روش های مهار غریزه جنسی در منابع اسلامی
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: روش های مهار غریزه جنسی در منابع اسلامی
اسلاید 3: نکات قابل توجهدر اینجا تنها به شش روش تربیتی اشاره شده است. بدیهی است که روش های مهار غریزه جنسی در منابع اسلامی محدود به این موارد نیست. توصیه هر یک از روش ها به متربی منوط به تحقق شرایط آن است. در نظر نداشتن شرایط می تواند منجر به نتیجه مطلوب نشده و حتی آثاری منفی در پی داشته باشد.کاربرد روش های مذکور منحصر به مهار غریزه جنسی نیست و این گونه روش ها برای مقابله با رذایل اخلاقی و کسب فضایل اخلاقی دیگر نیز به کار می رود.
اسلاید 4: روش تربیتی ذکرانسان در اثر افزایش اشتغالات ذهنی و رفتاری، دچار غفلت شده و آنچه را که زمانی می دانسته است، فراموش می کند. از این رو، برای هموار ساختن مسیر تربیت انسان، باید با یادآوری اموری که پیش تر آنها را می دانسته، از او غفلت زدایی شود.
اسلاید 5: یاد خدا عن النبيّ صلى اللَّه عليه و آله قال: قال اللَّه سبحانه: إذا علمت أنّ الغالب على عبدي الاشتغال بي نقلت شهوته في مسألتي و مناجاتي (الجواهر السنیه، ص327)عن زین العابدین علیه السلام: اللهم صل علی محمد و آل محمد و اجعلنا من الذین اشتغلوا بالذکر عن الشهوات(بحار الانوار، ص94، ص127)عن الصادق علیه السلام: و قلع عروق منابت الشهوات بدوام ذکر الله و لزوم الطاعه له(بحارالانوار، ج70، ص396)
اسلاید 6: یاد نعمت های خداوندوَ راوَدَتْهُ الَّتي هُوَ في بَيْتِها عَنْ نَفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ وَ قالَتْ هَيْتَ لَكَ قالَ مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ (یوسف،23)
اسلاید 7: یاد مرگِ يَا مُوسَى ضَعِ الْكِبْرَ وَ دَعِ الْفَخْرَ وَ اذْكُرْ أَنَّكَ سَاكِنُ الْقَبْرِ فَلْيَمْنَعْكَ ذَلِكَ مِنَ الشَّهَوَات (الکافی، ج8، ص46)فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ عِنْدَ مَا تُنَازِعُكُمْ أَنْفُسُكُمْ إِلَيْهِ مِنَ الشَّهَوَاتِ- فَكَفَى بِالْمَوْتِ وَاعِظاً وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص كَثِيراً مَا يُوصِي أَصْحَابَهُ بِذِكْرِ الْمَوْتِ فَيَقُولُ أَكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ هَادِمُ اللَّذَّاتِ حَائِلٌ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الشَّهَوَات (امالی مفید، ص264)
اسلاید 8: یاد معادوَ الَّذينَ لا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ وَ لا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتي حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ لا يَزْنُونَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ يَلْقَ أَثاماً يُضاعَفْ لَهُ الْعَذابُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ يَخْلُدْ فيهِ مُهاناً (فرقان،68و69) عن النبی صلی الله علیه و آله: من خاف النار ترک الشهوات (بحار الانوار، ج74، ص96)
اسلاید 9: یادآوری پیامدهاعَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ أَنَّ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع كَتَبَ إِلَيْهِ فِيمَا كَتَبَ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ حَرَّمَ الزِّنَا لِمَا فِيهِ مِنَ الْفَسَادِ مِنْ قَتْلِ الْأَنْفُسِ وَ ذَهَابِ الْأَنْسَابِ وَ تَرْكِ التَّرْبِيَةِ لِلْأَطْفَالِ وَ فَسَادِ الْمَوَارِيثِ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِكَ مِنْ وُجُودِ الْفَسَاد(علل الشرایع، ج2، ص479)
اسلاید 10: روش تربیتی تغییر موقعیتبر اساس این روش تربیتی، موقعیت های زمانی، مکانی و اجتماعی گوناگون، در حالات و رفتارهای انسان تاثیر متفاوتی بر جا می گذارند. بنابر این، ما می توانیم با تغییر موقعیت خویش، زمینه اصلاح حالت ها و رفتارهای نامطلوب، و تقویت و تحکیم رفتارهای مطلوب خود و دیگران را فراهم سازیم.
اسلاید 11: پرهیز از اختلاط با غیر همجنسیا ایها الذین آمنوا... و اذا سالتموهن متاعا فسئلوهن من وراء حجاب ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن... (احزاب،53)... قالتا لا نسقی حتی یصدر الرعاء... (قصص،23)
اسلاید 12: پرهیز از همجواری با نامحرمقالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَني إِلَيْهِ وَ إِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَ أَكُنْ مِنَ الْجاهِلينَ (33)
اسلاید 13: پرهیز از خلوت کردن با نامحرمقال الباقر علیه السلام: لَمَّا دَعَا نُوحٌ ع رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى قَوْمِهِ أَتَاهُ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اللَّهُ فَقَالَ ... اذْكُرْنِي فِي ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ فَإِنِّي أَقْرَبَ مَا أَكُونُ إِلَى الْعَبْدِ إِذَا كَانَ فِي إِحْدَاهُنَّ اذْكُرْنِي إِذَا غَضِبْتَ وَ اذْكُرْنِي إِذَا حَكَمْتَ بَيْنَ اثْنَيْنِ وَ اذْكُرْنِي إِذَا كُنْتَ مَعَ امْرَأَةٍ خَالِياً لَيْسَ مَعَكُمَا أَحَد (خصال،ج1، ص132)
اسلاید 14: فرار از موقعیت آسیب زا واستبقا الباب... (یوسف،25)
اسلاید 15: روش تربیتی تحمیل به نفسهنگامی که وجود گریز و کراهت باطن، اعضا و جوارح به عملی وادار شوند،«روش تحمیل به نفس» مورد استفاده قرار می گیرد.طبق این روش،باطن رمیده و بی رغبت را می توان با حرکت اندام به بند کشید و آن را رام و راغب گرداند.
اسلاید 16: پرهیز از گفتگو در باره امور جنسیوَ قالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدينَةِ امْرَأَتُ الْعَزيزِ تُراوِدُ فَتاها عَنْ نَفْسِهِ قَدْ شَغَفَها حُبًّا إِنَّا لَنَراها في ضَلالٍ مُبينٍ (یوسف،30) قالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَني إِلَيْهِ وَ إِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَ أَكُنْ مِنَ الْجاهِلينَ (یوسف، 33)
اسلاید 17: پرهیز از شوخی کردن با نامحرمعَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ كُنْتُ أُقْرِئُ امْرَأَةً الْقُرْآنَ بِالْكُوفَةِ فَمَازَحْتُهَا بِشَيْءٍ- فَلَمَّا دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع عَاتَبَنِي- وَ قَالَ مَنِ ارْتَكَبَ الذَّنْبَ فِي الْخَلَاءِ لَمْ يَعْبَأِ اللَّهُ بِهِ- أَيَّ شَيْءٍ قُلْتَ لِلْمَرْأَةِ- فَغَطَّيْتُ وَجْهِي حَيَاءً وَ تُبْتُ- فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لَا تَعُد(بحار الانوار،ج45،ص247)
اسلاید 18: مهار نگاهپرهیز از نگاه به نامحرمفَلَمَّا سَمِعَتْ بِمَكْرِهِنَّ أَرْسَلَتْ إِلَيْهِنَّ وَ أَعْتَدَتْ لَهُنَّ مُتَّكَأً وَ آتَتْ كُلَّ واحِدَةٍ مِنْهُنَّ سِكِّيناً وَ قالَتِ اخْرُجْ عَلَيْهِنَّ فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبَرْنَهُ وَ قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ وَ قُلْنَ حاشَ لِلَّهِ ما هذا بَشَراً إِنْ هذا إِلاَّ مَلَكٌ كَريمٌ (یوسف، 31)قالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَني إِلَيْهِ وَ إِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَ أَكُنْ مِنَ الْجاهِلينَ (یوسف، 33)عِيسَى ع لَا تَكُونَنَّ حَدِيدَ النَّظَرِ إِلَى مَا لَيْسَ لَكَ فَإِنَّهُ لَنْ يَزْنِيَ فَرْجُكَ مَا حَفِظْتَ عَيْنَكَ فَإِنْ قَدَرْتَ أَنْ لَا تَنْظُرَ إِلَى ثَوْبِ الْمَرْأَةِ الَّتِي لَا تَحِلُّ لَكَ فَافْعَل(مجموعه ورام، ج1، ص62)پرهیز از نگاه به تصاویر نامطلوب مجازی
اسلاید 19: اجتناب از تماس بدنی با نامحرمدست دادن با نامحرمَ قَالَ ص- مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً تَحْرُمُ عَلَيْهِ فَقَدْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّه(بحار الانوار، ج73، ص334)در آغوش گرفتن نامحرمقَالَ ص- مَنِ الْتَزَمَ امْرَأَةً حَرَاماً قُرِنَ فِي سِلْسِلَةٍ مِنْ نَارٍ مَعَ شَيْطَانٍ فَيُقْذَفَانِ فِي النَّار(من لا یحضره الفقیه، ج4، ص14)بوسیدن نامحرمعن الصادق علیه السلام: زنا الفم القبله(وسایل الشیعه، ج20، ص326)
اسلاید 20: انجام مناسک عبادینمازقال علی علیه السلام: إِذَا رَأَى أَحَدُكُمُ امْرَأَةً تُعْجِبُهُ فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ فَإِنَّ عِنْدَ أَهْلِهِ مِثْلَ مَا رَأَى وَ لَا يَجْعَلَنَّ لِلشَّيْطَانِ إِلَى قَلْبِهِ سَبِيلًا وَ لْيَصْرِفْ بَصَرَهُ عَنْهَا فَإِنْ لَمْ تَكُنْ لَهُ زَوْجَةٌ فَلْيُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ وَ يَحْمَدُ اللَّهَ كَثِيراً وَ يُصَلِّي عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ ثُمَّ لْيَسْأَلِ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنَّهُ يُبِيحُ لَهُ بِرَأْفَتِهِ مَا يُغْنِيه (وسایل الشیعه، ج20، ص105)روزهوَ قَالَ ص يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاهَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَ أَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَلْيُدْمِنِ الصَّوْمَ فَإِنَّ الصَّوْمَ لَهُ وِجَاء(بحار الانوار، ج76، ص42)
اسلاید 21: روش تربیتی دعادعا و درخواست از خداوند، روش موثری است تا انسان مورد توجه و عنایت خدا قرار گرفته و به این وسیله، مسیر حرکت برای رسیدن به کمال برایش فراهم گردد.
اسلاید 22: درخواست حفظ پاکدامنیو من دعاء علی علیه السلام: اللهم حصن فرجی(من لا یحضره الفقیه، ج1، ص41)و من دعاء الصادق علیه السلام: اللهم... وَ تَرْزُقُنِي أَنْ أَغُضَّ بَصَرِي وَ أَنْ أَحْفَظَ فَرْجِي وَ أَنْ أَكُفَّ بِهَا عَنْ جَمِيعِ مَحَارِمِك (الکافی، ج4، ص74) وارزقنی العفه فی بطنی و فرجی (بحار الانوار، ج95، ص53)
اسلاید 23: درخواست همسروَ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً (فرقان،74)قال علی علیه السلام: إِذَا رَأَى أَحَدُكُمُ امْرَأَةً تُعْجِبُهُ ... فَإِنْ لَمْ تَكُنْ لَهُ زَوْجَةٌ فَلْيُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ وَ يَحْمَدُ اللَّهَ كَثِيراً وَ يُصَلِّي عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ ثُمَّ لْيَسْأَلِ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنَّهُ يُبِيحُ لَهُ بِرَأْفَتِهِ مَا يُغْنِيه (وسایل الشیعه، ج20، ص105)
اسلاید 24: روش تربیتی جایگزین سازیدر این روش تربیتی، هنگامی که فرد برای نیل به خواسته خود با موانعی روبرو می شود، می کوشد آن را به شیوه ای دیگر تامین کرده(شیوه جایگزین) و یا موضوعی را جایگزین خواسته ابتدایی خود کند(موضوع جایگزین)در مواردی که کشاننده های جنسی، فرد را به سوی تامین این نیاز دون در نظر داشتن جواز یا عدم جواز آن می کشانند، او می تواند بدون نادیده انگاشتن این نیاز، در جهت تامین آن از راه های مجاز اقدام کند. در صورتی که راه مجازی برای برآوردن این خواسته وجود نداشته باشد، می تواند موضوع دیگری را جایگزین آن سازد و نیاز خود را در آن جهت هدایت کند.
اسلاید 25: ازدواجوَ قَالَ صلی الله علیه و آله يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاهَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَ أَحْصَنُ لِلْفَرْج (مکارم الاخلاق، ص197)
اسلاید 26: ) sublimation والایی گرایی (وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ (نور،33) معطوف ساختن غرایز جنسی به سمت هدف های والا همچون: فعالیت های هنری فعالیت های سیاسی فعالیت های علمی فعالیت های سیاسی، اجتماعی
اسلاید 27: روش تربیتی استعاذهاستعاذه یکی از روش های بسیار موثر تربیتی است که طی آن، فرد با پناه دادن خویش به خداوند، خود را تحت حفاظت و مراقبت او قرار می دهد و بدین ترتیب در عرصه های گناه، از افتادن به گناه مصون می ماند.وَ إِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (اعراف،200)
اسلاید 28: فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا (مریم، 17) قالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيًّا (مریم، 18) وَ راوَدَتْهُ الَّتي هُوَ في بَيْتِها عَنْ نَفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ وَ قالَتْ هَيْتَ لَكَ قالَ مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ (یوسف،23)
اسلاید 29: منابعی برای مطالعه بیشترتربیت جنسی، مبانی، اصول و روش ها از منظر قرآن و حدیث، علی نقی فقیهی، قم، دار الحدیث، 1429.هفت روش پیشگیری از انحرافات جنسی، هادی حسین خانی، قم، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1387.
اسلاید 30: والحمد لله رب العالمینو صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.