صفحه 1:
بسم اللّه الرحمن الرحیم
موضنوع :
روشهای پیش بینی منابع و مصارف
رحس
صفحه 2:
پیش بینی در آمدها و هزینه
تناسب با تحولات در جوامع و افزایش و تغییر وظایف دولت ها روش های
. بودجه ریزی نیز دچار و تحول بسیار شده است
بنابراين باید بودجه ریزی با دقت بسیار و صحت هر چه
انجام شود از
این رو برای پیش بینی عوامل تشکیل دهندهْ بودجه یعنی در آمدها و هزینه
هاروش های مختلفی ابداع شده است متناسب با اوضاع خاص اقتصادی کشور
. می تواند یک روش و یا ترکیبی از روش ها را مورد استفاده قرار دهد
صفحه 3:
مباحث مربوط به این فصل دردو قسمت
) پیش بینی درآمدها
,دوش سال ما قیل آخر
ی حد متوسط ها
۳) روش پیش بینی مسكقي
)دوش سنجیده منم
٠ !) بودجة متداول (ستتی)
ب) برآورد هزینه ها ۰ ۲(بووجه ریزی افزایشی
۳)بودجه انعطاف پذیر
7
) بودجة برنامه ای
yl
حمس |
/
|"
بدجه ویب روش نم با یی لوح رت
i
eS Ca EA RE زود
بودجه ریزی )©
) بودجه ریزی بر مبنای dio
صفحه 4:
الف) پیش بینی در آمدها
عوامل متعددی در پیش بینی درآمدها موثر است و لذا پیش بینی
دقیق آن دشوار خواهد بود . استفاده از هر بک از روش ها و یا
ت رکیبی از آنها می تواند متناسب با اوضاع اقتصادی کشور مطلوب
باشد
۱ 1) SU WL ss,
بسر لساس)ین وشو رآمد پسیشرپینیشده باید دقیقا
gael بسرلبر درآمد قطیسل لها قبلآخر باشد
زمانیمو ثر لستک ه لقتصاد بسکتک شور از روند تلبتی
. بسرخوردار بساشد VO
صفحه 5:
مزایای این روش :
۱) قوة مجریه نمیتواند به دلخواه ارقام درآمد را بنا به سياست و ميل خود
۲) پیش بینی درآمد بر اساس مبالغی که به صورت قطعی وصول گردیده
است می تواند تضمینی برای حفظ تعادل بودجه باشد .
معایب این روش :
۱-بین سال بودجه و سال ماقبل آخر . وصولی یکت سال در نظر گرفته نشده
است ۳- در ظرایط ر کود و رونق اقتصادی وصول برخی از
در آمدها می تواند دارای انحرافات شدید باشد و از سالی به سال دیگر
ممکن است به مقدار قابل توجهی تغییر یابد .
۳- در این روش از صلاحیت و تجربة مدیران در پیش بینی درآمد استفاده
.نمی گردد
در اين روش به سایر عواملی که در پیش ع ۱
—~
صفحه 6:
: روشجد متوسطها : (میلنگیرموزوی (9
در این روش حد متوسط افزایش و یا کاهش هر یک از انواع
درآمدها را در دوره های سه يا پنج ساله به دست آورده و بر اساس آن
. درآمد سال Ly OWT پیش بینی می نمابند . اگر درآمد دولت
همبستگی زیادی با تغیبرات وضع اقتصادی داشته باشد در مواقعی که
اقتصاد کشور در حال توسعه و گسترش است اتخاذ این روش به دولت
اجازه می دهد تا حد معقولی بر هزينةً خود افزوده و یا نرخ های
مالیاتی را تا حدودی کاهش می دهد تا مازاد بودجه قابل توجهی
. ایجاد نکردد
~
ee
صفحه 7:
: روش سيثر سين مستقيم: (تخمينكايشتناسال (©
دراين روش كارشناسان با انجام مطالعات و بررسى هاى دقيق در مورد اوضاع و
احوال اقتصادى سالهاى كذشته و تأثير عوامل كوناكون بر هر يك از درآمدها را
مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند و با اتکا به تخصص و تجرييات خويش مبادرت
. به پیش بینی درآمد برای دور آینده می نمایند
: روشسنجیدة منظم(
در این روش پیش بینی درآمد با استفاده از دو تکنیکك
تجزيه وتحليلهمستكيها ۲ - جمع آوییپرسشنامه هاعموند - ٩
Te
صفحه 8:
: ب) برآورد هزینه ها
: بسودجة متداول|سنتق (0
بیشترین تأ کید بر نقش آن به عنوان ابزار مالی و حسابداری دریافت ها و پرداخت ها در بخش
دولتی است و هیچ
هزینه ای. از اعتبارات مصوّب تجاوز ننماید و هر هزینه ای در محل و مواد خود به مصرف
پرسد
: شود
. مرحلة اول : : شناسایی کامل وضع موجود دستگاه اجرایی
براى تهيّة بیدجه در یک دستگاه اجرایی فرصتی به روش سنتی لازم است مراحل زير طی 7
. مرحلة دوم : پیش بینی نیازهای سال بودجه ای
موحلة سوم : تبدیل نیازهای پیش بینی شده به ارزش پولی
صفحه 9:
: بسودجه ریزعافزاشی (9
در این روش حجم عملیات دستگاه اجرایی ابت فرض شده و افزایش یا
کاهش هزینه ها را در برابر حجم عملیات ابت مقایسه و پیش بینی می شود
Kew cpl» به «نگهداشت سطح عملیات موسوم است
: مثال هایی برای اصلاحات
«نگاهدلشتس طح»-
«توسعة عملیانه-
«کار جدید»-
Te
صفحه 10:
بودجه انعطاف پذیر
به منظور فاثق آمدن بر مشکل عدم انعطاف بودجه
سنتي, در موسسات دولتي و بازرگاني از يك نوع بودجه
به نام متغیر یا دگرگوني پذیر استفاده ميکنند.
براي تنظیم این نوع بودجه, ابتدا هزينههاي ثابت و متغیر
را تعیین کرده و سپس با توجه به اعتبار و امکانات
موسسه ميتوان تصمیم گرفت که در هر زمان چه
هزينهاي بايد انجام گیرد
با تنظیم این بودجه ميتوان به طور دورهاي مثلاً ماهانه,
و یا هر سه ماه يك بار مطابق شرایط موسسه بودجه
خاصي را لتحات و ملك عسل رار eee
_
صفحه 11:
اين روش بودجه ريزي, هزینه هاي متغیر با کم و زیاد
شدن حجم بازده, کم یا زیاد (متغیر) ميشود اما
هزينههاي ثابت بدون توجه به میزان تولید یا خدمات ثابت
بوده و بدون تغییر ميباشد.
بهترین زماني که بودجههاي متغیر بکار ميآیند هنگامي
است که حجم فروش يا دیگر عاملها بگونهي معقول در
خور پیش بيني باشد و برنامههاي دراز مدت منطقي
فراهم شود, بطوریکه متوسط هزینهها پشت سر هم و
در فاصلههاي کوتاه مدت جندان تغيير نكند كه كار مدير
را مشكل نمايد
صفحه 12:
: بودجه برنامه ای
در بودجهة برنامه ای تلاش بر این است تا عملیات سازمان به شکل
برنامة کاری تنظیم شود . برای اين منظور عمليات سازمان به ,
شکل برنامة تنظيم و براى هر برنامة کاری . اعتباری در نظر گرفته
۰ می شود
بودجة برنامه ای نوعی طبقه بندی است که قصد دارد با برقراری
ارتباط ميان موّاد هزینه و عوامل به کار گرفته شده و تنایج حاصله
از انجام برنامه ها نشان دهد که در سال بودجه ای چه کالا و
خدماتی به صورت محصول نهایی فعالیت های بخش دولتی برای
۰ رسیدن به اهداف مصوّب دولت تولید یا ارائه شده است
رحس
صفحه 13:
مزایای بودجه برنامه ای :
7"بهبود تنظیم برنامه و کنترل عملیات
7 تجدید نظر و تصویب برآورد بودجه
“عدم تمركز برآورد هزینه ها
“هماهنكى عملياتى
بهبود روابط با مردم
Te
صفحه 14:
۷ بودجه عملیاتی : همان بودجه برنامه ای به شکل
پیشرفته است که به نحوی دقیق تر و روشن تر اجرای
برنامه ها را از دیدگاه فایده و هزینه تجزیه و تحلیل می
نماید.
تفاوت اساسي بين بودجة برنامه اي و
عملياتي در اندازه گيري حجم عمليات
است در بودجة عملياتي بو عملیات
با استفاده از روش هاي قیمت
یا اندازه گيري حجم کار محا os RE,
. شود
برنامه های دولت از نظر قابلیت اندازه گیری :
عملیات غیر قابل اندازه گیری
—
صفحه 15:
تفاوت بودجه برنامه ای با عملیاتی :
" بودجه برنامه ای در سطح بالاتر از بودجه عملیاتی است .
" بودجه برنامه ای هزینه ها را بصورت چکی و در سطح برنامه
مطرح می کند در حالی که برنامه عملیاتی هزینه ها را
" بودجة برنامه ای آبنده نگرست در حا لی که بودجة
عملیاتی بر روند گذشته تجارب به دست آمده و
استانداردهای موجود تکیده دارد
" بودجه برنامه ای کار دستگاه اجرایی . سازمان مدبریت و
برنامه ریزی و مجلس را آسان می کند . در حالی که بودجه
عملیاتی حجم کار هر فعالیت را مشخص می کند .
صفحه 16:
5 2 ی ی
بودجه ريزى به روش نظام برنامه ريزى _طرح ريزى و بودجه ريزى
(P.P.B.S)
7 برنامه ریزی
7 طرح ریزی
بودجهریري
>
سیم
(۲۰۳۰.5) عبارت از کاربرد منظم بودجه بندی برنامه ای و شامل پیش بینی
عناصر کوتاه مدت و میان مدت در جریان تهیه و تنظیم تقسیمات عمومی
است .
صفحه 17:
استقاده از (8/8,8.5) موجب می شود
* مخارج بر اساس محصولات مختلف فعاليت هاى عمومى به وظايف
ارتباط داده مى شود .
> كستره ييش بينى و تصميم وسعت مى يابد.
> با مقايسه ( هزينه - فايده ) تصميماتى صحيح اتخاذ مى شود .
صفحه 18:
۷بودجه ریزی بر مبنای صفر (2۰8۰8)
7 فعالیت ها به فعایت های فرعی تقسیم می شود .
7 تمامی فعالیت های ارزیابی شده . اولویت بندی . و انتخاب
مهمترین اولویت ها
7 توزیع مناسب سازمانی بر مبنای ترجیحات و اولویت برنامه ها
تخصيص يابد.
بودجه ريزى بر مبناى صفر در مقايسه با بودجه ريزى سنتى داراى مزايايى
ازقبيل توجيه ادامه و يا توقف فعاليت هاء ارائه معيارهاى لازم براى مقايسه
. وحذف با اطمينان خاطر فعاليتهاى با اولويت كمتر است
آزمعایب بودجه ریزی بر مبنای صفر می توان به هزينة زياد و زمان بر
٠ بودن أن اشاره كرد
صفحه 19:
بودجه ریزی بر مبنای صفردر مقایسه با بودجه ریزی
سنتی دارای
مزایایی از قبیل توجیه ادامه و يا توقف
فعالیت ها و ارائه معيارهاي لازم
خاطر فعالیت هاي با اولویت کمتر
است. از معایب بودجه ريزي بر
مبناي صفر مي توان به هزینه زیاد و
زمان بر بودن vl اشاره en
