پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

راهنمای استفاده از آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک پیش از اعمال جراحی

rahnamaye_estefade_az_anti_biotic_pro_filaktik_pish_az_amale_jarahi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “راهنمای استفاده از آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک پیش از اعمال جراحی”

راهنمای استفاده از آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک پیش از اعمال جراحی

اسلاید 1: راهنماي استفاده از آنتي بيوتيک پروفيلاکتيک پيش از اعمال جراحي

اسلاید 2: اصول مناسب پروفيلاكسي پيش از عمل بر مباني زير استوار است:ايجاد غلظت بافتي موثر پيش و حين عمل جراحي با تجويز يك دوز حدود 30 تا 45 دقيقه پيش از انسيزيون (در مرحله القاي بيهوشي)_ دوز موثر براساس وزن بيمار بطور مثال براي سفالوسپورينها:الف) وزن كمتر از 70 كيلو گرم: سفازولين1gr/IV ب) وزن بيش از 70 كيلوگرم: سفازولين 2gr/IV

اسلاید 3: _ مدت عمل جراحي:الف) كمتر از 3 ساعت يك تك دوزب) بيش از 3 ساعت يك دوز موثر اضافيج) در اعمال همراه با خونريزي سريع و مصرف مايعات بيشتر برحسب مورد ممكن است انديكاسيون مصرف آنتي بيوتيك پروفيلاكتيك مجدد پيدا كند._ حتي بهترين رژيم هاي پروفيلاكتيك نيز جايگزين تكنيك استاندارد و مناسب جراحي و مراقبتهاي پس از جراحي نمي شوداصول مناسب پروفيلاكسي پيش از عمل بر مباني زير استوار است:

اسلاید 4: بر اساس ضرورتاورژانسی برای نجات زندگی باید بلافاصله انجام شود مثل خونریزی شدید شکستگی جمجمه زخم گلوله سوختگی وسیع انسداد مثانه یا روده تراکئوستومیفوری به توجه سریع نیاز دارد در عرض 30-24 ساعت مثل عفونت کیسه صفرا سنگ کلیه و حالبضروری نیاز به جراحی در عرض چند هفته یا چند ماه مثل کاتاراکت هیپرپلازی پروستات اختلالات تیروئیدانتخابی جراحی در اولین فرصت مناسب عدم انجام سبب خطر حیاتی نمی شود مثل ترمیم بافت جوشگاه فتق ساده ترمیم واژن هموروئید برداشتن لوزهاختیاری تصمیم بر عهده بیمار مثل جراحی زیبایی

اسلاید 5: 2- بر اساس اهداف تشخیصی Diagnostic لاپاراتومی تجسسیدرمانی Curative اکسزیون تومور برداشتن آپاندیس ملتهبترمیمی Reparative ترمیم لب شکریتسکینی Palliative گاستروستومی قطه ریشه عصب وارد کردن بالون داخل رگزیبایی Cosmetic جراحی بینی

اسلاید 6: - بر اساس درجه خطر زاییماژور برداشتن کامل پستان ؛ کلیه ، کیسه صفرا قطع عضومینور کشیدن دندان بیوپسی کورتاژ برداشتن زگیل

اسلاید 7: پرستاری قبل،حین و بعد از بیهوشی و عملمرحله قبل از عمل جراحی :مرحله قبل از عمل جراحی از زمان تصمیم گیری برای انجام جراحی شروع می شود و با انتقال بیمار به تخت اتاق عمل پایان می پذیرد.فعالیت های پرستاری در این دوره شامل :بررسی کلی وضعیت بیمار قبل از روز جراحی از طریق انجام مصاحبه قبل از عمل که شامل : بررسی اطلاعات فیزیکی و روانی بیمار/تاریخچه بیهوشی قبلی و شناسایی آلرژیها یا مشکلات ژنتیک.اطمینان از انجام همه آزمایشات مورد نیازفراهم کردن سرویس مناسب مشاوره و ارائه اطلاعات و آموزش های لازم در مورد بهبود بعد از بیهوشی و مراقبت های بعد از عمل می باشد.

اسلاید 8: آمادگی برای جراحی بررسی عوامل بهداشتی مؤثر قبل از عمل :وضعیت تغذیه ای و مایعات بدناعتیاد به مواد مخدر و الکلوضعیت تنفسوضعیت قلبی-عروقیعملکرد کبد و کلیهعملکرد غدد درون ریزعملکرد سیستم ایمنیدرمان دارویی پیشینعوامل روانی اجتماعیاعتقادات مذهبی و فرهنگی

اسلاید 9: مراقبت های پرستاری قبل از عمل جراحیآموزش بیمار قبل از عمل جراحیشامل آموزش روش تنفس بعد از عمل و ورزش های اندام تحتانی به منظور جلوگیری از عوارض بعد از عمل است.آموزش به بیمار را باید از زمان پذیرش آغاز کرد .آموزش تنفس عمیق و تمرین های سرفه و اسپیرومتری تشویقیپرستار به بیمار آموزش می دهد که در وضعیت نشته بنشیند تا ریه ها تا حداکثر امکان منبسط شوند و نیز توضیح می دهد که چگونه دم عمیق و آهسته و بازدم آهسته را انجام دهد.در صورت انجام برش جراحی روی قفسه ی بیمار باید کف دو دست خود را روی برش قرار دهد تا حین سرفه حداقل فشار به آن وارد شود.

اسلاید 10: تحرک و حرکت فعال بدنهدف بهبود گردش خون ،جلوگیری از رکود خون در سیاهرگ ها و تبادل و مطلوب گاز در ریه است.پرستار به بیمار آموزش می دهد که به چه شکلی از پهلویی به پهلوی دیگر بغلتد.ورزش اندام ها شامل: خم و راست کردن مفاصل زانو و ران می باشد.آرنج و مفاصل شانه نیز در محدوده ی حرکتی خود ورزش داده شوند.حین ورزش باید امتداد اندام ها در جهت صحیح باشند.کنترل دردآموزش نحوه ی استفاده از ابزار بررسی درد به بیمار لازم است.بیماری قرار است حین ترخیص داروی ضد درد دریافت کند روش استفاده آموزش داده شود.مراقبت های روحی روانی قبل ازعملکاهش ترسکاهش اضطراب قبل از عملاعتقادات مذهبی و فرهنگی روانی

اسلاید 11: مداخلات پرستاری بلافاصله قبل از عمل جراحیبیمار بایستی گان بیمارستان را بپوشد.خارج کردن جواهرات، دندان مصنوعی، آدامس و ...تجویز داروهای قبل از هوشبری(این داروها طبق اطلاع اتاق عمل به بیمار داده می شوند.باتجویز این داروها بیمار دچار گیجی و خواب آلودگی می شود).ثبت گزارش قبل از عمل(چک لیست، برگه ی رضایت نامه ی بیمار، گزارشات آزمایشگاه و پرونده ی پرستاری باید ضمیمه ی پرونده باشند و نیز گزارش هرگونه وضعیت غیر عادی بر روی چک لیست).انتقال بیمار به اتاق انتظار قبل از عمل(بیمار 30 تا 60 دقیقه قبل از شروع هوشبری با استفاده از برانکارد یا تخت به اتاق انتظار انتقال داده می شود).رسیدگی به نیاز های خانواده ی بیماراولویت در مراقبت های قبل از عمل، حفظ امنیت بیمار است.

اسلاید 12: فرم رضايت عمل:كنترل فرم رضايت عمل از نظر امضاي بيمار و جراح بسيار ضروري است در صورت عدم هوشياري يا عدم توانايي بيمار والدين يا تيم او فرم را امضاء مي كنند. بيماران بالاي هجده سال حتماً خودشان بايد فرم را امضاء نمايند. در مورد بيماراني كه به دلايلي مانند مستي، بيهوشي، ضربه هاي مغزي، هوشياري كافي ندارند و قادر به امضاي فرم نسيتند، امضاي يكي از بستگان درجه اول كافيست. در صورت عدم حضور همراهان و وابستگان بايد ابتدا جراح، رئيس بيمارستان و مسئول بخش بطور مشترك فرم را امضاء نموده، سپس اقدام به جراحي بيمار گردد.نوع عمل:نوع عمل جراحي بايد در پرونده بيمار ثبت شود و در صورت نياز محل دقيق عمل از نظر راست يا چپ بودن عضو مورد جراحي مشخص گردد، تا از هرگونه اشتباهي جلوگيري به عمل آيد. همچنين بايد دقت نمود تا آمادگي لازم از نظر پرب پوست محل عمل در بخش بوجود آيد.پره مديكاسيون:داروهاي تجويز شده از نظر نوع و زمان تزريق كنترل شده هر نوع عارضه غيرطبيعي مانند تهوع و استفراغ به پزشك بيهوشي گزارش ميشود.

اسلاید 13: مشاهدات:درجه حرارت، نبض و فشار خون در برگ قبل از عمل بيمار ثبت شده موارد غير طبيعي گزارش مي گردد. در صورت بالا بودن حرارت بدن بيمار حتماً به پزشك بيهوشي اطلاع داده ميشود.ادرار:در پرونده بيمار بيمار ميزان دفع ادرار قبل از عمل ثبت مي گردد و در صورتي كه بيمار سوند مثانه داشته باشد، ميزان ادرار داخل كيسه ادراري اندازه گيري ميشود.حساسيت:در مورد هرگونه حساسيت از بيمار سئوال شده، وجود هر نوع حساسيت به دارو يا لكوپلاست در پرونده بيمار ثبت مي گردد. بعضي بيمارستانها از نوارهاي قرمز رنگي جهت مشخص نمودن بيمار حساس استفاده مي كنند.

اسلاید 14: لوازم شخصي كه نبايد همراه بيمار باشد:لوازم زينتي مانند گوشواره، دستبند يا زنجيرهاي دور گردن را بايد خارج نمود. اگر وسايل شخصي ديگري همراه بيمار باشد، بايد از او تحويل گرفت و در پرونده وي ثبت نمود. سپس اين وسايل به پرستار بخش تحويل داده ميشود. همچنين بيمار بايد از نظر لنزهاي چشمي، چشم مصنوعي، سمعك كنترل شود تا از آسيب ديدن يا گم شدن آنها جلوگيري گردد.دندانهاي مصنوعي:طبق مقررات همه بيمارستانها قبل از اعزام بيمار به اطاق عمل در صورتي كه بيمار پروتزهاي دنداني غير ثابت داشته باشد، بايد آنها را خارج نموده به بخش تحويل داد. البته بعضي پزشكان معتقدند، به علت حفظ حرمت بيمار نبايد دندانها را درآورد. آنها همچنين ادعا دارند كه بودن دندانها براي بهتر قرار گرفتن ماسك روي صورت و باز بودن راه هوائي كمك موثري است. و مي توان قبل از اقدام به لوله گذاري آنها را خارج كرد.

اسلاید 15: دندانهاي مصنوعي جزو مهمترين وسايل شخصي بيمار است و در نگهداري آنها بايد نهايت سعي را به كار برد. پس از خارج كردن دندانها، آنها را در جعبه مخصوص قرار داده بر حسب مشخصات كامل بيمار روي آن زده ميشود و طبق مقررات بيمارستان، به فرد مسئول تحويل داده ميشود در مورد وجود روكش دندانها نيز بايد از بيمار سئوال نمود. در صورت مثبت بودن پاسخ بيمار بايد متخصص بيهوشي را در جريان گذاشت تا در حين بيهوشي مشكلات تنفسي براي بيمار ايجاد نشود. اطلاعات مخصوص در مورد بيمار:بيمار بايد آنژيوكت داشته، سرعت و ميزان جريان سرم وي كنترل گردد. در صورت نياز به تزريق خون، جهت كراس مچ از بيمار خون گرفته ميشود. اين اطلاعات با ويزيت بيمار قبل از عمل و مطالعه پرونده وي بدست مي آيد). اگر بيمار از ناراحتي خاصي مانند درد قفسه سينه يا اشكال در تنفس رنج مي برد، بايد گزارش نمود. در صورتي كه بيمار در وضعيت Supine مشكل تنفسي پيدا كند بايد او را در حالت Fowlers (نيمه نشسته) قرار داد تا موجب راحتي وي و اصلاح وضعيت تنفسي او گردد.

اسلاید 16: ورود به اتاق بيهوشي:هميشه جهت شروع بيهوشي و اينداكشن بيمار را به اتاق بيهوشي نمي برد. در برخي بيمارستانها بيماران هوشيار مستقيماً به اتاق عمل هدايت شده، آنجا تحت بيهوشي قرار مي گيرند. وجود پرستار بيهوشي در تمام مدت عمل جهت مراقبت بهتر ضروري است.اطمينان و راحتي بيمار:پرستار به اختصار به بيمار شرح مي دهد كه اتاقي كه او در آن به سر مي برد محلي است براي بيهوشي بيماران، چراغ سقفي سيالتيك بايد خاموش و از چراغهاي كم نور استفاده شود، برخي بيماران در مقابل نور شديد دچار سردرد ميشوند. اگر از اتاق بيهوشي استفاده ميشود، چون آنجا محلي است كه بيمار آخرين تماس خود را در حالت هوشياري با پرستار دارد، در صورت نياز پرستار ديگري بايد به آماده كردن وسايل بيهوشي از قبيل لوله تراشه، ماسك، سرنگ و ساير لوازم بپردازد تا هيچ گونه تاخيري بوجود نيايد و از ترس و اضطراب اضافي بيمار جلوگيري گردد.

اسلاید 17: بيماران هوشياري كه در اتاق عمل در وضعيت Supine خوابيده اند معمولاً عادت دارند پاهاي خود را برروي هم قرار دهند. بايد از آنها خواسته شود تا از اين كار اجتناب نمايند زيرا اين وضعيت، فشار اضافي برروي اندامهاي تحتاني آنها وارد مي سازد.پاشنه هاي بيمار:قراردادن يك بالشتك كوچك زير پاشنه هاي بيمار پاهاي او را اندكي بالا نگه مي دارد و اين امر علاوه بر كمك به تخليه خون بهتر پاها از ايجاد كشيدگي و فشار برروي عضلات و عروق ساق پا جلوگيري مي كند.

اسلاید 18: آماده كردن بيمار جهت جراحي:بلافاصله پس از شروع بيهوشي بيمار به اتاق جراحي منتقل ميشود. اگر اتاق مخصوص بيهوشي وجود نداشته باشد در همان اتاق جراحي اقدام به بيهوشي بيمار مي گردد. بيمار را تا صدور اجازه نهايي از پزشك بيهوشي نبايد جهت وضعيت دادن جابجا كرد. تحريك هر قسمت از بدن بيمار ممكن است بدليل سطحي بودن بيهوشي موجب اسپاسم لارنكس گردد. براي مثال تا كسب اجازه از پزشك بيهوشي نبايد پاهاي بيمار را براي وضعيت ليتوتومي بالا برد چرا كه اين عمل باعث اسپاسم تارهاي صوتي خواهد شد. همچنين دستكاري و ديلاتاسيون آنوس در صورت كافي نبودن عمق بيهوشي موجب سرفه و اسپاسم لارنگواسپاسم گردد. پس از كسب اجازه از پزشك بيهوشي بيمار وضعيت داده ميشود و از بالشها و كيسه هاي شن جهت ثابت نمودن وضعيت استفاده ميگردد. در اين مرحله است كه در صورت لزوم ليدهاي الكتروكارديوگرافي يا مانيتورينگ چسبانده مي شود. اگر قرار است جراحي در ناحيه شكم انجام شود، بهتر است اندامهاي پايين تر از پوبيس پوشانده شود. با اين اقدام نه تنها اصول احترام به بيمار رعايت ميشود، بلكه درجه حرارت بدن او حفظ مي گردد.قبل از شستشوي پوست محل عمل بايد چراغ سقفي در همان ناحيه تنظيم شده باشد. در عين حال بايد دقت نمود، از آلودگي گان استريل جراح و پرستار اسكراب جلوگيري شود.

اسلاید 19: اخذ تاريخچه بيماران از پيش آگهي هاي قبل از عمل جراحي است. تاريخچه،سابقه بيماري و اعمال جراحي قبلي ، اطلاعات دقيق از داروهاي مصرفي بيمار درخواست آزمايشات تشخيصي لازم بر اساس تاريخچه بيماري بررسی مشاوره ها

اسلاید 20: جهت انتقال بيماران به اتاق عمل بیمار NPO باشد داشتن برگ رضايت عمل ، تكميل فرم و برگه هاي مخصوص اتاق عمل کنترل نتیجه آزمایشات و گرافی هاکنترل مجدد تمام موارد درج شده در فرم مراقبت از عمل در آوردن وسایل مصنوعی ، زیور آلات و نداشتن لاک ناخن

اسلاید 21: جهت انتقال بيماران به اتاق عمل پوشيدن دستبند مشخصات الزاميست . تحويل بيمار حتما با نظارت پرسنل پرستاري مي باشد . { با دادن و يا گرفتن گزارش بطور دقيق ( کتبی و شفاهی ) }تذكر : ليست بيماران اتاق عمل در روز قبل به بخش تحويل داده مي شود درغير اين صورت پرستار بيمار ساعت عمل جراحي بيمار را از بخش جراحي و يا اتاق عمل سئوال و در گزارش خود قيد مي نمايد .

اسلاید 22: راهنمای اقدامات لازم جهت ارزیابی بیماران پیش از اعمال جراحی آزمايشات و اقداماتي كه بصورت معمول يعني در تمام موارد قبل از عمل جراحي الكتيو بايستي انجام شود به موارد ذيل محدود ميگردد:الف) CBC در تمام سنين (اعتبار CBC انجام شده تا سه ماه مي باشد)ب) راديوگرافي سينه در افراد بالاتر از 60 سال (اعتبار راديوگرافي سينه تا 6 ماه مي باشد)ج) الكتروكارديوگرافي در سنين بالاتر از 40 سال هنگام بستريد) در كودكان CBC كفايت مي كند.تبصره 1: براي عمل جراحي بزرگ، موارد افت فشار خون، سن بالاي 50 سال و احتمال مصرف داروهاي نفروتوكسيك حين بيهوشي، کراتينين سرم نيز انديكاسيون خواهد داشت.

اسلاید 23: دستورالعمل مراقبت های مدیریت شده پیش از اعمال جراحیايجاد غلظت بافتي موثر پيش و حين عمل جراحي با تجويز يك دوز حدود 30 تا 45 دقيقه پيش از انسيزيون (در مرحله القاي بيهوشي) دوز موثر براساس وزن بيمار بطور مثال براي سفالوسيورينها:الف) وزن كمتر از 70 كيلو گرم: سفازولين1gr/IV ب) وزن بيش از 70 كيلوگرم: سفازولين 2gr/IVمدت عمل جراحي:الف) كمتر از 3 ساعت يك تك دوزب) بيش از 3 ساعت يك دوز موثر اضافي

اسلاید 24: اعمال جراحي قسمت فوقاني دستگاه گوارش و اعمال الكتيو روده كوچك (معده، روده كوچك، نوزاد معده و سيستم هپاتوبيلياري)رزکسیون روده بزرگآپاندکتومی يك گرم سفترياكسون (به همراه مترونيدازول 500mg/IV در صورت شك به عفونت بي هوازي همراه انديكاسيون دارد) 45 – 30 دقيقه بيش از انسيزيون پوست/دوز دوم در صورتيكه عمل بيش از 3 ساعت طول بكشد.جراحی تروما:الف)ترومای نافذ شکم:مورد مصرف:روش/دوزاژ/زمان:سفتریاکسون2gr/IVبه همراه مترونیدازول500mg/IV(درصورتیکه آسیب روده درحفره صفاق بوجود آمده باشد)./30-45دقیقه پیش از انسیزیون پوست/دوز دوم در صورتیکه عمل بیش از 3 ساعت طول بکشد.

اسلاید 25: توجه: در مورد عمل جراحي كله سيستكتومي در بيماران كم خطر آنتي بيوتيك پروفيلاكتيك توصيه نمي شود و در مورد بيماران پرخطر (سن بالاي 60 سال، سابقه عمل قبلي مجاري صفراوي، سابقه علائم حاد يا وجود زردي كيسه صفرا غيرفعال و يا وجود همزمان سنگ داخل مجرا) سفترياكسون تا 3 دزو (45-30 دقيقه پيش از عمل، 12 و 24 ساعت پس از عمل) انديكاسيون دارد.

اسلاید 26: ث)فتق کشاله ران(هرنی اینگواینال):پروفیلاکسی توصیه نشده است.ج)ماستکتومی توتال و نسبی:پروفیلاکسی توصیه نشده است.تونسيلكتومي با و يا بدون آدنوئيدكتومي پروفيلاكسي توصيه نمي شود.

اسلاید 27: تزریق آنتی بیوتیک پروفیلاکتیکبا توجه به شواهد علمی و توافق همه جانبه در خصوص تأثیرافزایش سطح سرمی/بافتی آنتی بیوتیک در کاهش عفونت زخم جراحی بمنظور کاهش احتمال بروز عفونت زخم، در این چک لیست بر تزریق آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک 30-60 دقیقه قبل از عمل جراحی تأکید می شود تزريق وريدي سفترياكسون بايد طی 15 الي 30 دقيقه صورت پذيرد لذا اكيداً توصيه مي گردد كه تزريق وريدي اين دارو در كمتر از 15 دقيقه صورت نگيرد.

اسلاید 28: قبل از القای بیهوشی : Sign inقبل از انسزیون پوست : Time outقبل از ترک بیمار از اتاق عمل : out Signموارد زیر در مورد بیمار به تأیید رسیده است- هویت - محل عمل - نوع عمل - رضایت بیمار کنترل کنید همه اعضای تیم نقش و نامشان مشخص شده باشد پرستار به صورت شفاهی جهت تأیید موارد زیر با تیم هماهنگ شود.- نام روش جراحی درج شده است - گاز، سوزن و نخ های بخیه صحیح بوده است - اطلاعات بر روی برچسب نمونه ها (شامل نام بیمار) ثبت شده است محل عمل با ضربدر مشخص شده  / ضربدر مقدور نیست از جراح و متخصص بیهوشی و پرستار به صورت شفاهی موارد زیر تأیید گرفته می شود.- هویت بیمار  - محل عمل  - نوع عمل آیا مشکلات تجهیز اتی وجود دارد که به آن اشاره شودپالس اکسیمتر آماده است احتمال خطر خونریزی بیش از 500 سی سی (در کودکان 7 سی سی به ازای هر کیلو وزن بدن) وجود دارد؟- خیر بله، رگ گیری مناسب تزریق خون شده است و جایگزین مناسب خون در نظر گرفته شده است آلرژی دارد  ندارد احتمال خطر آسپیراسیون دارد  ندارد اقدامات مهم و کلیدی قابل پیش بینی:- جراح مرور نماید: گامهای کلیدی عمل، اقدامات احتمالی که می تواند پیش آید، طول عمل، تخمین خونریزی چیست؟ - تیم بیهوشی مرور کنند: ملاحظات خاص این بیمار کدام است؟ - تیم پرستاری مرور کننده: شاخص استریل شدن وسایل صحت استریلیزاسیون را تأیید می کند؟ - جراح – متخصص بیهوشی و پرستار اهم موارد مراقبت از این بیمار در ریکاوری و بخش را مرور کنند. احتمال خطر خونریزی بیش از 500 سی سی (در کودکان 7 سی سی به ازای هر کیلو وزن بدن) وجود دارد؟- خیر بله، رگ گیری مناسب تزریق خون شده است و جایگزین مناسب خون در نظر گرفته شده است آلرژی دارد  ندارد احتمال خطر آسپیراسیون دارد  ندارد ظرف 60 دقیقه قبل از عمل آنتی بیوتیک پروفیلاکسی جهت بیمار داده شده است؟ - بله درخواست نشده است احتمال خطر خونریزی بیش از 500 سی سی (در کودکان 7 سی سی به ازای هر کیلو وزن بدن) وجود دارد؟- خیر بله، رگ گیری مناسب تزریق خون شده است و جایگزین مناسب خون در نظر گرفته شده است آلرژی دارد  ندارد احتمال خطر آسپیراسیون دارد  ندارد کلیه عکسهای ضروری روی نگاتوسکوپ قرار دارد؟- بله - درخواست نشده است احتمال خطر خونریزی بیش از 500 سی سی (در کودکان 7 سی سی به ازای هر کیلو وزن بدن) وجود دارد؟- خیر بله، رگ گیری مناسب تزریق خون شده است و جایگزین مناسب خون در نظر گرفته شده است آلرژی دارد  ندارد احتمال خطر آسپیراسیون دارد  ندارد کلیه عکسهای ضروری روی نگاتوسکوپ قرار دارد؟- بله - درخواست نشده است احتمال خطر خونریزی بیش از 500 سی سی (در کودکان 7 سی سی به ازای هر کیلو وزن بدن) وجود دارد؟- خیر بله، رگ گیری مناسب تزریق خون شده است و جایگزین مناسب خون در نظر گرفته شده است آلرژی دارد  ندارد احتمال خطر آسپیراسیون دارد  ندارد کلیه عکسهای ضروری روی نگاتوسکوپ قرار دارد؟- بله - درخواست نشده است فرم بررسی بیمار از نظرجراحی ایمن

اسلاید 29: پوزیشن های جراحی پوزیشن سوپاین یا دورسالپوزیشن دمر یا پرونپوزیشن لیتاتومیپوزیشن فالرز یا نشستهپوزیشن جک نایف یا دسته چاقوییپوزیشن لترال یا به خابیده شدهپوزیشن ترندلنبرگ یا سرازیریپوزیشن ترندلنبرگ معکوسپوزیشن طاق باز

اسلاید 30: پوزیشن سوپایناین وضعیت سوپاین یا دورسال نام دارد .  که در این وضعیت بیمار به پشت خوابانیده می شود و دستهایش در امتداد بدنش قرار می گیرد .از پوزیشن سوپاین در چه عمل های جراحی استفاده می شوددر عمل های جراحی عمومی : مانند عمل های جراحی آپاندکتومی . عمل جراحی رزکسیون روده . ماستکتومی . مورد استفاده قرار می گیرد .عمل های جراحی زنان : مانند عمل های جراحی بستن لوله های رحمی . خارج کردن وریدهای واریسی .عمل های جراحی ارتوپدی مورد استفاده قرار می گیردتانسیلکتومی : یا برداشتن لوزه ها اعمال جراحی گوش : مانند عمل جراحی استاپدکتومیجراحی های چشمی : عمل جراحی چشم مانند عمل کاتاراکت

اسلاید 31: پوزیشن دمر یا پرون در این وضعیت بیمار به شکم خوابانده می شود و دست هایش در پهلو در امتداد بدن قرار می گیرد . پوزیشن دمر یا پرون در چه عمل های جراحی استفاده می شود :پوزیشن دمر یا پرون در عمل جراحی لامینکتومی مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین از پوزیشن دمر یا پرون در عمل های جراحی پشت قفسه سینه . عمل جراحی پایلونیدال سینوس مورد استفاده قرار می گیرد .

اسلاید 32: پوزیشن لترال یا پوزیشن به پهلو خوابیده بیمار را به سمتی که نیاز به عمل نیست خوابانیده می شود و سمت دیگر که نیاز به عمل های جراحی دارد در بالا قرار می گیرد .از پوزیشن لترال یا به پهلو خوابیده در چه عمل های جراحی مورد استفاده قرار می گیرد .از پوزیشن لترال در عمل جراحی نفرکتومی مورد استفاده قرار می گیرد

اسلاید 33: پوزیشن لیتاتومی در پوزیشن لیتاتومی پاهای بیمار در قسمت مفصل ران و زانو خم می شوند و هر دوپا در یک زمان روی جاپایی قرار می گیرد .باید دقت شود که زاویه دست با بدن بیش از ۹۰ درجه نباشد .از پوزیشن لیتاتومی در چه عمل هایی استفاده می شود .عمل دیلاتاسیونعمل کورتاژ یا تراشیدن قسمتی از رحمعمل جراحی هیسترکتومی یا برداشتن رحمعمل واژینالعمل خارج کردن لیست بارتولن عمل جراحی سیستوسکوپی مورد استفاده قرار می گیرد .

اسلاید 34: دیگر پوزیشن های جراحی شامل : پوزیشن ترندلنبرگ : در عمل جراحی ناحیه گردن و تیروئید

اسلاید 35: ترندلنبرگ یا پوزیشن سرازیری : در عمل جراحی مثانه

اسلاید 36: پوزیشن فالرز یا نشسته : در عمل های جراحی مغز و اعصاب مورد استفاده قرار می گیرد .

