روش نگارش طرح کسب و کار
اسلاید 1: اولین کتاب الکترونیکی روش نگارش طرح کسب و کار ویژه دانش آموزان شاخه کاردانش و دانشجویان آموزشکده ها
اسلاید 2: فهرست
اسلاید 3: 1- طراحی جلد در هنگام طراحی جلد باید نکات زیر مورد توجه واقع گردد :1- نام استان و نام منطقه ،نام هنرستان 2- نامی که برای طرح خود انتخاب کرده اید 3- زمینه فعالیت اعم از تولیدی –صنعتی - کشاورزی – هنر – خدماتی4- نام تهیه کنندگان و رشته تحصیلی و نام هنرآموز مربوطه و سال تهیه 5- آرم مخصوصی که ویژه این طرح باشد .6- سعی گردد به شیوه های خلاقانه جلد ی زیبا برای طرح مورد نظر طراحی گردد.
اسلاید 4: 2- فهرست ، فصل بندی و زیبایی صفحاتدر این قسمت :اولاً :باید توجه شود که مطالب به ترتیب فهرست گردد و مطالبی که از نظرمحتوا همسان هستند در یک فصل گنجانده شوند دقت گردد تا فهرستها و سر فصل ها با شماره های ثبت شده در صفحات مورد نظر همخوانی داشته باشد.ثانیا : برای زیبایی صفحات ازاشکال وتصاویری که حتی المقدور مرتبط با طرح کسب و کار مورد نظر باشد استفاده گردد.ثالثاً :تلاش گردد درجهت خوانا بودن طرح از خط تایپ استفاده گردد .
اسلاید 5: در بازار یابی باید بتوان برای پرسش های زیر پاسخ معقولانه ای ارائه داد1- ما که هستیم؟ 2- ما چه می کنیم و چرا؟3- ما این کار را برای چه کسانی انجام می دهیم و چرا؟4- چه چیزی میتواند مانع کار ما شود؟5- چگونه کسب و کار خود را ارتقاء بخشیم ؟6- قیمت مناسب برای محصولات ما کدام است؟7- این کار را در چه مکانی باید انجام دهیم ؟8- چگونه بدانیم که موفق بوده ایم ؟پاسخ این پرسش ها سمت و سوی برنامه ی بازار یابی محصولات یا خدمات را تعیین می کند.
اسلاید 6: قدم دوم : آموزش اساس برنامه های بازار یابی همه چیز با آموزش آغاز می شود اساس برنامه بازاریابی شما هم بابد آموزش دادن به مشتری یا ارباب رجوع باشد نخست آنها را در مورد مزایای محصول یا خدمت خود آموزش دهید سپس طیف گسترده ای از موارد وابسته را به آنها رابیاموزید .هنگام آموزش به مشتری راستگو باشید حتی حقایق نامطلوب هم می تواند به نفع شما عمل کند
اسلاید 7: قدم چهارم : انتخاب محل کسب و کار تصمیمی بازاریابانهاین انتخاب شاید مهم ترین گام در راه کسب و کار باشد این انتخاب خوب محل با انتخاب نام مناسب میتواند در جلب مشتری مؤثر باشد منطقه ای که بیشترین رفت و آمد را دارد و بیشتر در دید است از خصوصیات یک محل مناسب است.
اسلاید 8: قدم هفتم : آگاهی از شیوه های تبلیغات و بازاریابی رقبا باید بدانید که رقبای شما چگونه کسب و کار خود را اداره می کنند نوشته های آنان را بخوانید از آنها خرید کنید یا به فروشگاه آنها سر بزنید به سایت اینترنتی آنها سرکشی کنید روشهای تبلیغاتی و بازاریابی آنها را تحلیل کنید سعی کنید به اهداف و ماموریت های آنها پی ببرید برای یافتن راههای افزایش روز افزون فروش خود باید همیشه یک گام از رقبای خویش پیش باشید .
اسلاید 9: 4 - توجیه اقتصادی محصول یا خدمات شرکت شما از جنبه های مختلف منافع شما را تامین می کند .الف ) دستمزد : هیچ چیز مثل یک شرکت پرسود درآمد زا نیست پس از مدتی شما باید بتوانید درآمد بسیار بالاتر از دستمزدی بدست آورید که در صورت کار برای دیگران دریافت می کردیدب ) امنیت : اگر بتوانید چند سال پیاپی درآمد خوبی داشته باشید گام بلندی در راستای امنیت برداشته اید و به محض برخورد شرکت با موانع و مشکلات برای سالهای آتی شما دارایی بی نظیری خواهید داشت.ج ) ایجاد دارایی : با رشد و سود آوری شرکت شما ارزش آن بالا می رود پس خود شرکت هم واحدی مجزا می شود که در ازای مبلغ قابل توجهی قابل فروش می شود طبیعتا هرچه شرکت سود آورتر شود ارزش آن افزایش می یابد به مرور زمان یک شرکت می تواند ارزشمند شود و فروش نهایی آن آینده شما را تا ابد تامین می کند .
اسلاید 10: نکته یک : هر کسب و کار تازه ای را که شروع می کنید علاوه بر مشکلات معمول مشکلات خاص خود را دارند هر کار آفرین در شروع کار خود مجبور است راه خود را از میان طیف بی پایان مشکلات باز کند تمام این مسائل و مشکلات قابل حل هستند کسانی که مقاومت می کنند و از مشکلات نمی هراسند از سیاهی بیرون می آیند.نکته دو: گاه پول پاداشی نیست که فوراً به دست آید اما تجربه میتواند از مثقالی طلا ارزشمند تر باشد چرا که نرخ بهره ی بسیار بالایی دارد که قطعاً جایی به کار شما خواهد آمد هر چه ثروت خود را دیر تر به دست آورید آن ثروت بیشتر خواهد بود.
اسلاید 11: 5 - روش های تأمین منابع مالی بعد از انتخاب ایده مناسب برای راه اندازی کسب و کار خود به منابع مالی نیازمندیم با بررسی های انجام شده چنین بر می آید که یشترین منابع مالی کارآفرینان برای راه اندازی کسب و کار پس اندازهای شخصی و استقراض از خانواده و خویشان خود بوده است همچنین ای راه اندازی کسب و کار از بانکها و. موسساتی که در این راه اعتبارات و پشتیبانی های لازم را در اختیار کار آفرینان می گذارند نیز می توان کمک گرفت آنچه مهم است توانایی متقاعد کردن دیگران برای جلب کمک آنان است .
اسلاید 12: هر چقدر بتوانیم در اطرافیان خود برای متقاعد کردن آنها بیشتر نفوذ کنیم به همان مقدار نیز در جلب حمایتهای مالی آنان موفق تر خواهیم بود. مهمترین و متداولترین روشهای تامین منابع مالی را میتوا ن به عناوین زیر فهرست کرد .1 – پس انداز شخصی 2 – قرض از خانواده ، فامیل و دوستان 3 – وام از بانکها و مؤسسات اعتباری 4 – جلب افراد سرمایه گذار 5 – فروش وسایل و لوازم شخصی
اسلاید 13: 6 - مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از نظر تخصص و توانایی همراه با تقسیم کار و نحوه مدیریت و ترسیم چارت تشکیلاتی : وقتی شرکتی را راه انداختید باید آن را توسعه داده و مدیریت کنید احاطه بر اصول بنیادین کسب و کار به شما اجازه میدهد اشخاص دیگری را برای انجام این وظایف استخدام کنید افزایش فروش به جذب افراد جدید و توسعه منجر می شودنحوه انتخاب نیروی کار :بهترین راه انتخاب نیروی کار برای شرکتی تازه کار از طریق بنگاه های کار یابی است ولی برای شرکت کوچک شما چون هزینه مهم است یک آگهی با متنی مناسب نتایج خوبی به بار می آورد.
اسلاید 14: سازماندهی عبارت است از تقسیم کار بین افراد و گروههای مختلف و ایجاد هماهنگی میان آنها برای رسیدن به اهداف مشترک . پس در راس هر سازماندهی مدیریت نقش مهمی دارد باید ابتدا کار را شناسایی کنید اجزای آن را بشناسید و برای هر جزء از کار افرادمتخصص و با تجربه بگمارید در سازماندهی باید به نکات زیر توجه کرد :الف : تقسیم کار بین افراد ب : تدوین شرایط احراز هر شغل (ویژگی های متناسب این شغل برای افراد )ج : تدوین شرح مشخصات شغل (شرح شغل )
اسلاید 15: نمودار سازمانی (چارت تشکیلاتی) برای تشکیل چارت سازمانی رعایت نکات زیر ضروری است :1- برای نشان دادن واحد های سازمانی از کادر مستطیل استفاده شود .2- مهمترین واحد تشکیلاتی در بالای نمودار قرار می گیرد .(منظور فردی است که بیشترین قدرت را در اختیار دارد )3- خطوطی که بین واحد های سازمانی رسم می شود باید نشان دهنده روابط افراد باشد این خطوط نشان می دهد که هر فرد در مقابل کدام فرد مسئول ، پاسخگو است .
اسلاید 16: مدیرسردوز کارخیاطبرشکارطراحاتو کارنمونه یک چارت سازمانی در یک کارگاه کوچک خیاطی
اسلاید 17: ثالثاً: بايد در اين گزارش مشخص شود كه اين واحد (خدماتي، توليدي، كشاورزي، هنري) با چه مقدار سرمايه راه اندازي شده است و طرز جمع آوري يا بدست آوردن اين سرمايه چگونه بوده است (اعم از :وام، قرض، پول شخص و....)رابعا : طریقه كسب مجوز اين واحد به چه صورتي بوده است يعني براي كسب مجوز بايد به چه ادارات و محلهايي مراجعه شود تا شخص بتواند مجوز تاسيس اين طرح را كسب كند.در مرحلة آخر مقدار هزينه ها و درآمد اين طرح از لحاظ سودآور بودن يا نبودن مشخص شود
اسلاید 18: 12 - برآورد سرمايه مورد نياز و محاسبه نقطه سربه سر با احتساب حقوق خود و كليه هزينه ها تعريف سرمايه : مبالغي است كه صاحبان واحد توليدي يا خدماتي در ان سرمايه گذاري كرده اند كه نحوه محاسبه آن به صورت زير است سرمايه = بدهي - دارايي تعريف نقطه سر به سر : مقصود تعداد واحد كالايي است كه بايد توليد شود تا در آمد حاصل از فروش اين مقدار كالا كاملا برابر با هزينه تمام شده آن باشد و آن را باQ نمايش مي دهند كه به طريقه ذيل محاسبه مي گردد Q=Fc/P-VFc = هزينه ثابت V = هزينه متغير P = قيمت فروش يك واحد كالا نقطه سربه سر هميشه حدااقل تعداد توليد را نشان مي دهد
اسلاید 19: اهداف برنامه ریزی :الف : افزایش احتمال رسیدن به هدف ب : افزایش منفعت اقتصادی از طریق مقرون به صرفه ساختن عملیات ج : متمرکز شدن به راه رسیدن به هدف و دوری از انحراف د : محیا ساختن ابزاری برای کنترل انواع برنامه ریزی از نظر زمان :برنامه ریزی کوتاه مدت :برنامه ریزی است که در برابر پروژه هایی انجام می شود که کمتر از یکسال طول می کشد .برنامه ریزی میان مدت :برنامه ریزی است که در برابر پروژه هایی انجام می شود که مدت زمان آن بین یک تا پنج سال باشد برنامه ریزی دراز مدت برنامه ریزی است که در برابر پروژه هایی انجام می شود که مدت زمان آن بیشتر از پنج سال باشد
اسلاید 20: یکی از فنون برنامه ریزی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از نمودار میله ای است این نمودار شامل دو محور است محور افقی نشان دهنده زمان انجام پروژه است که معمولا بر حسب روز ، هفته ، ماه .... می باشد و نمودار عمودی نشان دهنده مراحل انجام پروژه است .به عنوان مثال برای احداث یک کارگاه پنج مرحله کار به شرح زیر انجام می شود الف : نقشه کشی ب : پی ریزی پ : اسکلت بندی ج : آجر کشید : نازک کاری و تحویل نهایی
اسلاید 21: 15 – محاسبات و جداول واحد توليدي يا خدماتي به كمك نمودارهاي ميزان فروش سود و هزينه منظور از فروش : فروش خالص مي باشد يعني فروش پس از كسر برگشتي ها و تخفيفات فروش سود : مقصود سود خالص مي باشد يعني سود پس از كسر ماليات هزينه : در بند 11 به آن اشاره شده است در طرح كسب و كار در بند مورد نظر بايد پس از محاسبات فوق الذكر سه جدول و سه نمودار به شرح ذيل آورده شود: 1-جدول ميزان فروش براي يك دوره مالي (ماهانه يا سالانه ) و رسم نمودار مربوطه2-جدول ميزان هزينه براي همان دوره مالي (ماهانه يا سالانه ) ) و رسم نمودار مربوطه3-جدول ميزان سود براي همان دوره مالي (ماهانه يا سالانه ) ) و رسم نمودار مربوطه
اسلاید 22: 18- ميزان اشتغال زايي طرح:اين بند از پروژه ارتباط نزديكي با بند 9 دارد در اين بند بايد هنرجو مشخص نمايد كه با راه اندازي اين واحد آيا شخص ديگري به غير از خود نيز مشغول به كار مي شود يا خير.و اگر به غير از خودش افراد ديگري نيز مشغول به كار مي شوند حدودا چند نفر هستند.كه در حقيقت اگر پروژه گروهي انجام شود خود نشان دهندة اشتغال زايي اين طرح نيز مي باشد.در اين بند هنرجو بهتر است مشخص نمايد افرادي كه در اين واحد مشغول به كار مي شوند داراي چه تخصص هايي می باشد
اسلاید 23: 19- گروهي بودن كار در قالب يك شركت توليدي يا خدماتي يكي از اهداف مهم طرح هاي كسب و كار تشويق دانش آموزان به انجام كار گروهي است در كار گروهي خلاقيت افزايش يافته و ميزان موفقيت به علت تقسيم كار در بين اعضا ء گروه به حداكثر مي رسد در اين راستا از همكاران محترم درخواست مي شود روحيه كار گروهي را در دانش آموزان تقويت كنند
اسلاید 24: منابع و مآخذ پیش به سوی کارآفرینی جیمز آرکوکمقدمات حسابداری فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورشکارآفرینی دکتر احمد پور داریانی
اسلاید 25: پایان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.