صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
مقدمه .7%
سياست كذارى آموزشى يكى از نخستين فعاليت هاى سياست كذارى در خيطة اداره مور عمومی
'توسط دولت هاستء زيرا مبدأ جامعه يذيرى و تحرك اقراك جامعه به سوى ديكر سياست ها به شمار مى رود.
Ll اد و كرومها و سازمانهابي هستند كه مىتوافند شم اندا:
مأموردت یک بنگاه احتملعی تأشر بگذارند. همجنسن_دستاوردها و خروحیهای
استراتژیک بنگاه» روی آنها تأشر میگذارد. ضمناًمیتوانند در زصنهی عملکود
بنگاه انتظارها و ادعاهلیی داشته باشند و لین انتظارات را لبه وسبلهی اهرمها
مختلفی که در اختبار دارند] اعمال کنند.
نفع بودن در استراتق Nas sit ots
صفحه 4:
۲ از یکسو آموزش بسترساز توسعه است؛ از سوبی دیگر؛ توسعه لازمه تحول اساسی در نظام آموزشی است.
مسائل آموزشی بنابر ماهیت خود:
خاینگاهفهنکی؛ اجتماعی»سيسی و قتصادی دار
علاوه بر نها تحولات علمی؛ فناورانه» سباسی واقتصادی جهان خواه و ناخواه بر نظام آموزشی کشورها سابه می کستراند.
آموزش وپرورش بنا بر نقش و کار کرد آشکار و پنمان خود:
ميتوائد زمينه مناسبى را براى اجراى برنامه هاى كلان توسعه فراهيم تند
بنابراين تحول و توسعه در نظام آموزشى بستر مناسبى براى توسعه كلان كشور إيجاد مى كند.
صفحه 5:
انايد لقان نايتا
صفحه 6:
عوامل اقتصادی
یکی از عوامل بسيار مهم تأثير كذار در سياست كذارى نظام آموزشی» عوامل اقتصادی حاکم بر جامعه است.
امر آموزش و پرورش هزینه بردار بوده و نیاز به صرف بودجه و منابع مالی دارد.
one
SF lye
قالب هاى عوامل
صفحه 7:
عوامل اجتماعی
طبق نظر جامعه شناسان » امر آموزش و پرورش یک امر کاملاً اجتماعی است چون کار کرد و نتایج اجتماعی دارد و از طرفی
برخاسته از متن جامعه میاشد.
صفحه 8:
عوامل فرهنگی
عوامل فرهنكى به مجموعهاى از سنتهاء ارزشهاء هنجارهاء باورها » نكرشها و ببنشهاى جامعه اطلاق ميشود كه از نسلی
به نسل ديكر منتقل
ميكردد و آموزش و برورش در انتقال آنها به آبندكان نقش عمده اى دارد.
sos
ذاتی نیست بلکه اکتسابی است.
هویت و شناسنامه
ع يعنت |
| پرورش به افراد جامعه منتقل میشوند.
| لذا در سیاست های کلان به اینها اهمیت داده و
| در قالب کتاب های درسی به افراد جامعه منتقل
| مي شود.
eee ee”
صفحه 9:
عوامل سیاسی
اصولا نظام سياسى را بعنوان فراسيستم نظام آموزشى در فظر مى كيرند.
a)
به اين معنی که نظام آمیزشی در درون نظام سیاسی قرار گرفته و از آن کاملاتأثیر می پذیرد.
=
صفحه 10:
عوامل روانشناختی
امروزه روان شناسی به مدلهای مختلف در خدمت نظام آموزش و پرورش است.
کمک های روانشناسی به.
” روانشناسی رشد سیاست کذاری آموزشی
شاخه هاى مختلف 7 1 ۳
روانشناسی کودک و نوجوان 0 تجهب هي یردان ان ای روا
۳ روان شناسی تربیقی ....-- توجهبه مرا رد دنکن نم ای درس براماس مرح رد
توجه به مقع تحميلى i) ie ae achat موث يودن).. |
#دبس مى توان ادعا كرد كه: و و
بايستى در سياست كذارى آموزشى م>1ااااااا8ا008 ريب يي شر سه يي 1
از يافته ها و فنون و كرايش هاى روان شناختی استفاده كرد.
صفحه 11:
عوامل اعتفادی و آرمانی
یکی از اهداف عمده آموزش و پرورش؛ هدف اعتقادی و آرمانی است که بر مبنای این هدف ؛ ميخواهد يادكيرندكان را به مبدأ خاص
وصل کند.
اهداف اعتقادی بر حسب جهان ببنى و فلسفه حاكم بر جوامع مشخص می شود و در تمام جوامع شاهد این وجود اهداف و عوامل
اعتقادی به اشکال مختلف هستیم.
2 جهان بینی اسلامی که خودش یکی از منابع تعیین اهداف آموزش و پرورش محسوب
ميشود.
موارد مهم مربوط به _ 2 رسيدن به قرب الهى و كمال مطلوب
عوامل اعتقادی > Oi Sagas
۶ سیره و سنت پیامبران و امامان معصوم و در غیبت آنها ولایت فقیه
< بندگی خداوند و شکرگذاری از نعمتهای او
< رسیدگی و کمک به سایر افراد جامعه که ریشه در اعتقادات ما دارد.
صفحه 12:
اصول ناظر بر برنامه های درسی و تربیتی آموزش و پرورش ایران
این اصول به صورت هماهنگ و درهم تنیده ناظر بر
ساست گذاری» برنامه ریزی و مدبردت برنامه های درسی و توستی از سطح ملی تا سطح مدرسه است:
|.دین محوری ۷.توجه به تفاوت ها
۲.تقویت هویت علی ۸.تعادل
۳.اعتبار نقش یادگیرنده .يا دكيرى مادام العمر
؟.اعتبارنقش مرجعيت معلم ١٠.جلب مشاركت و تعامل
۵.اعتبار نقش پایه ای خانواده ١1.يكبارجكى و فراكيرى
#.جامعيت
۳-۹