اسلاید 37: مواردی که باعث طرح شکایت از کارکنان اتاق عمل می شود گم شدن اسپانچ خونریزی کلاپس عروقی و مرگعفونت زخمقطع کاتتر داخلیکراس ماچ اشتباهتزریق اشتباه خونحل اشتباه داروتزریق اشتباهجا ماندن ابزار جراحی در بدناشتباه در گاز های بیهوشیاعمال جراحی اشتباه

اسلاید 38: عدم رعایت خلوت بیمارآشکار کردن اطلاعات محرمانه سهل انگاری در تهیه رضایتکنترل نا صحیح خون تزریقیمفقود شدن یا تعویض نمونه بیوپسیشمارش دقیق گاز سوزن و...تنها گذاشتن بیمارحمل بیمار توسط بیماربر بدون نظارت پرستارعدم رعایت قوانین ایمنی کپسول گازها رعایت اصول دارو دادن استفاده از وسایل خراب و نقص دار

اسلاید 39: مراقبت های پرستاری بعد از عمل جراحی

اسلاید 40: مرحله بعد از عمل جراحی :مرحله بعد از عمل جراحی،از زمان پذیرش بیمار در بخش مراقبت های بعد از هوشبری شروع شده و با ارزیابی و پیگیری در بیمارستان یا منزل خاتمه می یابد.فعالیت های پرستار شامل :حفظ راه هوایی بازپایش علائم حیاتیبررسی وضعیت بیماراز نظر اثرات داروهای بیهوشیبررسی عوارض و فراهم کردن آسایش و راحتی بیمار است.

اسلاید 41: مراقبت های پرستاری در بخش مراقبت ویژه بعد از هوشبریبررسی و شناخت بیمارباز بودن راه هواییحفظ ثبات وضعیت قلبی عروقی : شوک و افت فشار خون خونریزیهایپرتانسیون و دیس ریتمیکاهش درد و اضطرابپایش تهوع و استفراغ

اسلاید 42: * مراقبت از بيمار پس از خاتمه بيهوشي:مسئوليت هاي پرستار ريكاوري عبارتند از:1- اطمينان از وضعيت صحيح بيمار                 2- برقراري راه هوايي با بالا نگه داشتن فك پائين3- شناخت و درمان مشكلات نفسي: الف: اسپاسم حلق  ب: انسداد راه هوايي ج: دوام اثر داروهاي شل كننده عضلاني د: د پرسيون مركز تنفسي4- شروع اكسيژن             5- مشاهده بيمار الف: رنگ ناخنها – لب ها – لاله گوش             ب: تنفس6- اطمينان از هوشياري بيمار در هنگام ورود به ريكاوري7- اقدام جهت راحتي بيمار8- ثبت علايم حياتي بيمار9- مطالعه و اجراي دستورات بعد از عمل10- تجويز داروهاي مخدر در صورت نياز و يا طبق دستور دارويي پزشك11- كنترل گچ يا هرگونه باند محكم12- گزارش يا ثبت موارد غير طبيعي

اسلاید 43: مشاهدات عمومي :1- درجه هوشياري 2- فسار خون – تنفس – تعداد تنفس ودرجه حرارت در صورت نياز 3- هرگونه خونريزي از محل زخم 4- ميزان درناژ در صورت وجود آن 5- ميزان ادرار مترشحه ادراري 6- سرعت – مقدار و محل سرم 7- زمان و مقدار داروهاي استعمال شده 8- مشاهده انگشتان جهت بررسي حركات و جريان خون آنها در بيماراني كه بانداژ و يا گچ گيري شده . 9- كنترل هاي روتين بيماراني كه زير پتو هستند . مثلاٌ احتمال دارد كه زير زانوهاي بيمار بالش گذاشته شده ، ملحفه او خيس باشد و يا احتمالاٌ تورنيكه بعد از خاتمه عمل باز نشده باشد . 10- دستورات بعد از عمل 11- گزارش موارد غير طبيعي 12- كنترل دقيق سطح هوشياري و پاسخ بيماربه تحريكات

اسلاید 44: مراقبت های پرستاری بعد از عمل جراحیشامل کمک به بیمار برای رهایی از اثرات داروهای هوشبری ، بررسی مکرر وضعیت فیزیولوژیکی وی ، کنترل عوارض ، درمان فرد و اخذ تدابیری جهت دستیابی به هدف طولانی مدت مراقبت از خود ، درمان موفقیت آمیز رژیم درمانی ، ترخیص به منزل و بهبودی کامل است. در ساعات اولیه ی ورود بیمار به بخش پرستار بایستی تنفس کافی ، ثبات وضعیت همودینامیک ، درد در ناحیه ی جراحی ، تهوع و استفراغ ، وضعیت عصبی و ادرار بدون کنترل را بررسی کند. نبض ، فشارخون و تنفس راهر 15 دقیقه یکبار در ساعت اول بعد از عمل جراحی و در طول دو ساعت بعدی هر نیم ساعت یک بار کنترل کرد.

اسلاید 45: مراقبت ها و اقدام پرستاري بعد از عمل جراحي در (OR):از درن ها و سوندها مراقبت ميشود تا از محل خود خارج نشود كمربندهاي ايمني بسته ميشود تا از آويزان شدن اندامهاي بيمار جلوگيري شود.حمل بيمار: اجازه پزشك بيهوشي براي انتقال بيمار از تخت برروي برانكارد ضروري مي باشد با توجه به نوع عمل پوزيشن هاي مختلف به بيمار داده ميشود. بطور مثال پس از تانسيلكتومي سر برانكارد بايد بالا آورده شود و پارچه اي جهت جذب ترشحات و خونريزي هاي احتمالي از دهان بيمار، زير سر او گذاشته شود. به هنگام حركت و جابجائي پزشك بيهوشي مراقب سر و گردن و راه هوايي بيمار مي باشد.

اسلاید 46: اكسيژن درماني : بسياري از پزشكان بيهوشي ترجيح مي دهند اكسيژن درماني از طريق ماسك ساده و يا كاتتريل بيني تجويز گردد . سيانوز لب ها . صورت و زبان از علائم مشكلات تنفسي است وظيفه پرستار كنترل راه هوايي و مشاهده حركات تنفسي و انجام اقدامات لازم مي باشد . مشاهده رنگ بيمار :پرستار با مشاهده رنگ لب ها ، ناخن ها و لاله گوش قادر به تشخيص وجود سيانوز و يا اكسيژناسيون كافي مي باشد . مشاهده حركات تنفسي بيمار : ميزان حركات ديواره قفسه سينه تحت نظر گرفته شده ، تعداد تنفس بيمار شمرده مي شود – همچنين وجود تنفس سطحي و سريع نيز كنترل مي گردد . در صورتي كه مشاهده حركات ديواره قفسه سينه مشكل باشد ، بايد پتوي او را كنار زد .

اسلاید 47: * اطمينان خاطر دادن به بيمار:هنگامي كه بيمار هوشيار ميشود پرستار بايد به بيمار شرح دهد كه عمل او خاتمه يافته است و دليلي براي نگراني وجود ندارد. ممكن است بيمار دچار فراموشي شده و موقعيت خود را تشخيص ندهد. پرستار به او يادآوري مي نمايد كه در اتاق ريكاوري مي باشد. برخي بيماران پس از عمل با ناراحتي و گريه بيدار مي شوند بطور مثال افرادي كه جهت خروج جنين مرده تحت سزارين قرار گرفته اند و يا بيماراني كه يكي از اندامهاي آنها قطع شده است كه در اين صورت نياز به درك موقعيت و اطمينان خاطر بيشتري دارند.اطمينان خاطر دادن به بيمار : لرزش ناشي از هالوتان :بيماران پس از اعمال جراحي كه بدنبال بيهوشي با هالوتان انجام شده است دچار لرزش خواهند شد . از آنجا كه عضلات از زمان لرز فعال بوده ، نياز به اكسيژن بيشتري دارند ، تا هنگام قطع لرزش اكسيژن درماني ادامه مي يابد . همچنين ايجاد آرامش و اطمينان خاطر در بيمار ار مهمترين اقدامات است .توجه به راحتي بيمار :اندامها و ناحيه سر و گردن بيمار به ارامي حركت داده مي شود و وضعيت هاي نامناسب بيمار اصلاح مي شوند . احتمال كاهش درجه حرارت بدن بيمار با توجه به هواي تقريباٌ خنك اتاق عمل ، وجود دارد . لذا به محض ورود بيمار به ريكاوري بايد او با پتو پوشانده و گرم نگه داشته شود .

اسلاید 48: ثبت علائم حياتي :نبض و فشار خون : زماني كه بيمار جهت باز نگه داشتن راه هوايي به كمك نياز ندارد و توانايي انجام اين كار را باز يافته است پرستار ريكاوري قسمت سربيمار را ترك نموده و براي  گرفتن علائم حياتي اقدام مي نمايد. در غير اينصورت شخص ديگري بايد اينكار را انجام دهد. توجهات خالي كه در برگه بيهوشي نيز ذكر شده است انجام مي گيرد. نبض بيمار از نظر قدرت – تند يا كندي كنترل و ثبت مي گردد وجود تاكيكاردي در اتاق ريكاوري معمولاً ناشي از هيپوكسي – تنفس ناكافي يا خونريزي مي باشد.بازگشت رفلكس هاي بيمار:بازگشت رفلكس هاي بيمار نظير رفلكس حنجره كه توانايي پيچ و حركت زبان مشخص كننده آن است كز ميشود.همچنين بيمار بايد قادر به بازنگه داشتن راه هوايي خود باشد. بازگشت امتكل پلك بيمار نيز نشان دهنده هوشياري پس از بيهوشي يا هيچ غذايي از راه دهان در يكاوري به بيمار داده نخواهد شد.محل زخم:زخم بيمار در محل انسزيون و يا درن از نظر خونريزي و ساير ترشحات بررسي ودر صورت مشاهده موارد فوق در پرونده ثبت مي گردد.شيشه درناژ:ترشحات آن به هنگام ورود به ريكاوري اندازه گيري و ثبت ميشود تا ميزان ترحمي اضافه شده آن معلوم باشد. لوله اي بدن از نظر خارج شدن – كلمپ و تاشدگي بررسي شود تا در جريان آزاد ترشحات مانعي بوجود نيايد.

اسلاید 49: سوند ادراري:در صورت استفاده از سوند ادراري محل آن از نظر خم شدگي، انسداد و اتصال محكم به كيسه ادرار بررسي و رنگ ادرار از نظر خونريزي كنترل مي گردد.مشاهده و مراقبت از سرم بيمار:دست بيمار كه سرم به آن وصل شده، بايد در معرض ديد بوده از قرار دادن آن در زير پتو خودداري شود تا براحتي همه اتصالات و جريان سرم در آن قابل مشاهده باشد – جريان سرم به ميزان مورد لزوم تنظيم ميشود كه معمولاً پس از عمل پزشك بيهوشي دستورات آنرا صادر خواهد نمود.مطالعه و اجراي دستورات بعد از عمل:جراح يا پزشك بيهوشي ممكن است بلافاصله بعد از عمل دستوراتي مانند بالا نگه داشتن يك عضو، تزريق آنتي بيوتيك و يا داروي ضد تهوع داشته باشند كه بايد دقيقاً آن را اجرا نمود.تزريق ضد درد در صورت نياز و يا طبق دستور پزشك:اگر بيمار از درد شكايت دارد، بايد علائم حياتي آن كنترل و ثبت شود و با مراجعه به پرونده بايستي از نوع داروي مخدر قبل و حين بيهوشي مطلع باشد – همچنين اطلاع از نوع داروي ضد درد تجويز شده ضروري است. بيماري كه تحت تزريق داروي ضد درد قرار گرفته است بايد از نظر بروز عضلاني مانند اسپراسيون تنفسي – تهوع و استفراغ دقيقاً كنترل شود و پس از اطمينان كامل نسبت به انتقال او اقدام گردد.

اسلاید 50: كنترل اندام هاي گچ گيري يا بانداژ شده:انگشتان و اندام مورد نظر از نظر حرارت و تورم كنترل و توانايي حركت آنها بررسي مي شود. علائم سردي، رنگ پريدگي، سيانوز در اندامهايي كه جريان خون آنها كافي نيست، مشاهده ميشود. معمولاً در اين حالت زير عضو بالشي قرار داده ميشود و يا از Sling آويزان ميشود.گزارش و ثبت موارد غيرطبيعيهرگونه موارد غيرطبيعي، هر چند كه نياز به اقدام خاصي نداشته باشد، بطور واقعي گزارش و در پرونده بيمار ثبت خواهد شد.*مراقبت از بيمار در موارد ويژه:1- بلوك براكيال: در صورتي كه بيمار تحت بيحسي موضعي مانند بلوك براكيال جراحي شده شده باشد، بايد به او اطمينان داد كه اثر بيحسي بالاخره برطرف خواهد شد – اندام  بيحس ممكن است در حين جابجائي و انتقال دچار صدمه شود و به بيمار بايد آموزش داد كه خود او نيز مراقب اندام مذكور باشد.2- بيحسي اسپينال و اپيدورال: بايد در وضعيت صاف (سوپاين) قرار داده شوند. اندام ها تحتاني نبايد تحت فشار باشند برگشت حس آنها كنترل شود. به محض بهبودي علائم، جهت جلوگيري از لخته خون و احتمال بروز آمبولي و ترومبوز به حركت دادن اندامها تشويق شود.3- جراحي هاي چشمي: اين بيماران بيقرار بوده، نياز به آرامش و اطمينان خاطر دارند. حركات اضافي در نتيجه تهوع و استفراغ موجب افزايش فشار داخل چشم ميشود كه ممكن است صدمات جدي و غير قابل جبراني به چشم وارد سازد. تجويز يك داروي ضدتهوع، موجب برطرف شدن اين حالت و حفظ آرامش بيمار مي گردد. پس از بيداري بيمار، براي كاهش فشار داخل چشم زير سر اور دو بالش قرار داده ميشود.

اسلاید 51: 4- جراحي قفسه سينه: بيمار بطور صاف به پشت خوابيده، بعد از بهوش آمدن در وضعيت نيمه نشسته قرار داده ميشود. تشويق بيمار به تنفس هاي عميق و انجام ورزشهاي تنفسي مناسب است. بايد بيمار تشويق به سرفه شده تا ترشحات برونشها و راه هوايي تخليه شود. اگر بيمار Chest tube داشته باشد بايد از كار كردن صحيح آن مطمئن شد در غير اينصورت به پزشك معالج اطلاع داده شود.5- جراحي مغز و اعصاب: مشكلات بعد از عمل عبارتند از: الف: افزايش فشار داخل جمجمه ب: تبمشاهدات:-         تغيير سطح هوشياري-         گشاد شدن مردمك ها-         افزايش فشار خون-         اختلالات بينايي-         كاهش تعداد نبض-         عدم حركت اندامها-         تشنجهريك از اين علائم بايد سريعاً گزارش شود تا به منظور جلوگيري از صدمه بيشتر به نسوج مغز اقدامات اضطراري انجام گيرد.

اسلاید 52: 6- جراحي كاروتيد:كليه مشاهدات دقيقاً مانند بيماران مغز و اعصاب ثبت گردد. هرگونه تغيير در سطح هوشياري، ميزان عكس العملهاي مردمك ها و كاهش حركت اندامها بايد سريعاً گزارش شود.انتقال بيمار به بخش:بيمار زماني به بخش انتقال داده ميشود كه كاملاً هوشيار، نسبت به محيط اطراف خود آگاه باشد و توانايي عكس العمل هاي حفاظتي خود را كسب كرده باشد (بطور مثال حفاظت از دست ها و پاها در حين انتقال؟)پرستار ريكاوري در هنگام تحويل بيمار در مورد نوع جراحي – داروهاي تجويز شده و ساير اقدامات توضيحات مختصري به پرستار بخش مي دهد. بايد كليه پرسنل در لحظه جابجايي بيمار، نهايت دقت را داشته باشند تا از هرگونه وضعيت نامناسب و حركات اضافي كه موجب ناراحتي و درد بيمار شود جلوگيري نمايند.هنگام انتقال، هميشه پرستار همراه در قسمت سر برانكارد حضور دارد و بيمار بر در قسمت پاي برانكارد كمك مي نمايد.

اسلاید 53: بررسی مایعات و الکترولیت ها بررسی سیستم گردش خون شامل بررسی مشکلات مزمن قلبی ، فشار خون بالا ، ورید های واریسی ، اختلالات گردش خون که سبب سردی انتهاها میشود ، دیابت ، داروهای مصرفی ، عدم تحمل فعالیت ، وجود درد قفسه ی سینه ، نبض نامنظم و فشار خون سیستولی کمتر لز 90میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولی بیش از 120میلی متر جیوه که بیانگر عدم تحمل جراحی و استرس نالشی از آن در بزرگسالان است ، بررسی انتهاها و محل جراحی از نظر رنگ پریدگی و سردی می باشد .کنترل نوار قلب در افراد بالای 40 سال و کلیه کسانی که دچار مشکل قلبی هستند ، شمارش کامل گلبولی ، بررسی نوع گروه خون و کراس ماچ ، آزمایش PTو الکترولیت ها از تدابیر مهمی است که باید جهت دستیابی به اطلاعات مربوط به بیمار انجام شود .

اسلاید 54: مراقبتهاي بعد از انجام LP1-    كنترل تغييرات سطح هوشياري بيمار .2-    كنترل علائم حياتي .3-    قراردادن بيمار در وضعيت خوابيده و صاف بمدت 24-6 ساعت .4-    كنترل ورم و يا خون ريزي محل LP5-    كنترل و بررسي تحريكات مننژي 6-    كنترل ضعف حركات اندامهاي تحتاني 7-    تشويق به مصرف مايعات خوراكي 8-    پيشگيري از سردرد نخاعي ؛ ادامه سردرد ممكن است مربوط به نشت CSF در محل LP باشد كه نياز به بكار بردن پد خوني در محل دارد .9-    استفاده از مسكن مناسب براي درمان سردرد . 

اسلاید 55: Postoperative Assessment Vital signsRespiratory statusLevel of consciousnessSurgical siteDressings, drains, catheter, tubes Pain assessmentIV site, solution, rate

اسلاید 56: Post-Op TubesIV’sIndwelling urinary cathetersHemovac’sPenrose drains

اسلاید 57:  جهت تحویل بیمار از اتاق عمل در زمان تحويل ، وضعيت جسمي و هوشياري بيمارتوسط پرستار بخش كنترل مي شود .پرستار اسم بيمار را با پرونده مطابقت مي دهد و با صداي بلند صدا مي كند.پرستار فرم ريكاوري رابه دقت كنترل مي كند. كليه ي درن ها، كاتترها، لوله ها و وسايل مورد نياز ديگر بيمار را در زمان تحويل چك مي كند.

اسلاید 58:  جهت تحویل بیمار از اتاق عملباز بودن راه هوايي و علايم حياتي را كنتر ل مي كند.هر مشكل حاد در حين عمل (شوك- خونريزي وسيع- ايست قلب(را سئوال مي كند.ميزان مايعات تجويز شده، اتلاف خون و ساير موارد را كنترل مي كند.- بيمار را به طور كامل مي پوشاند.يافته ها و اقدامات خود را ثبت مي كند.

اسلاید 59: Out of bed patient postoperativeدستور پزشک را مبنی بر راه رفتن بیمار بررسی کنید. اطلاع به مددجوعلام حیاتی مددجو را کنترل کنید.تخت را در پایین ترین وضعیت قرار دهید.پروسیجر مربوط به آویزان کردن پاها و نشستن مدد جو در تخت را انجام دهید.مددجو را از نظر وجود سرگیجه و حالت ضعف بررسی کنید.

اسلاید 60: ** انتقال خون ** Blood Transfusion Therapy   قبل از اقدام به    blood transfusion - از وجود در خواست پزشک معالج اطمینان حاصل کنید - از دریافت رضایت نامه از بیمار اطمینان حاصل کنید - موارد شناسائی بیمار و واحد خون را کنترل کنید

اسلاید 61: transfusion -  بطور کلی تمام فراورده های خونی باید در طی 4 ساعت تزریق شوند -اگر زمان بیشتری برای تزریق لازم است، آن فراورده می تواند بوسیله بانک خون(در صورت در اختیار داشتن تجهیزات) ویا در سازمان انتقال خون منقسم شود-  هیچ گونه داروئی به خون اضافه نکنید -   اگر نیاز به گرم کردن است،باید از یک سیستم کنترلی استفاده نمود تا اطمینان حاصل گردد که خون در درجه حرارتی که منجر به همولیز گویچه های قرمز می شود،گرم نگردد(خون نباید بیش از 42 درجه سانتیگراد گرم گردد)

اسلاید 62: محلولهای سازگار داخل وریدی -  سالین %0.9تزریقی تایید شده بوسیله وزارت بهداشت قابل قبول است -از محلول Dextrose%5استفاده نکنید.ممکن است موجب همولیز شود”- از Lactated Ringers استفاده نمی شود(حاوی Ca++ می باشد،که می تواند موجب تشکیل لخته در کیسه خون و یا ست تزریق گردد

اسلاید 63: انواع فراورده های موجود خون کامل حجم هر واحد 550-450 میلی لیتر گویچه قرمز خون حجم هر واحد 250-200 میلی لیترگویچه قرمز خون در محلولهای افزودنی حجم هر واحد 350-300 میلی لیترگویچه قرمز کم لکوسیت در محلولهای افزودنی 280-240 میلی لیترگویچه قرمز خون منجمد دگلیسروله شده 250-180 میلی لیترگویچه قرمز خون شسته شده حجم هر واحد 250-180 میلی لیتر

اسلاید 64: - سازگاری *ABOخون کامل باید با ABO خون گیرنده مطابق باشد

اسلاید 65: ABO-برای فراورده های گویچه قرمز،سازگاری به شرح زیر می باشد

اسلاید 66: - مدت تزریق *فراورده ها باید در طی 4 ساعت تزریق گردند- دارو*نباید به خون کامل یا فراورده گویچه قرمز هیچ داروئی اضافه کرد.

اسلاید 67: چگونه بروز واکنش های حاد پس از انتقا ل خون را کنترل کنیم اقدام فوری برای تمام واکنش های ایجاد شده پس از انتقال خون:1.  انتقال خون را متوقف نمائید.2.   جریان IV را با استفاده از سالین 9/0% باز نگه دارید.3.  مطمئن شوید که واحد صحیح به بیمار مربوطه داده شده است (شناسائی بیمار و واحد خون درخواستی)4.   علایم حیاتی را کنترل نماید.5.  به پزشک مسئول و بانک خون اطلاع دهید.پس از اینکه انتقال خون متوقف شد(بجز در موارد واکنش های خفیف آلرژیک،به مورد زیر توجه نمائید)6.  نمونه تازه ای از خون و ادرار جمع آوری نموده و همراه با واحد خون و ست تزریق به بانک خون ارسال نمائید.

اسلاید 68: واکنش های حاد انتقال خون

اسلاید 69:

اسلاید 70:

اسلاید 71: مراقبت های پرستاری برمبنای نوع عمل جراحی

اسلاید 72: جراحی گوشپوزیشن وضعیت صاف خوابیده به پشت بررسی راه هوایی و دیسترس تنفسی

اسلاید 73:

اسلاید 74: سپتوپلاستیپوزیشن نشسته (خروج ترشحات و بهبود تنفسی)بررسی انسداد راههای تنفسی (توجه به علائم ویز و تنگی نفس)بدلیل احتمال خونریزی (توجه به علائم افت فشارخون وتاکیکاردی)مشاهده ترشحات بینی و ته حلق از لحاظ خونریزی

اسلاید 75: جراحی لوزهپوزیشن خوابیده به پهلوبررسی رفلکس های بلع و سرفه بررسی انسداد راههای تنفسی احتمال خونریزی (بلع مکرر)ساکشن ترشحات در صورت لزوم از راه بینی انجام شود نه دهانی یا از طریق Air Way به شرط وارد کردن سوندنلاتون به میزان مناسب

اسلاید 76:

اسلاید 77: جراحی چشمبی قراری و اضطرابتهوع و استفراغ (افزایش فشار داخل چشم)

اسلاید 78:

اسلاید 79: جراحی مغز و اعصابپوزیشن نیمه نشسته (سر تخت 30 درجه بالا باشد)افزایش فشار داخل چشمافزایش درجه حرارتاضطراب (عدم آگاهی به مکان و زمان)

اسلاید 80: در سال 1947 مطالعه اي صورت گرفت و در آن يک دوره 11 ساله مورد بررسي قرار گرفت و مشخص شد نيمي از مرگ هاي 24 ساعت اول بعد از جراحي قابل پيشگيري است و حداقل يک سوم آنها  فقط با بهبود مراقبت هاي بعد از عمل قابل پيشگيري بوده اند .

اسلاید 81: Should be located close to the operating suite.Immediate access to x-ray, blood bank, blood gas and clinical labs.Should have 1.5 PACU beds per operating room used. An open ward is optimal for patient observation, with at least one isolation room.withe lamp (no Blue) Central nursing station. Piped in oxygen, air, and vacuum for suction. Then one nurse for every two patients. PACU Location

اسلاید 82: تقريبا 5/1 تخت به ازاي هر اتاق عمل در ريکاوري لازم است يا بصورت ديگر 2 تخت به ازاي هر 4  عملي که در شبانه روز انجام ميشود . وجود حداقل يک اتاق ايزوله براي بيمار با زخم آلوده و يا ضعف شديد ايمني مفيد است .

اسلاید 83: نسبت تعداد پرستاران به بيماران در ريکاوري بايد قابل تغيير باشد : در 15 دقيقه اول ورود بيماران نسبت بايد 1 به 1 باشد ، سپس 1 به 2 و در مراحل آخر  1  به 6 . البته اگر بيماران خيلي بدحال باشند اين نسبت مي تواند 2 به 1 باشد

اسلاید 84: Discharge From the PACUAldrete Score:Simple sum of numerical values assigned to activity, respiration, circulation, consciousness, and oxygen saturation. A score of 9 out of 10 shows readiness for discharge. Post anesthesia Discharge Scoring System:Modification of the Aldrete score which also includes an assessment of pain, N/V, and surgical bleeding, in addition to vital signs and activity. Also, a score of 9 or 10 shows readiness for discharge.

اسلاید 85: Aldrete ScoreActivityRespirationCirculationConsciousnessOxygen Saturation2: Moves all extremities voluntarily/ on command2:Breaths deeply and coughs freely. 2: BP + 20 mm of preanesthetic level2:Fully awake2: Spo2 > 92% on room air1: Moves 2 extremities1: Dyspneic, shallow or limited breathing1: BP + 20-50 mm of preanesthetic level1: Arousable on calling1: Supplemental O2 required to maintain Spo2 >90% 0: Unable to move extremities 0: Apneic0: BP + 50 mm of preanestheic level0: Not responding0: Spo2 <92% with O2 supplementation

اسلاید 86: کرايترياي ترخيص بيماران از ريکاوري : تا هنگامي که بيمار در واحد ريکاوري بستري است توسط پرستار به تنفس عميق ، سرفه و تغيير وضعيت ترغيب مي شود . پيش از ترخيص ، بيمار ، توسط پزشک ارزيابي شده و تظاهرات بيمار ثبت مي شود . معيار هاي ارزيابي شامل فعاليت ، تنفس ، فشار خون ، هوشياري و درصد ساچوريشن مي باشد . همچنين ثبات علائم حياتي ، کنترل خونريزي ، وجود رفلکس هاي لازم ، هوشياري و آگاهي به زمان ومکان و داشتن قدرت حفظ وضعيت مناسب بدني (جهت تنفس يا تخليه ترشحات ريه ) از عوامل مهم در ترخيص بيماران مي باشند.

اسلاید 87: هیپوکسمی و هیپوکسی : هیپوکسمی عبارت است از کاهش میزان اکسیژن خون شریانی و در صورتی که این کاهش اکسیژن در سطح سلولی منجر به کاهش اکسیژن رسانی بافت ها گردد هیپوکسی اتفاق افتاده است.

اسلاید 88: اکسیژن درمانی :اهمیت اکسیژن درمانی : تجویز اکسیزن اغلب یکی از مهمترین و سودمندترین درمانها است که می تواند انجام شود. هوای جو حدود 21درصد اکسیژن دارد که اگر فردی بدون بیماری یا ضایعه باشد، جهت حمایت از عملکرد طبیعی بدن ، کفایت می کند. هرچند واقعیت این است که بیماراغلب نیازمند اکسیژن کمکی ست. وضعیت هایی که ممکن است نیاز به اکسیژن باشد ، عبارتند از:1.      ایست قلبی یا تنفسی – CPR تنها 33ـ 25 درصد جریان خون طبیعی را تامین میکند. غلظت بالای اکسیژن تجویز شده احتمال بالاتری را جهت بقایای بیماران دچار قلبی تنفسی بوجود خواهد آورد.2.      سکته قلبی یا مغزی –  در اثر قطع رسیدن جریان خون به قلب یا مغز حادث می شود . در این هنگام ، بافت ه از اکیسژن محروم می شوند . فراهم کردن اکسیژن اضافی اهمیت زیادی دارد.3.      شوک – عبارت است از نارسایی سیستم فلبی عروقی جهت فراهم کردن خون کافی به تمامی بافت های حیاتی موارد شوک حجم خون اکسیژنی را که به بافت ها می رسد ، می کاهد. تجویز اکسیژن کمک می کند که خونی که به بافت ها می رسد ، حداکثر محتوای اکسیژن را داشته باشد.4.      از دست دادن خون – در خونریزی داخلی و خارجی ، کاهش حجم خون در گردش و سلولهای قرمز خون وجود دارد ، لذا خون در گردش باید با اکسژن اشباع شود.5.      بیماری ریوی-  ریه ها مسئول عرضه اکسیژن به سلولهای خونی هستند. زمانی که ریه ها عملکرد مناسبی نداشته باشند، اکسیژن اضافی کمک می کند که مطمئن شویم بافت های بدن اکسیژن کافی دریافت می کنند.

اسلاید 89: HypotensionMay result from:Loss of blood (>500ml = replace)HypoventilationPosition changesSide effects of meds

اسلاید 90: Grades of hypovolaemic shockGrade 1 (15% BV, 750ml)Mild tachycardiaGrade 2 (15-30% BV, 750-1500ml)Mod tachycardia, pulse pressure, cap returnGrade 3 (30-40% BV, 1500-2000ml)BP, HR, low U/OGrade 4 (40-50% BV, 2000-2500ml)Above plus profound hypotension

اسلاید 91: Post operative oliguria

اسلاید 92: Causes:Pre-renal:HypovolaemiaBlood lossUnder resuscitationShockSepsisCardiogenicRenal:ATNHypovolaemiaContrastNephrotoxic drugsAcute pyelonephritisAcute glomerulonephritisPost-renal:CalculiBlood clotUreteric injuryBPHBlocked IDC

اسلاید 93: HYPERTENSION & DYSRHYTHMIASHypertension: think pain / hypoxiaDysrhythmias: think electrolyte imbalance / pain / hypothermia / stress

اسلاید 94: GENITOURINARY SYSTEMI&O FoleyAmount & color of urineBladder fullness and distention

اسلاید 95: GASTROINTESTINAL SYSTEMAssess gastric activityBowel soundsNauseaPresence of NG tube

اسلاید 96: GI COMPLICATIONSNausea and vomiting common (Zofran commonly used)Use of nasal gastric (NG) tubesHiccupsAssess bowl soundsAssess abdominal distentionLiquids firstMonitor for constipation

اسلاید 97: MOVING OUT OF PACU ....WHEN TO TRANSFERStable vital signsAdequate pulmonary function… how will you know?Neurologically “adequate”… how will you know?Adequate urine outputNausea / vomiting & pain controlled

اسلاید 98: ShockSerious ComplicationCan result from Hypovolemia

اسلاید 99: HYPOVOLEMIC SHOCKVenous Pressure FallsPeripheral Resistance RisesTachycardia (think compensation)Postoperative Tachycardia? SHOCK HEMORRHAGE PAIN

اسلاید 100: SHOCK: OTHER TYPESNeurogenic:Results from spinal anesthesiaCardiogenic:Usually from previous health problems

اسلاید 101: SHOCK - CLASSIC SIGNSPallorCool, moist skinRapid BreathingCyanosis (lips/gums)Weak & thready pulse low pulseUsually low B/P & concentrated urine

اسلاید 102: TREATMENT OF SHOCKIV fluids- volume replacement is primary interventionBloodOxygenMeds (to increase B/P)PositioningManage painBody temperature (normothermia)Continuous assessment

اسلاید 103: HEMORRHAGEClient is apprehensive & restlessIncreased pulse rateDecreased temperatureAir hunger (rapid and deep respirations)

اسلاید 104: IF HEMORRHAGE CONTINUES….Decreased cardiac outputBlood pressure and hemoglobin will decrease rapidlyUse shock positioningAdminister fluids, but be careful!

اسلاید 105: طبقه بندی وضعیت فیزیکی انجمن متخصصین بیهوشی آمریکاکلاس 1 :بیمار سالم و طبیعی. بیماری که هیچ اختلال ارگانیک ، فیزیولوژیک ، بیوشیمیایی یا روانی ندارد. ضایعه پاتولوژیکی که عمل به خاطر آن انجام می شود محدود و موضعی است و اختلال سیستمیک را در بر ندارد. مثلا بیمار سالمی که هرنی اینگوینال دارد یا فیبروم رحم در خانم هایی که از جهات دیگر سالمند.کلاس 2 :بیمار با بیماری سیستمیک خفیف که هیچ محدودیت عملی ایجاد نکند. وجود اختلال خفیف یا متوسط عمومی که به واسطه شرایطی است که بیمار به خاطر آن عمل می شود. و یا در اثر سایر شرایط فیزیوپاتولوژیک ایجاد شده است. مثلا وجود یا عدم وجود درجه بسیار خفیف بیماری عضوی قلب ، درجات متوسط دیابت اولیه ، یا آنمی ، افرادی هم از نظر سنی در این کلاس قرار می گیرند. مثل نوزدان و افراد پیر مثل هشتاد ساله ها حتی اگر هیچ نوع بیماری عمومی نداشته باشند چاقی بسیار زیاد و برونشیت مزمن.کلاس 3 : بیمار با بیماری سیستمیک شدید که به محدودیت عملی منجر می شود. وجود بیماری شدید عمومی و یا بیماری به هر علت دیگری که ایجاد شده باشد حتی اگر ممکن نباشد میزان ناتوانی شخص را بطور قطعی مشخص کرد. مثلا بیماری محدود ولی شدید قلبی ، دیابت شدید با عوارض عروقی ، درجات متوسط یا شدید نارسایی ریوی ، آنژین صدری یا انفارکتوس میوکارد التیام یافته.

اسلاید 106: کلاس 4 :بیماری شدید سیستمیک که تهدید ثابتی برای زندگی محسوب می شود. اختلالات عمومی شدید که هم اکنون زندگی را در معرض خطر قرار می دهند و همیشه هم توسط عمل قابل اصلاح نیستند. مثلا بیماران مبتلا به بیماری عضوی قلب که علایم مشخصی از نارسایی قلبی را نشان می دهد، سندرم آنژِین صدری مقاوم یا میوکاردیت فعال ، درجات پیشرفته نارسایی ریوی ، کبدی ، کلیوی و یا غدد مترشحه داخلی.کلاس 5 : بیماران در حال مرگ که شانس کمی برای زنده ماندن دارند اما با ناامیدی عمل برای آنان انجام می شود. مثلا پاره شدن آنوریسم شکمی همراه با شوک عمیق ، صدمات شدید مغزی همراه با افزایش فشار داخل مغری ، آمبولی سریع ریوی بیشتر این بیماران برای نجات از مرگ با یک بیهوشی خیلی مختصر و یا بدون بیهوشی مورد عمل جراحی قرار می گیرند.کلاس 6: بیماری با مرگ مغزی که اعضاء بدن وی برای اهداء از بدن خارج میشود.

اسلاید 107: اعمال اورژانس(E)اعمال اورژانس(E). هر بیماری که در یکی از کلاس های مذکور باشد و در شرایط اورژانس عمل شود به عنوان بیمار بدحال تلقی می شود. در این حالت حرف E در کنار شماره کلاس بیمار قرار می گیرد. به این ترتیب در بیماری که هرنی تا کنون عارضه ای نداشت و اکنون در ساک هرنی گیر کرده و همراه با تهوع و استفراغ است بصورت E1 طبقه بندی می شود.

اسلاید 108: نکات موثر در انتخاب روش بیهوشی:بیماریهای زمینه ای با یا بدون ارتباط با علت جراحیمحل جراحی پوزیسیون بدن بیمار طی جراحی جراحی انتخابی یا اورژانس احتمال افزایش محتویات معده سن بیمارتمایل و درخواست بیمار

اسلاید 109: مراقبت جراحی

اسلاید 110: اخذ تاريخچه بيماران از پيش آگهي هاي قبل از عمل جراحي است. تاريخچه،سابقه بيماري و اعمال جراحي قبلي ، اطلاعات دقيق از داروهاي مصرفي بيمار درخواست آزمايشات تشخيصي لازم بر اساس تاريخچه بيماري بررسی مشاوره ها

اسلاید 111:  جهت انتقال بيماران به اتاق عمل بیمار NPO باشد داشتن برگ رضايت عمل ، تكميل فرم و برگه هاي مخصوص اتاق عمل کنترل نتیجه آزمایشات و گرافی هاکنترل مجدد تمام موارد درج شده در فرم مراقبت از عمل در آوردن وسایل مصنوعی ، زیور آلات و نداشتن لاک ناخنپوشيدن دستبند مشخصات الزاميست . تحويل بيمار حتما با نظارت پرسنل پرستاري مي باشد . { با دادن و يا گرفتن گزارش بطور دقيق ( کتبی و شفاهی ) }تذكر : ليست بيماران اتاق عمل در روز قبل به بخش تحويل داده مي شود درغير اين صورت پرستار بيمار ساعت عمل جراحي بيمار را از بخش جراحي و يا اتاق عمل سئوال و در گزارش خود قيد مي نمايد .

اسلاید 112:  جهت تحویل بیمار از اتاق عمل در زمان تحويل ، وضعيت جسمي و هوشياري بيمارتوسط پرستار بخش كنترل مي شود .پرستار اسم بيمار را با پرونده مطابقت مي دهد و با صداي بلند صدا مي كند.پرستار فرم ريكاوري رابه دقت كنترل مي كند. كليه ي درن ها، كاتترها، لوله ها و وسايل مورد نياز ديگر بيمار را در زمان تحويل چك مي كند.باز بودن راه هوايي و علايم حياتي را كنتر ل مي كند.هر مشكل حاد در حين عمل (شوك- خونريزي وسيع- ايست قلب(را سئوال مي كند.ميزان مايعات تجويز شده، اتلاف خون و ساير موارد را كنترل مي كند.- بيمار را به طور كامل مي پوشاند.يافته ها و اقدامات خود را ثبت مي كند.

اسلاید 113: تحویل بیماران از روی کاردکس ( اقدامات مراقبتی و دارویی ) بر بالین آنها : کنترل وضعیت تنفس و هوشیاری بیمار کنترل بهداشت فردی بیمار کنترل آنژیوکت از نظر فیکس بودن ، داشتن تاریخ (کمتر از 48 ساعت ) ، بررسی ازنظر فلبیت کنترل سرمها ازنظر : حجم باقیمانده ، حجم دریافتی ( بر اساس دستور و مطابق با برگه I&O ) ، داشتن بر چسب سرم ( تنظیم قطرات ، ساعت شروع و پایان ) ، نام پرستار ، نام و میزان داروی اضافه شده .کنترل میکروستها ( داشتن برچسب ، تاریخ تعویض 72- 48 ساعت باشد.کنترل سوند فولی از نظر فیکس بودن و بهداشت و حجم ادرار تخلیه شده و باقیمانده و ثبت در برگه I&O کنترل NGT از نظر فیکس بودن و میزان ترشحات برگشتی و ثبت در برگه I&O

اسلاید 114: کنترل کلیه درنها ، کاتترها ، پانسمان و رعایت بهداشت و نظافت آنها کنترل بیمار از نظر زخم بستر ، کبودی ، راش ، ورم ، ادم در اندامهاکنترل برگه علائم حیاتی از نظر ثبت مشخصات بیمار و علائم وی طبق دستور کنترل بیمار از نظر پوزیشن ، وضعیت استراحت ، دهانشویه ، شیو و غرغره .کنترل وضعیت درد بیمار و اقدامات انجام شده جهت تسکین درد .اطلاع از کلیه اقدامات درمانی انجام شده در شیفت قبل کلیه موارد کنترل شده در حضور پرسنل دو شیفت باید مطرح شود و پس از اتمام تحویل هیچ مسئولیتی به عهده شیفت قبل نمی باشد.

اسلاید 115: شايـع ترين اختلالاتـي كه معمـولاً بصـورت زودرس در واحد مراقبت ويژه حين بازگشت از بيهوشي و جراحي اتفاق مي افتد عبارتند از: انسداد راه هوايي فوقاني، هيپوكسي شرياني، كاهش تهويه ريوي، كاهـش و يا افزايش فشـارخون، بي نظمي قلبي، كاهش ميزان ادرار، خونريزي، كاهش درجه حرارت بدن، هذيانهاي بازگشت از بيهوشي، تأخير در بيداري، تهوع و استفراغ و درد كه هر كدام به عللي بوجود مـي آيند و نياز به مداوا و مراقـبت  خاص دارند تا برطرف گردند..

اسلاید 116: بررسي ها نشان مي دهد كه معمول ترين عوارض در ريـكاوري، تهوع و استفـراغ، نياز به گذاشتن air way كمكي، هايپوتانسيون، اريتمي، هيپرتانسيون و تغـييرات ذهني است. 55 درصـد بيماران يك يا چند حادثه از هيپوكسي را داشته اند كه اين حادثه اغلب عليرغم حضور جريان عادي اكسيـژن كمكي ايجاد مـي شود . يك پرسنـل ريكاوري بايد تغيير حال بيمار را تشخيص و به فوريت ضمن مطلـع نمودن پزشكان با توجه به اختـلال موجود اقدامـات اوليه را انجـام دهد و پرسنل ريكاوري با شناخت دقيق هر كدام از علل كلاسيـك موارد اشـاره شده مـي توانند مـراقبت شايسته بعمل آورند و

اسلاید 117: كنترل و ثبت وضعيت تنفس ارزيابي درد توجه به شكايت كلامي بيمار توجه به علائم غير كلامي درد كنترل علائم حياتي بررسي پوزيشن بيمار قرار دادن بيمار در حالت راحت فراهم نمودن محيطي راحت و خلوت براي بيمارتزريق مسكن در صورت نياز ثبت و كنترل درجه حرارت كمك به روند بازيابي زمان و مكان و شخص آگاه نمودن بيمار نسبت به موقعيت صحبت با بيمار در فواصل منظم

اسلاید 118: كنترل سروصدا تأمين آسايش و پوشيدگي بررسي شكم و مثانه شناسائي داروهاي بكار رفته در موقع بيهوشي باز نگهداري راه هوائي كنترل و ثبت جذب و دفع مايعات ارزيابي و ثبت سطح هوشياري ارزيابي وضعيت پوست كنترل و ثبت فشارخون و تعداد تنفس ارزيابي خطوط وريدي و انفوزيونها ارزيابي درنها يا لوله هاي متصل به بيمار بررسي محل برش جراحي و كنترل خونريزي تشويق به سرفه نمودن بيمار و تغيير وضعيت ساكشن ترشحات در صورت نياز دادن اكسيژن در صورت نياز

اسلاید 119: شايع تـرين مشكلات تنفسي بعد از عمل ناشي از باقي ماندن اثر شل كننده هـاي عضلاني در بدن باشد، كه به دنبال آن هيپوكسـي و هيپوكسميا ايجاد مـي شود لذا بررسـي دقيق تعداد و عمـق تنفس بيمـار به دنبـال بيهوشي امري بسيار مهم و بسيار حياتـي است مراقبتهـاي معمول در رابطه با كنترل نحوه گردش خون، كـنترل علائم حياتـي بيمار (نبض، فشارخون، تنفس) هر 15 دقيقه است تا زماني كه ثابت شود، همچنين هدف اصلي در اتاق بهبودي حفظ عملكرد دستگاه تنفس و در نتيجه جلوگيري از كاهش اكسيژن خون و افزايش دي اكسيد كربن ناشي از انسداد راه هوائي و كاهش تهويه مي باشد و لازمه دستيابي به اين هدف، شناخت تظاهرات باليني چنين عارضه اي است . با توجـه به اينكـه عوارض بيهوشـي ممكـن است حين انتقال از اتاق عمل به اتاق بهبودي در اتاق بهبودي و حتي پس از انتقال به بخش ظاهر شود، لـذا با وجود يك برنامه مراقبتـي مدون در اتاق بهبـودي و پرسنـل ماهر و آزموده مـي توان نقش مـؤثري در پيشگـيري و درمان اين عارضه داشت و دريافت گزارش و توجه به گزارشـات آزمايشگاهي مي تواند از جمله مهارتهاي اساسي در خصوص مراقبت صحيح به بيماران محسوب شود.

اسلاید 120: درد كه نشانه جالبي از توانائي حيات وپديده شگفت زندگي است، در بسياري از موارد باعث نجات جان انسان مي‌شود و ما را از زيان بخش بودن عوامل خارجي آگاه مي‌سازد, گاهي به سبب تحمل ناپذير شدنش چنان عرصه را بر آدمي تنگ مي‌كند كه ميل به زنده بودن را از ياد مي‌برد. ساليانه بيش از صدها ميليون نفر در سراسر جهان تحت عمل جراحي قرار مي‌گيرند و درد پس از عمل را با شدت‌هاي مختلف تجربه مي‌كنند.

اسلاید 121: درد از بيشترين مشكلات پرستاري تشخيص داده شده در بخش ‌هاي جراحي بوده و تقريباً 85 درصد بيماران بستري در بخش‌هاي جراحي از درد شكايت داشته اندشناخت، مبارزه، درمان و تسكين درد يكي از مهمترين مسئوليت‌هاي كادر درماني است و آنها موظف به تشخيص بيماران نيازمند و ارزيابي درد آنها و اقدامات درماني مناسب هستند.

اسلاید 122: Initial Patient AssessmentVital SignsRespiratory statusCirculatory statusPulsesTemperatureOxygen saturation levelColor and condition of skin and mucus membranes

اسلاید 123: Initial Patient AssessmentHemodynamic valuesPosition of the patient (comfort and safety)Type and patency of drainage tubes and cathetersCondition of dressings / incisions; amount / type of drainageActivity status; extremity movementLevel of consciousness

اسلاید 124: Initial Patient AssessmentLevel of comfort/safetyPainStatus of protective reflexes10. IV therapy; patency of catheter11. Thermal regulation

اسلاید 125: Aldrete ScoringUsed to assess the postoperative patient status by measuring five physiologic factorsRespirationCirculationSkin colorActivityLevel of consciousness

اسلاید 126: Activity Score2Able to move all extremities1Able to move two extremities0Not able to control extremitiesCirculation Score2Systolic ≥20 percent of perianesthesia level1Systolic ≥20 to 50 percent of perianesthesia level0Systolic ≥50 percent or more of perianesthesia levelRespiratory Score2Able to breath deeply and cough1Limited respiratory effort (dyspnea or splinting)0No spontaneous respiratory effortConsciousness Score2Full alertness (able to answer questions and respond)1Aroused when called by name0Failure to elicit response to auditory stimulationColor Score2Normal skin color and appearance1Any alterations in skin color0Cyanosis

اسلاید 127: POST OP ACTIVITYEarly ambulation is important!Can result in shorter hospital stays and reduces the likelihood of:AtelectasisPneumoniaGI discomfortCirculatory problems (DVT)MUST MONITOR FOR ORTHOSTATIC HYPOTENSION!

اسلاید 128: MALLAMPATI SCOREClass I Class II Class III Class IV

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید