صفحه 1:
9 a) بهار 87

صفحه 2:
at رفتار شناسی در پرورش اسب

صفحه 3:
رفتار شناسی در پرورش اسب * به نظر می رسدگله های رمیده هیا درحال چرای اسب نقاشی شده در دشتهای دوردست آنچنان قرابتی با اسبهای اهلی درون اصطبلها که ایام رلبه خوردن و کار کردن و يا چریدن در پادوکها حی گذرانند نداشته باشند . اعمال و رفتارشان را از اجداد وحشی خود به ارث برده وحفظ کرده اند. * اگربا اسب سرو کار دارید بلید بر رفتار او اشراف داشته باشید تا از واکنشهای او در قبال محرکهای خاص آگاه بوده و زبان گوبای اندام او و اصوات هشدار دهنده اش را هم بدانید. سد

صفحه 4:
° عمده دلیل بر لین آگاهی . ایمنی است . برای اجتناب از هر گونه خطر و با آسیب احتمالی . 9 دیگر ویژگی این آگاهی حفظ سلامت جسم و روان اوست که به موقع از بیماری و یا ناخشنودی او مطلع شده و در پی رفع آن بر آیید . و دیگر آنکه بتوانیدبا علم‌به رفتار اسب این حیوان رابه بهترین نحوتر بیت نموده و ازاودر جهت های اهداف خویش استفاده کنید. سد

صفحه 5:

صفحه 6:
روش طبیعی زندگی اسب * امروزه گله های اندکی آّن هم در دورافتاده ترین نقاط کره زمین‌به زندگی ادامه میدهند.درلین روش زندگی طبیعی و آزادلنه آنها چراگاهها.سبزینه زارها.بوته زارهارا برای پیدا کردن آب و غذا در می نوردند.زندگی در گله حلفظ امنیت آنهاست و لین گله را سیلمی برقر.محافظت می کند و احتمال خطر قریب الوقوع را هشدار می دهد . سد

صفحه 7:
* اسب وحشی بلید واکنشهای سریعی داشته باشدتا بتولند به زندگی ادامه دهد.کره های نو زائیده شده بلید به سرعت سرپا بایستند تا اگر گله رمید.آنرا همراهی کنند.اسب فقط به هنگامی که گیر عی افتدبا لگد و سر دست زدن وبا گاز گرفتن به دفاع بر می خیزد .ضامن تنازع بقا در اسب شنوائی خوب. دید وسیع و سرعت در فرار به هنگام لزوم است . * هنوز هم بسیاری از وبژگی ها و غرلیز اسبهای وحشی در مناطق امروزی‌به چشم می خورد برای اطلاع از واکنشهای خاص اسب باید این غرایز و ویژگی را بشناسیم. سد

صفحه 8:
وجوه تمایز - مشخصات * اسب دارای وجوه تملیز و مشخصاتی است که بخشی از طبیعت او هستند و لین رفتار و روش متملیز زندگی اش او را از سایر موجودات متمایز می کند . * اسبها به زندگی در کنار یکدیگر و گاهی در دیگر حیوانات نیازمندند .از زملنی که اسبهابه وسیله شکارچیان شکار حی شدند . زندگی گله وار امنیت آنها را ضملنت حی کرده است چرا که تعدد . شلنس بقا را بیشتر کرده, اهمیت بخش بوده و فرار را تسریع می کرده است . ممکن است در اغلب اوقات اسبها را در حال نزاع و درگیری با یکدیگر ببینید که این ناشی از خصیصه اجتماعی بودنشان است و تنهایی اورا خمود وکج خلق می کند. سد

صفحه 9:
* اگر اسبی در محوطه ای محصوربه تنهلیی رها شود . به وضوح دیده می شود که سراسیمه و شیهه کشان به این طرف و آن طرف دویده و حتی از نرده ها عی پرد تا خود را به ديكران و در کنارشان برساند. بعضی از اسبها از بودن در کنا رحیوانلتی مثل گاو و گوسفند هم راضی به نظر می رسند ولی به ندرت تنهابی را دوست دارند. * فهرست صفات وییه برای‌به خاطر سپاری زندگی اجتماعی (گله ) ؛پرسه زنی . تقلید کننده,چرنده ,کنجکاوی . حافظه قوی. قانون سلسله مراتب می باشد. سد

صفحه 10:
پرسه زنی * اسبها در طبیعت‌به دنبال غذا از مرتعیبه مرتع دیگر پرسه زده و چراعی کنند.بیشتر اسبها امروزه درحصارها نگهداری حی شوندولی لین خصیصه را همچنان حفظ کرده ند . ممکن است اسبی در حال چریدن در محلی ناگهان.به محل دیگری نقل مکان کند . نکته جالب . غریزه میل به منزل است که در اسبهای اهلی همچنان به قوت خود باقی است . * چه بسا اتفاق افتاده که اسبی رم کرده‌با سواربابدون سوار راهی منزل شده وحتی اگر سوارراه راگم کرده باشد اسب او را به طرف آن رهنمون کرده است . اسبها باعلاقه وشوق زیاد باگامهایی بلندتربه سمت منزل واسبهای دیگربرمی گردند. سد

صفحه 11:
ساز و کار دفاعی * بیشتر واکنش اسبها بازتاب لین حقیقت است که آنها قربانی شکارچیان بوده لند .وسیله دفاعی آنهابه ترتیب اولویت فرار و سپس جنگ است . * اولین واکنش فرار است و در صورت گیر افتادن به لکد پرانی ءجفتك اندازی و الاکلنگ و سردست زدن می پردانند .که در اين حالت از ضربات دست همانند پا استفاده می شود. * اسبهابرسرآب وغذابایکدیگرمبارزه نموده وبرتری خودرابه رخ دیگری می کشند تااینکه رغیب راازمحیط دور کنند. سد

صفحه 12:
قانون سلسله مراتب * به طربق اولی اسبها آزادی خواه نیستند وبه هنگام زندگی آرام و در صورت هجوم دسته ای گرگ وقت را برای فرار کردن با نکردن تلف نمی کنند در لین حللت به تبعیت از رهبری سیلمی غللب پابه فرار می گذارند . لین سیلمی محلفظ کله و راهنمای آنهابه طرف لب و علوفه است . در بیشتراوقات لین نقش رهبری را برای اسبهای اهلی.انسان عهده دارمی شود . در گله اسبهای وحشی سیلمی وبا مادیان غللب عهده دار رهبری است که لین رهبریت تحت قانون اطاعت ازبر تریاسلسله مرلنب قدرت.صورت می گیرد و برای عهده دار شدن این نقش قدرت وقاطعیت.نقش تا ‎es‏ سد

صفحه 13:
کنجکاوی * اسبها شدیدا کنجکاهند واغلب برای کشف غیر معمول ها به لین طرف و آنطرف سر می زنند از لین خصیصه می توان برای به دام انداختن اسبهای دست نیافتنی درمزارع استفاده کرد. دراصطبلهایی که اصولی ساخته شده اند دیواره ی کناری هربلکس طوری طراحی شده که اسبهابه راحتی قادر به دیدن هم باشند تا کنجکاویشان درمورد اسبهای دیگر ارضاء شود. اسب حی خواهد بدان اسبی که درهمسایگی اش میباشد کیست . چه ویژگیهایی دارد.چه میکند تابتواند بااوار تباط دیداری . علاوه برشنیداری داشته باشد. سد

صفحه 14:
oe * اسب چرنده ای است که از هر نوع سبزینه ای تغذیه می کند . او در 24 ساعت بین 16تا20 ساعت بطور پیوسته وکم کم عی چرد و زمان استراحتش کوتاه است . لین نحوه چرای کم کم . پیوسته خوردن نامیده می شود. اسبهابرای چریدن ‎Sales‏ بیشتری به صورت گله ای دارند شایدمادیانهارابه همراه کره هایشان درمحیطی بازوسرسبزبسیاردیده باشید که مشغول چرایند. سد

صفحه 15:
تقلید * اسبها از یکدیگر تقلید کرده و از همین طریق عادات بد از قبیل انواع تيك و لین پاء كن يا كردن را فرا مى كيرند . دواسبى كه درمجاورت هم بودنديكى ازديكرى دندان کشیدن به دیواره باکس ولین پا و آن پا کردن را تقليدمى کرد. > 2 oe

صفحه 16:
حافظه قوی * حافظه اسب بخصوص در مورد تنبیه های دردناك بسیار قوی است ایب بای تم از تبل ل كا لب رفتاری شود . در شرلیط مشلبه او تبدیل به موجودی نا خوشایند خواهد شد . و بنابرلین خوش رفتاری با او از همان بدو شروع به کار ونو جولنی دارای اهمیت بسزایی است . اسبهابه خوبی اسبهای هم اصطبلی رامی شناسند و باهم ارتباط برقرار ی کنند وتازه واردها رادیده و سعی درجهت شناخت ایجاد ارتباط برمی آیند. سد

صفحه 17:

صفحه 18:
غرایز * اسبها دارای رفتار های غریزی قوی هستند.این غرایزارئی لندیکهبه صورت بازتابهای احساسی‌به شرلیط و عولمل تأثير گذار تجلی می کنند. این بازتابها را می توان در اندام‌یا بینی آنها مشاهده کرد . ترس . عصبیت . خشم . درد . خشنودی وناخشنودی . توجه جلب شده

صفحه 19:
تس * در فضای باز اسب ترسیده رم می کند.او به سرعت به دورخودمی چرخدوبعد فرارمی کند. گاهی دیده‌عی شود که پدیده ای باعث فرار او شده و رمیده و سپس باز گشته و به كن خيره شده است اكر يديده آنچنان تهدید کننده نباشد . اوبا سرى .به بائين كشيده شده و فينه كنان در حللى كه همجنان خود را آماده فرار كردن نكه ميدارد . به موضوع نزميك می شود . در حال سواری ممکن است صدایی و یا حرکتی ناگهلنی اسب رابه جهیدن به سمت مخللف آن وا دارد که اگر خطر ادامه داشته باشد چرخبده و فرار می کند. سد

صفحه 20:
* در اصطبل اسب تا حد ممکن خود را از موضوع مورد ترس دور نگه می دارد و به گوشه ای از باکس پناه می بردوسررابالا میگیرد. مورد ترس رابا چشملنی از حدقه در آمده و خیره می نگرد . پره های بینی باز شده و فرنه میکند.گوشهایش سیخ وجنبنده لند تاهرصدایی راسریعاً بشنود.بدن خود رادرامتداد موضوع ترس نگه داشته وتامی تواندآنرا بالا کشیده وعضلات خودرامنقبض میکندوآماده دفاع ازخویش می شود. سد

صفحه 21:
عصبیت * سر را بالا گرفته و چشملنش راازحدقه بیرون زده وبسیار هوشیار است . پره های بینی باز شده وفرنه میکشد یاص‌دایی خرخر گونه از ‎se‏ خارج میکند.گوشهاسیخ.جنبان و حساسند.اندام کشیده ومنقبض وآماده فرار. اسب ممکن است بلرزد. رعشه بگیرد باعرق کند.ضربان قلبش تندتر می شود و به تناوب پهن می ریزد. سد

صفحه 22:
خشم * اسب عصبانی سرش را پائین حی گیرد.گوشها رلبه عقب مى خوابلند.گردن رابه جلوحی کشد و چشملنش تنگ می شود. لبها را برای نشان دادن دندانها از هم باز هی کند و حالت پرخاش جوبلنه به خود می گیردوعقب خودرلبه طرفین می چرخاند . ممکن است سعی کند لگد زده و يا گاز بگیرد .

صفحه 23:
درد ‎٠‏ ضربات دردناك اسب را فرارر ی دهد.اگر گیر بیافتد.گردنش افراشته. چشملنش تنگ و گاهی ممکن است سردست زده لگد بزند و گاز بگیرد. مهمترین بازتاب ضربه های دردناك ماندكارى و خاطره ناخوشايند كن است که‌نه فقط رم کرده بلكهبا الا كلنك و یا سردست زدن سوار رابه زمین بزند . الاکلنگ واکنشی است در قبال خطری از پشت.که ممکن است ناشی از پربدن گرگی درنده بر پشت اسب بوده باشد.الا کلنگ رامی نوان نشانی ازشادییا هیجان هم دانست. سد

صفحه 24:
خشنودی . اسب در لین حللت در آرامش کامل و راحت. عضاحتش شل. بوستش شفاف است وكوشهليشببه آرلمى درجستجوى صدا ناخشنودی * اسب در لین حللت در خود فرو رفته.خمودبی روحیه و بی حال است و با برخوردی خصمانه دارد. سرش پائین و چشمان.بی حال و نگاه خسته وگوشها افتاده و پوستش کدر می باشد. ادامه لین حللت. اسب را ‎a‏ ناهنجاریهای درون اصطبل و یا پرخاش جوبی مبتلا می کند . سد

صفحه 25:
توجه جلب شده * گردن کملنی . پره های دماغ گشاد. گوشها جنبان . بدون انقباض چشمان براق و پوزه به جلو کشیده شده و نگاهش کنجکاوانه هدف را می نگرد . هیجان زده * سر را بالا گرفته . تنفس تند . پره های بینی باز و فرنه کنان. گوشها سیخ و چشمان براقند و اسب ورجه ورجه کرده و احتمالاً الا کلنگ حی کند بدنش هوشیار . دم سیخ و ممکن است عرق کند. سد

صفحه 26:

صفحه 27:
شرارت * گوشهابه عقب یلی نه کاملاً خوابیده . چشمان تنگ با نگاههلیی معنی دار. پره های دماغ بسته اسب ممکن است لگد زده و يا فورا يشت كند . بازيكوشى * ممکن است‌با دست زمین را بکندبه سرعت حرکت کرده . دویده . لگدهایش کوتاه باشدوالا کلنگ کند.کره هابیشتربازی می کنند . ولی اسبهای مسن هم گاهی از بازیگوشی غافل نیستند. سد

صفحه 28:
هوشیاری * گوشها سیخ و جنبان . چشمها شفاف و هوشیار. بدن بدون انقباض و آماده است . نبرد بر سر قلمرو * ممکن است با گردنی کشیده شده و پایین و یابا گردنی کملنیبه بالا نگه داشته شده . دندانها نمایان و لبها هدید کننده باشند.گوشها کاملابه عقب خوابیده.,چشمها تنگ و تهدید کننده. بدن کشیده وبا دست زمین را میکند با به طرفین پشت کرده و می چرخد و آماده لگد زدن است . سد

صفحه 29:
اصوات * صدای اسب می تولند مبین احساسات درونی او ویا عملی باشد که در شرف انجام آن است . شیهه * برای دعوت اسبهای دیگرویاوسیله ای است برای جلب توجه. اغلب لین صدا به هنگام جدا شدن کره از مادر شنیده ود

صفحه 30:
شیهه ملایم = لین نوع صدابه هنگام هیجان و با ایجاد تنشی شنیده می شود. هرهر * دعوت از اسبی در نزدیك.اظهار آشنلبی با شخص نزديك شونده و اظهار خوشحللیبه خصوص به هنگام دادن خوراك لذیذ.

صفحه 31:
صدای خارج شده از دماغ * نشان دهنده هیجان .خوشحللی است . ممکن است به عنوان اولین علائم ترس هم شنیده شود وبا اسب خواسته باشد دماغ خودرا تمیز کند. شیهه جیغ مانند * نشان دهنده خشم . پرخاش جوئی . ترس و درد است . فرنه * به همكام تعيين قلمرو و بو كردن يهن به كوش می رسد . سد

صفحه 32:
* نسق گیری . معمولابه هنگام درگیری سیلمی ها شنیده می شود. جيغ * صدای مادیانبه هنگام فحلی و کره هابه هنگام بازی است و ممکن است مادیانی به هنكام تنبيه كره اش هم این صدا را خارج کند . ۳۳ 2 al

صفحه 33:
* این اسب در ظاهر از شدت خستگی دارد خمیازه عمیقی می کشد اما او در حال شیهه کشیدن است

صفحه 34:
ol * صدائی که حی تولند نشان دهنده رضلیت کلمل ویا خستگی باشد . سواركاران ‎٠‏ پرستاران و اسبداران پس از مستی که‌با اسب سر و کار داشته باشند با این صداها به خوبی آشنا شده و آن رابه عنوان زبان و بیان اسب تلقی می کنند . به عنوان مثال مراقبی‌با شنیدن صدای جیغ از داخل پادوک اطمینان پیدا می کند که درگیری اتفاق افتاده است . سد

صفحه 35:
Pt رفتار خوش /ارتباط و انضباط به همان اندازه که در رفتار انسان با دیگر انسانها دارای اهمیت ات در مورد رفتار .با اسب فیز دارای جایگاه خاص خود می باشد كز 72۹

صفحه 36:
99

صفحه 37:
خوش رفتاری * همانگینه که بازتاب رفتاری انسانها نمودار تربیت آنهاست. رفتاراسبها نیزنشان دهنده نوع تربست آنهاست. اسبهابه طور کلی نه فقط به مهترومربیان خود وابسته هستندبلکه سل به رفتارو حصوصات اخلفی سوارکارانشای حساست نشان میدهند. اسب برای خوش رفتاری باید آموزش دیده شود . و ساده ترین این آموزشها عبار تند از : * آرامش کلمل‌به هنگام تیماربلند کردن دست وپاهبآرامش برای نظافت سد

صفحه 38:
ey * آنهلیی که‌با اسب سر و کار دارند بلید بیاموزند که در امر آموزش مثبت بوده و کارشان تداوم داشته باشد . اگر خواسته های آموزش دهنده مبهم و متغیر باشد اسب به سرعت سردرگم حی شود. بنابر لین لازم است بدانیم که جه نکته ای را چگونه بياموزيم و لین امکان پنیر نیست .مگر روش صحیح کاربا اسب را آموخته وبه هنگام کار با او کاملا متکی به نفس باشیم . سد

صفحه 39:
oe ‏روان اسبها در کره گی پاك است و رفتار آنها در آینده پی‎ 5 ‏آمد چگونگی خوش ویا.بد رفتاری آنها در طول نگهداری از‎ ‏آنها می باشد.به هنگام کار با اسب انضباط اهمیت خاصی‎ ‏دارد. اگر حرکتی غلط را اصلاح کرده و حرکت صحیح را‎ ‏پاداش دهیم . اسب به زودی در می یلبد که کدام حرکات‎ ‏صحیح است و سعی در تداوم آنها خواهد داشت.حرکت غلط‎ ‏اسب بلید قاطعلنه وبا صدائی بلند سرزنش شوداغلب اين‎ ‏روش میثر می افتد.ایجاد کمی تفاوت در صدا و قاطعانه بیان‎ ‏شدن تن کلفیبه نظر عی رسد. اگر موبی.به طور دلثم بر سر‎ ‏اسب فریاد بکشد. اسب به صدای بلند خو کرده و برایش‎ ‏عادی میشود.‎ سد

صفحه 40:
* اگر صدای بلند فابده نكرد .ضيبه هاى كف دست روى كردن و كيل و در صورتى كه كاز ميكيرد روى يوزه لازم است.تنبيه بلید بلا فاصله باشد تا او در پلبد از او چه می خواهند.به محض انکه اسب درسش را آموخت . دادن پاداش واجب می شود نوازش.صدائی مهربان ,و يا حبه ای قند.به او می فهماندکه پی آمد رفتار صحیحش ۰ خوش رفتاری است.خوش رفتاری اعتماد اسبها را جلب کرده و متکی به نفس و خوش رفتار شده و به موجوداتی دوست داشتنی تبدیل می شوند. سد

صفحه 41:
چگونگی رفتار با اسب * اسب دو تصوير جدا از هم رابه يك باره می بیند یکی را با چشم راست و دیگری رابا چشم چپ.اسب‌با بالا و يايين آوردن سرخود اشیاء را در کانون چشمهای خود متمرکز میکند چون مردمك چشم اسب بر خلاف مردمك چشم ما قادر به حرکت و جابجائی برای تمرکز بر روی اشیاء نیست. ۰ حس بویلیی اسب تکامل یافته و قوی است . اسب عی تواند خلنه اش . چراگاه و دوستانش را با بوئیدن به خوبی تشخیص دهد . سد

صفحه 42:
* هر نوع شیءیا حیوان بیگلنه را ارزیلبی کند و تشخیص دهد که یا خطر ناك است يابى خطر . اگر حس بویلئی حافظه اسب رلبه کارانداخته وبه یاد آورد که ّن شیء یا حیوان نااشتا رملی باعت هراسش شده است از لن سیب با حیوان عی گریزدیابه َن حمله ی کند. حس لامسه اسب نیز قوی است‌به دلیل برخورداری از گیرنده های لامسه به راحتی قابل کنترل است بخصوص نواحی بینی ,دهان .گوشها » گردن . جدوگاه و دنده هایش بسیار حساسند . سد

صفحه 43:
* به هنگام نزميك شدن‌به اسب‌با او صحبت کنید تا مطمئن شوید که متوجه شما شده است . زیرا اسبها در حالت ایستاده چرت حی زنند و ممکن است وقتی به آنها نزديك می شوید خواب باشند و واکنش نشان دهندبه يك اسب هراسان و وحشت زده فرصت دهیدتا آرامش خود را باز یابد و سپس به کار کردن با او ادامه دهید . اگر حیوان متوجه حضور شما نشده باشد ممکن است ترسیده و در خطر صدمه دیدن قرار گیرید . بلید سعی کنیدبا حالات و تغییرات سر . گوشها و چشمهای اسب آشنا شوید. سد

صفحه 44:
* عوامل محیطی مانند رعد و برق . باد و نزولات آسمانی بر چگونگی رفتار اسب لثر می گذارند . رفتار و واکنش اسبها در روزهایی که هوا منقلب و متغیر است باروزهایی که هواآرام است کاملاً متفاوت می باشد . اگر اسب را در يك اصطبل انفرادییا حصار محدود ومحصور نمائید به راحتی به يك برنامه غذلیی خاص خو حی گیردواگرلین عادت را از آن بگیرید رفتارش تغییرمیکند . سد

صفحه 45:
* اسبها به راحتی رفتارهای ناپسند را فرا می گیرند آنها حالات و رفتار یکدیگررا تقلیدمیکنند ثمره این تقلید اسبهای افسارکش.لگدزن.گاز گیر و هواخوار است. می توان با درك صحیح روحیه وروان اسب و تربیت مناسب او از بروز اين رفتارهای ناپسند و نامطلوب پیشگیری کرد. برای نزديك شدن . گرفتن و افسار کردن اسبی که خوب تربیت شده است نیازی به مهار فیزیکی وجود ندارد. سد

صفحه 46:
* به جای آّن می توانیدباتکیه برشرلیط وحالات روانشناسانه کسب شده از سوی اسب از بدو تولدتا کنون اورا صدا بزنید و انتظار داشته باشیدکه توقف کند.آرام بایستد وبه شما اجازه نزديك شدن و افسار بستن را بدهد . بسیاری از سوار کاران دریافته لند شناخت حالات . روحیات . شخصیت ۰ رفتاراسبهادرشرایط مختلف بایکدیگرفرق میکندوهمانند ما انسانها خصوصیات روحی و روانی خاص خودرادارند. سد

صفحه 47:
نتيجه گیری * شمابه عنوان يك مالك.مربی.سوارکاروبامهتريك اسب باشناخت حالات و خصوصیات واخلاق اسب خودمی توانیدبه بهترین نحواوراتربیت کرده واز اودر جهت اهداف خود استفاده کنید. درصورت شناخت رفتارهای اسب میتوان این موجودزیباوقدر تمندرادرورزشهایی مثل چوگان.کورس,پرش,استقامت,درساژ ودرزمینه های تفربحی وآموزشی وتحقیقاتی وعلمی و بهبودصنعت پرورش ودرزمینه پزشکی استفاده نمود.حتی میتوان درجایگاه یکی ازبهترین دوستان انسان .اسب راقرارداد. سد

صفحه 48:
ميلك ۱ انساناست که ۳۳ ©تربى نيست

عنوان ارائه : رفتار شناسی اسب ارائه دهنده : عسکر میرشکالی بهار 87 رفتار شناسی در پرورش اسب رفتار شناسی در پرورش اسب • به نظر می رسدگله های رمیده ویا درحال چرای اسب نقاشی شده در دشتهای دوردست آنچنان قرابتی با اس بهای اهلی درون اصطبلها كه ایام را به خوردن و كار كردن و یا چری دن در پادوكها می گذرانند نداشته باشند ،اعمال و رفتارشان را از اجداد وحشی خود به ارث برده وحفظ كرده اند. • اگر با اسب سرو كار دارید باید بر رفت ار او اش راف داش ته باشید تا از واكنشهای او در قبال محركهای خاص آگاه بوده و زبان گویای اندام او و اصوات هشدار دهنده اش را هم بدانید. • عمده دلیل بر این آگاهی ،ایمنی است .برای اجتناب از ه ر گونه خطر و یا آسیب احتمالی . • دیگر ویژگی این آگاهی حفظ سالمت جسم و روان اوست كه به موقع از بیماری و یا ناخشنودی او مطلع شده و در پی رفع آن بر آیید .و دیگر آنكه بتوانید با علم به رفت ار اس ب این حیوان را به بهترین نحو تر بیت نم وده و ازاودر جهت ه ای اهداف خویش استفاده كنید. رفتارهای غیر طبیعی در اسب هااسبطینتخبث روش طبیعی زندگی اسب • امروزه گله های اندكی آن هم در دورافتاده ترین نق اط ك ره زمین به زندگی ادامه میدهند.دراین روش زندگی ط بیعی و آزادانه آنها چراگاهها،سبزینه زارها،بوته زارهارا ب رای پی دا كردن آب و غذا در می نوردند.زندگی در گله حاف ظ ام نیت آنهاست و این گل ه را س یلمی برت ر،مح افظت می كن د و احتمال خطر قریب الوقوع را هشدار می دهد . • اسب وحشی باید واكنشهای سریعی داشته باشد تا بتواند به زندگی ادامه دهد.كره های نو زائیده شده بای د ب ه س رعت سرپا بایستند تا اگر گله رمید،آنرا همراهی كنند.اسب فق ط به هنگامی كه گیر می افتد با لگد و سر دست زدن وی ا گ از گرفتن به دفاع ب ر می خ یزد .ضامن تن ازع بق ا در اس ب شنوائی خوب ،دید وسیع و سرعت در فرار به هنگ ام ل زوم است . • هنوز هم بسیاری از ویژگی ها و غرایز اس بهای وحش ی در مناطق امروزی به چشم می خورد برای اطالع از واكنش های خاص اسب باید این غرایز و ویژگی را بشناسیم. وجوه تمایز -مشخصات • اسب دارای وجوه تمایز و مشخص اتی اس ت ك ه بخش ی از طبیعت او هستند و این رفتار و روش متمایز زندگی اش او را از سایر موجودات متمایز می كند . اجتماعی بودن • اس بها ب ه زن دگی در كن ار یك دیگر و گ اهی در دیگ ر حیوان ات نیازمندند .از زمانی كه اسبها به وسیله شكارچیان ش كار می ش دند ، زندگی گله وار امنیت آنها را ضمانت می كرده است چ را ك ه تع دد ، شانس بقا را بیشتر كرده ،اهمیت بخش بوده و فرار را تسریع می كرده است .ممكن است در اغلب اوقات اسبها را در حال نزاع و درگیری ب ا یكدیگر ببینید كه این ناشی از خصیصه اجتم اعی بودنش ان اس ت و تنهایی اورا خمود وكج خلق می كند. • اگر اسبی در محوطه ای محصوربه تنه ایی ره ا ش ود ،ب ه وضوح دیده می شود كه سراسیمه و ش یهه كش ان ب ه این طرف و آن طرف دویده و حتی از نرده ها می پرد تا خ ود را به دیگران و در كنارشان برساند .بعضی از اسبها از ب ودن در كنا رحیواناتی مثل گاو و گوسفند هم راضی به نظر می رسند ولی به ندرت تنهایی را دوست دارند. • فهرست صفات ویژه برای به خاطر سپاری زندگی اجتم اعی ( گله ) ؛پرسه زنی ،تقلید كننده،چرنده ،كنجكاوی ،حافظ ه قوی ،قانون سلسله مراتب می باشد. پرسه زنی • اسبها در طبیعت به دنبال غذا از مرتعی به مرتع دیگر پرسه زده و چرا می كنند.بیشتر اسبها امروزه درحصارها نگهداری می شوندولی این خصیصه را همچنان حفظ كرده اند .ممكن است اسبی در حال چریدن در محلی ناگهان به محل دیگری نقل مكان كند .نكته جالب ،غریزه میل به منزل است كه در اسبهای اهلی همچنان به قوت خود باقی است . • چه بسا اتفاق افتاده كه اسبی رم كرده با سواریابدون س وار راهی منزل شده وحتی اگر سوارراه راگم كرده باشد اسب او را به طرف آن رهنمون كرده است .اسبها باعالقه وشوق زیاد باگامهایی بلندتربه سمت منزل واسبهای دیگربرمی گردند. ساز و كار دفاعی • بیشتر واكنش اسبها بازتاب این حقیقت است كه آنها قربانی شكارچیان بوده اند .وسیله دفاعی آنها ب ه ت رتیب اول ویت فرار و سپس جنگ است . • اولین واكنش فرار است و در صورت گیر افتادن به لگد پرانی ،جفتك اندازی و االكلنگ و سردست زدن می پردازند ،كه در این حالت از ضربات دست همانند پا استفاده می شود. • اسبهابرسرآب وغذابایكدیگرمبارزه نموده وبرتری خودراب ه رخ دیگری می كشند تااینكه رغیب راازمحیط دوركنند. قانون سلسله مراتب • به طریق اولی اسبها آزادی خواه نیستند و به هنگام زن دگی آرام و در صورت هجوم دسته ای گ رگ وقت را ب رای ف رار كردن یا نكردن تلف نمی كنند .در این ح الت ب ه تبعیت از رهبری سیلمی غالب پا ب ه ف رار می گذارن د .این س یلمی محافظ گله و راهنمای آنها به طرف آب و علوف ه اس ت .در بیشتراوقات این نقش رهبری را برای اس بهای اهلی،انس ان عهده دارمی شود .در گل ه اس بهای وحش ی س یلمی وی ا مادیان غالب عهده دار رهبری است ك ه این ره بریت تحت قانون اطاعت ازبرتریاسلسله مراتب قدرت،صورت می گ یرد و برای عه ده دار ش دن این نقش ق درت وق اطعیت،نقش اساسی ایفا می كند . كنجكاوی • اسبها شدیدا كنجكاوند واغلب برای كشف غیر معمول ها به این طرف و آنطرف سر می زنن د ،از این خصیص ه می ت وان برای ب ه دام ان داختن اس بهای دس ت نی افتنی درم زارع استفاده كرد .دراصطبلهایی كه اص ولی س اخته ش ده ان د دیواره ی كناری هرباكس طوری طراحی شده كه اس بها ب ه راحتی قادر به دیدن هم باش ند ت ا كنجكاویش ان درم ورد اسبهای دیگر ارضاء شود .اسب می خواهد بدان اس بی ك ه درهمسایگی اش میباشدكیست ،چه ویژگیه ایی دارد،چ ه میكند تابتواند بااوارتباط دیداری ،عالوه برشنیداری داشته باشد. چرنده • اسب چرنده ای است كه از هر نوع سبزینه ای تغذیه می كند .او در 24ساعت بین 16تا 20ساعت بط ور پیوس ته وكم كم می چرد و زمان استراحتش كوتاه است .این نحوه چرای كم كم ،پیوسته خوردن نامیده می ش ود .اس بهابرای چری دن تمایل بیشتری به صورت گل ه ای دارن د ش ایدمادیانهارابه هم راه ك ره هایش ان درمحیطی بازوسرسبزبس یاردیده باشیدكه مشغول چرایند. تقلید • اسبها از یكدیگر تقلید كرده و از همین طریق عادات ب د از قبیل انواع تیك و این پا ،آن پ ا ك ردن را ف را می گیرن د . دواسبی ك ه درمج اورت هم بودن دیكی ازدیگ ری دن دان كشیدن به دیواره باكس واین پا و آن پا ك ردن را تقلی دمی كرد. حافظه قوی • حافظه اسب بخصوص در مورد تنبیه های دردناك بسیار قوی است .اگربه دنبال مقاطعی از ط ول عم ر تربی تی ب ا اوب د رفتاری شود ،در شرایط مشابه او تب دیل ب ه موج ودی ن ا خوشایند خواهد شد .و بنابراین خوش رفتاری با او از همان بدو شروع به كار و نو جوانی دارای اهمیت بس زایی اس ت . اسبهابه خوبی اسبهای هم اص طبلی رامی شناس ند و ب اهم ارتباط برقرار می كنند وتازه واردها رادیده و س عی درجهت شناخت ایجاد ارتباط برمی آیند. غرایز • اسبها دارای رفتار های غریزی قوی هستند.این غرای زارثی اند،كه به صورت بازتابهای احساسی به شرایط و عوامل تأثیر گذار تجلی می كنند .این بازتابها را می توان در اندام یا بینی آنها مشاهده كرد .ترس ،عصبیت ،خشم ،درد ،خش نودی وناخشنودی ،توجه جلب شده ترس • در فضای باز اسب ترس یده رم می كن د.او ب ه س رعت ب ه دورخودمی چرخدوبعد فرارمی كند .گاهی دیده می شود كه پدیده ای باعث فرار او شده و رمیده و سپس باز گشته و ب ه آن خیره شده است.اگر پدیده آنچنان تهدید كننده نباشد ، او با سری به پائین كشیده شده و فرنه كن ان در ح الی ك ه همچنان خود را آماده فرار كردن نگه می دارد ،ب ه موض وع نزدیك می شود .در حال سواری ممكن اس ت ص دایی و ی ا حركتی ناگهانی اسب را به جهیدن به س مت مخ الف آن وا دارد كه اگر خطر ادامه داشته باشد چرخیده و فرار می كند. • در اصطبل اسب تا حد ممكن خود را از موضوع م ورد ت رس دور نگ ه می دارد و ب ه گوش ه ای از ب اكس پن اه می بردوسرراباال میگیرد ،مورد ترس را با چشمانی از حدق ه در آمده و خیره می نگرد ،پره ه ای بی نی ب از ش ده و فرن ه میكند،گوشهایش سیخ وجنبنده اند تاهرص دایی راس ریعًا بشنود،بدن خود رادرامتداد موضوع ترس نگه داشته وت امی تواندآنرا باال كشیده وعضالت خ ودرامنقبض میكن دوآماده دفاع ازخویش می شود. عصبیت • سر را باال گرفته و چشمانش راازحدق ه ب یرون زده وبس یار هوشیار است .پره ه ای بی نی ب از ش ده وفرن ه میكش د ارج نی خ ه از بی ر گون دایی خرخ یاص میكند.گوشهاسیخ،جنبان و حساسند.اندام كشیده ومنقبض وآماده فرار .اسب ممكن است بلرزد ،رعش ه بگ یرد ی اعرق كند.ضربان قلبش تندتر می شود و به تناوب پهن می ریزد. خشم • اسب عصبانی سرش را پائین می گیرد،گوشها را به عقب می خواباند،گردن را به جلو می كشد و چشمانش تنگ می شود. لبها را برای نشان دادن دندانها از هم باز می كن د و ح الت پرخاش جویانه به خود می گیردوعقب خودرابه ط رفین می چرخاند .ممكن است سعی كند لگد زده و یا گاز بگیرد . درد • ضربات دردناك اسب را فرار می دهد.اگر گیر بیافتد،گردنش افراشته ،چشمانش تنگ و گاهی ممكن است سردس ت زده لگد بزند و گاز بگیرد .مهمترین بازتاب ضربه ه ای دردن اك ماندگاری و خاطره ناخوشایند آن است كه نه فقط رم ك رده بلكه با اال كلنك و یا سردست زدن سوار را ب ه زمین بزن د . االكلنگ واكنشی است در قبال خطری از پش ت،ك ه ممكن است ناشی از پریدن گرگی درن ده ب ر پش ت اس ب ب وده باش د.اال كلن گ رامی ن وان نش انی ازش ادییا هیج ان هم دانست. خشنودی • اسب در این حالت در آرامش كامل و راحت ،عضالتش ش ل، پوستش شفاف است وگوشهایش به آرامی درجستجوی صدا می جنبند. ناخشنودی • اسب در این حالت در خود فرو رفته،خم ود،بی روحی ه و بی حال است و ی ا برخ وردی خص مانه دارد .س رش پ ائین و چشمان بی حال و نگاه خسته وگوشها افتاده و پوستش كدر می باشد .ادامه این حالت ،اس ب را ب ه ناهنجاریه ای درون اصطبل و یا پرخاش جویی مبتال می كند . توجه جلب شده • گردن كمانی ،پره های دماغ گشاد ،گوشها جنب ان ،ب دون انقباض چشمان براق و پوزه به جلو كشیده ش ده و نگ اهش كنجكاوانه هدف را می نگرد . هیجان زده • سر را باال گرفته ،تنفس تند ،پره های بینی باز و فرنه كنان، گوشها سیخ و چشمان براقند و اسب ورج ه ورج ه ك رده و احتماًال اال كلنگ می كند بدنش هوشیار ،دم س یخ و ممكن است عرق كند. شرارت • گوشها به عقب ولی نه كامًال خوابی ده ،چش مان تن گ ب ا نگاههایی معنی دار ،پره های دماغ بسته اسب ممكن اس ت لگد زده و یا فورًا پشت كند . بازیگوشی • ممكن است با دست زمین را بكند،به سرعت حركت ك رده ، دوی ده ،لگ دهایش كوت اه باش دواال كلن گ كن د.كره هابیشتربازی می كنن د .ولی اس بهای مس ن هم گ اهی از بازیگوشی غافل نیستند. هوشیاری • گوشها سیخ و جنبان ،چشمها شفاف و هوشیار ،بدن ب دون انقباض و آماده است . نبرد بر سر قلمرو • ممكن است با گردنی كشیده شده و پایین و ی ا ب ا گ ردنی كمانی به باال نگه داشته شده ،دندانها نمایان و لبها تهدی د كننده باشند.گوشها كامًال به عقب خوابیده،چشمها تن گ و تهدید كننده ،بدن كشیده و با دست زمین را میكند ی ا ب ه طرفــین پشت كرده و می چرخد و آماده لگد زدن است . اصوات • صدای اسب می تواند مبین احساس ات درونی او و ی ا عملی باشد كه در شرف انجام آن است . شیهه • برای دعوت اس بهای دیگرویاوس یله ای اس ت ب رای جلب توجه ،اغلب این صدا به هنگام جدا شدن كره از مادر شنیده می شود. شیهه مالیم • این نوع صدا به هنگام هیجان و یا ایجاد تنش ی ش نیده می شود. هرهر • دعوت از اسبی در نزدیك،اظهار آشنایی ب ا ش خص نزدی ك شونده و اظهار خوشحالی،به خصوص به هنگام دادن خوراك لذیذ. صدای خارج شده از دماغ • نشان دهنده هیجان ،خوشحالی است .ممكن است به عنوان اولین عالئم ترس هم شنیده شود ویا اسب خواس ته باش د دماغ خودرا تمیز كند. شیهه جیغ مانند • نشان دهنده خشم ،پرخاش جوئی ،ترس و درد است . فرنه • به همگام تعیین قلمرو و بو كردن پهن به گوش می رسد . Below • نسق گیری ،معموال به هنگام درگیری سیلمی ها شنیده می شود. جیغ • صدای مادیان به هنگام فحلی و کره ها به هنگام بازی اس ت و ممکن است مادیانی به هنگام تنبیه کره اش هم این صدا را خارج کند . • اين اسب در ظاهر از شدت خستگي دارد خميازه عميقي مي کشد اما او در حال شيهه کشيدن است! آه • صدائی که می تواند نشان دهنده رضایت کامل و یا خستگی باشد . • سوارکاران ،پرستاران و اسبداران پس از مدتی که با اس ب سر و کار داشته باشند با این صداها به خوبی آشنا شده و آن را به عنوان زبان و بیان اسب تلقی می کنند .به عنوان مثال مراقبی با شنیدن صدای جیغ از داخل پادوک اطمینان پی دا می کند که درگیری اتفاق افتاده است . رفتار با اسب اصول كلی رفتار با اسب رفتار خوش ،ارتباط و انضباط ،به همان اندازه كه در رفتار انسان با دیگر انسانها دارای اهمیت است در مورد رفتار .با اسب نیز دارای جایگاه خاص خود می باشد خوش رفتاری • همانگونه كه بازتاب رفتاری انسانها نمودار تربیت آنهاس ت، رفتاراسبها نیزنشان دهنده نوع ت ربیت آنهاس ت .اس بهابه طور كلی نه فقط به مهترومربیان خود وابس ته هس تندبلكه نسبت به رفتاروخصوصیات اخالقی سواركارانشان حساسیت نشان میدهند .اسب برای خوش رفتاری باید آم وزش دی ده شود ،و ساده ترین این آموزشها عبارتند از : • آرامش كامل به هنگام تیمار،بلند كردن دست وپاهاباآرامش برای نظافت ارتباط • آنهایی كه با اسب سر و كار دارند باید بیاموزن د ك ه در ام ر آموزش مثبت بوده و كارش ان ت داوم داش ته باش د .اگ ر خواسته های آموزش دهنده مبهم و متغیر باش د اس ب ب ه سرعت سردرگم می شود .بنابر این الزم است بدانیم كه چ ه نكته ای را چگونه بیاموزیم و این امكان پذیر نیس ت ،مگ ر روش صحیح كار با اسب را آموخته و به هنگام كار با او كامال متكی به نفس باشیم . انضباط و تشویق • روان اسبها در كره گی پاك است و رفتار آنه ا در آین ده پی آمد چگونگی خوش و یا بد رفتاری آنها در طول نگهداری از آنها می باشد .به هنگام كار با اسب انض باط اهمیت خاص ی دارد .اگر حركتی غلط را اصالح ك رده و ح ركت ص حیح را پاداش دهیم ،اسب به زودی در می یابد كه ك دام حرك ات صحیح است و سعی در تداوم آنها خواهد داشت.حركت غلط اسب باید قاطعانه وبا صدائی بلند س رزنش ش ود.اغلب این روش موثر می افتد،ایجاد كمی تفاوت در صدا و قاطعانه بیان شدن آن كافی به نظر می رسد .اگر مربی به طور دائم بر س ر اسب فریاد بكشد ،اسب به صدای بلند خ و ك رده و ب رایش عادی میشود. • اگر صدای بلند فایده نكرد ،ضربه های كف دست روی گردن و كپل و در صورتی كه گاز میگیرد روی پوزه الزم است.تنبیه باید بال فاصله باشد ت ا او در یاب د از او چ ه می خواهند.ب ه محض انكه اسب درسش را آموخت ،دادن پاداش واجب می شود .نوازش،صدائی مهربان ،و ی ا حب ه ای قن د ،ب ه او می فهماندك ه پی آم د رفت ار ص حیحش ،خ وش رفت اری است.خوش رفتاری اعتماد اسبها را جلب ك رده و متكی ب ه نفس و خوش رفتار شده و به موج وداتی دوس ت داش تنی تبدیل می شوند. چگونگی رفتار با اسب • اسب دو تصویر جدا از هم را به یك باره می بین د یكی را ب ا چشم راست و دیگری را با چشم چپ.اسب با ب اال و پ ایین آوردن سرخود اشیاء را در كانون چش مهای خ ود متمرك ز میكند چون مردمك چشم اسب بر خالف مردمك چش م م ا قادر به حركت و جابجائی برای تمركز بر روی اشیاء نیست. • حس بویایی اسب تكامل یافته و قوی است .اسب می توان د خانه اش ،چراگاه و دوستانش را با بوئیدن به خوبی تشخیص دهد . • هر نوع شیء یا حیوان بیگانه را ارزیابی كند و تشخیص دهد كه آیا خطر ناك است یا بی خطر .اگر حس بوی ائی حافظ ه اسب رابه كارانداخته و به یاد آورد كه آن ش یء ی ا حی وان ناآشنا ،زمانی باعث هراسش ش ده اس ت .از آن ش یء ی ا حیوان می گریزد یا به آن حمله می كند .حس المسه اس ب نیز قوی است به دلیل برخورداری از گیرنده های المسه ب ه راحتی قابل كنترل است بخصوص نواحی بینی ،دهان ،گوشها ،گردن ،جدوگاه و دنده هایش بسیار حساسند . • به هنگام نزدیك شدن به اسب با او صحبت كنید ت ا مطمئن شوید كه متوجه شما ش ده اس ت .زی را اس بها در ح الت ایستاده چرت می زنند و ممكن است وقتی به آنه ا نزدی ك می شوید خواب باشند و واكنش نشان دهند.ب ه ی ك اس ب هراسان و وحشت زده فرصت دهید تا آرامش خود را باز یابد و سپس به كار كردن با او ادامه دهید .اگ ر حی وان متوج ه حضور شما نشده باشد ممكن است ترسیده و در خطر صدمه دیدن قرار گیرید .باید سعی كنید با حاالت و تغییرات سر ، گوشها و چشمهای اسب آشنا شوید. • عوامل محیطی مانند رعد و برق ،باد و نزوالت آس مانی ب ر چگونگی رفتار اسب اثر می گذارند .رفت ار و واكنش اس بها در روزهایی كه هوا منقلب و متغ یر اس ت باروزه ایی ك ه هواآرام است كامًال متفاوت می باشد .اگ ر اس ب را در ی ك اصطبل انفرادی یا حصار محدود ومحصور نمائید به راحتی به یك برنامه غذایی خاص خو می گیردواگراین ع ادت را از آن بگیرید رفتارش تغییرمیكند . • اسبها به راحتی رفتارهای ناپس ند را ف را می گیرن د آنه ا حاالت و رفت ار یك دیگررا تقلیدمیكنن د ثم ره این تقلی د اسبهای افساركش،لگدزن،گاز گیر و هواخوار است .می توان با درك صحیح روحیه وروان اسب و تربیت مناسب او از بروز این رفتارهای ناپسند و نامطلوب پیشگیری کرد .برای نزدیك شدن ،گرفتن و افسار كردن اسبی كه خ وب ت ربیت ش ده است نیازی به مهار فیزیكی وجود ندارد. • به جای آن می توانیدباتكیه برشرایط وحاالت روانشناس انه كسب شده از سوی اسب از بدو تولد تا كنون اورا صدا بزنید و انتظار داشته باشیدكه توقف كند،آرام بایس تد و ب ه ش ما اجازه نزدیك شدن و افسار بستن را بدهد .بسیاری از س وار كاران دریافته اند شناخت ح االت ،روحی ات ،شخص یت ، رفتاراسبهادرشرایط مختلف بایكدیگرفرق میكندوهمانند ما انسانها خصوصیات روحی و روانی خاص خودرادارند. نتیجه گیری • شمابه عنوان ی ك مال ك،م ربی،س واركارویامهتریك اس ب باشناخت حاالت و خصوصیات واخالق اسب خودمی توانیدبه به ترین نح واوراتربیت ك رده واز اودر جهت اه داف خ ود استفاده كنید .درصورت شناخت رفتارهای اسب میتوان این ل هایی مث موجودزیباوقدرتمندرادرورزش چوگان،كورس،پرش،استقامت،درساژ ودرزمینه های تفریحی وآموزش ی وتحقیق اتی وعلمی و بهبودص نعت پ رورش ودرزمینه پزشكی استفاده نمود.حتی میتوان درجایگاه یكی ازبهترین دوستان انسان ،اسب راقرارداد. پایان .اسب انسانی است كه قادر به سخنگویی نیست

51,000 تومان