روش های جستجو در انواع منابع اطلاعاتی جهانی
اسلاید 1: روش هاي جمع آوري اطلاعاتيكي از اصلي تر ين بخش هاي هر كار پژوهشي را جمع آو ري اطلاعات تشكيل مي دهد. چنانچه اين كار به شكل منظم وصحيح صورت پذيرد كار تجزيه و تحليل و نتيجه گيري از داده ها با سرعت و دقت خوبي انجام خواهد شد. براي جمع آوري اطلاعات در كارهاي پژوهشي چهار روش عمده را مورد استفاده قرار مي دهند.
اسلاید 2: سوالاتی که برای جمع آوری اطلاعات در نظر می گیریم برای گردآوری داده ها باید طرح مشخص درنظر گرفت. چرا داده ها گردآوري مي شود ؟ داده ها چگونه گردآوري مي شود ؟ داده ها در چه زماني گردآوري مي شود ؟ داده ها را چه كساني گردآوري مي كنند ؟ گردآوري داده ها به چه ابزاري نياز دارد ؟ داده ها چگونه توصيف و تفسير مي شوند ؟
اسلاید 3: 1) استفاده از اطلاعات و مدارك موجوددر برخي تحقيقات اطلاعاتي كه بايد بعنوان داده مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گيرند از پيش آماده هستند. بدين صورت كه محقق بدنبال اطلاعات جديد نيست بلكه می تواند نسبت به جمع آوري اطلاعاتي كه از قبل تهيه شده اند و در پرونده هاي ( درمانگاهي بيمارستاني ثبت احوال، دانشجويي ،دانش آموزي و مراجعين به مراكز مختلف ) موجود است اقدام كند.
اسلاید 4: مزايای روش استفاده ازمدارک موجودبه واسطه موجود بودن اطلاعات ارزان است. در وقت صرفه جويي مي شود. و مهمترين مزيت امكان ارزيابي روند موضوع مورد بررسي در گذشته است كه در مطالعات گذشته نگر بسيار حائز اهميت است.
اسلاید 5: معايب استفاده از روش مدارک موجودناقص بودن و دردسترس نبودن اطلاعات ملاحظات اخلاقي قديمي و كهنه بودن اطلاعات
اسلاید 6: مشاهدهیکی از روش هاي جمع آوري اطلاعات است كه در آن رفتار مشخصات موجودات زنده اشيا و پديده ها با استفاده از ويژگي هاي گوناگون آنها ملاحظه و ثبت مي گردد. منظور از مشاهده ثبت دقيق تمام جوانب بروز حادثه ويژه يا رفتار و گفتار فرد يا افراد از راه حواس و يا ساير راه هاي ادراكي ( كمك گرفتن از ابزار خاص ) مي باشد.
اسلاید 7: شرایط مشاهده منظمبه هدف تحقيق مربوط باشد برنامه و نحوه عمل آن از قبل مشخص و تنيم شده باشد به طور دقيق و منظم ثبت شود ميزان اعتبار و صحت انجام آن قابل سنجش و بررسي باشد
اسلاید 8: انواع مشاهده مشاركتي غير مشاركتي در مشاهده مشاركتي شخص مشاهده كننده مستقیماٌ درموضوع مشاهده شركت دارددر مشاهده غير مشاركتي مشاهده گر پديده مورد مشاهده را بدون آنكه خود دخالتي در آن داشته باشد ملاحظه مي كند كه اين روش خود به دو صورت انجام مي شود.آشكار و مخفيانه
اسلاید 9: مزایای روش مشاهده امكان بررسي جزئيات موضوع آزمایش صحت اطلاعات جمع آوري شده در زمان كوتاه اطلاعات زيادي بدست مي آيدبالا بودن اعتبار علمي اطلاعات
اسلاید 10: معایب روش مشاهده تاثیر حضور مشاهده گر بر روند فعاليت مورد مشاهدهتاثیر تمايلات شخصي مشاهده گر و ميزان توانائي او در مشاهده و ثبت دقيق فعاليت مورد مشاهدهتاثیر عوامل محيطي بر نوع و روش گرد آوري اطلاعات مشکل استاندارد كردن و طبقه بندي اطلاعات مشكلات اخلاقي در مشاهده اعمال شخصي وقت گير و پر هزينه بودن براي نمونه هاي زياد
اسلاید 11: مصاحبه مصاحبه يكي از روش هاي جمع آوري اطلاعات است كه در آن به صورت حضوري ياغير حضوري از افراد يا گروهي ار آنان پرسش مي شود. نكته مهم آن است كه سوالات مصاحبه از پيش انديشيده شده و تعيين شده است.مصاحبه را يكي ازروش هائي دانسته اند که امکان دریافت پاسخ در آن بیش از روش های دیگر است، زيرا در هنگام مصاحبه امكان تحريك آزمودني براي دادن پاسخ وجود دارد
اسلاید 12: مهمترين انواع مصاحبه مصاحبه انعطاف پذير يا آزاد : مصاحبه با انعطاف پذيري متوسط يا منظم : مصاحبه با انعطاف ناپذيريا پرسشنامه همراه با مصاحبه
اسلاید 13: نكات مهم در موردانجام مصاحبه آشنائي مصاحبه گر با اهداف و روش طبقه بندي پاسخها دخالت ندادن تمايلات شخصي مصاحبه گر ايجاد شرايط يكسان براي همه كسب اجاره درهنگام استفاده از دستگاه ضبط صدا جلب اعتماد مصاحبه شونده رعايت مقام وموقعيت اجتماعي افراد بيان توضيحات كافي قبل از شروع مصاحبه ارائه آموزش به مصاحبه گران پيش از انجام مصاحبه
اسلاید 14: مزاياي مصاحبه قابليت استفاده براي افراد بي سواد كودكان و بيماران امكان روشن كردن مفهوم سوالات در مقايسه با مشاهده بدست آمدن درصد بيشتري از پاسخ ها
اسلاید 15: معايب مصاحبه وقت گير و پرهزينه در مقايسه با روش مشاهده ثبت وقايع ناقص تر است طبقه بندي وتجزيه و تحليل اطلاعات درهنگامي كه سوالات باز هستند مشكل است دخالت دادن نظرات شخصي مصاحبه گر
اسلاید 16: پرسشنامه پرسشنامه شامل دسته اي از پرسش هاست كه برطبق اصول خاصي تدوين گرديده است و به صورت كتبي يه افراد ارائه مي شود و پاسخگو بر اساس تشخيص را خود جواب ها رادر آن مي نويسد. هدف از ارائه پرسشنامه کسب اطلاعات معين در مورد موضوعي مشخص است. بزرگ بودن گروه يا جامعه مورد مطالعه يكي از دلايل مهم براي استفاده از پرسش نامه است
اسلاید 17: طبقه بندی پرسشنامه پرسشنامه باز: پاسخگو مي تواند بدون محدوديت هرپاسخي را كه مد نظرش باشد در پرسشنامه بنويسد وبه سوالات توضيح دهد. پرسشنامه بسته : براي هر پرسش تعدادي گزينه تعیین شده است كه پاسخگو بايد يكي از گزینه ها را به عنوان پاسخ انتخاب کند .
اسلاید 18: طبقه بندی بر اساس نحوه اجرا پرسشنامه همراه با مصاحبه پرسشنامه خود ايفا پرسشنامه پستي پرسشنامه الكترونيك
اسلاید 19: نكات مهم در طراحي پرسشنامه داشتن يك مقدمه جذاب و واضح در ابتداي پرسشنامه وجود پرسش هاي قابل فهم و خالي از ابهام خودداري از پرسش هاي طولاني و وقت گير و دوپهلو خودداري از واژه ها و لغات نامفهوم طراحي پرسشنامه زیبا و حتی المقدور دوستانه قرار دادن پرسش هاي حساس و مهم در پايان پرسشنامه هر سوال فقط به يك موضوع اختصاص داشته باشد استفاده از پرسش هاي باز و بسته به همراه هم قرار دادن تمام پاسخ هاي ممكن براي پرسش هاي بسته
اسلاید 20: مزاياي پرسشنامه عدم نياز به شحص مصاحبه كننده ساده و ارزان سادگي طبقه بندي و تجزيه و تحليل دقت يشتر پاسخ ها بواسطه محرمانه ماندن افراد امكان انجام مطالعات بزرگ يكسان بودن شرايط در زمان تكميل
اسلاید 21: معايب پرسشنامه عدم قابليت استفاده براي بي سوادان درك نكردن مفهوم سوال امکان ارائه تصوير كاذب توسط فرد از خود كاهش درصد پاسخ هاي رسيده در پرسشنامه پستی در هنگام نوشتن پرسشنامه بايد دقت نمود تا ابتدا از پرسش هاي زمينه اي استفاده گردد و سپس به پرسش هائي كه در زمينه موضوع طراحي شده اند ، رسيد.
اسلاید 22: پردازش و تفسير داده ها پس از آن كه داده ها گردآوري شد ، بايد آنها را پردازش و تفسير نمود كنترل كيفيت داده ها تفكيك داده ها پردازش داده ها
اسلاید 23: تفكيك داده ها تفكيك داده ها كار پردازش اطلاعات را ساده تر مي سازد. بنابر این بهتر است پرسشنامه هاي مربوط به هر گروه يا جمعيت را جدا كنيم مثال : گروه كودكان از بزرگسالان ، زنان و مردان ، شهري و روستايي ، كاركنان رسمي و غير رسمي و …
اسلاید 24: كنترل كيفيت داده ها دقت در جمع آوري و ثبت داده ها بازبینی داده هاي گردآوري شدهاصلاح خطاهاي احتماليتکمیل پرسش نامه ها ی بدون پاسخبررسی دلایل بدون پاسخ ماندن پرسشنامه ها و اصلاح سوالات
اسلاید 25: روائی و پایائیابزاری که برای جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار میگیرد درمرحله نخست باید از روايي برخوردار باشند و درمرحله دوم باید پايايي داشته باشند . روائی بدین معناست که روش يا ابزار به كار رفته تا چه حد خصوصيت مورد نظر را درست اندازه گيري می كند . پايايي قابليت تكرار روش يا ابزار اندازه گيري است . اگر روشي از پايايي برخوردار نباشد ، داده هاي گردآوري شده روايي ( اعتبار ) نيز نخواهند داشت .
اسلاید 26: با سپاس از بذل توجه شما پيروز و سلامت باشيد...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.