رسانه های اجتماعی
اسلاید 1: رسانههاي اجتماعینگاهي به مباني يك پديده يونس ُشكرخواه - عضو هيات علمی دانشگاه تهرانرئيس انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتيshokrkhah@ut.ac.ir
اسلاید 2: مفهوم رسانه اجتماعي هنوز فيل مولوي است در همه جا: you-just-don’t-get-it هنوز يك طيف معنايي است بين رسانه و اجتماع و اگر از سويه رسانه به آن نگاه كنيد خيلي حرفها ميتوان زد و اگر از سويه اجتماع به آن بنگريد؛ بازهم خيلي حرفهاي ديگر ميتوان زد. من بر اين باورم كه هم متخصصان عرصه مطالعات رسانهاي و ارتباطات جمعي و هم جامعهشناسان و هم خيليهاي ديگر در اين معنا سازي ذيمدخل هستند و فقط بايد با حوصله به حرفهاي هم گوش كنند و به ديالوگ باور داشته باشند البته عدهاي هم هستند كه اصرار به تصويب يك تعريف فوري چه از خود رسانه اجتماعي دارند و چه از برند زدن بر رسانههاي اجتماعي موجود. براي جلو رفتن يك تعريف زير ساختي مورد توافق اين است: رسانه اجتماعي؛ فرمت است؛ اپليكيشن وب پايه (وب 2) است كه همه جا حاضر و هميشه در دسترس است و امكان دوسويهگي را براي تبادل ديتا از نوع محتواي توليد شده توسط كاربر بين افراد و جوامع از كوچك تا بزرگ فراهم ميسازد. دو اصطلاح همزاد رسانههاي اجتماعي: محتواي توليد شده توسط كاربر (UGC: user-generated content) رسانه توليد شده توسط مصرف كننده (CGM: consumer-generated media)
اسلاید 3: تاريخ كوتاه تولد رسانههاي اجتماعي از نظر من تاريخ رسانههاي اجتماعي به سرويسهاي تلفني وويپ (Voice over IP) مثل دايل پد و غيره؛ برميگردد ولي هرچه جلوتر آمديم امكانات بيشتر شد: ژئوسيتيز (Geocities) (1994): خانه در شهرهاي رايگان وب | ياهو آنرا خريد و مسدوش كرد. وبلاگها (1997) امتداد آنها تا ميكروبلاگ توئيتر دانشنامه آزاد ویکی پدیا (2001) همكاريجويي دستهجمعي براي توليد محتوا ماي اسپيس (Myspace) و اي او ال (AOL) و اورکات (Orkut) (2002) لينكداين (LinkedIn) (2003) حرفهايتر و تجاريتر (وبسايت شبكه اجتماعي) فيسبوك (Facebook) و فليكر (Flickr) (ژانر تصويري) (2004) ديگ (Digg) و توئيتر (Twitter) مدلهاي خبريتر اين رسانهها گوگل باز (Buzz) (2010) تجربه ناموفق در ارتباط با جيميل و بعد گوگل پلاس لری پیج از بنیانگذاران گوگل: فيسبوك يك باغ بسته براي گروگان گرفتن کاربران و سیاستهای آن قاتل نوآوری است.
اسلاید 4: طبقه بندي ششگانه رسانه اجتماعي طبقه بندي كاپلان و هنلين* يكي از طبقهبنديهاي رايج براي اين رسانههاست: 1. همكاريجويانه (ويكيپديا) 2. وبلاگها و ميكروبلاگها (توئيتر) 3. جوامع محتوايي (يوتيوب) 4. سايتهاي شبكه اجتماعي (فيسبوك) 5. جهانهاي بازيهاي مجازي (واركرفت ورلد، كلش آو كلنز) 6. جهانهاي اجتماعي مجازي (سكند لايف)*Andreas Kaplan and Michael Haenlein - in their Business Horizons article published in 2010
اسلاید 5: كدام نظريهها و مدلها؟ حضور اجتماعي (social presence) اشباع رسانهاي (media richness) ارائه خود (self-presentation) خود-گشودگي (self-disclosure) كاربري و اقناع (Uses and gratifications) مدل همگرايي رسانههاي اجتماعي (The Social Media Integration Model) درك رسانهها - مكلوهان (Understanding Media: The Extensions of Man) جريان دو مرحلهاي اطلاعات پاول لازارسفلد (Two Step Flow Theory) مدل هارولد لسول (Lasswells model)
اسلاید 6: امكانات و تكنولوژيهاي رسانههاي اجتماعي امكانات: دوسويهگي و گستردگي دسترسی به مخاطب در سطح جهانی؛ نقطه تلاقي؛ تمرکززدایی و حذف سلسله مراتب در توليد (برخلاف رسانههاي كلاسيك) قابلیت دسترسی رایگان یا كمهزینه به اين نوع رسانهها؛ عدم نياز به مهارتهاي ويژه در استفاده از اين نوع رسانهها؛ سرعت و پيوستگي در ارتباط؛ امكان تغيير مطلب ولو پس از انتشار (برخلاف رسانههاي كلاسيك)؛ گرفتن نظرات ديگران درباره مطالب در قالب كامنت و لايك. تكنولوژيها: بلاگ؛ اشتراك عكس؛ اشتراك موسيقي؛ ويلاگ؛ پستهاي ديواري؛ پستهاي فوري؛ ايميل؛ وويپ؛ كرود سورسينگ و .....
اسلاید 7: سطوح دوسويهگي سطح اول: امكانات بيشتر جستجوي تخصصي در عرصههای مورد نظر. سطح دوم: تلاش كاربر و تلاش سيستم سطح سوم: پاسخ دهندگی هم با اتكا بر انسان هم بر كامپيوتر سطح چهارم: تسهيل ارتباطات بين فردی همهجا حاضر بودن و دسترسي پيوسته سطح پنجم: سهولت در افزايش اطلاعات محتواي توليد شده توسط كاربران (مالكيت محتوا؟) سطح ششم: نظارت بر كاربرد سيستم برای اطلاع يافتن از سلائق يكايك مخاطبان
اسلاید 8: نقطه تلاقي ارتباط و کنترل نقطه تلاقي ارتباط و کنترل همان محيط ارتباطی مشترک سازمانها و تودهها و در عين حال همان نقطه قابليت حل مشکلات است. علم ارتباطات این نقطه تلاقی يا تماس را كه سر فصل تماس يك سيستم با سيستم يا با سيستمهای ديگر است؛ بسيار مهم میداند. سيگنالهای دو سيستم در همين نقطه با هم به ديالوگ و به تبادل میپردازند و هدف نهايي اين تبادل و تماس چيزي جز حل مشکلات و در حالتی ديگر چيزي جز رسيدن به مفاهمه و نوعی انطباق نيست. (نقطه مقابل آنتروپی) علم ارتباطات هميشه به تاثير ارتباطات چهره به چهره معتقد است؛ اما در عين حال به اين امر نيز باور دارد كه برای اجرای امور تکرار شونده؛ ابزارها؛ ويجتها و اپليكيشنها يا برنامههای كاربردی میتوانند بسيار مفيد و گرهگشا باشند. يك مثال: ATM؛ حذف امور تکرار شونده؛ رضايت يا اعتراض؟
اسلاید 9: مولفههاي سازنده نقطه تلاقي *Andreas Kaplan and Michael Haenlein - in their Business Horizons article published in 2010 مولفههاي سازنده رسانه اجتماعي ممكن است به صورت تك عنصري و يا چند عنصري در زندگي رسانهاي اجتماعي حضور يابند. شركتهايي كه وارد فضاي رسانههاي اجتماعي ميشوند تلاش ميكنند تا همه مولفهها را همزمان فعال كنند و به كار گيرند هويت (در لينكداين) (سايبر و مدرن) (Facebook Philosopher) گفتگو (Armchair activist) اشتراك گذاري (تك عنصري اوليه در يوتيوب) حضور (در اكثر رسانههاي اجتماعي) (FOMO) مناسبات (در لينكداين) (در اكثر رسانههاي اجتماعي) شهرت (در لينكداين) گروه (در اكثر رسانههاي اجتماعي)
اسلاید 10: ساختاري با 15 روند
اسلاید 11: یک نمونه زندگی دوم (Second Life) (2003) دنيای سه بعدی مجازي خالق: فيليپ روزدال مدير يک شرکت اينترنتی در سانفرانسيسکو پول رايج: ليندن دلار (قابل تبديل) معاملات در هر ماه سر به ميليونها دلار میزند سكنه زندگي دوم میتوانند حقوق قانونی هر آنچه را که در زندگی دوم توليد کردهاند؛ در زندگی واقعی برای خود ثبت کنند.
اسلاید 12: برخي انتقادات: داروينيسم ديجيتال (حرفهاي دائمي و بقاي صداي بلندتر) اعمال نفوذ است بر نفوذ كنندگان از طريق بحثهاي سطحي و اين يعني دور باطل ساختار آنها ثروت را به سوي راس هرم پمپاژ ميكند و شكاف ديجيتال را عميقتر ميسازد (طبقه مجازي و شرايط فرا طبقهاي) نگراني از بلعيده شدن منابع مالي كشورهاي رو به توسعه؛ در مسير خريد ابزارهاي مرتبط با لايف استايل شبكهاي نگراني از بروز آنتي سوشال مديا به مثابه ابزارهاي كنترل مطلق سوشال مديا نگراني از بروز رخوت در مديريت روابط انساني شخصي در جهان واقعي و به طور كلي تاثيرات منفي شبكه مجازي بر جامعه واقعي مالكان محتوا؛ كاربران مولد محتوا نيستند و هر چه توليد ميشود متعلق به مالك رسانه اجتماعي است. چرا رسانههاي اجتماعي امكان كوچ عضو يك شبكه به شبكهاي ديگر را نميدهند و در صورت ترك شبكه بايد مايملك محتوايي افراد در شبكه قبلي بماند؟ (عدم امكان تغيير فرمت) نگرانيهاي روانشاختي مرتبط با پديده Fomo يا همان fear of missing out تيم برنرز لي (پدر مدرنيته اينترنت): سيلوهايي هستند كه اجازه برداشت به افراد نميدهند. ممكن است مونوپل شوند و نوآوري را عقيم كنند
اسلاید 13: برخي فرصتها: امكان فروش گسترده و ترغيب به خريد كالاها و خدمات. فقط فيسبوك بيش از يك ميليارد كاربر دارد (people who bought X also bought Y) فرصت بازتعريف فعاليتهاي تجاري در قالب تجارت الكترونيك (B2B و غيره) ايجاد كارآفريني و خلق مشاغل تازه نظير آنچه كه اكنون اقتصاد اپ يا App Economy خوانده ميشود امكان گرفتن ايدههاي تازه از جمعيت متراكم شده و در دسترس: مسئولان شركت دل (Dell) اعلام كردهاند 17 هزار ايده از رسانههاي اجتماعي صيد كردهاند امكان دسترسي ارزان به مشاغل كارمندي (يقه سفيدها) و كارگري (يقه آبيها) و حرفهايهاي فضاي سايبر (يقه طلاييها) باور به اين كه تكنولوژيهاي ارتباطي و اطلاعرسان كه رسانههاي اجتماعي هم فرآورده جانبي آنها هستند در توسعه پايدار نقش دارند امكان ايجاد كمپينهاي سياسي و استفاده از رسانههاي اجتماعي در خلاء نهادهاي مدني امكان ايجاد كمپينهاي اجتماعي در مقابله با بلايا و بيماريهاي اجتماعي نظير سرطان و غيره كليه كاربردهاي مرتبط با پيشوندe نظير آموزش الكترونيك؛ تجارت الكترونيك؛ بهداشت الكترونيك و غيره (بند هفتم از يازده بند 11 خط عمل جامعه اطلاعاتي)
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.