صفحه 1:
صفحه 2:
استاد محترم : س رکار خائم پلی عامریان
صفحه 3:
© كشف كردن لذت بخش ترین رخ داد خلقت است. انسانی که
دائم درپی کشف و شهود است درجا نمی زند. او در تلاطم
رسیدن و رهیافت همواره به (شدن) و (کمال) می اندیشٌ
کشف حادثه زنده ای است که گستره انديشه را وسعت می بخشد
و انسان را وامی دارد تا در فرااندیشی ها و دیده ورزی های خود پیوند شبکه های معنایی را دریابد.
دراین راه موانع و زنجیره هایی است که ذهن را از فعالیت خلاق باز می دارند. و اين موانع
عبارتند از عادت ها. سكون و ناكار آمدى؛ ترس از مورد استهزاء قرار گرفتن. سنتی فکر کردن. نقد و
انتقاد زودرس ون
صفحه 4:
#تدریس اکتشافی به شیوه ای گفته مى شود که دانش آموز بر اساس
راهنمایی معلم . مفهوم يا مسأله ای را به طور انفرادی مطالعه؛ بررسی و
مشاهده می کند و مورد آزمايش قرار می دهد. سپس ازاطلاعات حاصل
نتیجه گیری می کند تا به استنباط کلی برسد. یادگیری اکتشافی فرایندی
است که دانش آموز طی آن باید مسئله موردنظر را مشخص کند : راحلهای
ممکنی را برای آن در نظر گیرد: اين راهحلها را با توجه به شواهد آزمایش
کند . با توجه به اين آزمایش, نتیجه گیری های مناسبی به دست آورد؛ اين
نتیجه گیریها را در موقعیتهای جدید به کار گیردو سرانجام به قوانین کلی
و قابل تعمیم برسد. یادگیری اکتشافی از حیث روش تدریس, به آن دسته از
موقعیتهای آموزشی گفته می شود که در آنها دانش آموز با راهنمایی
محدود معلم و یا بدون راهنمایی او به هدف موردنظر نایل میآید.
صفحه 5:
#مشاهده رویدادی است که دانش آموز را
جذب می کند و این جذب سبب ترغیب
به پرسش می شود و معلم هم دانش آموزان
را جهت پیدا کردن پاسخ به جست وجو تشویق
مى كند كه به اين روند جست و جوگری .کاوش و یا اکتشاف می گویند.
یادگیری اکتشافی دو طبقه اصلی دارد: اکتشاف قطعی و نسبی.
یادگیری اکتشافی برخلاف استفهامی و حل مسئله. کاملا اتفاقی و تصادفی
است. چرا که در محیط آنها را آزمون کرده و معانی جدید از داده ها ساخته
می شود.
صفحه 6:
لوو سس
"در روش اکتشافی معلم هنگام آموزش به فعال بودن و انگیزه دانش آموزان در
برخورد به یک پدیده یا مسئله توجه دارد. ساچمن (صمصد طمن6) معتقد است دانش
آموزان با پی بردن به اين که دانش بشری جنبه آزمایش و غیرقطعی دارد و
ممکن است دانش جدید جایگزین شود. درک درستی از موضوع درس خواهند
داشت.
#"کالاهان" و "کلارک " معتقدند. مبانی نظری تدریس اکتشافی old Ly و استقراء
تشکیل می دهد. اصل اساسی اين است كه دانش آموز. خود به نتایج علمی دست
یابد و بتواند نتایج را در موقعیت های جدید به کار گیرد. اين نوع شیوه تفکر را
قیاس می گوییم. نوع دیگر آن است که دانش آموزان آزمایشی را اجراء کنند و
خودشان تک تک مراحل تحلیل موضوع را انجام دهند و در پایان با توجه به یافته
ها نتیجه را استنباط کنند که به اين شيوه تفکر استقراء گویند.
#عملا در بيشتر مراحل تركيبى از روش های استقرایی و قیاسی استفاده می شود.
مثلا در شناخت دلایل و پیامد جنگ تحمیلی می توان از طریق قواعد کلی حاکم بر
جنگ و خشونت ملی و بین المللی دلایل و پیامدها را کشف و یا از طریق تحلیل
اجزاء موضوع و دلایل پیامدهای آن را کشف کرد .
صفحه 7:
خب ۱7
#مستئله موردنظر را مشخص کنید.
# راه حل هایی برای حل مسئله یا تحلیل موضوع پیش بینی کنید.
© راه حل های پیشنهادی را مورد آزمایش قرار دهید.
# نتیجه گیری کنید. نتایج را در موقعیت های مختلف به کار ببرید.
5 سرانجام به قوانین عملی و قابل تعمیم برسید.
صفحه 8:
۱- کنترل و راهنمایی بحث درسی.
۲- نحوه جمع آوری اطلاعات, روش های مطالعه مشاهده و بررسی منابع علمی را یاد دهد.
۳- فرصت لازم به دانش آموزان برای کاوش داده شود.
۴- داش آموزان را با مهارت های کاوش گری, مشاهده طبقه بندی نتیجه گیری و پیشگویی آشنا سازد.
* ویژگی عمده روش اکتشافی عبارت است از میزان راهنمایی معلم نسبت به دانش آموز.
راهنمایی معلم به دانش آموز میتواند در محدودههای زیر باشد:
۱. معلم میتواند اصول و راهحل مستله را برای دانش آموز توضیح دهد.
۲. معلم میتواند فقط اصولی را که در یادگیری اکتشافی به کار میرود.
برای دانش آموز توضیح دهد. اما رامحل مسئله را در اختیار او نگذارد.
۳. معلم میتواند اصول و راحل را در اختیار دانش آموز قرار ندهد:
در اين صورت. آن را یادگیری بدون راهنمایی استاد میناميم.
پین نخستین مورد که در آن هم اصول و هم رامحل مسئله تشریح میشود و آخرین مورد که اصول و رامحل
ارائه نمیشوند. بادگیری اکتشافی راهنمایی شده_نامیده میشود. در یادگیری اکتشافی. معلم در به خاطر
آوردن اصول مربوط و کاربرد آنها یه دانش آموز کمک میکند. در اين روش, معلم اصول را شرح مىدهد. اما
درباره رامحل چیزی نمیگوید.
صفحه 9:
برونر (۱۹۷۲) محاسن زیر را برای روش اکتشافی برشمرده است:
۱. یادگیری اکتشافی, توانایی ذهنی دانش آموز را تقویت میکند.
۲ یادگیری اکتشافی, انگیزه درونی دانش آموز را افزاییش میدهد: زیرا در این نوع یادگیری, دانس
آموز به طور خودجوش فعالیتهای آموختن را دنبال میکند و پاداشی هم که دریافت میدارد. از
فعالیتهای خود او است.
۳. یادگیری اکتشافی, فنون اکتشاف را به دانش آموز میآموزد و او را خلاق و کاوشگر بار میآورد.
۴ یادگیری اکتشافی موجب دوام بهتر آموختهها میشود: زیرا خود دانش آموز . آموختههایش را
سازمان میدهد و میداند که چه موقع و چگونه آنها را به دست آورد.
##ياد كيرى اکتشافی, فنون کشف. نحوه خلق را به دانش آموزان می آموزد و خلاق و کاوشگر بار می
آورد. توانایی های فکری دانش آموزان را پرورش داده و سب افزایش مهارت های ذهنی می
شود. دانش آموز عادت می کند در بات و نفی یک موضوع دنبال دلایل و برهان منطقی باشد و
معلم عضوی از گروه اکتشاف است.
صفحه 10:
این روش نیاز به وقت بیشتری دارد و باید دانش آموزان کمتری در کلاس باشند و
نظارت معلم حتمی است. چون, دانش آموزان کند ذهن نسبت. به تیزهوش ممکن است
در درک روابط بين مفاهيم و تحلیل دچار مشکل شوند.
#البته در کلاس های بین ۲۰ تا ۲۵ نفر اين روش در بسیاری از دروس هنری به ویژه اگر
فضای کافی برای فعالیت هر دانش آموز باشد . قابل اجرا است.
#آزویل عقیده دارد: «هدف اساسی تدریس این است. كه مجموعه سازمان يافتهاى از
دانش و معلومات. به شيوداى سازمانه يافته ارائه شود.»اين مجموعه بايد به وضوح تنظیم
شود و به وضوح به دانش آموز عرضه گردد. وی معتقد است. كه نمیتوان, تفکر اکتشافی
را خارج از زمینه کلی رشته علمی بخصوصی - مثل فیزیکه ریاضی: ز:
آموخت؛ زیرا دستیابی به تفکر اکتشافی. از طریق ساختار کلی هر یک از رشتههای علوم
مختلف. ميسر استد
اما همان طور که ملاحظه فرمودید این روش در تدریس دروس هنری قابل اجرا است.
صفحه 11:
مربی یا معلمی که می خواهد یک کلاس ویژ ه پرورش خلاقیت را اداره کند و
یا این که علاقمند است در جریان تدریس روزمره ی خود به طور جدی
پرورش خلاقیت دانش آموزان را هم مدنظر داشته باشد.ا حنان جد اذ
خصوصیات و نگرش های ‘des که با ماهیت
؛ وقرآيتد. خلافبت مناسبت دارد «برخوردار باشد
مطمئنا در كار خود بسیار موفق تر عمل خواهد
کرد. البته یک چنین معلمی حتما لازم نیست که
خودش فردی خلاق باشد اما اگر چنان چه شخصا
از مهارت های اساسی BIE پرخوردار باشد و بتواند عملا از آن ها استفاده
کند ,بدون شک در پیش برد و هدایت کلاس و تاثیر گذاری. بیش تر و بهتر بر
.دانش آموزان خود موفقیت بیش تری کسب خواهد کرد
صفحه 12:
برخی ویژگی های معلم علاقمند به خلاقیت که داشتن آن ها به بازدهی بیش تر کلاس
و تدریس او می انجامد. موارد زیر است :
۱- فردی انتقاد پذیر باشد .
۲-تحمل عقاید نو دانش آموزان را داشته باشد.
۳-از صبر و تحمل بالایی برخوردار باشد .
۴-به تفاوت های فردی و منحصر به فرد بودن تک تک دانش آموزان اعتقاد داشته باشد.
۵ز انگیزه ای قوی برخوردار باشد.
ع-بذيراى ايده ها و نظرات غير عادى دانش آموزان خود باشد.
۷-دوست دار هنز و زیبایی شناسی باشد.
8-تا حد امکان به دانش آموزان خود آزادی عمل بدهد.
٩-در چند زمینه ی مختلف معلومات و مهارت داشته باشد .
۰-برای هر دانش آموز احترامی ویژه قائل باشد .
۱- خیال پردازی دانش آموزان را تشویق کند.
۲-در مواقع لزوم یتواند کودکانه بياندیشد و کودکانه عمل کند.
۳به دانش آموزان خود اجازه دهد که گاهی اشتباه کنند.
صفحه 13:
۱7
#یادگیری اکتشافی, ALS gid :
خلاق و کاوشگر بار می آو
داده و نتیب افزایشن ما
در اثبات و نفی یک موضوع,
عضوی از گروه اکتشاف ۱
دانش آموزان کمتری در
دانش آموزان کند ذهن نسب-
مفاهیم و تحلیل دچار مشکل
را به دانش آموزان می آموزد و
انش آموزان را پرورش
دانش آموز عادت می کند
قی باشد و معلم
بیشتری دارد و بايد
حتمی است. چون
در درک روابط بين