سایرتحقیق و پژوهش

رنگ در ارتباط غیر کلامی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
مهد مه * آدمى از زملنی که چشم بر روی طبیعت باز می کند. تلون و تعداد عناصر. ناخودآگاه او را به خود جلب می کند و به واسطه همین اختلاف رنگ و ساختار, اجسام را از یکدیگر تمییز می دهد و حتی برای بهتر شناساندن آنهاء در بسیاری از مواقع. به مدد ذهن و انديشه خود. در آفرینش رنگ. خلاقیت هایی را می آفریند. زمانی از ترکیب رنگ هاء رنگی بدیع ایجاد می کند و زملنی دیگر در رویای رنگهای ذهنی خود. پا در عالمی می گذارد که دستیابی بر آن. بر هر کسی میسر نیست. دنیای رنگ. دنیای پیچیده ای است که | تاط آن با رو انسانی. ارتاط یی و شکفت آور ات مت

صفحه 4:
رنگ هاء برای اشخاص گوناگون. معلنی مختلفی دارد و انسانها در شرلیط مختلف روحی و جسمی, به رنگ خاصی, تمایل بیشتری نشان می دهند. بر این اساس می توان از رنگ ها به عنوان زبان جهانی و همگانی استفاده کرد. زیرا رنگ ‎le‏ بیان گر پیام هستند و احساسات را بر می انگیزانند و با آدمی حرف می زنند. بر پایه همین نگرش و دیدگاهه دقت در رنگ, به عنوان یک عنصر روان پژوهانه پنجره تازه ای برای شناخت بیشتر هر اثر به روی خواننده باز می کند که از طریق آن می توان بسیاری از سليقه هاء باورهاء آرزوها و خواسته های آدمیان را بازشناخت. 5 i 0

صفحه 5:
| یت ۳ | 1 ۵ *طبق تعریف. ارتباط . فرایندی است آگاهلنه یا ناآگاهانه. خواسته یا ناخواسته که از طریق ّن احساسات و ۱ نظرات؛ به شکل پیام هلیی کلامی یا غیر کلامی بیان گردیده. سپس ارسال دریافت و ادراک می شوند. این 7" فرآیند ممکن است ناگهانی» عاطفی و یا بیانگر اهداف خاص برقرار کننده ارتباط باشد. *مردم در سه سطح با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند:درون فردی.میان فردی و عمومی ارتباطات درون فردی.همان ارتباط با خود است.مثل پرورش افکار.تصمیم گیری وسایر اموری که در درون فردرخ می دهد. * ارتباطات ميان فردىء ارتباط با دیگران به ارتباط و مراودات بین دو فرد اطلاق می شود. / I

صفحه 6:
لفه های ارتباطای ‎o |‏ * نان به عون موجودی ذی شعور می تاد بهطوردلخواه و گزینمی با دیگرن اتباط برقرار ‎Psat in,‏ مجموعه اطلاعات گسترده ای که در اختیار دارد نمادی را انتخاب کند تا ایده یا مفهوم مورد نظر رابه بهترین شکل . ۲ همکن تمایان ساره و با ‎es Jas‏ * در یک فرایند ارتباطی. وقتی که افراد با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. در واقع ایده و نظر خود را رمزگذاری کرده .. ؛ يعنى فرد برقرار كننده ارتباط نظرات و ايده ها راجه شكل پیام ساخته. و آنه را از طریق کانللی متشکل از سیستم | علاثم ابتدلیی خود (شامل حواس پنجکلنه:بینایی. شنولیی, بویلیی, جشايى و لامسه). به فردى كه او نيز ييامها را از طريق سيستم علايم اوليه خود دريافت مى كند. ارسال مى نمايند. كيرنده ييام با دريافت بيام؛ آن را رمزكشايى " رمزخولنی می کند. برلو (۱۹۲۹) نیز بر لزوم انتخاب کانال مناسب برای هر ارتباط در بحث کانال تاکید دارد زیرا در 00 فرایند ارتباطی» میزان کارایی ارتباطات. به درک ‎9S‏ جانبه برقرار کنندگان ارتباط از علایم موجود بستگی دارد. عر

صفحه 7:
7 ( * چنانچه به پیامهلیی که در طول روز مبادله می شود توجه کنیم پی خواهیم برد که در هر جریان ارتباطی فرد با دیگران. یک سیستم یا به عبارتی یک الگو وجود دارد. این الگو بر فرستنده پیام. محتوای پیام» چگونگی ارسال پیام و محل قرار گرفتن گوینده و شنونده متمرکز می باشد . * در تعریفی دیگر می توان گفت که ارتباطات یک فرایند رفتاری است که در آن یک عنصربه نام "پیام " بين فرستنده و گیرنده " مبادله می شود و باعث ایجاد ارتباط می گردد. جریان ارتباطات یک فرایند دو طرفه است و در یک ارتباط صحیح فرستنده و گیرنده به طور دللم جای خودشان را با هم عوض می کنند و به رده :دل كردن اطلاغات مى بردازند..جريان ارتباط در یک الگوی با فات» ارتباط را تنظیم و قابل پیشبیتی می کند و به کلیه کسانی که در فرآیند ارتباط مشارکت می کنند احساس امنیت و اطمینان می بخ ۳ 0 oC Cc سس

صفحه 8:
گرافیک و فرایند ارتباطات * در علم ارتباطات بام متا و ارتباط ان اگر بیام نداشته اد > ۲۳۳۳۱ برای برقراری ارتباط نداریم. در این علم. گرافیک شاخه از گونه ای از ارتباطات دانسته إل که شاجه تصویری ارتباطات شیر کلامی شناخته می شود. ‎ELL shies‏ ‎aL MOS ee‏ کسترده ای» تصویری هس تنده اما در نهایت» گراف کتک کرو از ارتیاطات غیر کلامی محسوب می شود. ۳ 0 0 oC 1 O oO

صفحه 9:
: ۳ ۳ نقش رنگ در برقراری ارتباط : * رنگ ارزش جدیدی به ارتباطات می بخشد و ن را از لحاظ هویت قلبل فهم تر و آسان تر می کند.عصر ما عصر هیاهوی رنگهاست که به زندگی و محیط ما نفوذ کرده است.تبلیغات مد. نقاشیء معماری» طراحی لباس. اشیاً و بسته بندی آنها هم تحت سلطه رنگ است.این محیط سرشار از رنگ توسط تکنولوئی و تکنیک های جدید میسر شده است. رنگ و Co ارتباطات در سیستم مدرن علائم غیر قلبل تفکیک هستند.مژسسه استاندارد ایالات متحده آمریکا با همکاری شورای امنیت ملی آن کشور, برای مشخص کردن مخاطرات فیزیکی و وسایل مخصوص در کارخانجات صنعتی؛ یکسری کدهای رنگی تعیین کرده است تا استفاده از رنگها برای کسانی که سواد خواندن و نوشتن ندارند نیز باعث شناسایی موارد خطرناک می شود .در برقراری ارتباط و ارسال پیام.کدهای رنگی قراردادی نسبت به پیامهای کلامی سرعت انتقال | بیشتری دارند و خواندن و درک آنهابه زمان کوتاه تری نیاز دارد. با استفاده از همین خصوصیت است که در انتقال پیام / ائه ها و کدهای رنگی استفاده می شود . © هایی که معمولا حافظ جان و سلامتی افراد هستند از :

صفحه 10:

صفحه 11:
elu cuoal * بیام قسمت مرکزی ارتباط است و ترکیی است از علاتمی که مطلیق قوالین مدخصی که کد 02 شوند. جمع آوری شده اند. رنگ یکی از آن کدها ست. به هر حال. در یک فرایند ارتباطی ضروری است که فرستنده و گیرنده کدهای یکسان و قراردادهای یکسان را مورد استفاده قرار دهند. اگر کسانی که در انتقال ‎pl‏ شرکت دارند فهم روشنی از کدهای مورد استفاده نداشته باشند پیامعاری از هر گونه معنی خواهد بود. هر انتقال اطلاعاتی متضمن قرارداد بیلنی و وجود مجموعه ای از علاقم. کدها و یا اجزایی است که فرستندة از آنها استفاده می کند تا پیام خویش را به وجود آورد. Cc oO

صفحه 12:

صفحه 13:
انتقال پیام در ارتباطات غیر ۰ ۱ کلامی ۵ 4b ‏ظ‎ ؟ ارتباطات به دو صورت کلامی و غیر کلامی انجام می شود. ارتباط کلامی همان زبان و مجموعه . رن واثه ها است که هر واثه یک تماه خواهد بود؛ و ارتباط غیر کلامي شامل اشارات سر و دسته همچنین تصویر و رنگ است. در ارتباطات غیر کلامی علاوه بر اشارات معمول که ادراک آن بسیار ساده است. نمادهای پیچیده تری نیز به کار گرفته می شود. مانند زبان ناشنوایان و علائم اشاره ای رهبر ارکستر. که در هر دو ارتباط همواره قراردادهلیی بین فرستنده و گیرنده وجود دارد تا پیام ادراک شود. فعالیت های غیر کلامی بخش عمده ی مفهوم موجود در پیام را منتقل می کنند. [ مدت هاست که دریافته لیم که فعالیتاهای غیر کلافی اعمللی نمادین هستند. ارتباط غیر کلامی ن/ نقش مهمی در زندگانی ما ایفا می کند. 0

صفحه 14:
بيام رنگ در ارتباطات غیير کلامی ‎Ie‏ [ ی شک اکثر مابه اهمیت رنگ در دنیای امروزه پی برده ایم. در دنیایی که بخش اعظم ارتباطات از طريق تصوير و ‎FS‏ ا سوی کلیه رسانه های دیداری و مکتوب با گروه وسیعی از مخاطبان برقرار می گردد. بیشتره پیام هلیی در ذهن ثبت و ضبط می شوند و اثرگذار هستند كه به لحاظ بصری مورد پسند. دیدگان افراد قرار گیرند. رنگ یکی از ارکان اصلی در انتقال و ماندگاری این پیام ها به شمار می رود.همانطور که پیش تر گفته شد. در بین اشکال مختلف ارتباطات غیر کلامی. رنگ یکی از سریع ترین روش های انتقال پیام ها و معلنی است. پیش از آن که بشر امروز. ارزش زیبایی - شناختی رنك را بدلند» شیوه های تجربی متنوع تری در برقراریارتباطات با استفاده از رنگ وجود داشت. همواره ره نجات انسان ها در طیعت. بستگی به توانایی شناخت او از اشیاء و با پیام های هشداردهنده این اشیاء بوده است؛ این پیام ها چزء ۶ ۲ سیب شتاقت اسی بوده است که ار و ۱ ۲ مواه معدنی و سایر اشیاء رنگی به ام میر آرسیده است وه بر لين: د ميان انواع ‎Mls tS col‏ احساات آلمی در ارتباط است و ضمن تحریک ‎ol‏ نماد ذهنیات انتزاعی و افکار گوناگون است و همزمان. بیانگر سرخوشی» آرزوی تکامل و یادآور زمان و مکلنی دیگر است + باعث ایجاد حس زیبایی شناسی و یا واکنش های احساسی در انسان می شود .

صفحه 15:
لا ریباتی شناختی رنگ ‏ 0 06 [ 0 * التقال یک پیام یا حللت از طریق رنگ یا موسیقی. بر مبنای اصل زیبلیی شناسی صورت میگیرد. حتی وقتی که در یک ۱ | فروشگاه بزرگ قدم می زنید. اين اصل به طور ناخودآگاه عمل می کند زیرا یکی از انواع راه های برقراری ارتباط غیر ‎ .‏ ‏کلامی است. بسیاری از موسسات بر تاثیر رنگ ها بر اشخاص تأکید زیادی دارند و آن رابه کار می گیرند. به عنوان مثال» بیمارستان ها استفاده ‎Ki,‏ های مختلف را برای اتاق های خود آزمایش می کنند به لین امید که تنوع رنگ ها موجب بهبود سریع بیماران با تسکین درد آنها شود.تنها تعداد معدودی از اتاق ها با رنگ سبز رنگ آمیزی و نقاشی می شوند. زیرا رنگ سبز بیماری و تهوع را به ذهن متبادر می کند.همچنین در بیمارستان ها قطعات بزرگ تجهیزات پزشکی نظیر دستگاه های اشعه ی ایکس را به همان رنگ زمینه ی دیوارها رنگ آمیزی می کنند تا موجب هراس بیماران نشود.در O رنگ آمیزی ملافه ها و پتوها از رنگ های ملایم-صورتی: آبی و رنگ های روشن به جای رنگ سفید سرد و بی رو استفاده می شود.در زندان ها نیز از سایه های صوزتی کم رنگ استفاده می شود زيرا لین رنگ آرامش بخش ترین رنگ ها / است. به همین ترتیب. رنگ های روشن به کلاس های درس افزوده می شود تا دانش آموزان احساس نشاط و هوشیاری 3 2۷ 4 م6 lv

صفحه 16:
=s ‏زبان ادبی و بلاغی رنگ در‎ ‏ارتباطات غير کلامی, در‎ ‏شاهنامه فردوسى‎ ‏*به لثر مخصوصى كه در جشم از انعكاس اشعه نور بر روى اجسام يديد مى آيدء لون» رنگ‎ ‏و فام مى كويند. به واسطه رنگ اجسام. قابل ریت و قابل شناسایی و تشخیص می شوند.‎ ‏هر چند رنگ. یک پدیده فیزیکی به شمار می رود. اما در ادبیات پارسی, به ویژه در‎ ‏حماسه فردوسی, علاوه بر ایفای این نقش فیزیکی, در جایگاه نقش آفرینی حماسی و‎ ‏ایجاد فضای شاعرانه و هنری و خلق ترکیبات و کنایات ادبی و عدول از معنای واقعی‎ ‏قاموس, از توجه خاصی برخوردار است. فردوسی در حماسه خود. از واه رنگ علاوه بر‎ ‏معنای قاموسی. در معانی پردامنه ای بهره جسته است.‎

صفحه 17:
زبان آابی و بلاغی رنگ در رنگ ۳ ‎sla |‏ در ارتباطات غير كلامى » jh * فردوسی در راستای بیان احساسات و عواطف درونی خود در ارتباط غیر کلامی, با مهارتی شگفت ‎ "‏ انكيزء با ایجاد یک فضای متنوع و رنگارنگ حماسی در شاهنامه. از رنگ های متعدد. بهره هنری و ادبی فراوانی می برد. او در فضای رنگین حماسه. ضمن لین که خواننده را مجذوب فضای نا آرام ‎oS 3‏ و زد سک می ها خی ارم و ارستی بدا ‎pga‏ ۱ محیطی سراسر لذت بخش و تولم با حظ بصر فراهم می آورد. انسان از این رهگذر به يكبارهه 2 ن گشت و گشتار. خون و خون ریزی حماسه را فراموش می کند و در فضای نقش آفرینی رنگهاء از 1 حماسه. غزل گونه های پر نقش و نگار آرام بخش در ذهن خویش می آفریند. /

صفحه 18:
اسامی رنگین موجودات؛ در *اسب. یکی از ‎eee‏ در ‎ae‏ شمار می رود. بر اساس همین اهمیت و جایگاه. حضور اسب های گوناگون و انواع آن در رنگها و شکل های مختلف در ساختارهای حماسی, جلوه های خاص و رنگینی به حماسه می بخشد. فردوسی در حماسه رنگین خود. با ترفند هنری و ادبی» ضمن استفاده لفظی و معنلیی از اسب. برای ایجاد یک فضای رنگارنگ حماسی. به رنگ اسب نیز توجه خاصی دارد. مثلاه با ذکر ابلق» بور. سمند. ابرش» چرمه و ... زبان ادبي و بلاغی و در ۳ که هی آنها به واسطه شاخصه هاف(نگی شان:۳ لین نام شمرده شده انده علاوه بر بهره / لغوی از واژه اسب به رنگ آفرینی فضای رنگین حماسه نیز می پردازد. ۳

صفحه 19:
در اشعار رودكى 9و * به واسعله رتك الجسام. قبل رويد ‎ABP GAM,‏ شم هر چند رنك. يك بديده فيزيكى به شمار می رود. اما در ادبیات پارسی. علاوه بر نقش فیزیکی و فراتر از معناى قاموسى آن؛ در انتقال و القاى انديشه و احساس و همچنین ایجاد فضاهای شاعرانه و هنری و آفرینش ترکیبات و تعبیرات ادبی و بلاغی از توجه خاصی برخوردار است. رودکی و منوچهری به عنوان دو شاعر بزرگ طبیعت گرای سبک خراسانی از دامنه 1 تنوع رنگ در آفرینش واّه ها و مضامین و تعابیر و تصاویر هنری و ادبی با الهام از رنگارنگی طبیعت رنگین» در انتقال پیام های درونی خود چه به صورت ارتباط کلامی و چه غیر کلامی, نهایت استفاده را کرده اند. ۱ ‏وه‎ en eee 8 ‏ارتباطات غير كلامى,:‎

صفحه 20:
ihe ‏جيون وسيب شوح‎ Se Lh Ve CP \ ‏واژه ها و ترکیبات ادبی‎ | * در اشعار رودکی و منوچهرت۳ گنر ا* و معنای قاموسی و نیز معنای مجازی و کنلیی لن به گونه های مختلف به کار رفته است؛ ترکیبات عبارات ادبی» هنرى و دستورى بر ساخته از وايْه رنكء به عنوان ابزارى براى ارتباطات غير كلامى در 1 انتقال و القای پیام نقش بسيار مهمى دارد. ساختارهاى هنرى و بلافى بر ساخته از رنگ. ضمن ایجاد و آفرینش فضایی رنگین. پیام هاء انديشه ها و احساسات درونى شاعر را به ‎J‏ زيباترين و ساده ترين روش به خواننده انتقال مى دهد. 0 I/ |p 7

صفحه 21:
مه * زبان رنگهاء زبان بیان احساسات درونی است. شعرا و نویسندگان» در بیان احساسات درونی خود. برای تاثیر زیاد بر مخاطب.با زبان رنگ, با آنان سخن می گفتند. نقش زبان رنگ در آفربنش حماسه. از نقش عانی غیر قلیل انکار است و شاهنامه فزدوسی: بوم نقاشی نقش آفرینان رنگین خماسی است ۱ رنگها و زبان رنگها در القاء اندیشه های خود. در عللم ارتباطات غیر کلامی» نهایت بهره را می برد. او با عبارات و کنایات ادبی بر ساخته از رنگ, حالات روحی افراد را به تصویر می کشد و فضای زیبا و رنگارنگ جنگ و نبرد را بیان می کنند. Cc oO

صفحه 22:
* رنگ های سبز, کبود ثیلی»بنفشر, ارغوانی, سیاه تیره و .- در ترکیب و تضویر و ساخت حماسه. با هم می آمیزند و خود بخشی از حماسه می شوند. رنگها در شاهنامه. زبان دوم و گویای فردوسی است. آنجا که فردوسی سکوت می کند. رنگ ها به زبان در می آیند و با مخاطب. حرف می زنند و بخش عظیمی از اندیشه های فردوسی را به دیگران منتقل می کنند. فردوسی با اين زبان» در یک فضای ارتباط غیر کلامی, زیباترین و ناب ترین و ادبی ترین احساس و عواطف درونی خود را در یک برون فکنی روان Cc oO شناسانه به بهترین روش و شیوه می نمايانند. oC

صفحه 23:

39,000 تومان