هنر

رنگ ها

تحقیق درمورد رنگ ها در 28 صفحه

Amirreza Fallah

28 صفحه
823 بازدید
23 شهریور 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
رنگ چیست؟. رنگ در هنر های تجسمی. مفاهیم و ویژگی های رنگ. ادامه مفاهیم و ویژگی های رنگ....

صفحه 4:
SZ, eee uy. ‏درخشندگی یا روشنایی...‎ شداتیا خلوص رنگ: دسته بندی رنگ هارنگ های اصلی... قرم زکادمیوم و آلیزارین آبى اولترامارين»كبالت و يروس... رنگ های درجه ۲و۳ 1 كيل و كنتراست رتب 1 nee epee) Rous) ope “oe ‏های‎ 5

صفحه 5:
كه 7یا كا ۵ ۰ 5 معد 3 از روزكاران بسيار دورء رنك ها همواره ييرامون بشر را احاطه كرده و وى را تحت نفوذ خود درأورده لند. و جندى بيش نيست که ما قادر به توليد رنگ و استفاده از آنها شده ایم. تا پیش از قرن نوزدهمء فقط تعدادى رنك و مواد رنگی شناخته شده بودند که بیشتر آنها ريشه آلی داشتند. گران نیز ‎ring‏ به طوری که استفاده از پارچه های رنگی و مواد تزئینی فقط در ‏اس ار ۱ ثروتمندان بود. © در اینجا میخواهیم به رنگ و انواع آن بپردازیم. ‏£9“ إن كه . ‎

صفحه 6:
مت( رنگ-چیست؟ ‎ols et buy‏ ن به دو معنای عمده بررسی کرد: الق) رنگ به عنوان ماده ای که با آن چیزی را رنگ آمیزی مي کنند. در این معنى رتك مغمولاً از مخلوط رنكدانه هاى ‎Qk‏ ‏ریز و موادی که اصطلاحاً به آن ها بست ( انواع زرین» صمغ» آب و روغن که مخلوط آن ها با رنگدانه هاء رنگ را برای استفاده آمادة می کنند) می گویند ساخته می شود. مثل ونگ روفتی كه از مخلوط مواد رنگین با روش ها ۳۱۳۲۳۰ شود. آب رنگ. گواش و اکریلیک نیز از مخلوط مواد رنگین. آب و نوعی چسب محلول در آب ساخته می شوند. رنگدانه ها ذرات بسیار بسیار ریز جامدی هستند که در مایعات غیرمحلول اند. این مواد معمولاً به طور طبیعی موجوداند. امروزه رنگدانه ها به ‎SS‏ دس شود ‏رنگ های جوهری بخش دیگری از مواد رنگین هستند که در مایعات حل می شوند. ین جوهرها معمولاً مشأ آلی دارند و از الواع گاهان و حیوانات به دست می آیند مانند رنگ پوست رنگ چای و رنگ قهوه . رنگ جوهری نیز به طور مصدوعی ساخته می شوند. ‏ب) رنگ به عنوان پدیده ای که در چگونگی دیدن و درک آن سه عامل زیر دخالت دارند: ‏۱ ور به عنوان منبع فرآیند رنگ که بدون آن رنگ اشیا دیده نمی شود. ‏۲ ساختار مولکولی اشیا که باعث می شود همه یا بخشی از نور تابیده شده به آن ها منعکس شود و در نتيجه به رنگ همان ‏بخش)از طیف نور که از اشیا به چشم منعکس می شود. دیده شوند. 2 چشم انسان که نور بازتاب یافته از سطح اشیا را در یک فرآیند پیچیده به وسیله سلول های نوری شبکیه تشخیص می ‎۱ ۱ ۱ ‏یک دسته سول ها استوانهای که بر‎ ai onesie dil ies ‏توضبج أنكة كر شبكية ذو‎ ١ ‎a‏ لوي دوت ل ا ‎\ yy ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎6

صفحه 7:

صفحه 8:
مت( رنگ در هنرهای تجسمی است. اهمیت و نقش رنگ در زندگی . مفاهیم مختلف و جلوه های رنگ‌زندگی سرشار از رنکرو متنوعی از آن را در ذهن ما زنده می کند. در این صورت ارائه یک تعریف مشخص و تعبیر مختصر نه تنها مفهوم گسترده رنگ را در بر نخواهد گرفت. ‎ASL‏ برای درک ابعاد وسیع آن گمراه کننده نیز خواهد بود. رنگ در همه ابعاد زندگی جاری است و بنابراین مفهوم آن به همان کت موم رنداگی است. ۱ 1 نقش رنگ در زندگی و مسائل روزمره ای که با آن ها سرو کار داریم. آن قدر زیاد است که هیچگاه رنگ را به عنوان یک واژه ناشناخته و غریب | حساس نمی کنیم. رنگ را می توان عنصر اصلی کار هنرمندان نقاش دانست. این هنرمندان برای ابداع آثار خود ۲ ار رنگ استفاده می کنند. اگر چه ممکن است خطوط آن ها ۱۳۰ جززهنرمندان نقاش در همه ی گرایش های هنرهای تجسمی رنگ همواره به عنوان یکی از الك اهل و عناصر ضروری مورد توجه است 8 “YQ x ») yy

صفحه 9:
مت( ‎a‏ هنلونذان مفاهیم و ویژگی های رنگ ‎gases Vesely‏ زیر در ار حو ‎Mise‏ گرفته اند. الف) رنگ به عنوان عنصری تجسمی برای توصیف موضوع اثر و خصوصیات آن ۰ مثل ترسیم یک منظره " ۳۰۱ ۱ ‏که برای هر کدام از اجرای آن منظره (درخت هاء ساختمان هاء دس‎ ۳ ee رنگ های خاصی استفاده می شود. به این ترتیب پاییزی یا زمستانی بودن فضای آن منظره و همه ویژگی 210 ای که در آن استفاده شده توصیف می گردد. ب) رنگ به عنوان عنصری نمادین و استعاری که معانی عمیق و درونی اثر و اجزای آن را به نمایش می گذارد. کال د, سارى از آثاري که هنرمندان بر اساس محتوای موضوعات اعتقادی, مذهیی» رمر یو ۵ 2 ساحته اند کاربرد رنک عموماً جنبه ای نمادین و استعاری دارد. ۱ ج) استفاده از رنك براى به نمايش كذاشتن ارزش هاى درونى و زيبايى ها و تأثيرات خود رنك. بدون در نظر داشتن ارزش های استعاری و توصیفی آن :مانند دب هی كه ار هنرهاى سنتى مثل فرشء كليمء يارجه. طراحی و دوخت لباس, معمای و شهرسازی به کار گرفته می شوند. يكريا دو يا هر سه اين جنبه هاى سه گانه در کاربرد رنگ ممکن است در یک اثر هنری مورد تأکید و استفاده ار كيرد

صفحه 10:
مت( اگرته رنگ همواره به عنوان ماده و عنصر اصلی کار هنرمندان نقاش لات رد تن نش آن در هترهای دیگر نیز آهمیت ویژه ای برخوردار است. نقش رنگ در آثار گرافیکی؛ در بسته بندی ‎YT‏ در ترسیم و اجرای یک اعلان در آثار حجمی, فضاهای عمومی . شهری ومعماری .مجسمه سازی ۰ طراحی پارچه و لباس, مبلمان و تزئینات داخلی. عکاسیء سینما و صنعت دارای اهمیتی بسیارچشمگیر است. موفقیت در ابداع اثر هنری علاوه بر قریحه و ذوق خدادادی بیش از هر چیز بستگی به توانایی ها و تجربه عملی هنرمند و شناخت او از ‎Disa) ge 2‏ ادرار و مواد محتلف کارش دارد. زیرا اثر هفری در عمل شکل می گیرد و آفریده می شود و شناخت ویژگی های رنگ و ایرد مثر آن بیش از هر چیز در گرو انجام تمرین های رنگ است ‏لت ۱ ) ۸ شا ۳ ۰ .ود ‎ ‎

صفحه 11:

صفحه 12:
مت( سك اهمیت رنگ ها در هنرهای تجسمی 1 = را می توان عنصر اصلی کار هنرمندان نقاش دانست . این هنرمندان برای ابداع آثار خود بیش از هرچیز از رنگ استفاده رنکک می کنند. اما به جز هنرمندان نقاش در همه ی گرایش های هنرهای تجسمی رنگ همواره به عنوان یکی از عوامل و عناصر ضروری مورد توجه است. در آثار گرافیکی ۰ رنگ و نحوه ی کاربرد آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین در مجسمه ای ان ی مونم معماری و شهرسازی و صنعت. اهمیت رنگ و کاربرد آن بر هیچ كس پوشیده نیست. منشأ رنك هاى جوهرى ۱ اين جوهر معمولاً منشاء آلى دارند و از انواع كياهان و حيوانات به دست مى آیند. برگ. پوست میوه و جوب بسيارى از كياهان براى به دست آوردن رنك هاى جوهرى استفاده مى شوند. جاى و قهوه نيز جزء رنك هاى جوهرى هستند. علاوه بر اين ها رنك هاى جوهرى به طور مصنوعى نيز ساخته مى شوند. رنكدانه رنكدانه ها ذرات بسيار بسيار ريز جامدى هستند كه در مايعات نامحلول اند. اين مواد به طور طبيعى موجوداند مثل انواع خاك ها و كردهاى سنك ها و فلزات رنكين. از قرن هجدهم به اين سو رنكدانه ها به صورت مصنوعى از مواد معدنى و اسيد فلزات نيز .سالنگه می شوند که دارای تنوع بسیار زیادی هستند. رنگ ها معمولاً از مخلوط رنكدانه ها و بست ساخته مى شوند

صفحه 13:

صفحه 14:
مت( ته رنگ با فام ت ته رنگ يا فام همان کیفیت رنگین بودن رنگ هاست. وقتی از یک رنگ صحبت به میان می آید منظور ته خاصی می باشد. !ا ‎a‏ ‏قرمز یا نارنجی. علی رغم اينکه تعداد بسیار زیادی رنگ وجود دارد تنها تعداد محدودی از آنها دارای اسم شخصی هستند که بدون هیچ پیشوند و پسوندی دلالت بر رنگشان دارد مانند قرمز. زرد و آبی» ساير رنگ ها معمولا با پیشوند و پسوندهایی که به اسمشان آشافه می شود مشخص می شوند. مانند : سبزآبی, قرمز بنفش. آبی تیرهه سبز روشن. ارغوانی. فیروزه ای. سبز زیتونی. زرد لیمویی. قهوه ای ۰ آبی آسمانی ۰ آبی پروس و سبز ورونز. درخشندگی یا روشنایی . منظور از درخشندگی درجه ای از روشنی یک رنگ است که آن را از درجه دیگری از روشنی یا تیرگی همان رنگ متمایز می 50100 د سات مختلف روشنی یک رنگ راهیزان درخشندگی آن می گویتد. شدت با خلوص رنگ ‎el‏ | یک رگ رادر خلص ترین حلت جود نشان میج ‏به علوآن مثال یک آبی خالص که با هیچ رنگ دیکری مخلوط نشده باشد در آبی ترین یا ناب ترین حالت خود دیده می شود به . هآ دگری به آن شدت از آبی بودن دیده نمی شود این درجه از خلوص رنگی را درچه اشیام و ۱ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:

صفحه 16:
مت( ‎a‏ دشته بندی رنگ ها: هنرمندانء رنگ شناسان و پژوهش گران عموماً رنگ ها رابه شیوه های مختلف ۰ ۳ کرده اند. در این جا بر اساس چرخه دوازده و مشهورتر و دارای اعتبار بیشتری است ۰ توضیحاتی پیرامون روابط متقابل رنگ ها داده می شود. رنگ های اصلی: منظور از رنگ های اصلی یا درجه اول رنگ هایی است که معمولاً از ترکیب هیچ کدام | ز رنگ ‎ee ee‏ شوند بلكه ساير رنك هااز تركيب أنها با يكديكر به ۲۰۰۸ 8۳۱ های اصلی زرد قرمز و آبى در صورتى كه در خالص ترين حالت خود باشند و هيج كرايشى به رنگ های دیگر در آن ها دیده نشود. وقتی با یکدیگر مخلوط شوند. خاکستری بسیار تیره ای را به وجود می آورند. معمولا رنگ هایی که در بازار عرضه می شوند رنگ های با کیفیت واقعی ‎Seas) ceils‏ » “YQ ‏6ن‎

صفحه 17:
17

صفحه 18:
مت( ‎a‏ زركادميوم: 3 در ميان زردهاى موجود در بازارء زرد كادميوم با درجه تيركى متوسط نزديك ترین رنگ به زرة اصلی دایره رنگ است. قرمز کادمیوم و آلیزارین: ۱ از مشهورترین قرمزهایی که در بازار موجود هستند. قرمز کادمیون و قرمز آلیزارین است که در انواع مختلف سیر و روشن ساخته می شوند. و در عين حال هیچ کدام قرمز اصلی نیستند. اما مخلوط اين دو به قرمز اصلی نزدیک است. آبى اولترامارين كبالت و يروس: معروف ترين رنك هاى آبى موجود در بازار آبى اولترامارين» آبی کبالت و آبی پروس هستند. اما آن ها با آبى اصلى تفاوت دارند. با کمی و روشن تر کردن آبی کبالت و آبی اولترامارین می توان ‎jl‏ آن ها به عنوان آبی اصلی استفاده کرد رر مه إن ۵اه ور

صفحه 19:

صفحه 20:
مس ‎SZ‏ ‏رنگ های درجه دو: _ 0 هرزنگ درجه دوم معمولا از مخلوط کردن دو رنگ اصلی ساخته می شود. © سبز- زرد + آپی 9 و ات نارنجی - زرد + قرمز رنك هاى درجه سف رنك هاى درجه سوم این رنگ ها از مخلوط کردن رنگ های اصلی با رنگ های درجه دوم ساخته می شوند. رنگ های درجه سوم عبارتند از : ۱ ۱ نج نارنجىء قرمز نارنجی قرمز بنفش, بنفش آبی» سبز آبی» سبز زرد . به این ترتیب با داض له کردن این شش رنگ به سه رنگ اصلی و سه رنگ درجه دوم » چرخه دوازده تایی رويك ها كامل خواهد شد وفك ‎“YQ‏ ور

صفحه 21:

صفحه 22:
مت( : Jose cB, ‏هر یک از رنگ های درجه دوم مکمل یکی از رنگ های اصلی است. به همین دلیل به رنگ هلق‎ ‏درجه دوم. رنگ های مکمل نیز گفته می شود. دو رنگ مکمل وقتی با هم مخلوط شوند.‎ ‏خاصبت رنگین بودن یکدیگر را خنشی می کنند یمنی از مخلوط کردن آن ها یک رنگ‎ ‏خاکستری تیره به دست می آید.در دایره دوازده رنگی هر دو رنگ مکمل به صورت دو سه‎ ‏قطری از دایره روبروی هم قرار می گيرند.‎ کنتراست رنگ ۱ وقتی از کنتراست رنگ ها صحبت می شود. منظور وجود روابط و تأثیراتی است که از هم تمایز میان رنگ ها و هم تأثیرات متقابل میان آن ها را از نظر بصری مورد بررسی و مقایسه قرار می دهد. به این ترتیب وجود کنتراست میان رنگ ها صرفا به معنای تضاد میان آن ها نیست. بلکه بررضگی روابط و مقایسه میان آنهاست. مشهورترین نظریه در خصوص کنتراست رنگ مربوط به وجود هفت کنتراست رنگ است که در زیر به شرح هر یک از آنها می پردازیم زر هت ‎“YO‏ » تا

صفحه 23:
23

صفحه 24:
مت( ‎a‏ کنگالست ته رنگ -۱ © برای رسیدن به این کنتراست کافی است که از رنگ های خالص استفاده کنیم. وقتی گفته مى شود رنگ های خالص , منطو ‎٩ 9‏ اس بلکه همه رنگ های جرخه ی رنگ را می توان به عنوان رنگ خالص استفاده کرد. شدیدترین کنتراست ته رنگ میان سه رنگ اصلی قرمز. زرد و آبی که هیچ وجه مشترکی از لحاظ رنگین بودن با هم ندارند به وجود می آید. بر همین اساس کنتراست ته رنگ در میان رنگ های درجه دوم یعنی سبزء نارنجی و بنفش که رنگ های ترکیبی ۲ كمد است. در رنك های درجه سوم بازار کنتراست رنگ کاسته خواهد شید. همچنین رنگ های وقتی با سياه و سفید مخلوط شوند از میزان کنتراست ته رنگ آنها کاسته می شود. . , ۱ له فيد در كتار رلك هاى خالص می تواند به ایجاد کنتراست ته رنگ و شدت مخشیدن + ۱ 00 ‎ee‏ رون کمک ‎AS‏ ۲ - کنتراست تیرگی - روشنی رنگ تأثیراتی که کنتراست تیرگی - روشنی رنگ روی روابط میان رنگ ها و روی مخاطبین یک اثر هنری می گذارد ۰ يس از کنتراست ته رنگ از اهمیتی ویژه برخوردار است. ل رض رمي توان به طور مناسب با يك درحه از شا مستري یی نم دس نی و ۱ نشأن داد. از اين طریق می توان به راحتى رنك ها را از لحاظ تيركى و روشنى با هم مقايسه كرد »n “YQ ey

صفحه 25:
25

صفحه 26:
مت( 98 ‏سرد و گرم:‎ GES, از ق ها پیش در سنت تجربی نقاشی و نیز در ادبیات هنرهای بصری, تقسیم رنگ ها به گروههای ((سرد)) و ((گرع) معمول بوده است.رنگ های گرم در حوزه نارنجی دایره رنگ قرار دارند عبارتند از: قرمز, نارنجی و زرد. 9 رنگ های سرد در محدوده رنگ آبی تا سبز واقع اند.اگرچه سرد یا گرم بودن رنگ مقوله ای روانشناختی است. به تاثیرات فیزیولوژیکی آن نیز اشاره می شود: رنگ گرم سرعت جریان خون بیننده را زیاد تر مى كند و دماى بدن او را اندکی بالا می ۷ ره عکس این تاثبرات را نشان سی دهد: از طرف دیگر تجربه تلبت کرده است که ۰۰( ‎٩‏ ۱ رنگ, بیشتر به ویژگی فام ربط دارد تا توان و روشنی آن. رنگ های پیشاینده و پسرونده: 117 51 2 تدب در نقاشيء رتك ها اکر,در یک سطح واقع پاشند وا یک قاضله دیده شب 002 1 00007 که رنگ گرم جلو می آید و رنگ سرد به عقب می رود.در توجیه جلوه های پیشایندگی و پسروندگی گفته می شود که رنگ های متفاوت در فاصله های مختلف چشم را متوجه خود کنند.تجربه نشان داده است که جلوه ها بیشتر به روشنی رنگ مربوط اند تا فام آن‌مصداق کاربرد رنگ های پیشاینده و پسرونده در منظر نگاری طبیعت گرا باشد. در اين كوته تقاشی غالبا" سه منطقه رنگی قابل تشخیص است‌قهوه ای در پیشزمینه» زرد تا سبز در میان زمینه و آبی ها در پس زمینه‌تراکم هوا باعث می شود که اشیا هر جه از چشم ما دورتر باشند آبی تره روشن تره و محو تر به نظر مى آیند. به الحو ل و در بای نشان دادن تاثیر جوپر روی اشیا از رنگ هی سر ‎ays‏ ‎ate as‏ عمق تصویری به وجود می آید _ » ‘YQ ‏2ك‎

صفحه 27:
منأبع:سایت های اینتنتیبیکی پدی؛مطلعات آزاد

صفحه 28:

39,000 تومان