صفحه 1:
روانشناسی رهبری (مربیگری) در ورزش سجاد پارسایی ۶۴ دانشگاه شهید چمران استاد مربوطه : دکتر ضرغامی

صفحه 2:
تعریف رهبری: فرآیندی که در آن یک فرد بر گروهی از افراد برای رسیدن به هدفی مشترک اثر می گذارد. فیدلر(۲۰۰۱): فردی در گروه که فعالیت های گروهی را هدایت و هماهنگ می کند.

صفحه 3:
برآورده کردن خواستهای سازمان اهداف رهبران: برآورده کردن خواست های اعضای گروه

صفحه 4:
سبك های رهبری: ۱ مستبدانه نسبت به انتقاد تاثیر ناپذیر- در مورد اعمال خود تردید ندارند. شعار آنان < اگر این ورزش برای من خوب بوده برای بازیکنانم هم خوب خواهد بود. مزیتها ورزشکار احساس امنیت می کند خشونت را می توان جهت داد نیازهای مربی بر آورده می شود شخص مستبد(مربی) کارامد و قاطع نگربسته می شود

صفحه 5:
سبك های رهبری: ۲ - رفتار كرايانه - رفتار مربى توسط نتايج شكل مى كيرد يا تقويت مى شود (رهبرى مشروط). ميل به دريافت توجه مثبت كه بخش جدانشدنى از طبيعت انسان است بخوبى توسط حرفه مربیگری به عنوان ابزاری برای نفوذ بر عملکرد و انگیزش ورزشی استفاده می شود.

صفحه 6:
سبك های رهبری: ۳ - انسان گرایانه به گفته سیج: «مربی انسان گرا بر اين باور است که ورزش برای بازیکنان است نه برای مربیان» رویکرد مشارکتی انسان گرایانه -تقسیم قدرت و حق تصمیم گیری به دستیاران و بازیکنان ویژگی ار تباط با اعضاء تیم به شیوه صمیمانه شناخت و فهم و پذیرش تفاوت های فردی بین بازیکنان و پاسخ به آنها علاوه بر هدف نهایی بردن علاقه صمیمانه به بر آورده شدن نیازهای شخصی بازیکنان دارد

صفحه 7:
سبك های رهبری: ۴ - دموکرات, مربی دموکرات بی دموکراتیک گاهی اوقات کند, بی کفا دب کفایت و آشقت دا آشفته به نظر می رسد - مشارکت همه جانبه اعضای ت نیم عزی--- اجازه دادن به افراد براى تصميم نياز به زمان و شکیبایی دار ی تفت 33 توانند تصميم إند كه رت سس اشن ان گروهها می توانند ت 00 يم هانى بكيرة ون اند ی : إبشه و كوتا اه كفا هها هایی بگیرند که کوتاه مدت باشن

صفحه 8:
رویکرد های مطالعه رهبری: صفتی, تاکید بر ‎OLS‏ درونی افراد دارد. رفتارى: بر رفتار رهبر تاکید می کند--» هر فرد میتواند از طربق یادگیری رفتارهای رهبران موثر به رهبری برسد( رهبران در جامعه ساخته می شوند و ذاتا رهبر نیستند). موقمیتی, (الگوی مشروط فیدلر): به نظر فیدلر موثر بودن يك سبک رهبری بستگی به موقعیت دارد نکته اصلی - برقرار کردن موقعیتی مطلوب پرو(0۹۷۰): ویژگی های رهبری آنقدر که‌تصور می شد مهم نیستند و رهبری به ویژگی های موقعیت وابسته است. - یک ویژگی خاص تضمین کننده رهبری نیست - سبک ها یا رفتار های رهبری موثر برای موقعیت های خاص مناسب هستند - سبک های رهبری را می توان تغییر داد

صفحه 9:
درفت نظر گرفتن | عوامل محیطی و هردو ‎I‏ 3 ۱ هبر: افراد ب ‎a‏ ‏3 = مدل ها 1 ی ای 3 بر ضرورى هستند

صفحه 10:
تقسیم بندی مربیان ناکار آمد از دیدگاه روانشناسی ورزش: مربى يروفسور: منظور از اينكونه مربى. فردى است كه مدعى است همه جيز را مى داند و درصحبت هايش بطور مداوم از واژه هاى تخصصى استفاده مى نمايد. مربى برمدعا : مربى برمدعا هركز حاضر به پذیرفتن اشتباهات خود نمی باشد و تمام اشتباهات و خطاها را به بازیکنان خود معطوف می دارد . مربی بد زبان : مربی بد زبان بطور مداوم در حال طعنه زدن و انتقاد کردن از بازیکنان و کادر تیم می باشد.

صفحه 11:
مربی شکلاتی : مربی شکلاتی بطور مداوم درحال تحسین و جایزه دادن به کادر تیم خویش می باشد. مربی دمدمی مزا اینگونه مربی در هر لحظه تصمیمی اتخاذ کرده و هر بار به گونه ای متفاوت رفتار می نماید. مربی پرحرف: اینگونه مربیان بطور مرتب درحال حرف زدن و تذکر دادن به بازیکنان تیم خویشی می باشند. مربی صورت سنگی: مربی صورت سنگی به مربی گفته می شود که بدون احساس به نظر می رسد . چنین مربی ای نه تنها در شادی پیروزی ها و موفقیت های تیم شرکت نمی نماید بلکه حتی در غم شکست های ورزشکاران تیم خود نیز نمود عینی ندارد.

صفحه 12:
یک مربی ورزشی می تواند در هر یک از نفش های زیر ظاهر شود (نقش های متمایز یک مربی) رهبر پیرو

صفحه 13:
رهب ‎(Leader)‏ ‏وقتی گروهی از افراد برای رسیدن به هدفی تلاش می کنند . معمولا كسى بايد مسئول باشد . این شخص مربی است که می تواند روشهایی را برای موفقیت بکار ببرد (Rollower) ; " رهبر نباید هیچ موقعی از کسی پیروی کند . چراکه از نقاط ضعف او به حساب می آید" بر عکس بعضی اوقات این پیروی کردن نشانه نیسرومندی آن شخص است اران نخبه یا کاپیتانها این فرصت را می دهد و از آنها نظر خواهی می

صفحه 14:
معلم(#عطعوع1 ) علاوه برآموزش مهارتها. بايد ورزشكاران را مستقل و ‎BS‏ ‏پرورش داد و اجازه داد تا افراد مشكلات خود را خودشان حل نمايند . يك معلم بايد از لحاظ علمى به روز باشسد واز روش هاى خودش باز خورد كند ونيز از وسایل کمک آمسوزش در آموزشهای خود استفاده کند الكو ‎(model)‏ ‏مربی ورزشی باید در اعمال و نگرش هایی که از بازیکنان انتظار دارد . خودش الگو باشد

صفحه 15:
تعیین محدودبت ‎(Restricter)‏ ‏مربی ورزش محدودیت هایی را تعیین میکند و ورزشکاران نیز علاقه مند به محدودیت هایی می باشند که برای پیشرفت مفید است . شاید یک نوع اعتراض و یا تضادی در ابتدا باشد و با هر تغییری در ابتدا» افراد مخالفت کنند . روان شناس( 60866116۲ به اعنومامطهوظ) مربی ورزشی نباید تهدیدی برای ورزشکاران باشد . تا افراد احساس راحتی کنند و نیازهای خود را با مربی در میان بگذارند مربی هميشه باید در دسترس باشد

صفحه 16:
(Friend) c—.5. مربی ورزش باید کسی باشد که نوآموزانش او را تحسین کنند و همچنین قابل احترام این کنش و تعامل متقابل باشد و اینکه در آن محیط آموزشی بروابط دوستانه را کنار بگذاریم ۰ باشد به شرطی که دوستی از حد نگذرد . ب (As parent) (lg (ile ‏یک مربی ورزش زمان زبادی را با تیم سپری می کند در نتیجه افرادی که وابستگی‎ شدید به والدین شان دارند باید کمبود آنها را مربی به شیوه ای جبران کند .

صفحه 17:
موامل فردی و موقعیتی که بر رفتار مربی اثر می گذارد: سن و بلوغ : زرگتر و بالغ تر می شوند. مربیانی را ترجیح می دهند که به ورزشکاران فرصت مشارکت و تصمیم گیری می دهند. باز خورد مثبت می دهند و آموزش تاکتیکی و فنی بسیاری ارائه می دهند.(ربچاردسون و ویلر 61۹۹۹ ورزشکاران با سن ۱۳-۱۰ و ۱۷-۱۴ سال مربیان مستبد و حمایتگر را ترجیح می دهند (ريجاردسون و ويلر 1155)

صفحه 18:
زنان رفتارهای مربیگری دموکراتیک و سبک مشارکتی را بیشتر ترجیح می دهند مردان بیشتر از زنان رفتارهای تمرینی و آموزشی و سبک مستبدانه را ترجیح می دهند (هورن ۲۰۰۲) نوع ورزش: ورزشکاران ورزشهای تیمی نسبت به انفرادی سبک مربیگری مستبدانه را بیشتر ترجیح می دهند( ریمر و چلادوری 1۹۹۵)

صفحه 19:
رهنمود های رفتای برای مربیان(اسمون و اسمیت -۲۰۰۱-): بعد از رفتارهای مثبت بلافاصله رفتار ورزشکار را تقویت کنید. بعد از اشتباهات ورزشکار تشویق و آموزش اصلاحی را به او ارائه دهید.(بر اجرای خوب ورزشکار تاکید کنید نه بر آنچه که ضعیف انجام داده) ورزشکار را بعد از انجام اش خورد اصلاحی را به شیوه خصمانه. اهانت آمیز يا تند ارائه نکنید زیرا احتمالا این حرکت موجب افزایش ناکامی و انزجار می شود. به منظور جلوگیری از بی نظمی. به ورزشکاران نق آنها را تهدید نکنید. تلاش را تشويق كنيد اما به دنبال نتيجه نباشيد. آموزش فنى را به شيوه واضح و خلاصه ارائه دهید و تا حد امکان طرز اجرای مهارت را نشان دهيد.

صفحه 20:
رهبران موثر گروهها برنامه خود را با توجه به نیازهای اعضای گروه تنظیم می کنند. فیدلر: رهبر دوست داشتنی و مورد احترام نیازی به قدرت رسمی ندارد هيج بهترین راهی برای رهبری و برای همه موقعیت ها وجود ندارد. به تناسب هر تیم یک روشی برای مربیگری انخاذ می شود. انتخاب روش و رفتار یک مربی تحت تاثیر عوامل فردی و موقعیتی مثل سن. جنس. نوع ورزش و.....قرار دارد.

صفحه 21:
آلنون می توان «ریاف تکه یک مربی قطعاًمی بایست دارای یک فلسفه پیت هرایت و رهبری تیم فور باشر . در عين هال مى بايست متناسب با سافتار وشعیت تیم و نوع هل مورر مولفهه در مسابقات بطور متغيير در هر يك از نقشهای فور قاهر م ىكررر.

صفحه 22:
خسته نباشید

صفحه 23:
منابع : ‎)١‏ روانشناسی ویزش از تئوری تا عمل نوشته عارک اج انشل, ترجعه دکتر سید علی اصفر عسدد ‏۲ روانشناسی ورزشى( با رويكرد روانى . اجتماعى ). تاليف : اسو آهولا و براد هتفيلد . ترجمه : رضا فلاحى و محسن حاجيلو ۳ راهنماى عربيان در روان شناسى ورزشى ترجمه دكتر محمد خبيرى - بامداد كتاب 1148 ‎ile‏ روان شناسى ورزش و تمرين تاليف رابرت اس. واينبرك. دئيل گولد. ترجمه دکترواعظ موسوی ‏؟) فراتر از بيروزى. ترجمه دكتر رحمت |... صديق سروستانى - کمیته ملی المپیک ج.!۱ ۱۳۸۲

روانشناسی رهبری (مربیگری) در ورزش سجاد پارسایی 9343604 دانشگاه شهید چمران استاد مربوطه :دکتر ضرغامی تعریف رهبری: فرآیندی که در آن یک فرد بر گروهی از افراد برای رسیدن به هدفی مشترک اثر می گذارد. فیدلر( :)2001فردی در گروه که فعالیت های گروهی را هدایت و هماهنگ می کند. روشهای انتخاب رهبر انتصابی خود شکوفا اهداف رهبران: برآورده کردن خواستهای سازمان برآورده کردن خواست های اعضای گروه سبک های رهبری: –1 مستبدانه شعار آنان= نسبت به انتقاد تاثیر ناپذیر -در مورد اعمال خود تردید ندارند. اگر این ورزش برای من خوب بوده برای بازیکنانم هم خوب خواهد بود. مزیتها ورزشکار احساس امنیت می کند خشونت را می توان جهت داد نیازهای مربی برآورده می شود شخص مستبد(مربی) کارامد و قاطع نگریسته می شود سبک های رهبری: -2 رفتار گرایانه = رفتار مربی توسط نتایج شکل می گیرد یا تقویت می شود (رهبری مشروط). میل به دریافت توجه مثبت که بخش جدانشدنی از طبیعت انسان است بخوبی توسط حرفه مربیگری به عنوان ابزاری برای نفوذ بر عملکرد و انگیزش ورزشی استفاده می شود. سبک های رهبری: -3 انسان گرایانه به گفته سیج: « مربی انسان گرا بر این باور است که ورزش برای بازیکنان است نه برای مربیان» رویکرد مشارکتی انسان گرایانه=تقسیم قدرت و حق تصمیم گیری به دستیاران و بازیکنان ویژگی ها ارتباط با اعضاء تیم به شیوه صمیمانه شناخت و فهم و پذیرش تفاوت های فردی بین بازیکنان و پاسخ به آنها عالوه بر هدف نهایی بردن عالقه صمیمانه به برآورده شدن نیازهای شخصی بازیکنان دارد سبک های رهبری: – 4دموکراتیک = مشارکت همه جانبه اعضای تیم مربی دموکراتیک گاهی اوقات کند ،بی کفایت و آشفته به نظر می رسد ک ند ---اجازه دادن به افراد برای تصمیم ن یاز به زمان و شکیبایی دارد بی کفایت --چون گروهها می توانند تصمیم هایی بگیرند که بدون اندیشه و کوتاه مدت باشند آش ف ت ه -زیرا مرب ی ک ه م صمم ع م ل ن کن د از نظر باز ی کن ع ا ر ی ا ز کن ت ر ل و ن اآ گاه است رویکرد های مطالعه رهبری: تاکید بر ثبات درونی افراد دارد. بر رفتار رهبر تاکید می کند==» هر فرد میتواند از طریق یادگیری رفتارهای رهبران موثر به رهبری برسد( رهبران در جامعه ساخته می شوند و ذاتا رهبر نیستند). (الگوی مشروط فیدلر) :به نظر فیدلر موثر بودن یک سبک رهبری بستگی به موقعیت دارد نکته اصلی= برقرار کردن موقعیتی مطلوب پرو( :) 1970ویژگی های رهبری آنقدر که تصور می شد مهم نیستند و رهبری به ویژگی های موقعیت وابسته است. یک ویژگی خاص تضمین کننده رهبری نیست سبک ها یا رفتار های رهبری موثر برای موقعیت های خاص مناسب هستند سبک های رهبری را می توان تغییر داد درنتیجه در نظر گرفتن افراد یا عوامل محیطی و موقعیتی برای ایجاد مدل های رهبری هردو ضروری هستند تقسيم بندي مربيان ناكارآمد از ديدگاه روانشناسي ورزش: مربي پروفسور : منظور از اينگونه مربي ،فردي است كه مدعي است همه چيز را مي داند و درصحبت هايش بطور مداوم از واژه هاي تخصصي استفاده مي نمايد. مربي پرمدعا : مربي پرمدعا هرگز حاضر به پذيرفتن اشتباهات خود نمي باشد و تمام اشتباهات و خطاها را به بازيكنان خود معطوف مي دارد . مربي بد زبان : مربي بد زبان بطور مداوم در حال طعنه زدن و انتقاد كردن از بازيكنان و كادر تيم مي باشد. مربي شكالتي : مربي شكالتي بطور مداوم درحال تحسين و جايزه دادن به كادر تيم خويش مي باشد. مربي دمدمي مزاج: اينگونه مربي در هر لحظه تصميمي اتخاذ كرده و هر بار به گونه اي متفاوت رفتار مي نمايد. مربي پرحرف: اينگونه مربيان بطور مرتب درحال حرف زدن و تذكر دادن به بازيكنان تيم خويش مي باشند. مربي صورت سنگي: مربي صورت سنگي به مربي گفته مي شود كه بدون احساس به نظر می رسد .چنين مربي اي نه تنها در شادي پيروزي ها و موفقيت هاي تيم شركت نمي نمايد بلكه حتي در غم شكست هاي ورزشكاران تيم خود نيز نمود عيني ندارد. یک مربی ورزشی می تواند در هر یک از نقش های زیر ظاهر شود (نقش هاي متمايز يك مربي) رهبر پیرو معلم الگو تعیین کننده محدودیت روان شناس یا مشاور جانشین والدین دوست رهـبـر ()Leader وقتی گروهی از افراد برای رسیدن به هدفی تالش می کنند ،معـمـوال کسی باید مسئول باشد ،این شخص مربی است که می تواند روشهایی را برای موفقیت بکار ببرد پـیـرو ()Rollower " رهـبـر نبایـد هیچ مـوقعی از کسی پـیروی کند ،چراکه از نقاط ضعف او به حساب می آید" بر عکس بعضی اوقات این پیروی کردن نشانه نیـرومندی آن شخـص اسـت و به ورزشـکاران نخبه یا کاپیتانها این فـرصـت را می دهد و از آنها نظر خواهی می کند . مـعـلـم () Teacher عـالوه بـرآمــوزش مـهارتـها ،بـایــد ورزشـکاران را مسـتـقل و خـالق پرورش داد و اجازه داد تا افراد مشکالت خود را خودشان حل نمایند .یک مـعـلم بـایـد از لحـاظ عـلمـی به روز باشــد و از روش هـای خــودش باز خورد کـند و نـیز از وســایل کـمک آمــوزش در آمــوزشـهای خـود استـفـاده کند. الگو () model مـربـی ورزشی باید در اعـمال و نگرش هـایی که از بازیکنان انتظار دارد ، خـودش الگو باشد تعیین محدودیت () Restricter مـربـی ورزش محدودیـت هـایی را تعـیین میکند و ورزشکاران نیز عـالقـه منـد به محدودیت هایی می باشند که برای پیشرفت مفید است .شاید یک نوع اعتراض و یا تضادی در ابتدا باشد و با هر تغییری در ابتدا ،افراد مخالفت کنند . روان شناس( )Psychologist or conseller مربی ورزشی نباید تهدیدی برای ورزشکاران باشد ،تا افراد احساس راحتی کنند و نیازهای خود را با مربی در میان بگذارند مربی همیشه باید در دسترس باشد دوسـت () Friend مربی ورزش باید کسی باشد که نوآموزانش او را تحسین کنند و همچنین قابل احترام باشد به شرطی که دوستی از حد نگذرد .باید ایـن کـنش و تعـامل مـتقابل باشد و اینکه در آن محــیط آمــوزشی ،روابـط دوستانه را کنار بگذاریم . جانشین والدین () As parent یک مربی ورزش زمان زیادی را با تیم سپری می کند در نتیجه افرادی که وابستگی شدید به والدین شان دارند باید کمبود آنها را مربی به شیوه ای جبران کند . عوامل فردی و موقعیتی که بر رفتار مربی اثر می گذارد: سن و بلوغ : افراد وقتی بزرگتر و بالغ تر می شوند ،مربیانی را ترجیح می دهند که :به ورزشکاران فرصت مشارکت و تصمیم گیری می دهند ،بازخورد مثبت می دهند و آموزش تاکتیکی و فنی بسیاری ارائه می دهند(.ریچاردسون و ویلر )1999 ورزشکاران با سن 13-10و 17-14سال مربیان مستبد و حمایتگر را ترجیح می دهند (ریچاردسون و ویلر )1999 جنسیت: زنان رفتارهای مربیگری دموکراتیک و سبک مشارکتی را بیشتر ترجیح می دهند مردان بیشتر از زنان رفتارهای تمرینی و آموزشی و سبک مستبدانه را ترجیح می دهند (هورن )2002 نوع ورزش: ورزشکاران ورزشهای تیمی نسبت به انفرادی سبک مربیگری مستبدانه را بیشتر ترجیح می دهند( ریمر و چالدوری )1995 رهنمود های رفتای برای مربیان(اسمون و اسمیت :) -2001- ‏ بعد از رفتارهای مثبت بالفاصله رفتار ورزشکار را تقویت کنید. ‏ بعد از اشتباهات ورزشکار تشویق و آموزش اصالحی را به او ارائه دهید(.بر اجرای خوب ورزشکار تاکید کنید نه بر آنچه که ضعیف انجام داده) ورزشکار را بعد از انجام اشتباه تنبیه نکنید. ‏ بازخورد اصالحی را به شیوه خصمانه ،اهانت آمیز یا تند ارائه نکنید زیرا احتماال این حرکت موجب افزایش ناکامی و انزجار می شود. ‏ به منظور جلوگیری از بی نظمی ،به ورزشکاران نق نزنید یا آنها را تهدید نکنید. تالش را تشویق کنید اما به دنبال نتیجه نباشید. ‏ آموزش فنی را به شیوه واضح و خالصه ارائه دهید و تا حد امکان طرز اجرای مهارت را نشان دهید. در نـتـیـجـه: رهبران موثر گروهها برنامه خود را با توجه به نیازهای اعضای گروه تنظیم می کنند. فیدلر :رهبر دوست داشتنی و مورد احترام نیازی به قدرت رسمی ندارد هیچ بهترین راهی برای رهبری و برای همه موقعیت ها وجود ندارد. به تناسب هر تیم یک روشی برای مربیگری اتخاذ می شود. انتخاب روش و رفتار یک مربی تحت تاثیر عوامل فردی و موقعیتی مثل سن ،جنس ،نوع ورزش و.....قرار دارد. منابع : ) 1روانشناسی ورزش از تئوری تا عمل نوشته مارک اچ انشل ،ترجمه دکتر سید علی اصغر مسدد )2روانشناسی ورزشی( با رویکرد روانی ،اجتماعی ) ،تالیف :اسو آهوال و براد هتفیلد ،ترجمه :رضا فالحی و محسن حاجیلو )3راهنماي مربيان در روان شناسي ورزشي ترجمه دكتر محمد خبيري – بامداد كتاب 1385 مبانی روان شناسی ورزش و تمرین تالیف رابرت اس .واینبرگ ،دنیل گولد ،ترجمه دکتر واعظ موسوی )4فراتر از پيروزي ،ترجمه دكتر رحمت ا ...صديق سروستاني – كميته ملي المپيك ج.ا.ا 1382

51,000 تومان