سایرتحقیق و پژوهشعلوم پایهورزشی آمار

روش تحقيق در تربيت بدنی

صفحه 1:
روش تحقیق در ترییت من دارای پید اه ترین نم عسبي در سین موجردات جهان ‎ad‏ ‏تحقیق فرایند رسیدن به پاسخ سئوال پژوهشي است روشهاي دستيابي انسان به معرفت» شناخت یا دانش ‎KNOWLEDGE A‏ > مر —— الهام يا شهود

صفحه 2:
روشهای استدلالی در پاسخ به سئوالات ووشرقیاس) 660117۰00010 این روش توسط ارسطو ابداع وشامل یک یک جزل (شخرى) ويك ميج امت وصب أن در ‎ES Te‏ قطعى وكلى وجود ندارد ويا حك م كلى نادرست است روفيلستقيليي) 0/1676 تمأ عدن 111 .فرانسيس بيكن - از مشاهده جزئيات يى به امو ركلى ميبريم .عيب آن عدم امكان مشاهده تك تك اجزا ميباشد.قابليت تعميم ندارد روش علمى) 12110 ‎Scientific‏ ‏رف از طریق تركيب دورو استقرایعو وقیاسی ‎iets‏ 3 ز بینینیان فرضیه هایی راتدوین و سپ سآن را م ی آزماید.این روش چهار چوب پزوهشها ی آمروزی و روش ‎Sal gale‏

صفحه 3:
علم چیست؟ کرلینجر (۱۳۷۶) عنوان می کند که دو دیدگاه ایستا و پویا در رابطه با علم وجود دارد. تعاریف علم را می توان در دو مقوله تعاریف محتوایی و فرآیندی طبقه‌بندی کرد. بر پایةٌ تعریف محتوایی. علم عبارت از «مجموعه‌ای مترا کم از دانش توحیدیافته» و بر پایه تعریف فرآیندی, علم عبارت از «فعالیت کشف متغیرهای مهم طبیعت. مر تبط ساختن این متغیرها و تبیین این روابط (از طریق بیان قانون)» می‌باشد.

صفحه 4:
ae مت گویگان (۱۹۹۰) بر پایه تعریف کلاسیکت که شامل هر دو نوع تعریف است. علم را به عنوان «پیکره‌ای سازمان يافته و نظام‌دار درباره جهان که از طریق روش ‎cole‏ به دست آمده» معرفی می کند. ۴ به طور کلی «علم عبارت از کاربرد روش علمی در بيدا كردن جواب برای مسائل حل شدنی» می‌باشد (هومن؛ ۳۷۶

صفحه 5:
مفروضه‌های بنیادین علم ۱- طبیعت منظم است و این نظم قابل شناسایی است. ۲- همه پدیده‌های طبیعی. عمل طبیعی دارند و در پس هر پدیده‌ای» علت يا علت‌هایی وجود دارد. ۳- شناخت علمی امری بدیهی نیست و از آنجا که هميشه خطا وجود دارد دید گاه علمی بر اساس شک و انتقاد استوار است. ۶ علم از راه تجربه کسب می‌شود یعنی اگر بنا باشد که علم در درک دنیای واقعی به ما کمک کند باید مبتتی بر تجربه و مشاهده باشد. ۵- معرفت علمی غیراصلیی بوده و تغیبر می‌کند؛ یعنی آنچه در گذشته نمی شناختیم | کنون می‌شناسیم و دانش کنونی ممکن است در آینده اصلاح شود (هومن, ۱۳۷۶).

صفحه 6:
هدف علم گال, بو رک و گال (۱۳۸۶) اهداف علم را توصیف. پیش‌بینی» کنترل و تبیین بدیده‌ها برشمرده‌اند. دو نوع ت وجود دارد: * الف) تبیین قیاسی (همان استدلال قیاسی) متضمن تعمیم جهانی و کلی است و اگر مقدمات درست باشند نتیجه نیز درست است که البته همه تبیین‌های علمی این گونه نیستند. ب) تبیین احتمالی (استقرایی) که در علوم انسانی و رفتاری کاربرد فراوانی دارد و از روی این تبیین‌هاء تعمیم‌های احتمالی استنتاج می‌شود. ۰ ۰

صفحه 7:
مراحل پژوهش علد: * شناخت وبیان مسئله * ساختن فرضیه 1 جمع آوری اطلاعات * تجزیه و تحلیل داده ها * استنتاج براى تایید یا رد فرضيه >

صفحه 8:
‎a‏ ویژگی های مسئله تحقیق ‏۱- مسئله تحقیق باید محدود و مشخص باشد و متغیرهای آن به صورت عینی قابل تعریف باشند. ‏۳۲- در مسئله تحقیق باید موضوع مهمی مطرح شده باشد. ۳- در مسئله تحقیق باید موضوع جدیدی مطرح شود. ‏۴- مسئله مور ‎ee‏ ۱ وامکانات وشرایط محیطی هماهنگ

صفحه 9:
«نظر یه مجموعه از مفاهیم تعاریف و متغیرهای به هم مرتبط است که از طریق مشخص ساختن روابط بین متغیرها با هدف تبیین و پیش‌بینی پدیده‌هاء دید نظام یافته‌ای از پدیده ها ارائه کند» (كرلينجر, ۱۳۷۷). «تئوری, بیان کننده مجموعه‌ای از مفاهیم است که به صورت نظام‌مند با یکدیگر ار تباط متقابل دارند و می‌توان بر اساس آن پدیده‌ای را پیش‌بینی و توجیه کرد» (رابینز» ۱۳۷۲). «نظریه, بین متغیرها رابطه علّت و معلولی برقرار می کند تا پدیده‌ها را توضیح دهد یا پیش‌بینی کند» (بست. ۱۳۸۶ - 2645

صفحه 10:
یک نظریه وقتی از نظر علمی مورد :قبول است که ° حقایق و مشاهده‌های مربوط به یک سئله که مبین ماهیت پدیده یا روابط علت و معلولی بین پدیده‌ها یا متغیرهاست را به صورت ساده و با مفروضه‌های کم بیان کند. * با واقعیت‌های مشاهده‌شده و دانش پیشین سا زکار باشد. ؟ ابزار لازم برای آزمون خود را فراهم سازد. * انگیزة پژوهشی بیشتری در جامعه به وجود آورد. 9

صفحه 11:
در يل حدسربا گمان لدي أن زوابطي است كه كمان ميرود در بين برخي از يديده ها يا .متغيرها وجود دارد فرضیه پاسخي بخردانه , احتمالي و موقت به سئوال بزوهشي است كه در مراحل بعدي درستي :نادرستي آن به آزمانش گذانلیته مق تلنوو فرضیه حدس هايي سنجیده ومعقول و بر اتجربیات با تحصیعات دیگران است

صفحه 12:
ویژگی های فرضیه تحقیق * هماهنگ با شواهد عقلی و حقایق علمی " قابلیت آزمایش شدن " ساده و بدون ابهام " پیش بینی کننده رابطه بین دو یا چند متغیر انواع فرضیه : جهت دار وبدون 9

صفحه 13:
‎ei, sf.‏ ار ویژگی های فرضیه تحقیق هدف نهایی علم رسیدن به یک نظریه است.برای این کار: ۱- اطلاعات جمع آوری شده را خلاصه میکند. ۲- اصول حاکم بر مجموعه ای از واقعیت ها را به روشنی بیان ‏۳- روابط بین پدیده ها را برای پیش بینی تعیین میکند ۴- نظریه ای را تدوین وتبیین میکند. ‏پس فرضیه یک گمان ظنی و نظریه اثبات آن است

صفحه 14:
۷ Us an) ‏پژوهش علمی‎ زوتی براق مطانده حنظم وستتماتیک پدیده ها به منظور کشف رابطه بین آنها ودرک اصول وقواعد کلی حاکم بر این بدیده ها 9

صفحه 15:
ویژگی های پژوهش علمی ۱- پژوهش برای یافتن یا توضیح روابط بين متغیر ها و احتمالا کشف رابطه علیت انجام میشود. ۲-پیش بینی ۳- استفاده از روشهای عینی و قابل مشاهده (قابل آزمایش) ۴-مشاهده دقیق مستلزم استفاده از ابزار دقیق و معتبر است ۵- تجربه وتخصص محقق ۶- صبر طلبی پشتکار و جرات محقق ۷-)جتناب از پیش داوری و سو گیری متعصبانه ورعایت صداقت » امانت داری » بی طرفی توسط محقق

صفحه 16:
x Us Proposal cynic ¢ + اولین و مهمترین مرحله فرایند تحقیق تهیه طرح پیشنهادی است. ابن طرح به عنوان یک راهنما یک نقشه اولیه ویک چهار چوب نظام دار از فعالیت تحقیقی است که قرار است انجام شود و در آن گام به کام مراحل اجرای پژوهش پیش بینی شده است 9

صفحه 17:
۳۲ ‏ح پیشنهادی)/00050‎ ples Be ‏بیان مسئله‎ -۱ ۲- تدوین فرضیه ۳- اهمیت مسئله ۴-تعاریف » پیش فرضها » محدودیت ها وقلمرو تحقیق ۵- مرور ادبیات تحقیق ۶- تجزیه و تحلیل روشهای پیشنهادی وتوضیح جزییات آن ۷-جدول زمانی برای مراحل تحقیق ‎wt”‏

صفحه 18:
1 variable i ‏الف- فعال‎ ۱ ۱ ‏ويذكي‎ te ‏۲-ازنظر امکان دستکاری متغیر‎ ۳- از نظر نقش متغیر در فرایند پژوهش

صفحه 19:
مراحل اندازه گیری متغیر ها |- تعریف متغیر تحت بررسی (نظری و عملیاتی) ۲- تهیه ابزار با وسایل اندازه گیری (وی زکیهای ابزا راندازه گیری) ۳- پیش بینی مقباس اندازه گیری (انواع منیاسهای اندازه گیری) 9

صفحه 20:
ویژگیهای ابزا راندازه گیری ‎-١‏ روايى ؟- بايايى ۳- عینیت ‏۴- عملی بودن ‎9

صفحه 21:
BD cou + ot a

صفحه 22:
آمار توصيغ cys ‏سننباطی‎ # یژگیهای آمار است ‎fe‏ 1 ر استنباطی ب ى ‏شيوه نمونه كيرى

صفحه 23:
طرح پژوهش نقشه و نمایی شماتیک از روند انحام تحقبق است و در آن باید نحوه انتخاب؛ نمونه ها ازمون های اولیه و نهایی » وجود گروه کنتول . متغیر مستقل و نحوه اعمال آن به گروههای .مختلف اشاره شود

صفحه 24:
به مجموعه ای از اشیاء »افراد» مکان ها و رویدادهایی اطلاق میشود که .در یک با چند صفت مشترک باشند تعریف روشن از جامعه مادر و نیز تعیین حدود و نغور آن از موارد .اساسی هر پژوهش است اشاره به حجم جامعه محقق را در 4 تعیین صحیح حجم نمونه یاری میکند

صفحه 25:
گروهی از افراد جامعه که معرف آن جامعه بوده و کم و بیش ویژگی افراد جامعه را داراست. در انتخاب نمونه : بايد

صفحه 26:
‎coe page‏ خر اف نتايج به جامعه قابل ‎ee ren‏ از طرف ديكر بايد آنقدر کوچکت باشد تا از نظر صرف پول و هزینه و ‏بچید گی های پردازش داده ها مقرون به صر فه

صفحه 27:
الف - نمونه های تضادفی ‎ae‏ تاه ‏| تصادفی بظام کار ‏تاکن نا ‎cite) tit a)‏ ناهمگوین] ا نه ا ‏0 ‎Ree‏ الم ب ا وار لام ‎na‏ ‎te‏ ل لمرو 08 طروي د د وو ‎age 8 a ae aa ۳ ‏ای ی ارت‎ MIN. rer eae ‏و‎ .

صفحه 28:
برآورد واریانس‌جامعه - تعیینو اريانس‌ن ظري-9 جامعه تقسیم دامنه تغیر نمرات بر عدد 9

صفحه 29:
‎gus‏ تحقیقات به لحاظ ماهبت ‏تقسیم بندي تحقبقات به لحاظ زمان ‏گذشته نکر - حال نکر و آینده نگر ‏: تقسیم بندي تحقیقات به لحاظ هدف ‏روش جمع آوری داده ها ‎

صفحه 30:
: روش های انجام پژوهش آزمایشکاهی میدانی پیمایشی ها روش جمع آورى داده

صفحه 31:
انواع تحقیقات از نظر کنترل متفیرها تسلییخی-تسوصیفی۲-همبستگی٩‏ بروراندن نظريه هاى ‎JAS cual gale‏ متفيرهاى ناخواسته بسيار اهميت دارد.دو مفهوم بسيار مهم در اينكونه تحقيقات روايى داخلى و خارجى تحقيق است

صفحه 32:
روایی داخلی یعنی کنترل کلیه عوامل اثرگذار بر تحقیق به نحوی که فقط اثر متغیر مستقل بارز و نمایان شودبیشتر پژوهشهایی که در شرایط آزمایشگاهی انجام ميشود قادر است اثر متغير های ناخواسته را کنترل کند.بنابر این تحقیقات بنیادی با این روش انجام می شود روایی خارجی مربوط به تعمیم پذیری ننایج است با این توضیح روایی داخلی وخارجی در مقابل هم قرار مى كيرد جرا؟ بيشتر تحقيقات كاربردى و اقدام بزوهى كه نياز به تعميم در شرايط طبيعى هستند بايد دارا روايى خارجى خوبى باشند

صفحه 33:
هدف تحقیق بنبادی پیشبرد علم است پایه های دانش بشری است دستیابی به اصول وقواعدی است که در شرایط واقعی و عملی به کار بسته میشوند و به بهبود محصول و کارایی روشهای اجرایی کمک میکند کاربرد آن فوری است و قابلیت آن در سطح محل ارزيابى مى شود

صفحه 34:
تحقیقات زير از چه نوعي هستند؟ آیا ميتوانيد حدس بزنيد به جه روشي انجام مي شوند؟ سى وضعيت آمادكى جسمانى/وانش آموزان نخبه بندر عباس حولات قرن اخير.در ورزش ايران ال ل ل ا ا ال ل ا

صفحه 35:
ع اس از روند انجام تحقیق است و در آن باید نحوه انتخاب» نمونه ها ازمون های اولیه و نهایی » وجود گروه کنترل . متغیر مستقل و نحوه اعمال .آن به گروههای مختلف اشاره شود مختص تحقیقات تجربی است و دو هدف اساسی دارد م باسخ بسه سل بزیهشی كنترل ولويلفس.©

صفحه 36:
توف متغير المتل كستول جسيتك: زموه نزم ‎ZN.‏ وارد کردن متیر از طربق محاسبه واربانس 0 ضورق ةر جارج توفق آنا وارياس فل 0 نا كرلان ‎be plans‏

صفحه 37:
> واریانس خطا 4 > اریانس خطا تغیبر پذیری ناشیراز ذ است. تعدا دمت اغدات ‎isan COE Nea ack ou‏ را خنثى 0 میکنند.منبع واربانس خطا به تفاوتمای فردی و خطای سنجش (1- ناشی از تغبیرات پاسخ آزمودنی در زمانها و شرابط مختلف مثل بی دقتی و حواس پرتی » ۲- خطای آزمون کننده» ۳- نا بابایی ابزار اندازه گیری )مربوط عيشود. اين در ‎eS‏ وق ۶ داد نس نظام دار مربوط $ ‎whe‏ ‏۳- واربانس نان ببرهای ناخوآکتثه کنترل و حذف می شوند ۴-واربانس خطا به حداقل میرسد.

صفحه 38:
‎te dae >‏ موثر بر ‎“gals odin‏ & ۱- رشد وبالیدگی 5 ۲- اثر آزمون اولیه در آز ۳- تاریخ يا رویدادهای همزمان ۴-تاثیر متغیرهای قبلی ۵- نابایایی ابزار اندازه گیری ۶- انتخاب افتراقی نمونه مورد مطالعه ‏۷- افت آزمود نیها 2 تاثیر آگاهی و تلقین در عملکر دآزمودنی ها ‎NT riley KEIN‏ ۰- ساختگی بودن موقعیت آزمایشی ۱- رگرسیون یا باز کشت آماری ‎

صفحه 39:
كو اتقو ای جیوه ۳ تس آتبون/ ریس آزمون شمه سای شدع خی رات وس ينان كنتزل

صفحه 40:
0 اس نار ی نوخ من زرمون _بس آزمون با کمازن تصادنی روس بشن ادها د بس ارون و و

صفحه 41:

صفحه 42:
‎ee |‏ ی ‎eke‏

صفحه 43:
یکی از روشهای متداول جمع آوری داده ها مشاهده است برای بررسی کمی يا کیفی برخی از موارد مثل امکانات و تجهیزات ورزشی . استاندارد بودن برخی از قسمتهای تاسیسات ورزشی و ظرفیت آن از ابن روش استفاده میشود ساخت جك ليست مهمترين اقدام يك مشاهده گر است. مشاهدات بايد به اندازه كافي باشد عدم دخالت تعصبات و نتكرشهاي مشاهده رفتار مورد مشاهده

صفحه 44:
اصولی که برای افزایش روایی و اعتبار مشاهده باید رعایت شود تهیه نقشه و طرح وتعریف دقیق رفتار تحت بررسي رفتار يك نفر مورد مشاهده قرار گیرد مشاهده رفتار در موقعیتعا و زمانهاي مختلف حضور محفعق مشاهده رفنار در شرایط عادي (کودکان راحت تر حالات هيجاني خود را بروز مي دهند) حذف عوامل مخل وان رگذار در رفتار قیبت مشاهدات نباید بر رفتار مشاهده نز نده افر بگذارد ا 1ه ‎See oa a‏ ‎Ae He ey‏ ا

صفحه 45:
مقیاس درجه بندی رفتار برای توصیف و درجه بندی رفتار و بر مشاهده استوار است مقفیاس درجه بندي رفتار براي اندازه گيري رفتارهايي به کار مي روند که ابزار استاندارد شدهاي براي آن وجود ندارد براي افزایش اعتبار و روايي این مقیاس باید: تعريف روشن و دقیق از رفتار مورد مشاهده به صورت عملياتي درجه هاي رفتار نيز بايد به روشني و دقیق تعریف (هميشه, اغلب, گاهي, بندرت و هيجوقت) >

صفحه 46:
لنواع مقیاسهای درجه بندی رفتار ۴مفیاس درجه بندي نموداري مفیاس درجه بندي توصيفي مقیاس درجه بندي عددي

صفحه 47:
خطا های درجه بندی رفتار ۴خطاي هاله اي (رفتار تحت تاثیر يكي از ويژگيهاي فرد قرار گیرد) خطاي تقابل يا تناقض خطاي كلامي (ناشي از ابهام در برخي از واژه ها) *أخطاي كرايش مركزي *)خطاي نرمش و ارفاق خطاي سخت كيري

صفحه 48:
پرسشنامه یکی از ابزارهای نگرش سنجی است و مزیت آن .آسانی استفاده از آن » صرفه جوئی در وقت . تمر کز آزمودنی روی هدف پرسش, عینی بودن, آسانی جمع آوری ,تلخیص و آنالیز اطلاعات می باشد

صفحه 49:
تهیه فهرست کاملی از داده های مورد نیاز توسط محقق و قبل از تدوین سئوالات بايد كاملا روشن و واضح و بدون ابهام باشد. از به کار بردن قید مثل اغلب » شاید و غیره خودداری شود. از به کار بردن افعال و عبارات منفی خودداری شود. سئوال چند وجهی نباشد. چینش سئوالات بر اساس یک نظم منطقی گذاری سئوالات برای آنالیز ساده تر داده ها ۶ کسرشرپسرسشنامه کوتاه بودن پرسشنامه * ظاهر زيباء جذاب» منظم خوانا داشته باشد

صفحه 50:
مصاحبه مصاحبه یک ارتباط رو در رو بین مصاحبه کننده و مصاحبه شونده است و بر اساس هدفی معین طراحی شده است و دو نفربا یکدیگر در تعامل هستند یعنی از یکدبگر تاثیر می پذ برندمصاحبه به لحاظ هدف و روش به مصاحبه تحقیقی و مشاورهای تقسیم می شود 9

صفحه 51:
مصاحبه تحقیقی شامل : مصاحبه اطلاعاتی که صرفایک سری اطلاعات از طرف مصاحبه شونده ارائه می شود و بدون هیچ تفسیری توسط مصاحبه کننده ثبت می شود مصاحبه ارزشیابی که نیاز به تعبیر و تفسیر توسط مصاحبه کننده داردنیاز به تخصص بالا و تسیر وا کنشها دارد. و وقتی استفاده میی شود که مصاحبه کننده مایل است سطح علایق ,تولناییها , وا کنشهاء عقاید و بطور کلی و يو شخصیتی مصاحبه شونده را ارزیایی کند

صفحه 52:
مزایای مصاحبه جلب اعتماد و اطمینان آزمودنی وضوح هدف تحقیق برای آزمودنی برای افراد بی سواد و کود کان و افرادی که بهره هوشی پایینی دارند روشی مناسب است مصاحبه می تواند با ساختار با بدون ساختار باشد 9

صفحه 53:
کارا بی و مهارت مصاحبه کننده ایجاد جو دوستانه بر اساس اطمینان » آرامش و احترام متقابل. آغاز صحبت اهمبت زیادی دارد. ترسیم و تدوین اهداف مصاحبه قبل از جلسه توسط مصاحبه کننده. ۲ استفاده از چک لیست با مصاحبه با ساختار با درجه بندی مشخصی از واکنشهای رفتاری. م تلقین برخی از مفاهیم به مصاحبه شونده ۳بادداشتهای مصاحبه کننده طولانی نباشد. تلفيق نظرات جند مصاحبه كننده باعث افزايش دقت و اعد تت ميكردد. قت در تعبير و تفسير ياسخ ها

صفحه 54:
یکی از ابزارهای اندازه گیری و مطالعه متغیرهای تحقیق استفاده از منابع موجود و تحلیل محتوای آن است ۱ منبعی دارای پيامي است که بازتابی از ویز گیهای شخصیتی» علایق» نگرشهاء و انعکاسی از شرایط محیطی» زمانی» اقتصادی » اجتماعی و غیره است پس با تحلیل محتوا میتوان به 5 گیهای تولید کننده تولید کننده ویا شرایط و اوضاع و احوال اجتماعی زمان تولید پی برد.مثلا با بررسی فعالبتهاى بغبراین تحلیل محتوی روش مطالعه و تجزیه و تحلیل ارت به شيوهاى نظام دار عینی و كمى براى أندازه كير متغيرهاست

صفحه 55:
5 ۰ مشخص کردن مسئله پژوهشی * انتخاب و نمونه کیری منابع تحلیل * تعریف و مشخص نمودن متغیرهای تحقیق * انتخاب واحدهای تحلیل (کلمه » موضوع »ماده) * کمی کردن واحدهای تحلیل (طبقه بندی» رتبه بندی و درجه بندی )

صفحه 56:

صفحه 57:
* بیان مسئله "*ضرورت و اهمیت تحقیق *اهداف تحقیق *فرضيه هاي تحقيق "پیش فرض ها *تعاریف و اصطلاحات 9

صفحه 58:
الف : زمینه هاي نظري موضوع ب : تحقیقات مرتبط با موضوع پروهش

صفحه 59:
“نوع و روش تحقیق *طرح تحقیق *جامعه آماري *“نمونه و شيوه نمونه كيري *ابزار تحقیق و هنجاريابي آن *متغیرب يهاي تحقیق *روش جمع آوري داده ها *روش هاي آماري 9

صفحه 60:
فصل چهارم تحلیل داده ها الف - توصیف داده ها ب - آزمون فرضیه ها يا سئوالات تحقیق wf

صفحه 61:
بحث و نتیجه گيري -خلاصه بافته ها - بحث ونتیجه گیری - محدودیت های تحقبق - پيشنهادها

صفحه 62:
ean ica

صفحه 63:

51,000 تومان