معماری و عمرانعلوم مهندسی

ساختمان‌های پیش‌ساخته

صفحه 1:
me ‏م‎ . ae ساختمان هاي پیش ساخته اگر قطعات حجیم و بزرگي از ساختمان را ‎ALOU‏ باشند و در محل ساخت ساختمان نصب نمایند.به .این نوع ساختمان ها پیش ساخته مي گویند انوا ختمان هاي پیش ساخته .ساختمان هاي پیش ساخته به دو دسته كلي تقسیم مي شود ساختمانهایپ یش‌ساخته چوبي-) ساختمان هري يثرساخته بدي © "ساختمان هاي بيش ساخته جوبي اين نوع ساختمانها ي بيش ساخته مخصوص ممالكي است كه داراي جنكل هاي فراوان بوده و صنعت استفاده از چوب در آنها بيشرفته لست؛ مانند لتريش و آمريكا با توجه به عدم فراواني جوب در ايران »امكان ليجاد اين نوع ساختمانهاوجود *ساختمان هاي پیش ساخته بتني این نوع ساختمانهاي پیش ساخته به علت آنکه ماده اصلي آن شن و ماسه مي باشد در اغلب نقاط لمکان تهیه آن موجود مي باشد.

صفحه 2:
:ساختمانهاي پیش ساخته بتني به دو دسته تقسیم مي شوند یکدسته آنهايي‌سنند که در کارخانه لصليف قط ستون‌و تیر ساخته شده و به محل‌کارگاه حمل) .كرديدم و نصبميشود * ديوار هاي جداكننده و سقفها در محل كاركاه ساخته مي شود. * براي ديولرهاي جداكننده اين نوع ساختمان ها معمولآ از قالبهاي كجي و يا آجر سبك و يا آجر تو خالي استفاده مي نمایند. * سقف ها ممکن است بتني و یا پیش ساخته و یا تیرچه و بلوك باشد. *در مورد فونداسیون اين تیپ خانه ها محل ستون بصورت حوضچه كوچكي درون فونداسیون پیش بيني مي شود و ستونها داخل اين حوضچه ها قرار گرفته و تیر هاي حمال را روي آن قرار مي دهند. *با این متد خانه هاي مسكوني تا 000 طبقه هم مي توان ساخت. *براي ساحتن کارخانه صنعتي و کارگاه ها و انبارها نیز مي توان از اين متد استفاده نمود ءزیرا امکان ایجاد دهانه هاي بزرگ را به ما داده حتي دهانه هايي تا 00 متر هم با اين متد مي توان ایجاد نمود.

صفحه 3:

صفحه 4:
متد پانلي-9 "بیشتر کارخانه هاي پیش ساخته که در ايران موجود است مند پانلي مي باشد. *در اين طریقه ديوارهاي جدا کننده به صورت يك قطعه در کارخانه ساخته مي شودو همین دیوارها بار بر بوده و نيروي سقف و وزن خود را تحمل مي نماید. *با این متد آپارتمانهايي تا 06۶ طبقه مي توان بنا نمود. *محل در و لوله هاي برق و آب قبلاً در اين پانل ها پیش بيني مي شود. *اين پانل ها در سه لایه بتن ريزي مي شود. 0- لایه اول به ضخامت تقريبي “06 سانتي متركه دیوار اصلي را تشکیل مي دهند که قسمت حمال ساختمان مي باشد. © لایه دوم به ضخامت 0 سانتي متر که لایه اي است براي ایزولاسیون صوتي و حرارتي © لايه سوم به ضخامت © سانتي متر براي نماسازي بکار مي رود( اندازه دقیق لایه ها طبق محاسبه بدست مي آید).

صفحه 5:
خت تر است. "حد اكثر دهانه هائي كه در اين متد مي توان ساخت © الي ©/© متر است. محاسبات قطعات پیش ساخته كليه تكيه كاهها را ساده ه فرض نموده و اتصالات را "در ات قطعات مفصلي در نظر مي گیرند. ای تلف دیور وال ناب هد ی سازی برای سنوتهای.

صفحه 6:
دیوار پیش ساخته با باز شدگي پنچره ها

صفحه 7:
نمونه اي از دیوار پیش سا

صفحه 8:
با يك اکیپ 6 نفري در هر روز مي توان در حدود 60 متر مربع بنا مونتاژ نمود» این چهار نفر عبارتند از يك نفر رئیس گروه سيك نفر راننده جرثقیل و 0 نفر کارگر ماهر» در صورتي که براي ساختن يك واحد مسكوني 00-20 متري به طریقه سنتي اقلا *6 ماه ,فرصت نیاز است محدوديتف صلي 8 به علت آنکه قطعات واحد هاي مسكوني در کارخانه ساخته مي شود در نتیجه پیشرفت کار تابع محدودیت فصلي نبوده و در هر فصل از سال و در هر درجه حرارت امکان پیشرفت .کار موجود مي باشد ندمانبيشتر -© تكرار يك نوع كار توسط كاركران باعث ايجاد ورزيدكي قابل ملاحظه اي در كاركران شده » بطوريكه بين 0© تا (0© در صد راندمان كارخانه افزايش بيدا مي كندو در نتيجه از .لحاظ اقتصادي به صرفه مي باشد

صفحه 9:
جنس مر خویتر-۳) به علت وجود آزمایشگاه و دستگاه هاي خود کار در کارخانه و کنترل دائم .وسیله متخصصین امکان ارائه جنس مرغوب تر ایجاد مي گردد کارگر کمتر -ج به علت استفاده از ماشین تا میزان قابل ملاحظه اي از نيروي انساني کاسته مي شود » در نتیجه قیمت کار پایین مي آید

صفحه 10:
عدم لستفاده از چوبد در ساختمان هاي بتني احتیاج به مقداري زيادي چوب جهت کفراژبندي دارد که اين امر باعث افزایش قیمت مي گردد؛ ولي در سیستم هاي پیش ساخته احتیاج به چوب جهت قالب بندي نیست و این مشکل خود به خود .حل مي گردد حملنةلساختمان-م” قطعات پیش ساخته تا شعاع 60000 کیلو متر به وسیله تريلي قابل حمل بوده و امکان دارد که ساختمان ساخته شده را پیاده نموده و در جاي دیگر .مونتاژ نمود لمكانانبار نمودنقطعات © در موقع كمي كار و يا فصلهاي نامساعد مي توان قطعات را در كارخانه ساخته و انبار نمود و به محض شروع كار قطعات را به كاركاه حمل .نموده و به سرعت مونتاژ نمایند

صفحه 11:
مشخصات عمومي کارخانه :قسمت هاي مختلف کار خانه پیش ساخته شامل قسمتانبار شن‌و ماسه -4 کارخانه تولید بتن-9 حملو نقلبتن-9 خط توليد لفقيو عمودي-*6 تونلگرم 6۰ قستقالسازي 9 ‎Pag fal gf ferent‏ جرثقیلها - حملو مونتاژ -6

صفحه 12:
شن ننه » با توجه به اينكه شن و ماسه مهمترين ماده اوليه براي توليد قطعات بيش ساخته مي باشد مي بايد هميشه به مقدار لازم با دانه بندي هاي لزوم در انبار هاي كار .خانه موجود باشد اين دانه ها بوسيله تسمه هاي نقاله كه در زير انبار موجود است به مقدار لازم .به مخازن برج توليد بتن منتقل مي كردد خانه ت تن-6 در كارخانه هاي بيش رفته و جديد كليه عمليان كارخانه بتن ساز از اطاق .فرمان كنترل مي شود در اين قسمت شن و ماسه و سیمان و آب به مقدار لازم که قبلاً برنامه ريزي شده است وارد دستگاه مخلوط کن شده و بتن با عیار معین با کیفیت عالي ساخته و آماده مي گردد

صفحه 13:
6- حمل و نقل بقن از كارخانه ‎aS ea‏ ,گیردد چنانچه مصرفب تنب رای‌خارج از خط توليد باشد؛ -0-© بتن بوسیله كاميونهايي که منبع گردنده روي آن سوار است حمل مي گردد» بدین طریق که کامیون منبع دار زیر دستگاه کارخانه تولید بتن قرار گرفته و با کی ‎Gy‏ مرف كه ممكن ‎ale scan‏ كلشد حمل كر ‎wf‏ در تمام طول راه منبع حول محوري در حال گردش مي باشد تا از سخت شدن .بتن جلو گيري شود

صفحه 14:
مصرفبتن‌ب راي‌خطوط لنتقا له تنب اشد؛ 6۰ اين خطوط که غالباً خطوط هوايي مي باشند از کارخانه بتن ساز تا خط تولید .ادامه دارد دستكاههاي حمل بتن روي ريلهائي در حرکت هستند» اين دستگاهها زیر بتن ساز قرار گرفته و پس از بارگيري بتن خودرا در روي خط تولید درون قالبها تخلیه مي نماید.حرکت هاي مخصوص سیستم هاي نقاله باعث مخلوط شدن ,بیشتر بتن گشته و از سخت شدن آن جلوگيري مي نماید کلیه فعالیت هاي کارخانه بتن ساز و دستگاههاي نقاله از اطاق فرمان کنترل .مي شود

صفحه 15:
خطوط تولید -6۳ :خط توليد بر دو نوع است الفسخط تولید افقي ب- خط تولید عمودي خط تولید افقي؛ هر کار خانه به نسبت ظرفیت داراي چندین خط تولید افقي مي باشد.اين خط از دو قسمت تشکیل مي شود؛ :قسمت اول خط توليد قالبهاي بيش ساخته كه طرح آن قبلا تعيين شده است به اندازه هاي معين تهيه ءشده این قالبها روي ریل هايي در حرکت مي باشد» در مراحل مختلف عملیات و ی

صفحه 16:
:مرحله اول "ابعاد آن كنترل مي شود. "محل در و بنجره تعيين مي شود. "قا لبهاي در و بنجره براي جلو كيري از نفوذ بتن در آن قسمت درون قالب اصلي سوار مي شود. *آرماتور هاي بافته ( مش ) درون آن قرار مي گيرد.

صفحه 17:
:مرحله دوم *لوله هاي آب و برق و غیره جاسازي مي شود. "قوطي هاي كليد وپریز و غیره در محل خود قرار مي گیرد. *قللب پسس از کنترل مسئول خط زیر دستگاه حمل بتن قرار گرفته و بتن ريزي مي شود. "سطح فوقاني بتن ماله كشي مي شود. *قالب روي میز لرزان قرار مي گیرد تا بتن داخل قالب ویبره شود. *در تمام طول اين مسیر زیر قالبها بوسیله رادیاتور ها ي حرارت مركزي گرم مي شود. *زمان گيرايي بتن در حرارت هاي ۰20 00 درجه به چند ساعت تقلیل بيدا مي کند. "در انتهاي خط توليد قالب روي جك قرار گرفته و وارد تونلهاي هواي گرم مي شود.

صفحه 18:
شروع قسمت دوم خط تولید: *قالب به طور خود کار طول تونل را در چهار ساعت طي مي کند. *در این مسیر در اثر حرارت و بخار آب مناسب موجب مي گردد که بتن زودتر سخت شده و قطعه براي حمل و نقل آماده گردد. *در انتهاي تونل قطعه وسیله جرثقیلها ريلي به محل انبار قطعات حمل شده و قالب آزاد گشته و دوباره در اول خط تولید قرار مي گیرد. "بذایراین » کارخانه هاي پیش ساخته بر دو قسمت اساسي تکیه دارد. قالب و تونل هواي گرم

صفحه 19:
ب- خط تولید عمودي .به اين نوع خط توليد اصطلاحآ خط توليد باطري مي گویند قالبها بطور عمودي روي دستكاهي قرار مي كيرند كه داراي قسمتهاي كرم كننده مي باشد و قالبها رابعد از .مش كذاري و لوله كذاري روي ايندستكاه قرار داده و بتن ريزي مي نمايند .اين خط توليد نيز طبق برنامه ريزي قادر به انجام ايجاد كليه ديوار هاي يك طرح مي باشد تونلكرم -© قالب بتني بعد از آخرین قسمت وارد توئل هواي گرم شده و بوسيله ريلهاي متحركي طول تونل را طي مي .نمايد .اين مسير حدود <6 ساعت طول مي كشد تا قطعه سخت شده و آماده حمل به انبار مي كردد كرماي تونل توسط شوفلا سانترال تامين كشته و با توجه به رطوبت بتن بخار آب به صورت شبنم روي .قطعه بتني نشسته و سطح آن را هميشه مرطوب نكاه مي دارد كرماي تونل ابتدا معمولي بوده و بتدريج زياد شده تا وسط توئل به حد اکثر مي رسد و دوباره بتدريج كم شده و خنك مي كردد تا از انقباض و انبساط شدن قطعه اجتناب كردد و از ترك يا خورد شدن بتن جلو كيري .شود

صفحه 20:
قسمتقاليسازيه .با هر طرح جدید که از طرف قسمت طراحي کارخانه تهیه مي شود قسمت قالب سازي مي باید قالبهاي مطابق طرح ارائه شده تهیه و به قسمت تولید تحویل نماید

صفحه 21:
آرماتور بندي-* در قسمت آرماتور بافي براي هر قطعه از طرح آرماتور هاي مخصوص تهیه نموده و جاي در ها و پنجره ها را که مي باید آرماتور قطع گردد خالي مي گذارد وخصوصاً در ضمن آرماتور بافي دستگیره اي از میله گرد در توي آرماتور ها پیش بيني مي نماید تا ,در موقع حمل و نقل قلاب جرثقیل را به آن متصل نموده و قطعه را جابجا نماید محل نصب دستگیره باید کاملاً دقیق بوده و درست در مرکز تعادل قطعه قرار گیرد و .این دستگیره باید تحمل وزن تمام قطعه را داشته باشد جرثقیله و حملو نقلو مونتاژ - © ,در کارخانه هاي قطعات پیش ساخته دونوع جرثقیل وجود دارد يكي چرثقیل ريلي که در محوطه کارخانه براي حمل و نقل و انبار نمودن قطعات مورد .استفاده قرار مي كيرد ‎es‏ جرثقيل هاي برجي و يا كاميوني كه براي نصب در كاركاه مورد استفاده قرار .مي كيرد

صفحه 22:
اتصال قطعات KE at ‎NB SL ۰‏ قلاب بوای جمل و نقل ‎ ‎ ‎

صفحه 23:

صفحه 24:
حزتیات اتصال دو دیوار

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:
جزئیات اتصال دو قطعه بوسیله جوش

صفحه 28:
ae 00.4 كاذب

صفحه 29:
قف كاذب سقف كاذب سقفي است كه در زير سقف اصلي ساختمان ساخته شده مي شودو به سقف .اصلي آويزان است :دلايل ساخت سقف كاذب " در ساختمان هاي بتني كه ضخامت شاه تير ها و دالهاي روي آن متفاوت است و اين اختلاف ارتفاع از يائين بد منظره مي باشدء بوسيله ساختن شقف كاذب اين نازيبائي را مي پوشانند. * در محل ساختن خرپا که بواسطه وجود دهانه هاي بزرگ ساخته مي شود ضخامت خرپا را در فاصله سقف کاذب تا سقف اصلي پنهان مي کنند. * گاهي اوقات نیز براي سالنهاي سخنراني و یا سینما و با تاثر که احتیاج به نور و صداي مخصوص دارند اقدام به ایجاد سقف كاذبي که نور و یا پخش صداي مورد لزوم را تامين نماید مي نماید. معمولآ از فاصله بين سقف كاذب و سقف اصلي که ممکن است تا حدود 000 سانتیمتر هم باشد لوله هاي آب گرم و آب سرد یا شوفاژ و همچنین كانالهاي حرارتي یا لوله هاي فاضل ‎a gene dc‏ دهد

صفحه 30:
تسمب هدم ‎Ge Cain Cale‏ میله گردهاي عمودي 0 میله گردهاي افقي چپ و راست 0 نبشی کنار دیوار ‎<P‏ چوبهاي چهار تراش چپ و راست ©- ورقه اکوستیک ‏ه- رابیتس ‏م گچ کاری

صفحه 31:
:توضيع اينكه يع ايا ردیف )و برلي كليه سقفهاي كاذب عموميت دارد و رديف ©و*©ر© فقط براي سقف كاذب اكوستيك اجرا .مي كردد و دو رديف رح فقط براي سقف هاي كه لايه آخر آن كج كاري مي باشد اجرا مي شود ميله كردهايعمودي-) اتصال بين سقف اصلي و سقف كاذب توسط اين ميله كرد ها كه در حين كار با طول معين .(ضخامت سقف كاذب )در سقف نصب مي شوند» بر قرار مي كردد جنانجه سقف بتني و يا تيرجه و بلوك باشد قبل از بتن ريزي اين ميله كردها را در بين .آرماتورهاي سقف قرار مي دهند .در اين نوع سقف ها فاصله میله گردها از همدیگر در حدود ۱00 000 سانتي متر است .جنانجه سقف تير آهن و طاق ضربي باشد میله گردها را به تیر آهن جوش مي دهند با توجه باینکه فاصله تیر آهنها از همدیگر در حدود يك متر است در این صورت فاصله میله گردهاي عمودي از همدیگر از يك طرف يك متر واز طرف دیگر در حدود 60 ..سانتي متر است براي ميله كرد ها ي عمودي مي توان از میله گرد 10تا 46 استفاده نمود

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:
ميله كرد براى اتصال به سقف كالاب

صفحه 35:
‎dif la‏ لسته بعد از میله گردهاي عمودي انتهاي این میله گردها را بوسیله دو ردیف میله گرد چپ و راست بهم دیگر متصل مي نمایند به طوریکه در زیر مستطیل هائي به ابعاد ‎FED‏ ‏۰ و یا 60* 020سانتي مترتشکیل گردد .بجاي میله گرد هاي افقي چپ وراست مي توان از نبشي یا سپري استفاده نمود باي توجه داشت که شبکه مذکور در يك سطح واقع شده باشد زیرا در غیر این صورت ,سقف تمام شده در يك سطح نبوده و خوش منظره نمی باشد ‏ . ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 36:
۲ ۳ در كنار ديوار يعني در محل اتصال سقف كاذب به دیوار يك عدد نبشي وصل مي نمایند ‎ees: ۳۹ ۲ 5‏ ۳ 0 اكر در آن ناحيه امكان آويزان كردن ميله كرد از سقف موجود باشد اين نبشي كنار ديوار .را به آن میله گرد جوش مي دهند 00 از سقف موجود نباشد نبشي را با شاخ به دیوار امكان آويزان كردن میله گرد از وس 3 ‎ao‏ ‏ی ‏_.جوش مي دهند 7 سر اتصال ميله كرد عمودى به سقف

صفحه 37:
بها تراث لست.ي اكر لايه آخر سقف آكوستيك يا بوشش هاي تزتيني ديكر باشد بايد زير شبكه ميله كرد يك سري جوب جهار تراش ©* “4سانتي متر بسته شود. جوبها .بوسيله سيم نمره © يا © نرم به شبكه ميله كرد وصل مي گردد .جوب هاي جهار تراش نيز در دو سري جب و راست بسته مي شود .جوب سري دوم بوسيله میخ به چوب سري اول متصل مي گردد فاصله چويهاي سري دوم بستگي به ابعاد اكوستيكي دارد که مي خواهیم روي .آن نصب نمائیم اين جوبها بايد كاملآ صاف و در يك تراز نصب شوند » در غير اين صورت .اكوستيك بسيار بد نما خواهد شد

صفحه 38:
جوبهای بههار ترا میله کره افقی وحمودی

صفحه 39:
her cleo ار تاش ميله كرد ا ققي و نود

صفحه 40:
قه هاي‌لکوستيك-6 اكوستيك نام تجاري ورقه هاي مقوائي سفيد يا الوان مي باشد که داراي سوراخهاي منظم یا نا منظم بوده و مانع پژواك صوتي مي گردد. در بعضي .موارد مي توان بجاي مقوا از پلاگ هاي گچي و یا پلاكهاي چوبي استفاده نمد اكوستيك بوسیله سنجاق هاي مخصوص مانند سنجاق ماشین دوخت به شبکه چوبي متصل مي كردد.اكوستيك داراي كام و زبانه بوده و بدینوسیله به هم دیگر وصل مي گردند ود

صفحه 41:
كس چنانچه لايه آخر سقف كاذب سفيد كاري با كج باشد از اجراي جوبهاي جهار تراش خودداري نموده و بعد از نصب ميله كردهاي جب و راست ورقه هاي رابيتس را كه تقريبآ .شبيه توري است به اين ميله كرد ها با مفتول هاي 0 تا 0/0 مي بندند فاصله هاي بستن رابیتس به سقف نباید زیاد باشد, زیرادر ابنصورت رابیتس وزن گچ و خاك و گچ روي آن را تحمل نکرده و سقف نا صاف مي شود » به اين اصطلاحآ کاس و سینه مي گویند. صدصسصسصسس ‎eae‏

صفحه 42:
میله کردهای زیرسازی

صفحه 43:
۷۴ ایزاء سا خعمان و ساختمان

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان