علوم پایه آمار

روش تحقیق (آمار)

amar_spss

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “روش تحقیق (آمار)”

روش تحقیق (آمار)

اسلاید 1: کارگاه آموزشی روش تحقیق جلسه سوم - آمارمدرس:دکتر سید احسان صفاری

اسلاید 2: متغیرهای پژوهش حجم نمونه پژوهش روش های نمونه گیری طراحی یک روش تحقیق و مدل آماری مناسب نرم افزار SPSSعناوین مورد بحث

اسلاید 3: متغیر : به هر چیزی که ثابت نیست و تغییر می کند و کم یا زیاد می شود متغیر گویند. مثل سن، درآمد، هوش. در تحقیق متغیر چیزی است که ثابت نیست . مقادیر و ارزش های مختلفی را می پذیرد و محقق قصد دارد در مورد آن اطلاعات به دست آورد. مثل : بین میزان مطالعه و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد. بین عزت نفس و رشد اجتماعی دانش آموزان دختر دوره ی متوسط شهر سبزوار رابطه وجود دارد. بررسی عوامل مؤثر بر ترغیب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به نماز جماعتمتغیرهای پژوهش

اسلاید 4: تعریف مفهومی : تعریفی است که معمولاً برای یک واژه در فرهنگ لغات و یا کتب دیگر آمده و پژوهشگر می تواند عیناً آنها را با ذکر مأخذ در تحقیق خود آورده و مورد استفاده قرار دهد. تعریف عملیاتی : محقق روشی را که برای اندازه گیری یک متغیر در تحقیق خود در نظر می گیرد را تعریف عملیاتی می گویند. منظور پژوهشگر از مفهوم موردنظر و اینکه چگونه متغیر را مورد سنجش قرار خواهد داد. تعریف مفهومی و عملیاتی متغیر

اسلاید 5: تعریف عملیاتی سنجشی : به تعریفی اطلاق می شود که از طریق آن شیوۀ اندازه گیری متغیر معلوم و مشخص می شود. برای مثال موفقیت تحصیلی را با توجه به معدل دروس می توان بصورت عملیاتی تعریف کرد. تعریف عملیاتی آزمایشی : نحوه دستکاری متغیرها و یا شیوه دخل و تصرف در آنها را نشان می دهد. این نوع تعریف در شرایط آزمایشگاهی (تجربی و شبه تجربی) استفاده می شود و چگونگی اعمال متغیر مستقل را بیان می کند. تعریف عملیاتی دو دسته اند:

اسلاید 6: متغیرهای کمی: متغیرها کمّی قابل اندازه گیری اند و می توان اندازه آنها را بصورت عددی نشان داد. و دو دسته اند: متغیرهای پیوسته : هر مقدار و اندازه ای را قبول می کنند. (قد – درآمد – سن ) متغیرهای گسسته : فقط اعداد اصلی و صحیح (نه اعشاری) را قبول می کنند. (تعداد افراد یک کلاس ) متغیرهای کیفی: قابل اندازه گیری بصورت کمّی و ریاضی نیستند . قابل مرتب شدن و طبقه بندی هستند. مثل گروههای خونی – تحصیلات انواع متغیرها:

اسلاید 7: الف) متغیر مستقل : متغیر محرک ، علت ، مقدمه و عامل است که توسط محقق ، اندازه گیری یا دستکاری و یا انتخاب می شود تا اثرات آن بر متغیر دیگری که وابسته است روشن شود. ب) متغیر وابسته : متغیر پاسخ ، معلول، نتیجه است مورد مشاهده و اندازه گیری قرار می گیرد تا اثرات متغیر مستقل بر آن مشخص شود. مثال : - بررسی نقش ورزش صبحگاهی در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی - عوامل مؤثر بر ترغیب دانشجویان به نماز جماعت تقسیم بندی متغیرها براساس نقشی که در تحقیق دارند

اسلاید 8: تعریف :متغیر مستقل ثانوی است که می تواند متغیر وابسته را تحت تأثیر قرار دهد. مثل جنسیت، سن، تحصیلات. مثلاً « بررسی تأثیر دیدن برنامه های تلویزیونی خشونت آمیز در میزان پرخاشگری دانش آموزان ابتدایی» ممکن است تأثیر میزان دیدن این برنامه ها در پرخاشگری بین دختران و پسران یکسان نباشد . لذا جنس یک متغیر تعدیل کننده است. متغیرهای تعدیل کننده :

اسلاید 9: تعریف :چنانچه در یک تحقیق تأثیرگذاری متغیر تعدیل کننده لحاظ شود به آن متغیر کنترل گفته می شود. (اثر آن خنثی یا کنترل شود) مثال:عوامل مؤثر بر ترغیب دانش آموزان دختر به نماز جماعت. متغیرهای کنترل:

اسلاید 10: تعریف :متغیرهایی هستند که بر نتیجه پژوهش اثر می گذارند ولی مستقیماً نمی توان آنها را شناسایی و به کنترل درآورد. مثال :مثل : گرسنگی ، هیجان، خستگی متغیرهای مزاحم :

اسلاید 11: الف) متغیرهای دو ارزشی : فقط دو ارزش یا عدد را می گیرند. مثال : زن / مرد – شهری / روستایی – مرگ / حیات ب) متغیرهای چند ارزشی : بیش از دو ارزش یا مقدار را دارند مثال : مدت زمان تماشای تلویزیون 1) کمتر از یک ساعت 2) بین یک تا دو ساعت 3) بین سه تا چهار ساعت 4) بیشتر از چهار ساعت متغیرهای دو ارزشی و چند ارزشی

اسلاید 12: هر متغیر را تعریف و مثال بزنید. الف) متغیر مزاحم ب) متغیر وابسته ج) متغیر مستقل د) متغیر کنترل فعالیت

اسلاید 13: تعریف : جامعه عبارتست از گروه یا طبقه ای از افراد، اشیاء ، متغیرها ، مفاهیم یا پدیده ها که حداقل در یک ویژگی مشترک باشند. پاسخ به این پرسش که : اطلاعات مربوط به چه کسانی، در چه زمانی و در چه مکانی می باشد مثال جامعه : بررسی اثر تماشای تلویزیون بر میزان یادگیری دانش آموزان ابتداییبررسی بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوارجامعه آماری

اسلاید 14: كاهش هزينه هاافزايش سرعتافزايش دقتغير عملي بودن سرشماري در بعضي شرايطچرا نمونه گیری؟

اسلاید 15: نمونه زیرمجموعه ای از جامعه است. گروه کوچکی از جامعه هستند که برای تجزیه و تحلیل و مشاهده انتخاب می شوند. نمونه گیری : به روش انتخاب نمونه، نمونه گیری می گویند. در واقع انتخاب قسمتی از جامعه تعریف شده که معرف آن جامعه باشد را نمونه گیری می گویند. هدف اصلی نمونه گیری برآورد مقادیر جامعه به کمک مقادیر نمونه است. نمونه

اسلاید 16: الف) از طریق فرمول کوکران n : حجم نمونه N : تعداد کل افراد جامعه t یا z : سطح اطمینان نمونه گیری در سطح اطمینان 95 درصد مقدار 1/96t= یا z و درسطح اطمینان 99 درصد مقدار2/58 t= یا zd : مقدار خطای قابل تحمل که معمولاً 0/05 یا 0/01است. p : برآوردی از نسبت افراد جامعه که دارای ویژگی موردنظر در تحقیق می باشند. q : برآوردی از نسبت افراد جامعه که دارای ویژگی موردنظر در تحقیق نمی باشند. مقدار (p و q) را می توان 0/5 در نظرگرفت که در این صورت حجم نمونه حداکثر خواهد بود. حجم نمونه پژوهش

اسلاید 17: ب) از طریق واریانس جامعه 2σ : واریانس جامعه است می توان از طریق مطالعات قبلی به دست آورد. یا می توان از طریق بررسی اکتشافی و مقدماتی برروی 30 یا 40 نفر به دست آورد. z : سطح اطمینان به نتایج نمونه گیری است که مقدار آن 1/96یا 2/58می باشد. d : مقدار خطای قابل تحمل که معمولاً (0/05) و یا (0/01) می باشد. ج) تعیین حجم نمونه از طریق جدول مورگان حجم نمونه پژوهش

اسلاید 18: جهت توزیع پرسشنامه های مربوط به یک طرح تحقیقاتی در یک دانشکده با حجم 2000 دانشجو، نیازمند به برآورد حجم نمونه هستیم.فعالیت

اسلاید 19: 1- نمونه گیری تصادفی ساده : همه افراد جامعه احتمال و شانس انتخاب شدن دارند احتمال سوگیری در این نمونه گیری وجود ندارد یا کم است افراد شانس برابر و مستقل برای قرار گرفتن در نمونه را دارند. انتخاب یک عضو به هیچ شکل در انتخاب سایر اعضای جامعه تأثیری ندارد . به دو صورت است: قرعه کشی و یا جدول اعداد تصادفی. قرعه کشی : تعداد اعضای جامعه آماری کم است، شماره یا اسامی همه را می توان روی کاغذ نوشت و از میان آنها انتخاب کرد. جدول اعداد تصادفی : تعداد اعضای جامعه آماری زیاد است این جدول در پایان کتاب های آماری وجود دارد. روش های نمونه گیری

اسلاید 20: 2- نمونه گیری سیستماتیک (نظام مند) کل جامعه آماری به صورت اعداد متوالی شماره گذاری می شود و بعد حجم جامعه به حجم نمونه تقسیم می شود و عددی به دست می آید که به آن «عدد پایه» می گویند. (فاصله نمونه گیری) سپس یک عدد بطور تصادفی که کمتر از عدد پایه است انتخاب کرد. و در مراحل بعد عدد پایه به شماره انتخاب شده قبلی اضافه می شود و بدین ترتیب شماره های بعدی بصورت منظم و سیستماتیک مشخص می شوند به عبارت دیگر با مشخص شدن اولین شماره به شماره های بعدی بصورت منظم و سیستماتیک مشخص می شوند. مثال : (فاصله نمونه گیری) عدد انتخاب شده بصورت تصادفی 5 است. پس افراد با شماره های ......، 35 ، 25، 15، 5جزو نمونه گیری هستند. روش های نمونه گیری

اسلاید 21: مثال نمونه گیری سیستماتیک

اسلاید 22: 3- نمونه گیری طبقه ایدر صورتیکه اعضای جامعه همگن نباشند و از طبقات مختلفی تشکیل شده باشند. در آن صورت نمونه متناسب با تعداد افراد طبقات انتخاب می شود. به عبارت دیگر هر یک از طبقات موجود در جامعه در نمونه حضور دارند. در این روش جامعه به تفکیک طبقات مشخص می شود و نمونه هایی مستقل از هر طبقه انتخاب می شود. از دانش آموزان شهری و روستایی می خواهیم نمونه گیری کنیم. تعداد افراد جامعه 1000 نفر که 700 نفر (70%) شهری و 300 نفر (30%) روستایی هستند و تعداد افراد نمونه 200 نفر است. لذا 140 دانش آموز شهری و 60 دانش آموز روستایی باید ا نتخاب شود. یعنی 70% شهری و 30% روستایی. روش های نمونه گیری

اسلاید 23: 4- نمونه گیری خوشه ای (به دو صورت تک مرحله ای و چند مرحله ای اجرا می شود)- زمانی کاربرد دارد که انتخاب نمونه از اعضای جامعه مشکل یا غیر ممکن است. - فهرست کاملی از اعضای جامعه وجود ندارد. - جامعه مورد تحقیق بزرگ و گسترده است. - واحد نمونه گیری گروهی از افراد هستند. - نقطه ضعیف این روش نمونه انتخاب شده امکان دارد معرف و نماینده واقعی جامعه نباشد. مثال : بررسی وضعیت هوشی دانش آمو زان پنجم ابتدایی استان خراسان رضویاستان ← 2 شهر ← از هر شهر 5 مدرسه ← از هر مدرسه 2 کلاس ← و از هر کلاس 15 دانش آموز در نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای استفاده از خوشه فقط یکبار در صورتیکه در چند مرحله ای این عمل بیش از یکبار تکرار می شود. روش های نمونه گیری

اسلاید 24: اختلاف بین روشهای مختلف نمونه گیری

اسلاید 25: اطلاعات را محقق از طریق ابزارهای جمع آوری اطلاعات (پرسش نامه، مصاحبه، مشاهده، تجربه و آزمایش، اسناد ومدارک) جمع آوری می کند. یک تحقیق علمی مبتنی بر «روش تحقیق» مناسب است که محقق باید آن را تعیین کند. همچنین در این مرحله محقق باید جامعه آماری، حجم نمونه، شیوه نمونه گیری، ابزارهای جمع آوری اطلاعات و مدل تحلیلی آماری مناسب خود را مشخص می کند.طراحی یک روش تحقیق و مدل آماری مناسب

اسلاید 26: شروع کار :نرم افزار SPSSStatistical Package for Social Science

اسلاید 27: پنجره ویرایشگر داده ها1.نمایشگر داده ها (Data View)2. نمایشگر متغیر ها (Variable View)

اسلاید 28: پنجره ویرایشگر داده هاData viewVariable view

اسلاید 29: مجاز هستید تا 64 کاراکتر برای نام متغیر اختصاص دهید.نام متغیر می تواند شامل حروف کوچک یا بزرگ ،عدد یا یکی از کاراکتر های @، # ، . ، _ و $ باشد.از گذاشتن فاصله در نام متغیر خوداری کنید.از گذاشتن کاراکتر های # و $ در ابتدای نام یک متغیر اجتناب کنید.نام متغیر نمی تواند با کاراکترهای . یا _ تمام شود.نام متغیر ها نباید تکراری باشد.نام متغییر نباید یک از کلمات کلیدی مانند: LT , LE , GE , EQ , BY , AND , ALL , WITH , TO , OR , NOT , NE باشد.قواعد نام گذاری متغیر ها

اسلاید 30: چپ، وسط یا راست نویستعدا اعداد صحیح و اعشاری را می توان تنظیم کرددر مواردی که داده ها به صورت کد وارد شده باشند می توان عنوان هر کد را مشخص کرداندازه هر ستون را می توان تنظیم کرد.Scale : مقیاس عددیOrdinal : مقیلس ترتیبیNominal :مقیاس اسمینام متغیربرچسب متغیر

اسلاید 31: فعالیت: ورود داده ها

اسلاید 32: Analyze  Reports  Case Summaries…لیست کردن متغیر ها

اسلاید 33: آمار و احتمال مقدماتی –دکتر جواد بهبودیانروش های تجزیه و تحلیل داده های آماری و آزمون فرضیه در علوم اجتماعی و مدیریت با نرم افزار SPSS –دکتر یداله مهرعلی زاده،دکتر رحیم چینی پردازآنالیز داده ها با SPSS –حسین یعسوبیآمار زیستی مقدماتی- دکتر نجف زارعآموزش مقدماتی SPSS برای دانشجویان و محققان – انور محمدیمنابع

اسلاید 34: Did you hear about the statistician who had his head in an oven and his feet in a bucket of ice? When asked how he felt, he replied, On the average I feel just fine. با تشکر

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید