صفحه 1:
9 a)
بهار 87
صفحه 2:
at
رفتار شناسی در پرورش اسب
صفحه 3:
رفتار شناسی در پرورش اسب
* به نظر می رسدگله های رمیده هیا درحال چرای اسب نقاشی
شده در دشتهای دوردست آنچنان قرابتی با اسبهای اهلی
درون اصطبلها که ایام رلبه خوردن و کار کردن و يا چریدن
در پادوکها حی گذرانند نداشته باشند . اعمال و رفتارشان را
از اجداد وحشی خود به ارث برده وحفظ کرده اند.
* اگربا اسب سرو کار دارید بلید بر رفتار او اشراف داشته
باشید تا از واکنشهای او در قبال محرکهای خاص آگاه بوده و
زبان گوبای اندام او و اصوات هشدار دهنده اش را هم بدانید.
سد
صفحه 4:
° عمده دلیل بر لین آگاهی . ایمنی است . برای اجتناب از هر
گونه خطر و با آسیب احتمالی .
9 دیگر ویژگی این آگاهی حفظ سلامت جسم و روان اوست که
به موقع از بیماری و یا ناخشنودی او مطلع شده و در پی رفع
آن بر آیید . و دیگر آنکه بتوانیدبا علمبه رفتار اسب این
حیوان رابه بهترین نحوتر بیت نموده و ازاودر جهت های
اهداف خویش استفاده کنید.
سد
صفحه 5:
صفحه 6:
روش طبیعی زندگی اسب
* امروزه گله های اندکی آّن هم در دورافتاده ترین نقاط کره
زمینبه زندگی ادامه میدهند.درلین روش زندگی طبیعی و
آزادلنه آنها چراگاهها.سبزینه زارها.بوته زارهارا برای پیدا
کردن آب و غذا در می نوردند.زندگی در گله حلفظ امنیت
آنهاست و لین گله را سیلمی برقر.محافظت می کند و
احتمال خطر قریب الوقوع را هشدار می دهد .
سد
صفحه 7:
* اسب وحشی بلید واکنشهای سریعی داشته باشدتا بتولند به
زندگی ادامه دهد.کره های نو زائیده شده بلید به سرعت
سرپا بایستند تا اگر گله رمید.آنرا همراهی کنند.اسب فقط
به هنگامی که گیر عی افتدبا لگد و سر دست زدن وبا گاز
گرفتن به دفاع بر می خیزد .ضامن تنازع بقا در اسب شنوائی
خوب. دید وسیع و سرعت در فرار به هنگام لزوم است .
* هنوز هم بسیاری از وبژگی ها و غرلیز اسبهای وحشی در
مناطق امروزیبه چشم می خورد برای اطلاع از واکنشهای
خاص اسب باید این غرایز و ویژگی را بشناسیم.
سد
صفحه 8:
وجوه تمایز - مشخصات
* اسب دارای وجوه تملیز و مشخصاتی است که بخشی از
طبیعت او هستند و لین رفتار و روش متملیز زندگی اش او را
از سایر موجودات متمایز می کند .
* اسبها به زندگی در کنار یکدیگر و گاهی در دیگر حیوانات
نیازمندند .از زملنی که اسبهابه وسیله شکارچیان شکار حی شدند .
زندگی گله وار امنیت آنها را ضملنت حی کرده است چرا که تعدد .
شلنس بقا را بیشتر کرده, اهمیت بخش بوده و فرار را تسریع می
کرده است . ممکن است در اغلب اوقات اسبها را در حال نزاع و
درگیری با یکدیگر ببینید که این ناشی از خصیصه اجتماعی بودنشان
است و تنهایی اورا خمود وکج خلق می کند.
سد
صفحه 9:
* اگر اسبی در محوطه ای محصوربه تنهلیی رها شود . به
وضوح دیده می شود که سراسیمه و شیهه کشان به این
طرف و آن طرف دویده و حتی از نرده ها عی پرد تا خود را
به ديكران و در کنارشان برساند. بعضی از اسبها از بودن در
کنا رحیوانلتی مثل گاو و گوسفند هم راضی به نظر می رسند
ولی به ندرت تنهابی را دوست دارند.
* فهرست صفات وییه برایبه خاطر سپاری زندگی اجتماعی
(گله ) ؛پرسه زنی . تقلید کننده,چرنده ,کنجکاوی . حافظه
قوی. قانون سلسله مراتب می باشد.
سد
صفحه 10:
پرسه زنی
* اسبها در طبیعتبه دنبال غذا از مرتعیبه مرتع دیگر پرسه
زده و چراعی کنند.بیشتر اسبها امروزه درحصارها نگهداری
حی شوندولی لین خصیصه را همچنان حفظ کرده ند . ممکن
است اسبی در حال چریدن در محلی ناگهان.به محل دیگری
نقل مکان کند . نکته جالب . غریزه میل به منزل است که در
اسبهای اهلی همچنان به قوت خود باقی است .
* چه بسا اتفاق افتاده که اسبی رم کردهبا سواربابدون سوار
راهی منزل شده وحتی اگر سوارراه راگم کرده باشد اسب او
را به طرف آن رهنمون کرده است . اسبها باعلاقه وشوق زیاد
باگامهایی بلندتربه سمت منزل واسبهای دیگربرمی گردند.
سد
صفحه 11:
ساز و کار دفاعی
* بیشتر واکنش اسبها بازتاب لین حقیقت است که آنها قربانی
شکارچیان بوده لند .وسیله دفاعی آنهابه ترتیب اولویت
فرار و سپس جنگ است .
* اولین واکنش فرار است و در صورت گیر افتادن به لکد پرانی
ءجفتك اندازی و الاکلنگ و سردست زدن می پردانند .که در
اين حالت از ضربات دست همانند پا استفاده می شود.
* اسبهابرسرآب وغذابایکدیگرمبارزه نموده وبرتری خودرابه
رخ دیگری می کشند تااینکه رغیب راازمحیط دور کنند.
سد
صفحه 12:
قانون سلسله مراتب
* به طربق اولی اسبها آزادی خواه نیستند وبه هنگام زندگی
آرام و در صورت هجوم دسته ای گرگ وقت را برای فرار
کردن با نکردن تلف نمی کنند در لین حللت به تبعیت از
رهبری سیلمی غللب پابه فرار می گذارند . لین سیلمی
محلفظ کله و راهنمای آنهابه طرف لب و علوفه است . در
بیشتراوقات لین نقش رهبری را برای اسبهای اهلی.انسان
عهده دارمی شود . در گله اسبهای وحشی سیلمی وبا
مادیان غللب عهده دار رهبری است که لین رهبریت تحت
قانون اطاعت ازبر تریاسلسله مرلنب قدرت.صورت می گیرد
و برای عهده دار شدن این نقش قدرت وقاطعیت.نقش
تا es
سد
صفحه 13:
کنجکاوی
* اسبها شدیدا کنجکاهند واغلب برای کشف غیر معمول ها به
لین طرف و آنطرف سر می زنند از لین خصیصه می توان
برای به دام انداختن اسبهای دست نیافتنی درمزارع استفاده
کرد. دراصطبلهایی که اصولی ساخته شده اند دیواره ی
کناری هربلکس طوری طراحی شده که اسبهابه راحتی قادر
به دیدن هم باشند تا کنجکاویشان درمورد اسبهای دیگر
ارضاء شود. اسب حی خواهد بدان اسبی که درهمسایگی اش
میباشد کیست . چه ویژگیهایی دارد.چه میکند تابتواند
بااوار تباط دیداری . علاوه برشنیداری داشته باشد.
سد
صفحه 14:
oe
* اسب چرنده ای است که از هر نوع سبزینه ای تغذیه می کند
. او در 24 ساعت بین 16تا20 ساعت بطور پیوسته وکم کم
عی چرد و زمان استراحتش کوتاه است . لین نحوه چرای کم
کم . پیوسته خوردن نامیده می شود. اسبهابرای چریدن
Sales بیشتری به صورت گله ای دارند شایدمادیانهارابه
همراه کره هایشان درمحیطی بازوسرسبزبسیاردیده
باشید که مشغول چرایند.
سد
صفحه 15:
تقلید
* اسبها از یکدیگر تقلید کرده و از همین طریق عادات بد از
قبیل انواع تيك و لین پاء كن يا كردن را فرا مى كيرند .
دواسبى كه درمجاورت هم بودنديكى ازديكرى دندان
کشیدن به دیواره باکس ولین پا و آن پا کردن را تقليدمى
کرد.
> 2 oe
صفحه 16:
حافظه قوی
* حافظه اسب بخصوص در مورد تنبیه های دردناك بسیار قوی
است ایب بای تم از تبل ل كا لب
رفتاری شود . در شرلیط مشلبه او تبدیل به موجودی نا
خوشایند خواهد شد . و بنابرلین خوش رفتاری با او از همان
بدو شروع به کار ونو جولنی دارای اهمیت بسزایی است .
اسبهابه خوبی اسبهای هم اصطبلی رامی شناسند و باهم
ارتباط برقرار ی کنند وتازه واردها رادیده و سعی درجهت
شناخت ایجاد ارتباط برمی آیند.
سد
صفحه 17:
صفحه 18:
غرایز
* اسبها دارای رفتار های غریزی قوی هستند.این غرایزارئی
لندیکهبه صورت بازتابهای احساسیبه شرلیط و عولمل تأثير
گذار تجلی می کنند. این بازتابها را می توان در اندامیا بینی
آنها مشاهده کرد . ترس . عصبیت . خشم . درد . خشنودی
وناخشنودی . توجه جلب شده
صفحه 19:
تس
* در فضای باز اسب ترسیده رم می کند.او به سرعت به
دورخودمی چرخدوبعد فرارمی کند. گاهی دیدهعی شود که
پدیده ای باعث فرار او شده و رمیده و سپس باز گشته و به
كن خيره شده است اكر يديده آنچنان تهدید کننده نباشد .
اوبا سرى .به بائين كشيده شده و فينه كنان در حللى كه
همجنان خود را آماده فرار كردن نكه ميدارد . به موضوع
نزميك می شود . در حال سواری ممکن است صدایی و یا
حرکتی ناگهلنی اسب رابه جهیدن به سمت مخللف آن وا
دارد که اگر خطر ادامه داشته باشد چرخبده و فرار می کند.
سد
صفحه 20:
* در اصطبل اسب تا حد ممکن خود را از موضوع مورد ترس
دور نگه می دارد و به گوشه ای از باکس پناه می
بردوسررابالا میگیرد. مورد ترس رابا چشملنی از حدقه در
آمده و خیره می نگرد . پره های بینی باز شده و فرنه
میکند.گوشهایش سیخ وجنبنده لند تاهرصدایی راسریعاً
بشنود.بدن خود رادرامتداد موضوع ترس نگه داشته وتامی
تواندآنرا بالا کشیده وعضلات خودرامنقبض میکندوآماده
دفاع ازخویش می شود.
سد
صفحه 21:
عصبیت
* سر را بالا گرفته و چشملنش راازحدقه بیرون زده وبسیار
هوشیار است . پره های بینی باز شده وفرنه میکشد
یاصدایی خرخر گونه از se خارج
میکند.گوشهاسیخ.جنبان و حساسند.اندام کشیده ومنقبض
وآماده فرار. اسب ممکن است بلرزد. رعشه بگیرد باعرق
کند.ضربان قلبش تندتر می شود و به تناوب پهن می ریزد.
سد
صفحه 22:
خشم
* اسب عصبانی سرش را پائین حی گیرد.گوشها رلبه عقب مى
خوابلند.گردن رابه جلوحی کشد و چشملنش تنگ می شود.
لبها را برای نشان دادن دندانها از هم باز هی کند و حالت
پرخاش جوبلنه به خود می گیردوعقب خودرلبه طرفین می
چرخاند . ممکن است سعی کند لگد زده و يا گاز بگیرد .
صفحه 23:
درد
٠ ضربات دردناك اسب را فرارر ی دهد.اگر گیر بیافتد.گردنش
افراشته. چشملنش تنگ و گاهی ممکن است سردست زده
لگد بزند و گاز بگیرد. مهمترین بازتاب ضربه های دردناك
ماندكارى و خاطره ناخوشايند كن است کهنه فقط رم کرده
بلكهبا الا كلنك و یا سردست زدن سوار رابه زمین بزند .
الاکلنگ واکنشی است در قبال خطری از پشت.که ممکن
است ناشی از پربدن گرگی درنده بر پشت اسب بوده
باشد.الا کلنگ رامی نوان نشانی ازشادییا هیجان هم
دانست.
سد
صفحه 24:
خشنودی
. اسب در لین حللت در آرامش کامل و راحت. عضاحتش شل.
بوستش شفاف است وكوشهليشببه آرلمى درجستجوى صدا
ناخشنودی
* اسب در لین حللت در خود فرو رفته.خمودبی روحیه و بی
حال است و با برخوردی خصمانه دارد. سرش پائین و
چشمان.بی حال و نگاه خسته وگوشها افتاده و پوستش کدر
می باشد. ادامه لین حللت. اسب را a ناهنجاریهای درون
اصطبل و یا پرخاش جوبی مبتلا می کند .
سد
صفحه 25:
توجه جلب شده
* گردن کملنی . پره های دماغ گشاد. گوشها جنبان . بدون
انقباض چشمان براق و پوزه به جلو کشیده شده و نگاهش
کنجکاوانه هدف را می نگرد .
هیجان زده
* سر را بالا گرفته . تنفس تند . پره های بینی باز و فرنه کنان.
گوشها سیخ و چشمان براقند و اسب ورجه ورجه کرده و
احتمالاً الا کلنگ حی کند بدنش هوشیار . دم سیخ و ممکن
است عرق کند.
سد
صفحه 26:
صفحه 27:
شرارت
* گوشهابه عقب یلی نه کاملاً خوابیده . چشمان تنگ با
نگاههلیی معنی دار. پره های دماغ بسته اسب ممکن است
لگد زده و يا فورا يشت كند .
بازيكوشى
* ممکن استبا دست زمین را بکندبه سرعت حرکت کرده .
دویده . لگدهایش کوتاه باشدوالا کلنگ کند.کره
هابیشتربازی می کنند . ولی اسبهای مسن هم گاهی از
بازیگوشی غافل نیستند.
سد
صفحه 28:
هوشیاری
* گوشها سیخ و جنبان . چشمها شفاف و هوشیار. بدن بدون
انقباض و آماده است .
نبرد بر سر قلمرو
* ممکن است با گردنی کشیده شده و پایین و یابا گردنی
کملنیبه بالا نگه داشته شده . دندانها نمایان و لبها هدید
کننده باشند.گوشها کاملابه عقب خوابیده.,چشمها تنگ و
تهدید کننده. بدن کشیده وبا دست زمین را میکند با به
طرفین پشت کرده و می چرخد و آماده لگد زدن است .
سد
صفحه 29:
اصوات
* صدای اسب می تولند مبین احساسات درونی او ویا عملی
باشد که در شرف انجام آن است .
شیهه
* برای دعوت اسبهای دیگرویاوسیله ای است برای جلب
توجه. اغلب لین صدا به هنگام جدا شدن کره از مادر شنیده
ود
صفحه 30:
شیهه ملایم
= لین نوع صدابه هنگام هیجان و با ایجاد تنشی شنیده می
شود.
هرهر
* دعوت از اسبی در نزدیك.اظهار آشنلبی با شخص نزديك
شونده و اظهار خوشحللیبه خصوص به هنگام دادن خوراك
لذیذ.
صفحه 31:
صدای خارج شده از دماغ
* نشان دهنده هیجان .خوشحللی است . ممکن است به عنوان
اولین علائم ترس هم شنیده شود وبا اسب خواسته باشد
دماغ خودرا تمیز کند.
شیهه جیغ مانند
* نشان دهنده خشم . پرخاش جوئی . ترس و درد است .
فرنه
* به همكام تعيين قلمرو و بو كردن يهن به كوش می رسد .
سد
صفحه 32:
* نسق گیری . معمولابه هنگام درگیری سیلمی ها شنیده می
شود.
جيغ
* صدای مادیانبه هنگام فحلی و کره هابه هنگام بازی است
و ممکن است مادیانی به هنكام تنبيه كره اش هم این صدا را
خارج کند .
۳۳ 2 al
صفحه 33:
* این اسب در ظاهر از شدت خستگی دارد خمیازه عمیقی می کشد اما او
در حال شیهه کشیدن است
صفحه 34:
ol
* صدائی که حی تولند نشان دهنده رضلیت کلمل ویا خستگی
باشد .
سواركاران ٠ پرستاران و اسبداران پس از مستی کهبا اسب
سر و کار داشته باشند با این صداها به خوبی آشنا شده و آن
رابه عنوان زبان و بیان اسب تلقی می کنند . به عنوان مثال
مراقبیبا شنیدن صدای جیغ از داخل پادوک اطمینان پیدا
می کند که درگیری اتفاق افتاده است .
سد
صفحه 35:
Pt
رفتار خوش /ارتباط و انضباط به همان اندازه که در رفتار
انسان با دیگر انسانها دارای اهمیت ات در مورد رفتار
.با اسب فیز دارای جایگاه خاص خود می باشد
كز 72۹
صفحه 36:
99
صفحه 37:
خوش رفتاری
* همانگینه که بازتاب رفتاری انسانها نمودار تربیت آنهاست.
رفتاراسبها نیزنشان دهنده نوع تربست آنهاست. اسبهابه
طور کلی نه فقط به مهترومربیان خود وابسته هستندبلکه
سل به رفتارو حصوصات اخلفی سوارکارانشای حساست
نشان میدهند. اسب برای خوش رفتاری باید آموزش دیده
شود . و ساده ترین این آموزشها عبار تند از :
* آرامش کلملبه هنگام تیماربلند کردن دست وپاهبآرامش
برای نظافت
سد
صفحه 38:
ey
* آنهلیی کهبا اسب سر و کار دارند بلید بیاموزند که در امر
آموزش مثبت بوده و کارشان تداوم داشته باشد . اگر
خواسته های آموزش دهنده مبهم و متغیر باشد اسب به
سرعت سردرگم حی شود. بنابر لین لازم است بدانیم که جه
نکته ای را چگونه بياموزيم و لین امکان پنیر نیست .مگر
روش صحیح کاربا اسب را آموخته وبه هنگام کار با او کاملا
متکی به نفس باشیم .
سد
صفحه 39:
oe
روان اسبها در کره گی پاك است و رفتار آنها در آینده پی 5
آمد چگونگی خوش ویا.بد رفتاری آنها در طول نگهداری از
آنها می باشد.به هنگام کار با اسب انضباط اهمیت خاصی
دارد. اگر حرکتی غلط را اصلاح کرده و حرکت صحیح را
پاداش دهیم . اسب به زودی در می یلبد که کدام حرکات
صحیح است و سعی در تداوم آنها خواهد داشت.حرکت غلط
اسب بلید قاطعلنه وبا صدائی بلند سرزنش شوداغلب اين
روش میثر می افتد.ایجاد کمی تفاوت در صدا و قاطعانه بیان
شدن تن کلفیبه نظر عی رسد. اگر موبی.به طور دلثم بر سر
اسب فریاد بکشد. اسب به صدای بلند خو کرده و برایش
عادی میشود.
سد
صفحه 40:
* اگر صدای بلند فابده نكرد .ضيبه هاى كف دست روى كردن
و كيل و در صورتى كه كاز ميكيرد روى يوزه لازم است.تنبيه
بلید بلا فاصله باشد تا او در پلبد از او چه می خواهند.به
محض انکه اسب درسش را آموخت . دادن پاداش واجب می
شود نوازش.صدائی مهربان ,و يا حبه ای قند.به او می
فهماندکه پی آمد رفتار صحیحش ۰ خوش رفتاری
است.خوش رفتاری اعتماد اسبها را جلب کرده و متکی به
نفس و خوش رفتار شده و به موجوداتی دوست داشتنی
تبدیل می شوند.
سد
صفحه 41:
چگونگی رفتار با اسب
* اسب دو تصوير جدا از هم رابه يك باره می بیند یکی را با
چشم راست و دیگری رابا چشم چپ.اسببا بالا و يايين
آوردن سرخود اشیاء را در کانون چشمهای خود متمرکز
میکند چون مردمك چشم اسب بر خلاف مردمك چشم ما
قادر به حرکت و جابجائی برای تمرکز بر روی اشیاء نیست.
۰ حس بویلیی اسب تکامل یافته و قوی است . اسب عی تواند
خلنه اش . چراگاه و دوستانش را با بوئیدن به خوبی تشخیص
دهد .
سد
صفحه 42:
* هر نوع شیءیا حیوان بیگلنه را ارزیلبی کند و تشخیص دهد
که یا خطر ناك است يابى خطر . اگر حس بویلئی حافظه
اسب رلبه کارانداخته وبه یاد آورد که ّن شیء یا حیوان
نااشتا رملی باعت هراسش شده است از لن سیب با
حیوان عی گریزدیابه َن حمله ی کند. حس لامسه اسب
نیز قوی استبه دلیل برخورداری از گیرنده های لامسه به
راحتی قابل کنترل است بخصوص نواحی بینی ,دهان .گوشها
» گردن . جدوگاه و دنده هایش بسیار حساسند .
سد
صفحه 43:
* به هنگام نزميك شدنبه اسببا او صحبت کنید تا مطمئن
شوید که متوجه شما شده است . زیرا اسبها در حالت
ایستاده چرت حی زنند و ممکن است وقتی به آنها نزديك
می شوید خواب باشند و واکنش نشان دهندبه يك اسب
هراسان و وحشت زده فرصت دهیدتا آرامش خود را باز یابد
و سپس به کار کردن با او ادامه دهید . اگر حیوان متوجه
حضور شما نشده باشد ممکن است ترسیده و در خطر صدمه
دیدن قرار گیرید . بلید سعی کنیدبا حالات و تغییرات سر .
گوشها و چشمهای اسب آشنا شوید.
سد
صفحه 44:
* عوامل محیطی مانند رعد و برق . باد و نزولات آسمانی بر
چگونگی رفتار اسب لثر می گذارند . رفتار و واکنش اسبها
در روزهایی که هوا منقلب و متغیر است باروزهایی که
هواآرام است کاملاً متفاوت می باشد . اگر اسب را در يك
اصطبل انفرادییا حصار محدود ومحصور نمائید به راحتی به
يك برنامه غذلیی خاص خو حی گیردواگرلین عادت را از آن
بگیرید رفتارش تغییرمیکند .
سد
صفحه 45:
* اسبها به راحتی رفتارهای ناپسند را فرا می گیرند آنها
حالات و رفتار یکدیگررا تقلیدمیکنند ثمره این تقلید
اسبهای افسارکش.لگدزن.گاز گیر و هواخوار است. می توان
با درك صحیح روحیه وروان اسب و تربیت مناسب او از بروز
اين رفتارهای ناپسند و نامطلوب پیشگیری کرد. برای نزديك
شدن . گرفتن و افسار کردن اسبی که خوب تربیت شده
است نیازی به مهار فیزیکی وجود ندارد.
سد
صفحه 46:
* به جای آّن می توانیدباتکیه برشرلیط وحالات روانشناسانه
کسب شده از سوی اسب از بدو تولدتا کنون اورا صدا بزنید
و انتظار داشته باشیدکه توقف کند.آرام بایستد وبه شما
اجازه نزديك شدن و افسار بستن را بدهد . بسیاری از سوار
کاران دریافته لند شناخت حالات . روحیات . شخصیت ۰
رفتاراسبهادرشرایط مختلف بایکدیگرفرق میکندوهمانند ما
انسانها خصوصیات روحی و روانی خاص خودرادارند.
سد
صفحه 47:
نتيجه گیری
* شمابه عنوان يك مالك.مربی.سوارکاروبامهتريك اسب
باشناخت حالات و خصوصیات واخلاق اسب خودمی توانیدبه
بهترین نحواوراتربیت کرده واز اودر جهت اهداف خود
استفاده کنید. درصورت شناخت رفتارهای اسب میتوان این
موجودزیباوقدر تمندرادرورزشهایی مثل
چوگان.کورس,پرش,استقامت,درساژ ودرزمینه های تفربحی
وآموزشی وتحقیقاتی وعلمی و بهبودصنعت پرورش
ودرزمینه پزشکی استفاده نمود.حتی میتوان درجایگاه یکی
ازبهترین دوستان انسان .اسب راقرارداد.
سد
صفحه 48:
ميلك
۱ انساناست که ۳۳ ©تربى نيست