد می رسد.

اسلاید 13: خصوصیات درمانامنیت و پذیرش: در اجتماع درمانی دیگرسوء مصرف کنندگان مواد توسط خطرات بیرون مانند، مواد ، دلالهای محبت، مجرمین و قاچاقچیان تهدید نمی گردند. در درون اجتماع ،مقیمان با مهربانی و خونگرمی استف ها روبرو می گردند و تجارب مشابه ای که دارند بین خود تقسیم می نمایند. درآنجا مقیمانی وجود دارند که آنها را بواسطه اینکه چی استفاده کرده اند و چه کارهایی مرتکب شده اند درک می نمایند زیرا آنها نیز خودشان تمامی آنها را انجام داده اند. این شناسایی تجارب مشترک است که رشد صداقت را تسهیل می بخشد.

اسلاید 14: خصوصیات درمانقواعد صریح و آشکاری در اجتماع وجود دارد که مصرف هرگونه مواد در اجتماع ، پرخاشگری فیزیکی و ارتباط جنسی را ممنوع می کند و این نیز به فضای امن اجتماع می افزاید.اگر این قواعد شکسته شود و هرگونه موادی در خانه مصرف گردد، یک قاعده غیر قابل برگشت را می شکند و درنتیجه آن، مقیم می بایست اجتماع را ترک نماید. البته جایگزینهای مختلفی وجود دارد بطوریکه وی مرکز را ترک نماید و در صورتیکه پاک بماند دوباره می تواند در اجتماع پذیرش گردد، یا می تواند با راهنمایی های که صورت می گیرد وارد درمانهای دیگری گردد.

اسلاید 15: خصوصیات درمانبرپایه نیازهای فرد درگیر ، اجتماع درمانی یک شکل جایگزین درمان را مانند MMT ، مشاوره یا بیمارستان روانپزشکی پیشنهاد می کند. پرخاشگری بدنی نیز کاملاً قدغن می باشد وبا توجه به اینکه بسیاری از مقیمان با سوابق محکومیت و پرخاشگری در زندگی گذشته خود می باشند، پرخاشگری می تواند به سرعت و با قدرت فوران نماید. روابط جنسی نیز اجازه داده نمی شود بواسطه اینکه می تواند منجر به قرار دادها و ارتباط های منفی بین برخی از مقیمان گردد و اضطرابهایی را درمقیمانی که با سوابق فاحشه گری و سوء استفاده جنسی می باشند را برانگیزاند.

اسلاید 16: خصوصیات درمانساختار سلسله مراتب:یک اجتماع درمانی شامل بخش های متعددی ، مانند زیر مجموعه خدمات، آشپزخانه ، اداری ، روابط عمومی و غیره می باشد. مقیمان جدید به تدریج از پایین ترین رده های بخش خدمات به رده های بالاتر بخش روابط عمومی ارتقاء و ترفیع می یابند. مقیمان جدید به عنوان کمک کننده ها آغاز می نمایند، آنها فرامین را اجرا می نمایند و مسئولیت ها را بدون اجازه انجام نمی دهند.

اسلاید 17: خصوصیات درمانمقیمان قدیمی تر سرپرست بخشها می گردند، آنها کارها را مورد بازرسی قرار می دهند .اکثریت عضو ارشد این سلسله مراتب مقیمان هماهنگ کننده می باشند. کسی که مسئول برنامه ریزی فعالیتهای روزانه تمامی بخشهای مختلف می باشد. هماهنگ کننده همچنین اطلاعات لازم را به استف ها ارائه می دهد و به عنوان پلی بین آنها و مقیمان می باشد.

اسلاید 18: خصوصیات درمانهماهنگ کننده ها همراه با استف، گروه رویارویی را آماده می نمایند و شیوه و روش مناسب برخورد با هر یک از مقیمان را ارائه می نمایند. استف ها تصمیم گیرندگان اصلی هستند و کسانی که مسئولیت عملکرد درمانی و آموزشی اجتماع را بر عهده دارند.مسئولیتهای مقیمان به صورت سلسله مراتبی، برای ایجاد یک موقعیتی است برای تطبیق تکامل درمانی می باشد.

اسلاید 19: خصوصیات درمانحرکت روبه بالا در سلسله مراتب و تقبل مسئولیت بیشتر احساس ترقی را در درمان بوجود می آورد.

اسلاید 20: خصوصیات درمانتوبیخهای کلامی و تجربه یادگیری:در اجتماع درمانی ازاینکه مقیمان در طول روز احساسات و عواطفشان را برون ریزی نمایند، امری غیر طبیعی نمی باشد. آنها از طریق نمایش بی علاقگی خود ، بوسیله اشتباه نمودن، یا بوسیله واکنش بر علیه فرایند بهبودی جلب توجه می نمایند. دلیل اصلی برای این اعمال این است که آنها تحت تاثیر هیجان ، اضطراب، درد و وسوسه می باشند.

اسلاید 21: خصوصیات درمانمنظور از توبیخ کلامی این است که استف ها یا هماهنگ کننده ها تلاش نمایند از این طریق رفتار مقیم متخلف را اصلاح نمایند. یک تجربه یادگیری مستلزم این است که استف به دنبال طرح معینی یا فعالیت فردی باشد که بتواند به مقیم کمک نماید و مهم است که مقیم احساس احترام نماید و بفهمد چرا این اصلاح صورت گرفته است.

اسلاید 22: خصوصیات درمانکار خانواده:خانواده به عنوان یک ضرورت در جهت بهبود عملکرد مقیم در اجتماع درمانی مورد ملاحظه قرار گرفته است. در زمان پذیرش، اولین ارتباط با خانواده صورت می گیرد، جایی که امکان دارد اطلاعات مربوط به تاریخچه خانوادگی و موقعیت و شرایط مقیم جمع آوری گردد. پس از پذیرش و همچنین درطول اقامت آنان در اجتماع درمانی ، گفتگوهای حمایتی با خانواده ترتیب داده می شود.

اسلاید 23: خصوصیات درمانمقیمان با دقت برای ملاقات با خانواده اشان آماده می گردند ، بواسطه اینکه تاثیر زیادی بر کاردرمانی دارد. خانواده ها می توانند خانواده های سایر مقیمان را برای بحث در خصوص مشکلات مشترک ملاقات نمایند. درزمانهای مشخص خانواده ها به جشنها و رویدادهای خاص در مرکز دعوت می شوند.

اسلاید 24: تاریخچه و آشنایی با انواع اجتماع های درمانی

اسلاید 25: اجتماع درمانی مفهوم مداردر سال 1958، در سانتا مونیکای، کالیفرنیا آمریکا Charles Dederich سینانون را آغاز نمود. وی یک الکلی ، ویک شخصی با کاریزمای قوی بود، که تجربه الکلیهای گمنام (AA) و مفهوم خودیاری را به همراه داشت. در اواخر دهه 50 میلادی در آمریکا اکثریت بر این باور بودند که فرد وابسته قابل تغییر و درمان نمی باشد وهمچنین هر درمان دیگری به غیر از درمانهای دارویی کاملاً مردود بود.

اسلاید 26: اجتماع درمانی مفهوم مداراین باور توسط سینانون شکسته شد و دلایل و شواهد آن نیز تعداد زیادی از کسانی بود که مدتها مبادرت به مصرف مواد نموده بودند ولی مدتها بود که بواسطه سینانون پاک بودند.رهبران اولیه سینانون به قدرت پویایی گروه برای شکل دهی رفتار و ترغیب و تشویق نرمها آگاهی داشتند.

اسلاید 27: اجتماع درمانی مفهوم مداردر نتیجه این رویکرد خودیاری به درمان، گرایش مقیم را برای وابسته شدن به درمانگر حرفه ای را به حداقل می رساند.در این رویکرد جدید روابط سازمانی و کلینیکی مانند درمانجو – درمانگر وجود نداشت. در موقعیتهای مختلف هر فرد می تواند نقش یک درمانگر را ایفا نماید و یا یک درمانجو را.

اسلاید 28: اجتماع درمانی مفهوم مداراین نوع اجتماع های درمانی تلاش می نمایند تا از تاثیرات موسساتی نمودن institutionalization درمانجویان که منجر می گردد که آنها به درمانگران و موسسات درمانی برای تغییرات وابسته گردند پرهیز نماید. به جای آن بر اجتماع به عنوان عامل اصلی شفا و یا به عبارت دیگر:“Community as a Doctor” or Community as a Method”

اسلاید 29: اجتماع درمانی دمکراتیکزمانیکه ما در خصوص اجتماع درمانی دمکراتیک صحبت می کنیم ما معمولاً منظورمان مدل پیشرفته روانپزشکی می باشد.Maxwell Jones در واحد بلمونت در انگلستان در دهه 1940 کار می کرد، که بعدها به بیمارستان هندرسون تبدیل شد، اولین اجتماع درمانی دمکراتیک را بنا نهاد.

اسلاید 30: اجتماع درمانی دمکراتیکوی تاکید می نمود که بیماران می بایستی در تصمیم گیری هایی که مربوط به روش درمانی و محیط آنان می باشد، شرکت نمایند. و نام این روش را ”دمکراتیک درمانی“ گذاشته بود.پس از مدتی بنا به خواست مسئولین از روانپزشکان، محیطی در بیمارستان بوجود آمد که بیماران می توانستند طی جلساتی دور هم جمع شوند ونقطه نظرات خود را بگویند.استفها و مقیمان ترغیب می گردند تا به یکدیگر بیشتر نزدیک شوند، و از طرفی به مقیمان قدرت تصمیم گیری در زمان رای گیری داده شد.

اسلاید 31: اجتماع درمانی دمکراتیکمسائل اجتماع روزانه در گروه های بزرگ مورد بحث قرار می گرفت، هرکسی می توانست صحبت نماید. گروه،بیش از یک روانپزشک نقش درمانگری را ایفا می نمود.(Main 1946; Rapoport, 1960).این تغییر بزرگ توسط به اصطلاح رویکرد دمکراتیک ارائه شد که بر پایه به رسمیت شناختن بیمار به عنوان یک فرد ونه یک حیوان کوچک که بایستی درون کلینیک برای محافظت از وی و جامعه زندانی گردد. این فرایند نه تنها درمان را تغییر داد بلکه سازمان بیمارستان را هم تحت تاثیر خود قرار داد، برای اینکه براصول تقسیم مسئولیت و تقسیم قدرت تاکید داشت. این درک، نقشهای استف ها راتغییر داد و شرح کار و وظایف آنها را نیز دستخوش تغییر نمود. آنها حامیان فرایند درمانی گردیدند، نه قیم و محافظ انسانهای بیمار.

اسلاید 32: اجتماع درمانی دمکراتیکدر حال حاضر برخلاف بسیاری از TC ها که در خارج از اروپا دارای ساختار بالا با سلسه مراتب کارکنان و مقیمان می باشد، بسیاری از TC ها در اروپا از اجتماع درمانی استفاده می نمایند که اصول و مبانی حقوق مساوی را دارد.البته این روش بیشتر در مورد بیماران روانپزشکی صدق می نماید. به عبارت دیگر مراکزی که بیشتر از 25 مقیم دارند از روش سلسله مراتبی و یا روش آمریکایی استفاده می نمایند. از طرف دیگر TC های اروپایی نیز تاثیرات خود رانیز بر TC های آمریکا داشته اند از جمله آشنا نمودن آنها نسبت به ایجاد خلاقیت در برنامه و یا اینکه می توان به مقیمان مهارتهایی مانند باغبانی ، کشاورزی و نقاشی ساختمان در دوره اقامتشان در مرکز آموزش داد.

اسلاید 33: تفاوتهای بین TC های مفهوم مدار و دمکراتیکTC های مفهوم مدار تقریباً همیشه برای افراد با مشکلات وابستگی به مواد طراحی شده اند. در صورتیکه در دمکراتیک ها بیشتر به درمان افرادی که اختلالات روانی و یا شخصیت دارند پرداخته می شود.در TC های دمکراتیک کلیه پرسنل افراد حرفه ای می باشند در صورتیکه در مفهوم مدار ها اکثر کارکنان افراد در حال بهبودی هستند.با این وجود امروزه این دو رویکرد ارتباط نزدیکی با هم دارند و در بسیاری از کشورها به صورت نزدیک با یکدیگر فعالیت می نمایند

اسلاید 34: تئوریها و روشهای کاربردی TC

اسلاید 35: رویکرد1) نگاه به اعتیاد:1)سوء مصرف مواد اختلالی در کل فرد می باشد.دیدگاه TC به اعتیاد یک دیدگاه همه جانبه می باشد. طبق این نظر ، اعتیاد اغلب شامل کاهش عملکرد رفتاری ، شناختی و همچنین خلقی و یا عاطفی فرد می باشد.دراین دیدگاه سم زدایی ، درمان اصلی برای ریشه اختلال نمی باشد بلکه آن زمینه را برای فرایند توانبخشی روانی – اجتماعی آماده می نماید.2)اعتیاد یک رفتار آموخته شده می باشد.

اسلاید 36: رویکرد2) اعتیاد به عنوان یک نشانه از اختلال تمامی فردی می باشد . که اغلب با سایر اختلالات بهداشتی روانی همراه می باشد.

اسلاید 37: رویکرد2) نگاه به معتاد:1) مصرف کننده مواد ، خصوصیات رفتاری ،شناختی ،روانی ،اجتماعی و اخلاقی را نشان می دهد که برای یک سبک زندگی هوشیارانه و کارآمد ناکافی می باشد. سینانون مشکل اصلی فرد وابسته را مواد نمی دانست، اگرچه مصرف مواد به طور معنی داری بر مشکلات شخصیتی ،عاطفی،شناختی و اجتماعی فرد کمک می نماید. مصرف کنندگان مواد اغلب یک بخشی از خصوصیات شناختی را که شامل فقدان آگاهی ، قضاوت ضعیف ،فقدان بینش، آزمایش ضعیف واقعیت و ضعف در مهارتهای تصمیم گیری را از خود نشان می دهند.

اسلاید 38: رویکردآنها همچنین از درک ضعیف خود رنج می برند که گواه آن عزت نفس پایین و هویت منفی فردی و اجتماعی می باشد. آنها مشکلاتی را در مقابله ،تجربه ، شناخت و بیان احساسات به طور مناسب را نشان می دهند. آنها تحمل پایین برای مشکلات، و مشکلات زیادی در تاخیر ارضای نیازهایشان دارند. آنها از احساسات متعددی از قبیل شرم و گناه،خشم و دشمنی رنج می برند.

اسلاید 39: رویکرد2) مصرف کنندگان مواد قادرند بر ضعفهای خود فائق آیند و می توانند سیستمهای ارزشی کارآمد، مهارتهای رفتاری،شناختی ،روانی ،اجتماعی و شغلی را برای یک سبک زندگی سازنده بدست آورند.یادگیری الگوهای جدید،تغییر دادن عادتها یا یادگیری مهارتهای مقابله ای ، فائق آمدن بر الگوهای روانی یا شناختی که مربوط به تجارب مواد می باشد، و بدست آوردن ارزشهای اجتماعی که برای اهداف درمان فرد وابسته مهم است از الویتها می باشد.TC اعتقاد دارد که توانایی فرد وابسته برای پاک ماندن و یک زندگی سازنده را داشتن، در توانایی وی در یادگرفتن یک سبک زندگی که زندگی سالم را کمک کند نهفته است.

اسلاید 40: رویکرد3) نگاه به بهبودی و هوشیاری:1)بهبودی یک تغییری در سبک زندگی و هویت فرد می باشد که فراتر از پرهیز از مواد است. به طور تحت الفظی یک فرد وابسته به مواد که درحال بهبودی می باشد بایستی خود را دوباره بسازد. گذشته از ترک مواد، وی می بایست بسیاری از راهها و یا عادتهایی که هم پیوند با زندگی اعتیاد گونه قبلی است را ترک نماید.

اسلاید 41: رویکردفرایند درمان در TC خودآگاهی وی را افزایش می دهد و به وی کمک می کند که نگاه سالم تری به خودش داشته باشد، وی می بایست تصورات قدیمی که هم پیوند با عزت نفس ضعیف و خرده فرهنگ مصرف می باشد را از خود جدا نماید. 2) عامل انگیزه، آمادگی برای تغییر و تعهد به هوشیاری عوامل برجسته برای فرایند بهبودی می باشند. آمادگی برای تغییر یک عامل قطعی است در اینکه چه میزان یک فرد مصرف کننده مواد می خواهد در فرایند ترک مواد و تغییر دادن سبک زندگی برای حمایت از بهبودی سرمایه گذاری نماید.

اسلاید 42: رویکرددرمانجویانی که به سوی درمان می آیند بواسطه عوامل انگیزشی بیرونی و یا درونی می بایست میل، توانایی و آمادگی را برای درمان بکار گیرند . داده های پژوهشی از درمانجویان TC ها در زندان یا TC های دادگاه محور نشان می دهد که وضعیت پذیرش (داوطلبانه در مقابل اجباری) تنها عامل ضروری برای موفقیت درمان نیست، ممکن است که رویکرد درمانی TC سطح انگیزشی درمانجویان را با افزایش زمان در درمان را بدون در نظر گرفتن وضعیت پذیرش بهبود بخشد.

اسلاید 43: رویکرد3) بهبودی از اعتیاد یک فرایند پیچیده یادگیری می باشد که شامل تغییرات رفتاری،روانی، اجتماعی، اخلاقی و معنوی می باشد. هدف کلی عبارت است از اهداف اصلی روانی و اجتماعی می باشد که می بایست برای بهبودی پایدار یکپارچه گردد. هدف اصلی روانی انجام تغییرات در الگوهای رفتار،تفکر و احساس می باشد که زمینه ساز مصرف مواد می باشد.حال آنکه هدف اصلی اجتماعی یادگیری یک سبک زندگی همراه با مسولیت پذیری ، زندگی مولد و هوشیار می باشد.

اسلاید 44: رویکردبرای به انجام رساندن این اهداف ، TC می بایست یک برنامه درمانی جامع که شامل مداخلات رفتاری،روانی ، شناختی ، اجتماعی ، شغلی و معنوی که مطابق یک محیط یادگیری اجتماعی است بوجود بیاورد.4) بهبودی یک فرایند رشد می باشد که شامل گذر از میان مراحل و در گیر شدن در فرایند تغییر است. فرایند بهبودی از اعتیاد به عنوان یکی از تغییرات یا یادگیرهای افزاینده نگاه شده است، که به موجب آن پیشرفت در درمان بوسیله مراحل تغییر یا مراحل درمان علامت گذاری شده است.

اسلاید 45: رویکردهر مرحله مستلزم یک سری وظایف یا فرایند است که در آن فرد می بایست برای حرکت کردن به مرحله بعدی درگیر شود. 5) عود یک مشخصه متعارف در اعتیاد می باشد، اپیزودهای چندگانه قبل از اینکه یک فرد وابسته به یک زندگی هوشیار روی بیاورد، در درمان امری عادی است.

اسلاید 46: رویکرد4) نگاه به روش به کار گرفته شده برای بهبودی:1) اعتیاد و بدکاریهای رفتاری،روانی ،شناختی و اجتماعی همراه که با آن همبسته شده اند به طور موثری در TC های خودیاری کنترل می گردند تا بتواند فرایند یادگیری اجتماعی را تسهیل ببخشد. تا حد زیادی فرایند یادگیری اجتماعی در TCدر خصوص سوءمصرف مواد شامل گستره ای از مداخلات روانی یا بهداشت روان، تحصیلی، شغلی، اجتماعی و معنوی می باشد

اسلاید 47: رویکرداز سوی دیگرمقولات همپوشی شده با مداخلات درمانی که به رفتار، احساس و فکر مربوط می گردد برای به انجام رساندن اهداف تغییر روانی و اجتماعی در داخل بافت یادگیری اجتماعی TC مورد استفاده قرار می گیرد. 2) خودیاری وخود یاری متقابل عناصر ضروری در فرایند بهبودی می باشند. TC تلاش می نماید محیط درمانی بوسیله استف ، اعضاء، ساختار روزانه و سلسله مراتب اجتماعی برای افراد فراهم نماید اما این موضوع بستگی به هر فرد دارد که تا چه میزان خودش را در فعالیتهای اجتماع و فرایند درمانی درگیر نماید.

اسلاید 48: رویکردخود یاری و خود یاری متقابل نیاز بدان دارد که فرد با شوق و علاقه درمان خود را پیگیری نماید و همین حال به فرایند تغییر دیگران نیزکمک نماید. سینانون و نسلهای بعدی TC ها اعتقاد داشتند که مقیمان در TC بدون درمان حرفه ای می توانند بهبود یابند و می توانند رشد فردی را بدست آورند و می توانند به اعتیادشان بوسیله خودیاری و خود یاری متقابل چیره شوند. سازمان TC برخلاف ساختار بیمارستان می باشد که در آن درمانجویان گیرنده منفعل درمان فراهم شده توسط درمانگران می باشند ، بلکه سازمان اجتماعی TC بر پایه اجتماع به عنوان شبکه فرایندهای درمانی، کمک کردن به درمان جویان و کمک کردن به خودشان می باشد.

اسلاید 49: تئوری ها

اسلاید 50: تئوریهای بومی1) پنداره ها و نیاز به ریشه کن کردن آنها:پنداره ها وسیله مناسب و راحتی است که وابستگان به مواد و سایر افراد با خود پنداره ضعیف می توانند خود را در پشت آن پنهان نمایند. برخی از پنداره های معمول عبارتند از انسان محکم، روشنفکر، پاپ استار،انسان نجیب و غیره. این ها پنداره هایی می باشند که توسط افرادی مورد استفاده قرار می گیرند که به شدت درباره ادراک خویشتن احساس ناراحتی می کنند و بدنبال لذت و کامروایهای بیرونی خودشان می گردند، سخنانشان، اطورشان، لباس پوشیدن وسیله ای شده است برای پوشاندن ترس و احساسات نابسندگی خود.

اسلاید 51: تئوریهای بومیزمانیکه یک داوطلب حضور در TC مصاحبه عاطفی می گردد، یکی از اولین چیزهایی که مورد رسیدگی قرار می گیرد پنداره یا پنداره هایی است که وی از خود نشان می دهد وهمچنین آنچه را زیر ماسک نگه داشته است.خلع سلاح نمودن وی از حائل های روانی که مانع می گردد فرد وابسته به خود و موقعیتش صادقانه نگاه کند هدف اصلی مصاحبه است. این یک قدم ضروری قبل از اینکه وی بتواند به طور صادقانه به نیازش درخصوص نیرو گذاری عاطفی برای درمان پاسخ دهد می باشد.

اسلاید 52: تئوریهای بومیپس از یک مصاحبه موفق چیزی که دنبال می گردد تشریفات مربوط به جدا نمودن وسایلی و چیزهایی است که با پنداره وی همبسته می باشد، مانند، در آوردن گوشواره، تراشیدن ریش، کوتاه کردن موهای بلند و غیره می باشد. البته این چیزها به تنهایی پنداره ها نمی باشند. صراحت و قاطعیت TC در خلاص نمودن فرد از این شیوه های جبرانی واز سوی دیگر حمایت اجتماعی که بوسیله اعضا و محیط TC صورت می گیرد کمک می نماید که مقیم بتواند خود را بهتر با محیط یکپارچه نماید.

اسلاید 53: تئوریهای بومی2) رسیدگی به احساسات:یک مدل روانشناختی یکسان برای شناخت و توضیح احساسات و عواطف اولیه تمامی فرهنگ ها ، مانند: خشم، جریحه دار شدن ، ترس و تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مدل ، افراد بر اساس اینکه چطور احساساتشان را کنترل می نماید در سه طبقه طبقه بندی می گردند.

اسلاید 54: تئوریهای بومینوع اول فردی است که احساساتش هر زمان که آنها را تجربه کند با کمترین ملاحظه نسبت به نتایجی که برای خود ودیگران دارد برون ریزی می نماید این افراد بیشتر از عواطف خود استفاده می نمایند تا نیروی عقلانی خود. در نوع دوم فرد احساسات منفی خودرا در زمانیکه بوجود می آید، سرکوب می کند. اغلب تجارب خود را انکار یا توجیه می نماید. وی بوسیله کله اش اداره می گردد تا بوسیله هیجاناتش اما در یک مسیر ناکارآمد.

اسلاید 55: تئوریهای بومینوع سوم فرد به احساساتش آگاه است، به آنها اعتراف می کند و تصدیق می کند که آنها نتیجه اقدام نامناسب خود با توجه به زمان ، مکان و فرد می باشد. وی واکنش احساساتش را کنترل می کند بدون اینکه وجودشان را انکار نماید و به آنها به طور نامناسب و ناکافی رسیدگی نمی نماید. فرد سوم دست یابی به هدف روانشناختی فرایند درمان TC را تضمین می نماید.

اسلاید 56: تئوریهای بومی3) پیکار، پرواز و گوشه گیری:پاسخ های فرد به موقعیتهای استرس زا یا تهدید کننده می تواند در سه طبقه طبقه بندی شود: خشم و پیکار،ترس و گریختن، و نهایتاً گوشه گیری که پاسخ معمول فرد وابسته می باشد. مکانسیم دفاعی جدا سازی یا گوشه گیری شیوه ارجح مقابله با تحول زندگی فرد وابسته می باشد. اثرات بیحس کننده مواد و درنتیجه جدا سازی حسی از همه اتفاقاتی که در اطراف وی می افتند وی را از احساسات ناراحت کننده یادرد محافظت می نماید.

اسلاید 57: تئوریهای بومیزمانیکه مواد به فرد وابسته یک پناهگاه موقت از رنج عاطفی و گوشه گیری می دهد ،موجب می گردد این روش بعنوان یک سنگر و یک شیوه مقابله ای معمول برای جلوگیری از تجربه کامل فرداز هیجاناتی که برای سلامت روان و هر رابطه معنا داری با دیگران ضروری می باشد، گردد. این پاسخ های ناکافی به موقعیت های استرس زا دردرمان، از طریق ابزارهای شکل دهی رفتار، مداخلات و همچنین قواعد مرکز مورد رسیدگی قرار می گیرد.

اسلاید 58: تئوریهای بومیگرایش فرد وابسته به گوشه گیری درزمانی که با استرس مواجهه می شود ممکن است در ترجیح وی برای انزوا، به جای تعامل در فعالیتهای اجتماع یا با همتایانش آشکار شود. ساختار TC و محیط اجتماعی آن برای مقیمانی که می خواهند گوشه گیری نمایند یا منزوی شوند کار را سخت می نماید.

اسلاید 59: تئوریهای بومی4) کپسول سازی:یک مفهوم موازی برای گوشه گیری می باشد، واز آن به عنوان یک حالتی از کناره گیری یا درگیرنشدن با هرچیزی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به اشتغال های ذهنی اصلی فرد وابسته می باشد، توصیف شده است. فرد کپسول شده از کارهای معمول اطراف خود سرباز زده وبه طور کامل درگیر یا وصل به تمام زندگی یا اجتماع نشده است.

اسلاید 60: تئوریهای بومینشانه های رفتاری مانند فراموشی ، میزان زیادی از عدم آگاهی ، فقدان تفکر نتیجه گرا، عدم کنترل تکانه اغلب با کپسول سازی همبسته می باشند. اغلب رویاروی تند و شدید یا بازخواست کلامی برای شکل دهی رفتارهای منفی و نامناسب به کار گرفته می شود تا دیوارهای ضخیمی که در آن یک فرد وابسته، روان خود را احاطه نموده است و یا به عبارتی سپر تزیینی آهنی که وی از آن استفاده می کند تا از نفوذ واقعیت های ناخوشایند را محافظت کند را از بین ببریم. به عبارت دیگر، یک فرد کپسول شده. می شنود ولی گوش نمی کند، می تواند ببیند اما آگاه نمی باشد.

اسلاید 61: تئوریهای بومی5) عمل کن انگار که... (Act as if ):این رویکرد بر پایه این فرض اساسی که انسان سرانجام به کمال می رسد، قرار دارد و اعتقاد دارد که تمرین مداوم رفتار مثبت سرانجام بر سازگاری روانی درونی تاثیر می گذارد. امروزه عمل کن انگار که (act as if ) یکی از مهمترین مفاهیم در TC می باشد، و دوزهای روزانه به طور کلامی به افراد جدید الورود تجویز می گردد. زمانیکه act as if به طور مرتب تمرین شد، درمانجو درمی یابد فکرش و احساسش در حال همتراز شدن با آنچه را که در ابتدا برای وی شیوه غریب بیان کردن بود، می باشد.

اسلاید 62: تئوریهای بومی6) حمله درمانی (Attack Therapy ) :این رویکرد که وابستگان به مواد از نظر هیجانی افراد شکننده ای نمی باشند در آن زمان توسط بنیاد سینانون ارائه شد. اما از سوی دیگر سینانون اعتقاد داشت که بیشتراین افراد نابالغ و غیر منطقی می باشند، که این خصوصیات نهایتاً منجر به رفتارهای مخرب درجهت بدست آوردن و استفاده ازمواد می گردد. حمله اغلب در سطح رفتار شخص بود تا خود شخص

اسلاید 63: تئوری های رسمی1) تئوری روانکاوی:مفاهیم کلیدی روانکاوی نهاد ،ناخودآگاه، فراخود برای توضیح رفتار و انگیزه انسان در TC مورد استفاده قرار گرفت، اما با این وجود TC به طور ریشه ای از تکنیکهای سنتی روانکاوی جدا شد. Dederich ، توضیح داد که بخشی از موفقیت وی در نفوذ به بخش زیادی از وابستگان مجرم مقیم سینانون وماندن آنها و زندگی کردن مطابق با ارزشهای سختگیرانه ضد جنایی و ضد مواد انتقال بود که مقیمان به طرف وی داشتند.

اسلاید 64: تئوری های رسمیهمچنین یکی از نظریه پردازان TC های سنتی دکتر Deitch بود که با استناد به مفاهیم روانکاوی مکانیسمهای دفاعی پاسخهای رفتاری و استراتژی در گروه ها و مشاوره را توضیح داد. مفاهیمی مانند فرافکنی ، همانند سازی ، واپس روی ، انکار ، دلیل تراشی، انتقال، انتقال متقابل و غیره به طور عادی برای مشخص نمودن پاسخهای رفتاری در گروه ها و سایر رفتارهای درمانی مورد استفاده قرار گرفت.

اسلاید 65: تئوری های رسمیدر موضوعات کاربردی،TC به کاربرد روانکاوی سنتی وفادار نبود. اما از فرافکنی یا جابجایی در زمان جنرال متینگ یا گروه رویاروی برای احساسات مخفی شده و سرکوب شده بوسیله یک رفتار یا واقعه ناراحت کننده یا اضطراب زا استفاده می نمود.تئوری روانکاوی چارچوبی برای TC فراهم نمود تا تعیین کننده های داخلی رفتار انسان درک و توضیح داده شود. از سوی دیگر همچنین نیاز بود تعیین کننده های بیرونی رفتارنیز فهمیده و توضیح داده شوند. به همین منظور TC به مفاهیم تئوری رفتاری توجه نمود.

اسلاید 66: تئوری های رسمی2) تئوری رفتاری:لیست تغییر رفتار در برگیرنده بیشتر ابزارهای شکل دهی رفتار TC (هرکات ، تجربه یادگیری ،پول آپ و غیره) می باشد و اهمیت بافتی یا محیط مبنایی در تئوری رفتار دارد. در TC رفتارها بوسیله پیامد، کنترل وشکل می یابد.در ابزارهای TC برای شکل دهی رفتارها اساساً روش کلاسیک محرک و پاسخ استفاده شده است.

اسلاید 67: تئوری های رسمیرفتارهایی که با نرم هایی اجتماعی اجتماع همنوایی ندارد از طریق استفاده از تجربه های یادگیری یا مجازات دشوار اجتماع، شکل می یابد. پاداش ها مانند امتیاز و سمت درسلسله مراتب اجتماع TC به عنوان تقویت کننده بر رفتارهای مطلوب مورد استفاده قرار می گیرد. برای آموزش رفتارهای پیچیده، مانند مسئولیت پذیری، یک بخشی از رفتار هدف آموزش داده می شود، تمرین می شود و تقویت می گردد.

اسلاید 68: تئوری های رسمیمقیم از همتای ارشد ترش در زمانیکه کارش را با بهترین کیفیت انجام می دهد تاییدیه می گیرد و از طرفی اجتماع نیز پیشرفت وی را بواسطه دادن کارهای پیچیده تر یا سمت های بالاتر پاداش می دهد. تا حد امکان TC استفاده از تنیبه برای خاموش کردن رفتارهای نامطلوب اجتناب می نماید. و به جای آن تکنیک تجربه یادگیری به کار می گیرد که ترکیبی است از عناصر آزار دهنده (انجام وظایف ذهنی یا فیزیکی) با یادگیری یا کسب بینش نسبت به پیامد رفتار ناخواسته می باشد.

اسلاید 69: تئوری های رسمیمفهوم تعمیم رفتار فرض TC را تایید می کند که رفتارهای کارآمد که توسط مقیمان در TC کسب شده است به طرف سبک زندگی مثبت در زمانیکه به جامعه بزرگتر بازمی گردند تعمیم داده می شود. استفاده از طرح های درمان و قرارداد درمانی یا رفتاری ، که بخشی از استراتژی از مدیریت موردی در TC است، ریشه در تئوری رفتاری دارد.

اسلاید 70: تئوری های رسمی3) نظریه یادگیری اجتماعی :نظر TC که وابستگی به مواد- شامل تمام مسائل نامطلوب همراه خود- یک رفتار آموخته شده است با ادعا یادگیری اجتماعی همسان و سازگار می باشد. مانند نظریه یادگیری اجتماعی، TC نیز مفاهیم مهمی را از نظر فرویدی به TC وارد کرده است. وابستگی یک از این مثالها است، اما TC منظور معنایی خود را مانند این شعار بیان می کندتنها تو می توانی، اما به تنهایی نمی توانی.

اسلاید 71: تئوری های رسمیاز سوی دیگر TC همچنین مفاهیم پرخاشگری، همانند سازی، مکانیسم دفاعی را داخل TC نمود. اصول یادگیری محرک- پاسخ برای توضیح رفتارهای آشکار مورد استفاده قرار گرفت.بندورا باور داشت که تقلید یک منبع موثر یادگیری است. که این ایده در TC اساس مفهوم سرمشق شد.یک مفهوم رایج و آموزشی در TC که بندورا و والترز (1963) به نام ایده تقویت جانشین ارائه دادند ،توضیح می دهد که چطور یک کودک زمانیکه می بیند یک همکلاسی سخت کوش خود توسط معلمش تحسین می گردد، تلاش می نماید تا همان رفتار را یاد بگیرد. تنبیه و یا تقویت رفتار سرمشق تاثیر مشابه ای هم بر مشاهده گر دارد و هم بر مدل

اسلاید 72: تئوری های رسمیبندورا(1986 ) استدلال نمود که در کنار شرطی سازی کلاسیک و کنش گر، یادگیری مشاهده ای معمولیترین نوع یادگیری می باشد. بدست آوردن مهارتها یا اطلاعات جدید یا تغییر رفتارهای گذشته صرفاً بوسیله مشاهده دیگران صورت می پذیرد.محیط ،کنترل روی رفتار انسان را اعمال می نماید، اما به همان میزان خصوصیات و رفتار فرد نیز اهمیت دارد. این سه عامل ، که بسیار به یکدیگر وابسته می باشند، تمامی مفاد یادگیری را تشکیل می دهند.

اسلاید 73: تئوری های رسمیبندورا 1986بیان نمود که چطور رفتار فرد بر روی محیط تاثیر می گذارد و به عبارتی دیگر محیط اش را خلق می کند دلالت قوی در فرایند ساختن TC دارد. برای مثال، در تمرین مستحکم نمودن توجه مسئولانه برای سایر اعضای TC ،یک مقیم ملایمت و قدردانی از دیگران می گیرد، بنابراین کمک کردن، یک محیط حمایتی و مثبت برای خودش و اجتماع خلق می کند. عکس آن نیز همچنین درست است. زمانیکه یک مقیم به طور ناشایست رفتار می کند، یک محیط خصومت آمیز برای خودش و دیگران بوجود می آورد، دیگران نیز به آن واکنش منفی نشان می دهند.

اسلاید 74: تئوری های رسمی4) گشتالت درمانی:نظریه گشتالت بر تجربه اینجا و اکنون تاکید می کند.TC نیز یک وضعیت مشابه گشتالت درمانی در همه فرایندهای درمان گروهی اتخاذ کرده است. نظریه گشتالت (Norlin & Chess,1997 ) فرض می کند که مردم بازیها را ایجاد می کنند که از مواجهه شدن یا زندگی کردن در اینجا و اکنون اجتناب نمایند و یا اینکه با بازی کردن از قبول نمودن مسئولیت در زندگی فعلی شان سرباز می زنند.

اسلاید 75: تئوری های رسمیچنین بازیهایی شامل پنداره ساختگی ، اجتناب از درد عاطفی بوسیله انکار نمودن جوانبی از خود واقعی ، دستکاری محیط و استفاده از دیگران برای انجام چیزهایی که بازی کننده از آن می ترسد، می باشد. اینها تمام راهکارهای است که اجازه می دهد انسانها از انجام ریسکهایی که می تواند تجارب ناخوشایند برای وی به باربیاورد اما برای رشد عاطفی وی ضروری می باشد اجتناب نمایند.

اسلاید 76: تئوری های رسمیمفهوم ارائه شده، نظر مشابه TC درباره مشکلات عاطفی فرد وابسته به مواد می باشد که در روبرو شدن با واقعیت هاو پنداره های نادرست خود که وی را مجبور می کند با بخشی از خود مواجهه نماید ، اجتناب یا انکار می نماید. اهداف درمانی گشتالت در افزایش رشد و خودمختاری فرد بواسطه گسترش خود آگاهی یا بینش، پذیرش مسئولیت شخصی بر تغییر، آگاه شدن بیشتر از محیط فرد، افزایش توانایی برای بخشیدن و دریافت از دیگران، وافزایش اعتبار به واسطه عمل، فعالیتهایی است که در نرمهای اجتماعی TC و ارزشهای اجتماعی آن منعکس شده است.

اسلاید 77: تئوری های رسمیتاکید گشتالت درمانی در حل مسائل بواسطه افزایش کنترل شخصی و مسئولیت بسیار، با تاکید TC بر روی رویکرد خودیاری Self help نزدیک است. اما برخلاف TC ، گشتالت اهمیت بیشتری بر روی کاوش شخصی مسائل درمانی قرار می دهد تا تغییر مستقیم رفتار.

اسلاید 78: تئوری های رسمی5) روانشناسی بشردوستانه :روانشناسی بشر دوستانه بر خصوصیات منحصر بفرد انسان تاکید می کند، به جای شباهتهای که انسانها با سایر حیوانات دارند. این رویکرد بر روی تمامیت فرد متمرکز است نه برروی بخش مشخصی از خصیصه متمایز مانند رشد شناختی یکی از تئوریسینهای برجسته این رویکرد آبراهام مازلو بود که استدلال می کرد که مطالعه روانشناسی رفتار انسان می بایست از مطالعه سالم ترین انسانها شروع شود.

اسلاید 79: تئوری های رسمیمهمترین بخش نظریه وی این فرض است که طبیعت درون انسان خوب یا حداقل خنثی می باشد، ونه بد یا این باورکه بوسیله پرخاشگری حیوانی یا تکانه های جنسی گرداننده می شود. مازلو(1976 ) که از TC در دهه 60 بازدید نمود (OBrien & Henican,1993 ) مشاهداتش را در مورد TC در کتاب The future reaches of human nature نوشت.

اسلاید 80: تئوری های رسمیوی اظهار داشت که فرایند TC این موضوع را که انسانها چه نیازهای اساسی دارند بنا نمود.برای اینکه یک TC یک محیط درمانی واقعی برای مقیمانش فراهم نماید، ابتدا بایستی قادر باشد نیازهای اساسی آنها را همانطور که مازلو مشخص نموده است فراهم نماید.

اسلاید 81: تئوری های رسمییک مشاهده رایج دردرون TC این است که پس از آنکه مقیمان خودشان را دردرون اجتماع یکپارچه نمودند(احساس امنیت کرده اند و یک بخشی از خانواده TC شدند ) آنها اقدام به درخواست سمت دردرون سیستم اجتماعی TC بوسیله همنوایی با نرم های اجتماعی و ارزشهای TC می کنند. رفتار درخواست سمت در واقع یکی از قویترین عوامل برانگیزاننده برای کمک به مقیمان برای بالیده شدن در TC می باشد(Casriel.1963 ).

اسلاید 82: کنترل و شکل دهی رفتار

اسلاید 83: کنترل و شکل دهی رفتارابزارهای کنترل وشکل دهی رفتار ابزارهای اصلی برای کنترل رفتار مقیمان می باشد. اثربخشی آن بستگی به تنبیهاتی دارد که بوسیله اجتماع اجرا می گردد، وتاثیر آنان بر رفتارها فقط در بافت TC فراگیر و نافذ می باشد. بنابراین، تاثیرات آنان زود گذر می باشد. برای عملی کردن یک تغییر رفتار مثبت طولانی ، تغییر می بایست درونی گردد.

اسلاید 84: کنترل و شکل دهی رفتاربینش می بایست برای فراهم نمودن پیوند ضروری بین ارزش رفتار جدید و هدف فرد در جهت هوشیاری به انجام برسد. ابزارهای شکل دهی رفتار TC ، مانند پولاپ ، بازخواست نمودن،هرکات کلامی، نشست بامدادی ،گروه رویارویی، نشست خانه، نشست عمومی و غیره به عنوان ابزارهای برای تصحیح رفتارهایی که نرمهای TC را نقض کرده ایجاد شده است.

اسلاید 85: کنترل و شکل دهی رفتارآنها برای تاثیر بر یادگیری و تمرین بیشتر رفتارهای انطباقی در درون محیط یادگیری اجتماعی TC به کار گرفته می شود. تبعیت و اجرا سختگیرانه و هنجارهای اجتماع، به عنوان مثال اصول اساسی مصرف مواد ممنوع، خشونت یا تهدید به خشونت ممنوع، تظاهر یا عمل جنسی ممنوع، سرقت و دزدی ممنوع، در حفظ یکپارچگی اجتماع و پرورش دادن یک محیط امن بسیار مهم هستند.

اسلاید 86: کنترل و شکل دهی رفتارفرد وابسته به مواد یک نگرش و رفتار بسیار احتیاط آمیز و دفاعی از خود نشان می دهد و یکی از شاخصه های مهم این ابزارها شکستن این زره دفاعی و این نگرش احتیاط آمیز می باشد. تاثیر ابزارهای شکل دهی رفتار بستگی به زمینه کاربردشان دارد. آنها می توانند به طور نامناسب مورد استفاده قرار گیرند، دادن این ابزارها به کسانی که نیروی درونی و پویایی TC را نشناخته اند موجب ناکار آمدی ودر مواردی بدست آوردن نتیجه معکوس می گردد.

اسلاید 87: کنترل و شکل دهی رفتاربویژه درزمانی که محیط واقعی TC و روحیه عشق و توجه مسئولانه وجود ندارد، ابزار TC می تواند زیان آور باشد تا اینکه به افراد کمک نماید. رویه بسیار آیینی که در ابزارها به کارگرفته می شود کمک می کند نتایج دلخواه به انجام برسد. استفاده از ابزارهای با شدت کمتر مانند پولاپ و بازخواست کلامی (یک تذکر و راهنمای دوستانه و یکطرفه) برای تخلفات رفتاری جزیی می باشد، در حالیکه نوع بسیار حمله ای ، شبیه هرکات کلامی یا نشست عمومی برای تخلفات جدی به کار گرفته می شوند.

اسلاید 88: کنترل و شکل دهی رفتاردر یک TC که عملکرد خوبی دارد، اجتماع ندرتاً متوسل به ابزارهای شدید می گردد. تکرار و فراوانی رفتارها و رویدادهای که نیازمند کاربرد ابزارهای شکل دهی شدید می باشد، نشانه این است که TC در یک خطر یا مسئله بغرنج جدی است. و دلالت بر آن دارد که تعهد متزلزل شده مقیمان به هنجارها و استاندارها اجتماع می بایست مورد رسیدگی قرار گیرد.

اسلاید 89: کنترل و شکل دهی رفتارTC این نگاه را دارد که وضعیت مناسب اجتماع در تلاش های جمعی مقیمان برای کمک به خودشان و یکدیگر منعکس شده است. اگر فردی قادر گردید پنهانی موادی را به اجتماع بیاورد،TC معتقد است در این وضعیت هیچ کس تلاش مناسبی برای صحبت کردن یا مواجهه با آن فرد برای یافتن علت این عمل ننموده است، بنابراین فرد برای این تخلف و سایر اعضای اجتماع بواسطه غفلت گناهکار می باشند.

اسلاید 90: کنترل و شکل دهی رفتاراین استدلال در زمانیکه یک نشست عمومی یا نشست خانه در اجتماع برای رسیدگی به یک نقض جدی مانند مصرف مواد برگزار می گردد ارائه می شود. قبل از اینکه اجتماع و سایر اعضا خانواده درنشست عمومی نارضایتی شان را به مقیمان گناهکار ابراز نمایند در ابتدا خود مسئول تخلفشان شناخته می شوند.

اسلاید 91: تشویق ها و تنبیه هاتشویق ها و تنبیهات ، پاسخ اجتماع به فرد برای چگونه برآورده کردن انتظارات اجتماع است. جستجوی تشویق نمایانگر پیوند جویی فرد با برنامه است. برعکس، پذیرش تنبیه انضباطی و یادگیری ناشی از آن نمایانگر تاثیر زیربنایی جدا شدن از اجتماع است که درنهایت باعث ترک درمان و یا اخراج فرد می گردد. تشویق و تنبیه شامل نظام بهم وابسته ای از راهبری اجتماع و راهبری بالینی از طریق آموزش رفتاری است. کارآمدی خود این نظام بستگی مستقیم به مشارکت مقیمان دربکارگیری آن دارد.

اسلاید 92: تشویق ها و تنبیه هاتنبیه و تشویق اجزاء خاص اجتماع به عنوان روش هستند. هردو پاسخهای آشکار اجتماع به این است که فرد چگونه انتظاراتش را برآورده می کند. این پاسخهای اجتماع نمایانگر تایید یا عدم تایید اجتماع از رفتارها و نگرشهای فردی با توجه به هنجارهای زندگی روزمره، بهبودی و آموزه های زندگی درست TC است. تایید اجتماعی، به شکل حمایت مثبت مقیمان و تایید کلامی، وعدم تایید، به شکل انتقاد و تصحیح، درتعامل روزمره مقیمان با همدیگر اتفاق می افتد.

اسلاید 93: تشویق ها و تنبیه هاانواع تشویقها :انواع تشویقها نمایانگر سطوح فزاینده خودمختاری فرد و موقعیت اجتماعی اوست. با حرکت موفقیت آمیز فرد در طی هر مرحله برنامه، او تشویقهایی بدست می آورد که حوزه فردی وسیع تر و مسئولیت بیشتری را در قبال خود و دیگران به او اعطاء می کند. در همان زمان، هر سطح تشویق فرد را با چالشهای جدید خود راهبری روبرو می سازد. در زیر طیف تشویقهای مناسب در مراحل اصلی برنامه را نشان می دهد. منطق این تشویقها نیز به طور خلاصه بحث شده است:

اسلاید 94: تشویق ها و تنبیه هامرحله اولیه :قدم زدن در پیرامون TC با پول- برای خرید خرده ریزاموال فردی- نگهداری با اجازهدرخواست اول مرخصی- باید با یک نفر همراه باشدنوشتن نامه- باید برای نوشتن نامه اجازه داشته باشد و نامه توسط مشاور مرور شود.تغییر شغل نظافت- همه ارتقاها تشویق محسوب می شوند.آموزش شغلی- موقعیتی برای مسئولیت پذیری اجتماعی.تکلیف خاص- همراهی یک نفر برای اعزام به بیمارستان/ سفرهای قانونی و غیرهموقعیت کمک به استف- همه موقعیت های کاری برای استف، تشویق است.

اسلاید 95: تشویق ها و تنبیه هامرحله میانی:همه تشویق های قبلیمی تواند بدون همراه مرکز را ترک کند- جاهای مشخص، با دلایل خاص ، مدت زمان محدودمرخصی هر دو هفته یکباراستفاده از تلفن- تلفن به خارج از مرکز، مدت زمان محدود، و به جاهای مشخصمسئولیت اپراتوری تلفنرهبر گروه- می تواند قسمتهایی از گروه رویارویی را هدایت کند.شغلهای با حقوق- مثل بخشهای مدیریتی، اجرایی و کمکیمحل خواب- داشتن تخت اول در تخت خواب دو طبقه که منطبق با زمان و موقعیت فرد در برنامه است.اتاقهای جدا نمایانگر علائم مسئولیت پذیری نسبت به خود و دیگران است.اعطای موقعیت پیش از ورود مجدد- این موقعیت طبق درخواست فرد اضافه می شود.

اسلاید 96: تشویق ها و تنبیه هامرحله پایانی:همه تشویقهای مراحل قبلیمرخصیهای شبانه- که اهداف، افراد و تجربیات فرد مورد بررسی قرار می گیرد.معاف شدن از فعالیت های عصردستیار استف در خانه- نظارت بر فعالیتهای مرکز همراه با استف بطور ناگهانی.درخواست برنامه از استف- برنامه های مدون 24 یا 48 ساعتهکاهش وظایف خانگی- مقیمی که شغل با حقوقی در خارج از برنامه پیدا می کند یا استخدام می شود. ولی در مرکز زندگی می کند و مسئولیت تمییز کردن اتاقها را در هنگام صبح بر عهده ندارد.

اسلاید 97: تشویق ها و تنبیه هاتنبیه:واژه تنبیه دربرگیرنده انواع عدم تایید و تصویب رفتارها و نگرشهایی است که انتظارات اجتماعی را برآورده نمی سازند. تنبیهات را می توان بصورت کلامی و اعمال انضباطی تقسیم کرد. برخی ملاحظات خاص در اعمال انضباطیدفعات و شدت قانون شکنینوع مصرف مواد: بیماریزا در مقابل غیر بیماریزا، یک استکان مشروب در مقابل کوکایین، یا استفاده در مقابل فروش

اسلاید 98: تشویق ها و تنبیه هاهمراه بودن با دیگران یا تنها بودن در هنگام استفاده از مواد، یا استفاده با دیگران یا تحت تاثیر دیگراننوع فعالیت جنایی، خشونت نسبت به افراد یا اموال یا مصرف مواد، تصرف کردن ، خرید و فروش.قانون شکنی در داخل یا خارج از TC شرایط اجتماعی و روانی همراه با قانون شکنیخود افشایی فردی در مقابل انکار مشکل یا کشف مورد توسط دیگرانخود افشایی فردی در مورد خلاف دیگران( شکستن قوانین جامعه که مورد تایید اجتماع است)

اسلاید 99: تشویق ها و تنبیه هامرکز بزرگسالان یا نوجوانان و سن فردپذیرش شده جدید، مقیم تازه وارد یا ارشددرک فرد از قانون شکنی و کاربرد آن برای اجتماع و بهبودی اخراج همراه با پذیرش مجدد بعد از حداقل یک دوره زمانی (مثلاً 30 روز)اخراج بدون پذیرشارجاع به موقعیت مناسب

اسلاید 100: ابزارهای شکل دهی رفتارگروه رویاروی :یک گروه درمانی و یک ابزار مهم شکل دهی رفتار دربرنامه TC می باشد. به عبارت دیگر گروه رویارویی بعنوان یک سوپاپ اطمینان در TC می باشد. افراد درباره نگرشها و رفتارهای مخرب و منفی یکدیگر را مورد مواجهه قرار می دهند.هدف گروه رویارویی :

اسلاید 101: ابزارهای شکل دهی رفتارتغییر رفتارها ، نگرشها و افکار منفی متمرکز شدن بر روی احساسات شدید و تشویق برای بیان آنهااجازه بیان خشم در محلی امن به چالش کشیدن افراد برای غمخواری،انضباط،جوابگویی و پیشرفت حل درگیری های بین فردی، بهبود روابط بین گروه های نژادی و قومی و حل تعارضات شغلی مقیمان

اسلاید 102: ابزارهای شکل دهی رفتارتعداد افراد: گروه رویارویی معمولاً ترکیب شده است از 8 – 12 که دریک دایره می نشینند. مدت: مدت آن یک تا یک ساعت و نیم و دوتا سه بار در هفته می باشد.تسهیل گر: حضور درمانگر بعنوان ناظر الزامی است، اما می توان از یاور بعنوان تسهیل گر استفاده کرد. موارد که در یک جلسه رویاروی قابل بیان کردن است عبارت است از:

اسلاید 103: ابزارهای شکل دهی رفتارخود افشایی، و گفتن درباره خودهمانند سازی و همدلی با دیگراننگاه دقیق به دیگری و بیان آن بدون هیچگونه تظاهرکار بر روی راستگویی وبیان حقیقتدیدن خود همانطور که می باشد و همچنین پذیرش خود نشان دادن برابری نه مقاممشاهده آنچه را که فرد می گوید و همچنین عملکرد وی

اسلاید 104: ابزارهای شکل دهی رفتارشکستن موانع ارتباطی فردی و بین فردی مانند پنداره ها، ترسها،غرض ورزی و غیرهرویارویی رفتار و نگرش دیگریتلطیف احساسات قوانین در یک گروه رویارویی:( هر جلسه توسط تسهیل گر خوانده می شود) پرخاشگری و تهدید به پرخاشگری ممنوع

اسلاید 105: ابزارهای شکل دهی رفتارهیچ مقیمی نمی تواند از روی صندلی برخیزد هرگونه هتک شان فردی ممنوع می باشد. حمله کلامی جمعی بر روی یک فرد ممنوع می باشد.هیچ فردی اجازه ندارد بدون مجوز از جلسه برای نوشیدن و خوردن خارج گردد. هرگونه اشاره به نژاد،قوم،فرهنگ،جنس یا خانواده اعضاء ممنوع می باشد.

اسلاید 106: ابزارهای شکل دهی رفتارمقیمان به طور معمول به 3 یا 4 گروه 8 تا 12 نفری تقسیم می گردند.گروه ها بر اساس برگه های که در طول هفته در صندوقی انداخته شده است شکل می گیرد.منظور از برگه تکه کاغذی می باشد که هر مقیم می بایست برای مواجهه بر روی آن یادداشت نماید.شکل برگه بدین صورت می باشد:به: از:علت: تاریخ:

اسلاید 107: ابزارهای شکل دهی رفتاربه: منظور فردی که می خواهد در گروه با وی رویارویی کند. از: فردی که تصمیم دارد رویارویی کند.علت: احساسی که در این موقعیت درگیر است. آن می تواند هر احساسی باشد مانند: خشم ،صدمه،نگرانیزمان: زمانیکه برگه درصندوقی انداخته می شود.در اجتماع درمان مدار صندوقی وجود دارد که به آن صندوق رویا رویی می گویند. که مقیمان می بایست برگه های خود را در آن قرار دهند.

اسلاید 108: ابزارهای شکل دهی رفتارمقیمان ارشدتر گروه ها را شکل می دهند. آنها برگه ها را جمع آوری می نمایند و براساس اینکه چه کسی فردی را مورد خطاب قرار داده است گروه ها را شکل می دهند.هر گروه متشکل از مقیمان ارشد ، مقیمان میانی و مقیمان تازه وارد تر است.گروه بایستی براساس نژاد، جنس،سن، مدت اقامت در درمان متوازن گردد.

اسلاید 109: ابزارهای شکل دهی رفتارمقیمانی که برگه ای جهت گروه های رویارویی نینداخته اند امتیازات خود را از دست می دهند و نامشان در لیست مرده قرار می گیرد.شرکت کنندگان در گروه رویارویی در یک دایره بر روی صندلی می نشینند. صندلی ها نبایستی خیلی راحت باشد که اشخاص بتوانند لم دهند.کسانی که می خواهند با یکدیگر مواجهه نمایند می بایست صندلی ها را روبروی یکدیگر قرار دهند.

اسلاید 110: ابزارهای شکل دهی رفتارترکیب همه گروه های رویارویی مرتباً تغییر می کند برای اینکه همه مقیمان این فرصت را برای با مواجهه با یکدیگر داشته باشند.بعد از اینکه گروه رویارویی به پایان می رسد، مقیمان می توانند در یک شرایط دوستانه با یکدیگر ملاقات و در مورد موضوعاتی که در گروه فرصت کافی نبوده برای حل مشکلات صحبت نمایند.در طول این نوع از گروه نقش تسهیل گر به صورت حداقل می باشد. رویارویی یک گروه همتا هدایتگر می باشد، که بدین معنی است شرکت کنندگان تمام فرایند رویارویی را مدیریت می نمایند.

اسلاید 111: ابزارهای شکل دهی رفتارتسهیل گر می بایست پس از پایان هر رویارویی از اجرا کنندگان بخواهد که نتیجه که بدست آورده اند را بیان نمایند ویا به عبارتی تسهیل گر موظف حتی الامکان موضوع را حل نماید.در گروه رویارویی اعضاء می توانند عواطفی مانند خشم، نگرانی و جریحه دار شدن را بیان نمایند.تاکید در جلسه رویارویی بر اینجا و اکنون می باشد.

اسلاید 112: ابزارهای شکل دهی رفتارHair Cut:یک تذکر کلامی ساختار یافته می باشد که توسط یاور و همتایان اجرا می گردد.لحن در این ابزار جدی تر است و حداکثر اضطراب جهت وادار نمودن به تغییر استفاده می گردد. استفاده همتایان برای تامین انتظارات اجتماع از عناصر کلیدی Hair Cut می باشد.

اسلاید 113: ابزارهای شکل دهی رفتارافراد کمتر احتمال دارد آنچه را همتایان ارائه می نمایند، نادیده بگیرند.اطلاعات می تواند با اغراق و مزاح ارائه گردد.Hair cut بسیار با اهمیت می باشد برای اینکه:موضوعات ، هدف و نتیجه دلخواه را روشن می نماید. رفتارهای منفی عمده را مشخص می نماید. نتایج رفتار را در زندگی واقعی در جامعه مشخص می نماید.

اسلاید 114: ابزارهای شکل دهی رفتاربه مقیمان راههای مختلف رفتار نمودن را در موقعیت های مشابه را آموزش می دهد.رویداد مورد نظر در جلسه Hair Cut را با مصرف مواد و تاثیر منفی آن شرح می دهد.تشریفات مربوط به Hair Cut :Hair Cut توسط تیم درمان برای مقیم درخواست می گردد.صندلی ها به صورت نعلی شکل چیده می شود.

اسلاید 115: ابزارهای شکل دهی رفتارمقیمان شرکت کننده در جلسه برای Hair Cut شامل 5 نفر می باشد: یکی از درمانگران(بعنوان ناظر)1) یک یاور2) مدیر مقیمان/سرپرست انتظامات3) سرپرست گروه کاری وی 4و5 ) دونفر از همتایان (هم رتبه ای های وی)با توجه به دفعات و نوع نقض قوانین که مقیم انجام داده است لحن و شدت بازخورد می تواند متغییر باشد.مقیمی که قرار است Hair Cut گردد، 15 تا 20 دقیقه قبل از Hair Cut بر روی یک صندلی خاصی می نشیند و در زمان شروع Hair Cut صندلی را با خود به سالن می برد.

اسلاید 116: ابزارهای شکل دهی رفتارپس از پایان Hair Cut فرد به مدت یکساعت بر روی صندلی می نشیند بدون اینکه با سایر مقیمان ارتباط برقرار نماید ،تا در مورد اتفاقاتی که در حین جلسه افتاده فکر نماید و در طول این یکساعت مواردی که در جلسه Hair cut به وی گفته شده است و بر روی برگه ای نوشته شده به وی داده می شود تا مطالعه و فکر کند. بعد از Hair Cut معمولاً فرد بر اساس نوع عمل و تکرار آن،تجربه یادگیری می گیرد که غالباً شامل شستن ظروف غذا در سه نوبت ، کم شدن تعداد سیگارها، از دست دادن امتیازات مانند ملاقات ، تلفن و مرخصی، ویا کارهای که مربوط به محوطه مرکز می باشد و جزء کارهای سخت است مانند کندن علفهای هرز،کندن زمین، پارو کردن برف ها و غیره

اسلاید 117: ابزارهای شکل دهی رفتارتجربه یادگیری:اغلب با Hair Cut و Tight House همراه است، تجربه یادگیری عمل یا تکلیفی است برای کسانی که در عدم قبول انتظارات اجتماع اصرار می ورزند.تجربه یادگیری بدست آوردن رفتارها و نگرش مورد هدف را در بر می گیرد.دامنه اعمال از نوشتن تکلیف برای افزایش آگاهی تا تکالیف بدنی و کارشدید می باشد.

اسلاید 118: ابزارهای شکل دهی رفتاراز تجربه یادگیری یک نتیجه رفتاری و نگرشی مدنظر می باشد.عموماً، تجربه یادگیری شامل محدودیت بر روی تعامل اجتماعی با همتایان و یا اجتماع می باشد.زمان: 1 تا 7 روزمراحل تجربه یادگیری:سرایش درباره یک موضوع در جلسات عمومی اجتماع

اسلاید 119: ابزارهای شکل دهی رفتارشستن دیگ و قابلمه شستن بشقاب کارهای نظافت محوطهوهر کاری که در مرکز موجود است

اسلاید 120: ابزارهای شکل دهی رفتارمواجهه:یکی از ابزارهای مهم در TC می باشد ، و بسیار محتاطانه باید از آن استفاده نمود. مواجهه روشی است که در آن درباره مسائل، نگرشها، رفتارها، درگیری در برنامه، پند روز و غیره سئوال پرسیده می شود.مواجهه ساختار مشخصی دارد که بدین صورت می بایست دنبال شود:

اسلاید 121: ابزارهای شکل دهی رفتاریکی از مقیمان می تواند از فرد دیگری بپرسد: می خواهم با شما مواجهه کنم یا می توانم با شما مواجهه کنم؟” فرد مورد مواجهه می بایست بایستد و پاسخ سئوال را به صورت صادقانه و جدی بدهد.پاسخها می بایست موضوع مورد پرسش را مشخص نماید، بایستی مستقیم و نبایستی از بیان موضوع اصلی اجتناب نماید.اگر مقیمی که مواجهه شده است نخواهد درباره موضوع صحبت نماید و پاسخهای مبهم بدهد، وی در گروه در خصوص نگرشش ورفتار مورد مواجهه قرار می گیرد.

اسلاید 122: ابزارهای شکل دهی رفتارمواجهه های اصلی:چه کارهای در کنار کار کردن در مرکز انجام می دهی؟چه چیزهای از آن زمان که به درمان آمده ای گرفته ای؟چه تغییراتی کرده ای؟ امروز که چه کارهای انجام دادی که برای تو سخت بوده است؟نزدیک ترین دوستانت در درمان چه کسانی می باشند؟ آیا با آنان مواجهه کرده ای؟چقدر به خوبی آنان را می شناسی؟می دانی چه زمانی آنها ضعیف می شوند؟کدام ازیک اعضای تازه وارد را زیر بال و پر داری؟

اسلاید 123: ابزارهای شکل دهی رفتارنشست عمومی :نشست عمومی در پاسخ به یک رفتار غالباً ممنوع (تابو) جدی می باشد که کل اجتماع را در معرض خطر قرار می دهد.مانند خشونت،مصرف مواد،دزدی و ترک درماناهداف نشست عمومی بیان آشکارانه عدم رضایت از رفتار می باشد. ماحصل نشست می بایست شامل : اصلاح و جبران اشتباه اجتماع،تغییر فردی،رشد،حرکت مثبت و برنامه ریزی برای استقرار مجدد نظم وامنیت در اجتماع باشد.

اسلاید 124: ابزارهای شکل دهی رفتارتذکر کلامی: یک اصلاح کلامی می باشد راجع به نگرش و رفتاری که دیده شده است. به شکل مثبت اطلاعاتی درباره اینکه چطور از افراد انتظار می رود در اجتماع رفتار نمایند در اختیار فرد قرار داده می شود. این اولین مداخله اصلاحی برای شکل دهی و کنترل رفتار می باشد.برای رفتارهای منفی جزئی بکار می رود. کمتر تهاجمی می باشد و برای اعضای تازه واردتر اجتماع می باشد.

اسلاید 125: ابزارهای شکل دهی رفتارهدف اصلی این ابزار آگاه ساختن فرد درباره رفتار منفی و اصلاح آن با نشان دادن روش درست عمل کردن می باشد.اعضای شرکت کننده تذکر کلامی 2 نفر می باشند:1)یاور/مدیر مقیمان2)یک مقیم(همتا)

اسلاید 126: ابزارهای شکل دهی رفتارصندلی مواجهه :صندلی مواجهه ابزاری است در محیط که برای مقیمانی که قادر نیستند مسائل مربوط به خودشان در زمان مواجهه با سایر همتاها یا اعضای خانواده حل نمایند، مورد استفاده قرار می گیرد.معمولاً تیم درمان در خصوص قرار دادن مقیم در صندلی مواجهه تصمیم گیری می نماید.صندلی مواجهه در راهروی اصلی جای که هر کسی از میان مقیمان قادر باشد وی را ببیند ، قرار می گیرد. صندلی دوم در مقابل صندلی اول قرار می گیرد. این بدان معنی است که هر یک از اعضای خانواده در کنار وی بنشیند و درباره مشکل فرد مقیم با وی مواجهه نماید.

اسلاید 127: ابزارهای شکل دهی رفتارمقیمی را می توان بر روی صندلی مواجهه قرار داد که وی در برنامه درگیر نمی گردد و مشکلاتی در زمینه صحبت کردن درباره مشکلاتش با سایر مقیمان یا در گروه های درمانی دارد. مقیم می بایست در طول روز بر روی این صندلی بنشیند بجز در زمانهای صرف غذا و حدوداً 5 دقیقه استراحت

اسلاید 128: ابزارهای شکل دهی رفتارنشست بامدادی :در TC ، روز با نشست بامدادی شروع می شود. و یک آیین روزانه می باشد. بخش اول جلسه شامل اعلان های عمومی می باشد، در این بخش توجه اجتماع به رویدادهای مهمی که اتفاق خواهد افتاد، مانند فعالیتها یا امورمهمی که مقیمان می بایست شرکت نمایند، یا اطلاعات عمومی که مقیمان می بایست آگاه گردند، جلب می گردد. نشست بامدادی اولین فعالیت مهم روز می باشد و متمرکز بر مرور اینکه اجتماع به عنوان یک کل در خصوص کارهایش در روز قبل چطور عمل نموده است.

اسلاید 129: ابزارهای شکل دهی رفتاریک تمرین مهم در طول این بخش از جلسه خواندن Pull up ها می باشد، بیان اظهار دلواپسی در خصوص خطاهای رفتاری اعضای اجتماع بوسیله مقیمان، ودعوت به پذیرفتن خطاها در حضور عموم می باشد. اجتماع یک مطلب روزانه (پند روزانه) را پیشنهاد می کند، که مسیری که اجتماع می بایست تلاش نماید تا آنرا بدست بیاورد، بیان شده است. بخش دوم نشست، معمولاً سرزنده ،با نشاط و سرگرم کننده می باشد، که عملاً برای افزایش روحیه اجتماع می باشد، به طوریکه هرکس نشست بامدادی را ترک می نماید، بتواند روز را بانشاط شروع نماید.

اسلاید 130: ابزارهای شکل دهی رفتارنشست شامگاهی:یادداشت شبانه شب شعر بیان احساس و شادباش شبانهمقیمان جشن تولد، اعیاد ملی ، مذهبی و تولد بزرگان ملی و مذهبی را شادباش می گویند.

اسلاید 131: جوانب روانی و عاطفی درمان

اسلاید 132: جوانب روانی و عاطفی درمانTC همانطور که قبلاً گفته شد به اعتیاد به عنوان یک اختلالی در کل فرد می نگرد. و بنابراین ، بهبودی نیازمند تغییرات رفتاری ، شناختی ، و عاطفی می باشد. مشاوره فردی و گروهی برای کمک نمودن مقیمان در مرور مجدد اطلاعات فردی و تاریخچه ای انجام می گردد، و کمک می نماید که مسائل فردآشکار گردد و استراتژی جدیدی برای اصلاح نمودن مشکلات گذشته ایجاد گردد.

اسلاید 133: جوانب روانی و عاطفی درماناجتماع درمانی تئوریها وروشهای مختلف مانند: شناختی، رفتاری،روانی وغیره را دردرون یک محیط سخت جمع آوری نمود. تئوریهای مشاوره، همانطور که در بالا اشاره شد، اعتقاد دارند که افراد در مشکلات و رنج عاطفی دارای تفاوت می باشند،اما با وجود این تفاوتها، همه آنها تلاش می نمایند مشکلات درمانجو را حل نمایند یا عملکرد سالم فرد را به حال اول دربیاورند و در نتیجه فرد بتواند به جلو بدون فشارها ی روانی حرکت نماید.

اسلاید 134: جوانب روانی و عاطفی درمانمشاوره فرد به فرد:مشاوره فردی در TC برای موارد زیر فراهم شده است:بدست آوردن یک منبع ثابت از اطلاعات فراهم نمودن یک منبع ثابت از مشاوره راهنماییکمک به احساسات پیچیده، سطحی و مشکل دارفراهم نمودن راهنمایی و کمک در حل مشکلعمل بعنوان حمایت از درمانجو

اسلاید 135: جوانب روانی و عاطفی درمانفرایند گروه در اجتماع درمانی چطور عمل می نماید:استفاده از مواجههاستفاده از قدرت گروه در حفظ تمرکز وتوجه بر اینجا واکنون یا استفاده از تجربه مهارتهای اعضای گروه برای حفظ فرد در صندلی داغ و تمرکز بر موضوع در درستباقی ماندن با موضوع ارائه شده در گروههدایت تعامل بین افرادحرکت به سوی راه حل در درون گروه یا بوجود آوردن گروه به عنوان بخشی از فرایند دستیابی راه حل تا اینکه فرد را رها گردد تا خود پاسخ را بیابد.توجه به طرح ها و موضوعات قابل رسیدگی

اسلاید 136: جوانب روانی و عاطفی درمانانواع گروه ها :1) گروه های سنتی TC2) گروه های ویژهگروه های سنتی TC گروه های سنتی TC منحصربفرد به TC می باشند و به طور کلی توسط درمانگران تجربی یا در برخی از موارد توسط مقیمان ارشد که هنوز در درمان می باشند اداره می گردند. این گروه ها بسیار فرایند مدار می باشند و از مواجهه و سایر تکنیک ها در فرایند گروه استفاده می نمایند.

اسلاید 137: جوانب روانی و عاطفی درمانگروه ایستا:گروه ایستا یک گروه مداوم و منظم از همتایان و راهنماها می باشد که در سراسر دوره درمان یکدیگر را درنشست ها ملاقات می نمایند. این گروه یک نوع از گروه خانه برای مقیم و همراستا با گروه کلاسیک رواندرمانی می باشد. اعضاء براساس یک زمان توافق شده در نشست ها حضور می یابند و گروه ممکن است براساس موضوع یا سطح همتاها شکل بگیرد.

اسلاید 138: جوانب روانی و عاطفی درماندر گروه ایستا اطلاعات درمیان گذاشته شده ممکن است موجب کشف و جمع آوری اطلاعات بیشتر از تاریخچه و رویدادهای گذشته مقیم گردد، اما تمرکز بر روی این است که چطور این اطلاعات ورویدادها براینجا واکنون تاثیر گذاشته است. رهبری یا تسهیل گری گروه ایستا عموماً توسط استف یا درمانگر اصلی انجام می گردد.به طور کلی ، در تمامی گروه های TC ، قواعدی خاصی وجود دارد. گروه ها محلی برای خودافشایی و بیان فرد طراحی شده است.

اسلاید 139: جوانب روانی و عاطفی درمانگروه کاوش: کاوش، گروهی است که به موضوع های جنسیتی، سیستم های خانواده الکلی، یا سوء استفاده جنسی، غیره می پردازد. گروه ممکن است 6 تا 8 ساعت به طول بینجامد. هدف از گروه کاوش به سطح رساندن تجربه های متقابل و مهم میان اعضاء می باشد. هدفش نزدیک تر کردن اعضاء بواسطه درمیان گذاشتن های مسائل متقابلی که ممکن است تاکنون هرگز آنها را فاش نکرده اند.

اسلاید 140: جوانب روانی و عاطفی درمانگروه های وارسی و ماراتن :گروه هایی هستند که از عناصر و روشهای همه گروه ها در TC استفاده می نمایند. ممکن است مدت 72 ساعت بطول بیانجامد و برای 2 تا 3 مرتبه در طول سال طراحی گردد. تعداد نفرات 12 تا 15 نفر می باشد. در گروه های وارسی و ماراتن از سایکو دراما و تاتر اغلب برای تاکید بر برخی از موضوعات یا بدست آوردن حداکثر تاثیر عاطفی استفاده می گردد.

اسلاید 141: جوانب روانی و عاطفی درماندراین گروه ها نسبت به سایر گروه های عادی استفاده بیشتری از گشتالت، تکنیکهای برانگیزنده اولیه، و تصویرسازی هدایت شده صورت می پذیرد. رویکردی که در این گروه ها مورد استفاده قرار می گیرد برای ازهم پاشیدن مقاومتها و دفاعها از طریق استفاده از تکنیکهای فیزیکی، روانی، واجتماعی می باشد. محرومیت از خواب، سیگارکشیدن، و محرکهای ویژه محیطی، مانند موسیقی و کنترل نور از مواردی است که برای بوجود آوردن اوج تجربه و بالا بردن آگاهی به کارگرفته می شود.

اسلاید 142: جوانب روانی و عاطفی درماناین گروهها نیازمند تسهیل گرانی هستند که کاملاً آموزش دیده باشند و آمادگی این امر را داشته باشند که با عواطف عمیقی که ممکن است تخلیه گردد رسیدگی و اقدام نمایند. قبل از اینکه ماراتن آغاز گردد، ضروری است یک توضیح ابتدایی در مورد اصول ، انتظارات و چارچوب های فوق به شرکت کنندگان ارائه گردد.

اسلاید 143: جوانب روانی و عاطفی درمانگروه های ویژه:فرزندان الکلیها:این گروه برای 8-12 جلسه برنامه ریزی شده است ، و هرهفته برای حداقل 90 دقیقه یکدیگر را ملاقات می نمایند. تمامی ارجاعات به گروه در نتیجه ارزیابی کامل و بخشی از برنامه درمانی می باشد.گروه های آگاهی جنسی :هدف ازاین گروه حمایتی/ متمرکز کمک به درمانجویان برای تعریف مسائل ویژه جنسی و نیازهای آنان در درمان سوء مصرف مواد می باشد. نقش های مردان/زنان در خانواده ها و گروه ها، انتظارات اجتماع، وتاثیر خانواده بر روی هویت جنسی و سوء مصرف مواد مورد بحث قرار می گیرد.

اسلاید 144: جوانب روانی و عاطفی درمانگروه حمایتی HIV :در خصوص ترسها و دلواپسی های مربوط به داشتن یک زندگی عادی مسائل خود را بیان می نمایند. گروه های آسیب زنان و مردان ( گروه های بهره کشی):ارتباط بین آسیب و سوء مصرف مواد در این گروه ها بیان می گردد. در درون TC ، مقیمان بسیاری وجود دارد که در زمان رشد در خانواده هاشان شدیداً مورد آسیب قرار گرفته اند.این افراد معمولاً مشکلاتی برای ماندن در درمان دارد بنابراین نیاز به کمک اضافی گروه ویژه دارند.

اسلاید 145: جوانب روانی و عاطفی درماناین گروه های ویژه جنسی به افراد کمک می نماید یک مکان امن را برای شناسایی و بیان احساسات شان را بیابند. مدیتیشن و تصویر سازی هدایت شده برای کمک به این افراد در فرایند بهبودی به کار گرفته می شود. گروه کنترل خشم:احساسی که اغلب سوء مصرف کنندگان مواد و الکلیها در زمان قطع مواد و الکل نشان می دهند خشم می باشد. در درون محیط درمان ابزارهایی وجود دارد که به افراد کمک می نماید که خشم خود را کنترل نمایند، با این وجود خشم اغلب می تواند از کنترل خارج گردد.

اسلاید 146: جوانب روانی و عاطفی درماناین گروه از ایفای نقش، سایکو دراما، و تصویرسازی هدایت شده برای کمک و حمایت در بیان احساسات و بدست آوردن این بینش که چطورخشم می تواند نامناسب باشد، استفاده می کند. گروه فقدان و داغدیدگی :این گروه تلاش می نماید به افراد در درک فرایند و مراحل سوگ و از سوی دیگر در پذیرش فقدان شخص محبوب فرد ،کمک نماید.

اسلاید 147: جوانب روانی و عاطفی درمانپیشگیری از عود:این گروه اغلب به شکل مجموعه سمینارهایی می باشد که مقیمان می توانند با اطلاعات پایه ای درباره عود و تکنیکهای پیشگیری از عود آشنا گردند. به مقیمان کمک می گردد در طول تمرین های مختلف عوامل خطرهای فردی و محرکهای که می تواند آنها را به عود سوق دهد شناسایی نمایند. مقیمان همچنین تکنیکهای ویژه ای را مربوط به جلوگیری یا کنترل عود می آموزند.

اسلاید 148: ابزارهای عقلانی و معنوی در TC

اسلاید 149: ابزارهای عقلانی و معنوی در TCاهمیت بعد معنوی در بهبودی بطور قاطعی محرز و مشخص شده است. از آغاز برنامه های دوازده قدمی ، نقش جنبش معنویت نه تنها در بهبودی بلکه در گستره بزرگی از مردم طرفداران زیادی را پیدا نموده است. درمان نه تنها به افراد کمک می نماید تا رفتار هایشان را تغییر دهند، و مسائل عاطفی و روانی و ترسها را آشکار نمایند، بلکه یک مکانی را برای التیام و شفای روح نیز فراهم می نماید. از طرفی دیگر مولفه های درمان عقلانی بر خصوصیات مهم انسانی مانند توانایی و اشتیاق، دانستن متکی می باشند.

اسلاید 150: ابزارهای عقلانی و معنوی در TCدر جوانب عقلانی این فرایند، تمرکز بر آگاهی، ایده ها، توانایی حل مسئله و البته توانایی تصمیم درست گرفتن می باشد. رشد مهارت شناختی مستلزم این است که یک فرد بتواند خود را ، دیگران را، و موقعیتش را به طور دقیق بیازماید. دفاعهای که به طور مشخص ادراک فرد را می پوشانند می بایست قبل از اینکه بینش بتواند رشد نماید زدوده شود. هنگامیکه قضاوت، بهبود می یابد در نتیجه فرد قادر می گردد تاثیر عملکرد خود را ببیند.

اسلاید 151: ابزارهای عقلانی و معنوی در TCقدرت حل مسئله و تصمیم گیری درست همچنین می تواند به طور مرتب در این فرایند رشد نماید.

اسلاید 152: ابزارهای عقلانی و معنوی در TC سمینار: سمینارها ، مانند سایر فعالیتهای اجتماع، به اجتماع کمک می نمایند. آنها ارزش آموزشی و بالینی دارند.بواسطه ضعف های تحصیلی و مشکلات یادگیری که بسیاری از مقیمان تجربه می کنند، سمینار یک روشی برای کاهش این تجربه می باشد،و از طریق افزایش توانایی فرد در گوش دادن ، صحبت کردن و توجه نمودن این امر صورت می پذیرد.

اسلاید 153: ابزارهای عقلانی و معنوی در TCاهداف سمینار :1) فرا گرفتن تفکر2) به تاخیر انداختن تکانه ها کلامی3) تفکر در عالم و نقش ما در توسعه مفهوم خود4) شکوفا نمودن اجتماع، معنویت، و مهارتهای عقلانی خود5) کشف پتانسیل های معنوی سمینار تحرک عقلانی را فراهم می نماید،و درگیری فرد را در برنامه می طلبد، و نهایتاً اینکه وسیله ای را برای یکپارچگی اجتماعی عرضه می نماید.

اسلاید 154: ابزارهای عقلانی و معنوی در TCانتخاب موضوع ، براساس ملاحظات درمانی صورت می گیرد. موضوعات سمینارها به مقیمان کمک می نماید تا فرایند TC را بفهمند و فرصتهایی را برای چالش ایده ها بدون اینکه از بیان خود بترسند فراهم نماید.انواع مختلفی از سمینارها وجود دارد به عنوان مثال بحث و گفتگو، که یک شکل بازی است و اجازه می دهد که تمامی مقیمان شرکت نمایند، گفتگو و بحث درباره داده ها و اطلاعات، که برای دادن اطلاعات خاصی طراحی شده است، و بازیها، که برای فراخواندن افکار ، تصورات و خلاقیت ساختاربندی و طراحی شده است.

اسلاید 155: ابزارهای عقلانی و معنوی در TCآموزش: آموزش یکی از مولفه های مهم دردرمان وتوانبخشی می باشد.در طراحی خدمات آموزشی برای مقیمان TC ، مدرسین می بایست از مشکلات معمول یادگیری وابستگان به مواد آگاه باشند که ممکن است با سایر مشکلات آنان همراه باشد. فعالیتهای کلاس آموزشی بایستی بخشی از ساختار اجتماع درمانی باشد.

اسلاید 156: معنویت در اجتماع درمانی بحث معنویت در رسوم و سبک زندگی امروزه اجتماع درمانی، بعنوان یک روش درمان برای اعتیاد می باشد. در ابتدا، قابل ذکر است که معنویت در TC به طور طبیعی رشد و نمو نموده به جای اینکه طراحی گردد. و پاسخی است برای میل درونی فرد وابسته به مواد به سوی بهبودی با هدف یافتن اعتقاد و ایمان بیشتر که موجب گردد به باور جدیدی دست یابد تا بتواند در یک زندگی مثبت به آن تکیه نماید.

اسلاید 157: معنویت در اجتماع درمانیدر بازبینی زندگی گذشته که اکثر وابستگان به مواد داشته اند، براحتی مواردی را می توان یافت که آنها زندگی سراسر بیهوده و پوچی داشته اند، و خود را وقف خواسته های خودخواهانه ای که از کنترل خارج شده بود می نمودند. در کاستن ازاحساسات گناه و شرم که به طور عادی با سبک زندگی وابستگان به مواد همراه است ، وی در انکار کامل از واقعیت بی پناهی خود و دنباله روی های بیهوده زندگی می باشد.

اسلاید 158: معنویت در اجتماع درمانیفلسفه TCI am here because there is no refuge, finally, from myself... Until I confront myself in the eyes and hearts of others, I am running. Until I suffer them to share my secrets, I have no safety from them. Afraid to be known, I can know neither myself nor any other; I will be alone. Where else but in our common ground, can I find such a mirror? Here, together, I can at least appear clearly to myself, not as the giant of my dreams, nor the dwarf of my fears. But as a person, part of the whole, with my share in its purpose. In this ground, I can take root and grow. Not alone anymore, as in death, but alive to myself and to others.

اسلاید 159: معنویت در اجتماع درمانیما در اینجا هستیم چون نهایتاً راه گریزی از خود وجود ندارد.در اینجا هستیم تا در چشم ها و قلب های دیگران با خود رویارو شویم و آنها را در تحمل اسرار دردناکی که ما را می آزارند با ما همراه شوند.می دانیم که اگر، از آشکار شدن خود بترسیم، نخواهیم توانست که خود یا دیگران را بشناسیم و تنها خواهیم ماند. چنین آینه ای را جزء در میان همانندهای خود کجا می توانیم یافت. نهایتاً در همین جاست که ما با هم خواهیم توانست خود را به روشنی دریابیم نه آنچنان بزرگ که در رویا هایمان آرزو می کنیم و نه آن چنان حقیر که در نگرانیهایمان اندیشیده ایم بلکه به عنوان یک فرد به صورت جزیی از یک کل، با شعور، و با هدف در این بستر ریشه خواهیم دواند و رشد خواهیم کرد اما دیگر تنها، هرگز، مثل مرده ها نه، زنده و پویا برای خود ودیگران.

اسلاید 160: معنویت در اجتماع درمانیدر اکثر اجتماع های درمانی در سراسر دنیا ما می توانیم مشابه این فلسفه را مشاهده نمائیم. این متن توسط ریچارد بوویاس نوشته شده است و تاکنون به 12 زبان ترجمه شده است، و در اجتماع های درمانی بسیاری در بخش های مختلف دنیا مطابقت داده شده است. بعلاوه، در طول روز و در طول نشست های بامدادی ، سمینارها ، و گروه های رویارویی فلسفه مورد بحث قرار می گیرد تا اینکه بخشی از شخصیت فرد گردد.

اسلاید 161: معنویت در اجتماع درمانی این شعر تعهد فرد وابسته به مواد را در بر می گیرد، و هرآنچه وی امید دارد با تلاشش در موقعیتهای ناخوشایند نائل آید. این یک بیان مجدد بزرگی و عظمت انسان بدون توجه به گناه های وی و ضعف هایش می باشد.

اسلاید 162: معنویت در اجتماع درمانی14 بخش معنویت TC :کاربرد مکرر آنان کمک می نماید که انگاره و سیستم باور مقیمان TC را تحت تاثیر خود قرار دهد. 14 بخش معنویت مجموعه ای از بیانات یا گفته ها از گستره فراوانی از منابع شرقی ، غربی ، روانشناسان، و زبان جهانی کوچه بازاری است که ساده و مستقیم می باشد.بخش های معنویت عبارتند از:غذا مجاني نيست

اسلاید 163: معنویت در اجتماع درمانیشما نمي توانيد چيزي را نگه داريد، مگر اينکه به کس ديگري هم ببخشيد. تنها تو مي تواني انجام دهي، ولي به تنهایی نمی توانی.عشق و توجه مسئولانه به ديگرانصداقت و راستگويي به محيط خود اعتماد کنيد فروتني بهترين در کيفيت

اسلاید 164: معنویت در اجتماع درمانیاز هر دستي بدهي از همان دست هم مي گيريهوشيار باش تا زنده بمانيبفهم تا اينکه فهميده بشوي رشد قبل از اينکه چيزي را در خواست کني طوري عمل کن انگار که جبران عملي درست است

اسلاید 165: معنویت در اجتماع درمانیسیستم اعتقادی اجتماع درمانی :باوربه اینکه نیکی در انسان ذاتی است باور به توانایی انسان برای بهتر نمودن خودباور به اینکه کمک به دیگری کمک به خود می باشد. باور به چیزی بزرگتر از خود شخص باور به ارزشهای انسانی

اسلاید 166: مهارتهای شغلی در TC

اسلاید 167: مهارتهای شغلی در TCبدون شک سوءمصرف کنندگان مواد مشکلات بسیاری در حفظ موفقیت آمیز تجارب کاری دارند. برخلاف سایر رویکردهای درمانی، TC به کار به عنوان یک بخش ضروری از فرایند درمان نگاه می نماید. سوابق افرادی که وارد برنامه درمانی می گردند تجارب کاری متغیر و متفاوتی را آشکار می نماید. افرادی که از نظر اجتماعی بی بهره می باشند اغلب مهارتهای شغلی کم ،عزت نفس پایین را نشان می دهند

اسلاید 168: مهارتهای شغلی در TCمقوله مهارتهای شغلی، رشد نگرشها، چطور آنها تغییر کرده اند، و مدل مورد استفاده برای آموزش مهارتها و مسئولیتها را بررسی می نماید. ساختار عملکردهای شغلی در این مدل درمانی، یک مکانیسمی را برای رشد فردی در دسته بندی نیروی کار برای اجتماع فراهم می نماید. عملکردهای شغلی تجارب یادگیری را ارائه می نماید و به مقیمان کمک می نماید خصوصیات روانی و اجتماعی را که مانع رشد فردی می گردد بهبود ببخشند.

اسلاید 169: کار و ویژگیهای مقیمانکار در TC ویژگیهای شخص مقیم و اختلال مصرف مواد را نشان می دهد. امکان دارد که این ویژگیها نتیجه سالها مصرف مواد یا نمایانگر صفات شخصیتی پیش از اختلال باشد. این ویژگیها را می توان در پنج مقوله مربوط به هم طبقه بندی کرد: عادات شخصیوقت شناسی، لباس پوشیدن، توجه و حضور به موقع

اسلاید 170: کار و ویژگیهای مقیمانمدیریت بر زمان و کارهای روزمرههدف گزینی (تعیین اهداف)عادات کاری مسئولیت پذیری، صداقت و پاسخگوییمهارتهای حل مساله ضعیففریبکاری و استثمار افراد و نظامهاروابط کاری طغیان گری، مشکل با مراجع قدرت

اسلاید 171: کار و ویژگیهای مقیمانمشارکت و رقابت با همکارانگرفتن و دادن نظارت، تشویق و انتقادمهارتهای بین فردی و ارتباطیابراز وجود، پرخاشگری و یا حالت انفعالی داشتنخود راهبریتحمل برای سازش و مقابله با نارضایتی و انتقاد از سوی زیردستان وجود ندارد.تحمل برای ناکامی، به تاخیر انداختن ارضاء و پاداشهای فوری.مقابله با تنیدگی و خواسته های مربوط به کار: ارتقاء افت و تغییرات افقی.

اسلاید 172: کار و ویژگیهای مقیمانارزشهای کارییادگیری اصول اخلاقی کاریادگیری خود اتکائی، برتری، غرور و مهارت داشتن در عملکرد.تعهد کاری: تلاش فوق العاده کردن

اسلاید 173: مرحله سیستم و عملکردهای شغلی ورود:0-4 ماه تکالیف ساده و راحت برای به انجام رساندن آن و تجربه نمودن موفقیت ارائه می گردد.وظایفی ارائه می گردد که حاکی از موقعیت در اجتماع و سلسله مراتب می باشدتکالیفی که فرد را به عنوان یکی از اعضای گروه نشان دهد.درسی که موجب همکاری و همیاری وی در اجتماع گردد.کمک در آموزش انتظارات اجتماع به سایر افراد

اسلاید 174: مرحله سیستم و عملکردهای شغلیهسته اصلی درمان:2-6همانطور که یک مقیم بسوی هسته ابتدایی درمان حرکت می نماید، تکالیف آهسته و آهسته مشکل تر و پیچیده تر می گردد. تکالیف در این دوره منعکس کننده مسئولیت و رهبری بیشتری می باشد. نظارت کمتری از تکالیف وجود دارد و مقیمان بیشتر نقش مربی دارند تا یک تازه وارد.

اسلاید 175: مرحله سیستم و عملکردهای شغلیدوره پیگیری:12-18ماهدر طول دوره پیگیری، انتظار می رود ابتکار و جوابگویی افراد کاملاً رشد کرده باشد. طرح ها ونقشه ها توسط خود فرد طراحی گردد و انجام کارها با حداقل نظارت صورت پذیرد. مقیم کاری را در بیرون اجتماع درمانی بدست آورده باشد، درون اجتماع، نیز مقیم بالاترین نقشهای رهبری و رفتاری مورد انتظار را برای مقیمان سطح پایین تر ایفا می نماید.

اسلاید 176: ابزارهای شغلی ساختار خانه(گروه های کاری) خانه داری (نظافت)/گروه جهت یابی زمانیکه مقیمان ابتدا برای درمان به مرکز می آیند آنها به گروه خانه داری ارجاع می گردند. این گروه مسئول نظافت محلهای معمول مرکز مانند اتاق های نشیمن، اتاق ناهار خوری و حمام و دستشویی می باشند.آنها همچنین در گروه ها و جلسات مربوط به اعضای تازه وارد حضور می یابند، که به موضوعات مختلفی از قبیل فلسفه TC ، بخش های معنویت، قوانین و اصول پرداخته می شود.

اسلاید 177: ابزارهای شغلیگروه آشپزخانه این گروه مسئول نگهداری از آشپز خانه می باشد، آنها تمامی وعده های غذایی درطول هفته را آماده می نماینددفتر کار(گروه Business ) این گروه مسئول به روز کردن امور اداری خانه مانند برگه جمعیت خانه، ساختار گروه های کاری، گروه ایستا، شغل های جدید، تمامی فرمهای خالی می باشد. آنها همچنین می بایست برگه ارزیابی شخصی ، برنامه سمینارها و موضوع پند را تهیه و چاپ نمایند.

اسلاید 178: ابزارهای شغلیگروه Expeditor (انتظامات)این گروه مسئول سرکشی روزانه عملکرد خانه می باشد. Expeditor معروف به چشمها و گوشهای محیط می باشند. آنها مسئول چک کردن مقیمان در خصوص کارها که می بایست انجام دهند و جاهائیکه در طول روز می بایست باشند می باشند. آنها مقیمان را مواجهه و مورد چالش قرار می دهند که در درمان چه کاری را انجام دهند و چطور در خانه خود را پیش می برند.

اسلاید 179: ابزارهای شغلیاین سمت معمولاً پس از 2 تا 4 ماه از درمان بدست می آید و زمانی این سمت به آنها داده می شود که مسئولیت پذیری در خانه را از خود نشان دهند . گروه باغبانی و نگهداری این گروه مسئول تعمیر و نگهداری محوطه و محیط فیزیکی مرکز می باشد. آنها تمامی تعمیرات و نگهداری ها را انجام می دهند.گروه عملیاتی

اسلاید 180: ابزارهای شغلیاین گروه مسئول ایاب و ذهاب مقیمان می باشد. آنها تمامی سفرهای مربوط به امور پزشکی ، دادگاهی و مقیمان و هم چنین سفرهای مختلف دیگر را هماهنگ می نمایند. مسئولیت اصلی این گروه تنظیم برنامه سفرها و انتخاب رانندگان می باشد.گروه رختشویخانهاین گروه امور مربوط به رختشویخانه را انجام می دهند

اسلاید 181: ابزارهای شغلینشست گروه های کاری هر روز پس از نشست بامدادی هر گروه کاری ، نشست گروهی به جز روزهای پنج شنبه و جمعه دارد.این نشست در زمینه برنامه روزانه و وظایف شغلی اعضا می باشد و معمولاً اعضا درباره احساس روزانه خودشان صحبت می نمایند.نشست گروه کاری یک راهی برای صحبت کردن درباره مسئولیتهای گروه کاری در خانه می باشد.

اسلاید 182: ابزارهای شغلیارزشیابی شغلی و تغییرات موقعیت شغلی به عنوان یک سیستم پاداش برای رفتار مثبت مورد ملاحظه قرار می گیرد. تغییرات و ارتقاء شغلی بر پایه زیر اجرا می گردد:طبق درخواست هر فرد، به سلسله مراتب بالاتر به سرپرست گروه کاری مربوطه برای رسیدگی تقدیم می گردد. در صورتیکه ضروری به نظر برسد توسط سلسله مراتب بالاتر پیشنهاد می گردد.

اسلاید 183: ابزارهای شغلیدر زیر برخی از مواردی از توان گذاری در اجتماع که در تغییر شغل مورد ملاحظه قرار می گیرد اشاره شده است:مواجهه هانسبت به همتایان مسئول بودنخود را Book نمودنشرکت فعال در سمینارها و نشست ها باز بودن وسهیم بودن در امور مختلف، توانایی و مهارتهایی که از عملکرد شغلی قبلی و پیشرفت درمانی بدست آورده است.مدت زمانی که سمت قبلی را سپری نموده است.

اسلاید 184: ابزارهای شغلیسمت های شغلیکارکنان عادی(عمومی)Expeditorسرپرست گروه های کاری Chief Expeditor هماهنگ کننده ارشد/مربی

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید