ساختار سازمانی
اسلاید 1: ساختار سازمانی عناصر تشکیل دهندهچیستی فعالیت ها، شرح وظایف فعالیت ها گروه بندی فعالیت ها و شغل ها و شرح وظايف مراکز مسوولیتپیوندهای ارتباطی بین مراکز مسوولیت نظام يکپارچه مسؤوليتها، اختيارات و پاسخگویی و ارتباطاتتخصیص و تجمیع فعالیت ها به یک شغل و شرح شغلپیچیدگی، تمرکز و رسمیتساختار تصميمگيري
اسلاید 2: ساختار سازمانی- تعریف ساختار سازمانی، ابزاری است که بوسیله آن وظایف، فعالیتها و مسوولیت ها، ارتباطات و اختیارات تقسیم، سازماندهی و هماهنگ میشوند.تعیینکننده روابط رسمی و گزارش گیری در سازمان استنشاندهنده سطوحی است که در سلسله مراتب اداری وجود دارد و حیطه کنترل مدیران را مشخص میسازد.تعیینکننده جایگاه افراد و گروههای کاری است که در یک واحد کار میکننددربرگیرنده طرح کلی، چارچوب و حدود و ثغور سیستمها و فرایندهایی است که بوسیله آنها همه واحدها هماهنگ و یکپارچه میشوند.تعیین کننده چگونگی تصمیمسازی و تصمیمگیری در واحدها و بین واحدهای مختلف سازمان است.
اسلاید 3: ساختار سازمانی- تعاریف مرتبطمرکز مسؤولیت (Responsibility Center) مجموعهای سازمانی است که عهدهدار وظایفی است و توسط یک فرد مدیریت و سرپرستی میشود. از مرکز مسؤولیت به عنوان واحد سازمانی یا دپارتمان یا بخش نیز تعبیر میشود.نمودار سازمانی (Organizational chart) نمایشی گرافیکی از مراکز مسؤولیت (واحدهای سازمانی) (از قبیل ریاست، معاونتها، مدیریتها، بخشها، ادارات و . . . ) است که نشاندهنده سلسله مراتب اداری و حیطه کنترل مدیران و همچنین روابط رسمی و گزارشگیری در سازمان میباشد.
اسلاید 4: ساختار سازمانی- تعاریف مرتبط- ادامهنمودار اصلی (Top Chart)؛ با هدف جلوگیری از پیچیدگی، معمولاً برای رسم نمودارهای سازمانی سازمانهای بزرگ، از نشان دادن تمام سطوح سازمانی در یک نمودار واحـد خودداری میشود. در این حالت از نموداری استفاده میشود که فقط سطوح بالای سازمان را نشان دهد.
اسلاید 5: ساختار سازمانی- تعاریف مرتبط- ادامهنمودار تفصیلی (Detail Chart)؛ یک یا چند نمودار است که تمام سطوح مختلف مراکز مسؤولیت (واحدهای سازمانی) را تا پایینترین سطح واحدها نمایش میدهد. (پایینترین سطح مراکز مسؤولیت، سطحی است که ذیل آن مشاغل و پستها؛ شامل کارمندان، کارشناسان و کارشناسان مسؤول و امثال اینها؛ قرار میگیرند و در زیرمجموعه آن، باکس سازمانی دیگری وجود نداشته باشد. عموماً ادارات و گروهها در پایینترین سطح مراکز مسؤولیتند اما گاهی دپارتمانی تحت عنوان مدیریت یا دفتر یا . . . وجود دارد که ذیل آن هیچ اداره یا گروها (و عناوینی نظیر اینها) تعریف نشده و بلافاصله پس از مدیریـت یا دفتر، کارشناسـان و کارمـندان قرار میگیرند. در این شرایط آن مدیریت یا دفتر یا . . . به عنوان پایینترین سطح مراکز مسؤولیت شناخته میشود.)
اسلاید 6: ساختار تصمیم گیریاستخراج کلیه تصمیمات سازمانی (استراتژیک و عملیاتی) تشریح مسیر تصمیم سازی و تصمیم گیری در مورد هر تصمیمتشریح و استخراج اثرات هر تصمیم بر لایه های مختلف سازمانی:تعیین اینکه هر لایه چه اثراتی از تصمیم می پذیرد.تعیین اینکه هر لایه در مقابل هر تصمیم باید چه واکنشی نشان داده و چه وظایفی را دنبال نماید.تعریف شوراها، کمیتهها و مراجع تصمیمگیر/ سیاستگذار یا مرجع:تعیین ترکیب افراد هر شورا و طراحی ساختار شورا. تعیین اختیارات و مسؤولیت های هر شورا.تعریف و استخراج آئین نامه ها و دستورالعملهای مربوط به هر شورا در رابطه با نحوه تشکیل شورا؛ چگونگی اداره شورا؛ نحوه تصمیم گیری شورا و نحوه رسوخ و اعمال تصمیمات شورا در سازمان و . . .
اسلاید 7: ساختار سازمانی- ابعاد و عناصر تشکیل دهنده- ادامه7لایهمراکز مسوولیت و پیوندهالایهشرحوظایفواحدهاشرح وظایف اداره حسابداری1- طراحی، توسعه، استقرار و به روزآوري سيستمهاي حسابداري و مالی موردنیاز در سازمان 2- انتخاب نرمافزار جامع براي حسابداريوامورمالی وطراحي كدينگ جهت حسابهاي مختلف مطابق با شرايط و نيازهاي سازمان 3- تهيه و تدوين و به روزآوري مستمر تمام آئيننامهها، دستورالعملها و قوانين و مقررات مالي و حسابداري 4- استقرار و به روزآوري نظام ثبت و نگهداري حسابها 5- كنترل و انطباق گزارشهاي هزينه، اعتبار مصوب جهت هر يك از موارد هزينه و نيز كنترل دارا بودن مجوز انجام هزينه 6- صدور كليه اسناد مربوط به دريافتها و پرداختها؛ صدور اسناد مربوط به ايجاد تنخواه جهت واحدهاي مختلف سازمان 7- صدور اسناد مربوط به كليه گزارشهاي خريد و هزينه و صدور اسناد مربوط به ترميم تنخواهگردانها 8- صدور اسناد مربوط به حقوق و دستمزد و . . . .لایهساختارمشاغلوپستهاکارشناسمسؤول . . . .کارشناس/کاردان . . . .کارشناس/کاردان . . . .کارمند/ متصدی . . .کارشناسمسؤول . . . .کارشناس/کاردان . . . .کارشناس/کاردان . . . .کارمند/ متصدی . . .کارشناسمسؤول . . . .کارشناس/کاردان . . . .کارشناس/کاردان . . . .کارمند/ متصدی . . .کارشناسمسؤول . . . .کارشناس/کاردان . . . .کارشناس/کاردان . . . .کارمند/ متصدی . . .مدیرمالیوحسابداریرئیساداره. . . .رئیساداره. . . .رئیساداره. . . .رئیساداره. . . .
اسلاید 8: يادآوری: ساختار بايد با فرهنگ نیز متناسب باشد. 8فيلم ايتاليا و اتحاديه اروپا
اسلاید 9: يادآوری مهم: ساختار مساوی چارت نيست 9
اسلاید 10: تیپولوژی تغییرات استراتژيکتغییر اساسیتغییر محدودتثبیت تمرکز پیچیدگیرسمیت
اسلاید 11: نمودار 42-الگوی طراحی ساختار سازمانیمتغیرهای محتواییاهداف واستراتژی: کارآرایی اثربخشیمحیط : مطمئن نامطئنتکنولوژی: یکنواخت غیریکنواختاندازه : بزرگ کوچکمتغیرهای ساختاریپیجیدگی: زیاد کمرسمیت : زیاد کمتمرکز : بالا پایینانواع ساختارهای نظریمکانیکیارگانیکی3-انواع ساختارهای عملیبراساس فعالیت های سازمان2-انواع ساختارهای عملیبراساس پنج بخش اصلی سازمانساختار دیوان سالاری مکانیکیساختارمبتنی برواحدهای مستقلساختاردیوان سالاری حرفه ایساختار متخصص سالاریساختار سادهمکانیکیارگانیکیمکانیکیارگانیکیوظیفه ایمحصولیجغرافیاییپیوندیماتریسیساختارمناسبنمونه 1- ارگانیکی / متخصص سالاری / ماتریسینمونه 2- ارگانیکی / ساده / پیوندیبهره وری ، نوآوری و کیفیت زندگی کاریادراک طرحابعاد سازمانیانواع ساختارهای سازمانیساختار مناسب
اسلاید 12: دو نگاه به طرح سازمان
اسلاید 13: انواع طرح سازماني
اسلاید 14:
اسلاید 15: تفاوت در طرح استراتژيك و طرح عملياتي
اسلاید 16: مدل شناخت پويايي هاي سازمانسازمان غير رسميفردچيدمان هاي رسمي سازمانوظايفمحيطمنابعسابقه سازمانسازماني گروهي فرديبستربرون داداستراتژي
اسلاید 17: مدل پردازش اطلاعات براي طرح سازمانوظايف متفاوت الزامات پردازش اطلاعاتي متفاوتي را ايجاب مي كنند.طرحهاي سازماني متفاوت انواع متفاوتي از ظرفيت پردازش اطلاعات را فراهم مي كنندزماني كه ظرفيت هاي پردازش اطلاعاتي ساختار با الزامات پردازش اطلاعاتي وظايف سازگار و متناسب باشد، اثربخشي سازمان در بالاترين حد خواهد بود.
اسلاید 18: عدم پيش بيني پذيري وظيفه اثرات محيطي بر وظيفهوابستگي متقابل عناصر وظيفهعدم اطمينانوظيفهالزامات پردازش- اطلاعات براي انجام وظيفه
اسلاید 19: گروهبندي وظايفپيوند ساختاريفرايندهاي مديريتي / عملياتيظرفيت پردازش اطلاعات در ساختار
اسلاید 20: عدم پيش بيني پذيري وظيفه اثرات محيطي بر وظيفهوابستگي متقابل عناصر وظيفهعدم اطمينانوظيفهالزامات پردازش- اطلاعات براي انجام وظيفه گروهبندي وظايفپيوندهاي ساختاريفرايندهاي مديريتي و عملياتيظرفيت پردازشاطلاعات در ساختارتناسب
اسلاید 21: توالي كلي طرح سازمانتحليل اوليهطرح استراتژيك سازمانيطرح عملياتي سازمانياجرا
اسلاید 22: منطق فرايند طرح استراتژيك سازمانمعيارهاي طرح سازمانگروهبندي استراتژيكپيوندهاي ساختاري تحليل اثرتحليل اوليهدرك مسالهساختاريآثار براجراآثار برطرح عملياتيگزينهطرحتعدادي از گروهبنديهاتعيين دو يا سه گروهبنديانتخاب يك طرح، همراهبا توصيه هاي لازمفرايند طرح استراتژيك سازمان
اسلاید 23: مراحل تصميم گيري در مورد طرح سازمان
اسلاید 24: مراحل تصميم گيري در مورد طرح سازمان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.