صفحه 1:
بسم الله الرحمن
الرحیم
Reese eee
استاد مریم اکبری
2
صفحه 2:
ا ا
لش تا
5 ۱
|
صفحه 3:
ا “Tsp ee ee
bere ل ا ا
پرنو استونی در خانواده بهودی چشم به
ار
و به همراة خانواده رل
.مهاجرت كردند
لويى كان سال 1920 در دبيرستان
مرکزی فیلادلفیا و مدرسه هنرهای صنعتی
Co ا ا Fe- ا
pm Sear 0
ينسيلوانيا كه شيوه آموزشى آن شبيه
دانشسراى عالى ملى هنرهاى زيباى ياريس
.بود تحصیل کرد
illbsssivitereL, ا 1
oir corre) bro) I 5100
صفحه 4:
کارهای معماری لوبی کان
از طريق ينج اصل ثابت, قابل
احساس ترکیب در کل بنا .1
ا ا ا
ulite » wilisly ا
آنها
احساس فضاي معماري به .3
Sab ulgis ا 3
Foy] eee reo] ripe vite] (Srey ase] I)
OCC rN er UL SC RCS] Ce PUD Pe)
اسلامى و حتى اكادميسم قرن ١9 ارويا
.را مىتوان ديد
اهمیت نور به منزله بخشی از .4
Bas ea ele ous oa ie cs
صفحه 5:
لوبى كان اغلب از فرم: نور و روشنايى و از فضاهايى كه
عملكردى بر انان غالب است. صحبت مىكرد, درباره نور و
ور و روشنابى حضور همه جيز را باعث مى شود
ere ered ا ل
.نور مصرف تلدود جع اسل ی
2 اخسام هیانها
11ر5 aia Uns lice ees:
نور به جانب جسم حرکت میکند و جسم به جانب نور و
ا 0
لوی کان زا عیتوان شاعر معماری در صد سال گذشته
.دانست
صفحه 6:
ا اه
۱ Isp areete) Corgi urge eo
ا ا ا
۱۹۶۶-۷۲ موزه هنر کیمبل
بيمارستان مركر ابوت در د 132115
Peter wep ال
ita eracere mele wet ae yee Lent Fe
-۶۱ ساختمان آزمایشگاههای پزشکی دیچاردز, پنسیلوانیا
۳
pr Par ey reer peste ا اك
كنزوتانكه
خوَابكاه التونوردونولى اردمن: افامتكاة داش جويان
aes) ا 00
ا
کنیسه مایکوه, اسراییل ,۱۹۶۱-۷۰
کتابخانه آکادمی فیلیپس اکستر, نیوهمپشایر, ۱۹۶۷-۷۲
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
گالری هنری دانشگاه یال
صفحه 10:
صفحه 11:
cUvveve) علمی زیست coon las سالک, در جولا
صفحه 12:
9
1
8
و
صفحه 13:
ل ا تا
eRe ere ا
نظریاتش را از طریق
ا اا
او یک نوشته ارزشمند به
نام (نظم هست) و چند
ا 00
و طراحی) باعنوان
0
& aw (95 9 9S)
000 re) cartier St] ee
صفحه 14:
صفحه 15:
0 tet] Bek age] k
رویکرد کان به معماری رویکردی فلسفی است
زير بنايبى فلسفى در معمارى: ياسخ به يى يرسش است
و آن پرسش از »چیستی معماری« است
.»اين يرسش او در اين امر تبيين ميشود كه »جكونه معمارى تجسم بيكرانهاست
my irtas SIE] ا ا ا 00 ا لا ا 000
معماری را و »بیکران« کلیدی »کرانمند« ترکیب دو امر بیکران و کرانمند معرفی
:میکند
هدف كان از
recone perry | ار
.فيزيكى: كراتمتد است
احسانن و خیال بیکران هستند و زیانی ندارند, و خیال هر کسن
0 502000
ا طبیعت
است. انسان همواره واالتر از آثارنش است زيرا هركز نميتواند
أرماتهايش را كامل بيان كند. درتتیجه» راه بیان خود در معماري
Lenel 1
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
و7 Pore 9 »نو ر«
ا ب |
است که( یک چیز چه میخواهد بشود ) او به
اصطلاح( فرم )اشاره ميكند و ( ييش فرم) را نيز به كار برده
است او بعدها چنانکه در سخنرانی (سکوت و نور) از مفهوم
(سکوت) هم استفاده کرده
i] Fverean Fevrent Fe PPT OT A ert ا ا 00
ا ay) Evie 1
PA PEeS pre reCitS Crore mmr town Wr meu Reed WTHLg Py
wrellay Saul aittlss 3979-0205 Ulu U9, Glb osile
بى_از نظر كان. سكوت كرانمند نيست, اما »ارادة معطوف
بهبودن<«را در خود دارد. در اين ارادة معطوف به بودن است
ت به »نور« میرسد. هر فرمي »خواست
ل ا ال ا 0 00
cul 52979 Cuwlgswlul » pe pady 1
onl Evian Peper rappe onl Gaya Sa] ee ed io ete ee ore
صفحه 19:
صفحه 20:
نهاد
1
بشري است. نهادها از »مبدأ« سرجشمه
ae ا
mere LSD) ا ا 00
oD ل 0
OBI) ل ا 0 للدت
است. آرزوهاى اصلينهادها را شكل ميدهند. كان
مدرسه را نمونهاى از اين نهادهامعرفى ميكند,
که از آرزوهای انسان برای آموختن سرچشمه
ee 3
Vy ا ا Poo] Ee
dp lS L OLS .2iSpo SoS gl sla jlig uluil 9
مفهوم نهاد تالش داردتا عالوه بر تبيين نسبت
as panes ا و 1 110117 |
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
مفهوم معماری نزد لویی كان
لویی کان در جستجویی زیربنایی فلسفی برای
Rrropt vir mate pear mn Ee) ل
به كار ميبردكه به زبان استعاره بر مفاهيمى
بنيادين اشاره دارند. به كار بردن عباراتى جون
Or Aer ا ا 0
ا ا
معماری. همگی نشان از اعتقاد کان به نوعی
7
را نه به مثابه اثر معماری, که تجلی خواست و
آرزویی نهفته و ازلی برای بودن و تحقق
سد. eee ceo Rem cere err نات
| 9 0
ose 0 2
لويبى كان به آن معتقد است معمارى اى است
RCO 1 شکشی به معماری
صفحه 24:
ا ا ا ات ا 0
0 ا 2 ا ل STP IeT
اين رو او با كاربرد اصطالحات جديدء تلاش دارد تا زيربنايى
bv) 0 ا 0
0 ا ا ا ا ا ل
زمينة طرح يرسش از جيستى مفهوم عملكرد و نسبت أن با
Borner ا
00000 ا 0 ا ev] -¥-1 ane
عملكرد نزديك است, »نهاد« اسثت. او در تبيين نهاد آن را
0 1 ا melee Inn OCI Yee Irenicay
Wien Sts erent nit pecsre Sata ا ا trent)
Pete teat T eet S eel ere SE ase Cm SiC vmntt Ser)
Rp ee reece ol feett Stree cr rno) rel Orpen TS) ae]
رويارويى رت 8 اين آرزوها Byers) خوانده 1
صفحه 25:
كتاب نامه
ا م ل ا
عبداهلل جبلالعاملى. اصفهان: خا /الا11
ACS ROL IES ا ا ا ل ا ODT
.شرکت انتشارات علمی و فرهنگی, ۱۳۶۵
مزيني: منوجهر: و ی رب
۱۳۷۶
نوربركشولتز. كريستين كزينهاواز معمارئ معنا و مكان ترجمة ويدانوروز برازجانى
تهران جانجهان ١141
-Brownlee, David B. & De Long, David G.. Louis |. Kahn: In theRealm of
Architecture. London: Thames and Hudson Ltd.,1997.Curtis, William J.R..
Modern Architecture Since 1900. 3rd ed.New York: Phaidon Press Inc.,
1996.Frampton, Kenneth. Modern Architecture, A Critical History.3rd ed.,
Revised and enlarged. London: Thames andHudson Ltd., 1992.Gast,
Klaus-Peter. Louis I. Kahn: The Idea of Order. Translatedby Michael
Robinson. Basel: Birkhauser Verlag, 1998.Kahn, Louis I.. “Form and
Design”. in Vincent Scully Jr.. Louisl. Kahn. George Braziller, Inc.,
1962.Kahn, Louis |.. “Silence and Light”: A talk given at ETHZurich,
Switzerland. in Heinz Ronner & Sharad Jhaveri.Louis |. Kahn, Complete
PE SN aR ارقي الك ور وا لوج ات ار یت ESA ND eS TORE ES
صفحه 26: