روش فنون تدریس در مدارس
اسلاید 1: موضوع : روش فنون تدریس در مدارسگرداورنده : رضا زیادیTOPMOST@MAILFA.COM
اسلاید 2: روش و فنون تدریس
اسلاید 3: مجموعه تدابیري که با استفاده از امکانات موجود براي رسیدن به هدفی مورد استفاده قرار میگیرد، روش گفته می شود که نهایتا به یادگیري درفراگیران منجرمی شود. هرروش آموزشی و تدریس داراي معیارها و شرایط خاصی است:روش هاي آموزش
اسلاید 4: یک روش مطلوب، اولا و قبل از هر چیز باید با پایه هاي بیولوژیکی و روانی رفتار انسانها هماهنگی داشته باشد . ثانیا داراي اعتبار و ارزش منطقی و همسو و هم جهت با روشهاي معتبر کسب دانش باشد ، ثالثا با اصول و ایده ال هاي انسانی همدم وسازگار باشند و بالاخره داراي ارزش و اعتبار تربیتی باشد .
اسلاید 5: هدف این قسمت ، معرفی روش هاي متداول آموزش است .غالباً روش آموزش بر اساس میزان دستیابی فراگیران به مطالب و بهره گیري آنها از دوره تعیین می شود فراگیران با گوش کردن ، دیدن ، پرسش و پاسخ و اجراي آموخته ها مطالب را یاد می گیرند و بر همین اساس هم روش آموزشی مناسب انتخاب می شود .
اسلاید 6: همیشه به خاطر داشته باشید : هنگامی که گوش می کنید ، فراموش می کنید؛ هنگامی که می بینید ؛ به خاطر می آورید ؛ و هنگامی که انجام می دهید ؛ یاد می گیرید ؛
اسلاید 7: پژوهش ها در زمینه ”گوش دادن“ نشان می دهد که:60 % از وقت فراگیران در مدارس ابتدایی و 90 % در دوره هاي بالاتر و دانشگاه ها صرف گوش دادن می شود. شاگردان تنها قسمت ناچیزي ازآنچه را که شنیده اند حدود(3/ 1 تا 5 / 1%) به خاطر می سپارند .افراد بالغ به طور متوسط قادر به حفظ کردن 50 % مطالب در ذهن خود هستند حدود دو ماه بعد ، این میزان به نصف نیزکاهش خواهد یافت.
اسلاید 8: نتیجه اینکه با وجود صرف وقت زیاد در کاربرد حس شنوایی، این حس تاثیر ناچیزي در یادگیري انسان دارد.
اسلاید 9: قبل از آنکه روش خاصی را براي آموزش انتخاب کنید به چند سوال در ذهنتان پاسخ دهید :1. تعداد فراگیران2. مدت زمان اجراي آموزش3. سطح آگاهی و دانش فراگیران4. تجهیزات آموزشی مورد نیاز5. انتظار شما از میزان مشارکت فراگیران در طول دوره آموزش
اسلاید 10: انواع روش هاي آموزشی1. روش حفظ و تکرار2. روش سخنرانی(brain storming). 3. روش بارش فکري و ابتکارات ذهنی( Demonstration ). 4. روش نمایش و اجراي تمرین هاي علمی5. روش مباحثه
اسلاید 11: 6. روش پرسش و پاسخ( Role Plying ) . 7. روش ایفا نقش در نمایش8. روش بازدید از صحنه هاي واقعی9. روش داستان گویی و نمایش10 . روش آموزش چهره به چهره
اسلاید 12: روش حفظ وتکرار: سخنرانی :این نوع آموزش بر اساس کلام و صحبت مربی یا سخنران می باشد و یادگیري از طریق گوش کردن و یادداشت برداشتن از طرف فراگیر انجام می گیرد .درصد یادگیري در یک سخنرانی بر حسب پیام هاي کلامی و غیر کلامی سخنران عبارتند از : زبان وحرکات بدن ( 55 %) ، کلمات ( 7 %) ، لحن (صدا (38%
اسلاید 13: مزایاي این روش :1. توانایی مربی در برنامه ریزي و هدایت فراگیران در راستاي اهداف آموزشی2. ارایه مطالب زیاد در مدت کوتاه3. آموزش فراگیران زیاد در مدت کوتاه4. هزینه بر نمی باشد و سود و زیانی مطرح نمی باشد .
