کسب و کارمنابع انسانی و مشاغلمهارت‌های شخصی

دستورالعمل كارگروه های پژوهشی

صفحه 1:

صفحه 2:
باسمه تعالی شماره داخلی :۱۷۳۵/۱۰۵۲۷۵/۶۶۰ تاریخ :۱۳۹۵/۱۰/۲۰ به:مدیر محترم آموزشگاه ابتدایی/متوسطه دوره اول ودوم/هنرستان/ٍکارشناسی/واحدهای تابعه موضوع : دستورالعمل کارگروه های پژوهشی سال 4990 پس از حمد الهی و درود و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و با احترام » عطف به نامه شماره 09/960 200/9699 - 4996/40/45 اداره کل » به پیوست دستورالعمل کارگروه های پژوهشی ( دبیرخانه های پژوهش های معلم محور ) سال 6906 ارسال می گردد. مقتضی است ضمن اطلاع رسانی به همکاران محترم زمینه مشارکت حداکثری همکاران فراهم گردد. نکات قابل توجه : 0- با توجه به نیاز همکاران آموزشی به تهیه گزارش های تخصصی ۰ دستورالعمل پیوست در جلسه شورای دبیران طرح و همکاران پژوهشگر جهت شرکت در کارگروه های پژوهشی ترغیب شوند.

صفحه 3:
همکاران می توانند در چند فراخوان از 2" کارگروه اثر ارائه کنند . | همکاران فعال و برگزیده در کارگروه ها به تفكيك دبیرخانه ها مورد تقدیر مدیریت قرار خواهند گرفت .آثار برگزیده به دبیرخانه های استانی ارسال مى كردد. © طرح اقدام بزوهى كشورى بوده و به منزله اعلام بيستمين برنامه معلم پژو هنده است . مشارکت همه مدارس در کارگروه اقدام يزوهى الزامی است . “6- هنكام تهیه گزارش و اثر » دقت در فرم داوری که پیوست هر فراخوان می باشد مورد تاکید است . © کلیه آثار فراخوان ها طبق جدول زمانبندی به دبیرخانه منطقه » مستقر در مرکز تحقیقات معلمان شهرضا ارسال گردد.( روی جلد آثار» نام فراخوان » اطلاعات کامل افراد گروه و شماره تماس درج شود

صفحه 4:
دستور العمل فراخوان های پژوهشی کارگروههای پژوهش های معلم محور سال تحصیلی 66-28 کارگروه اقدام پژوهی کارگروه درس پژوهی کارگروه تجربه نگاری پژوهشی

صفحه 5:
يدون يزوقش و مطالعه تصميمكيرى تكنيم کارگروه تدریس پژوهش محور کارگروه تیمز و پرلز کارگروه تفکر و سواد رسانه ای کارگروه خلاقیت و يرورش ايده

صفحه 6:
دبیرخانه تیمز و پرلز در ادامه فعالیتهای خود و درراستای این طرح در نظردارد به مجموعه ای از برنامه های هدفمند در جهت ار تقاء‌سطح علمی دانش آموزان مطابق اهداف این طرح بپردازد. اهداف: کمک به بهبود فرایند یاددهی - یادگیری شناسایی نقاط قوت و ضعف آموزش آشنایی معلمان با محتوا و نمونه سوالات ارزشیابی مطالعات تیمز و پرلز تلاش جهت ارتقای کیفیت عملکرد تحصیلی دانش آموزان مخاطبین طرح: همکاران دوره ابتدایی و متوسطه اول

صفحه 7:
عناوین فراخوان »تدوین محتوا در پایه های مورد نظر مطابق با اهداف تیمز و پرلز هاجرای طرح کتابخانه‌ی کلاسی (برگرفته از کتاب ازوپ درکلاس درس) و ارائه نتیجه و ارزیابی بررسی عوامل موفقیت در کشورها در اين آزمون و ارائه راهکارهای عملی در قالب مقاله “6-تحليل محتوای کتب ریاضی» علوم» زبان آموزی و در دوره ابتدائی ومتوسطه اول از نظر میزان اهمیت به مولفه های تیمز و پرلز

صفحه 8:
عناوین فرآخوان کارگروه تفکر و سواد رسانه ای " معلمان تمام پایه ها(دورره های تحصیلی ) می ثوانند گزارش طرح های تفکر و سواد رسانه ای را در چهار بخش به صورت ذیل اقدام نمایند: ))تحليل محتوای کتب درسی تفکر و پژوهش پایه ششم - تفکر وسبک زندگی پایه هفتم - تفکر و سبک زندگی و مطالعات اجتماعی هشتم - زبان انگلیسی پایه نهم - تفکر وسواد رسانه ای پایه دهم.

صفحه 9:
۲)بررسی و تحلیل انتقادی و ارزیابی رسانه ها در بافت اجتماعی, مدرسه , كلاس درس و ارائه راهکارهای علمی در قالب مقاله ۳ بررسی نقش سواد رسانه ای در توسعه مدرسه و افزايش سطح تفکر و سواد رسانه ای معلمان ودانش آموزان در قالب مقاله ۴) تدوین محتوا در پابه های مورد نظر با توجه به اهداف تفکر و سواد رسانه ای به اطلاع می رساند آموزش ‎Of gu»‏ رسانه ای» در برنامه درسی "تفکر و پژوهش پایه شم ", "تفکر و سبک زندکی پایه هفتم "" تفکر و سبک زندکی و مطالعات اجتماعی پایه هتم "و در نامه درس "زبان انگلیسی پایه نیم " برگزار می گردد. همچنین به طور تخصصی در برنامه درسی " تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم" تدریس می گردد.

صفحه 10:
"reams

صفحه 11:
مخاطبین این طرح کلیه کارکنان رسمی و غير رسمى آموزش وپرورش در همه سمت ها و قسمت های مختلف است لذا تجربیات مورد نظر شامل تمام موارد ذیل مى باشد : تجربه های فردی در محور آموزش در سطح کلاس تجربه های فردی در محور پرورش ومشاوره در سطح مدرسه تجربه های آموزشگاهی با محور آموزشی »پرورشی ومشاوره ای و مدیریتی تجربه های سازمانی با محورکیفیت بخشی آموزشی پرورشی

صفحه 12:
به منظور طراحی و استقرار فرآیند مدیریت دانش در سازمان ها رویکردهای مختلفی وجود دارد. یکی از رویکردهای بسیار مهم مدیریت دانث اری از سازمان های " می باشد. [ دمه ۱۹۸۰ ابتدا در سازمان های نظامی به کار گرفته شد راز ال ۱۹9۰در س رال های درل و شرعت های تساری #1عنوان یکی از رویکردهای موفق مدیریت دانش برای مستند سازی و ‎Vols‏ تجارب کارکنان و مدیران ان سازمان توجهی ‎ils ey‏ حاصل از تجارب موفق و موق کارکنان و مدیرا رد استفاده قرار گیرند می توانند بر رد سازمانی تن ‎ ‏سازمان های زیادی نظام تجارب آموخته را با هدف افزایش رضایت شغلی . بهروری كينيت اجر كرد انل

صفحه 13:
پژوهشگری است (متفکر روشمند تنها مفسر نیست ) که بارعایت وحفظ امانت داری لازم وسبک نگارش کاملا رثالیستی وواقع گرایانه سعی می کندچگونگی ظهوریک مساله ویاشناسایی یک ظرفیت وابعاد آن رابه طوردقیق باذکراطلاعات وآماروارقام لازم به طورتشریحی مستند کند؛سپس مشخص سازد چگونه بامساله مذکوربرخوردشده است ۷ تجربه نگار به عنوان راوی (ذکر تجربه ای که برای فرد رخ داده با ذکر دقیق جزئیات .به طور امانتداری 7 تجربه نگار به عنوان سوم شخص مفرد ۱ (گزارشگری از آن چه دیده یا شنیده شده با اطلاعات به دست آورده ) ” تجربه نكاران به عنوان اول شخص جمع (تجربه مدون خود گروه با تجربه دیگری توسط یک تیم مدون می گردد به سبب پیچیدگی و مشارکت افراد گوناگون )

صفحه 14:
تجربه واثعی عبارتست از فرآیند مواجهه و شناخت مساله. اتخاذ تصمیم و اقدام در جهت اجرای آن در جریان حل یک مساله یا مشکل جدید. پس منظور از تجربه در ی تجارب عمومی افراد به ویژه تجارب خاص شغلی است که در طول زندگی کسب می شوه . در مورد تجارب عمومی شواهد نشان می دهد که حتی تجارب برنامه ریزی نشده افراد با مشکلات و حل آنها ربسک پذیری و نحوه سازمان بخشیدن به افکارشان تاثبرات عمیقی بر جای می گذارند. ‎A 1 ۱‏ ری توصیفی است از یک موقعیت واقعی شامل یک تصمیم ,چالش . فرصت مساله. با یک موضوع خاص که فرد باافرادی در یک سازمان بازآن مواجه هستند

صفحه 15:
درروش نگاه بعد از عمل . تجربه نویسی یک توصیفی است از یک موقعیت واقعی شامل یک تصمیم و آثار آن در مواجهه با یک مساله. فرصت و با یک موضوع خاص فرد يا افرادی در یک سازمان با آن مواجه هستند . هدف در این روش مستندسازی تجربه زیسته واجتماعی سازی دانش نهفته در آن تجارب مورد نظر این روش : ۱- عمومیت شغلی تجارب ۳- تکرار پذیری تجارب ۳- نتیجه مدار بودن یک تجربه ۶- علمی بودن تجارب ۵- قابلیت پیش بینی کسب تجارب "- بدیع و خلاق تجارب ۷-قابلیت تفکیک عوامل ظهور (متغیرهای مشخص )

صفحه 16:
* متنی منسجم همراه با شرح وقایع باذکرجزئیات لازم ومرتبط * سندی تدوین شده جهت توصیف ویاتبیین دلایلچرایی وچگونگی ظهوریک مساله ونتایج حاصل ازبرخوردبآن‌به منظوردستیابی به آموزه هاییازتجربه کشف(شناسایی)

صفحه 17:
مشخصات سند تجربه علمی ‎-١‏ شفاف بودن هدف ‏۲- جذب خواننده از اول مت ‎ ‏۳ بالا بودن فرصت پادگبری ‏۴- داشتن ساختار مناسب موجز و روشن ‎ ‏۵- مشخص بو کاربرد ‎ ‏۶- داشتن جزئیات رفتارها و تصمیمات همراه استطرْ خط کلی د ۷- رئال بودن (حتى در جداول و نمودارها و مستندات ) ۸- فاقد تضاونهای هنجاری و ارزشی مگر در نتیجه گیری ‎ping ‎ ‏سک ترتع ‎ ‏ند ‎

صفحه 18:
مفهوم مستندسازی: مستندسازی یعنی ثبت (مکتوب نمودن)؛ گردآوری, تنظیم و تدوین, دسته بندی و نگاهداری اطلاعات؛ مناهیمی که خود از فعالیت هدفمند, دقیق و منظم حکایت دارد. فرابند مستند سازی فرابندی است که در آن بازخوانی, یادآوری, ثبت, تدوین و تکمیل دقیق و سنجيده تجربه انجام وبر اساس رویدادهای متعادل ‎OF‏ را دریک قالب زمانی و مکانی نسبتاً روشن, توصیف و تحلیل می نماید. فرایند تجربه نگاری توسط تجربه نگار .به تدوین «سندتجربه »ختم می شود .

صفحه 19:
- ساختار خطی- تحلیلی : طرح موضوع -تبیین روشها.-بیان دستاوردها - تجزیه و تحلیل - نتایج و کاربرد - ساختار مقایسه ای : ۱- بیان موضوعاتی کهرّای دو یا چند بارتکرار شده ومقایسه آن با هم ۲- هدف تکرار درجه یا میزان تناسب واقعیت ها با الگوهای نظری بیان شده ۳- تعیین اين نکته که کدام ننوری می تواند به بهترين نحو بیانگر رخداد است و ۴ پاسخ استلاهای مخالف ی تایید استدلال موافق ساختار اتب تاریخی ‎-١‏ تنظيم سند تجربه بر اساس زمان رویدادهاو ریب ترتیب تاربخی ‏۲- روش داستان گویی رنال (واقع نگر ) همرا با نتایج کلی و ارانه پیشنهاد ساختار مبتنی بر ارایه تنوری بیان موضوع بر اساس تنوری خاص

صفحه 20:
‎١‏ ساختارخطلي ستحليلي ‎Gland faster‏ ۲ -حماختارمتب تاريخي ‏۴ ساختارميتتيبررئه ي تثوري ‎ ‏۵ ساختارمعکوس ۶ حماختاربدون ترتیب. ۷ -ماختارپایان تامه اي دارای کلیه مراحل یک تحقیق آکادمیک ‏داستاني ‏۸ وايتي ‏خاطره ای (بان حسی - عاطفه ای ) عباوت بان پيشينيآمزه ها ‏ا 2 ‎١‏ -بيان جيراه با كزاره حاى تمثيلى و تجربه لى(نتايج ب بايدها ونيابيها ويا جملات شرطى ‏۱-بیان کاملا تمثيلي -استعاره اي ۲ بیان کاربردی و عملكردي_(امکان استنباط ضعیق) ‎

صفحه 21:
جایگاه تئوری ها در متن تجربه اصولا سند تجربه جای بحث و کنکاش تلوری ها نیست. اين دقيقا يكى از نقاط افتراق تجربه نگاری پژوهشی با مقاله علمی است. اما گاهی تجربه ما بر اساس يكك مدل علمی شکل می گیرد که در اين صورت مى توان در همان ابتدای تجربه و مثلا در بخش تصمیم گیری به آن اشاره نمود. همچنین می توان در بخش تحلیل نتایج نیز در صورت لزوم اشاره ای به تئوری ها نمود. در هر حال باید توجه داشت که تثوری ها در متن تجربه بايد سهم بسيار اند کی داشته باشند و نباید آنقدر به آنها بپردازيم که تجربه ما را تحت الشعاع قرار دهند.

صفحه 22:
قالب های ارایه مستندات: استندات درقالب هلاق مكحتوب» صوتق تصوبري ضوتي > عوهت 2 رنب زیر قابل ارایه مى باشد: مستندات مکتوب: کتاب. كزارش#امزارش هاى ادوارى كاركاهى: گزارش های مطالعاتی: دستورالعمل هاء صور تجلسات. قرم هاء مکاتبات, جزوات و کتاب های آموزشی, مکتوب تبلیغات: مقالات: بيانيه هاء فرم هاء اطلاعيه ها. مستندات صوتى: برناهه هاى راديويىء “تزارش هاى خبرى راد يوب تبايغات و اطلاع رسانى كوقادء ‎AE strc ye‏ ‎Ko pads pod Saree‏ و اسلاید. آلبوم های رایانه ای ‏مستندات صوتی -تصویری: فیلم» فیلم‌های گزارشی ادواری, فیلم‌های گزارشی خاص, فیلم‌های آموزشی. فیلم های تبلیغاتی؛ تصاویر متح رت (انیمیشن). ‏بریده جراید شامل: اخبار. کزارشات. مصاحبه ها و... مندرج درمطبوعات کثیرالاتتشار, تشریات داخلی, نشریات تخصصی.

صفحه 23:
۱. بیان احکام ‎IS‏ 2 اك دات تجربه نگار

صفحه 24:
سند تجریه باید دارای اين بخش ها باشد : فونت مورد نظر 221 8 14 Ad ‎Ss‏ مقدمه ‏. بیان مسئله پژوهش وضرورت آن ‏. توصیف وضعیت موجود و ارتباط آن با مسئله پژوهش ‏6 فرایند اجرا ‏0 نتيجه گيري ‏م پشنهدات ‏6 منابع و ماخذ: (مانند نمونه) ‏سیف علی اکبر(9»260)روانشناسی تربیتی ءتهران »انتشارات پیام نور

صفحه 25:
منابع : در این بخش لازم است ماخذ برخحی مطالب را که در متن تجربه مورد اشاره قرار گرفته است ذکر نماییم. این کار برای آن است که پشتوانه هایی برای آنچه گفته شده ارایه نماييم و هم اينکه دیگران بتوانند با مراجعه به مدارک اشاره شده. اطلاعات بیشتری را درباره تجربه کسب نمایند. لازم نیست که مانند مقالات علمی در این قسمت کتب و مقالات رابه عنوان مرج معرفی نماییم. بلکه بسیاری گزارشات درون سازمانی نیز می تواند بعنوان مواخذ اصلی ما مورد توجه قرار گیرد. پیوست ها(در صورت لزوم): می توان اطلاعات کامل تری شامل برخی جداول: نمودارها و ...را که ضرورت آنها درحدی نبوده که در متن اصلی تجربه آورده شود و یا ممکن بوده آوردن آنها در متن مقاله؛ اصل تجربه را تحت الشعاع قرار دهد در بخش پیوست ها آورد. در آوردن پیوست ها نیز باید درجه اهمیت مطالب و کمک به انتقال بهتر تجربه را مد نظر داشت..

صفحه 26:
- خواندن چند باره متن نوشته شده - نظر خواهی از دوستان با قرار دادن متن در اختبار آنان و درخواست نقد و بررسی نوشته - اصلاح و بازنگری -رعایت ملاحظات افرادی شر کت کننده در طرح که اطلاعات مربوط به دانش آموزان» والدین؛ مردم و افراد شرکت کننده در برنامه‌هایی گزارش می کنید همه باید محرمانه باشند و در صورت اجازه و تمایل آنان می‌تواند منتشر شود.

صفحه 27:
چند یادآوری و تذ کر مهم: برای اينکه تجربه خود را بهتر انتقال دهیم می توانیم در موارد لازم از عکس نمودار و جدول استفاده کنیم. در استفاده از این ابزارها باید میزان ضرورت و اثربخشی آن ها را در معرفی تجربه در نظر داشته باشیم. بیان تجربه باید از یک ترتیب و توالی مناسب برخوردار بوده و مخاطب را بصورت داستان گونه برای مطالعه ادامه تشویق نماید. در اتتخاب مطالب اين سوال را مطرح كنيد که: جقدر مى تواند به در كك بهتر تجربه كمكك كند؟ در واقع متن تجربه بايد جامع و مانع باشد يعنى هم تمام مطالب مورد نياز آورده شده باشد وهم اينكه از ذكر مطالب غیر ضرور خودداری کنیم. معمولا يكك سند تجربه مدیریتی بین ۱۰ تا ۱۶ صفحه است.

صفحه 28:
تجربه ای ارزش مستندسازی را دارد که حرف تازه ای برای گفتن داشته باشد و چیزی فراتر از دستورالعمل های معمولی که تمام سازمان ها انجام می دهند باشد. باید در متن تجربه با توجه به مخاطبانی که در نظر گرفته ایم حتی الامکان از آوردن واژه های خیلی تخصصی خودداری و متن ما انعطاف پذیری لازم را برای مخاطبان در رده های مختلف داشته باشد. موضوعات قدیمی را برای مستندسازی انتخاب نکنیم. باید از آوردن قضاوتهای شخصی در متن تجربه و بزرگ جلوه دادن کارهای انجام شده خودداری کنیم. پرداختن بیش از حد به حواشی و تکرار مکررات؛ سند تجربه ما را ملال آور می کند. بهتر است سند تجربه تدوین شده را چند نفر بخوانند و نقطه نظرات خود را ارایه دهند تا ايرادات احتمالى را رفع نماییم.

صفحه 29:
۷ تدوین تجرییات مدیریت, دکتر مهدی کیامهر, گروه پژوهشی صنعتی آران ۷ مدیربت دانش » ترجمه حسین رحمان سرشت , تهران : نشر ساپکو, ۷ مستند سازی تجارب, دكتر ابراهيم شيخ ۷ روش تحقیق مطالعه موردی, ترجمه دکتراعربی.دفتر نشرپژوهشهای فرهنگی ‎v‏ مستندسازی تجربیات مدیران؛ دکتر سعید جعفری مقدم. موسسه تحقیقات و ‎ ‏أموزش مد ‎Cay

صفحه 30:
2019 ۶0 2 ۸۳60( ۶ ‏متلا۳ صقن 2 8- 0 2و‎ 0 هميق همايق ‎Afi e Aza Bo Wa ZZ‏ 2 100 27 !0 كقوز غ: تداق /احفق ‎Kin‏ 6 فقا الاق ‎o |. | hk ۶‏ 5 5 تا گام ‎z wR lS‏ 7۳7 2 ۰10 ۸ 5001262 ‎te VAD | Zep 1‏ \ ‎Edam‏ تس ۸۵0 1 5۱2۱ ‎Zev ١0 ZBY|‏ 204/9 ‎e‏ 201 «0 500 2 <ع۸۶ ۰2:۶۵ ۸ ‎Zadydz0‏ 80

صفحه 31:
11 ABBA °AL BAG + vl] ‏قاط أت قاد‎ 218:3 [ ١| ‏اقبط مف‎ (Amd DAY Anh | ¥YAME mY AD 4] Ele Ave Aive ۴ ‏فطل‎ ۲۰۴ 00 i Aa] ‏ولاز‎ ۱4 1 2 ۱/2802 ‏اه‎ Agee ‏كاختدغر‎ ۱۱۰۵ oA 200 00 vh u200¥ ABP O Alf; AZAVAE Mec y\ZabAyY Eye Z-yA pd]

صفحه 32:
taut ‏أن أقتةة رن #امسرههاء‎ i om (Mind OAdvel AME ۱۱۶ Mine fig 11 #0 aby 217 ۷ AES (Mar BAZ ا نش ‎1A‏ لاد 217

صفحه 33:

صفحه 34:

صفحه 35:
6 9) tl —- 0 “هرش ‎cle 2°47.)‏ «2 3) ‏تن‎ S علطم هل وسلع على ممعمد وال معه‌که

51,000 تومان