صفحه 1:
الکتوی. يو نو رایزنی فرهنگی قطر S&S @ sles, Ap, 535

صفحه 2:
* صاحب امتیاز نسخه الکترونیک نشربه: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در قطر * مدير مسؤول: آقاى محمد مهدى احمدى * مترجم: آقاى رشيد يلوح * مسؤول اجرايى » و تاييبست نشريه: خانم آمنه مالکی ۳ ]17:07

صفحه 3:
هوالعلیم رایزنی فرهنكى سفارت ج.۱.۱ در دوحه به منظور اطلاع‌رسانی در حوزء‌های اصلی فعالیتهای سازماني» تلاش دارد تا آحنرین اطلاعات فرهنگی شامل موضوعات آموزشی؛ پخوهشیء هنرری» تبلیفی و آی- تی را گرردآوری» پرردازش و ترجمه کند و به صورت موضوعی در اختیار مدیریت‌ها و حوزه‌های کارشناسی قررار دهد. گزارشها و خبررهای این نشرریه ‎bus‏ أ بيرامون رویدادها و تحولات فرهنگی کشور قعبس مى باشد كه با استناد به منايع مطبوعاتی - رسانه ای جهت اطلاع جنابعالی تهیه و ارسال می گردد. بدیهی است که درج اين خبسرها به معنای تأیید محتوای آن ها نمی باشد و هدف اصلی نشریه اطلاع ‎Sly‏ است. ارسال نظبراته پيشتهادات و انتقادات شما خوانندة ارجمند پاریگر ما در ارائه هم جه بهتر اين « خبرنامة فرهنگی» خواهد بود.

صفحه 4:
هحمایشی, ها انار ارطرمان ‏ تحولات هدري تحولات آموزشي

صفحه 5:
پوسف قرضاوی کاندیدای لیست ۱۰۰ شخصیت تأث مگذار جهان در سال ۲۰۰۸ شد .۳ توهین به پیامی(ص) و قم‌آن یک مرز قرمر است .4 اسان فیلمی از انحیل می سازد د9 پاسخ به فیلم " انعکاس سایت. مرفي شدء توسط را 3 فی‌هنگی ج..ایرران در رابطه با محکومیت فیلم فتته .7 مسلمان شدند ككشور فيلييين در مركن " ضیوف قطر " شد شطارة جديد از مجلة " الثتافة

صفحه 6:
‎go‏ سس

صفحه 7:
رل در بت دییات فارسی در شبه قار؛ هند ۱۲۰ امرانيان و ضرهنق اسلامي .۱۳ ‎ale‏ در تاریخ و ادبیات عررب ۱4۰ نقش شاع نوآوری تحرریه نه تار مخ نگاری آنست 1۵۰ شمس و طفرا فتلدالدین عطار و " پروین اعتصامی .. اشعار شیر‌ین در روزهای تلخ ۱۷۰ يارتيان در اسان ‎18١‏ oie go

صفحه 8:

صفحه 9:
سس وس

صفحه 10:
كم رالات رده ده ۱ ليوك ‎a‏ 5 رده ‎lp‏ العمربيه'رراء آندازی بخشهای فارسی و اردوی » شد شهگه " کودک الحزیر: "

صفحه 11:
دکتر يوسف فرضاوی از طولنی کران وضو آراتن در محل كار نی کرد

صفحه 12:
روزنامه " العرب" از شيخ قرضاوى در مورد طولانى كردن وضو بعضى كارمندان در محل كار خود پررسید. ودرياسخ وى با ابراز تأسف از اينكه برخى كارمندان و كاركنان شركتها ومؤسسههاى اسلامى به بهانة وقت نماز. مدت زیادی را از کار دست مي کشند. افزود: چنان وضوگرفتن هنگام کار برای کارمندان مسلمان دشوار است. می‌توانند با وضو در محل کار حاضر شوند. یوسف قرضاوی. رئیس اتحادية علمای مسلمان جهان در فتوای جدید خود. از کارمندان و کارکنان مسلمان اداره‌ها و مشاغل مختلف خواست مدت نماز خود را در هنگام کار کاهش‌داده. و نماز را بیشتر از ده دقیقه طولانی نکنند. قرضاوی در این فتوا اعلام کرد: نماز مسلمانان نباید بر فعالیتشان تأثیر گذاشته و آنان نباید با طولانی‌کردن طول نماز در هنگام کار. میزان کار کرد خود را پایین بیاورند. و افزود: من با تمام اطمینان به جایز بودن و شرعی بودن این اقدام. فتوا می‌دهم و معتقدم نماز هنگام مشغول بودن به فعاليت كارى نبايد بيشتر از ده دقيقه به طول بيانجامد. شيخ قرضاوى اين فتوا را يك توصيه ناميد و هدف از صدور آن را برطر ف كردن مشكل صاحبان مشاغل و مؤسسدها برشمرد. در همين موضوع آقاي محمد عويس استاد اقتصاد دانشكدة امور بين المللي در قطر با آقاي قرضاوی متفق .وتأکید کردند: کار مثل نماز است. وكسب معاش يك عبادت دیگر است. ومعطل کردن کار مردم يك خسارت اقتصادي بزرگ است. روزنامه المرب-مورخ ۲۹ آوریل ۲۲۰۰۸ سس سس

