صفحه 1:
صفحه 2:
5-6 22 ‘ )=
Lo
a 2 زر و رور
صفحه 3:
ات ۱
صفحه 4:
صفحه 5:
نقل قول ملك الشعرا بهار از عالم فاضلى:
Ea Mek eA Sd
ere
صفحه 6:
نوشتن" خواندن
UM | 1۱۵
eo
كوش كردن
at رو
صفحه 7:
اهداف يرورش بيان
را ل ۱
کردن .
* عقاید خود را آزادانه , با اعتماد صریح و طبیعی بر زبان آوردن .
ب 1
صفحه 8:
و
سخنوران معتقدند که خطابه همچون فنون و علوم بشری.
pl 0 Gul pa af spl Ghilgd 9 gol 9
ا ا Oe TEC
می گویند: ارسطو واضع فن. خطابه بود ولی خودش خطیب و
۳
سخنور کسی است که اسلوب خطابه را در سخنرانی هایش
مراعات کند.
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
صدای انسان پدیدهای بسیار پیچیده است
غلظت صدا
eer
۳0
| برد ياحجم صدا |
صفحه 12:
انواع حالت صداها
صفحه 13:
گوینده خوب کسی است که صدای خود را از تمام این حالات حفظ کند .
برای این کار بهترین راه این است که به صدای خود یا به صدای
گوینده ای كوش دهيد كه لحن صداى او را مطابق سليقه خود مى
دانيد . كوش كردن موجب مى شود كه بهترين حللت هاى لحن صدا
در ذهن ثسما جا بيافتد و هنكام اجرا بهترین حالت را به خود گیرد
صفحه 14:
:قسمت دوم فیزیولوژی فن بیان
Poa PL
۱ ee Te) Te
۱ odor el
صفحه 15:
صفحه 16:
فيزيولوزى بيان
00101 اا ا Ce NITES epee eA aCe ey
PREIS me ey ke eT eee aoe
اصول كفتارى از همكارى ميان اندامهايى از جند دستكاه اصلى بدن توليد مىشود . اين عمل
Ueno era een ا م ا ke)
ششها و نای که اندام ویژه تنفسی محسوب میکردند (و اين وظیفه اصلی آثیا است ). در
. تولید صدا نیز همکاری میکنند و نقش میمی بر عیده دارند
صفحه 17:
GIGS اندامياى
va
* دندانها
en
سختكام (قسمت سخت سقف دهان )
نرمکام (قسمت نرم سقف دهان که به زبان کوچک ختم میشود)
0
* قاصله بين زبان کوچک و جدار خلفى حلق (لوله خلا يينى)
ا 001 0
نوى زيان
۰ قسمت جلوی زبان که مقابل سختکام است
1 sen arnt bee neve
خلقوم يا قسمت انتهايى زيه - سيب آدم - كه از دو تكه غضروف به هم جسبيده تشكيل يافته است *
قاصله بين يرددهاى صوتى
صفحه 18:
صفحه 19:
0
حنجره كه عضو اصلى توليد صداست. منفذى به نام «كلوت» دارد و به وسيله
1۳ م ام ا ال Ce ere eSeNy
0 7 Ecce
تشکیل شده است . تارهای صوتی تحتانی در مردان به طول ۲۰ تا ۳۵ میلیمتر و در
. زنان ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر است
Spe EW eae ote eee CO EVES CPC Re Se pene So med (erp) RU)
صفحه 20:
چگونگی و عوامل تولید صوت
ا SCO RE TC RETO Es aero ioe eas
وتى حنجره ضربه CS متنا a ۳
rs ا Poy الشركة . این لرزشها امواج صوتی
را پدید میآورند el ea ا ا
سينه. حفره بالاى حنجره. سينوسها و ... تقويت مىشوند. هرگاه در
eS ل ا ل ا ل 7
ll 0 هانند وقتى كه به علتد سرما خوردكى حفر
متورم شدن CRO Ee wie eee eo)
صفحه 21:
نوع هوا
ا ا ع اي ا ا ع ا
هو خالصتر باشد بازده بیشتری خواهد داشت . تنفس هوای آلوده دو
نوع ضايعه به بار مىآ ورد :
۳
ضایعات آنی
ضايعات تدريجى همان است كه به تدريج در دستكاه تنفس . نواقص و
بیماریهایی ایجاد میکند و از ضایعات ا محوطة
سربسته ای که پر از دود سیکار . کرد و غبار يا بوی تند عطر و ادکلن
FOR wre ROTO] Nene ene SEE pre mn 1
خواهد بود . یا آنکه تتفس هوای آلوده به گازهای سمی باعث تحریک
REY a Renee SOT CSUN En grec
صفحه 22:
PANS ie Gide een وح ا -
2010000011 ك0 By
نيز بايد توجه داشت اين صورت تيه كار يثر خواهد بود.
اكر 3 بأشده Juul بذاب و گرم خ mad Gly. sub
كوب بايد طوری هوا را وارد شٌ ششها مود که بم وی دیافراکم کر
بگذارد و آنرا به سمت پایین براند .
این همان تنفسی است که وقتی به پشت خوابیده اید و نفس طبیعی
می کشید ( در صورتی که بدن کاملاً راحت باشد ) اجرا میشود .
یکی از تمرینات درست به کار بردن هوا چنین است که : به پشت بخوابید
بح
cS ed
صفحه 23:
۳ ل
آيا نفس كشيدن مى تواند بر روى صدا و بيان ما تاثير داشته باشد؟
صفحه 24:
60000 Re re os)
fen CCN pte Sc eRe ICN Te RO ir nea
ECU RORC ESRC Peas RECeSNET DRESS RUS CTI Cal peemerere HOE]
. نحو بيترى تأمين مىكند
20000 0 . اما در تنفس عادی روزمره
CTO CS CRE RS Rea een er CeCe eee)
[۱ ne cine Ce Boos
صفحه 25:
1 RS PRU GC EN (or ا Fire Pepe TSC]
POST ا HET INY SCH Ene SOD BE SCRE
دیافراکم فشار وارد میآورد و آنرابه سمت پایین میراند. در نتیجه پیلوها برجسته
ميشود و شکم اندکی جلو میآید . بلید توجه کرد که جلو آمدن شکم در لثر عکس
اب[
فقط در حد لزوم است. دقت کنید که به طور ارادی شکم را جلو ندهید.
صفحه 26:
صفحه 27:
تمریناتی برای نفس SHS
هوا رااز راه ape Mr Writ) 0[
7 ال از راه
دهان تخليه مىشود . تخليه تا درصد
بالا خود به خود و غير ارادى است .
صفحه 28:
* همان تمرين استه. ولى اين بار
دستها را به سمت سقف بالا
nye) 00
صفحه 29:
تبرین سوم حالت ایستادن ۳
* همان تمرين در حاليكه دستبها را
به طرفين كشيدهايد . در اين
حللت قفسه سينه باز شده و شما
احساس. میکنید که هوا بدون
توقف در سينه به قائده مثلث
Sawer) 0
صفحه 30:
RR foals
* همان تمرين در حاليكه دستيها را به
پشت برده و پشت پنجهها را بر کمر
قرار دادهايد . و استخوانهاى دو
ا ا ۱9
|
ee) 1
وارد میشود .
صفحه 31:
* همان تمرين در ۳
شدهاید و سر . دست. ian
5 ۷
1 ۵
لا سم
ASS eS Caren ee bs Ee)
صفحه 32:
ee ان
همان تمرين را انجام
BANTRY
صفحه 33:
ee | ee eee)
* به حالت طاق باز بخوابيد و همان تمرين را انجام دهيد.
صفحه 34:
تمرین هشتم ؛ روی شکم,
* روى شكم بخوابيد و تمرين را تكرار كنيد .
صفحه 35:
eee Coe Se MUON م ا
تفاوت که تخلیه ارادی است . یعنی اينکه تخلیه کاملاً بر
عييده 3 ديافراكم و عضلات و احشاء شكم
yee TE Se Ree
صفحه 36:
تفن بااشمارش
تمرینات تنفس با شمارش برای بالا بردن ظرفیت ششها
و نیز برای کنترل مصرف هوا (مبارنفس) ضروری است . و
بايد با نهبایت توجه و دقت و بدرستی انجام گیرد.
باز هم در این تمرینات و به طور کلی در تمام مراحل
تمرینات پرورش بیان . توجه کنید که پیش از شروع هر
تمرین باید تمام عضلات بدن شل و رها باشند (حالت
رلکس) و در نتیجه لين تمرینات . باید به مرحلهای ر
که بتوان حداکثر ظرفیت ششها را با کمترین تلاش و
بیهیچگونه فشار غیر لازم . پر کنترل . و تخلیه نمود .
صفحه 37:
تمرین یکم تا هشتم
[0 a WU SevO NS APPT go Were PION an RCPOTORES BCS DEEN UNS ER CUT NY
۱ umn tie are ewe
Re NET pCR Gt RUS Sea EC RCo Rey Ce ee Deer ieee er ee oe)
شماره هواى فرو داده شده را تخليه كنيد. توجه كنيد كه ٠١ سيس به همان ترتيب با
۱
Poa Se eeS Ete env er be wre Cann ar Ke ME RECS Des
میشود. به طور مساوی تنظیم کردد. در پایان دم . ظرفیت ششها نکمیل و در
1011111 110100 Se nets)
EPRICE) ROT ESO SC ICTS Den Rece tc precy nae Hpecaue pen tics Herre
سه تا سه تا . چهار تا و ...). اينکه در اين تمرینات تا چه شمارهای باید پیش رفت بستگی
| en ا re
صفحه 38:
00 one eee eB eS) ek Week fen] one Br)
دم با ۰ شماره دم با ۱۰ شماره
صفحه 39:
PON CRUE TSE RN SE Shed ne trem TOR Unen Reena TN)
انجام دهيد
دم با ۱۰ شماره
توقف با ۱۰ شماره
بازدم با ۱۰ شماره
دم با ۱۲ شماره
00
بازدم با ۱۲ شماره
همانند تمرینات یک تا هشتم . رفته رفته بر تعداد شمارهها افزوده میشود
صفحه 40:
9
force er CMS eg te RNC pera CUD Semel pues N)
ners م ا ا FITC RCN CU
Pee ا ا ا ا ا ا ا ا ا SR no
ا ا ا ا ا 0
پیلوها و دندههای انتبلیی را که به جناق متصل نیستند باز میکند . همچنین
توجه کنید که بلید مواظب شکم بود که به طور کاذب باد نکند . عضلات و
ECS Ray RRC Ee ere Ede] 0
مى شود . بايد عكس العمل نشان دهند .
صفحه 41:
فنون تقویت صدا
يرحجم كردن صدا
پرحجمی یازنگ داری صدا یعنی اینکه:
وقتی در یک اتاق معمولی صحبت می کنید یا آواز می
خوانید. صدای شمابر فضای اتاق احاطه کامل داشته
باشد و از هر سمت و سویی به طور مستقیم و یک
نواخت شنیده شود.
صفحه 42:
۱
۱ eS Eee peor ee een
(لنك )) ختم مى شوند رابا آهنكى تودماغى »با Weta Gere es ine ot 9
مسدود کردن دهان با زبان و کشیدگی . اجرا نمایید
۱ 7 endl (6) ke SC
و
صفحه 43:
ا ا ا Spor
Corb er mre aba er | هسته و پیاپی بگویید: ((آه؛ آهء
اوه ء اوه ء ایه ۰..۰)). توجه داشته باشید که هر چه این هوا آهسته تر و کندتر از شش ها خارج
شود بهتى است و تكررار اين تمرين صدا را بهت و رساتى مى كند.
صفحه 44:
فك يايينى را شّلى كنيد سيس نفس هاى كوتاه و سريع از راه دهان
بکشید و کم کم بر سرعت آن بیاخ تا جلیی که صدای برخورد نفس
ها رابه سقف دهان تان بشنويد. البته نفس ها نبليد از راه تنكى كلو بوده
۱
ل ا ل |
شدن عضلات زیر فک و اطراف کلو و شکم می شود زیرا هنگام خواندن :
ROS EES PEN eT aee eres Et)
صفحه 45:
بدن را شل کنید و هوا را به درون سینه بکشید, بدون اينکه هیچ گونه فشاری به
سینه وارد شود؛ آن قدر که سینه از هوا پر گردد. سپس شمعی (یا یک باریکه
كاغذ ) را جلوى دهان تان بكيرريد وهوا را خارج كنيد آن جنان كه شعله شمع
IPE Eee ied ا ل ا م 00
Ewe aL et SED) ل ل 0
صفحه 46:
Pe CYL Re ی
عدم توانانی در تلفظ واضع حروفه
صفحه 47:
۳ ۳ ۳
رفع مشکل با دو تمرین
0
۱ ST eet Per ESE ا
Pee Y=? TTT Se er eny at
(CCCP RCC somo re Cae CORSE CC BES ESTO CO tn Tag
eee PRE eee Re eens te re ear)
۱ SO ee eS ical
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
تعریف سخنرانی
* سخنرانی فن و هنری است که از راه ارائه دلییل و
برانگیختن عواطف. بر مخاطبان و شنوند گان خود تاثیر
می گذارد و آنان را به سوی موضوع و هدفی خاص
راهنمایی و برای آن زمینه سازی می کند .
همان گونه که در تعریف بالا دیدید. سخنرانی.
راهنمایی مخاطب به سوی «هدفی خاص » است که
بايد برای OT «زمینه سازی » کرد . بتابراین. شما در
هر سخنرانی باید هدفی خاص را دنبال کنید و وظیفه
خود را «راه نشان دادن » بدانید .
صفحه 51:
Reena eR OS a
» سخنرانى هم «فن » است. يس به «دانش
نياز داريد:
0 ا ا oe eee
بنابراين دانش و ذوق دو ابزار ميم در
سخنوری هستند که شما باید خود را به این
ا ۱
۳ سخنورى » و «ذوق سخنورى »
صفحه 52:
دليل و انكيختن عواطف
ا ا ا م اال 0
دهید:
* ١.ارائه دليل ١ «#.برانكيختن عواطف
* در كار اول بايد بر «عقل » مخاطب ا ۳۳۲
erred) ال 7 ۱۳۳۳0
كه اين «تاثير كذارى » را نداشته باشدء. سخنرانى نيست و
pee STIseteO) ARC E Sy 0200
صفحه 53:
جكونه يىك سخنرانى ماند كار ايراد كنيم؟
ل 300
اضطرابء:
سس سه سكت
a
صفحه 54:
سخنراذ 550
نی مان ۳
یرا
IS Sd
لا
0
5 ۳
فزایش اعة
Loic!
د
we
Poot)
ooo
صفحه 55:
200
سخنرا
9
یراد
کنیم؟
ب
حود را 0
4
و متنا
اسب خود عمل
2
صفحه 56:
cee
یک
سخنراذ
ل
يرا
د
کنیم؟
Cd 0
5
وب
نود را 5-0
¢ ب 6ز
5
مهو
پشنه
یت
صفحه 57:
جكونه يىك سخنرانى ماند كار ايراد كنيم؟
5- فورا با مخاطبان رابطه برقرار
Ene ey ا ا ال
جمع كزارش بكيريد
[۳11
صفحه 58:
که
یک
سخنرا
نى ماند كار |
يرا
د
کنیم؟
2- ذ
وبی ارائه د
تب
صفحه 59:
چگونه
یک
سخنرا
نى ماند كار |
يرا
د
0 “Sens
1-Y
2
9
) ها
eb ی
in بین
سخنرانا 9
uv
صفحه 60:
که
یک
سخنرا
نى ماند كار |
يرا
د
کنیم؟
۷
باز
۱ rc 4
49 شد (۱
/-يك با ۳ Lulu
=
ات
صفحه 61:
چگونه یک سخنرانی ماندگار ایراد “Sens
٩-نکات کلیدی را منتقل کنید
صفحه 62:
Werte
یک
سخنرا
نى ماند كار |
يرا
د
کنیم؟
صفحه 63:
Werte
یک
سخنرا
نى ماند كار |
يرا
د
کنیم؟
45 5
بليغات 9
ات
و بازاريابى
ب رل
تبلیغا بازاريا سخن بكوييد
يدوه
re
صفحه 64:
چگونه یک سخنرانی ماندگار ایراد کنیم؟
خنرانی خود را قاطعانه به پایان برسانید
صفحه 65:
صفحه 66:
عاأشقانه ممچو پروانه
fat i PT.)
ar Ey)
صفحه 67:
:و باز بخوانيد
See Oe rs رب
صفحه 68:
صفحه 69:
17 ar Sein Wel ae cd Bee era
مبادا كه ترك بردارد جينى نازك تنهايى من
صفحه 70:
با تشکر از حسن توجه شما