رشد حرکتی در کودکان پری ترم و فول ترم
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: Motor development of children born preterm and fulltermBy: A-Ran Chong
اسلاید 3: رشد حرکتی در کودکان پری ترم و فول ترمزیر نظر استاد: دکتر سهرابیترجمه و ارائه: نامنی
اسلاید 4: بررسي كودكان پري تر م درمان شده با سورفكتنتتعريف كودكان پري ترم خصوصيات كودكان پري ترمبررسي ابزارهاي اندازه گيري اجراي حركتي
اسلاید 5: صفات شناختي صفات رفتاري عاطفيخصوصيات كودكان پري ترم صفات يادگيري و اجراي كار مدرسه صفات جسمي مهارتهاي حركتي ادراكي-بينايي اجراي حركت
اسلاید 6: تعريف وطبقه بندي كودكان پري مچوربطور سنتي كودكاني كه با وزن برابر يا كمتر از 2500گرم بدنيا مي آمدند را پري ترم مي گفتند. اما در سال 1950، سازمان بهداشت جهاني WHO ،اصطلاح LBW را براي اين كودكان پري مچور استفاده كرد.
اسلاید 7: طبقه بندي كودكان LBW : ELBW : وزن هنگام تولد كمتر از 1000 گرم VLBW: وزن هنگام تولد بين 1001-1500 گرم LBW: وزن هنگام تولد بين 1501-2500 گرم بيشتر از تعريف وزني استفاده مي شود چرا كه تشخيص سن تقويمي مشكل است.
اسلاید 8: خصوصيات كودكان پري ترمخصوصيات شناختي: كودكان پري ترم در مقايسه با كودكان فول ترم IQ پايينتري داشته و مشكلاتي در جريان اطلاعات پيچيده نيازمند استدلال منطقي، جهت يابي فضايي و كمبودهاي شناختي داشتند. در جريان پيچيده ذهن(1/26% در برابر 8/0%) و جريانهاي همزمان (8/34% در برابر 1/1%) مشكل داشتند(پري ترم در مقايسه با فول ترم).
اسلاید 9: خصوصيات شناختيدر مطالعه سطوح شناختي كودكان ELBW وVLBW وLBW رنج پايينتري اما عادي از IQ را نشان دادند و در دوره بعدي كودكي هوش عادي داشتند.(با وجود پايين بودن در دوره اوليه كودكي).در مورد اينكه SES (طبقه اجتماعي-اقتصادي) درIQ تاثير دارد يا نه گزارشات متناقضي داده شده است.
اسلاید 10: خصوصيات رفتاري و عاطفيمشكلات رفتاري در بين كودكان ELBW ديده شده كه با گذشت زمان ميزان آن كم شده است .ريكاردز در يك مطالعه طولي 60 كودك را بررسي كرده است كه 59 نفر آنها داراي مشكلات رفتاري ارزيابي شدند و با گذشت زمان درصد اين افراد كم شد و نيز در مهارتهاي اجتماعي و سازگاريهاي رفتاري كودكان ELBW ( زير 750 گرم ) نتايج پايينتري نسبت به كودكان ( 750تا 1499گرم) و نيز كودكان فول ترم داشتند.
اسلاید 11: خصوصيات رفتاري و عاطفيهمچنين در كودكان پري ترم و زير NBW علائم اضطراب مانند تحريك پذيري، تهاجم و بهم ريختگي ديده شد. گزارشات نشان مي دهد كه كودكان VLBW نسبت به كودكان فول ترم بيش فعالي تر، بي توجه تر، سركش تر، وبا مشكلات رفتاري بيشترهستند. Sajaniemi(1998) توصيفات فعاليت پايينتر، سازگاري بيشتر، حالت مثبتتر وتنش كمتر را براي كودكان 2ساله كه از امكانات درماني جديد استروئيدي پيش از تولد و سورفكتنت استفاده كرده بودند گزارش كرد.
اسلاید 12: صفات يادگيري واجراي كار مدرسهمحققان ناتواني هاي يادگيري در كودكان پري ترم گزارش كرده اند كه با افزايش سن اين ناتواني ها آشكارتر مي شود. و در يك مقايسه كه بين كودكان LBW وNBW در مهارتهاي آكادميك آنها صورت گرفت، 27% كودكان كمتر از 750 گرم نتايج پايينتري از حد مطلوب داشته، اين درصد براي كودكان 750 تا 1499گرم، 9% و براي كودكان فول ترم 2% بود.مشكلات آكادميك در كودكان ELBW,VLBW 23تا 48% گزارش شده وبنظر مي رسد كه در اجرا و نمرات تكاليف مدرسه در تمام دوران كودكي پايينتر از فول ترمها هستند و شايد اين تفاوتهاي گروهي هيچگاه بطور كامل جبران نشود.
اسلاید 13: صفات يادگيري واجراي كار مدرسه Saigel روي كودكانELBW 8 ساله تحقيق كرد و با برابر كردن شرايط با كودكان فول ترم مقايسه كرد.نتيجه تحقيق نشان داد كه كودكان ELBW در آزمونهاي خواندن واملا وحساب نمرات پايينتري نسبت به كودكان فول ترم داشتند،كودكان پري مچور بيشتردريك كلاس رد مي شوند،به مسائل درماني نياز داشتند وكمكهاي آموزشي خاصي را طلب مي كنند. اين يافته ها مشخص مي كند كه كودكان ELBW در خطر بزرگتري در رشد شناختي و استعداد يادگيري قرار دارند .
اسلاید 14: خصوصيات جسميDietz , Strauss كودكان ELBW و NBW را درفاكتورهاي محيطي، ژنتيكي ، قد و وزن مادران قبل از بارداري براي رشد جسمي و توسعه كنترل بررسي و مقايسه كردند.نتايج حاكي از آن بود كه كودكان با وزن تولدكمتر از 2500 گرم در 7 سالگي سبكتر(6/1كيلوگرم)، كوتاهتر(2cm )و دور سر كوچكتر(7/31 در برابر 34cm) از 7 ساله هاي NBW بودند. محققان اين مطلب را نيز در يافتند كه مادران كودكان LBW كوتاهتر و سبكتر از مادران كودكان NBW بودند.
اسلاید 15: خصوصيات جسمي اين عامل عقب ماندگي درون رحمي يا IUGR ناميده مي شود. يكي از عوامل موثر IUGR ، تغذيه ضعيف دوران بارداري مادر است، محققان معتقدند مواد غذايي خاص مانند نمك،روي،folate براي رشد جنين مورد نياز است و كمبود اين موادغذاي مي تواند در وزن تولد موثر باشد .
اسلاید 16: همچنين كودكان پري ترم نيازهاي غذايي دارند كه شير مادر نمي تواند آنها را تامين كند. محققان دريافتند كه شير مادر كه با مكمل پروتئين كامل شده مي تواند زمان زياد شدن وزن را كوتاهتر كند و به رشد قد وسر كمك كند.ويتامين A نيز براي رشد طولي و سلولهاي اپيتليال دستگاه تنفسي لازم است و كودكان پري ترمي كه مكمل ويتامينA دريافت مي كنند نياز كمتري به اكسيژن مكملي دارند.خصوصيات جسمي
اسلاید 17: مهارتهاي حركتي ادراكي - بيناييدر مطالعات انجام شده بر كودكان پري ترمي كه مشكل بزرگ عصب شناسي نداشتند و IQ متوسط داشتند نشان مي دهد كه انها در مهارتهايي ادراكي بينايي هماهنگي و كنترل ارادي دست(در مشاركت با لامسه جنبشي و ادراك بينايي فضايي )، مهارت كشيدن خطوط وكامل كردن دو يا چند شكل، درك بيناي اشكال چرخيده يا كجي خطوط و اشكال سه بعدي مشكلاتي داشتند. اما ارتباط معناداري بين انحراف بينايي، استفاده از عينك يا تستهاي رواني و شناختي بواسطه بينايي بين كودكان LBW و NBW وجود ندارد.
اسلاید 18: مهارتهاي حركتي ادراكي - بينايييك سري بررسي كه روي كودكان VLBW انجام شد نشان داد كه آنهايي در مهارتهاي حركتي بصري 17% نمره زير متوسط و در مهارتهاي ادراكي بصري 11% نمره زير حد متوسط داشتند. Forman اظهار كرد كه در غياب هر نوع ناتواني كلينيكي قابل رويت، پري مچوري باعث يك دسته كوچك اما مهم آسيبهاي حركتي بصري مي شود كه در كودكي مياني مشخصتر مي شود.
اسلاید 19: Burns وBullock نشان داد كه كودكان پري ترم توانايي رشدي كمتري نسبت به همانندهاي فول ترم خود در پرش جفت، پريدن با طناب، تعادل روي يك پا ، گرفتن توپ، انجام همزمان دست زدن و پريدن، داشتند، كه مستقل از فاكتورهاي اجتماعي اقتصادي و محيطي بود.Marlow نيز اظهار كرد كودكان با وزن كمتر از 1251 گرم نمره پايينتري از كودكان كنترل در تكاليف رشد حركتي مانند گرفتن ، هدف گيري ، ايستادن روي پاي برتر، ايستادن روي پاي ديگر، راه فتن روي پنجه پا گرفتند. اجراي حركت
اسلاید 20: اجراي حركتمطالعات ديگري حاكي از اين بود كه كودكان پري ترم در انواع تستهاي اجراي حركتي مانند راه رفتن روي نوك پنجه، راه رفتن روي پاشنه، ايستادن روي پاي راست، راه رفتن روي خط مستقيم ، ايستادن و لي لي روي يك پا ،ايستادن با دستان باز نمرا ت پايينتري از كودكان فول ترم گرفتند.
اسلاید 21: اجراي حركتبا مطالعاتي كه Black روي كودكان ELBW و VLBW انجام داد متوجه شد كه آنها در مهارتهاي حركتي ظريف در تستهاي كوبيدن ميخ، آهسته در زدن ، دنبال كردن رد پا رنج طبيعي دارند، ولي Klein گزارش داد كه كودكان VLBW 5ساله نسبت به همسالانشان (در تست انگشت بيني ،نخ كردن مهره هاي كوچك، تست نقاشي) هماهنگي حركتي ظريف تاخير يافته اي را به نمايش گذاشتند.
اسلاید 22: اجراي حركتهمچنين در تعادل ،تعادل پويا ، هماهنگي اعضاي بدن ، هماهنگي تنه اعضا ، تداوم حركتي كودكان پري ترم با كودكان فول ترم متفاوت بودند. حركات غير ارادي، لرزش خفيف ،انقباض عضله ضعيفتر، حركات بي اختيار بيشتر، در اعمال رشدي مانند نشستن،راه فتن، ايستادن ، دراز كشيدن در كودكان پري ترم ديده مي شد.
اسلاید 23: مطالعات رايج روي كودكان پري ترم درمان شده با سورفكتنت تراپيبررسي هاي انجام شده نشان داد تفاوتي در نتايج رشد عصبي ، رشد ذهني و توسعه رواني حركتي كودكان درمان شده و نشده با سورفكتنت تراپي وجود ندارد . Schende كودكان VLBW و NBW را در تاخير رشدي مقايسه كرد و نتيجه گرفت كه كودكان VLBW تاخير اساسي در تمام سطوح عملكردي (زبان فردي – اجتماعي، بهبود سازگاري حركتي ، دامنه حركتي) در مقايسه با كودكان NBW داشتند. صرف نظر از اينكه كودكان پري ترم از سورفكتنت يا درمان استروئيدي استفاده كرده اند يا نه هنوز ناتواني هاي رشدي در مقايسه با كودكان فول ترم نشان ميدهند.
اسلاید 24: بررسي هاي مهم در مطالعه كودكان پري ترم Piek اظهار كرد مدركي وجود دارد در بيان اينكه كودكان LBW ,VLBW,ELBW اساساُ در معرض خطر بيشتري در تاخير رشد ثانويه نسبت به كودكان فول ترم هستند، در گزارش Phoroah از ميان كودكان 8ساله يك نمونه كلي 232 نفري همسان شده( وزن كمتر يا برابر 1000گرم،1001-1500گرم ، 1500-2000گرم شامل ناتواني هايي) 27 كودك آسيب حركتي قطعي و 49 كودك مشكل حركتي داشتند، از ميان گروه كنترل(همان وزن بدون ناتواني)2 كودك آسيب حركتي قطعي و 21 كودك مشكل حركتي داشتند. اين گزارش نشان مي دهد كه بايد كودكان پري ترم بدون ناتواني يا ناتواني كم را از كودكان پري ترم با چندين ناتواني و ناتواني متوسط جدا كرد .
اسلاید 25: مسائل ابزاري در ارزيابي اجراي حركتيانتخاب ابزارهاي تعيين كننده سطوح اجراي حركتي براي كودكان پري مچور براي يافتن يك سطح معيار مناسب مهم است. ابزار تنها نبايد نقاط بد عملكردي را در اجراي حركتي تعيين كند بلكه بايد سطوح اجراي مهارتهاي حركتي را نيز مشخص كند. براي مثال تست TGMP يكي از ابزار هاي ارزيابي تعديل شده است كه جنبه كيفي رفتار حركتي را ارزيابي ميكند.اين تست بر سطوح اجرا تاكيد ميكند ولي سطوح اجراي پايينتررا بخوبي نشان نمي دهد و ويرايش اين ابزار كه به سطوح پايين حساس شده هنوز ممكن است در اين زمينه محدوديت داشته باشد .و يا ابزار SIGMA كه مهارتهاي حركت گوناگون را بوسيله مرحله بندي ارزيابي ميكند،در سطوح پايين حساسيت كافي را ندارد.
اسلاید 26: مسائل ابزاري در ارزيابي اجراي حركتيابزارهايي كه در اين زمينه مفيدند ارزيابي توسعه عصبي عضلاني Mc Carton (MAND) با چهار عامل نمره گذاري و 10 آيتم مهارتهاي حركتي فردي براي مقايسه مهارتهاي حركتي عمومي و مطالعه اجراي حركتي (MPS) براي نمره گذاري الگوي حركتي كودكان است. هر دو ابزار زماني كه كودك يك مهارت حركتي را بهتر اجرا مي كند نكاتي را گردآوري مي كند. استفاده از اين ابزارها باعث مي شود كودكان پري ترم با يك معيار ملي يا منطقه اي با كودكان فول ترم مقايسه شوند.
اسلاید 27: مسائل ابزاري در ارزيابي اجراي حركتيتجديد نظر ، استاندارد كردن، و تطبيق دادن ابزارها مهم است چراكه كودكان امروز از نظر تجربيات فرهنگي ، اسباب بازي ها و.... با كودكان دهه هاي قبل متفاوت شده اند . بهمين خاطر بتازگي ابزار MAND براي پايايي ارزيابي شده است . ارزيابي كيفي اجراي حركتي كودكان مهم است، چراكه ممكن است كودكي بخاطر فقدان توسعه عضلاني نتواند توپي را دور پرتاب كند اولي از الگوي كامل پرتاب استفاده كند.
اسلاید 28: مسائل ابزاري در ارزيابي اجراي حركتيابزار MPS جنبه هاي كيفي حركات را از الگوي ناقص به الگوي كاملتر حركات ارزيابي مي كند. هر دو ابزار MPSوMAND سطوح اجراي حركتي كودكان 4 تا 7ساله پري ترم وفول ترم را اندازه گيري مي كنند و تعيين چگونگي تفاوت درمهارتهاي حركتي كودكان پري ترم و فول ترم بوسيله اين ابزار ممكن مي شود .
اسلاید 29: امید وارم سالم باشید و فرزندان سالم تربیت کنید
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.