صفحه 13:
آفای بو فرضاوی | كروهى از بهوديان ‎de‏ صهیونستی ملاقات کرد

صفحه 14:
آقاي قرضاوي در منزل يخود در دوحه با سه نفر بهودي از آمریکا وانگلستان اعضاي گروه "بهود ضد صهيونستي " ملاقات کرد. این گروه از شبكة با تلفز با هدف محکوم کردن صهیونیسم جهاني, و اعلام برائت د وحشيانة دولت اسرائيل به قطر دعو خاطر قدرداني ايشان از با مسلمانان را خواستار هستند آقاي قرضاوي در اين جلسه گفت: ‏ " کشوزهای عربي هي توانند درتزمینههای ‎goles‏ گروه ميني بر حتمي بودن از بین رفتن دولت اسرائیل استقبال کرد. روزنمهالوطن-مورخ | می ۲۲۰۸

صفحه 15:
پوسف قرضاوی کاندیدای ایست ‎ac. _‏ مت ‎Joo‏ تاثیر گذار جهان در سال ۲۰۰۸ شد

صفحه 16:
مجلة آمریکایی (فورین بولیسی 4 آقای یوسف قررضجاوی را در ضمن لیست ۱۰۰ شخصیت تاثیر گذار جهان در سایت انترنتی خود بيشنهاد كرد رای کیری در این سایت تا ۱۵ مه ادامه داشت. در این لیست همچنین اسامی مبلغ اسللامی آقای عمرو خالد و فیلسوف و دیپلومات فلسطینی آقای سری نسیبه به چشم می خورد. روزنامه الشرق - مورخ ۲ مه ۲۲۰۰۸

صفحه 17:
. ۳ ‎ol ya)‏ بك مرز لرهز اسن

صفحه 18:
دکتر یوسف قررضجاوی گنت: شخصبیت پيامبر اسلام وقر‌آن کریم را در ند مسلمانان هم کشورهای دنیا مقدس هستند. و در ضمن فیلم فتنه را به شدت محکوم کرد و افزود: نمايند؛ برلمان هلند آتش به سوی قرآن زد و این اقدام در واقع یک حلقه از زنجیرم؛ اقدامات عليه اسلام استه و در عين حال از واکنش دولت هلند علیه این نماینده و محکوم نمودن اقدام او اببراز خرسندی کرد. روزنامه الرایه .مورخ۳۰ مارس ۲۲۰۰۸ See LD eC

صفحه 19:

صفحه 20:
‎lb ae»‏ موهن " فنته" كه توسط نید پرمن هد رت ويلدرس ساطته شده يك تشکیلات غیر دولتی ایرانیبه نم " ان .جی.او اسلام و مسیحیت" فیلمی با موضوع خشونتهای انجیل تحرین شده می سازد. این فیلم تصاویری از جنايتهابى ۳ که مسیحیان افیراطی با استناد به این آموزه های کتاب مقدس مرتکب می‌شوند به تصویر می‌کشد. ‏روزنامهالشرق- مورخ ۵ آوریل ۲۲۰۰۸

صفحه 21:
انعکاس ‎Cala‏ ‏معر فی شده توسط رایزنی فرهنگی ج.ابران در رابطه پا

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:
ob abe call ual sel ashe پررادر و خواهر مسلمان جهت تأیید بینیه اعتراض به اسلاع ستینری دشمنان و محکومیت فیلم فتته » آدرس اینترنتی ذیل را مراجعه و امضاء کنید. http://www. petitiononline.com/4Fitna الس‌کن الثقافى الايسرانى

صفحه 25:
تشكبل انجمن لنهى راق انون كذارق در شریین آسلامی

صفحه 26:
در پایان سیمنار هفتم ارتقای علوع فقهی که در کشور عمان با شعار " قانون گذاری وتجدید در فقه اسلامی امروز " منعقد شد ضرورت وجود يك مجمع فتهی متخصص در قانونگذاری ‎Ab‏ ‏اسلامی؛ وضع ضوابط بررای استتباط احکام شرعی و صحت آن مورد تأکید قررار گررفت. این جلسه از پنجم تا هشتم اوریل سال ۲۰۰۸ میالادی منعقد شد در طی آن ۲۹ محور بحث و برررسی شد روزنامه الرایه. مورخ۱4 آوریل ۲۲۰۰۸

صفحه 27:
وزارت اوقاف در نما پشگاه کتا نب لندن ‎OS‏ کوت

صفحه 28:
وزارت اوقاف وامور اسلامی قطبر با هماهنگی شورای ملی فرهنگ وهنر در نمایشگاه کتاب لندن شرکت کرد. این نمایشگا» در تاریخ ۱0۱6 اوریل ۲۲۰۰۸ بر گنزار شد. به این مناسبت آقای علی بن راشد المحمرى المهندى مديى ادارة امور اسلامى كنت: هدف از شرکت در این نمایشگاه محرفی كتابهاى ميرراث فرهنكى اسلامى است. روزنامه الشرق- مورخ ۱۵ آوریل ۲۲۰۰۸

صفحه 29:
١ 7 ‏قبعة‎ كشور فيلييين در مو ‎3S‏ «ضيو قف قطر « مسلمات شد فت

صفحه 30:
مر‌کنر (ضبیوف قط ) جشن پایانی فعالیتهای ورزشی کودکان اتباع کشور را در کلوب غرافه بر‌گنزار کیرده ویعد از اهدای جواییز به سه تیم اول بین ۱۲ تیم شررکت کننده در این مسابقاته مبلخان اسلامى مركن ( کن داعیا ) به سخنرانی در مورد دین اسلا پررداختند و در پی آن ۱۲ نف از اتباع کشور فلیپین مسلمان شدن خود را اعلام كرردند. روزنمه الشرق -موررخ۲۷ مارس ۲۲۳۸

صفحه 31:

صفحه 32:
شورای ملی فرهنگ وهنر شمارة جدید مجله خود " الثنافه" منتش کررد. در این به موضوعات گوناگون پرداخته شد وضمن آن برنامة مخصوص هنتمین جشنواره فرهنگی دوحه که بین ۲۸ فوریه و ٩مارس‏ ۲۰۸ ب رگزار شد مورد برررسی قررار گرفته استه. روزنامه المرب-مورخ ۲۱ آوریل ۲۲۳۰۸ See LD eC

صفحه 33:
6 بر گزاری گفتگوی اذيان در دوحه

صفحه 34:
ششمین کنضرانس بین المللی " گفتگوی ادیان" با همکاری دانشگاه قطبر و کمیته دایمی همایش های وزارت خارجاٌ قطر طی د و روز سه شنبه و چهارشنبه ۲6 و ۲۵ اردیبهشت ماه با عنوان " بیان مسالمت و احترا" در هتل شیرراتون دوحه بر گنزار شد. در این کنفرانس تعدادی از استف‌های مسیحی وعلمای مسلمان وهمچنین تعدادی از اخامها نين حضور داشتند. این کنفرانس بیانگر اهمیت گفتگو بین صاحبان سای ادیان و دیدار میان نمادهای دینی بود. در این کنضرانس بین المللی مسالمت در ادیان آسمانی» زندگی و ارزشهای دینی» خشونت و دفاع از خویش, مسئلة اهانت به ارزشهای دینی» تعمیق گفتگو و ایجاد تقاط مشتر ک در زمینه ‎gla‏ مختلفه موضع ادیان نسبت به یکدیگ» تجارت انسان و فرروش اعضای بدن مور برررسی قررار این همایش صبح سه شنبه ۲4 اردیبهشت ماه با سخنرانی فیصل بن عبدالّه آل محمود وزیر اوقاف و امور اسلامی افتتاح شد. بعد از او پاپ فكاع بد کس شازد بس گنگوی دق و ای ی مسلمانان وسیحیان تاکید کرد واتباع همه ادیان را به صلح ومحبت ودوستى دعوت كرد کاردینال جان لوی توران از واتیکان کنفرانسهای دوحه را به صداقت و وضوح توصین گرد وافنرود: می توان ثم آن در آینده دید. مرپررست دانشگاه الازهر بر اصول فر‌آنی ‎AS‏ ‏روابط مسلمانان با دیگران با شدت تاکید کررد.

صفحه 35:
دکتر عايشه المناعى؛ رئيس دانشكدة حقوق و هش‌های ‎Nab pe‏ دریک کنفر‌انس خبسری در ‎Bu‏ ادن در دوحه پا ‎unset‏ ميان بيسروان اديان سمانی زنده و خوبی ‎nat‏ ایشُزین آن خواهد بوده ره 2 ‎bb a» ۳ 7 saat‏ بفى در ممردم حنود دأ رنده بنابسراين بايد ‎ene‏ وب نتگوهای سیاسی؛ اجتماعی وا اقتصادی انجام پذید. المناعى در ادامهء ضعف مسلمانان را به عنوان عامل اهانت ب حنورها به يامب( ص ) رد كرد و ‎gst eed‏ لدي رن هاب اص انس امأ متقديم كه انا ‏گفت‌وگوها در این راه‌می تواند ب اشد.. در حال حاضس مسأله نقض حقوق بشر زیا به ‏خورد وما به ‎ities‏ تا به اين نقض‌ها جواب م #11 استفاده أذ ائديشة توكو عكس اين مسأله ‎Sa‏ به اثبات بم‌سانیم» واعلام ‎ve‏ دين اسلام نت وكوء صلح؛ همكارى ومحبت است و دينى نيست كه با نشونت و تروریسم ارتباطی داشته ‎ ‎ ‎ ‏که ‏در بيانية پایانی ۸ را جرا ده سا ‎SS‏ ‏ی آسماني در سطوح منطقه المللي وايجاد مركز رسمی گفتگوي ادیان در دوحه تأکید شد. 1 بي در سطوح ملي و بين‌المللي. تشویق جوانان به دان ارژش‌هایی چون آزا‌ي. تسامح. مساوات و احترام به ادی ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 36:
قویت مفهوم اصلح. مبارزه با اهانت به شد. و انجام کار مشترك ميان احترام متقابل به اديان آسماني را مورد أرتسيقة نال ‎ee‏ گنتگوی ادیان" " دوحه در حاشی ‎FM pas ect‏ "گنتگوی ادیان" با حضجور مسئولان و نمایندگان ادیان سه گانه آسمانی یج ابراهيم صالح النعيمى. رئیس این مرکز اظهار داشت: بر اساس طرح‌های این مرکز دیدارها در سطح انجام کارگاه‌ها ادامه خواهد یافت- همچنین هدف از تأسیس مرکز بين‌المللي گفتگوي ادیان در دوحه را آماده کردن فضاي مناسب براي امر بیان پیروان ادیان آسماني دانست و افزود: این مرکز در راستأي ایجاد راه‌هايي براي انجام گفتگوها تلاش خواهد کرد. در ‎gua gl vb)‏ گفت: ین رگن فب جدید بای گننگوی میان پیمروان ادیان راهم می کند و منبعی مهم برای اطلاعات و مکانی دائمی بررای گفتگو خواهد بود. همچنین مجله ای دوره ای به زيان عمربی و اذكليسي به منظور اذزايش اطلاعات و آشنابى با ضرهدك كندكو منتش مى شود. ديك فعاليتهاى ‎SAL)‏ ‏تنظيم نشستهاى تخصصی گنتگو در همایش سالانه گفتگوی ادیان, ترجمه مقالات و تحقيقات مرتبط با ‎oly tee‏ زمره علي تيساك و فيا مخت عافد بو روزنامه الب -مورخ ۱4۱۳ ۱6 می ۵۲۰۳۸ سس سم

صفحه 37:
ان ارس از ار

صفحه 38:
در صفحه فر‌هنگ فارسی روز 4 می ۴۰۰۸ روزنامه العرب سه مقاله آمده بوده اولین مقاله با عنوان: ( ادبیات فارسی در شبه قار؛ هند ) بو و در آن نویسنده کوشیده تاریخ ادبیات فارسی در شبه قار هند را معرفى و نمونه هايى از شعى شاعران فارسی زبان آن سرزمين را ذکس کند. مقالة دوم اين صفحه درباره زندكى و تجرربه ادبى رمان نويس ايررانى خانم شهنوش يارسى يور به عنوان " توبه " نوشته شده. مقاله سوم در مورد شاعر رباعیات حیام نيشابورى به رشته تحرس در آمده ودر آن نویسنده کوشیده تا بزرگترین مسائل وپررسشهایی را که شاعر با آن رو به رو شده مطرح کند. روزنامه العرب - مورخ) می ۲۸ Se Le Ce

صفحه 39:
رل ای اي

صفحه 40:
در صفحٌ فرهنگ فارسی روزنامه ارب روز ۲۲ می مقاله (ایررانیان وفرهنگ عرربی اسلامی) منتشر شده و در آن آمده که وقتی اعراب به اییران حمله ک‌دنده هیچ كس از آنان زبان فارسی را بلد نبود و نیاز به مترجم داشتند تا بتوافد با ایرانیها ارتباط بر قررار کنند. پس از آن گرروه هی از فاتحان ومهاجران عررب به ایران منتقل شدند و بعد از پایان مرحله فتوحات عمریی اسلامی هجرت عمربی به ایرران متوقف شد. و روز به روز ايرانيها دين اسلام را مى يذيرفتتده واز نظس زبان و فرهنگ ایررانیها به زبان مادری خود دل بسته بوده انده ولى به علت شرایط تاریخی واجتماعی جدید؛ به یاد گرفتن زبان عرربی مجبور بودند. و در آن زمینه قدرت ومهارت خود را اثبات ک‌دند. روزنامه الب -< مورخ ۲۲ مه ۲۲۳۰۸ (eran cael Lele oe all

صفحه 41:
طاق كسرق اد عرب بخ و آدب ‎y 36‏

صفحه 42:
طاق کسری یا شهم تیسفون» پایتخت امپرراتوری ساسانیان بوده و امروزه از آن پایتخت با عظمت و شکوه تنها ایوان عظیم آن باقی مانده است. این طاق در ۳۰ کیلو متری جنوب بغداد و در سمت غررب رودحانة دجله قررار دارد. بلندی این طاق آچرری ۳۰ مت و پهنای آن 4۸ مت و ‎Aad‏ ‏دیوارهای آن ۷ مت است. این کاخ عظیم را نخست شاپور ذو الا کتاف در قرین سوم میالادی بنا نمود و بعدها انوشیرروان آن را توسعه داد. معروفترین ماجراهای تاریخی کاخ کمسری با ولادت پيامبر اسلام (ص) ارتباط داشت. در هنگام ولادت پیامبر که آتشهای زرتشتیان خاموش شده است, و ‎SVB‏ ایوان شکاف عمیقی به وجود آمده است. در این مورد» طبرى كه يكى از بز ركان تاريخ نويسان اسلامي محسوب می شود نوشته: "در شب ولادت بيامس (ص ) ايوان كسرى لرزيده بود و از این کاخ چهارده تاق افتاده ‎AST,‏ پارس خاموش شد. و آب دریاچه ساوه خشکید. " آتشکدههای فارس که هزار سال خاموش نشده بودء در آن شب خاموش گردید. و مویدان فارس در خواب دیدند شتراني سخت اسبان عربی را یدک می کشند و از دجله عبور کررده و در بلاد آنها پراکنده شدنده و طاق کسری از وسط شکست خورد و رود دجله در آن وارد شد. کسری ترسید و تفسیر این خواب را درخواست كرد ولی هیچ کس موفق به تعبیس خواب نشد و همه این ماجرا در شع کهن عربی ذکس شده . روزنامه العرب-مورخ !| می ۲۲۰۸

صفحه 43:
22 ‏لت ار و‎ 000 2۰2 Cll

صفحه 44:
fh ‏لو ار جب‎ ‏اريخ تكارى أنسن‎ 4

صفحه 45:
کامیار عابدی منتقد وپخ‌وهشگ در زمینه نقد ادبی و شم معاصس ‎gla)‏ است. کتابهای: (به یاد میهن 4 (به رغم پنجره های بسته 4 (در روشنی بارآن ها 4 (تتهاتر از یک بگ ) از جمله آثاری است که از نامبم‌ده منتشر شده است. موقعیت نقد ادبی در ایرران و وضعیت کنونی شعر معاص و باه مق در یات سس ایا موشوح کت کی است بان ‎soles Slyol 3‏ ایرران انجام شده و در صفحه ف‌هنگ فارسی روزنامه عرب منتشر بدیده استه. در این گنتگو آقای کامیار عابدی گفت: "نقد ادبی تابعی از نقد اجتماعی و سیاسی و فرهنگی است وبه تبع دولت های نقدناپذیر» جوامع آنها نین به نقد خود ر< افته اند یا بهش است بگوییم که به ‏مرحله نقد خود نرسیده اند "» ودر مورد بحث شهر و نقد آدبی» گفت: "من بای شاعری که حتی سطبری و عبارتی از شمرهایش می تواند به خواننده حسی و معنویتی عطا كندء بسيار احتترام قائلم. اما بايد اين حق را هم برراى خوانند گان بیرونی» که شاعم نیستنده قائل شد که از منظری ماوت به شم دوره شان گرد و نظ رشان را بگویند. شاد تنم بگویمنظم شاعران یره شعر ادوار گذشته و دور؟ خود؛ نظرى بيشت درونى و کمتر بیم‌ونی است. در مقابل» نظ کسانی که شاعر نیستند و درباره شمر دورة خود یا آدوار قدیم سخن می گوینده کمتر درونی و بيشت بیرونی است*. ‏روزنامه اسب مورخ !| می ۲۲۰۸ ‎Se Le Ce

صفحه 46:
فرید الدین عطار 3 « شمس وطثرا »

صفحه 47:
روز ۱۳ آوریل ۲۰۰۸ در روزنامةٌ العرب دو مقاله دربارة ادپیات فارسی آمده بود. اول با عنوان " فرید الدین عطار و شعر عررفانی " که در آن شررح حال شاعر ‎al al‏ زمین فرریدالدین عطار ذکسر شده وهمچنین به اشعار عررفانی او و جلوه های آن در ادبیات فارسی پررداخته شده بود. دومین مقاله در مورد تاريخ ادبيات داستانى فارسی که نویسنده در این مقاله» از داستان نویسی در ادبیات فارسی سخن گفته از قدیمترین رمان فارسی " شمس وطغرا " یاد کررده استه. روزنامه المرب - مورح ۱۳ اوریل ۲۲۰۸ ا سس

صفحه 48:
در روزهاى تلخ

صفحه 49:
در صفحٌ فر‌هنگ فارسی روزنامه العرب ۲۷ اوریل ‎Ver‏ مقاله ای باعنوان " پروین اعتصامی: اشعار شیررین در روزهای تلخ " آمده بود. در این مقاله که همزمان با سالگرد وفات پرروین اعتصبامی منتشر شد. نویسنده درباره زند گی و شعر پرروین اعتصامی بحث کررده است. متالدُ دوم نكاهى مختصى به شعر ایررانی در سال ۱۳۸ که در آن به موضوعات فعالیتهای شعرری در مطیوعات وانترنت اشاره شده» وهمچنین به تازه های شاعران وگررایشهای جدید شحر در ایرران پرداخته شده استه. موضوع مقالة سوع آغاز رمان تاریخی در ایرران بوده ودر این راستا رمان (عشق وسلطنت) آقای موسی نشری مدیر مدرسة نصرت در همدان اشاره شد و همچنین رمان (قدم) نوشته آقای حسن بدیع نصرت الوزراء مورد بحث قرار گررفته است. مقالة چهارع معرفی کتاب ( داستانهایی از ادبیات مردمی فارسی ) بوده این کتاب عبارتست از تررجمه آقای مصطنی البکور از کتاب (داستانهای شاهنامه ) آقای ابو التاسم انجوی شیر‌ازی. در این کتاب نویسنده لاش کرده چند داستان از شاهنامة فردوسی را كه ميان مردم رواج دارد جمع آوری کند. روزنامهالعرب-مورخ ۲۷ آوریل ۲۲۰۸ (eran cael Lele oe all

صفحه 50:
دار تیان ‎Ol pl oe‏

صفحه 51:
وقتى به تاريخ امبرراطورى هاى برگ نگاه کنیم» شاید بعضی وقتها تمدن کهن فارسی از یادمان برروده به جن امپرراطوری پارتی که ننردیک ۵۰۰ سال در ایرران حکومت کرده و آذاری چشمگیر در فهك وانديشة ملتها و اقوام ايررانى برجا كذشت. يارتيان كه ملت باديه نشين وبيابانى بودنده در حدود ۳۰۰ سال ق .ع از شمال و به سمت غررب آسیا مهاجررت ک‌دند. پارتیان پس از بر افتادن سلوکیان از گررمی بازار و داد و ستد میان مدیترانه و شرق نزدیک و دور بیشت هم چون دلال و نه تولید کننده سود می برردند. معمولا دسترسی به شاه پارتیان ناممکن می نمود. جشن و تخت‌خواب او زرین بود. پایه اقتصباد پارتیان بر کشاورزی و باز رگانی استوار بود. وصنعت اهمیت چندانی نداشت. ساکنان شاهنشاهی روزی خود را همچون خرده مالکان یا شبانان و (بندگان وابسته به زمين ) مالکان عمده» وشاید در خی موارد (بندگان ) در زمین می جستند. گوسفند و بر و ‎IS‏ ‏و خوک و اسب و خر پررورش داده می شد وحبوبات و گندم و میوه و سبزی بعمل می آمد. توانگرران پارتی در کاخ‌ها و بنگاههای بززرگ خویش ظررف‌های زرین و سیمین بسیار مر‌غوب و ‎Ge‏ به کار می برردند. کاسه‌ها با نقش بررگ و گیاه خرزهره پا گل‌های سرخ و شکل آدمیان آراسته شده بود. روزناهالمرب-مورخ۲۹ اوریل ۲۳۹۸ سس سس

صفحه 52:
2 ‏ار‎ |] 2: Cll

صفحه 53:
ty oan ‏فدين جتنوارة‎ Oo Sys

صفحه 54:
مرکنر جوانان دوحه دهمین جشنوار؟ هنری دوحه را در روزهای یکم ودوع می ۲۰۰۸ بر گزار کرد و در آن تعدادی از خوانندگان کشورهای شورای همکاری خلیج؛ همراء كشورهاى عرراق و یمن در تثاتر قطبر شرکت کرردند. این جشنواره با همکاری شورای ملی فرهنگ و هن و میرراث فر‌هنگی بر گنزار شد. روزنامه الرایهمورخ ۲4 آوریل ۲۳۰۰۸ ا سس

صفحه 55:
جهارمين دورة جسنواره فبلیم تستند شيك الجزيرة

صفحه 56:
جهارمين دور جشنوارة بین المللی فیلم مستند الجزیر» از ۲۱ تا ۲۶ اوریل ۲۰۰۸ در دوحه بر پا شد. در این جشنواره طبی چهار روز ند به *4 فيلم مستدد به نمايش گذاشته شدء اسال سیدمای مستند یران حضبور پرررنگی در این مراسم داشت. سال قبل سهم سینمای فیلم مستند ایمران در همین جشنواره سه فیلم بود. در فش شلمهای کواه شنوار ۲۳ فيلم بد ليش داشت شد که در مین نام نوشیدنی ممتوع (مجتبی روزیهانی » این سخن آبی است (رضا مجلسی » ماهی‌گیر ( کوروش فرزانگان » پسران پاییز ( رحمانى » اسيى ۵۷۱۸۷ (وحید زارع‌زاده» به چشم می خورد ودر بخش فیلم‌های نیمه بلند نیم ۳۰ فیلم حضور داشتند که ستند (من آنجا بودم) ساحتة نادر طالب‌زاده نمايندة ايرران در اين بخش بود. همجنين مستند (۳۴۴ روز) محمد شیرروانی در كنار ۱۳ فیلم ديك در بخش مستتدهاى بلدد جشنواره | نمایش داده شدند ای مستندی که از سال ۲۰۰۳ به بعد ساخته شده‌انده در این جشنواره ش كت کر‌دند. ببرثامة رقابتى جشنوارة مستند الجزيره در سه بخش ستدهاي کوته ( ۳۰ یقه ‏ مستندهای نیمه بلند ی ۷ بيشت از ‎٩۰‏ دقیقه )با شد.همچنین یک بخش ویره با عنوان ‎BN"‏ ‏جدید" به نمایش و رقابت آثار دانشجویی و فیلمسازان آماتور اختصاص داشت. در سومین روز از این جشنواره فیلم ‎palates"‏ ايش گذاشته شد. مدت نمایش در حدود ۵۲ دقیقه بود و در آن ماجراهای یازده سپتامبس در آمريكاء ياد ور عي ا " الل ماجمراى يازده مبيتامبس. بى رسانه ها تشكيل شد". سازنده مستتد " من أنجا بودم" آقأى نادر طالبيزاده به عنوان عضو هيات داور در جشنواره حضور داشته ضمن آن كه كامران شيردل در دوره دوم داور اين جشنواره بود. (Mle 5

صفحه 57:
جايزة طلايى بهترین فیلم کوتاء جهارمين جشنوارة بینالمللی مستند الجزیر» به مستند (اسیر ۷ )اختصباص یافته ساخته وحيد زارع‌زاد» که روایتی است از یک اسیر جنگی عراقی در ایران..جاین؟ بهترین فیلم با موضوع خانواده و کودکان که از امسال تاسیس شده استاه در بخش فيلمهاى بلند به كودكستان از جين» در بخش فیلم‌های نیمه بلند به زندگی در میدان مین از شروژ و در بخش فیلم‌های کوتاه به مداد بی نوک از قط اهدا شد. دكت عبد العززین الحس سس‌پررست م مکنن الجمزریره بررای پثروهش ووآموزش وقایم متام رئیس پخش بازرگانی در سایت الجزیره تأکید کبرد: چهارمین جشنوارة مستتد شبکه الجزیر» شاهد نوآواریها زیاد استه از جملة آنها: تأسیس و پایه ریزری اداره متکامل بررای جشنوار» وسیمنار الجزیر ‎Chel‏ ...وافنزود: زمینه فیلم مستند در کشورهای عربی هنوز یک زمينه خام است. وبه تلاشها وکوششهای زیادی در همه سطوح ساخت فیلم مستند نیاز دارند. روزنامه الشرق مور ۲-۲۲ اوریل ۲۲۰۰۸ Seco ice SES nS REE

صفحه 58:
pasta AY ai by

صفحه 59:
دانشکدة ادبیات وعلوع انسانی دانشگاه قطبر به مناسبت گررفتن اعتبار مالی کامل برراى بررنامه های آموزشی خود از مسسه (ع) جشنی ب رگا رکرد» (صاصجج؟ تنها مس متخصص سنجش دانشگاهها ومراکن علمی و پررداختن بودجه آموزشی بررای ببرنامه های تحقیقاتی خود در آمریکا محسوب می شود. در این جشن رئیس دانشکاه قط خانم دكت شيخه بنت عبد ‎All‏ المسند ورئیس سازمان پررورش و علوم و توسعة دانشگاه قطبر و آقای دکت محمد فتحی سعود حضور یافتند. روزنامه العرب - مورخ امه ۲۲۳۰۸ (eran cael Lele oe all

صفحه 60:
Gill oly ‎gill Glace‏ ( أردوق ‎dally clad‏

صفحه 61:
خبسرى العرربيه در جديدتررين اقدام خود بخشهای فارسی و اردوی خبری بس روی وب را راه اندازی کرده استه اين اقدام بعد از راه انداختن سایت انگلیسی از ‎٩‏ ماء بیش که فعلا عنوان آزمایشی دار صورت گرفته است. . " العمربيه دات نت" بخش خبسرى اينتررنتى تلوينريون " العمربيه" است که از سال ۲۰۰۳ فعالیتتلویزیونی خود را آغاز کرده است. تلویزیون العربیه یکی از ضروجی های رسانه است که زیم نظر بر‌ضی از محافل سعودى فعاليت مى کند. روزنامهالرب-مورخ ۲۳ آوریل ۲۲۰۸

صفحه 62:
(Gail ol} asl ‏دين‎ i ch ut aly

صفحه 63:
عم عبید حسنه سرپرست وقنیه شيخ على بن عبد له آل ثانی خبس قررار داد با ش كت عرربی تكنولوزي رسانه اي براى راه اندازى سايت انترنتى (الوقفييه ) را همراه يك بخش تكنولوزى براي بيكيرى كارهاى ساخت وساز سايت اعلام كرد. وهمجنين به كاربران سايت آموزش بده ودر این سایت می توان فهررس کامل وتازة کتابخانه شیخ علی یافت همراه با همه خدمات الکترونی که کاربران سایت نیاز دارند. روزنامه الرایه- مورخ ه آوریل ۲۲۰۰۸ ا سس

صفحه 64:
wy pal oly ‏سک‎ ‎byb bay dingy a lbs

صفحه 65:
فیلم مستند "مداد بی نوک" ساحته شبکه کودک الجزیمم» ۲۰۰۸ در چهارمین دور؛ جشنوارة بین المللی مستند الجییسه ببرنده شد. این فیلم مستند ۲۷ دقیقه ای توانست زندگی روزم» سخت و دشوار کودکان کشور عراق را منعکس کند. الجزیرة.نت ا 1 خروج افمر ست أصلى) فهر ست موضوعى

صفحه 66:
ارسال دید گاه‌ها نظرات و انتقادات شما موجب مزید امتنان ما خواهد بود رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران - قطر شماره تلفن : ۶0۷۶۱۷۳-۶ نمابر: 10۷2۸0۵ ایمیل : ‎raizani_qatar@yahoo.com‏ ‎:Web sits‏ http://doha.icro.ir

51,000 تومان