اسلاید 14: .1. مشارکت و فعالیت کم فراگیران2. دشواري در یادداشت برداري و توجه و گوش دادن همزمان به سخنران3. خمودگی و خواب آلودگی در فراگیران اگر مربی فعال و محرك نباشد .4. این روش قادر به تغییر نگرش و نهایتاً ایجاد رفتار جدید نمی باشد. 5. آموزش عملی کمتر وجود دارد.معایب این روش
اسلاید 15: این روش یک نوع فعالیت سریع است ، که در جمع آوري نظرات فراگیران به مربی کمک می کند و یک روش پرتحرك می باشد.ابتکارات فکري( طوفان فکري )
اسلاید 16: مزایاي این روش : 1. برقراري ارتباط آزاد بین فراگیران 2. ارایه نظرات و عقاید جدید 3. بیان آزادانه افکار 4. تحریک خلاقیت فکري فراگیران 5. شرکت در فعالیت هاي ذهنی
اسلاید 17: معایب این روش :1. سردرگمی فراگیران در شناخت موضوعات مورد نیاز2. عدم احساس امنیت و راحتی در فراگیران3. اتلاف وقت4. عدم فایده در فراگیران با تحصیلات مختلف و رشته هاي گوناگون5. سردرگمی و گیجی فراگیران در برخورد با ابتکارات فکري مختلف
اسلاید 18: نمایش و اجراي تمرین هاي عملی ( Demonstration )این روش در واقع نوعی تمرین مهارت عملی است که به وسیله شخص مربی نشان داده می شود ، مربی باید قبل از اجراي نمایش تجهیزات لازم را تدارك دیده باشد و به عنوان یک مربی آماده ، مهارت هاي لازمعمل را مرور و اجرا نماید .
اسلاید 19: مزایاي این روش1. یادگیري آسان و عینی و مصور2. لمس واقعیت توسط فراگیر و درك حقیقی3. امکان ارزشیابی و بررسی مهارت هاي عملی فراگیران4. امکان تکرار و تمرین توسط فراگیران5. ایجاد فرصت براي فراگیران به منظور شرکت در یادگیري
اسلاید 20: معایب این روش. 1. وقت گیر است. 2. عدم درك صحیح فراگیران و برداشت غلط 3. احتمال یادگیري اشتباه در صورت اجراي غیر اصولی و صحیح .توسط مربی 4. اگر تعداد فراگیران زیاد باشند احتمال رویت دقیق نمایش براي همه مهیا نمی شوند. . 5. فراگیر ارتباط بین نمایش و اهداف یادگیري را درك نکند
اسلاید 21: روش مباحثهدر این روش فراگیران بیش از مربی صحبت می کنند، اغلب خوب است که فراگیران بصورت گروهی مباحثه کنند.اینگونه مباحثات را میتوان در گروههاي کوچک ویا بزرگ رهبري نمود و به 2 صورت انجام می شود.1. مباحثه در گروه کوچک2. مباحثه در گروه هاي بزرگ
اسلاید 22: مزایاي این روش انتقال مطالب آموزشی زیاد در زمان کم * بروز نظرات و ایده هاي جدید و خلاقیت فکري و امتحان عقاید * مشارکت فعالانه همه فراگیران در فرآیند یادگیري ** ارتقائ مهارتهاي برقراري ارتباط و مهارتهاي کلامی در فراگیران * تثبیت دانش در ذهن فراگیران بواسطه تکرار ومداخله در موضوع درسی
اسلاید 23: معایب این روش* ممکن است وقت گیر شود .* ممکن است بدون نظارت، هدایت و راهنمایی مربی فراگیران از بحث و موضوع خارج شوند .* برخی از فراگیران بخصوص فراگیران خجالتی در بحث شرکت نکنند . * برتري یابی برخی از افراد گروه
اسلاید 24: « Role Playing » : ایفاي نقشایفاي نقش ، نوعی روش آموزشی است که مشکلات و مسائلی درآن عنوان می شود و مورد بحث و بررسی قرار می گیرند که ممکن است براي فراگیران مبهم و سوال برانگیز باشد . دراین روش فراگیران نقش را ایفاء می کنند درحالیکه در روش نمایش و اجراي تمرین عملی مربی نقش را ایفاء می کند . ).playingRole و Demonstration ( تفاوت
اسلاید 25: مزایاي این روش : * مربی میتواند از قدرت عملکرد و شناختی که توسط فراگیران بدست آمده،آگاهی پیدا کند. * فراگیران قادر به تمرین در موقعیتی بسیار نزدیک به واقعیت می باشند.معایب این روش:* وقت زیادي می گیرد و باعث طولانی شدن بیش از حد برنامه درسی می شود.* ممکن است همه فراگیران فرصت ایفاء نقش و شرکت در فعالیت را نداشته باشند .
اسلاید 26: داستان گویی و نمایشاین روش در بسیاري از جوامع آسیایی و آفریقایی راه متداول و مناسبی براي آموزش مردم می باشد مانند تعزیه خوانی و شاهنامه خوانی و....). ذکر داستانهایی از بزرگان ، حکما ، پهلوانان روش هاي خوبی براي انتقال اطلاعات وآشنایی کودکان با شیوه هاي صحیح زندگی است .
اسلاید 27: مزایاي این روش: * قدرت زیاد در ایجاد انگیزه، نگرش جدید و پیدایش وبروز رفتارهاي .مطلوب. * درك بهتر ارزش ها و تایید باورهاي درست و نفی باورهاي غلطمعایت این روش: * وقت گیر است . * نیاز به آمادگی قبلی دارد .
اسلاید 28: پرسش و پاسخدر این روش آموزشی ، مربی با پرسیدن سوالاتی از فراگیران و گرفتن پاسخ از آنها ، شرایط پویایی و یادگیري فعال را درکلاس ایجاد می نماید و بدین طریق می تواند بطور سریعی به بررسی وضعیت علمی و میزان یادگیري آنها پرداخته و می فهمد که فراگیران چه چیزهایی را می دانند و چه چیزهایی را نمی دانند.
اسلاید 29: مزایاي این روش :* افزایش سرعت یادگیري * شروع خوب براي یک مباحثهمعایب این روش :* کناره گیري برخی از فراگیران عقب مانده از درس * هدر رفتن زمان
اسلاید 30: آموزش چهره به چهرهآموزش چهره به چهره جزء بهترین روشهاي آموزش از نظر ایجاد تغییر رفتاردر فراگیران می باشد . در این نوع آموزش مربی و آموزش گیرنده به طور مستقیم و رو در رو با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند وفراگیر آزادانه اجازه صحبت، پرسش و ارائه نظر دارد.
اسلاید 31: مزایاي این روش :1. قابلیت بحث و گفتگو و تشویق 2. طرح پرسشهاي مورد علاقهمعایب این روش:1. وجود زمینه شکاف اجتماعی و فرهنگی بین فراگیران و مربیان2. گیرندگی محدود فراگیر، پریشانی فکر،عدم اهمیت به مسایل.
اسلاید 32: فنون تدریسواژه فن که معادل واژه تکنیک به کار رفته است در زبان فارسی به راه، روش ، شیوه و مهارت معنی شده است .در امر تدریس مجموعه تمهیدات و وسایلی که به منظور ارائه روش و تسهیل روند یادگیري به کار می روند فن تدریس گفته می شود . فنون تدریس مهارتهایی هستند که در اجراي روشهاي تدریس مورد استفاده قرار می گیرند.
اسلاید 33: با تشکر از نگاه گرمتان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.