پزشکی و سلامت صدمات و آسیب‌دیدگی‌ها

راه های پیشگیری از سوانح و حوادث

rahhaye_pishgiri_az_savaneh_va_havades

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “راه های پیشگیری از سوانح و حوادث”

راه های پیشگیری از سوانح و حوادث

اسلاید 1: به نام خداوند جان و خرد

اسلاید 2: راههاي پيشگيري از سوانح و حوادثبهداشت خانوادهشبكه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر1389

اسلاید 3: سوانح و حوادث علت نيمي از مرگ‌هاي كودكان يك كودك از هر 6 كودك = بستري بعلت حوادث در بخشهاي اورژانس بيمارستانهادر دنيا سالانه: 5/3 ميليون نفر از صدمات جان خود را از دست مي دهند. 78 ميليون نفر دچار حادثه‌اي مي‌شوند كه نياز به خدمات درماني دارد.سوانح مهمترين علت مرگ و بستري در بيمارستانها در جهان روزانه: 3000 نفر بعلت حوادث ترافيكي فوت كرده 15000 نفر معلول مي شوند و با توجه به اين كه 90%‌معلوليت‌ها در بهترين سالهاي شكوفايي زندگي رخ مي‌دهد مي‌توان عمق فاجعه را دريافت.

اسلاید 4: اتيولوژي حوادث ترافيكي: ‌ عامل انساني 72% عامل خودرو 17% عامل جاده اي 11%آسيب پذيرترين گروه براي حوادث خانگي : كودكان زير 5 سال آسيب پذيرترين گروه براي حوادث ترافيكي: كودكان بالاي 5 سال

اسلاید 5: هر سال ميليونها كودك بعلت حوادث قابل پيشگيري جان خود را از دست مي‌دهند. سوختگي، ‌مسموميت، ‌سقوط و ضربه ( تصادف) چهار علت اصلي مرگ و مير كودكان مي‌باشد. عمده حوادث خانگي عبارتند از:‌ - سوختگي بعلت تماس با مايعات داغ؛ - بريدگي با اجسام تيز؛ - شكستگي بعلت زمين خوردن؛ - برق گرفتگي؛ - مسموميت؛ - بلع جسم خارجي

اسلاید 6: واقعيت اين است كه درست است حادثه قابل پيش بيني نيست ولي با رعايت يك سري اصول ساده مي‌توان ميزان تلفات، صدمه و معلوليت ناشي از حادثه را كاهش داد.هدف ازگرداوري اين مجموعه آموزش نكات عملي و ساده به مردم براي پيشگيري از حوادثي است كه مي‌تواند منجر به تلفات و صدمات جدي گردد.

اسلاید 7: توجه : به ياد داشته باشيد هميشه شماره تلفن اورژانس، پليس، پزشك خانوادگي خود و تاكسي تلفني را در نزديك تلفن قرارداده يا در يك نقطه قابل رويت به ديوارنصب كنيد.تصور نکنید که حادثه همیشه برای دیگران اتفاق می‌افتد.همه ما باید هشیار و مراقب باشیم .

اسلاید 8: حوادث به طور كلي شامل: حوادث خانگيحوادث ترافيكيغرق شدگيحوادث غير مترقبه

اسلاید 9: حوادث خانگي نيمي از حوادث وخيم در خانه رخ مي‌دهند. بيش از همه افراد مسن و خردسالان در معرض حوادث خانگي هستند. افراد مسن بيشتر در معرض خطر افتادن و كودكان در معرض مواد سمي و مضر و انواع مسموميتها هستند.

اسلاید 10:  زمين خوردن: نور كافي در خانه وجود داشته باشد به حدي كه فرد مسني كه احتمالا مشكلات بينايي هم دارد بتواند اشيا و مكانها را به درستي از هم تفكيك كند. قاليچه‌ها و پادري‌ها كاملا ثابت باشند و كف زمين عاري از هر گونه شيئي باشد كه باعث افتادن شود. لبه پله‌ها را با چسباندن نوار رنگي يا رنگ كردن مشخص كنيد تا انتهاي پله بهتر ديده شود.

اسلاید 11:  زمين خوردن: نرده نصب كنيد. اگر امكان نصب نرده نيست يك ميله محكم با فاصله مناسب روي ديوار نصب كنيد و از آن كمك بگيريد. دقت كنيد نرده‌ها شل و شكسته نباشد و اگر ممكن است هردو طرف پله را نرده يا ميله نصب كنيد. لبه پله تيز و زاويه‌دار نباشد.از واكس‌هاي براق كننده براي كف آشپزخانه استفاده نكنيد. چون علاوه بر ليز كردن كف زمين، باعث انعكاس نور و اختلال در ديد مي‌شود.در صورت شستن كف آشپزخانه يا ريختن آّب ياروغن روي زمين بلافاصله آنرا خشك كنيد . براي اينكار خم نشويد بلكه روي زمين نشسته با يك پارچه جاذب آّب آنرا خشك كنيد يا ايستاده و با يك طي دسته بلند اينكار را انجام دهيد.

اسلاید 12:  زمين خوردن: از دمپايي‌هايي براي حمام استفاده كنيد كه كف آن ليز نباشد، دمپايي‌هاي ابري اصلا مناسب نيستند. از پادري‌هاي مخصوص جلوگيري از ليز خوردن در حمام استفاده كنيد. تلفن را در نزديكي محل خواب و نشستن خود قرار دهيد تا هنگامي‌ كه با عجله براي پاسخگويي بلند مي‌شويد زمين نخوريد. لبه‌هاي فرش را طوري قرار دهيد كه باعث زمين خوردن شما نشود. روفرشي يا پتو روي فرش پهن نكنيد چون ممكن است پاي شما به آن گير كرده و زمين بخوريد.

اسلاید 13:  زمين خوردن: خانه‌اي را انتخاب كنيد كه بين اتاقها اختلاف سطح وجود نداشته باشد. تا جايي كه امكان دارد از بالا رفتن روي نردبان و ايستادن روي چهار پايه خودداري كنيد. از پوشيدن لباس‌هاي بلند كه راه رفتن را مشكل مي‌سازد خودداري كنيد. براي بچه‌هاي كوچك هم در پايين و هم در بالاي پلكان درب حفاظ بگذاريد و دقت كنيد ارتفاع آن بيشتر از آني باشد كه كودك بتواند از آن بالا رود.

اسلاید 14: مواد سمي:نفت، بنزين، گازوئيل، سفيدكننده، شامپوي فرش، جرم‌گير و اسيد، شوينده و شيشه پاك‌كن را دور از دسترس بچه‌ها و حتي المقدور در ظرف در بسته و در جاي بلندي قرار دهيد. داروها را در كيف و محفظه مناسبي قرار داده و در جاي بلندي نگهداري كنيد.لوازم آرايشي و عطريات را از روي ميز آرايش و از دسترس كودك خارج كنيد.محصولات شوينده و ضدعفوني كننده را از مواد غذايي دور نگهداريد.مواد شيميايي را در بسته بندي اصلي آنها نگهداريد و از ريختن آن در بطري آّب و نوشابه خودداري كنيد چون ممكن است كسي به اشتباه آنرا بنوشد.

اسلاید 15: مسموميت غذايي:براي پيشگيري از مسموميت غذايي، آشپزخانه را تميز نگهداشته، روي سينك ظرفشويي و ميز كار آشپزخانه را مرتب ضدعفوني كنيد.غذاها را كاملا بپزيد و در هنگام درآوردن از يخچال، كاملا بجوشانيد.غذاهاي فاسدشدني را در يخچال قرار دهيد.غذاها را در ظرف بدون منفذ قرار داده و قبل از انقضاي تاريخ مجاز آن را مصرف كنيد.

اسلاید 16: وسايل برنده و قطع كننده:آّب ميوه‌گيري و چرخ گوشت را در مكان بلند و دور از دسترس كودكان قرار داده و در صورت خروج از آَشپزخانه دوشاخه آنرا از پريز برق جدا كنيد.

اسلاید 17: وسايل برنده و قطع كننده:پنكه را دور از دسترس كودكان قرار دهيد و مدل آنرا از نوعي انتخاب كنيد كه كودك نتواند انگشت خود را به داخل آن ببرد.

اسلاید 18: سقوط از بلندي:ارتفاع پنجره از سطح زمين را 120 سانتي متر و بيشتر در نظر بگيريد تا از پرت شدن كودكان جلوگيري كنيد.براي پنجره هاي طبقه بالا حتي المقدور حفاظ بگذاريد.

اسلاید 19: بريدگي و سوراخ شدگي:چاقو، كارد، چنگال و ميخ را دور از دسترس كودكان قرار داده؛ در صورت دسترسي كودك به آن با خونسردي آن را از دست او خارج كنيد. هيچگاه وسايل خطرناك و برنده را در اختيار كودكان قرار ندهيد.

اسلاید 20: بريدگي و سوراخ شدگي:از بازي كردن كودكان با شيشه جلوگيري كنيد. ظروف شكسته را در اختيار كودك قرار ندهيد.عينك كودك را از جنس نشكن انتخاب كنيد.وسايلي مثل داس و بيل را در مكان در بسته قرار دهيد.

اسلاید 21: سقوط اشيا:وسايل بزرگ و سنگين مثل سماور و چرخ گوشت را در مكان دور از دسترس وكودكان قرار دهید. قفسه ها را كاملا در مكان خود پيچ كرده و محكم كنيد.وسايل بزرگ و سنگين را در طبقات فوقاني كمد و كابينت قرار ندهيد.

اسلاید 22: برق گرفتگي: از دست زدن به سيمهاي برق و اتصالات بدون روكش خودداري كنيد. لامپ حمام حتما داراي حباب باشد. براي پيشگيري از آتش سوزيـهاي الكتريكــي زيادي از پريـز برق بكشيد. هنگام پايان استفاده از سشوار يا اتو حتما دو شاخ آنرا از پريز برق بيرون بكشيد. وسايلي مثل كولر، اتو، جاروبرقي، بخاري برقي و ماشين لباسشويي و ظرفشويي را به سه راهي وصل نكنيد . روي آن دسته از پريزهاي برق كه در دسترس كودكان است را سر پوش بگذاريد .

اسلاید 23: آتش سوزي:از اجسام داغ با احتياط استفاده كنيد. اگر سيگاري هستيد پس از اتمام كشيدن سيگار، سيگار وكبريت خود را خاموش كنيد.سوپاپ و حلقه لاستيكي سر ديگهاي زودپز را كنترل كنيد تا باعث انفجار نشوند.از گازهاي پيك نيك فقط در فضاي آزاد استفاده كنيد تا باعث انفجار نشود.مواد آتش زايي مثل رنگ را در انبار يا گاراژنگهداريد . همه افراد خانواده روش استفاده از كپسول آتش نشاني را فرا بگيرند و حتما يك كپسول آتش نشاني در آشپزخانه نصب باشد. مواد آتش زا مثل استن و الكل را به آشپزخانه نبريد.كبريت را در دسترس كودكان قرار ندهيد.از بازي كودكان با ذره بين در آفتاب جلوگيري كنيد. از دادن فشفشه در دست بچه ها در جشن تولدها خودداري كنيد. نوجوانان را از تهيه و ساخت ترقه منع كنيد. هنگام رنگ زدن منزل يا چسباندن موكت در منزل، كبريت روشن نكنيد.به فرزند خود بياموزيد هنگامي كه تنها در خانه است اجاق گاز، فر، فندك، مايكروويو و ... را استفاده نكند.

اسلاید 24: سوختگي:آّب جوش مهمترين عامل سوختگي است، بعد از آن سوختگي با شعله، چاي داغ و مواد جامد داغ قرار دارند. ظرفهاي حاوي مايعات جوشان مثل كتري، سماور و قابلمه را در مكان دور از دسترس كودكان قرار دهيد. هنگام طبخ غذا براي مراسم و عروسي‌ها مراقب باشيد كودكي در محل وجود نداشته باشد.

اسلاید 25: سوختگي: دماي خوراك كودك يا فرد مسن را كنترل كنيد تا حرارت غذا باعث سوختگي حنجره و مري نشود.كودك را در آشپزخانه تنها نگذاريد.براي اجاق و شومينه حفاظ مناسب نصب كنيد. ديگ و قابلمه داغ را با آستين لباس خود نگيريد.

اسلاید 26:

اسلاید 27:

اسلاید 28: خفگي:كيسه‌هاي نايلوني، طناب، ‌بالش نرم، بند بلند پستانك، روسري، دگمه، سكه و امثال آن» از عوامل مهم خفگي كودكان خردسال هستند. در هنگام بازي كودك با اين وسايل حتما حضور و نظارت داشته باشيد. ‌شيرخوردن كودك به تنهايي و بدون نظارت هم مي‌تواند زمينه ساز خفگي باشد.به برچسب اسباب بازي‌ها دقت كنيد كه مناسب سن كودك باشدبعضي اسباب بازيها بعلت داشتن قطعات كوچك مي‌توانند باعث خفگي شوند.

اسلاید 29: غرق شدگي: بر حمام كردن كودكان خردسال در وان حمام نظارت داشته باشيد، چون گاهي بعلت غوطه ور شدن در آّب وان خطر خفگي وجود دارد. بر بازي كودكان كنار حوض يا جوي آّب نظارت داشته باشيد.آموزش شنا به كودكان كم سن باعث كاهش خطر خفگي در آّب نمي‌شود. حتما بر شناي كودكان خردسال نظارت كافي داشته باشيد و از شناي آنها در مكانهاي بدون غريق نجات خودداري كنيد. در اطراف حوضچه‌ها و استخرها حفاظ مناسب بگذاريد.به نوجوانان خود شنا كردن و احياي قلبي ريوي را بياموزيد. ثابت شده كه آموزش اين موارد به نوجوانان و جوانان خطر خفگي ناشي از غرق شدگي آنها و دوستانشان را كاهش مي‌دهد.  

اسلاید 30: غرق شدگي: به نوجوانان خود شنا كردن و احياي قلبي ريوي را بياموزيد. ثابت شده كه آموزش اين موارد به نوجوانان و جوانان خطر خفگي ناشي از غرق شدگي آنها و دوستانشان را كاهش مي دهد. به تنهايي شنا نكنيد.اگر بيماري زمينه اي مثل تشنج يا مشكلات مغزي يا عضلاني داريد به تنهايي شنا نكرده از مكانهاييكه داراي غريق نجات است استفاده كنيد.در آّبهاي كم عمق شيرجه نرويد چون امكان ضربه به سر و شكستگي مهره هاي گردن يا جمجمه وجود دارد.از وسايل غير استاندارد مثل تيوب لاستيك اتوموبيل هنگام شنا استفاده نكنيد. 

اسلاید 31: غرق شدگي: به كودكان خود حتي در مناطق آرام و ساحلي جليقه نجات بپوشانيد. در مناطق عميق و با آّب خروشان خصوصا در دريا حتي با جليقه‌هاي غريق نجات شنا نكنيد. شنا در دريا با استخر تفاوت دارد .در هنگام شنا در دريا به مهارت شناي خود در استخر مغرور نباشيد. به مناطقي با شيب نامشخص يا سواحل سنگي وارد نشويد. شنا در مناطق با سرعت زياد آّب حتي با ارتفاع تا روي زانو مي‌تواند خطر غرق شدگي را به دنبال داشته باشد.در آّب سرد نپريد چون احتمال واردآمدن شوك و بيهوش شدن دارد.هنگام سرما يا خستگي از آب بيرون بياييد.

اسلاید 32: حوادث رانندگي:پيشگيري از حوادث ترافيكي با همكاري كليه نهادها، ارگانها، مردم و ادارات دولتي علي الخصوص شبكه بهداشت و درمان،‌ آموزش و پرورش، راه و ترابري، نيروي انتظامي، راهنمايي و رانندگي، شهرداري، شوراي شهر و روستا، فرمانداري،‌ پليس راه و ... امكان پذير خواهد بود. ‌آموزش دست اندركاران ساخت و مرمت جاده‌اي و ايجاد تعهد در آنها به جهت ساخت جاده اصولي و ايجاد استانداردهاي جاده‌اي مثل علائم راهنمايي رانندگي و دست اندازهاي استاندارد و ايجاد دوربرگردان در مكانهاي مناسب، نصب يكسري علائم در مكانهاي پر پيچ، تنگ يا شيب دار و ايجاد نور كافي در جاده به هنگام شب، نصب چراغهاي شبرنگ براي نشان دادن لبه‌هاي جاده و آموزش مجريان قوانين مثل افسران پليس راه و راهنمايي و رانندگي و نيروي انتظامي براي اجراي متعهدانه و واقعي قوانين بطور يكسان براي همه افراد و ايجاد تعهد در همكاري بين بخشي بين نهادها و ارگانها و سازمانهاي دولتي و غير دولتي و ...در ازبين بردن مشكلات جاده‌اي، آموزش مردم و رانندگان،‌ مبني بر رعايت يك سلسله قوانين و مقررات مي‌تواند در كاهش بروز حوادث ترافيكي موثر باشد.

اسلاید 33:

اسلاید 34: بیایید درباره حوادث عمیق تر بیندیشیم و آنها را ناشی از شانس، اقبال و سرنوشت ندانیم. هنگام ترمزهاي شديد،‌ توقف‌هاي ناگهاني يا تصادف،‌ كمربند با ثابت نگهداشتن فرد روي صندلي مانع از پرتاب شدن او به سمت جلو و برخورد با شيشه، داشبورد و فرمان خواهد شد.كليه دارندگان خودرو در سطح كشور مكلفند وسايل نقليه خود را به كمربند ايمني استاندارد جهت استفاده راننده و سرنشين رديف اول مجهز نمايند.بستن كمربند براي سرنشينان رديف اول وسايل نقليه در حال حركت در بزرگراه‌هاي درون شهري، كمربندي‌ها و جاده‌هاي بين شهري الزاميست.

اسلاید 35:

اسلاید 36: ايمني كودك: از صندلي‌هاي كودك رو به جلو مخصوص كودكان و رو به عقب مخصوص نوزادان استفاده كنيد.صندلي ايمني را در عقب اتوموبيل نصب كنيد. استفاده از كمربند ايمني مخصوص بزرگسالان براي كودكان زير 7 سال خطرناك است. از سن 12 سالگي به بعد نوجوانان مي‌توانند مانند بزرگترها در صندلي جلو نشسته و از كمربند خودرو استفاده كنند.هنگام حركت خودرو از نشاندن كودكان در صندلي جلو و بغل راننده يا فرد كنار راننده خودداري شود. كودكان نبايد در خودرو بايستند.نگذاريد كه كودك دست يا سر خود را از پنجره بيرون بياورد.قفل كودك نصب كنيد تا كودك ناگهان در اتوموبيل را باز نكند.از خواباندن كودكان پشت شيشه عقب خودداري كنيد.هيچگاه كودك را در خيابان تنها در ماشين نگذاريد.از سوار كردن كودكان در صندوق عقب حتي در مسيرهاي كوتاه خودداري كنيد.كودكان تا قبل از 10 سالگي مهارت لازم براي رويارويي با شرايط خطرآفرين را ندارند.بارعايت صحيح قوانين، الگوي كودك خود باشيد.

اسلاید 37: موتورسيكلت سواران:چراغ هاي موتور خود را از نظر سالم بودن و درست كاركردن چك كنيد.از كلاه ايمني ترجيحا با رنگ روشن استفاده كنيد.در شب از لباس‌هاي رنگ روشن استفاده كنيد. ثابت شده حركت با چراغ روشن حتي در روز از ميزان تصادفات مي‌كاهد. فاصله خود را با اتومبيل‌ها يا موتورسيكلت‌هاي ديگر حفظ كنيد. سرعت مجاز را رعايت كنيد تا در هنگام سبقت يا توقف تعادل شما به هم نخورد.در پياده رو رانندگي نكنيد.در جهت مخالف مسير مجاز رانندگي نكنيد.

اسلاید 38:

اسلاید 39: دوچرخه سواران:چراغ جلو و عقب را چك كنيد كه سالم باشد و درست كار كند.ترمزها را چك كنيد كه درست كار كنند.لاستيك‌ها خراب و سائيده نباشند و به اندازه مناسبي باد شده باشند.در جلو و عقب بدنه و روي چرخ‌هاي دوچرخه شبرنگ نصب كنيد.هنگام حركت حتما كلاه ايمني روي سر بگذاريد و در شب از لباس‌هاي رنگ روشن يا شبرنگ استفاده كنيد.براي كودك خود دوچرخه با اندازه مناسب براي سن و قدش تهيه كنيد.دوچرخه وسيله نقليه مورد علاقه كودك است اما نبايد به كودك اجازه داد تا قبل از يادگيري قوانين راهنمايي و رانندگي و آشنايي با علائم رانندگي و ترافيك در جاده و خيابان دوچرخه سواري كند.براي كودك خود مكان پياده روي و دوچرخه سواري را محدود كرده و بعد از رويت مكان و اطمينان از ايمني آن به او اجازه پياده روي يا راهپيمايي در مسير را بدهيد. در صورت مطمئن نبودن مسير حتما خود همراه كودك برويد.

اسلاید 40:

اسلاید 41: عابران پياده:از روي مناطق خط كشي شده از خيابان عبور كنيد. در هنگام عبور از عرض خيابان اول به سمت چپ نگاه كرده و در صورت نبود وسيله نقليه در حال حركت تا وسط خيابان آمده و بعد به سمت راست نگاه كنيد و درصورت عدم گذر اتوموبيل يا موتور به حركت خود ادامه دهيد. اگر در مكان عبور شما، پل عابر پياده وجود دارد حتما از روي آن گذر كنيد نه از عرض خيابان. در شب از لباس‌هاي رنگ روشن استفاده كنيد. اگر پياده‌رو وجود نداشت از منتهي اليه سمت راست خيابان حركت كنيد.

اسلاید 42: با تشكر

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید