صفحه 1:
به نام خدا روانشناسی ورزش

صفحه 2:
رواتشاسی وررزی ۳ و اك روانشناسی در حوزه ورزش . يا به عبارت دیگر. مطالعه ویژگیهای رفتاری ورزشکاران.

صفحه 3:
طبقه بندی روانشناسی ورزش ‎beef‏ بالینی : روانشناسان دراين حيطه بيشتر با ورن وا ات را تا( ای ور ار ‏#روانشناس ی آموزشی : روانشناسان این طبقه دارای دو نقش ا اا ‏"اروانشناسى تحقيقائى : هداف. تحتيقات اين روانشناسان .دستیابی به واقعیت های علمی .آموزشی و بالینی ‏از

صفحه 4:
CS eS a ل ‎cen‏ ‏براى ورزشكاران لل : براى مربيان لا 5 3 ‎ie‏ ‏حوزه های غیر ورزشی

صفحه 5:
لت ار عملكرد ورزشى ‎١‏ ار اجرا هنكام تمرين در مقايسه با مسابفة ۲- تحت تاثیر قرار گرفتن عملکرد در حضور تماشاگران ‎NES Spree ial‏ | ۴- اضطراب و ترس هنگام مسابقه ‎EAB) SES aly UIs Al ages Sul‏

صفحه 6:
ا ل ل لت ۷- تغییر پذیری در تمرکز توجه Fee ered Ber Rene Rene eRe nee Se r ‎-٩‏ توسل به شیوه های مختلف برای رسیدن به اوج عملکرد ‎-٠١‏ تاكيد نتايج بسيارى از تحقيقات بر اهميت توجه به ابعاد روان شناختى ورزشكاران ‎02000000 ‏- مدل های رشد

صفحه 7:
ل ات 0 ۱۳ qd pert eee any ‏م‎ ؟ - تمركز توجه لس ۳ 1 استرش, ‎Seale‏ ‏- يرخاشكرى 9- تسهيل اجتماعى ل نمك

صفحه 8:
0 تعريف انكيزش از ديد كاه الدرمن : 0 تمايل و آمادكى براى انتخاب و جهت دادن به رفتارى ‎WIS) ily es cles als thy ed‏ رسیدن به هدف را منجر می شود. تعريف ديكرى از انكيزش : انگیزش یک نیروی درونی است که فرد را برای رسیدن به هدفی ‎are‏ ال ا

صفحه 9:
منابع بر انگیزاننده يا عوامل انگیزشی: ات - مانند نیاز به احترام.نیاز به پیشرفت و نیاز به مقبولیت " - عوامل بيرونى ‎ov-ar Ung Oo-arrg | VIC CPLR eer‏ ل 1 ‎Rv pre reo‏

صفحه 10:
مدل طبقه بعدی نیازمندیهای ملد

صفحه 11:
00 0 eos 0 eee rege) ۱ un Cony ‏ا‎ CSC ROLES) Fee ee er eae ل ل ا ا ل ‎ee eee wero‏ ج) تشویق مربی و هم تیمی ها د) خود کلامی مثبت ه ) مقايسه با ورزشكاران موفق ديكر .

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:
- تمرکز توجه ۱ ا 0 انجام دهند: 7 تمرکز توجه بر جنبه های موثر و مثبت مربوط به عملکرد ل ا ا ا 0 - منحرف کردن توحه از محرک ها و نشانه هایی با اثرات مداحله ای منفی بر عملکرد (شیوه داوری)

صفحه 15:
۳ 2 - برخى برانكيختكى را صرفا يك واكنش فيزيولوزيك (ترشح هورمون هاى ايى نفرين و نورايى نفرين) »برخى فقط روان سص ل د - برانكيختكى از لحاظ فيزيولوزيك داراى ييوستارى است كه كمترين حد أن در خواب عميق و بيشترين مقدار أن در هيجان شديد مشهود است و بدن از طريق آنء خود را آماده نگه می دارد.

صفحه 16:
ke daly See ees ba Shyu aye she ‏های حرکتی‎ ۱- فرضیه سایق ‎eas‏ ل ‎deed ee CeCe al‏ ‎eal‏ يي ‏4- فرضيه محدوده كاركرد بهينه : 2201 ‎

صفحه 17:
ا ا ‎hie‏ ‏فرضيه لا - وارونه \ أصامم افستامة كر ‎١‏ Level of arousal

صفحه 18:
eee ees ee ee ee Ne Crs ‎-١‏ ييجيدكى مهارت ۲- سطح مهارت اجرا كننده ۳- تفاوت های فردی ‎

صفحه 19:
۶ استرس * پاسخ عمومی یا غير خاص بدن به هر فشار يا نيازى است که بر آن اعمال می شود.به عبارت دیگر استرس زمانی رخ میدهد كه يك محرك يا محيط جديد نيازمند سازكارى باشد. اناد ار سرت ای ری ار(

صفحه 20:
۷ ام ۱ = | تعريف اضطراب: نكرانى فرد از فقدان كنترل بر شرايط موجود .كه به دو صورت شناختى و جسمانى بروز مى يابد. و ای رای عم اون تال 0 كت

صفحه 21:
رات اهر ار ۱- اضطراب صفتی ‎Ce Sere ee ne) ies‏ ل ی موی و 01060 ever error a rer pew fe) ee Eas eater pe ‎Cat el rl‏ و" ‎rere Ie SIO nL‏ ‏- چالش ‎a=‏ ‏- ضعف فرد

صفحه 22:
شیوه های غلبه بر اضطراب: ی تکنیک های بدنی مانند آرام سازی بدن * ککنیک های شناختی مانند تضویرسازی ذهنی

صفحه 23:

صفحه 24:
تصویرسازی ذهنی

صفحه 25:
۸- پرخاشگری هر رفتاری که موجب رنجش يا آسیب رساندن به يك موجود زنده شود. ويزكيهاى يرخاشكرى : ‎-١‏ يك ويوكى.رفتارى انست ‏۲- باید عمدی باشد ‎-'٠‏ بايد منجر به رنج يا آسيب شود 1- بايد روى موجود زنده انجام شود ‎

صفحه 26:
انواع يرخاشكرى ‎-١‏ يرخاشكرى ابزارى ‎-١‏ بر جاشكرى خصمانه ‎Track ‎Do you feel angry when playing your sport? Males Females ‎

صفحه 27:
نظریات پرخاشگری ۱ ‎SSS ere es‏ ‎ce eC Cee‏ ۲- پرخاشگری واکنش به نا کامی است: دالرد ۱۹۳۹ ۳ نطریه بادگیری احتماعی بتدورا ۱۹۷۲ ۴- نظریه ترکیبی بر کویتز ۱۹۶۹

صفحه 28:
‎Stee‏ ريه ‏"ا «من خود را دوست دارم»» ‎CAA SBC Dy Nee ne Ee Tee) Bad ‏«من صمیمی ترین دوست برای خود هستم»‎ * ۱

صفحه 29:
۰- تسهیل اجتماعی

صفحه 30:
ات راب ینور ۲سبک مشاوره ای ۳ سک مشارکتی ؟-سبك تفویضی ‎١‏

صفحه 31:

به نام خدا روانشناسی ورزش فرشید طهماسبی روانشناسي ورزش چيست؟ مطالعه جنبه های روانی عملکرد ورزشکاران و کاربرد اصول روانشناسی در حوزه ورزش .یا به عبارت دیگر ،مطالعه ویژگیهای رفتاری ورزشکاران. طبقه بندی روانشناسي ورزش روانشناسي باليني :روانشناسان دراين حيطه بيشتر با ورزشکاران دارای مشکالت روان شناختي مانند اضطراب،ضعف اعتماد بنفس ،برانگيختگي و ...سرو کار دارند. روانشناسي آموزشي :روانشناسان اين طبقه دارای دو نقش استاد و مشاور روانشناسي ورزش هستند . روانشناسي تحقیقاتي :هدف تحقيقات اين روانشناسان ،دستيابي به واقعيت های علمي ،آموزشي و باليني است. کاربرد روانشناسي ورزش برای ورزشکاران برای مربيان حوزه های غير ورزشي ده دليل براي وجود عوامل روانشناختي موثر بر عملکرد ورزشي -1تفاوت اجرا هنگام تمرين در مقايسه با مسابقه - 2تحت تاثير قرار گرفتن عملکرد در حضور تماشاگران -3تغييرپذيری اعتماد به نفس -4اضطراب و ترس هنگام مسابقه - 5آگاه نبودن از دليل و انگيزه شرکت در رقابت -6نسبت دادن ارزش خود به تواناييها در اجرای ورزشي -7تغيير پذيری در تمرکز توجه - 8عملکرد ضعيف پس از برگشت به حالت اوليه از آسيب ديدگي - 9توسل به شيوه های مختلف برای رسيدن به اوج عملکرد -10تاکيد نتايج بسياری از تحقيقات بر اهميت توجه به ابعاد روان شناختي ورزشکاران مدل هاي استعداد يابي -مدل های رشد اجزاء و مولفه های کاربردی روانشناسي ورزش: – 1انگیزش – 2اعتماد به نفس -3هدف گزینی – 4تمرکز توجه –5برانگيختگي -7استرس -6اضطراب -8پرخاشگری -9تسهیل اجتماعی -10خود کالمی -1انگيزش تعريف انگيزش از ديد گاه الدرمن : انگيزش تمايل و آمادگي برای انتخاب و جهت دادن به رفتاری است که به وسيله نتايج احتمالي کنترل وپايداری در رفتار تا رسيدن به هدف را منجر مي شود. تعريف ديگری از انگيزش : انگيزش يک نيروی دروني است که فرد را برای رسيدن به هدفي به حرکت وا مي دارد. منابع بر انگيزاننده یا عوامل انگيزشي: -1عوامل دروني مانند نیاز به احترام،نياز به پيشرفت و نياز به مقبوليت – 2عوامل بيروني -رسيدن به مدال ،ميل به شهرت ،دريافت جايزه ،کسب درآمد مدل طبقه بندی نيازمنديهای مازلو نياز به خودشکوفايي نياز به احترام وعزت نفس نياز های اجتماعي نياز به امنيت نيازهای فيزيولوژيک -2اعتماد به نفس تعريف اعتماد به نفس : اعتقاد فرد به تواناييهايش در رسيدن به اهداف خاص . عوامل موثر بر اعتماد به نفس: الف) عملکرد موفقيت آميز فرد در گذشته ب) آمادگي جسماني و ذهني ج) تشويق مربي و هم تیمي ها د) خود کالمي مثبت ه ) مقايسه با ورزشکاران موفق ديگر . هدف گزینی-3 Goal Setting انواع اهداف )1عملکرد مدار )2نتیجه مدار از نظر زمان: )1کوتاه مدت )2میان مدت )3بلند مدت - 4تمرکز توجه -جهت دادن توجه به محرک يا محرک های مورد نظر مواردی که ورزشکاران دارای تواناييهای ذهني يا رواني باال بايد انجام دهند: تمرکز توجه بر جنبه های موثر و مثبت مربوط به عملکرد(استفاده از نشانه های کالمي مانند محکم ،سریع و ).. منحرف کردن توجه از محرک ها و نشانه هايي با اثرات مداخلهای منفي بر عملکرد (شيوه داوری) -5برانگيختگي تعاریف برانگيختگي : برخي برانگيختگي را صرفا يک واکنش فيزيولوژيک (ترشح هورمونهای اپي نفرين و نوراپي نفرين) ،برخي فقط روان شناختي و برخي چند وجهي ميدانند. برانگيختگي از لحاظ فيزيولوژيک دارای پيوستاری است کهکمترين حد آن در خواب عميق و بيشترين مقدار آن در هيجان شديد مشهود است و بدن از طريق آن ،خود را آماده نگه مي دارد. توجيهات مربوط به رابطه بين سطح انگيختگي و اجرای مهارت های حرکتي -1فرضيه سايق -2فرضيه - Uوارونه -3فرضيه چند بعدی (تاثير متفاوت اضطراب شناختي و بدني ) -4فرضيه فاجعه -5فرضيه محدوده کارکرد بهينه ZOF : رابطه بين سطح انگيختگي و اجراي مهارت های حرکتي : فرضيه - Uوارونه عوامل اثرگذار بر ميزان نياز به بر انگيختگي -1پيچيدگي مهارت -2سطح مهارت اجرا کننده -3تفاوت های فردی -6استرس پاسخ عمومی یا غیر خاص بدن به هر فشار یا نیازی است که بر آن اعمال می شود.به عبارت دیگر استرس زمانی رخ میدهد که یک محرک یا محیط جدید نیازمند سازگاری باشد. -ادراک افراد مختلف از محرک های استرس زا متغير است. -7اضطراب تعريف اضطراب: نگرانی فرد از فقدان کنترل بر شرایط موجود ،که به دو صورت شناختي و جسماني بروز می یابد. نشانه ها :احساس نگراني ،عدم اطمینان ،دل شوره،تعريق کف دست ها وافزايش ضربان قلب انواع اضطراب -1اضطراب صفتي :تمایل عمومی فرد برای تجربه اضطراب در بیشتر موقعيت های دستیابی به هدف. -2اضطراب حالتي :احساس اضطراب ناگهانی در موقعیتهای خاص. اضطراب رقابتي(صفتی و حالتی) :اضطراب ناشی از رقابت ،که بهدالیل زیر اتقاق می افتد: چالش ترس -ضعف فرد شيوه های غلبه بر اضطراب: ‏ ‏ تکنيک های بدنی مانند آرام سازی بدن تکنيک های شناختي مانند تصويرسازی ذهني آرام سازی بدن تصويرسازی ذهني -8پرخاشگری هر رفتاری که موجب رنجش يا آسيب رساندن به يک موجود زنده شود. ويژگيهاي پرخاشگري : -1يک ويژگي رفتاري است -2بايد عمدي باشد -3بايد منجر به رنج يا آسيب شود -4بايد روی موجود زنده انجام شود انواع پرخاشگری -1پرخاشگری ابزاری -2پرخاشگری خصمانه نظريات پرخاشگری -1پرخاشگری غريزی است :لورنز 1966 قابل قبول :ورزش غیر قابل قبول:جنگ -2پرخاشگری واکنش به نا کامي است :دالرد 1939 -3نظريه يادگيری اجتماعي بندورا 1973 -4نظريه ترکيبي بر کويتز 1969 -9خود کالمی مثبت « من خود را دوست دارم»، « من موجودی فعال و مهربان و کاردان هستم» « من صميمی ترين دوست برای خود هستم» « من همینم که هستم و خيلی هم راحتم» -10تسهیل اجتماعی سبک های مربیگری -1سبک آمرانه یا دیکتاتوری -2سبک مشاوره ای -3سبک مشارکتی -4سبک تفویضی موفق باشید

51,000 تومان