روانشناسی و روانپزشکی

روان درمانی در نظریه ی کارن هورنای

nazariyehaye_ravanshenasi2

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۱۴ اسلاید ، تهیه شده تحت نظر استاد دانشگاه ، کاملا حرفه ای و دارای رفرنس معتبر .
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1425 بازدید, 6 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

  1. ریحانه

    واقعا عالی بود استادم کلی تعریف کرد . ممنون از سازنده .

نظر خود را بنویسید

روان درمانی در نظریه ی کارن هورنای

اسلاید 1: تهیه کنندگان :استاد گرامی :روان درمانی در نظریه کارن هورنای

اسلاید 2: تاریخچهکارن هورنای در سال 1885 در شهر هامبورگ آلمان متولد شد . پدر او کاپیتان دریایی بود و از نظر رفتاری وشخصیتی فردی دیکتاتور منش بود. هورنای خاطرات خوبی از پدرش نداشت و اورا فردی طرد کننده معرفی کرد. او با ادامه تحصیل هورنای مخالف بود. مادر هورنای با عقیده پدر مخالف بود و با سماجت فراوان شوهرش را متقاعد کرد که با تحصیلات هورنای مخالفت نکند و سر انجام هورنای به تحصیلات خود ادامه داد و در سال 1915 درجه پزشکی خود را از دانشگاه برلین دریافت کرد. او از افسردگی رنج می برد و یک بار شوهرش او را از خودکشی نجات داد. زندگی خانوادگی او تعریفی نداشت و سرانجام به دلیل اختلافات زناشویی از همسر خود جدا شد. هورنای به دلیل افسردگی مدت زیادی تحت روانکاوی بود. و با وجود این، نسبت به کفایت روانکاوی دچار شک و تردید بود. او پس از آموزش روانکاوی جزو عضویت انسیتوی روانکاوی نیویورک درآمد . زندگی هورنای در جهت گیری های نظری وی بسیار موثر بوده است. او سرانجام در سال 1952 دار فانی را وداع کرد.

اسلاید 3: روان درمانی در نظریه کارن هورنای به اعتقاد هورنای رفتارهای زیادی موجب احساس ناامنی در کودک می شوند از قبیل :1-تنبیه های بی دلیل و مبهم 4- قول و وعده های بی اساس 2- رفتارهای متناقض 5- توجه و حمایت افراطی 3- مسخره کردن کودک 6- تبعیض آشکار بین فرزندانبه این ترتیب، اینگونه رفتارهای والدین منجر به عداوت اساسی در کودک شده و به بیماری روانی و عدم سلامت شخصیت می انجامد. کودک بین دو گرایش اساسی قرار دارد از یک سو به والدین وابسته است و از سوی دیگر از آنها رنجیده است او برای فرار از اضطراب از مکانیزم واپس زنی استفاده میکند و عداوت خود را از والدین سرکوب می کند اینگونه کودکان احساس ترس و ناامنی دارند چون هم والدین خود را دوست دارند و هم به دلیل کینه از آنان احساس گناه می کنند. و در چنین حالتی اضطراب اساسی در کودک شکل می گیرد. هورنای نظریه فروید مبنی بر غیر قابل اجتناب بودن اضطراب را مردود دانسته و از نظر او اضطراب ، ناشی از عدم امنیت در روابط بین فردی است. که اگر کودک از سوی والدین پذیرفته شود و مورد عشق و محبت قرار گیرد رفتار نرمالی داشته و دارای احساس امنیت است. در غیر اینصورت والدین را دشمن خود دانسته و این احساس را به افراد دیگر تعمیم می دهد. از نظر هورنای این چنین افرادی در بزرگسالی به اشخاص نروتیک تبدیل می شوند.

اسلاید 4: برای مدارا و مقابله با احساس نا امنی و اضطراب، کودک به چنداستراتژی دفاعی پناه می برد . هورنای برای مقابله با اضطراب 10نوع نیاز را مطرح کرد و آنها را نیازهای نروتیک نامید. بنا به عقیده هورنای، همه انسانها در موقعیت هایی از زندگی از این نیازها استفاده می کنند، اما افراد نروتیک بیشتر از سایرین به این نیازها پناه می برند و در استفاده از آن انعطاف پذیری کمتری دارند. نکته دیگر اینکه، افراد سالم همه نیازها را دارند اما افراد نروتیک با توجه به مشکل و شرایط، حریصانه و سیری ناپذیر به چند نیاز خاص پناه می برند. در نظریه هورنای تمایل اساسی عبارتست از، ارضای نیازهای بیولوژیک و گرایش به امنیت . هورنای از روانشناسایی است که تحصیلات کلاسیک روانشناسی نداشته است و بخاطر مسائلی که در زندگی خود با آن روبرو بوده نظریه خود را تدوین نموده است. نیازهای نروتیک یا استراتژیی هایی برای مدارا با اضطراب اساسی

اسلاید 5: نیازهای ده گانه نروتیک نقل از ژیل و زیگلر

اسلاید 6: تیپ های شخصیتی با توجه به نیازهای نروتیک- حرکت به سوی دیگران، تیپ فروتن (مهر طلب)افراد دارای این گرایش با خصوصیات وابستگی به دیگران، منفعل بودن و عدم توانایی برای اعتراض مشخص می شوند .باورداشت ، غیر منطقی این افراد این است که (اگر تسلیم دیگران شوم، آسیبی نخواهم دید ) نیازهای نروتیک این افراد عبارتند از :محبت و تایید وپیوند با دیگران . آنها نیاز دارند که بوسیله دیگران هدایت و کنترل شوند زیرا اعتماد به نفس لازم را برای استقلال و خود کفایی ندارند. آنها به این دلیل با دیگران ارتباط برقرار می کنند که از احساس تنهایی و ناتوانی اجتناب نمایند . این افراد نیاز به پرخاشگری نیز دارند اما آن را سرکوب می نمایند. به ظاهر خود را دوست دارند و خود را علاقمند به دیگران نشان می دهند، اما از دیگران عصبانی بوده و عداوت درونی نسبت به دیگران دارند.

44,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید