پزشکی و سلامتروانشناسی و روانپزشکی

روانشناسی شناختی فصل ۱۳

69 صفحه
1354 بازدید
24 مرداد 1400

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
تعاریف متفاوت از هوش در سال 1621 تورواش کاس بر شرت خوتزاز تفوس بد ااا مورد تأكيد كردند: هوش شامل ظرفيت يادكيرى از تجريه است 2(هوش شامل"توانش سازكارى با محبظ اطراف است 8 65 سال بعد , 24 روانشناس علاوه بر تأکید بر اهمیت یادگیر از تجربه و سازگاری با محیط, بر اهمیت فراشناخت - درک ‎Lal‏ ‏از فرایند تفکر خویش و کنترل آن - نیز تأکید کردند. نکته: نظریه های ضمنی هوش می تواند از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت باشد. برای مثال ,چینی های اهل تایوان , مهارت ‎sla‏ میان فردی و درون فردی را بخشی از برداشت خود از مفهوم هوش می دانند. ! روستاییان کنیایی هوش را دربرگیرنده مهارت های اخلاقی و نيز شناختى مى دانند. ‎es ee‏ کف کی ارت است.

صفحه 4:

صفحه 5:
هوش هيجانى و هوش اجتماعى توانایی درک و بیان هیجان , جذب هیجان در فکر , فهم و استدلال باهیجان , و تنظیم هیجان در خود و دیگران را هوش هیجانیگویند. 8 هوش اجتماعی توانایی درک و تعامل با ساير افراد ست.

صفحه 6:

صفحه 7:
سنجش های معاصر از هوش را معمولا در یکی از دو سنت بسیار متفاوت تاریخی باید ردیابی کرد: - 8 یک سنت بر سطوح پایین تر توانایی های روانی جسمانی تمرکز داشته است که شامل تیزحسی , قدرت جسمانی و هماهنگی حرکتی است. 8 دیگری بر سطوح بالاتر, یعنی توانایی داوری تمرکز داشته است.

صفحه 8:

صفحه 9:
فرانسيس كالتوق تشد هی تاسی ار تناها روا حسما الا آزمایشگاه مجهزی را اداره می کرد که در آن از آزمونهای مختلف روانی برای نجش مراجعان استفاده می شد.لین آزمونها دامنه وسیعی از مهارتها و حساسیتهای روانی جسمانی را اندازه می گرفت. * مثلا تمخیص وزرز: توانایی درک تفاوتهای ‎LAI Sal jo p>‏ * مثال دیگر ۰ حساسیت به بلندی صدا بود » تونایی شنیدن تفاوتهای کوچک میان نتهای موسیقی . ۰ مثال سوم : قدرت چسمانی بود * * فکته: بین آزمونهای مختلف گالتون پیوندی کشف نشد که بتولند ابعاد مختلف روانی جسمانی هوش را یکپارچه کند. همچنین . آزمونهای" روانی جسمانی . نمره های دانشگاهی را پیش بیتی نکرد. بدین ترتیب ۰ رویکرد رولنی جسمانی در اندازه گیری هوش ‏ به زودی به فراموشی شيرده شذا

صفحه 10:
رویکرد بدیل در برابر رویکرد

صفحه 11:
اين رویکرد توسط الفرد بینه طراح شد. 8 هدف آنها از ساخت چنین آزمونی تشخیص یادگیرندگان بهنجار از عقب ماندگی ذهنی بود 8 ازنظر بینه , داوری برای هوش نقش کلیدی دارد که اين کلید , تیزحسی روانی جسمانی , قدرت یامهارت نیست. 8 از نظر بینه , تفکر هوشمند (داوری ذهنی)شامل سه عنصر مجزاست: 7 جهت 01۳661100 7 انطباق 2000101100 7 انتقادهک‌ناز 8 جهت شامل دانستن این است که چه باید انجام شود و چگونه انجام گیرد. 8 انطباق به ثطبیق یک راهبرد برای انجام دادن یک تکلیف و سپس نظارت بر اجرای آن راهبرد اشاره دارد. 8 انتقاد توانایی شما برای نقد افکار و اعمال خودتان است.

صفحه 12:
0 برای مقایسه هوش یک کودک معين با هوش ساير كودكان با سن تقویمی برابر را در نظر شتند. آنها ‎sly‏ اين هدف به دنبال تعيين سن عقلىع30 7 ))هر کودک-سطح متوسط هوش یک فرد در سن معین- بودند. 9 بدین ترتیب , سنن عقلی هفت سال به سطح تفکری اشاره دارد که یک کودک هفت ساله به آن رسیده است. سن عقلی بای ماه یی وی هفت سا با سای دوكان هق كله ‎aes‏ عمل ی راما اسف توبار ی ععلی قایشه هو نسبی کودکان را در میان کودکانی با ‎gui‏ تقویمی مختلف دشوار ‎ro‏ ساخت. 8 ویلیام اشترن اظهار داشت که به ‎gw sl‏ عقلی , ارزیابی هوش افراد با اتشتفاده از هوشبهر( 10)انجام گیرد: هوشبهر-سن عقلی تقسیم بر سن تقویمی*<)100 8 برای مثال اگر کودکی پنج ساله باشد و سن عقل او هم پنج سال باشد پس بهره هوشی او ‎ro‏ شود 100 که بهره هوشی

صفحه 13:

صفحه 14:
به دلايل مختلف نصنتت ۱۵ نامناسب بو ‎en‏ برای مثال سرعت افزایش سن عقلی در خدود 16 سالگی ‎a‏ امى القدوة. بك كودت: 8 شال باس ‎Melee‏ 8 1 شال ‏خیلی باهوش است. به هر صورت آیا اطمینان دارید که یک بزرگسال 40 سالگ با سن ‎Glas‏ 60سال در يق مان سيت باهوش باشد؟ با توجه به اينکه نسبت هوشبهر کودک 8 ساله رال 40ال بیان ‎Seay‏ ‏آمروزه روانشناسان به ندرت از هوشبهر مبتنی بر سن عقلی استفاده می کنند. به جای آنبه مقایسه اندازه هابر مبنای توزیع قرضی بهنجار نمره های آزمون در یک جمعیت بزرگ روی آوردند. ‎ee‏ اساب. ائی اف ا: تثی هم ه‌سط د. ته: یه ‎0.0 01 02 03 04 ‎

صفحه 15:

صفحه 16:
اف امقیاس وکسل ناه رن ونان دنوند وفسلر نامکاری دون 52 ويك ابنار ‎a 1‏ 1 9 ۳ م 7 رقیب برای آزمون هوش استنفورد- بینه است که به طور وسیعی ۵ مورد استفاده قرار گرفته است. مقیاس وکسلر سه سطح دارد: 8 ویراست سوم مقیاس هوشی وکسلر براق بزرگسالان ۱۱۱-۷۷۵۱5 ه واست چهارم عیاش هش وکی فترای کودکان ۱۷۰۷۷56۱ 8 مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان پیش دبستانی و ‎(WPPSI) wlan!‏ آزمونهای وکسلر دارای سه نمره هستند: نمره کلامی , نمره عملک؟ ( و نمره کلی. ‎i‏ نمره کاملی مبتنی بر آزمونهایی مانند شباهت واژگان و کلامی 8 نمره عملکرد مبتنی بر چند آزمون است ‎rile‏ تکمیل تصاویر نمره کلی نیز میانگین این دو نمره است

صفحه 17:
شت وکسر از هوش همانند پینه فراتر از چیزی بود که آژمونش می گرفت. وکسلربرداشت خود زا هوش را به نمرات آزمون نکرد. او معنقد بود که هوش در زندگی روزمرهما نقش محوری دارد . ما از هوش خود فقط در آزمونها و در انجام تکالیف خانگی استفاده نمیکنیم. 8 ما همچنین در برقراری ارتباط با مردم , در اجرای موثر شغلمان , و به طور کلی در اداره زندگیمان از آن استفاده می کنیم. تمرکز بر سنجش هوش فقط یکی از چندین رویکرد به نظریه و پژوهش درباره هوش است. روانشناسان شناختی حداقل به دو موضوع در زمینه مطالعه هوش توجه می کنند: یکی این است که باید بر سنجش هوش يا فرایند های هوش تمرکز کنند. دوم اين است كه جه جيز زيربناى هوش را تشكيل می دهد: ميراث زنتيكى فرد . صفت اكتسابى شخص يا نوعى تعامل ميان اين دو

صفحه 18:

صفحه 19:
‎ai‏ - اسپیرمن با اشتفادوقاز روش تطیل عامل یه ‎on‏ لع عا كرف كلا فوش را می توان در قالب دو نوغ عامل 5 درک کرد: )4 8 یک عامل عمومی واحد که بر د فرد در ‎a‏ تمام آزمونهای توانش ذهنی نافذ است: 8 مجموعه ای از عوامل خاص که فقط بر عملکرد ‏فرد در نوع خاصي از آزمون توانش ذهنی (مثل محاسبه ریاضی)تأثیر دارد. ‏#8 اسپیرمن عامل عمومی که آن را []9[]خواند . کلید درک هوش تلقی می کرد. ‏ليا او معتقد بود كه 0 نتيجه انرزی ذهنی است. ‎ ‎es ey 1 1 2‏ یو ا ا

صفحه 20:

صفحه 21:
۱ کب لاف اسپیرمن , تون تب گرفت که هسته اصلى هوش نه در و7 م مل واحد #بلکه در هفت عامل قراز دارد. او نع ‎leis Weil‏ 9 2 ی اولیه ذهنی را داد که عبارتنداز : 4 ‎MA‏ 8 درک کلامی: با آزمونهای واژگان اندازه گیری می شود. ‏9 سیالی کلامی : با آزمونهای زمان محدود اندازه گیری می شود. و ادنك ات کش ود لقاب نت نت به كايا كد ۰ حرف خاصی شروع می شوند فکر کند. ‏"ا استدلال : با آزمونهايى مانند تكاليف تكميل مجموعه اعداد اندازه گیری می شود. 4 ‏8 تجسم فضایی: با آزمونهایی که مستلزم چرخش ذهنی تصاوبر اشیاست اندازه گیری می شود. ‏8 عدد: با آزمونهای محاسبه و حل مسائل ساده ریاضی اندازه گیری می شود. ‘ ‏8 حافظه: با آزمونهای یادآوری تصویر و کلمه اندازه گیری می شود ‏ظ سرعت ادراک: با آزموتهاییآندازه کر مشود که از آزمودتی خواسته هی نهد تفاه‌فاه و در تصامر رات سای کند با حرف ‎

صفحه 22:
ا کتل »ورنون و کارول : الگوهای هو سلسله مراتبى ر - مه تس د 2

صفحه 23:
روش باصرفه تر پرداختن به تعدادی از عوامل ذهن. الگوهای سلسله مراتبی هوش است. 2 ‏تکی از این آلکوها که توشط 1ل مط ده‎ gual am ‏هوش عمومی متشکل از دوزیر عامل‎ اصلی ات که توس سيالا و ‎Selita Guiles yh‏ 8 توانش سيال . سركت ودفت ال انتهاعی خضوصاا برای مسائل ریاس توانش متبلور دانش انباشته و واژگان است. 8 زیرمجموعهدرون این دو عامل اصلی را سایر عوامل اختصاصی تر تشکیل ‎wo‏ دهند.

صفحه 24:
قبل از این تصور یود که حوش مقموم واحدی اسیک ۲ زماتی که ریموند کت ما را با مغاحيم حوش چاری و مجبلور در حقیق چا ها شدح خوة ذو مجله ووالشخاى 8ضنا كر د. دو الوح ييل ده حوكرح كوسة ‎ple po Ute Cotte Sead‏ مععریک فده و كار كرت حاون عقاو کی ‎ae‏ ایت حوش را با عتوان ظرغبت ياد كيرى. حروتی و ذاتی هر غرد تحریقت کرده اند هوش جاری یا سيالء چیسته؟ ع ‎esas sy an aaa‏ سوه ‎ape‏ و ۳-2 و 4 مسمرسمد و دز تا ۲۰ سانگی تدریج ۵ و تجربیاک فرف وایسته نیس" ‎Sees‏ ريجاً شروع ‎pie = ۳‏ هو ش متیلور چیست؟ ‎cm‏ معیتوو دعام ففتاضاک یلار ونیم اسکعه جر هوول . وعدعی. از فریق رفتن یه مدرسته وا یا فصالیت‌حای حر ‏7 رووه مه م سرس م 9 ‏افزایش حوش متیلور در دوران بزرگسانی ادامه می‌یاید. بر پایه واتصیت‌ها قرار دارد و ريشه در تجربیاه لبلی دارد. ‏.ع سس و صو را ‎Ee‏ ‏عن ‎ ‎Gf + Ge ‎aha see

صفحه 25:
‎si 64‏ رویکردهای بدیل درباره هوش ‎yo Ae‏ یکرهای بدیل در 4 ‏~~ برخی از دیدگاه های بدیل درباره هوش تلا دارند تعریف هوش را ۳ وه گهتد تا توافات هی کوناکوی اف ۱ در کزد ‎

صفحه 26:

صفحه 27:
بر اساس دیدگاه بافت گرلیی,(115770 601۱۲6613 » هوش باید در بستر دنیای واقمی ک شود. زمینه هوش را می توان در هر سطح از تحلیلی مشاهده کرد. ممکن است بر محدود مثل خلنه و محیط خانوادگی تمرکز داشته باشد یا بافت وسیعتری مانند فرهنگها را شامل شود. ‎Je Gly *‏ + حتی تفاوتهای میان اجتماعی با تفاوت در عملکرد آزمونهای هوش همبستگی نشان داده است.این تفاوتها وابسته به زمینه . شامل جوامع روستایی در مقابل جوامع شهری , نسبت پایین در برابر نسبت بالای نوجوانان به بزرگسالان در داخل جوامع و موقعیت اجتماعی اقتصادی پایین در مقلبل موقعیت اجتماعی اقتصادی بالاست. بافت گرایان به طور خاص مجذوب اثرات بافت فرهنگی بر هوش بوده اند. بافت گرایان معتقدند که هوش به طرز جدلیی ناپذیری با فرهنگ ارتباط دارد.به علاوه » فرهنگ توجیه می کند که چرا بعضی از افراد در مقایسه با سایرین . در تکالیفی که از نظر فرهنگی ارزشمند تلقی می شود . عملکرد بهتری دارند. * نظریه پردازانی که این الگو را تأیید می کنند فقط به مطالعه چگونگی ارتباط هوش با دنیای بیرونی که الگو در آن به کار رفته و ارزیابی شده است می پردازند.

صفحه 28:

صفحه 29:
ژیدلایلرفرهنگا چیزی است,که تا حد زیادی هوش انسان را آزحیوان جدا می,سا ها تا حدی به دلیل تطلبق فرهنگی تکامل یافته لند که خود ناشی از توانلیی های آنها آزدوران نوزادی . حتی در حدود ‎٩‏ ماهگی به بعد. برای درک دیگران به عنوان عوامل صاحب اراده است. كر ينفيلد دريافت كه اجراى آزمون در ميان كودكان مايان در مقايسه با اجزاى آن در ميان کودکان آمریکایی معنای متفاوتی دازد: * انتظار مایان ّن است که تشریک مساعی کاری مجاز و عدم تشریک مساعی امری غیرطبیعی است: ‎e ۰‏ و خی ی ی متفاوت بسنازند, ‎

صفحه 30:

صفحه 31:
گاردنر: هوشهای چندگانه گاردنر, نظریه هوشهای چندگانه را مطرح کرد که در آن « هوش متشكل از چندین سازه مستقل است نه فقط يى سازه مجرد و يكانه. : اين نظريه به جاى توانش هاى جندكانه اى كه با هم هوش را می سازند , هشت کند.هر یک از آنها یک نظام کارکردی مجزا هستند گرچه هی توانند تعامل داشته باشو آنجه را فا ععلکزد هوشمند می دانیم , تولید کنند..

صفحه 32:
5 (وسمٍ ۲ wikihoosh.com

صفحه 33:
هوش گاردنر: بش زبانی : 5 ولد ان نوشن مقال من بر , و درک کلمات فتاری مورد استفاده قرار می گیرد. هوش منطقی _ریاضی: ‎lian de ole‏ وبال ‏ تراد ل فى قا ]ا و استدلال منطقی مورد استفاده قرار می گیرد. برای رسیدن از یک مکان به مکان دیگر يلابا ۳ چمدانها در صندوق عقب خودرو به طوری که همه انها در یک فضای محدود جا بگیرند. مورد استفاده قرار می گیرد. هوش موسیقیایی: ‎sly‏ خواندن آهنگ , نوشتن یک قطعه موسیقی , نرختر میت , یا ‎ee‏ ان ی 3 هوش بدنى _جنبشى: برای حرکات موزون , بازی بسکتبال , یک مایل دویدن , پرتاب نیزه مورد استفاده قرار می 2245

صفحه 34:
هوش ميان فردى : براى برقرارى ارتباط با ساير افراد مثل زمانى كه سعى در درك رفتار , انكيزه ها يا هیجانات دیگران داریم مورداستفاده قرار مى كيرد. هوش درون فردى: ‎sly‏ درك خودمان مورد استفاده قرار مى كيرد. يايه اى براى درك اينكه جه كسى ‎prime‏ جه جيز باعث رفتار مامى شود ؟ جكونه مى توانيم با توجه به محدوديت هايى كه از نظر توانايى و علائق داريم خودمان را تغيير دهيم. ‏هوش طبیعت گرا: برای درک الگوهای طبیعت مورد استفاده قرار می گیرد ‎

صفحه 35:
حم ا از پر یه ار ار ام ‎See‏ 4 رسد. اين نظریه , چندین توانایی رامشخص می کند که هر یک ‎ow‏ و0 نوشن موش را بل مت د ‎Alig jo Ue‏ را به عنوان یک هوش جدا در نظر می گیرد نه فقط به عنوان ‎WA)‏ بخشی از یک کل واحد.به طور خاص , نظریه گاردنر از «هشت» نشانه به عنوان ملاک های ردیابی وجود یک نوع هوش د ‎Sse ooletn ll as‏ - 1. جداسازى بالقوه در اثر آسيب مغزى. نابودى يا نقص يى ناحیه مجزای مغز (مانند نواحی مرتبط با زبانپریشی کلامی) ممکن است نوع خاصی از رفتارهوش شد و از بین ببرد یا کر 3 2 ویو ار ‎cakes gly‏ ا رباضل ) آنا توانایی یا کاستی فوق العاده ای را در نوع خاصی از رفتار هوشمند نشان می دهند. 3 عملیات اسار نا تجموعهای از عملیات قابل تشیص (مانند کشف روابط میان نتهای موسیقی که برایانجام دادن نوعی خاص از رفتار هوشمند حیاتی اند.

صفحه 36:
4. تاريخية مدقي زمار نو مورف ا سيرك . ابن کار پا شطوح فانک حور "زذريه فاناتمتفاوت ابزان اين نوع هوش ) همراه است. 5. تاریخچه مشخض تکاملی. افزایش هوش كن است به شکل معقولی با تطبیق بهتر با محیط همراه باشد. ‏ ۰ شواهد حمایتی پژوهش های تجربی شناختی. مثال آن تفاوت در اجرای تکالیف خاص در انواع جداگانه هوش است. مانند تکالیف دیداری فضایی در مقابل تکالیف کلامی). اجرای تکالیف مختلف در انواع مجزای هوش باید با شباهت هایی همراه باشد (چرخش ذهنی تصویر ذهنی دیداری فضایی و حافظه یادآوریتصاویز دیداری فضایی) 7 شواهد حمایتی آزمون های روان سنجی که نشاندهنده هوشهای مجزاست (عملکرد متفاوت در آزمونهای توانایی ‎Sl‏ ‏دیداری فضایی در مقابل آزمونهای توانایی های زبان شناختی) 8 آمادگی رمزگردانی در قالب یک نظام نمادی (مانند زبان , ریاضی , نت موسیقی) يا یک قلمرو اندیشه فرهنگی (حرکات موزون . ورزش , نثاتر ‏ مهندسی یا جراحی , به عنوان ابراز نگ ‎TT‏ و

صفحه 37:
7 me ee er eles 1S 4 AZ EULESS Es =~ ‏د‎ 0 ١١ ‏با رابطه هوش بع 9 3 2 م‎ 1 دنیای درونی 2 = 7ج ‎ii‏ 7 2) تجربه3 3) دنیای ‎te‘ ee‏ ارد. سروکار دارد. . . سح 41 i AI aaa

صفحه 38:

صفحه 39:
۰ tA) ی چگونگی ارتباط هوش با دنیای درونی at ان تش از نظریه لب ردارش اطاعاب باکقمی کند. پردازش اطلاعاترارمی نوات در قال سه نوع مولفه متفاوت ملاحظه کرد: اول »"فزامولفه ها - فرایند های اجرایی مرتبه بالات (یعنی فراشناخت) که برای برنامه ریزی , نظارت و ارزیابی حل مساأله مورد استفاده قرا می گيرند. دوم , مولفه های اجرا- فرایندهای مرتبه پایین تر که برای اجرای فرامن زاف ها امسماهه ی شور و سوم , مولقه های اکتساب داش - فرایندهای مورد استفاده برای یادگیری چگونگی حل مساله در وهله نخست می شوند.مولفه ها به شدت به هم وابسته اند

صفحه 40:

صفحه 41:
7و 5597 چگونگی ارتباط هوش با تجربه نظريه كك و اد هی تاش كر كار لك مولشه هام پردازش اطلاعات را موردتوجه قرار مى دهد. یعنی , هر یک از ما با تکالیف و موقعیت هایی مواجه می شویم که در مورد آنها از سطوح تجربی متفاوتی برخورداریم. دامنه این موازد , از تکلیف کاملا جدیدی که درباره آن هیچ تجربه قبلی نداریم . تاتکالیف کاملا آشنا را در بر می گیرد که در مورد آنها تجربه وسیع و گسترده ای داریم.هر چه تکلیف آشناتر باشد, ممکن است بسیاری از ابعاد آن خودکار شود. انتظاراتی که تکلیف جذید اژ هوش ذارد متفاوت ازانتظارات تکلیفی است که برای اجرای آن , رویه های خودکار ایجاد شده است.تکالیف نسبتا جدید- مثل بازدید از یک کشور خارجی , تسلط بر یک موضوع جدید با یادگیری یک زبان خارجی- از هوش فرد انتظار بیشتری دارد. انتظارات یک تکلیف کاملا ناآشنا از فرد ممکن است انقدر زیاد ‎sal‏ که بای او ‎Hillis alls‏

صفحه 42:

صفحه 43:
چگونگیارتیاظطتهوش با دنبای بیرونی : ا ل د ام تجربه به كار برده مى شوند تا در بستر دنياى واقعى درخدمت سه كاركرد باشند. ‎Jol‏ » تطبیق خود با محیط های موجود ‏دوم » شکل دهی به محیط های موجود برای خلق محیط های جدید ‏سوم, انتخاب محیط های جدیدوقتی شما سرنخ های یک محیط جدید را یاد می گیرید و سعی می کنید روش توفیق آن را به دست آورید! ار تطبيق استتاده كنيد ‏مثال :وقتی برای اولین بار تحصیلات دانشگاهی را آغاز کنید .. احتمالاسعی می کنیدقوانین صریح و ضمنی زندگی در دانشگاه را بشناسید. سپس تلاش می کنید از اين قوانین برای موفق شدن در م اا و له و ‏ها ‎

صفحه 44:
و یسایس رب اس وی ممكر نب هوش دود ‎Sey eer. ae 9‏ )4 براى مثال برخى افراد ممكن است در برخورد با مسايل ذه انتزاعی و تحصیلی هوشمندتر باشند. بقیه. ممکن است در برابر مسائل عینی و عملی باهوش باشند . یک فرد باهوش الزاما در تمام جنبه های هوش برتر نیست. در مقابل , افراد باهوش نقاط قوت و ضعف خود را شناسند. آنها راه هایی برای سرمایه گذاری روی نقاط قوت خود و جبران یا تصحیح نقاط ضعف خود پیدا می کنند

صفحه 45:

صفحه 46:
‎ra‏ 3 اك هوش انسانبه شتا نت هون رانمی توان شکل اد و ختی از طریق آنواع مختلف ‎sl gual sal Ly ol‏ علاوه براین ‏, تغيير يذيرى هوش هيج ربطى به اين ندارد كه هوش تا جه اندازه منشاً ژنتیکی دارد. یک صفت (مثل قد) مى تواند تا ‎ene nl‏ ل 500011 ‏برگ ا كر ل ‎“(Hesdstart: ae ace‏ ,نمره بالاتری در آزمون هاى مختلف پیشرفت تحضیلی ‎aio cial‏ آنهاهمختنن کمتر احتمال داش که به نومه تیژانی تیار داشته باشند احتمال ‏مشکلات رفتاری نیز در اين کودکان کمتر بود.اگرچه ‎OH‏ ‏اندازه هایی به راستی اندازه های هوش نیستند , اما از ‏مثبت قوی با آزمون های هوش برخوردارند. ‎

صفحه 47:

صفحه 48:
‎at Oe‏ عدَامل 2و هودن محيظ اؤلتة كانه (بيش د فاتك ‎ ‏> رت هوشبهر: ‎gree >‏ رسد چندین عامل در محیط اولیه خانه (پیش دبستانی) با نمره های بالای هوشبهر اتکی داسته باشد. این عوامل عبارتند از : ‎awh,‏ هیجانی و کلامی نگهدارنده اولیه کودک درگیر بودن او با کودک اجتناب از سخت گیری و تنبیه سازماندهی محیط فیزیکی و برنامه فعالیت فراهم آوردن وسیله مناسب بازی و فرصتهایی به عنوان محرکهای روزاته متنوع نكته: نمره های هوشبهر کودکان قبل از چهار سالگی نمی تواند هوشبهر آنه ادر بر رك الي ب كو بش بيلق كند بهغلاوه عاافل از هدنت سالك تعره ها جيل ثارت یاف مطالفات ان داده اتدكة عوافلى تاه حعایت اجتما فى ماد ران تعاملى ممكن: است بين سنين دو تا هشت سالكى نقش كليدى در بى ثباتى ‎Ne ‎ ‎

صفحه 49:

صفحه 50:
3 اگرچه هوش متبلور به طور متوسط در بزرگسالان مسن ‎i‏ از ‎aed GR GIS‏ لالهو ال متوسظ در بزرگسالان جوان بالاتر از بززگسالان مسن است. در سن دانشگاه توانش های سیال و متبلور هر دو افزایش مى يابند . بعدها در زندكى اين تصوير تغيير مىن به طور کلی به نظر می رسد نوانش های شناختی و سراسر گستره حیات افزایش می بابند؛ذرحالی که توانشهای شناختی سیال تا بالای 20 یا 30 يا احتمالا 40 سالگی افزایش و بعد از آن به آهستگی کاهش می یابند. حفظ توانش های متبلوز نشان می دهد که حافظه درازمدت و ساختار وسازماندهی بازنمایی دانش , در طول گستره حیات حفظ می شود. علاوه بر اين. بسیاری ازبزرگسالان از راه هایی برای جبران کاستی های مهارتی خود در سال های بعد ‎no lay‏ کنند , به طوریکه عملکرد واقعی آنها کاهش نمی یاید.

صفحه 51:
اگرچه پژوهشگران روان سنجی درباره سن شروع کاهش هوش سیال تواقق ندارند. بسیاری از پژوهشگران موافقند که به صورت میانگین , سرانجام چنین کاهشی رخ می دهد. سرعت و میزان کاهش به صورتی وسیع در بین افراد متفاوت است. به نظر می رسد , که به طور ‎Sica ONS‏ توانش ‎sla‏ شناختی دربرخی از شرایط ولی نه در همه شرایط کاهش می پابد. به هر حال تمامی توانایی های شناختی کاهش نمی یابند. برخی از پژوهشگران دریافته اند که به نظر می رسد بعضی از انواع توانایی های یادگیری افزایش می یابند وسایر پزوهشگران به این تیحم زسنیده اند که تواتانی بادگیزی یادآوری مهارت ها و اطلاعات معنادار کاهش کمی دارند. همچنین , حتی در یک حیطه واحد مانند حافظه . کاهش در یک نوع عملکرد ممکن است مستلزم کاهش در عملکرد دیگر نباشد. چنین تغییراتی ناشی از کاهش کلی هوش نيست ,بلکه در اثر اختلالات عصبی فیزیولوژیکی خاص پدید می آید. این اختلالات عصبی فیزیولوژیکی مانندبیماری آلژایمر حتی در “فيان ال رکه و اقفر اد تس اعد معصول ات

صفحه 52:
oe RES) 50 la 2

صفحه 53:
كانه يردازان يردازش اطلاعات به مطالعه اين علاقه مند هستند که افراد چگونه آنجه را درباره دنیا یاد می گیرند و می دانند ,ذهنا دستکاری می کنند. 8 روش های مطالعه هوش در بین پژوهشگران مختلف پردازش اطلاعات از نظرپیچیدگی فرایندهای مورد مطالعه متفاوت اند. 8 پژوهشگران سرعت و صحت پردازش اطلاعات را به عنوان عوامل مهم هوش مورد توجه قرار داده اند.

صفحه 54:

صفحه 55:
تعدادی از پژوهشگران گفته اند که هوش را می توان در قالب رسانش عضبی درک کرد. به عبارث دیگر فرد باهوش ‎Mee Meee elas Ieee eal Ba‏ ره 8 اين موضوع توسط آرتور جنسن مطرح.شد. © وقتی او این موضوع را مطرح کرد روشی برای اندازه پری مستقیم سرعت رسانش عصبی دردسترس نبود. بنابراین جنسن , در ابتدا برای اندازه گیری سرعت پردازش عصبی , چیز دیگری رابه نمایندگی از سرعت پردازش عصبی مطالعه کرد. 8 آن چیز زمان واکنش انتخاب )۲6۵000 11۳6 ام( ]بود یعنی زمانی که صرق انتخاب یک پاسخ از میان چندین امکان می شود ل آزمودنی در مقایل ‎Lees‏ ای از چراغ های روی یک

صفحه 56:
© * آزمودنی های با هوشبهر بالاتر از آزمودنی های با هوشبهر پایین تر ‎au‏ از نظر زمان واکنش سریع ترهستند. زاین نسحه خاص ركلف | رمان واکس هحون زمان بین رزوشن شدن چراغ و برداشتن انگشت از روی دکمه مرکزی تعریف شده است. ‎ae am‏ ازومطالكات ‎GL website. le‏ رعان حرکت سریعتری را نیز نشان می دهند. 8 زمان حرکت همچون فاصله زمانی میان برداشتن انگشت از روی دکمه مرکزی و اصابت بر دکمه زیر چراغ تعریف می شود. علت ابن باك ‎١‏ ميك تاش اراس شرع رسانش عضب مرکزی باشد اگرچه در حال حاضراین اظهار نظرصرقا در حد کمانه باقی ماندم.است: 8 از آنجاییکه زمان واکنش اندازه گیری شده ممکن است تنها ناشی از سر عت زمان واکنش نباشد ودستکاری در تعداد دکمه ها و اندازه زاویه دید صفحه نمایش می تواند همبستگی میان هوشبهر وزمان واکنش را کاهش دهد.

صفحه 57:

صفحه 58:
ی ار بزو كر ان ل ار ل امد کر شت بازيابى اطللاعات جرب اق لكات لمات أسنامي جروفة) كه در بلندمدت ذخيره شده است. 8 این سرعت را می توان از طریق تکلیف زمان واکنش تطبیق حرف اندازه گیری کرد که اولین بار توسط پوزنز و میچل مطرح شد. 8 به آزمودنی ها تعدادی حروف زوجی نشان می دهند مانند ۸۵۵ , ۸۵۸۵ ويا ملظ .انها ‎pee‏ هر زوج بایدبگویند آیا حروف مورد نظر با هم یی كبن با د 8 همچنین تکلیف ساده تری نیز به آنها داده می شود. از آزمودنیها خواسته می شود که اعلام کنند آیا حروف از نظر ظاهری با هم تطبیق میکنند. ‎m‏ متغیر مورد نظر تفاوت میان سرعت آنها در مورد اولین مجموعه تکالیف شامل تطبیق نام جروف وسرعت آنها برای دومین مجموعه ؛ شامل تطبیق ویژگی های ظاهری آنهاست. ‏9 تفاوت در زمان واکنش بین دو تکلیف , اندازه سرعت دسترسی واژگانی را به دست می دهد. ‎

صفحه 59:
« سرعت پردازش هم زمان كع 6 ا عرد ی شود تا مسايل ریاضی را حل كنند و هم زمان به صدایی گوش دهند و به محض شنیدن آن , دکمه ای را فشار دهند. می توانیم انتظار داشته باشیم آنها مسائل ریاضی را به صورت کارآمد حل کنند و سریعا به شنیدن صدا پاسخ دهند. 8 بر اساس دیدگاه هانت و لانسمن , افراد باهوش تر بهتر قادرند زمان را در میان دو تکلیف تقسیم کنند و هر دو کار را به صورت موثر انجام دهند.

صفحه 60:
5 به طور خالصه , نظریه های اندازه گیری زمان پردازش تلاش دارن ف با در نظر گرفتن تفاوت هایی که در سرعت اشکال مختلف ‎ie ow‏ داش اطلاعات وجود دارد , تفاوت های هوشی را محاسبه کنند. ‏)4 8 مشخص شده است که میان زمان بازبینی , زمان واکنش به = انتخاب , و زمان دسترسی واژگانی با اندازه های هوش ‎١‏ بستگی وجود دارد. با 8 اين يافته ها نشان مى دهند كه به طور.ميانكين , هوش بالاتر ممكن اسك ا وكز ءا اس های متاف بارش اطاصا مرتبط باشد. ‏8 افراد باهوش تر اطلاعات را سریعتر د رحافظه کاری رمزگردانو می کنند . آنها سریعتر به اطلاعات موجود درحافظه بلندمدت دسترسی دارند و سریعتر پاسخ می دهند. ‏« نکته: ‏8 آزمودنی های مسن تر کاستی هایی نشان می دهند. ‏# فرایندهای شناختی غیر از سرعت پردازش , میانجی نگهداری بلندمدت تر أظلاعات ككية درا زمودنى هاش ی راست أبن قرا ‎Solas nly Cela‏ 1355 ام قدي ‎Pa tae cca‏ تن فطل ‎sates ess LE‏ ارت بد ملک دا مره ود ‎

صفحه 61:

صفحه 62:
7 اداه ‎ti dl oe Ste ol‏ ‎we‏ , حافظه کاری باشد. در واقع برخی از پژوهشگران ادعاکرده 1 9 ممکن است بین هوش و حافظه کاری تفاوت چندانی نباشد. :5 8 در مطالعه ای آزمودنی ها مجموعه ای از عبارات را خواندند و 2 سپس سعی کردند آخرین کلمه هرعبارت را به یاد بیاورند. ‎Yh‏ "ا ياذآورى با توانش كلامى همبستكى بالايى داشت. ‎ae‏ 6 8 در مطالعه دیگری آزمودنی ها تکالیف متنوع حافظه کاری را اجرا ‎QS‏ کردند. ¥ 8 آزمودنی ها مجموعه هایی از دو تا شش مسأله مشابه نمونه را . دیدند و هریک از آنها را حل کردند. انهابعد از حل مسائل مجموعه سعی کردند کلماتی را که به دنبال مسائل امده 2529 ‎ob a‏ بیاورند. تعداد كلمات یادآوری شده با هوش اندازه گیری شده ‎i‏ ‏بالایی داشت. 8 بدین ترتیب , به نظر مى رسد توانایی ذخیره و دستکاری کردن ان و ها ‎

صفحه 63:

صفحه 64:
مطالعات اولیه مانند مطالعات کارل لشلی , مغز را مورد بررسی قرار دادند تا نشانه های زیست شناختی هوش وسایر جنبه های فرایند های ذهنی را بند. این مطالعات به رغم تلاش زیاد با شکست مواجه شدند. یکی از خطوط پژوهشی به رابطه اندازه مغز با هوش توجه دارد. 8 شواهد نشان می دهند که در مورد انسان ها , رابطه آماری ناچیزی میان النارة معزو هوش وجود ارد به و1 2 ‎tele‏ وان کت که بهره اى مى توان از اين رابطه برد. 8 اين احتمال وجود دارد که بزرگ تر بودن اندازه مغز موجب هوش بیشتر , هوش بیشتر علت بزرگ بودن اندازه مغز یا هر دو وابسته به عامل سومی باشند. 8 به علاوه, احتمالا نحوه استفاده کارآمد ازمغز حداقل به اندازه حجم مغز ‎Sheed‏ هرات مثال .ليه ظور . توشظ فر مردان تيرركتر أ ضفن زنان است ناما رئان. از طریق جسم پینه ای به طورمتوسط از پیوند بهتری بین دوو نیمکره مفز برخوردارند. 8 بنابراین مشخص نیست که کدام جنس به طو متوسط مزیت بیشتری دارد.

صفحه 65:
۶ 47 نض ‎wo‏ رسد الگوهای پیچیده فعالیت الکتریکی مغز که ب 9 رک های خاصی برانگیخته می شود , بانمره های ‎٠ ©‏ اتويات موشور فيد سكن لاد ابتدا چندین مطالعه نشان دادند رسد رسانش ‎suas‏ همکن اشت لي ان باشد . اما مطالعا پیگیری بعدی نتوانست رابطه قوى ميان سرعت رسانش عصبی و هوش به دست آورد. 8 در مطالعه دیگری , سرعت رسانش عصبی بر اساس سرعت رسانش عصبی در عصب اصلی بازواندازه گیری شد هوش نیز با مجموعه آزمونهای چندبعدی استعداد اندازه گیری شده بود. در کمال تعجب , به نظر می رسد سرعت رسانش عصبی پیش بینی کننده قوی تری برای نمره های هوشبهرمردان در مقایسه با زنان باشد. بنابراین تفاوت هاى جنسيتى ممكن است مسئول , بعضر از تفاوتهای داده

صفحه 66:
‎er”‏ ۰33 لمات جدیدت نشان ميدهند كه ممكن است انعطاف بذيرى ‎a‏ های عصبی و نه سرعت رسانش , نقش کلیدی داشته باشند ‎oa al ile we hae‏ ل 4 استوار است که چگونگی سوخت و سازگلوکز در مغز را در جریان فعالیت ذهن بررسی می کند ‏# هوش بالاتر با سطوح کمتر سوخت و ساز گلوکز در جریان تکلیف حل مسأله همیستگی دارد. ‏8 به علاوه , کارآیی مغز در نتیجه تکالیف پیچیده ای که شامل دخل و تصرف دیداری فضایی است افزایش می يیابد. ‎ ‏8 آزمودنی های باهوش تر در نتیجه تمرین , نه فقط سوخت و ساز گلوکز کمتری نشان می دهند بلکه سوختو ساز گلوکز در جاهای بسیار خاص را نیز نشان می دهند. ‏9 بنابراین آزمودنی های باهوش تر ممکن است یاد گرفته باشند که چگونه از مغزشان به شیوه موثرتری استفاده کنند. انها با دقت فراندهای فکری ‎S07 Lod‏ كل تكليف غاص 5526 ضىئ كفندا ‎

صفحه 67:
ا 9 این جنبه حیاتی شامل توانایی هدف گذاری , برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف و اجرای برنامه هاست. 8 به طور خاص افرادی که در قطعه پیشانی مغز دچار ضایعه شدند , غالبا عملکرد خوبی درآزمون های استاندارد هوش دارند. اما در مورد هدف گذاری یا هوفارممنراینای تلیلگونه یایگییی از تجربه و سازگاری با پیرامونی است. بدین ترتیب , نمیتوان هدف گذاری , طراحی و اجرای طرحها را نادیده گرفت. جنبه ‎Oe ee leek‏ ی توانایی يرداختن به محركها به شيوه ای مناسب است. توانایی مرتیط دیگر نادنده کرفتن با تصفیف محرکهای

صفحه 68:
توان مغز با واه و فرایندهای آن را به صورت مجزا بدون در نظر گرفتن کلیت انسان مورد مطالعه قرار داد. باید تعاملات انسان را با کل بافت محیطی که ‎ae oe‏ هوشمندانه رفتارمی کند نیز مورد توجه قرار بدين ترتیب , بسیاری از پژوهشگران و نظریه پردازان ما رابه داشتن دیدگاهی بافت ‎alls‏ تر در مورد هوش تشویق می کند 3 .علاوه بر این برخی ازدیدگاه های بدیل درباره هوش , تلاش دارند تعریف هوش را توسعه دهند تا توانایی های گوناگون افراد را بیشتر در بر گیرد

صفحه 69:
ie ~~

39,000 تومان